Kirjoittaja Aihe: Aikuis-Aloittelijoille ajatuksia!  (Luettu 12001 kertaa)

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Aikuis-Aloittelijoille ajatuksia!
« : 08.10.2010 22:59 »
Moni minunlaiseni(silloin 24v., nyt 32v) miettii ensimmäisen ajokokemuksen perusteella, miten tästä eteenpäin?

Itse ostin heti vuokra-autokruisailu kokemuksen jälkeen ekan mikroautoni. Macminarelli R120 auton. Oli syksy. Ajoin sairaasti kilometrejä syheröisellä radalla ja johan se vauhti alkoi tuntua liian laiskalle. Ostin jo seuraavana keväänä TAG-moottorin, Sonik-merkkisen. Ajelin sen kesän R120 lisä kilometrejä ja syksyllä uskalsin ensimmäisiin supercupin(TAG) kisoihin samalla rungolla koko ajan. Kaikki meni hienosti ja olin omasta mielestäni ihan liekeissä.
Jatkoin supercupissa ja joukkueena ajettiin R120 fossiilisarjaa tattiksella. Hyvin meni. Voittoja ja hyvää menestystä tuli. Jatkoimme joukkueen kanssa 3v. fossiilisarjassa ja siinä rinnalla ajoin TAG-kisoja. Tässä välissä tuli kokeiltua MBA/leopard yhdistelmää, josta seurasi aika paljon takapakkia. Ei vaan homma toiminut...
Tähän asti kaikki asiat meni omien päätelmien mukaan ja kaikki tuli tehtyä ihan päin mäntyä. Kantapäät edellä puuhun meni monta vuotta. MUTTA ajokilometrejä paskalla kalustolla tuli miljoona kilometriä> kaiken AA ja OO.

Syksyllä 2006 ilmestyi Haagaan Hemetin kartingkauppa. Väkisin vaadin saada näyttelytelineestä uuden Parolin Lemans rungon itselleni. Ostin rungon pois ja kaivoin huolletun Sonikin esiin, iskin sen runkoon kiinni ja menin Finndriven järjestämää TAG Extra-kilpailuun. Kisaan oli ilmoittautunut vanhoja Suomenmestareita ja taso oli todella korkealla. Kisat meni uudella rungolla ihan unelmien mukaisesti. Laaksoset, Fokinit, Joroiset ja kumppanit oli Prefinaalissa jäämässä jo suoran verran taakse, kun Sonikin kytkin räjähti täydestä laukasta tuliliekkien saattaman avaruuteen.
Kisoista jäi silti hyvä fiilis ja rataennätyspokaali.
Päätin silti, että Sonik oli taakse jäänyttä elämää epäluotettavuuden takia.
Ostin Hemetistä Rotaxin samana syksynä. Aloin päästä mukaan kartingmaailmaan. Käytiin Rotax-kisoissa jopa ruotsissa, olin Hemet-Racingteamin mekaanikkona SM- ja kansainvälisissäkisoissa. Olin sisällä siellä missä halusin. Kiitos Hemetin!
Vuoden 2009 kevät-talveen mennessä olin ajanut paljon rotaxilla ja sain mekaanikon pestin JTL racingteamistä. Teamillä oli hyvät kontaktit Ruotsin Ward racingiin ja sain sieltä hyvät neuvot rotaxmaailmaan. Tämän jälkeen ymmärsin kuinka paljon on merkitystä hyvillä suhteilla ja kontakteilla OIKEISIIN ihmisiin. Suomen Rotax sarjan kärki oli jo ihan lähellä ja vauhti oli kohillaan jo Lappeenrannassa syksyllä 2009 ja kesällä Helsingissä 2010.

Tän kivan kertomukseni lisäksi haluan sanoa aloitteleville aikuisille:
-Rahaa tähän saa menemään rajattoman summan.
-Harjoittelu on kaikkein tärkein>paljon kierroksi ja hyvä fyysinen ja henkinen kunto auttaa todella paljon!!!!
-Osta valtamerkki(Tonykart,CRG,Birel, nykyään Ninar, Paroliinikin..) Siksi, että saat eniten vinkkejä ja palvelua. On erittäin tärkeätä, että on ihmisiä, jotka voi antaa vinkkejä ja, että varaosia ja huoltopalveluja on tarjolla.
-Ole uskollinen palveluntarjoallesi.
-R120 ja TAG-sarjoissa ei tarvitse olla uusi runko! 2-3v. vanha toimii ihan hyvin. Mitä veltompi runko sen parempi! Näissä luokissa pito ei normaalisti ole mitään SM-luokkaa! Joten runko saa olla löysempi! Kunhan on suora/ei kiero/kolaroitu.
-tarkistakaa neuvonantajanne...Kaikkia kauppiaita ei välttämättä kannata uskoa..ei ainakaan niitä EI valtamerkin myyjiä. Kartingforum on hyvä paikka kysellä neuvoja ja mielipiteitä.
-Liittykää heti lähiseuraanne. Sieltä saa neuvoja kaikesta.

PS.Kompatkaa tai korjatkaa muutkin aktiivikirjoittelijat näkemyksiäni.



« Viimeksi muokattu: 09.10.2010 07:12 kirjoittanut olpe78 »

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Aikuis-Aloittelijoille ajatuksia!
« Vastaus #1 : 08.10.2010 23:52 »
Aamen!
Olpella on lahjoja. Mulla kesti paaalljon pidempään ja tie kärkikahinoihin oli hidas ja pitkä, kuin siperian ylitys. Tosin aloitin yli 30:senä.
R120:sellä ajaminen luo hyvän pohjan ajonhallinnalle paljon vauhdikkaampaan TAG autoon.
Muuten komppaan Olpea tuossa runko-asiassa, mutta niin että sen jälkeen kun 3-4 vuotta TAG:issa vedetty runko vaihdetaan uudempaan, niin sillä vetää R120:llä vielä toiset 3-4 vuotta huoletta. Nykyrungot on myös siitä mukavia että oikenevat hyvin ilman kummoisempia väkivaltaisia toimenpiteitä, jos käy jokin hassi.

Olpe:
Tuota Ninar kommenttiasi en oikein ymmärrä:
(Tonikart,CRG,Birel, nykyään Ninar, Paroliinikin..)
Birel on edelleen Birel, ja Ninar on Hemet:in valmiste (ensimmäinen Suomalainen CIK luokiteltu), kuten varmaan hyvin tiedätkin?  :P

Suhteet ja kontaktit kannattaa pitää kunossa kaikkiin suuntiin. Metsä vastaa aina niinkuin sinne huudetaan. Niin radalla, varikolla kuin kauppiaan tiskilläkin.
Pääasiassa aikuisharrastajat jakavat auliisti tietotaitoa toisilleen. Siinä porukassa kellään ei oikeastaan ole väliä sillä sijoituksella vaan elämyksillä radalla. Tietysti kun kypärä menee päähän niin suonet puristuu, mutta kuitenkin pääasia on arjen sysääminen taivaanrantaan muutamaksi tunniksi.  ;D

Myös minä kiitän ja kumarran viimeisistä kisavuosistani Hemet/linear suuntaan, mutta muistan myös lämmöllä aikaisempia vuosiani CRG:n (Jaatinen) kyydissä. Läpi vuosien Pirkolalta on saannut Leopard moottoriin huoltokomponentit ja palvelu ollut mukavaa. Muitakin merkkejä on ollut, eikä oikeastaan yksikään runko ole "huono", jos se on oikein kasattu ja säädetty. Eri asia on sitten että sopiiko se omaan hanskaan vai ei?
Homman Pitää Olla Hauskaa

JTH

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 72
Vs: Aikuis-Aloittelijoille ajatuksia!
« Vastaus #2 : 09.10.2010 01:27 »

Olpe:
Tuota Ninar kommenttiasi en oikein ymmärrä:
(Tonikart,CRG,Birel, nykyään Ninar, Paroliinikin..)
Birel on edelleen Birel, ja Ninar on Hemet:in valmiste (ensimmäinen Suomalainen CIK luokiteltu), kuten varmaan hyvin tiedätkin?  :P

OP varmaankin tarkoitti sitä, että myös Ninar on nykyään valtamerkki muiden listassa olevien lisäksi.

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Aikuis-Aloittelijoille ajatuksia!
« Vastaus #3 : 09.10.2010 07:07 »
Juuri näin :)

WEBERMAN

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 89
  • Nothing beats the sound of WEBER`s
Vs: Aikuis-Aloittelijoille ajatuksia!
« Vastaus #4 : 09.10.2010 09:56 »
Aamen!
Olpella on lahjoja. Mulla kesti paaalljon pidempään ja tie kärkikahinoihin oli hidas ja pitkä, kuin siperian ylitys. Tosin aloitin yli 30:senä.
R120:sellä ajaminen luo hyvän pohjan ajonhallinnalle paljon vauhdikkaampaan TAG autoon.
Muuten komppaan Olpea tuossa runko-asiassa, mutta niin että sen jälkeen kun 3-4 vuotta TAG:issa vedetty runko vaihdetaan uudempaan, niin sillä vetää R120:llä vielä toiset 3-4 vuotta huoletta. Nykyrungot on myös siitä mukavia että oikenevat hyvin ilman kummoisempia väkivaltaisia toimenpiteitä, jos käy jokin hassi.

Olpe:
Tuota Ninar kommenttiasi en oikein ymmärrä:
(Tonikart,CRG,Birel, nykyään Ninar, Paroliinikin..)
Birel on edelleen Birel, ja Ninar on Hemet:in valmiste (ensimmäinen Suomalainen CIK luokiteltu), kuten varmaan hyvin tiedätkin?  :P

Suhteet ja kontaktit kannattaa pitää kunossa kaikkiin suuntiin. Metsä vastaa aina niinkuin sinne huudetaan. Niin radalla, varikolla kuin kauppiaan tiskilläkin.
Pääasiassa aikuisharrastajat jakavat auliisti tietotaitoa toisilleen. Siinä porukassa kellään ei oikeastaan ole väliä sillä sijoituksella vaan elämyksillä radalla. Tietysti kun kypärä menee päähän niin suonet puristuu, mutta kuitenkin pääasia on arjen sysääminen taivaanrantaan muutamaksi tunniksi.  ;D

Myös minä kiitän ja kumarran viimeisistä kisavuosistani Hemet/linear suuntaan, mutta muistan myös lämmöllä aikaisempia vuosiani CRG:n (Jaatinen) kyydissä. Läpi vuosien Pirkolalta on saannut Leopard moottoriin huoltokomponentit ja palvelu ollut mukavaa. Muitakin merkkejä on ollut, eikä oikeastaan yksikään runko ole "huono", jos se on oikein kasattu ja säädetty. Eri asia on sitten että sopiiko se omaan hanskaan vai ei?


No Niin  Tulihan se Jaatinenkin sieltä, vaikka sitkeästi. No meillä ei edes harkita mitään muita runkoja, kuin CRG. Ja Jaatiselta ostetaan, mitä tarvitaan. Palvelu on aina ollut viimeisen päälle. Kuten jo sanoin Jaatisen auto on aina paikalla, missä tahansa ajetaan. Muut eivät vaivaudu tähän.  :o Se tosin johtuu tästä varsinaisesta Harraste/Ammattilaisluokasta. Eli F-250/450. Tätä ilmapiiriä kannattaa käydä haistelemassa , muiden kuin alaikäisten, ne kyllä käyvät kyselyllä, isiä vähemmän näkyy. ;) Ikärajaakin pudotettiin vaatimuksesta, vaan ei juuri 16vuotiaita näy. ;D
« Viimeksi muokattu: 09.10.2010 10:11 kirjoittanut WEBERMAN »

Alfred Kurki

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 139
Vs: Aikuis-Aloittelijoille ajatuksia!
« Vastaus #5 : 09.10.2010 10:08 »
Oli kyse lapsista tai aikuisista niin mukavinta on kun on kaveri radalla. Eli ensimmäiseksi houkuttele joku kaveri ostamaan samanlainen auto samaan aikaan. Ja mielellään jolla on kokemusta kartingista nuoruudesta tai muuten vain ymmärtää 'pienmoottoreita'. Itse ajoin n.10 vuotta sitten yhden kauden Yamahalla ja olisin ollut pulassa, ellei tuttavapiirissä olisi ollut kaveria joka oli harrastanut mikroautoilua.
Ja sitten vain radalle ja kierroksia, kierroksia ja vielä kierroksia.

WEBERMAN

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 89
  • Nothing beats the sound of WEBER`s
Vs: Aikuis-Aloittelijoille ajatuksia!
« Vastaus #6 : 09.10.2010 10:21 »
Oli kyse lapsista tai aikuisista niin mukavinta on kun on kaveri radalla. Eli ensimmäiseksi houkuttele joku kaveri ostamaan samanlainen auto samaan aikaan. Ja mielellään jolla on kokemusta kartingista nuoruudesta tai muuten vain ymmärtää 'pienmoottoreita'. Itse ajoin n.10 vuotta sitten yhden kauden Yamahalla ja olisin ollut pulassa, ellei tuttavapiirissä olisi ollut kaveria joka oli harrastanut mikroautoilua.
Ja sitten vain radalle ja kierroksia, kierroksia ja vielä kierroksia.

No meillä on nyt ainakin yksi entinen YAMAHA- kuljettaja. Ja porukalla tuetaan ja neuvotaan. Tosin nyt alkaa olemaan jo niin kärjessä, että parhaimmat eivät enää neuvo. ;) On jo niin nopea. ;D

simuli

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
Vs: Aikuis-Aloittelijoille ajatuksia!
« Vastaus #7 : 29.11.2010 18:55 »
nyt markku se birel oli mikä no se on birel ja se toimii hyvin ja oon ite aika hyvin sen todistanu ku muutama pytty löytyy ja eka kausi takana?? vai oonko ihan väärässä ekalla kaudella tuo että pääset kisassa missä on 15 4 ja sit se am 2??? vaikka siel oli vähän porukkaa! nii ja se tiihosen sm kulta!

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Aikuis-Aloittelijoille ajatuksia!
« Vastaus #8 : 29.11.2010 21:13 »

Simuli.
En mää ole väittänytkään ettei Birelillä pääsis... Ajoi meidänkin tiimissä pari Birelliä ihan kärkikahinoissa.
Olpen kirjoituksessa: "..., Birel, nykyään Ninar, ..." ei heti auennut mulle.

P.S. Seuraappa äikän tunnilla hieman miten noi välimerkit (pisteet ja pilkut) lauseisiin asettuu. Sua joutuu tavaamaan välillä oikein tunteella.  ;)
 
Homman Pitää Olla Hauskaa

simuli

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
Vs: Aikuis-Aloittelijoille ajatuksia!
« Vastaus #9 : 29.11.2010 21:25 »
ei amiksen äikässä mitään opi:D

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Aikuis-Aloittelijoille ajatuksia!
« Vastaus #10 : 29.11.2010 22:41 »
 :P
Homman Pitää Olla Hauskaa


 

Team Laine Verkkokauppa