Kirjoittaja Aihe: etuja/haittoja Biland vs Rotax vs Vortex Rok  (Luettu 11527 kertaa)

EriHidaste

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 170
Kertokeepa enemmän isoilla (sopivilla) vehkeillä ajaneet, että kuis edut, haitat otsikon koneista.

- suhteelliset kierrosajat
- huollon tarve
- varaosien saanti
- tyyppiviat
- ajonautinto

Noista kun sais hiukan infoa irti niin vois ajatella tulevaa kalustoa kenties..

Nimim. paikat hampaista irronnet ala R120
Siellä missä on ääntä on ajettu taas ulos..

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: etuja/haittoja Biland vs Rotax vs Vortex Rok
« Vastaus #1 : 18.09.2010 07:18 »
Omat kokemukset Bilandin omistaneena ja 2-t omistajana osaa sanoa että 2t on vaivattomampi, öljyt bensan sekaan ja ajoa, ei muuta tarkistettavaa kuten öljyn pinnan tsekkaus/lisäys, lisäksi bilandin suhteen oli muita ongelmia joista sain tarpeekseni ja huollot ja varaosat oli helvetin kalliita.

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: etuja/haittoja Biland vs Rotax vs Vortex Rok
« Vastaus #2 : 18.09.2010 08:07 »
Ja jos kilpailla haluaa joskus, niin Bilandille ei tällä hetkellä ole paljon tarjolla.
Rotaxille löytyy useita eri kilpailu/harrastesarjoja.

saminygren

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 23
Vs: etuja/haittoja Biland vs Rotax vs Vortex Rok
« Vastaus #3 : 18.09.2010 15:08 »
niin... kuuntele ammattilaisia ja vaihda vaan rohkeasti kalustoa. Kyllä se vaan kummasti vetää suupielet ylöspäin, kun raketin jälkeen hurauttaa esim. rotaxilla :D
savu on voiman merkki...

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: etuja/haittoja Biland vs Rotax vs Vortex Rok
« Vastaus #4 : 18.09.2010 17:04 »
Jos tagikone pitäisi kilpailua varten ostaa, niin omalle listalle järjestyksessä pääsisi
1)X-30 (yksinkertainen, perinteinen kaasari, ei pakoaukonsäätimiä, vinkuu kivasti)
2)Super Rok (tämäkin vinkuu ja vie vielä enemmän)
3)Rotax Max (perushyvä kone jolle eniten kisoja)
Noista sitten sen mukaan, mitä sarjaa haluaa ajaa, miten painot osuu jne..

Omaksi iloksi jos konetta hankkii, niin pitää haastetta olla, joten lista muuttuu:
1) KZ2 (jokune vuosi ollut tuollaisia ajossa. Haastetta riittää, mutta kelloa vastaan ajoksi menee kun vastuksia ja harrastekisoja ei oikeastaan ole)
2) Aixro  (testattuna. Jossain vaiheessa kun kyllästyy vaihteiden repimiseen ja koneen huoltamiseen niin tämä pitää hankkia. Jos ei sitten ala kisaamaan räpättiä ripeimmillä vehkeillä, F250...)
3) KF2 ja tietty kahvajarrulla

Itseasiassa tuo KF2 on mulle vähän arvoitus kun noita ei ole oikein harrastekäytössä näkynyt eikä kellään tunnu olevan kokemusta miten hyvin nuo saa kestämään jos vertaa tagikoneisiin. KZ2, jos vertaa, on ollut vanhastaan vähän sellainen propelipäiden kone, kallis huoltaa jne., mutta emmäänyttierä. Hyvin on pelannu ja aika simppeli pakettihan tuo on. Onhan siinä vaihdelaatikko, mutta ei ole esim. sisäistä vesipumppua, tasapainoakselia, akkua ja starttereita, pakoaukonsäätimiä jne. Eipä ole yksikään reissu (vielä, kop-kop) jäänyt koneen takia kesken, kun taas muitten autoja (varsinkin R120, mutta myös rotax, superrok, vankel..) on roplailtu kyllä.
« Viimeksi muokattu: 18.09.2010 17:19 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

EriHidaste

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 170
Vs: etuja/haittoja Biland vs Rotax vs Vortex Rok
« Vastaus #5 : 18.09.2010 22:53 »
Elähän Nygreeni sielä höpäjä..  ;) viime kerrasta on niskat vieläkin kipeenä :D

Bilandin saa vissin sit unohtaa jo.. Jos laitellaan tuo x30 ja rooutaxx viivalle niin kuin saa moisia huoltaa?  Rotaxista sen verran tiedän että hioa saa hiukan sieltä ja vähän täältä..  taitaa olla se 50h vain ohjeellinen huoltoväli vaan todellisuudessa puolet pois? Miten muissa?

Onko lie x30:ssä samalla tapaa sää ja kelin mukaan säädöt kuin rotaxissa?

Haluis kuitenkin huoltojen suhteen helpona ja edullisen mut kuitenkin menevän vehkeen.. ja sellaisia naisia ei oo.. :D
Siellä missä on ääntä on ajettu taas ulos..

Jarno_71

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 336
Vs: etuja/haittoja Biland vs Rotax vs Vortex Rok
« Vastaus #6 : 19.09.2010 08:59 »
Ei tarvitse/kannata säätää X30:ta kelin mukaan. Ruuvit kerran paikalleen
ja sitten vaan kovaa ajoa. Suosittelen lämpimästi ko. pannun hankkimista.
Helppo, suht huoltovapaa ja kulkua riittää...
« Viimeksi muokattu: 19.09.2010 09:09 kirjoittanut Jarno_71 »

TJR

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 152
Vs: etuja/haittoja Biland vs Rotax vs Vortex Rok
« Vastaus #7 : 19.09.2010 15:55 »
Ei tarvitse/kannata säätää X30:ta kelin mukaan. Ruuvit kerran paikalleen
ja sitten vaan kovaa ajoa. Suosittelen lämpimästi ko. pannun hankkimista.
Helppo, suht huoltovapaa ja kulkua riittää...

X30 ja Leopard taitaa olla ainoita TAG-koneita joissa riittää kahden ruuvin säätäminen ja ei tartte vaihdella suuttimia ruuvien lisäksi

saminygren

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 23
Vs: etuja/haittoja Biland vs Rotax vs Vortex Rok
« Vastaus #8 : 19.09.2010 17:58 »
No, Kommentoikaa X30/leopard/rotax ajettavuuksia radalla; onko moottorin käyttäytymisessä mitenkin eroja? ihan vaan kiva olisi tietää kun itellä ei ole käytännössä kuin rotaxista jotain kokemusta.
savu on voiman merkki...

EriHidaste

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 170
Vs: etuja/haittoja Biland vs Rotax vs Vortex Rok
« Vastaus #9 : 19.09.2010 21:04 »
juuri noin.. nimenomaan se käyttäytyminen radalla. Rotax potkasee sen jossain välissä (onko se sen ssätyvän pakoaukon syy?) kuin X-30 laita? vetääkö tasaseen vai

Entäs jos ajatellaan sen huolto? Rotaxit MPT-racing (onko ainut) ja X-30 Missä? Onko hyviä kokemuksia?

Siellä missä on ääntä on ajettu taas ulos..

Jarno_71

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 336
Vs: etuja/haittoja Biland vs Rotax vs Vortex Rok
« Vastaus #10 : 19.09.2010 21:21 »
X30 on parhaimmillaan keskialueella. On kuitenkin kohtuullisen
hyvä myös ylä- ja alarekisterissä eli tasainen kone ajaa...
Leopard parempi kuin X30 ylhäällä. Säädöissä oleva Rotax
taas hieman parempi ihan alhaalla kuin X30. Ruuveilla voi
ajon aikana tietysti yrittää vaikuttaa siihen miten toimii
eri alueilla. Kuskin taidot ja rungon säädöt pitää olla
ensin kunnossa ennen kuin kannattaa lähteä hakemaan koneesta detalji
tason säätöjä kuntoon. X30 huoltoja tekevät ainakin Pirkola ja Jaatinen.

Velociraptor

  • Vieras
Vs: etuja/haittoja Biland vs Rotax vs Vortex Rok
« Vastaus #11 : 20.09.2010 15:59 »
Osta suoraan TAG-kone ja vauhti riittää, huollot ja korjaukset voi tehdä itse tai sitten melkein mikä tahansa karting liike/korjaamo.

EriHidaste

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 170
Vs: etuja/haittoja Biland vs Rotax vs Vortex Rok
« Vastaus #12 : 20.09.2010 19:27 »
Tagi mikä tagi.. mut mikä tagi? ;)

Ei tainna Pirkola saada kovin hyvää mainosta aikasemmassa toipicissa. Onko lie X-30:ssä huoltoväli noin 50h? Vai kyseleekö se männänvaihtoa harrastajamielessä ennempääkin? Räpätti on siitä hyvä että helposti ajaa 3 kesää ilman koneen purkua, mutta jos hiukan haluaa vauhtia.. ;) Eikä tosin ole varaa näilä palkoilla pistää montaa tonnia rahoo kesään ja montaa iltaa ajaakseen sisään mäntiä ja rimpuloita.

Taitaa mennä mäkiautoilun puolelle ;) ::)
Siellä missä on ääntä on ajettu taas ulos..

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: etuja/haittoja Biland vs Rotax vs Vortex Rok
« Vastaus #13 : 20.09.2010 20:49 »

X-30:sen ja Leopardin kun huoltaa keväällä, niin voi huoletta päristellä koko kesän, kunhan ei a) käytä huonoja öljyjä / liian pientä prosenttia b) vedä ruuveja liian laihalle.
(jopa kaksi kautta ajetulla koneella selvisi Kärjen Rauli TAG-kunkku kakkoseksi  ::) )

Jos koneen huollon kanssa tulee onkelma, niin ota yhteyttä.
 :)
Homman Pitää Olla Hauskaa

spetz

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 320
Vs: etuja/haittoja Biland vs Rotax vs Vortex Rok
« Vastaus #14 : 20.09.2010 21:09 »
Jarno typisti aika hyvin koneiden erot... Itse pidän ruuvikaasarista huomattavasti enemmän koska sillä pystyy jollain lailla pelastamaan kuolevaa / väärissä säädöissä olevaa konetta.

Luistikaasarilla on vaan mentävä sillä mitä se on lähdössä ja se on oikeasti todella paljon työläämpi löytää alueelleen jos ei ole sitä 4 vuoden ajalta hankittua ennakkotietoa kelistä, radasta, säädöistä, auringon asennosta ja mekaanikon alushousujen hiertävyydestä helposti paperilla saatavilla ja tulkittavissa jotta voisi laittaa oikeat suuttimet, neulankorkeudet, neulat, luistit, tyhjäkäyntisäädöt, ja muut tarpeelliset tavarat kohdilleen. Mutta kyllä sekin silloin kun toimii niin on ihan ok... Ei tosin osunut kohdalleen mulla kertaakaan kun super Rokilla ajoin pari kisaa. Ja voin sanoa että kun on ajanut toimivalla setupilla ja kisassa on kaikki kateissa ja mitkään kananluilla heitetyt voodoo-säädöt ei tee vaikutusta mihinkään suuntaan niin on kyllä aika ranteetauki-olo.

Eipä se tosissaan ole kivaa "normikaasarillakaan" jos homma ei ole muuten kasassa. TaG-kunkussa lainakoneella koko viikonlopun oli hirveitä käyntiongelmia ja jos olis vaihtanut hyvin reikäiset reed-läpät ja vaivautunut nostamaan pytyn ylös ja irroittamaan luultavasti aikas mahtavat ohivuodot aiheuttaneen männänrenkaan, olisi ollut oikeasti kyyti ihan toista... t. nimim. vain alle sekunnin voittajalle jäänyt

50h huoltovälit kannattaa ihan oikeasti unohtaa joka laitteessa, kilpamoottoreita ne on jokainen (paitsi R120). Vähintään kerran vuoteen koneen läpikäynti, riittävästi öljyä ja ajon jälkeen kevyt puhdistus/läpikäynti kuluville osille ja tsekkaus että kaikki on kiinni pitäisi hyvin riittää. Aika harva tuolla saa huoltoväliä hirveästi yli kymmenen tunnin kaudessa

Leopardissa ruuvi on sinänsä aika looginen ja helppo (en puhu x30stä kun en ole sillä ajanut) alaruuvi koneesta riippuen 1.30-1.50 ja ylärekisteri: alle 0.45 koneen ikä tippuu dramaattisesti (puhutaan käynti-ikänä minuuteissa, voi kulkea ihan sikana jos alaruuvi on kohalla)
0.50-alle 1 kestää jo vähän paremmin, laukkaa on huomattavasti mutta taas narahtamisen vaara on täysin suhteessa käytettyyn öljyyn, ajomäärään ja koneen ikään.
1-1.10 Kohtuu turvallinen kisavauhtinen asetus, toimii lähes joka kaasarissa ja koneessa parhaiten.
yli 1.15 suoraan voi ajatella kierroksenrajoittimena suhteessa avaamiseen, ylärekisteri kierroksista tippuu täysin ja kone käy jatkuvasti rikkaalla. Tulpan hajoittamisvaara hitaasti ajettaessa


Jarno_71

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 336
Vs: etuja/haittoja Biland vs Rotax vs Vortex Rok
« Vastaus #15 : 21.09.2010 14:28 »
"...jopa kaksi kautta ajetulla koneella selvisi Kärjen Rauli TAG-kunkku kakkoseksi"

Näin se on. Vetomiehet on vetomiehiä ja menevät kovaa vaikka pata ei olisikaan
välttämättä ihan viimeisen päälle. Järjestyksessä ajotaidot, runko ja kone
kannattaa alkaa pakettia hieromaan kuntoon.

X30:n kanssa kannattaa aloittaa ruuveilla alaruuvi 1 kierros ja yläruuvi 1+10 minuuttia. (tehdas setup)
Aika lähellä tuota olevilla ruuvien asennoilla saimme meidän vehkeet kulkemaan loppukaudesta jo oikeinkin hyvin.
(ei ne alkukaudestakaan huonosti kulkeneet  :D)

"Itse pidän ruuvikaasarista huomattavasti enemmän koska sillä pystyy jollain lailla pelastamaan kuolevaa / väärissä säädöissä olevaa konetta..."

Juuri näin. Ei tosiaan tarvitse miettiä miljoonaa eri parametriä eri olosuhteisiin ja radoille.
Eikä tarvetta antureihin, tietokoneohjelmistoihin, satelliitteihin tms. Tosin jotkut tuosta
pitävät ja ovat taitavia säätämään ko. koneita (Rotax, Rok ja Super Rok).




« Viimeksi muokattu: 21.09.2010 14:31 kirjoittanut Jarno_71 »

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: etuja/haittoja Biland vs Rotax vs Vortex Rok
« Vastaus #16 : 21.09.2010 15:37 »
Mainittiin tuossa, että riittävästi öljyä. Mikäs on Rotax Juniorin sopiva seosprosentti kokemusten mukaan ja onko Rotaxissa sama prosentti? Ja jollei ole niin miksei ole?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

saminygren

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 23
Vs: etuja/haittoja Biland vs Rotax vs Vortex Rok
« Vastaus #17 : 21.09.2010 15:49 »
Kyllähän tässä selvästi enemmän kannatusta saavat ruuvikaasarilla varustetut härvelit; itse päristelin koko kauden rotaxilla ja ainoastaan viimeisessä kisassa vaihdoin suutinta, kun ei okein ollut muutakaan tekemistä. Muut tuntuivat joka välissä vaihdella jos jonkinlaista suutinta.  Perstuntumalla huomasi, että neulan korkeudella pystyi hienosäätämään, jos suutin oli jokseenkin oikealla alueella. (taitaa vaan olla kokemuksen puutetta havaita ne pienen pienet teholisäykset suutinta vaihtaessa...)
savu on voiman merkki...

EriHidaste

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 170
Vs: etuja/haittoja Biland vs Rotax vs Vortex Rok
« Vastaus #18 : 22.09.2010 16:54 »
Pitäskö tää Ylämylly/Joensuu siirtää hiukan etelämpään.. ehtis kenties sinne viikolla oleville kisoillekkin joskus.. Edellyttäen että hommaa sitä kalustoa ensin.. Kuskit on kovia sen takaan  ;D ja rungot on mutkalla jostain kohdin. Koneet on hukassa ihankuin hanskatkin  ::) ;D

Tästä voi olla hyvä hypätä kenties ruuvikaasarin kyytiin.. Jos vain arpaonni suosii ;)

Kiitoksia vastanneille..
Siellä missä on ääntä on ajettu taas ulos..

spetz

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 320
Vs: etuja/haittoja Biland vs Rotax vs Vortex Rok
« Vastaus #19 : 24.09.2010 10:09 »
Lahden tagin viikkokisan aikana olin keikalla joensuussa ja voin sanoa että kyllä se viikkokisassa käynti onnistuu jollain lailla jos vain on auto jolla saa päästellä satasta. yhdeltä kun lähti niin ehti hyvin yhden treenin vetää ennen kisoja ja jos motorest karistossa ei olisi ruuan tulo kestänyt lähes 1,5 tuntia ja varikolla ei jauhaisi jargonia paljoa niin takasinkin pääsee puoleen yöhön mennessä.


 

Team Laine Verkkokauppa