Kirjoittaja Aihe: Leopard / X30 palotila  (Luettu 20928 kertaa)

henrilo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 29
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #30 : 06.08.2010 09:50 »
Rynä, Raulilla kiersi 18200 ketjujen katkeamisen jälkeen, ennen sitä about 16500rpm. Muutenkin Rauli ajaa takarattaalla 88-89 Vihdissä, Lahdessa ja Hyvinkäällä. Muut kommentoivat aina että ihan hullua vetää tollasilla välityksillä, mutta selittänee kuitenkin tuon kierrosluvun.
Jos Rotaxia ja Leopardia lähetään vertailemaan keskenään, kannattaa huomioon ottaa myös Rotaxista löytyvät pikkuherkut, eli RAV-venttiilin (auttaa varmaan alueelle pääsyssä yhtä hyvin kuin se 2500-3000rpm) sekä tasapainoakselin. Fakta on se että toinen mosa menee kovaa Vihdissä ja toinen Lahdessa, lisäksi hommaan vaikuttaa renkaat. Leopard vaatii kohtuukorkeet kierrokset ennenku herää ja silloin auttaa se mitä pehmeempi rengas on -> korkeempi mutkasta ulos tulo vauhti.

Raulin mosa on sitäpaitsi rempattu edellisen kerran vuos sitten ja Pirkolalla. Mäntä ja laakerit on siis aika paljon ajettuja. Kun Leopardin mosa tulee täysrempasta, se ei kierrä edes 16000 ennenku puolen tunnin ajon jälkeen. 10 tunnin ajon jälkeen voidaan saada Lahdessa se 17000rpm irti ja silloinkin ruuvi alkaa olemaan aika tiukalla...

Jarno_71

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 336
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #31 : 06.08.2010 10:29 »
Kun kaikkien koneet ovat siis sääntöjen ja reilun pelin mukaiset, niin eiköhän
taas keskitytä mukavaan ja reiluun kilvan ajamiseen. Niin Leopard Cupissa
kuin TAG:ssa.  :) Onnittelut Timolle hienosta voitosta! Koneista, painoista
yms. voidaan aina vääntää, mutta lopulta aina ne parhaat kuskit 
(ja kaluston säätäjät) yleensä voittavat...

spetz

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 320
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #32 : 06.08.2010 10:40 »
Kiertämiseen sen verran että puheiden mukaan ainoastaan timon kone on ollut 400-800 kierrosta perässä ja muut eivät ole kertoneet päässeensä tuollaisille kierroksille...

"Järjettömän iso" takaratas johtuu lähin TAG puolen mörkömoottoreista jotka lähtevät alakierroksilta kuin nappi paidasta. Tiedonkeruun mukaan meikäläisen moottori "herää" vasta hieman kymppitonnin jälkeen ja jos kierrokset jää alle 7000 puutuu peli käytännössä siihen paikkaan ja ainakin ohittamisen voi unohtaa TAGissa.

On oikeasti enemmän kuin hienoa että katsastuksia tehdään näissäkin sarjoissa, pitkään sitä odottaneena. Tosin halu katsastaa pitäisi tulla järjestäjän toimesta ei kilpailijoiden painostuksesta, se kun tahtoo alkaa vaikuttamaan lievältä ajojahdilta...  ::)

Ja jos se RUNKO ei toimi niin se on oikeasti ihan sama kiertääkö kone suoran päässä 16967, aika oli kuitenkin kolme kymppää hitaampi kuin lähdön nopeimmalla ja pari muutakin siihen mahtu väliin.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #33 : 06.08.2010 11:47 »

Ja vielä näille kierrosluvun metsästäjille:

Viime kaudella mun Leopard kone ei kieränyt koskaan yli 15700, vaikka olisin laittanut siihen 92:sen takarattaan. Niimpä ajelin 84-85 rattaalla koko kauden. Siltikin napsin palkintopallipaikkoja ihan mukavasti.
 ;D

Vielä muuten tämmoinen huomio:
Digitaalisella mittareilla tarkastettuihin koneisiin annosteltiin luokkarissa olevaa inserttiä käyttäen 9.7cm3 öljyä. Kaikki jäivät vajaaksi, eli varaa oli reilusti.
Luokkarissa annetaan minimi: 9.5cm3, joten koneissa oli luokkariin nähden todella paljon varaa.
Hankala tosin on tuota lähteä kiristämään, mun menisi metallihommiksi koska välitiivistettä ei ole.
Metallihomma on taas työstämistä, joka on kielletty.

Eli näin "tiukoilla" koneilla TAG:issa vedetään.  :P

Kiitos kaikille kommentteja heittäneille, tämä oli ihan mukavaa.  :)
(ja kiva kun O-P viitsi tulla myös paikalle "kolmantena" osapuolena)
Homman Pitää Olla Hauskaa

TJR

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 152
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #34 : 06.08.2010 11:51 »
Ja tärkeintähän on että homma on hauskaa

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #35 : 06.08.2010 18:45 »
Sitte, ku nää mopot ja tuulimyllyt laitetaan radalle, niin voisko olla mitään hyötyä tuosta 3000 kierroksesta.....Saattaa olla vähän helpompaa löytää kone "alueelle", kun on toi muutama tuhat kiekkaa käytettävissä.


Mjaa... Ja sekö Rave venttiilikö keikkuu siinä pakoaukon tietämillä ihan muuten vaan?   ;)  Rotax potkasee aikalailla karkuun eikä radalla ole tyypillisesti kuin yksi pitkä suora jossa sitä huippukierrosaluetta pääsee käyttämään. RAV-venttiili kuitenkin toimii joka mutkasta lähdettäessä. ( Kunhan vaan ei piilottele tulppaa siellä kannen sisällä  ;) )

Muistelen kun aikoinaan SuperCup käynnistettiin niin Rotax:it ja Lepardit veti täysin tasapäisesti SAMALLA minimipainolla. Paitsi mää, kun en osannu ajaa / säätää ja vehkeetkin oli mitä sattuu... Paras kiintyvyys tuli koettua kun Tommi vetäs takapuskuriin, koska mun oli aloitettava jarrutus noin 6m ennen muita. Jarrut olivat lähinnä foinikkialaisten muulikärryjen hidastelaitteiden tasoa.  ;D
Homman Pitää Olla Hauskaa

Tylyttäjä

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #36 : 19.08.2010 21:06 »
Sitte, ku nää mopot ja tuulimyllyt laitetaan radalle, niin voisko olla mitään hyötyä tuosta 3000 kierroksesta.....Saattaa olla vähän helpompaa löytää kone "alueelle", kun on toi muutama tuhat kiekkaa käytettävissä.


Mjaa... Ja sekö Rave venttiilikö keikkuu siinä pakoaukon tietämillä ihan muuten vaan?   ;)  Rotax potkasee aikalailla karkuun eikä radalla ole tyypillisesti kuin yksi pitkä suora jossa sitä huippukierrosaluetta pääsee käyttämään. RAV-venttiili kuitenkin toimii joka mutkasta lähdettäessä. ( Kunhan vaan ei piilottele tulppaa siellä kannen sisällä  ;) )

Muistelen kun aikoinaan SuperCup käynnistettiin niin Rotax:it ja Lepardit veti täysin tasapäisesti SAMALLA minimipainolla. Paitsi mää, kun en osannu ajaa / säätää ja vehkeetkin oli mitä sattuu... Paras kiintyvyys tuli koettua kun Tommi vetäs takapuskuriin, koska mun oli aloitettava jarrutus noin 6m ennen muita. Jarrut olivat lähinnä foinikkialaisten muulikärryjen hidastelaitteiden tasoa.  ;D


Meillä on Birelin joku runko (sanoikohan myyjä että vuodelta 2002 tai 2003) Leopardissa, ja siinä on melko surkeat jarrut.. Oliskohan about samaa tasoa kuin tuossa kuvailet :) Kannattaako tuollaiseen vanhaan runkoon päivittää jarruja, vai ostaa suoraan uusi runko? Eli hyödyttääkö tuo jarrujen uusiminen kuinka paljon? Jos kannattaa, niin olisiko suosituksia, että minkälaiset jarrut siihen kannattaisi laittaa, jos vaikka ensi talvena vähän niitäkin päivittelisi..?

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #37 : 19.08.2010 21:19 »
Yleensä ei kannata jarruja vaihdella, tuppaa olemaan vähän työläitä vaihtaa ja varsin kalliita. Täyshuolto voisi tehdä ihmeitä; oletko varma, ettei ole yhtään ilmaa ja oletko kokeillut uusia paloja?
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Tylyttäjä

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #38 : 19.08.2010 21:36 »
Yleensä ei kannata jarruja vaihdella, tuppaa olemaan vähän työläitä vaihtaa ja varsin kalliita. Täyshuolto voisi tehdä ihmeitä; oletko varma, ettei ole yhtään ilmaa ja oletko kokeillut uusia paloja?

Juu ollaan ilmattu monta kertaa, ja muutamat palatkin on vaihdettu.. Täytyy kokeilla ilmata vielä perusteellisemmin! Lähinnä siis ongelma on se, että tuntuma on todella olematon, ja herkkyys puuttuu. Lisäksi lähes joka kerta joutuu säätämään/ilmaamaan ennen ajoa, koska jarruja ei välttämättä ole juuri ollenkaan.. Vaikka edelllisellä kerralla olisi lopuksi toiminut edes jotenkin.
« Viimeksi muokattu: 19.08.2010 21:38 kirjoittanut Tylyttäjä »

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #39 : 19.08.2010 21:59 »
Spiritin ja Birelin rungoille on saatavana esim. Maguran 908.1 täydellinen bolt-on jarrupaketti,

Samalla kannattaa tilata useampi sarja jarrupaloja kun noita ei tietääkseni suomesta saa mistään ettei tarpeen yllättäessä ajot jää kesken.

Tuolta lisää infoa, muualtakin varmaan löytyy...

http://www.venhill.co.uk/Karting_Magura_908_brake_systems,_kart_cables/9081

spetz

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 320
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #40 : 20.08.2010 08:47 »
Voin kyllä sanoa että ei oo ihan bolt.on-sarja. Kolme niitä on asennettu spiritteihin tänä kesänä. oma Birellini on taasen varustettu EA:n jarruilla, loppu jarruongelmat siihen paikkaan...

Jykä

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 42
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #41 : 20.08.2010 11:05 »
Mikäli jollain on kiinostusta Maguran jarrulle multa löytyy hyvin vähän käytetty edullisesti ja mukaan 3 sarjaa uusia paloja ja tiiviste kumit.

Jykä

0400-644654

TJR

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 152
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #42 : 20.08.2010 13:54 »
Voin kyllä sanoa että ei oo ihan bolt.on-sarja. Kolme niitä on asennettu spiritteihin tänä kesänä. oma Birellini on taasen varustettu EA:n jarruilla, loppu jarruongelmat siihen paikkaan...
mut sähän jarrutat eturenkailla  ;D

aika äkkiä noi magurat kasaa... kiinnitysrenkaaseen pitää porata kolme reikää niin että sen saa laakeripukkiin kiinni

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #43 : 20.08.2010 14:02 »
Onhan asentamisessa on hommanta, akseli poies, ym pientä sääntöä.

Timon vauhti näyttää vain paranevan, lienekkö jarrujen ansiota? :D

Jykä

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 42
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #44 : 20.08.2010 16:44 »
En jatkossa jarruta eturenkailla, tein Kouvolan radalla testin etujarrua käyttäen ja se 5 kiloa painoa lisää on hitaampi, kun pienemmällä painolla ja pelkällä takajarrulla, luultavasti kyse kummikin täysin ranteettomasta kuskista, mutta kumminkin.


TJR

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 152
Vs: Leopard / X30 palotila
« Vastaus #45 : 20.08.2010 16:49 »
Timon vauhti näyttää vain paranevan, lienekkö jarrujen ansiota? :D
Kyllä se jarrujen toimiminen siellä suoran päässä aina auttaa : )


 

Team Laine Verkkokauppa