Kirjoittaja Aihe: MEVI:n rakentelua...  (Luettu 35119 kertaa)

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
MEVI:n rakentelua...
« : 22.11.2010 08:00 »
Heippa!

Kesällä 2010 poikani 7v innostui ajelemaan kartinkia. Kesä meni radalla oikein mukavasti, kun oli loistava porukka ympärillä. Mie pääsin myöskin kerhoiltoina kokeilemaan seuran autoa ja siitä se idea omasta autosta sitten lähti. Ajattelin, että 2011 kesällä en ihan niin paljoa pelkästään katsele poikien ajoa vaan olen itsekkin radalla. Naapurilla oli pölyinen ja likainen wanha Mevi vailla käyttöä. Siitä tehtiin kaupat ja nyt on auton entisöinti hyvällä mallilla.

Rungosta otin kaikki osat ensin pois ja seuraavana käsipelillä hionta. Pari pientä halkeamaa löytyi lian alta joihin pitäisi tarjota hitsausta. Onneksi apu löytyy omasta seurasta. Alkuperäisiä osia on putsailtu useampi viikko ja hiljalleen alkaa olemaan kaikki käyty läpi. Tavoitteena olisi saada auto rullaavaksi tämän vuoden puolella jos vain budjetti antaa myöten. Ennen kevättä pitää hankkia runkoon kiinni R120-moottori jolla sitten päästään radalla eteenpäin.

En tiedä kuinka moni olisi edes alkanut kyseistä autoa entisöimään, mutta itseäni hieman vanhempi auto kiinnosti enemmän. Vähäsen olisi tietysti saanut olla pidempi runkoinen, kun itsellänikin on pituutta 188cm. Jos ei muuta niin ainankin saan hyvin ajan kulumaan tässä projektissa.

-=)" Olli "(=-
« Viimeksi muokattu: 22.11.2010 08:04 kirjoittanut wannabe75 »
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #1 : 02.12.2010 14:20 »
Taas ollaan hieman saatu runkoa työstettyä. Pohjamaalina Mastonin harmaata ja päälle saman valmistajan metallihohto purppuraa. Lakkana runkoon käytin edelleen M:n metallihintolakkaa. Hopeiset osat on käsitelty rosteripinnoitteella ja mastonin lakkaa päälle. Olisi tästä parempi tullut, jos olisi rungon hiekkapuhaltanut ja sitten maalauttanut jossain pajalla, mutta ei olisi oman käden jälki päässyt esille.

Nyt ongelmana on ratin sovittaminen runkoon. Ohjausvarsi on 20mm paksu ja reikä ratissa 19mm. Joutuu hieman hiomaan ennen kuin saadaan ratti kiinnitettyä. Jarrujen huoltokin on myvällä mallilla. Kaikki osat on puhdistettu ja pultit vaihdettu. Aluksi päästään liikkeelle vanhoilla jarrupaloilla, mutta vaiheessa ne pitää uusia. Jos jollain on joutilaana Mevin raato edullisesti niin voisin olla kiinnostunut. Varaosia olisi hyvä olla jos jokin paikka joskus laukeaa. Varsinkin taka- ja etuvanat olisi ostoslistalla. Eli jos on Tahkolle talvella asiaa niin tehdään samalla varaosakauppaa.  ;)

Kysyin vaimon mielipidettä auton väristä niin tokaisi suoraan: Hyi hitto, kun on ruman värinen. Samaa on kuulunut muualtakin, mutta ei se miestä masenna. Tuskin tulee toista samanlaista vastaan...
« Viimeksi muokattu: 02.12.2010 14:24 kirjoittanut wannabe75 »
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 460
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #2 : 02.12.2010 15:42 »
Ihan hyvä ettet hiekkapuhalluttanut, se ymmärtääkseni muuttaa runkoputken ominaisuuksia ihan huomattavasti.  Toisaalta en tiedä onko toi Mevi edes CrMo-putkesta tehty..

Väri on mielestäni hieno.

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 821
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #3 : 02.12.2010 19:09 »
Joskus puhalsin sergein putken eikä se siitä miksikään mennyt. Puhalluksen hyvänä puolena mahdolliset ratkeamiset tulevat esille.

Hiekkapuhalluksessa tapahtuu sekä aineen poistumista, että muokkauslujittumista. Toinen juttu sitten on, onko kummallakaan käytännön merkitystä jos käytetään esim. hienoa kvartsihiekkaa (kuten tein) ja vielä vähemmän väliä näinkin vimpan päälle vehkeessä kuin Mevi on. Varmasti voi putken saada pilalle jos surutta jollain karkeimmalla metallirakeella puhaltaa. Varovainen esteetikko voi käytellä sitten soodapuhallusta, lasikuulapuhallusta tai jääpuhallusta.

Paras pinta tulisi varmaan pulverimaalauslinjalla, jossa myös vanha maali voidaan poistaa kemiallisesti. Jauheella ne käsittääkseni on uutenakin maalattu.
« Viimeksi muokattu: 02.12.2010 19:20 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #4 : 02.12.2010 20:25 »
Paljon on asioita joita olisi voinut tehdä toisin. Tässä ollaan kuitenkin pienellä budjetilla liikenteessä. Aikaa on ollut ihan riittävästi joten siittä ei ole tingitty. Tähän menessä rahaa on kulunut n. 150€. Rullaavana hinta liikkuu 200€ kohdilla. Moottori nostaa projektin hinnan pilviin varsinkin R120 koneella. Halpa 85 olisi hyvä, mutta sen käynnistäminen yksin huonolla selällä ei ehkä onnistu. Jos talous paranee kevääseen mennessä niin vapaakytkimellä oleva moottori on ostoslistan kärjessä.

Mukava on ollut autoa laitella pari tuntia päivässä. Kun tästä projektista on selvitty otetaan pojan Finnkart kadetti työn alle.
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #5 : 06.12.2010 21:55 »
Pientä edistystä taas auton parissa. Vanhan penkin putsailin ja paikkailin kohtuulliseen kuntoon. Muovikittiä, hiontaa, maalia ja lakkaa. Eihän ne halvimmat penkit kalliita ole, mutta tällä pitäisi päästä ainankin aluksi liikenteeseen. Seuraava jakkara saa olla numeroa isompi niin muutkin mahtuu ajamaan. Itselleni nykyinen on joko juuri sopiva taikka hitusen liian pieni.

Etumaski on vanha lasikuituinen, joka myöskin kaipasi pakkelia, hiontaa, maalausta ja lakkausta. Saa kelvata aluksi tämäkin. Tankki oli liian iso, joten pojan Kadetista sovitellaan pienempää tilalle. Jos se sopii niin sitten pitää ostaa pojalle uusi ja isi ottaa kierrätysosat omaan autoon. Huomenna tulee matkahuoltoon siniset laatikkoponttoonit. Nekin pääsee pieneen pintahiontaan ja maalaukseen. Mustaksi ajattelin väritellä, että saadaan tummaa sävyä autoon lisää.

Tänään kaverin kanssa vähän istuskeltiin Mevissä (ilman penkkiä tosin...) ja suunniteltiin autoa eteenpäin. Tai jos totta puhutaan niin mie kuuntelin vaan viisaamman neuvoja. Pientä ja isoa näpertelyä olisi tiedossa kohtullisen paljon vielä. Ihan alkaa tuntumaan siltä, että tämä tosiaankin saadaan mäkiautokuntoon tämän vuoden puolella. Tekisi mieli jo päästä autoa testaamaan, mutta pitää vaan malttaa kevääseen...
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 821
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #6 : 07.12.2010 07:48 »
Tuostahan on tulossa niin siisti, että lasikaappiin pitää laittaa ja happi sieltä vielä poistaa. :)

Saattaapi olla jo selvilläkin mutta ryhdympä kuitenkin pätemään; pontsat on polyeteeniä (polyetyleeniä (PE)), vaatii oikeat primerit. Käsittääkeseni tartuntapohjaksi käy polyuretaani+Isosyanaatti. Tuuletus kannattaa. Ja asian varmistus minua paremmin tietäviltä.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #7 : 08.12.2010 11:44 »
Pikkaisen jouduin tinkimään taas budjetissa joten raidetankojen päät on entisestä autosta. Välystä ei kuitenkaan ole joten eiköhän nuo aluksi toimi. Raidetangot tein metritavarasta, kun sitä edullisesti sain. Vaihdellaan sitten joskus kunnollisiin, kun sille tulee tarvetta. Polttoainetankki oli liian iso, joka miulla oli suunniteltuna tähän. No pojan kadetista sitten ryöväsin tankin. Potää hankkia sinne uutta. Tämä tosin oli jo etukäteen suunnitelmissa. Joka päivä, kun jotain tekee niin valmiimmaksi mennään.

Ponttoonien maalaus on tosiaan PE-muovin kohdalla vähän hankalaa. Hyvä hionta aluksi niin kyllä se siinä pysyy riittävästi. Ostetaan sitten joskus uudet ja valmiiksi mustat, kun tulee tarvetta.
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

EriHidaste

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 170
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #8 : 08.12.2010 14:13 »
Jos kuvasta kurkkaa nin vetäses nuo raidetangon sisemmät päät pitkällä pultilla tuon ohjaustangon molempien "laippojen" läpi. Siis että ne päät jää niinden väliin, eikä alle. Saattaa muiten lähteä nopeassa mutkassa ihan omille teilleen tuo auto. :) Sit voi Harrrmittaa..  ::)
Siellä missä on ääntä on ajettu taas ulos..

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #9 : 08.12.2010 15:02 »
Kiitti vinkistä vaikka tiedossa olikin.  ;) ajatuksena on laittaa jotakin letkua kierteiden päälle, ettei mene kuskin lahkeet rikki. Tässä osa on vasta sinne päin kiinni, koska pitää vielä irroitella vaikka mitä. Varalle on hyvä tehdä pari tankoa pakkiin, kun noita tuntuu pojilla vääntyvän.

Miun käsissä varmasti auto lähteekin mutkassa jos yritän päästä seuran kadetti-kuskeista ohi. On ne pojat niin taitavia. Raketti-jätkistä puhumattakaan...(ja tytöistä myöskin!)
« Viimeksi muokattu: 08.12.2010 15:05 kirjoittanut wannabe75 »
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #10 : 10.12.2010 20:20 »
Tänään kävin paikallisessa kaupassa ja sieltä löytyi laakerit autoon. Etunavat on kiinni joten palapelivanteita pitäisi alkaa kasailemaan. Taka-akseliin sovittelin jarrukeskiötä useaan otteeseen. Ensiksi sinne väärälle puolelle(akseli oli väärin päin). Aikani hämmästeltyä käänsin akselin ja laitoin sen toiselle puolelle. Seuraavaksi jarrut kiinni ja huomasin keskiön olevan väärin päin, koska jarrulevy ei tullut keskelle. Ei muuta kuin uudestaan ja uudestaan. Lopulta kaikki alkoi näyttämään hyvälle ja päätin laittaa takalaakerit sitten seuraavassa vaiheessa kiinni. Kylläpä oli mukavaa puuhastelua.  :)

Kuulin, että kaverilla olisi wanha Partnerin ISO moottorisaha lähes käyttämättömänä. Muisteli, että vikana olisi poikkinainen vetonaru. Selailin tietoa asiasta ja ilmeisesti puhutaan vino Partnerista. Se olisikin juuri sopivan ikäluokan moottori tähän autoon. Vielä en saanut sahan tarkkaa tyyppiä, joten pitää odotella vaan kärsivällisesti.
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

piku

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 133
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #11 : 10.12.2010 23:44 »
Tuossa kuva vino parnerista mevissä kiinni
Kovasti harjotellaan/huolletaan

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #12 : 11.12.2010 16:10 »
Aika hieno peli. Olisiko mahdollista saada pari kuvaa lisää moottorin kiinnityskohdista. Jossain vaiheessa saattaapi olla tuo ajankohtainen. Ei ole vielä kuulunut mitään siitä miun moottorista. odottavan aika on pitkä.

Tänään on häselletty takalaakerien kanssa. Kun molemmat oli paikoillaan ja oikein päin niin laakerin päälle tulevat pellit oli vielä lattialla. No ei muuta kuin laakeria irti ja läpyskät akselille. Seuraavaksi ihmeteltiin, että miksi on jarrukeskiö lattialla.  ??? Taas osaa irti ja palikkaa akselille. Hieman on ollut opettelua taas tämäkin. Pojan FinnKartti on melkein samanlainen joten siinä tuskin on yhtä paljon tunarointia osien suhteen. Toisaalta tämänkin voisi ihan ajatella oppimisen kannalta hyväksi asiaksi.
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

piku

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 133
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #13 : 11.12.2010 18:27 »
Tuo konehan on leikattu moottorisahasta tankin kohdalta ja kiinnitetty kulma malliseen 3mm metallista tehtyyn levyyn joka on sit kiinni moottori pukissa
Yritän katella koneilta kuvia ja nuista paperi kuvista joissa vois näkyä paremmin tuo koneen kiinnitys
Kovasti harjotellaan/huolletaan

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #14 : 13.12.2010 11:41 »
Tänään kävin ostamassa 2mm vaijeria jarruihin 4 metriä. Iltasella pitäisi alkaa virittelemään paikoilleen, ellei tule muuta touhua perheen suunnalta. Penkin asentaminen ei oikein luonnistunut. Jotenkin en saanut menemään kohdalleen, joten kaveria pitää pyydellä avuksi joku päivä. Raidetangoista tuli aika onnistuneet ainankin omasta mielestä. Kierretangon päälle kirkasta muoviputkea ja valmista tuli.

Moottoriasiakin selvisi ja kyseessä ei ole Partner. McCULLOCH on moottorin merkki ja kuulemma isokokoinen. Tarkempia tietoja ei näkynyt ja kuulemma palautusoikeutta ei ole. Ei ole jumissa ja puristuksia löytyy. Mielenkiinnolla odottelen, kunhan saan sahan Lappeenrannasta Nilsiään. Nyt pitää vaan näperrellä sitä, mitä pystyy siihen saakka.

Illan työn tulosta...

Eipä sitä paljon näkyvää tullut, mutta jotain kuitenkin. Oli todella lohdullista huomata, että taka-akseli oli edelleenkin väärin päin. Kaikki oli jo laitettu kiinni ja sitten mietin, että kuinkas jarrukeskiön kiila laitetaan. Tässä on todellakin opeteltu laakerien irroitusta ja akselin kanssa temuamista. Etumaskille taivuttelin pohjalevyyn kiinnikettä 1,5mm alumiinistä. Taittelin sen kaksin kerroin, että tulee riittävästi jäykkyyttä. Jarrut, kun saan asennettua niin pääsee ihmettelemään penkin paikkaa.

Poika on käynyt autossa istuskelemassa muutamaan otteeseen ja kyselee, että saako ajaa sillä ens kesänä. Taitaa kuitenkin ajella Kadetilla syksyyn saakka. Joku muukin siis odottelee auton valmistumista.  ;)

Mie kyselin venttiilityökalin hintaa ja se oli 20€. Ei se paha olisi ollut, mutta rahalle oli muutakin käyttöä, joten taas omat patentit käyttöön. Lyhykäinen 10mm pultti ja venttiilin hattu vai mikä tuo nyt onkaan. Hieman epoxy-liimaa väliin ja kierrä kiinni. Tässä 0,4€ hintainen venttiilityökali, joka sopii vanteen sisälle käden kanssa. 
« Viimeksi muokattu: 14.12.2010 07:53 kirjoittanut wannabe75 »
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #15 : 16.12.2010 08:24 »
Jarrut on laitettu kasaan ja autoon kiinni. Samalla tuli selvitettyä, että kuinka nuo jarrut toimii ja säädetään. Polkimelle laittelin vaijerin, lukon ja säätövarat suojaletkuun. Lennokkitavaroista löytyi silikoniletkua ja se tuntui olevan toimivaa tavaraa autokäytössäkin. Sitten olikin jo eka pulma edessä. Mekaanisissa takajarruissa on sylintereitä liikuttavat vivut. Näihin kiinnitetään vaijerilenkki johon pienen pyörän(rillan vai mikä lie onkaan...) kautta tuodaan kaapeli jarrupolkimelta. Alkuperäinen vaijeri ja kiinnityspultti on heitetty pois. Onnistuuko kotikonstein pultiin 2mm reijän poraaminen ja vaijerin puristaminen siihen kiinni? Olisiko muuta parempaa keinoa?

-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

B.O.A.

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 43
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #16 : 16.12.2010 19:53 »
Voisiko ratkaisuna pulmaasi olla toisen M6 haarukkanivelen kiinnittäminen lyhyellä kierretangolla siihen rissassa olevaan ja sitten vaijeri lukolla sen nivelessä olevan tapin ympäri kiinni?  :)

P.S. Mielenkiinnolla olen seuraillut urakkaasi ja muutaman hyvän vinkin saanut omaan autoprojektiin (vanhasta Dinosta tulee vallan verraton jäärata-auto pojille, kunhan ehdin rakennella)
Kaasu pohojas vaikka pöpelikköhön...

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #17 : 17.12.2010 20:49 »
Nyt on moottori saatu autoon. Tarkka koko on vielä hukassa, mutta luultavasti tuo käypi. Ei autosta tule mitään kisahirmua, mutta ei sellaista olla tekemässäkään. Moottorin purkaminen irti kuoristaan oli aika mielenkiintoinen projekti. Aikaa meni paljon ja samalla oppia tuli monesta asiasta. Moottori on käynyt kevyen puhdistuksen. Kunhan muutama asia selviää niin sitten aletaan työstämään sitä lisää. Kytkin näyttää kohtuullisen isolle, mutta kestääkö se käytössä? Jos ei kestä niin laitetaan peli suoravetoiseksi. Selvittelin kaasaria ja se näyttää hyvin pitkälle Tillotsonilta. Numeroiden perusteella taitaa olla kyseessä Walbron tuote. Kunhan moottorin kohtalo on selvitetty niin sitten vasta on kaasarin huollon aika. Kaasari on laitettu kiinni yhdellä pultilla ihan vaan näön vuoksi.

Moottorin ja kaasarin väliin tulee levy, missä on kaksi putkea. Ne meni sahassa pakoputkelle/äänenvaimentimelle. Siinä oli ruuvvi, jossa oli on/off. Onkohan kenelläkään mitään tietoa, että mikä tarkoitus sillä on? Jos moottorista on tietoa niin ei muuta kuin tänne vaan.

Selvisi putkien tarkoitus. Sillä lämmitetään kaasari talvikäytössä.


Kaveri kävi jälleen kerran antamassa hyvä neuvoja ja paukuttamassa kumivasaralla taka-akselia enemmän kohdalleen. Penkin asentoa ja paikkaa myöskin haeskeltiin. Nyt pitäisi penkoa jostakin pari kartioprikka ja muuta pientä sälää, ennen kuin pääsee jatkamaan rakentelua.
« Viimeksi muokattu: 19.12.2010 19:12 kirjoittanut wannabe75 »
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #18 : 19.12.2010 09:33 »
Moottoria on tutkittu nyt vähän tarkemmin. Tehojen ja koon puolesta pitäisi olla ok, mutta sen kiinnitys vaatii suunnittelua. Runko on ilmeisesti jonkinlaista magnesium/alumiiniseosta. Yksi vaihtoehto olisi valaa alakerta(se missä oli teräöljyt) umpeen. Sitten kiinnitys olisi todella helppoa. Pitää hieman miettiä, koska saattaa olla lisää vaihtoehtoja tulossa.

Mie päätin laittaa Meviin ne alkuperäiset "puskurit" lenkit kuskin sivuille. Hionta, puhdistus, rosteri-spray ja lakka päälle. Samalla tavalla on etu- ja takapuskuritkin tehty. Laitetaan siis auto oikein historiikki kuntoon. Paljon on pientä säätämistä ja tekemistä, mutta nyt alkaa jo hyvälle näyttämään.

Tämä ei ole vielä myynti-ilmoitus, mutta kysellään kumminkin:

Onko kenelläkään kiinnostusta tätä autoa kohtaan? Mielelläni pitäisin, mutta budjetti ei oikein tunnu kestävän R120 moottorin hankkimista. Jos kiinnostaa niin otappa yhteyttä. Vaihto kiinnostaisi kaikista eniten kokonaiseen autoon, jolla voisi ens kesänä vähän ajella. Kilpailuihin ei olla menossa vaan ihan huolto/huviajelua lasten kanssa. Kaikkia ehdotuksia mietitään ja jokaiseen myöskin vastataan.  ;)

Olli koskinen
050 3410790
armas.koskinen@gmail.com
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #19 : 19.12.2010 19:09 »
Nyt olisi saatu ajan kuluttamat sivu "puskurit" kunnostettua. Rosterispray pääsi loppumaan, joten piti laittaa hopeaa. Samaa on etumaskissakin, eli samoilla sävyillä mennään. Nurkassa olisi ollut laatikkoponttoonit odottamassa, mutta laitellaan ne sitten joskus myöhemmin. Voimanlähdettä, penkin- ja jarruvaijerin asennusta vaille valmiina.

-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #20 : 20.12.2010 20:12 »
Heippa vuan!

Tänään ei autoon saatu mitään näkyvää, mutta kaikkea muuta kylläkin. Paikallisesta liikkeestä löytyi sopivia pultteja penkin kiinnittämiseen. Samalla otin tusinan 4mm pultteja jarruvaijerin kiinnittämiseen. Tulee lystiä, kun pitäisi porata 2mm reikä pultin päähän. Käytössä ei ole viilapenkkiä taikka pylväsporakonetta. Käsivaralla homma hoidetaan tai ainankin koitetaan.

Tallia on siivottu niin, että auto on saatu nostettua huoltokärryn päälle. Varastossa odottelee pojan kadetin lisäksi vanha CRG, joka tulee ens syksyksi. Siihen sama työ, kuin Meviinkin eli tekemistä piisaa. Tähän projektiin ostin messinkiharjat porakoneeseen. Säästyy parin viikon illat toisin kuin Mevin kanssa. :)
« Viimeksi muokattu: 21.12.2010 06:42 kirjoittanut wannabe75 »
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #21 : 21.12.2010 12:23 »
Hyvä tuuri jatkuu moottorisahojen kanssa. Amusella sain naapurilta Partnerin sahan. Nyt on selvitelty sen kokoa ja purettu vehe osiin. R17 on malli ja koko 55cc eli ei vieläkään tärpännyt. Alkaa verstaalla olemaan sahaa poikineen, mutta ei luovuteta. Kaasarina oli Tillotson HS 105A jolle on käyttöä.Ehkä muillekkin osille löytyy käyttöä?

Lisäystä:

Tänään löytyi tutulta 3kpl Raketin moottorilla olevia sahoja. Kaikki 50-55cc eli pienissä liikutaan. Enään en viitsinyt miitä kotia alka kantamaan. Vielä olisi yksi oljenkorsi jäljellä, joka pitää mennä ihan paikan päälle katselemaan.
« Viimeksi muokattu: 28.12.2010 13:28 kirjoittanut wannabe75 »
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #22 : 21.12.2010 16:30 »
Ei sattuisi kenelläkään olemaan edullista eli halpaa Raket 85/120 moottoria myynnissä? Pikku- ja isompivikaiset huomioidaan erikoiten. Osto menee ens vuodelle, mutta nyt voisi jo katella.

Olli Koskinen
050 3410790
armas.Koskinen@gmail.com
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #23 : 28.12.2010 13:34 »
Joulun aikana ei autolle tehty mitään. Moottorisahoja on etsitty ja etsitään edelleenkin. Paljon löytyy, mutta hieman liian pieniä. Pari 85 rakettiakin olisi tiedossa, mutta budjetti ei taivu. Alakerta löytyy ihan paikallisesti, mutta pyttyä ei. Kunhan voimanlähde saadaan kiinni niin voi alkaa työstämään penkkiä kiinni. Pitäisi olla kärsivällisyyttä...

Lennokit.netin puolelle laitoin vehkeet myyntiin, että voisi jatkaa enemmän autojen parissa. Taitaa olla parempi satsata kartinkiin, kun kesällä kuitenkin ollaan radalla paljon.
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #24 : 01.01.2011 19:23 »
Uus vuos ja uudet kujeet. Tänään kävin hakemassa 3kpl moottorisahoja ja yksikään ei ollut moottoriksi sopiva. Tämä oli tiedossa, mutta kaasarit, kytkimet jne. olikin enemmän ideana. Vaimo tykkää varmaan kyttyrää, kun on joka paikka rallissa romua täynnä. Onneksi lapset teki oveen kyltin: Äitiltä pääsy kielletty!
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #25 : 13.01.2011 20:43 »
No nyt on moottori saatu autoon. Kiinni pultataan IAME Parilla 100cc. Eiköhän Mevi sillä liikahda ens kesänä. Olisi se R85 ollut parempi, mutta kun en edullista löytänyt. Tällä voipi tulla Nildiän radalla mutkat nopeaan vastaan, mutta hauskuusmomentti on huipussaan aloittelevalle kuskilla. =8-D
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

EriHidaste

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 170
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #26 : 13.01.2011 21:18 »
Varmasti liikahtaa.. suattaapi jopa olla hiukan liikaa tehoa suhtessa tuohon taka-akselistoon.. Mutta kokeilemalla se selviää. Onnea uudelle tuupparille ja reilusti öljyä sekaan  ;)
Siellä missä on ääntä on ajettu taas ulos..

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1622
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #27 : 13.01.2011 21:30 »
Mevin jarrut ei sitten hevillä (saati humpalla) tuota pannua pysäytä, jos vaikka kaasu hirttää kiinni.
Siinä puolassa pitäisi olla liitin sammutin napille, joka kannattaa asentaa vaikka rattiin.

Nimimerkillä: Kerran mainoksiin osuneena.
Homman Pitää Olla Hauskaa

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #28 : 14.01.2011 15:49 »
Kiitoksia vinkeistä. Sammutusnappi kuullostaa hyvälle idealle. Pitää sellainen rakentaa ennen radalle menoa. Takaratas on nyt 85, mutta taidan tilata isomman heti alkuunsa. Kotirata, kun on lyhyt niin ei tarvita suoranopeutta. Laittelen kuvia, kun jotain on saatu aikaiseksi.
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #29 : 15.01.2011 08:25 »
Illalla oli pakko koittaa moottoria paikoilleen. Löysin yhdet vanhat ketjut jolla sain vähän mallailtua. Pakoputkelle pitää näköjään askarrella uutta kiinnikettä, kun edellinne on hieman pieni. Mevin taka- ja etunavat vaihtuu alumiinisiin raketin vanteisiin. Renkaiksi tulee käytettyjä Bridgestoneja seuran rakettikuskeilta. Kuulin, että saattavat olla vähän liukkaita tuolla moottorilla. No se lisää vaan hauskuutta opetteluvaiheessa.  ;)
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...