Kirjoittaja Aihe: jammun päittäis välys  (Luettu 7368 kertaa)

Prepadator

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
    • Vauhtipuisto kartingkerho
jammun päittäis välys
« : 27.08.2010 09:48 »
eli vaikuttaako jammun päittäis välys paljonkin kulkuun kun omassa koneessa on olematon määrä välystä ja yksi kisa kuski neuvoi että sitä pitäisi olla ainakin 2-3mm ? ;)

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: jammun päittäis välys
« Vastaus #1 : 27.08.2010 13:28 »
Pitäisiköhän tuon 2-3mm jakaa 10:llä??
Jos kiertokangen alapää on kunnossa niin yläpää pääsee liikkummaan poikittain noin 1mm.
-Eli mitähän hyötyä olisi 2-3mm välyksestä?? Kertokoon ken tietää..

Tuon olemattoman päittäisvälyksen ongelma "voi" olla, että kampura ahdistaa runkolaakereihin,
mutta alakertahan lämpölaajenee enempi kuin kampuran pituus kasvaa,
joten yleensä lämpimään koneeseen tulee tarvittava päittäisvälys vaikkei se kylmänä hölkkäsekkään.

Pistä kone talven aikana huoltoon ja pyydä tarkistamaan alakerran kunto,
niin eiköhän se huoli siittä hälvene.
Minä mitään tiedä.

Prepadator

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
    • Vauhtipuisto kartingkerho
Vs: jammun päittäis välys
« Vastaus #2 : 27.08.2010 14:24 »
juu kone menossa huoltoon kun saan rahat kasaan siinä taitavat vaihtaa alakerran laakerit ja kiertokanki menee kova kromaukseen. Toivotaan parasta :)

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: jammun päittäis välys
« Vastaus #3 : 27.08.2010 21:22 »
Moi,

Päittäisvälystä vähintään .25, ja enintään .4mm
Kampiakseli lämpenee enempi kuin lohko, jolloin limput rupee painamaan laakereita. Yampun päittäisvälys ei koskaan kasva.
Muistaakseni päittäisvälystä katoa noin 0.10-0.15mm kun kone on käyntilämpöinen.

Eräs kaveri (Mr. SK) kromauttaa laakerit 19.99:n, jolloin koneen lämmetessä laakeri vapautuu kammesta.
Eli tuollainen on kylmänä tiukka,mutta lämmettyään siitä löytyy tuo riittävä päittäisvälys.







Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

MOFTY

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 13
Vs: jammun päittäis välys
« Vastaus #4 : 23.11.2010 16:36 »
Mikä on sitten tilanne Raksun kohdalla?
Kun toiset sanoo että Rakasunkin allakerrassa pitäisi olla jonkin verran päittäisivälystä ja sitten taas toiset sanoo ettei päittäisvälystä sais olla yhtään? Sinulla Kimi taitaa olla paljon tietotaitoa Raksustakin, joten voisitko kommentoida myös tätä ;D? Kiitos!


Moi,

Päittäisvälystä vähintään .25, ja enintään .4mm
Kampiakseli lämpenee enempi kuin lohko, jolloin limput rupee painamaan laakereita. Yampun päittäisvälys ei koskaan kasva.
Muistaakseni päittäisvälystä katoa noin 0.10-0.15mm kun kone on käyntilämpöinen.

Eräs kaveri (Mr. SK) kromauttaa laakerit 19.99:n, jolloin koneen lämmetessä laakeri vapautuu kammesta.
Eli tuollainen on kylmänä tiukka,mutta lämmettyään siitä löytyy tuo riittävä päittäisvälys.








Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: jammun päittäis välys
« Vastaus #5 : 25.11.2010 22:08 »
Moi,
Jos alakerta on mallia uiva,kelluva, heiluva,löysä tai miksi nyt sitä kutsuvat, eli  molemmat laakerin kaulat on löysät, niin silloin siitä tuntee päittäisvälyksen, joka pitää olla samaa luokkaa, .2-.4 mm. Jos se on vain toiselta päästä löysä, ei taaskaan välystä tunne, mutta sitä on siinä oltava. Muuten ei kulje lämpimänä.

Yamahassa päittäisvälys säädetään kammen prässäyshetkellä ja mittaamalla haluttu leveys, kun taas raksussa se tehdään lohkojen väliin asennettavalla tiivisteellä. Tarvittavan tiiviseen paksuuden  voi laskea mittaamalla ensin laakereiden välin, ja kammen leveyden.

Jos molemma kaulat on tiukat, pitää asennuksessa olla tarkkana ja tapoja on useita.  Laakerit on saatava oikealle etäisyydelle toisistaan, jotta
molemmat asettuvat oikealle kohtaan eikä kuulat kanita ulko tai sisäreunaan. Tiukassa alakerrassa yksi  tapa  (jota itse käytän) saada laakerit kohdalleen on kasata kone  siten, että kampiakseli on pakastekaappikylmä. Laitat kaiken valmiiksi, lohkotiivisteen, pari pulttia jne, älä tässä vaiheessa vielä laita stefoja paikoilleen. Otat kampiakselin pakkasesta, laitat sen paikoilleen, kiristät lohkon pultit kireälle, 4kpl riittää. Tämä pitää tehdä niin nopeasti, että kampi ei  ehdi tarrata  kiinni laakereihin. Kun alakerta  on kasassa, painat kampiakselia alaspäin, laakeriikuulat painuvat keskelle ja tällä tavalla saat laakerin sisäkaulat asettumaan oikealla paikoilleen. Paina niin kauan että laakerit tarraa kiinni akselin, noin 2-3minuuttia riittää. Tämän jälkeen kokeilet jäikö alakerta herkäksi, jos ei, niin sitten vaan lämmität koko höskän uusiksi, upota koko härdelli kiehuvaan veteen pariksi minuutiksi ja painat akselia samalla tavalla. Jotkut ei tykkää vedestä, mutta ei sinnä jää mitään huokosiin, kun kaikki haihtuu pois kuitenkin, ja kun lohko on kireällä, ei toi tiivistekään vety. Jos joudut tekemään tämän kuumavesikäsittelyn, niin klonksauta akselia pari kertaa päästä päähän tai varmista ruuvvarilla että laakerit on pesiensä pohjalla (laakerit on irti lohkoista lämmön takia ). Tämän takia olisi hyvä saada homma hoidettua kerralla kylmällä akselilla. Kun akseli on kylmä ja löysä, niin voit tietysti kokeilla onko välystä riittävästi.

Kuumaa lohkoa on kiva käsitellä hitsaushanskoilla.

 Jotkut lämmittävät toisen pään uusiksi mutta silloin saattaa lämpöä tulla liikaa ja kuulien muovipidike ottaa kipeetä liiasta lämmittämisestä. Jotkut antaa lekaa akselille, mutta minä en.

Alakerran pitää olla niin herkkä, että limput painuu omasta painostaan alas ilman mäntää. Jos olet asentanut stefat, ei tätä testiä voi tehdä.
Jotkut akselit on taas lähes löysät, jolloin ensimmäisen kuumaksiajon jälkeen asettuvat oikealle kohdalleen, jolloin ei tarvitse pöydällä säätää.

Siinä vaiheessa kun alakerta on herkimmillään, huomaat että olet laittanut akselin paikoilleen väärin päin. :-[

Kierolla kammella ja huonosti kootulla alakerralla pilaa helposti hyvän moottorin.

Helppoa eikö vain, toivottavasti ymmärsit.

T. Kimi



Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Alfred Kurki

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 139
Vs: jammun päittäis välys
« Vastaus #6 : 25.11.2010 22:59 »
Herkistyykö alakerta (laakerit) kun moottorilla ajetaan? Cadetin moottoreissa tuntuu olevan tiukat laakeripesät. Kun laakerit laittaa pesiinsä niin ne ei enää pyöri herkästi. Voiko asiaa korjata kotikonstein?

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: jammun päittäis välys
« Vastaus #7 : 25.11.2010 23:42 »
Moi,
Laita C4 laakerivälyksiset laakerit.
T. Kimi
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"


 

Team Laine Verkkokauppa