Kirjoittaja Aihe: Vortex Rok "puutuu" lämmetessään  (Luettu 4033 kertaa)

Tuninki

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 27
Vortex Rok "puutuu" lämmetessään
« : 23.08.2010 13:49 »
Moro.

Siis ongelma on seuraavanlainen (ollut oikeastaan koko kesän):

Kun lähden kylmällä koneella liikkeelle, kone vetää pirteästi hitaista ja keskinopeista mutkista. Noin 10 kierroksen jälkeen kun koneen lämmöt nousseet normaaliin käyttölämpötilaan, kone jotenkin puutuu, eikä jaksa vetää kiihdytyksissä läheskään samalla tavalla. Monesti käy jopa niin että ajan parhaat kierrosaikani neljännellä tai viidennellä kierroksella. Ja vaikka ajo sujuu paremmin kymmenen kierroksen jälkeen, ajat eivät parane.. Sitten jos olen varikolla pidempään, että kone ehtii kunnolla jäähtyä, se vetää taas aluksi paremmin..

Olen kokeillut eri renkailla, rengaspaineilla ja jonkin verran muutellut kaasarin säätöjä mutta varsinaista ratkaisua en ole keksinyt..

Mistähän mahtaisi johtua ja onko kenelläkään hyviä ideoita ongelman korjaamiseksi??

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Vortex Rok "puutuu" lämmetessään
« Vastaus #1 : 23.08.2010 15:09 »
En nyt sitten ole mikään rokki-insinööri, mutta jos ei regaspaineissa ole vikaa, eikä ranteiden kestävyydessä, eikä käyntilämpötilassa, eikä ole liian laihalla, eikä liian lyhyellä kurtulla, eikä liian pitkällä ennakolla, niin mites männänvälys sitten? Onkos noissa muuten kelluva kanki ja mikäs sen päittäisvälys on/pitäisi olla?

Mäntä lämpenee varsinkin yläpäästään nopeasti, nopeammin kuin sylinteri. Eli kun kone on vielä viileä, on välykset tiukemmat. Tämän takiahan ei pitäisi välittömästi lyödä lämää tiskiin. Jos taas lämmöt nousee liian ylös, niin taas alkaa mäntä ahdistamaan. Eli jos lämmöt on kurissa niin liian väljä mäntä.
« Viimeksi muokattu: 23.08.2010 16:36 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Vortex Rok "puutuu" lämmetessään
« Vastaus #2 : 23.08.2010 16:13 »
Moro.

Siis ongelma on seuraavanlainen (ollut oikeastaan koko kesän):

Kun lähden kylmällä koneella liikkeelle, kone vetää pirteästi hitaista ja keskinopeista mutkista. Noin 10 kierroksen jälkeen kun koneen lämmöt nousseet normaaliin käyttölämpötilaan, kone jotenkin puutuu, eikä jaksa vetää kiihdytyksissä läheskään samalla tavalla. Monesti käy jopa niin että ajan parhaat kierrosaikani neljännellä tai viidennellä kierroksella. Ja vaikka ajo sujuu paremmin kymmenen kierroksen jälkeen, ajat eivät parane.. Sitten jos olen varikolla pidempään, että kone ehtii kunnolla jäähtyä, se vetää taas aluksi paremmin..

Olen kokeillut eri renkailla, rengaspaineilla ja jonkin verran muutellut kaasarin säätöjä mutta varsinaista ratkaisua en ole keksinyt..

Mistähän mahtaisi johtua ja onko kenelläkään hyviä ideoita ongelman korjaamiseksi??

Mitkä kaasarin säädöt?

Mikä tulppa?

Paljonko lämmöt?

Onko varmaa ettei jarrut laahaa?

Tuninki

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 27
Vs: Vortex Rok "puutuu" lämmetessään
« Vastaus #3 : 24.08.2010 09:16 »
Ongelma esiintyi viimeksi perjantaina, jolloin ulkolämpötila oli sen 20 astetta..
- Kaasuttimessa pääsuutin 152, pääseosputki dp266, vakioneula keskimmäisessä lovessa..
- Tulppa NGK B10EG
- Veden lämpötila siinä 49-52 astetta

Nykyisellä männällä ajettu n. 20h ja tarkoitus olikin tässä lähiaikoina tehdä/teettää männänvaihto ym. huoltoa koneelle..


 

Team Laine Verkkokauppa