Kirjoittaja Aihe: MEVI:n rakentelua...  (Luettu 35122 kertaa)

piku

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 133
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #30 : 15.01.2011 15:46 »
Laita kunnollinen ketjusuoja tohon eturattaalle niin ei alussa ole sormet siellä välissä kun säädät konetta ajaessa
Kovasti harjotellaan/huolletaan

junnu a

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 81
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #31 : 15.01.2011 16:38 »
ite olen käyttäny junnua:ssa noin 5-6:den prosentin öljy seosta.

B.O.A.

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 43
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #32 : 15.01.2011 17:10 »
Aikanaan kun hankin ensimmäisen Parilan 100cc ICA-koneen, käytin siinä 7-8% seosta, mutta siitä huolimatta leipaisi kiinni pari kertaa, ensin hölmöilin seoksen säätöjen kanssa ja toisella kertaa en malttanut lämmitellä konetta, vaan luukutin puolenkierroksen jälkeen jo täysillä. Samaisen koneen kanssa "nousi myös hiukset kerran pystyyn" kun tulpanhattu oli huonosti paikoillaan ja hyppäsi/putosi kesken ajon koneen ja ponttoonin väliin, josta kalastelin sen esiin ja laitoin paikoilleen. Vasta hetken päästä tuli mieleen mitä olisi voinut käydä, jos "nakit" olisivat menneet ketjun ja rattaan väliin... :o Suosittelen asentamaan sellaisen nykyään käytettävän laatikkomallisen mustan ratas&ketjusuojan (nykyjään niin omassa kuin poikien autoissa on :))

Jos Parillasi on iskussa, voin vakuuttaa että menoa tulee piisaamaan ja raksun renkailla meno on liukasta... Itseäkin alkaa himottamaan vaihtaa 120R:n tilalle varastossa vartoova ICA-kone... Pääsisi taas nautiskelemaan suoravetoisen brutaalista vauhdin hurmasta... Aiemmissa viesteissä mainitusta taka-akselivinkistä tuli mieleeni, että ihan harrasteajamisella ja pienellä radan ulkopuolella vierailulla olen saanut pari 40mm akselia solmuun, joten sitä kannattaa tarkkailla/varoa, sen verran hyvää kulku tuollaisella koneella on. Tsemppiä projektiin!
Kaasu pohojas vaikka pöpelikköhön...

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 331
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #33 : 16.01.2011 11:47 »
Kokemuksesta kerron että ajamisen ilo katoaa huonoilla renkailla, spinnejä, pitkäksi menneitä jarrutuksia ym.. Raketin renkaista SL8 voi olla ihan passeli alkuun kunnes nälkä kasvaa syödessä...

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #34 : 17.01.2011 16:12 »
Nyt on penkki kiinnitetty autoon. Taitaa tulla tästä ennemmpinkin raketti. Olisi se R120 ollut parempi, mutta tämän moottorin sain niin halvalla. Koko paketin hinta on nyt n. 450€. Ehkä tässä kuitenkin suurin hyöty on ollut tiedon saaminen autosta. On tulevaisuudessa helpompaa huollella, kun ei tarvitse välttämättä tehdä samoja virheitä uudestaan ja uudestaan. Vähän pelottaa moottorin tulevat huollot, mutta jos 2 kesää tällä pääsisi pienillä kustannuksilla niin hyvä olisi.

Raketin renkaat tulee autoon vain ja ainoastaan sen vuoksi, että niitä olisi luvassa ilmaiseksi. Kesällä 2010 ajelin seuran 100cc autolla ja luulin siinä olevan 30HP, kuten tässä miun moottorissa. Tänään kuulin, että se on Junior-malli jossa on n. 20HP. Taitaa tulla tiukkaa ajella tällä Nilsiän 200m radalla. No onneksi Lapinlahti ja Kuopio ei ole mahdottoman matkan päässä. Ehkä kannattaa suunnata ensi testille siis Lapinlahdelle, kun siellä on tullut aikaisemmin pariin otteeseen käytyä.

Autossa on laitettavana vielä jarru- ja kaasuvaijerit. Ketjunsuoja, polttoaineletkut ja moottorin sammutusnappi. Sammutusnapin asentamisessa tarvitsisin hieman apuja. Puolalta lähtee kaksi johtoa ja molemmat menee tulpanhatulle päin. Pitäisikö jossain olla kolmas liitin sammutusnapille? Olisiko jotakin apuja moottorin perus säätöihin? Rattaana on nyt kiinni DINO 86. Olisiko parempi laittaa lähempänä 90 kokoa oleva ratas? Ei haittaa vaikka nopeutta lähtisikin pois. Sivupuskurien asennukseen näin hyvän kuvan. Siinä oli laitettu imuäänenvaimennin oikeanpuoleisen puskurin sisään. Tähän pitää suunnitella vastaava viritelmä.

Nyt, kun tämä ensimmäinen projekti alkaa näyttämään hyvälle voi jo alkaa suunittelemaan pojan FinnKart Kadetin laittoa. Kun se on kunnossa niin pannuhuoneessa odottaa wanha CRG:n runko, josta kesäksi tehdään harjoitteluauto R85 moottorille. Jos se pysyy radalla ja poikaa kiinnostaa ajaminen niin sitten pitää hankkia tuoreempi auto 2012 kesälle. Mie innostuin sen verran kovasti tästä lajista, että tuskin maltan pysyä radalta poissa vaikka poika ei enään innostuisikaan tulevaisuudessa.

O. Koskinen

-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 460
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #35 : 17.01.2011 17:03 »
Jos koneen tehot pelottaa, niin eikös tota ica:ta pystyisi kuristamaan jotenkin?  Esim. Kaasarin puolelta prikalla kuten r85ssa tai sitten pakopuolelta?

Joku asioista ymmärtävämpi voisi varmaan kommentoida onnistuuko ja olisiko siitä jotain haittaa (kiinnileikkaamisriskiä tms?).. Luulis että onnistuu, kun hitaampi vauhti yleensä kuluttaa vähemmän.

B.O.A.

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 43
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #36 : 17.01.2011 17:12 »
Noista Parillan kaasarin säädöistä:
Yläkierroksiin vaikuttava (kauempana koneesta oleva) 0,5-0,75 kierrosta auki.
Alakierroksiin vaikuttava (lähempänä konetta oleva) 2,5 kierrosta auki.
Tällä pitäisi päästä alkuun, eli kone käyntiin.
Turhan räväkkää kulkua voi suitsia avaamalla tuota yläruuvia isommalle, jolloin kone alkaa kovemmilla kierroksilla "röpöttämään".
(Toivottavasti tuli muistettua oikein noi säädöt kun on yli vuosikymmen kulunut viime ajokerrasta ICA-koneella) ::)
Kaasu pohojas vaikka pöpelikköhön...

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 821
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #37 : 17.01.2011 20:18 »
Jos koneen tehot pelottaa, niin eikös tota ica:ta pystyisi kuristamaan jotenkin?  Esim. Kaasarin puolelta prikalla kuten r85ssa tai sitten pakopuolelta?

Joku asioista ymmärtävämpi voisi varmaan kommentoida onnistuuko ja olisiko siitä jotain haittaa (kiinnileikkaamisriskiä tms?).. Luulis että onnistuu, kun hitaampi vauhti yleensä kuluttaa vähemmän.
Puristussuhteen lasku lienee kestonkin kannalta paras vaihtoehto, eikä muuta koneen luonnetta sen kummemmin, jos sen tekee kantta nostamalla. Käsitteääkseni lähinnä vääntö vaan laskee koko kierrosalueelta. Riippuu kai sitten vähän myllystä miten tuon saa tehtyä ilman, että tulee vuotoja.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #38 : 22.01.2011 21:28 »
Nyt piti nostaa Mevi seinälle ja laittaa pojan auto pukille. Se pitää saada valmiiksi odottamaan tulevaa ensimmäistä kisakautta. Oman auton laitto on pientä vaille valmis, mutta moottori saattaa mennä vaihtoon. Tuo on enemmän kuin mielettömän tehokas miulle. Nyt on ehkä se vaihtumassa R120 moottoriin, joka olisi se paras vaihtoehto. Varmasti R85 olisi myöskin riittävä miulle, mutta isompi parempi tässä tapauksessa. Pitää katsella, että kuinka tuo moottorin vaihto menee...


Päivittelyä:

Joskus onni osuu kohdalle ja nyt se kävi miulle. Sain Meviin R120-moottorin. Siihen tosin pitää tedä pientä huoltoa: Laakerit, vauhtipyörä, kynnet + jouset, tiivisteet yms. Pojan auto on nyt työnalla joten Mevi odottaa kiltisti siinä seinällä siihen asti, kun on rahaa osiin. Jos jollain on ylimääräisenä em. osia niin kiinnostaa. Vauhtipyörä kiinnostaa kaikista eniten, koska siitä on siivet lähteneet lentoon...

Päivittelyä lisää:

Tulipahan moottori purettua. Pelotti, että on koko alakerta hajalla, mutta laakereiden vaihdolla näyttäisi selviävän. Akseli saattaa olla kiero mutta se selvitetään mittaamalla. Moottoripukki tuotti aika mukavan yllätyksen. Kun putsailin osia löytyi pukista teksti: MEVI 82. Auto ja pukki on molemmat 80-luvun alusta. R120 on sitten vähän uudempi, mutta ei kuitenkaan liian paljon. Nyt pitäisi alkaa suunnittelemaan sivupuskurien kiinnityksiä, kun on vähän erillainen tässä alkuperäinen.  ;)




« Viimeksi muokattu: 31.01.2011 16:13 kirjoittanut wannabe75 »
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #39 : 31.01.2011 15:58 »
Tää on niin tätä!!!

Moottorin laakerien jumiutumiselle löytyi syy. Edelliset laakerit oli irroitettu rälläkällä. Samalla akselista oli lähtenyt palaa reippaasti laakerin kohdalta. Kaveri oikoi akselia pari millin sadasosaa ja vein osan metallipajalle. Hitsaaminen ei onistu helpolla, koska akseli vääntyy liikaa. Ei muuta kuin palaa pois ja holkkia päälle. Kokeillaan jos vaikka kestäisi. Muutaman kympin huolto kannattaa kokeilla tässä tappauksessa. Helpointa olisi ostaa uusi paketti, mutta koitetaan säästää siinä missä onnistutaan. Ollaan optimistejä ja ajatellaan sen sitten kestävän. Toisaalta pessimistit ei pety koskaan...  ;)
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 821
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #40 : 31.01.2011 20:19 »
Eiköhän tuo kestä, mutta sitten kun särkyy, niin http://www.radne.se/Store/Product/ProductDetails.aspx?PartNo=32092 +alv+rahti. Eli joku arviolta 230€ luottokauppiaalta, tuskin kannattaa radnelta tilata.
« Viimeksi muokattu: 31.01.2011 20:24 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

ATM

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
    • http://www.kopteri.net/koti/ari.makkonen
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #41 : 31.01.2011 23:57 »
Siis joku on ottanut rälläkällä R120 kampiakselilta laakerit irti?!? Mistä ihmeestä näitä ajatusten lipeälampia löytyy? No, toisaalta...kun on joskus nähnyt VW Corradon, jossa jarrulevy on kiinnitetty napaan sen normaalin ruuvin sijasta Kempin pikaliimalla... ehkä menee vähän offtopicin puolelle, mutta maailmassa tosiaan on ihmisiä, joita ei pitäisi päästää lähellekään mitään mekaanisia vehkeitä (saati sitten sähkökäyttöisiä työkaluja).
Perässäjuoksija...

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #42 : 01.02.2011 07:19 »
Mie olen vuosien varrella rakennellut paljon lennokkeja ja muutakin pientä. Aina ei ole saatavilla työhön sopivaa työkalua ja silloin pitää soveltaa. Joskus sitten saattaa käydä tämmöisiä pieniä vahinkoja. No onneksi näistäkin aina oppii. Viimekesänä starttailtiin karting-harrastusta tutun opastuksella. Kun saatiin auto ostettua piti tehdä pakki, mistä löytyy kaikki tarvittava. Aluksi kaikki mahtui pieneen työkalupakkiin, mutta tavaran lisääntyessä alkoi käymään ahtaaksi. Nyt tarvitsisi paljon enemmän rompetta mukaan radalle, kuin edellisenä kesänä. Moneen asiaan on omat työkalut ja aineet, mutta aina niitä ei ole saatavilla. Onneksi kavereilta saa lainaksi usein sen, mikä itseltä puuttuu. Vaikkapa rälläkän...  ;)

Itse asiassa moottorin tila/kunto ei haittaa miuta tässä tapauksessa. Niin paljon on tullut itseopittua ja kavereilta saatu tietoa moottoreista, että pikku-vika akselissa ei tunnu missään. Jos se sitten levähtää ajossa niin ottaa varmasti päähän, mutta ei aleta murehtimaan sitä etukäteen. Tälle päivälle on tiedossa ihan omat murheensa.  ;D 
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

JariV

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 286
  • Kotirata: Vihti
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #43 : 02.02.2011 07:17 »
Mulla on tällaseen jotain osia. Vannepuoliskojaainakin ja runko ja jotain pientä.

Jos tuut hakemaan niin annan ne sulle, ei maksa mitään.

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #44 : 02.02.2011 15:45 »
Nyt pitää ihan kiittää kaikkia, ketkä ovat täällä käyneet lukemassa ja kommentoimassa. Äsken katsoin, että on 2997 lukukertaa tällä säikeellä. Aluksi oli pelkkä ruosteinen runko, paljon aikaa ja intoa. Nyt Mevi on jo hyvällä mallilla valmistumassa moottoria myöten. Paljon on tullut vinkkejä foorumilaisilta, joita olen ottanut mielelläni vastaan. Toista runkoakin on tarjottu ja muutakin tarviketta. Renkaitakin on tiedossa heti, kun pääsen ne hakemaan. Täällä tuntuu olevan voimissaan perinteinen vilpitön auttamisen halu ja henki. Sellainen on nykypäivänä katoava luonnonvara.

Kunhan Mevi ja pojan FinnKart on laitettu kuntoon niin päästään ajelemaan ja harjoittelemaan Cadetti-luokan kilpailuihin täällä savon suunnalla. Ennen syksyä pitäisi sitten olla valmiina myöskin seuraava projekti: Wanhan CRG:n kunnostus R85:lle pojan treeni/kilpailu autoksi. Meillä tuorein auto on n. 14v vanhin yli 30v. Mitä se puhe oikein on runkojen väsymisestä?  ;) Kuva liitteenä tämänhetkisestä tilasta. Paria osaa vailla valmista?
« Viimeksi muokattu: 02.02.2011 15:50 kirjoittanut wannabe75 »
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

JariV

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 286
  • Kotirata: Vihti
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #45 : 03.02.2011 13:55 »
Mulla taitaa muuten olla joutilaana tollanen Finnkart-runko, ehjäkin täysin. Tais myös olla sellasen alkuperäinen lasikuituinen bensatankkikin, joka sekin on ehjä. Ne saat jos haluat.

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #46 : 03.02.2011 14:35 »
Muuta Nilsiään niin tuun heti hakemaan.  ;)

Jos on reissua Tahkolle niin mie olen tässä ihan vieressä! Toisille romu on toisille käyttökelpoista. Kotimaiset wanhat rungot jotenkin kiinnostaa kovasti. Mikä lie pysyvä mielenhäiriö päässäni.
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #47 : 09.02.2011 08:53 »
Muiden projektien lomassa sain eilen hieman työstettyä MEVIä. Jarruvaijeri on laitettu hieman paremmin. Osien puutteen vuoksi tuli hieman alkuperäisestä eroava, mutta toiminnaltaan parempi. Ehkä? Penkin kunnostus pitäisi myöskin aloittaa, koska selkänojassa on pieni halkeama. Hartsia ja hiilikuitua vaan niin hyvä tulee.

Käytin Kuopiossa kyläilemässä ja samalla reissulla jäi mukaan peräkontillinen Brikkakin renkaita. Kiitokset vielä kerran lahjoittajalle! Näillä ajellaan ensi kesänä mutkaista tietä silmänkantamattomiin...

Nurkassa ollut CRG:n wanha runko meni kaverille, joten siittä projektista säästyin tällä kertaa. Jotenkin vaan on semmoinen kutina, että jostain tupsahtaa kohta kuitenkin Finnkartin tai Mevin runko seuraavaksi projektiksi.  ;D

Päivittelyä omiin turinoihin 14.2.2010

Kutinat pitivät paikkansa. CRG:n tilalle tuli FinnKartin Raketin runko. Ileiseksi yllätykseksi huomasin sen olevan niin hyvässä kunnossa, että ei tarvitse alkaa hiomaan tai edes maalaamaan. Puutteena autossa oli: taka-akseli, jarrut, pohjalevy ja polkimet. FinnKartista tehdään pojalle syksyksi opetteluauto R85-moottorille. Itse asiassa moottorikin on jo hankittu. Foorumilta löytyi R.. moottori edullisesti opettelukäyttöön. Myyjä vielä huolskin sen joten huolettomia kilometrejä on tiedossa.  :) Eppäilen, että tällä autolla mennään kilpailuihinkin kaudella 2012 edellyttäen, että pojalla kipinää riittää ajamiseen.

Laittelin ostetaan osioon ilmoitusta mekaanisista jarruista. Jos jollain on ylimääräisiä edullisesti myytävänä/joutilaana niin mie olen erittäin kiinnostunut.
« Viimeksi muokattu: 14.02.2011 13:38 kirjoittanut wannabe75 »
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #48 : 21.02.2011 20:12 »
Nyt projekti etenee taas hiljalleen. Sain tilattua R120-moottoriin osia millä se sitten saadaan kokoon. Akseli on edelleen holkitettavana joten ei kiirettä osienkaan suhteen.  :( Joka päivä on tullut autoa katseltua ja mietittyä kuinka se kesällä tottelee radalla. Perin kiusallista odottaa...

Hieman päivittelyä:

Moottori sai uutta väri pintaan. Käynnistyskoppa meni mustaksi ja sylinterin päällä oleva metallihässäkkä hopeiseksi. Hieman on ollut hiljaista muutoin auton laiton kanssa, kun on pojan FinnKarttia hiottu, maalattu ja lakattu. Jotta ei projektit loppuisi niin eilen ostin vielä yhden FinnKartin Raketin varaosiksi. Nyt alkaa olemaan Ollin automuseossa jo ahdasta.  ;)

 
« Viimeksi muokattu: 03.03.2011 12:00 kirjoittanut wannabe75 »
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #49 : 04.03.2011 21:27 »
Tänään sain R120:n kampiakselin holkituksesta. Jälki oli aivan loistavaa ja en olisi itse osannut sanoa, että kumpi puoli oli työstetty. Veikkasin sitä koskematonta puoliskoa ensin. Nyt odottelemaan varaosatilausta ja sitten moottoria kasaamaan. Vauhtipyörä puuttuu edelleen ja sen osto saattaa mennä ihan keväälle, mutta onhan muuten kone valmiina.

-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

vaarni

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #50 : 05.03.2011 12:03 »
Moi, Missä teetit holkituksen ja mitä tuomaksoi? Mulla on tossa yksi kampura jonka joku on hionut
varsin "väpättäväksi" eli kaiketi jotain uivaa alakertaa on tehnyt... No eihän tollanen toimi tuolla.
Jos holkitus ei paljoo maksa niin mielelläni kokeilisin.

-Ville

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #51 : 05.03.2011 19:14 »
Ihan täällä Nilsiässä paikallisella pajalla. Kustannukset oli 30€ ja työnjälki loistava. Huomenna voisin ottaa kuvan ja laittaa tänne niin voi tuumailla, et onko miun kanssa samaa mieltä. Samalla sorvari oli mittaillut ja laittanut kaikki kohdalleen. Hyvää palvelua kaikkiaan. Ens viikolla tehdään 25mm taka-akseli pojan autoon. Materiaali maksaa noin 12-13€ ja kiilaurien jyrsintä päälle. Samalla tehdään rallirattiin keskiö kartin-käyttöä silmälläpitäen.

Nyt sain laitettua kuvat. Kaksi ensimmäistä on akselista ja kolmas oli muuten vaan ihan pakko laittaa...  ;D
« Viimeksi muokattu: 05.03.2011 21:02 kirjoittanut wannabe75 »
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #52 : 13.03.2011 09:10 »
Nyt on taas Mevi nostettu pukille. Penkin selkänojan halkeaman paikkasin hiilikuitunauhalla ja hartsilla. Vaikka ammattitaitoa ei ole kuituhommiin niin ihan onnistuneesti sujui korjaus. Penkin toisen alaraudan kiinnikkeen kanssa tupeloin, kun katkaisin pultin. Lisää säätöä ja korjailua tiedossa.

Ens viikolla soittelen moottorin tiivisteistä ja laitan tilaukseen. Sitten alkaakin moottorin kasaaminen. Paljon ei ole enään hommaa jäljellä, mutta aikaa varmasti kuluu. Onneksi lumet on vielä maassa ja radalle ei ole kiire.
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #53 : 21.03.2011 20:07 »
Mevi sai renkaat allensa. Rakensin vekotimen, millä saa kumit "helposti" heitettyä vanteille. No parituntia ähersin ja puolittain kaikki renkaat vanteilla. Kaveri kävi nykäsemässä sitten ne loppuun minuutissa. Hieman taitaa olla vielä allekirjoittaneella petrattavaa...

Eilen ja tänään naputtelin R120:n lohkoja paikoilleen. No meni ne, mutta kiertokanki oli jäykkä kuin miun Toyota kovilla pakkasilla. No onneksi oma moottorien henkilääkäri auttoi jälleen. Nyt sylinterintiiviste on tilauksessa ja sen jälkeen puuttuukin enään vauhtipyörä. Jarrut sai uudet/käytetyt palat ja niiden kanssa on vielä puljaamista. Taas alkaa näyttää hyvälle tämä projekti!

Jotta ei loppuisi suomi-autot niin torstaina tulee pojan vara-auto kesälle. Finnkarttipa sekin on merkiltään.  ;)e
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

piku

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 133
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #54 : 21.03.2011 23:01 »

Eilen ja tänään naputtelin R120:n lohkoja paikoilleen. No meni ne, mutta kiertokanki oli jäykkä kuin miun Toyota kovilla pakkasilla.
Muistittehan hioa runkolaakereista sisä koolin pyöristyksen isommaksi muuten ei mee laakerit riittävän pohjaan kampiakselilla
Kovasti harjotellaan/huolletaan

Reima

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 208
    • http://www.pengerkoski.com
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #55 : 22.03.2011 09:27 »
Toinen vaihtoehto on laittaa oikeat laakerit, joissa koolin pyöristys on tehty tehtaalla :).

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #56 : 22.03.2011 12:00 »
Joo... Tämä oli ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun ostin laakerit moottorin sisälle laakerikaupasta. Muualle käy hyvin nuo PFI-merkkiset tuotteet harrasteajossa. Tuttu vaihtoi sitten toisen laakerin ja sai koneen kuntoon. Nyt onneksi on pientä puuhaa ennen kuin pääsen taas moottorin kimppuun.
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #57 : 24.03.2011 22:00 »
Ei olla nukuttu MEVI-projektin kanssa. Kotosalla on vaan ollut niin paljon hommaa, ettei ole aina päässyt auton kimppuun. No nyt kuitenkin jotain on taas tapahtunut. Kaveri tosiaan auttoin moottorin lohkojen ja akselin kanssa. Tänään sain sylinterin tiivisteen jonka huomenna laittelen paikoilleen. Vauhtipyörä puuttuu edelleen, mutta ei se haittaa.  ;)

Ketjusuoja piti valmistaa itse, kun ei olisi musta muovinen läpyskä sopinut auton tyyliin. 4mm alumiinista taivuttelin sopivan muotoisen palasen ja sommittelin autoon. Pintaan rosterispraytä kaksi kerrosta ja lakkaa päälle. Hyvälle näyttää ainankin, kun pimeässä katsoo.

Poika tosiaan halusi oman uuden (vanha kuin mikä...) autonsa hopeiseksi. Ohessa on kuva tämänhetkisestä tilasta. Miun iskä toi yhden FinnKartin tänään lisää(Kiitokset myyjälle!!!). Tästä muutama osa siirtyy pojan hopeanuoleen ja lopuista kasaan pojan kaverille kesäksi auton. Eiköhän myö näillä autoilla päästä kesän ajot suorittamaan. Miulla on tällä hetkellä n. 100 kierrosta (200m radalla) takana. Veikkaampa, et ainankin tuplaantuu ens kesänä oma ajokokemus.
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #58 : 12.04.2011 10:04 »
Nyt on tilattu loput osat Meviin tulevaan R120-moottoriin. Loppuviikosta pitäisi olla osian täällä ja auto saadaan laitettua vihdoinkin valmiiksi. Pojan FinnKarttti on etuponttoonia ja jarrunesteiden vaihtoa vaille valmiina radalle. Rattikatteen lainasin omasta autostani. Ei kai Mevissä semmoisia tarvita? Toinen FK on myöskin työn alla. Runko hiottu, maalattu ja lakattu. Tämä wanhus sai yllensä mustan kuosin. Nyt pitäisi olla kalustoa kesäksi ja näyttää kaikki tulevan valmiiksikin.

Edit: Tänään tuli osat Mevin valmiiksi saattamiseen. Jos jollain on jonkilainen kuva Mevistä alkuperäisessä ulkoasussa niin voisikos saada sellaisen sähköpostilla? Nyt, kun omassa autossa ei ole katteita niin olikos niitä alkuperäisessäkään? Tekisi mieli pitää auto ihan originellissä kuosissa. Ajaminen saattaa jäädä haaveeksi sitten kotiradan ulkopuolella, kun ei ole ihan "nykynormien" mukainen. Nyt syyhyttää näppejä päästä ajamaan...
« Viimeksi muokattu: 13.04.2011 14:05 kirjoittanut wannabe75 »
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #59 : 28.04.2011 06:40 »
Nyt olisi koko auto yhtä osaa vaille valmiina. Käynnistyskopan holkki tulee tänään ja sitten onkin pitkä projekti valmiina. Täytyy myöntää, että aika opettavainen talvi on ollut rakentamisen ja huollon suhteen. Hieman on auto alastoman näköinen katteiden puuttumisen vuoksi, mutta omasta mielestä silti aika onnistunut. Hieman alkaa jo jännittämään, että kuinka kaikki pelaa tai ei pelaa. Laitellaan kuvia sitten, kun ollaan päästy radalle päristelemään ja fiilistelemään.

-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...