Kirjoittaja Aihe: Cadetin kipinä kateissa  (Luettu 6369 kertaa)

Alfred Kurki

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 139
Cadetin kipinä kateissa
« : 06.09.2010 12:16 »
Cadetissa mystinen vika. Alku kesästä katosi kipinä. Vaihdoin tulpan->ei vaikutusta. Tilasin uuden puolan asensin sen-> ei vaikutusta. Sammutuskatkaisin oli jo aiemmin poistettu. Kokeilin eri ilmaraoilla puolan ja vauhtipyörän välissä->ei vaikutusta. Koitin Raketin puolalla->kipinä ilmestyi. Ajattelin että nyt toimii ja vaihdoin cadetin uuden puolan->ei kipinää. Ajattelin että voidaanhan me ajella raketinkin puolalla. Se paikoilleen->ei kipinää. Sitten iski uskon puute ja moottori jäi odottamaan huoltotoimia.
Eilen laitoin cadetin puolan ja pyörin porakoneella->hieno kipinä. Mentiin radalle ja kone kiinni->ei kipinää. Moottoria tutkittiin kokeneempien harrastajien kanssa ja ei saatu kipinää tulemaan. Vaihettiin tulpanhattua, tulppaa yms. Aiemminkin olin mitannut, että puolalta oli yhteys tulppaan.
Tänään aamuvuorossa tutkiskelin asiaa ja kipinä tulee kun pyörittää porakoneella tarpeeksi lujaa. Akkuporakoneessa kierrokset ei riitä. Porakoneessa missä kierroksia +2000 niin kipinä ilmestyy kun kierrokset on melkein täysillä.

Mistä voi johtua?

Tänään irrotin vauhtipyörän eikä siinä mitä kummallista ole. Kone on vanhempaa mallia.

Auttakaa, jos jollain on ollut samanlaisia oireita.

arsalone

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 163
Vs: Cadetin kipinä kateissa
« Vastaus #1 : 06.09.2010 13:46 »
Menee aikalailla arvauksen puolelle, mutta voisko se magneetti menettää voimaansa?
Selviäis toisella vauhtipyörällä kokeilemalla ...

Alfred Kurki

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 139
Vs: Cadetin kipinä kateissa
« Vastaus #2 : 06.09.2010 14:11 »
Samaa olen miettinyt...se pitää jokatapauksessa testata seuraavaksi.

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Cadetin kipinä kateissa
« Vastaus #3 : 06.09.2010 23:10 »
Moi,

Kyllä se selviää kun laitat ihan tavallisen ruuvarin tai mutterin siihen lähelle, jos se jää kiinni, niin on riittävästi magneettisuutta.
0.3-0.5mm ilmarako puolan ja vauhtipyörän väli, käytä pientä alkuperäistä tulppaa ilman vastusta niiin kyllä pitäis toimia. Joissakin
puolissa on  lyhyt johdonpätkä jossa silmukka-abiko, joka pitää maadotta vaikka  puolan kiinnityspultin alle.


Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

arsalone

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 163
Vs: Cadetin kipinä kateissa
« Vastaus #4 : 14.09.2010 06:40 »
Mitenkäs tämän kanssa kävi? Ilmeisesti tuli kuntoon tai meni hermot kun viestit loppuivat =)

Alfred Kurki

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 139
Vs: Cadetin kipinä kateissa
« Vastaus #5 : 14.09.2010 08:11 »
Meni hermot.
Tutkittu edelleen porakoneen kanssa, niin vaatii aika paljon kierroksia että kipinä ilmestyy. Kipinä on kyllä heti tosi hyvä. Vauhtipyörän magneetti tuntuu olevan ihan ok. Ei viitti irrottaa toimivasta toisesta moottorista vauhtipyörää (sen jälkeen kaksi kipinätöntä moottoria?), niin ei ole onnistunut vielä toisella vauhtipyörällä testaaminen. Tällä viikolla pitäisi onnistua. Jos se ei muuta tilannetta pitää vissiin ostaa startteri ;)

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Cadetin kipinä kateissa
« Vastaus #6 : 14.09.2010 19:23 »

Kai siinä oli vielä kiila paikoillaan, ettei ennakko vaan ole muuttunut ihan radikaalisti.
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Alfred Kurki

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 139
Vs: Cadetin kipinä kateissa
« Vastaus #7 : 14.09.2010 21:03 »
Kiila oli paikoillaan.

Alfred Kurki

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 139
Vs: Cadetin kipinä kateissa
« Vastaus #8 : 16.09.2010 13:02 »
Tutkiminen jatkui tänään. Eilen sain uuden vauhtipyörän. Testasin vanhalla puolalla, uudella puolalla ja 85raketin puolalla. Pyöritin konetta porakoneella ja tutkin kipinää. Ilmarako oli noin 4 kymppiä.

Seuraavat huomiot:
-uudessa vauhtipyörässä magneettisuus voimakkaampi kuin vanhassa, mutta vanhakin jaksoi vetää pöydältä vauhtipyörän mutterin noin 10-15 millin päästä.
-cadetin puolat toimi samalla tavalla, vaativat enempi kierroksia kuin 85raketin puolalla. Uudella vauhtipyörällä kuitenkin vähemmän kuin vanhalla.
-porakoneessa säädettävä kierrosluku niin siitä päätellen cadetin puola vaatii yli 1000 kierrosta, että kipinä syntyi, kasivitonen ehkä 200 vähemmän.

Nyt raketin85 puola kiinni ja kipinä tulee narustakin vetämällä. En koittanut vielä cadetin puolalla kun on pieni epäilys, ettei toimi sillä. Koitan miten moottori toimii tällä puolalla.

Raportointi jatkuu....

Dura

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
Vs: Cadetin kipinä kateissa
« Vastaus #9 : 16.09.2010 17:13 »
ota sammutin katkaisia pois päältä  :D

Alfred Kurki

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 139
Vs: Cadetin kipinä kateissa
« Vastaus #10 : 11.10.2010 13:52 »
Nyt ollaan oltu ajamassa pari kertaa tällä moottorilla. Kiinni on uusi vauhtipyörä ja raketin puola. Hienosti kulkee ja lähtee käyntiin. 82 takaratas, muutamia vuosia vanhat vegat, varovaisella ajolla kiertää vajaa 12000.

Alfred Kurki

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 139
Vs: Cadetin kipinä kateissa
« Vastaus #11 : 24.03.2011 09:49 »
Nyt toimii cadetinkin puolalla. En tiedä varsinaista syytä. Jostain syystä jotkin moottorit vaativat aika paljon kierroksia ennenkuin tulee kipinä. Alkuperäinen syy kipinä puutteseen saattoi olla voiman puute :o
Tuli tähän tehtyä talvella täyshuolto. En usko, että se vaikutti asiaan...


 

Team Laine Verkkokauppa