Kirjoittaja Aihe: Rattivaihteiseksi  (Luettu 22858 kertaa)

Riipe

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Rattivaihteiseksi
« : 22.09.2010 20:32 »
eli nykyisessä vaihteellisessani on tuo perintein "ns"vaihdekeppi
niin miten tuon voisi muuttaa niin että ratista nappia painamalla vaihtaisi vaihteita?

järjestelmä ilmeisesti toimii sähköllä?

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101146
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Rattivaihteiseksi
« Vastaus #1 : 22.09.2010 23:10 »
eli nykyisessä vaihteellisessani on tuo perintein "ns"vaihdekeppi
niin miten tuon voisi muuttaa niin että ratista nappia painamalla vaihtaisi vaihteita?

järjestelmä ilmeisesti toimii sähköllä?
Rattivaihteita on monenlaisia. Mekaanisia vivuilla toimivia (viikset ratin takana ja yhdellä tai kahdella vaijerilla), paineilmatoimisia (viikset myös ratin takana ja lisäksi tarvitaan painesäiliö, kompressori ym.) ja sitten on noita sähköisiä erilaisilla toteutuksilla (napit ratissa tai viikset ratin takana ja tietysti akku sekä vaihteensiirtomekanismi erikseen)

Mekaaninen on noista kaikkein varmatoimisin ja yhden vaijerin systeemillä toteutettuna vielä erittäin huoltovapaa. Kahdella vaijerilla rasvaamista joutuu tekemään säännöllisesti, mutta vaijerit ovat toki halpoja. Mekaaninen on myös erittäin kevyt ratkaisu, koska tavallisen kepinkin voi ottaa pois.

Paineilmatoimisissa vaihtaminen on pääsääntöisesti toimivaa, mutta vapaata sillä ei saa haettua eli se pitää tehdä käsin tai sitten pitää olla keppi lisäksi. Paineilma tuotetaan säiliöön kompressorilla, joka taas saa voimansa taka-akselista eli säiliö on syytä olla täynnä jo lähdettäessä.

Sähkötoimiset taasen ovat yleensä aika painavia koska tarvitaan akkua, mutta toki nykyään on jo kevyempiäkin akkuja käytössä. Ongelma on yleensä siinä että virta voi loppua kesken tai sähkö vaan katkeaa muuten piuhan tms. takia. Nappeja ratissa ei voi suositella, koska kädet eivät ole silloin luonnollisessa asennossa. Sähköisissäkin systeemeissä käytetään yleensä ratin taakse laitettavia kytkimiä joita sitten painetaan niillä viiksillä.

Hintansa puolesta mekaaninen on myös halvin, mutta saattaa vaatia käden taitoja enemmän vaijerin ym. sovituksessa rungosta ja katteista riippuen. Paineilma ja sähkövehkeet ovat olleet suunnilleen saman hintaisia, joskin vain sähköisiä on yleisesti saatavana ns. tehdasvalmiina.

Itse ollaan käytetty mekaanista ratkaisua vajaa 10 vuotta eikä yhtään ainoaa keskeytystä niiden takia ole tullut kisoissa. Aluksi käytettiin kahta vaijeria, mutta se ratkaisu vaati huoltoa aina sadekelin jälkeen ettei vaijerit (tai oikeammin niiden kuoret) ruostu. Sen jälkeen tehtiin yhden vaijerin systeemi, jossa vaijeri on suojattu eikä sitä edes pääse voitelemaan. Tuolla voi ajaa huoletta niin sateella kuin kuivallakin ja aina toimii. Samalla vaijerilla ajaa useamman vuoden.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101146
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Rattivaihteiseksi
« Vastaus #2 : 24.09.2010 19:18 »
juu tuo läppävaihde yhdellä vaijerilla vois olla järkevin vaihtoehto.

mistä noita sarjoja saa?
Tuolla noita ainakin on myynnissä http://emmick.com/product_info.php?cPath=33&products_id=272
Omankin toki voin myydä, jossa on periaatteessa samanlaiset komponentit, joskin ihan omaa tekoa. Tuohon USA-malliin erona hieman erilaiset kahvat jolloin kytkinkahvakin mahtuu paremmin.
Jos moottorina on Honda, niin siihen löytyy myös valmis vipu vaihdeakselille sekä moottoripukkiin tuleva kiinnike.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

WEBERMAN

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 89
  • Nothing beats the sound of WEBER`s
Vs: Rattivaihteiseksi
« Vastaus #3 : 24.09.2010 23:06 »
no joo mitäs toi sun setti maksais kun mulla kummiskin on hondan kone

Osta ihmeessä pois jos saat. Nämä pitää aina itse modifioida ja eivät tietenkään toisessa rungossa ja autossa toimi samalla tavalla eli siksi sinulta tivataan tietoja millainen toteutus sinulla on. Runko , moottori jäähdytin letkut jne ovat samat, mutta harvoin paketti on bolt on tässä luokassa.

Mutta sitä varten pitää kysyä. Tilannetta helpottaa jos ja kuinka valmis auto on, niin lähetä kuvia Markolle, niin hän näkee miten se pitää asentaa. tietenkin omat mitat ja tottumukset ja mieltymykset vaikuttavat vähän. Perusrakenne on kuitenkin meillä sama kaikilla.

Ja kuten Marko osuvasti totesi ja minkä minä voin vahvistaa, niin vapaan hakeminen Ratavarikolle tultaessa on joskus hankalaa, istuu kuski autossa tai ei. ;). Viime Kouvolan kisassa jouduttiin asentamaan vanha paineilmasysteemi kepin tilalle, (sillä toteutuksella eivät sopineet yhteen joten ei keppiä.) siirtäjätangon katkettua. (suunnitteluvirhe).
 Onneksi saatiin kasaan, mutta "öljyrenkaiden" pito ei sateen jälkeen ollut optimaalinen joten vauhtia ei voinut pitää. Eli valmistusvaiheessa jäävien osien poisto ei onnistu puolen kierroksen aikana kovilla renkailla kylmällä radalla kolmosvaihde päällä.


Eli yksi hyvä mahdollisuus saattoi mennä juuri tämän takia kun minä en saanut, eikä kukaan saanut vapaata kytkettyä, ennenkuin auto käännettiin kylkiasentoon. ;) Kun renkaat olivat neitsytvaiheessa. ;) Ja Aika-Ajo toiminnassa.

 Vaihteet toimivat viiveellä johtuen kompuran ja työsylinterin kuluneisuudesta , mutta ei onneksi jäänyt kokonaan kisa kesken kaikissa lähdöissä. ;) Hauskaa kuitenkin oli.;)

Pitää vielä aloittajalle täsmentää että meillä systeemi oli käytetty ja voittoisaksi todettu. Ei sille tosin oltu tehty mitään kun ei tarvinnut. ;) Ei kai mikään kulu koskaan? Eli kun niilä voittaa tänään, niin miksi ei huomenna? ;) :)

Elion vahvaranteisia jotka vaihtavat kepistä. Tosin jos sekin systeemitoimii kitkatta kuten MOOTTORIPYÖRÄSSÄ. Ei ole Ongelmaa.
« Viimeksi muokattu: 25.09.2010 00:28 kirjoittanut WEBERMAN »

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101146
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Rattivaihteiseksi
« Vastaus #4 : 24.09.2010 23:37 »
no joo mitäs toi sun setti maksais kun mulla kummiskin on hondan kone
Pistän hintaa yv:nä.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

TimoI

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Rattivaihteiseksi
« Vastaus #5 : 15.01.2012 22:42 »
siis miten nämä vaihdehommat toimivat? en oikein löytänyt hyviä kuvia? onko näiden yhteyteen rakennettu joku sytytyksen katkaisu? vai vaihdetaanko näilläkin ns raakana kaasua näpäyttämällä?

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101146
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Rattivaihteiseksi
« Vastaus #6 : 16.01.2012 09:54 »
siis miten nämä vaihdehommat toimivat? en oikein löytänyt hyviä kuvia? onko näiden yhteyteen rakennettu joku sytytyksen katkaisu? vai vaihdetaanko näilläkin ns raakana kaasua näpäyttämällä?
Sen voi toteuttaa katkojalla tai ilman, ihan samalla tavalla kuin keppivaihteisenkin ratkaisun.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

TimoI

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Rattivaihteiseksi
« Vastaus #7 : 16.01.2012 15:31 »
niin tietysti, onko jollain olemassa kuvaa yksivaijerillisesta että sais hieman käsitystä miten sen on tarkotus toimia? kuulostaa nimittäin juuri siltä projektilta minkä haluan kevääksi itseni tohkata. :)

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101146
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Rattivaihteiseksi
« Vastaus #8 : 16.01.2012 17:02 »
niin tietysti, onko jollain olemassa kuvaa yksivaijerillisesta että sais hieman käsitystä miten sen on tarkotus toimia? kuulostaa nimittäin juuri siltä projektilta minkä haluan kevääksi itseni tohkata. :)
Tuossa on yksi amerikkalainen setti...

Arvokkain osa tuossa on tuo vaijeri ja muut voi toki tehdä itse, jos metallihommat vähänkään onnistuu.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

TimoI

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Rattivaihteiseksi
« Vastaus #9 : 19.01.2012 22:58 »
eli tuo toimii täysin niinku vaihdekeppi? selkee. miten yleensä ollaan toteutettu nuo katkojat? mikrokytkimillä ohjattuna?

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101146
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Rattivaihteiseksi
« Vastaus #10 : 19.01.2012 23:44 »
eli tuo toimii täysin niinku vaihdekeppi? selkee. miten yleensä ollaan toteutettu nuo katkojat? mikrokytkimillä ohjattuna?
Esim. Dynojet tai Translogic painekytkin väliin, jolloin se tunnistaa paineesta milloin pitää katkaista. Niissä on omat äly-yksikkönsä ajan säätämiseen.
Meillä ei tuota törröttävää tappia käytetä, vaan pelkät kahvat molemmin puolin rattia. Kytkimellekin pitää saada oma tilansa.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa