Kirjoittaja Aihe: Leopardin putki  (Luettu 7088 kertaa)

Tylyttäjä

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 11
Leopardin putki
« : 18.08.2010 20:51 »
Elikäs kysymys Leopardin pakoputken "flexiblestä", joka on pakosarjan ja putken välissä. Eli miten tätä tulee tulkita (Leopardin manuaalista):

Lainaus
INSTALL THE FLEXIBLE (L= 65mm FLEXIBLE COMPLETELY CLOSED)

Sitten lukee vielä näin:
Lainaus
The best performance is achieved with a total exhaust lenght of:
L = 410÷415 mm.
Where L is measured from the flange on the exhaust header up to the first welding on the first cone of the exhaust muffler (see drawing). To achieve this dimension, the flexible (supplied with the engine) must be cut at a lenght of 65mm (flexible completely closed).

Eli pitääkö sen flexiblen olla kokonaisuudessaan 65mm pitkä, vai siitä näkyvän osan (kun on työnnetty päät sinne hahloihin)? Ja onko tuo 65mm sopiva mitta, vai pitäiskö pistää hiukan lyhempää (tehoa yläkierroksille) tai pidempää (tehoa alakierroksille)? Ajelemme enimmäkseen Vihdissä 85 takarattaalla..
« Viimeksi muokattu: 18.08.2010 20:54 kirjoittanut Tylyttäjä »

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Leopardin putki
« Vastaus #1 : 18.08.2010 21:48 »
Moro,

Ohjekirjassa on annettu ruttuputken (flexible) noin leikkausmitta, jolla saadaan pakoputki likimain optimaalisen pituiseksi.
Itse olen leikellyt 7cm pätkiä perusajoon, kun ne painuu uutena kuitenkin vähän kasaan.
Vihdissä olen käyttäny 1cm pidempää (8cm) mittaista ruttuputkea, koska pääsuoran ylämäessä tarvitaan wääntöä, ettei muut keskialueella tehokkaammat TAG koneet pyöri täysin kahdeksikkoa ympärillä.

Ruttuputki on halpaa ja siitä voi hyvin leikellä erikokoisia pätkiä valmiiksi, joita voi koitella jos/kun ei oo varikolla muuta tekemistä.  :)
Homman Pitää Olla Hauskaa

Jykä

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 42
Vs: Leopardin putki
« Vastaus #2 : 18.08.2010 21:49 »
Ajelet mun mielestä aika pienellä rattaalla, joten voi väliputki olla pitempikin.

Jykä


Tylyttäjä

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: Leopardin putki
« Vastaus #3 : 18.08.2010 21:53 »
Ajelet mun mielestä aika pienellä rattaalla, joten voi väliputki olla pitempikin.

Jykä



Oon kuvitellut (ja kuullut), että suurin osa vetää Vihdissä 85:llä, mutta ilmeisesti olen kuvitellut väärin?  :) Eli mikäs olis sinne mielestänne sopiva ratas, painoa mulla on ajokamoissa n. 100kg..

Jykä

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 42
Vs: Leopardin putki
« Vastaus #4 : 18.08.2010 21:58 »
Ajan 87-89,  jos ajelet vaan harrastaen on välitys ihan hyvä, eikä kannata edes huudattaa noin ylös mitä menee 88 tai 89 rattaalla. Kone kiertää noin 16500.

Jykä




Tylyttäjä

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: Leopardin putki
« Vastaus #5 : 18.08.2010 22:08 »
Ajan 87-89,  jos ajelet vaan harrastaen on välitys ihan hyvä, eikä kannata edes huudattaa noin ylös mitä menee 88 tai 89 rattaalla. Kone kiertää noin 16500.

Jykä

Ok, kiitoksia tiedoista! Pitää kokeilla vähän isommalla rattaalla. Vaikka vaan toistaiseksi harrastelemme, niin toki tavoitteena on ainakin alittaa tuo 50s raja..  :)

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Leopardin putki
« Vastaus #6 : 18.08.2010 22:21 »
Ajaa pojat aika isoilla kiekoilla.
Itse olen voittanutkin monesti ihan 85-86 rattaalla, kun se paras teho Leopardissa on kuitenkin siellä 13000rpm tietämissä, joka olis hyvä saada hyödyksi "hevosenkengän" alueelle jossa Leopardissa ei meinaa vääntö riittää pitämään vauhtia yllä.
Tämä tietysti riippuu renkaista, kun esim viime vuonna HG3:set oli reippaasti isommat kuin esim Vega SL6:set.

Vinguttaminen johtaa siihen tiettyyn ilmiöön moottorissa, josta sulla Jykä taitaakin olla tuore kokemus Lahdesta. Harmi kun niin kävi urhoollisen koneenkasaus rupeaman päätteeksi.   :-\
Homman Pitää Olla Hauskaa

Tylyttäjä

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: Leopardin putki
« Vastaus #7 : 18.08.2010 22:28 »
Ajaa pojat aika isoilla kiekoilla.
Itse olen voittanutkin monesti ihan 85-86 rattaalla, kun se paras teho Leopardissa on kuitenkin siellä 13000rpm tietämissä, joka olis hyvä saada hyödyksi "hevosenkengän" alueelle jossa Leopardissa ei meinaa vääntö riittää pitämään vauhtia yllä.
Tämä tietysti riippuu renkaista, kun esim viime vuonna HG3:set oli reippaasti isommat kuin esim Vega SL6:set.

Vinguttaminen johtaa siihen tiettyyn ilmiöön moottorissa, josta sulla Jykä taitaakin olla tuore kokemus Lahdesta. Harmi kun niin kävi urhoollisen koneenkasaus rupeaman päätteeksi.   :-\

Ehkäpä kokeilemme siis maximissaan 86 rattaalla ;)

Tylyttäjä

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: Leopardin putki
« Vastaus #8 : 19.08.2010 08:27 »
Ajaa pojat aika isoilla kiekoilla.
Itse olen voittanutkin monesti ihan 85-86 rattaalla, kun se paras teho Leopardissa on kuitenkin siellä 13000rpm tietämissä, joka olis hyvä saada hyödyksi "hevosenkengän" alueelle jossa Leopardissa ei meinaa vääntö riittää pitämään vauhtia yllä.
Tämä tietysti riippuu renkaista, kun esim viime vuonna HG3:set oli reippaasti isommat kuin esim Vega SL6:set.

Vinguttaminen johtaa siihen tiettyyn ilmiöön moottorissa, josta sulla Jykä taitaakin olla tuore kokemus Lahdesta. Harmi kun niin kävi urhoollisen koneenkasaus rupeaman päätteeksi.   :-\

Ehkäpä kokeilemme siis maximissaan 86 rattaalla ;)

Pohdiskelimme kaverin kanssa tätä (jonka kanssa meillä on tuo auto kimppaan). Meinasimme, että josko aluksi kokeilisi 85 rattaalla ja vaikka 8cm ruttuputkella (joka painuu tuosta hieman kasaan). Kaveri on ajokamoissa ehkä n. 95kg ja itse olen. 100kg. Ehkä tällä pääsisimme siihen, että suht painavia kavereina meillekin löytyisi vääntöä lähteä mutkista ulos.. Miltäs kuulostaa?
« Viimeksi muokattu: 19.08.2010 08:57 kirjoittanut Tylyttäjä »

arsalone

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 163
Vs: Leopardin putki
« Vastaus #9 : 19.08.2010 08:34 »
Sittenhän täältä varmaan saadaan lukea miten kävi ;)

Tylyttäjä

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: Leopardin putki
« Vastaus #10 : 19.08.2010 09:16 »
Sittenhän täältä varmaan saadaan lukea miten kävi ;)
Juu, raportoin sitten tänne :) Tarkemmin kun luin manuaalia, niin siellä lukeekin:

Lainaus
Having fixed a sprocket ratio, it could be necessary to improve the engine performance either at low or at high RPM.
This could be achieved by modifying the exhaust lenght.
In general, by shortening the total exhaust lenght an improvement at high RPM is achieved and vice versa, by lenghtening the exhaust lenght the low RPM is improved.
When testing, never exceed in lenghtening or shortening the flexible by more than 5mm per time.

Elikäs jos nyt sitten laittaisi sen 70mm tai maksimissaan 75mm pätkän.. Pitää kokeilla kummallakin.

Jykä

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 42
Vs: Leopardin putki
« Vastaus #11 : 19.08.2010 17:47 »
MKR kone on taas kohta kunnossa, kampurassa "vain" 15 satkua heittoa. Ratas Lahdessa oli  82 eikä kiertänyt kun 15600. Voi olla että ehjällä koneella voikin ajaa 85 rattaalla.


MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Leopardin putki
« Vastaus #12 : 21.08.2010 22:46 »
Jykä:  Hyvä että vika löytyi. 15satkun heitolla saa jo perslihakset aika hierontaa, eikä ihme ettei kiertänyt.  :o
Homman Pitää Olla Hauskaa


 

Team Laine Verkkokauppa