Kirjoittaja Aihe: MEVI:n rakentelua...  (Luettu 33879 kertaa)

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #60 : 30.04.2011 16:40 »
Jippii!!!

Nyt on Mevi päässyt tänään Nilsiän radalle testiin. Syksystä asti tämä projekti on mennyt hitaasti ja epävarmasti eteenpäin. Kun otin pihalla moottorista ensimmäiset savut pihalle niin kyllä hymy levisi kasvoille. Heti alkoi tehdä mieli päästä radalle ja se onnistuikin pienten järjestelyjen jälkeen.

Renkaina on Dunlopin KF3:n renkaat. Ensimmäisillä kierroksilla auto aliohjasi ihan mielettömästi johtuen kylmästä radasta ja pienistä rengaspaineista. Lisää ilmaa pikkukompuralla ja uudelleen radalle. Keli oli n. +5 astetta joten lisäpaineita kaivattiin. Hiljalleen kumit lämpenivät ja hymy leveni kypärän sisällä. Ei ole muutes virne hävinnyt vieläkään mihinkään...

Kiitokset kaikille, jotka olivat projektissa mukana tavalla taikka toisella!

Ohessa on linkki JuuTuubiin, missä on video todisteena testiajosta. http://www.youtube.com/watch?v=exE4H6ttavs
« Viimeksi muokattu: 01.05.2011 06:47 kirjoittanut wannabe75 »
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

piku

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 133
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #61 : 30.04.2011 21:15 »
Millos tuletta kuopion radalle hakemaan vauhtia ja kaarteita kahdella renkaalla kokeilemaan ???
Kovasti harjotellaan/huolletaan

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #62 : 01.05.2011 06:44 »
Kyllä mielelläni tulisin Kuopioon ajelemaan, mutta ensin tuohon Meviin pitäisi saada vähän katteita ympärille. Saattaa tulla hieman liikaa sanomista historikkivarustuksella jos menee radalle. Kyllä myökin kesällä tullaan siellä käymään. Pojan autoon laittelen tänään jarrut uusiksi joten FinnKartia tullaan sinne ulkoiluttamaan ainankin.
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

piku

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 133
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #63 : 01.05.2011 19:46 »
Ajelinhan minäkin ilman katteita aikoinaan tuolla avataren mevillä 120 räpätin koneella varustettuna
Kovasti harjotellaan/huolletaan

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #64 : 03.05.2011 10:54 »
Yksi ongelma tuli esille ensimmäisellä ajokerralla. Moottoripukki pääsi liikkumaan hieman taaksepäin ja ketjut löystyivät. Johtuu kuulemma uudesta ja sileästä maalipinnasta. Tosin en mie laittanut alapalojakaan kovin tiukalle. Vain yhden naksauksen ranteesta tiukkuuteen. Pitää laittaa hieman kireämmälle ennen seuraavaa ajokertaa. Hieman on tuo kylmä keli hillinnyt ajohaluja, mutta onneksi on ollut askaretta pojan autojen kanssa. Kyllä se kesä tulee ja kelit lämpenee...
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

piku

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 133
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #65 : 03.05.2011 16:02 »
Juu se kannattaa kiriä se pukki kunnolla ja tarkastaa välillä moottorin kiinnitys pukkiin
Eilen neulamäessä tuli lunta vaakaan ja silti kierrettiin rataa
Kovasti harjotellaan/huolletaan

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #66 : 05.05.2011 10:27 »
No nyt on tilattu Meviin katteet. Kiinnittäminen vaatii hieman omia rakenteluja joten paikalleen laitto viepi aikansa. Kunhan kaikki on paikoillaan niin uskaltaa lähteä käymään muillakin lähialueen radoilla.  ;)
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #67 : 06.05.2011 20:12 »
Vaimo ehdotti, että hän voisi heittää miut radalle. No en voinut ehdotuksesta kieltäytyä vaan kamat kasaan ja menoksi.  Tuli ajettua pers punaisena ja kylet kipeiksi. Kaikkiaan n. 150 kierrosta tuli vedettyä pienillä tauoilla höystettynä. Aluksi olin ihan yksin radalla niin sain kuvattua rataesittelyvideon!

http://www.youtube.com/watch?v=OadfkGL85w4
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #68 : 12.05.2011 19:24 »
Aika on ollut vähän kortilla kartingin suhteen, kun maalasin 240m2 peltikattoa 10cm leveällä lensselillä. No jotakin kuitenkin on saatu aikaiseksi. Mevi sai etupuskurin ja rattikatteen päällensä. Nyt kelpaa mennä radalle kurvailemaan. Sivuponttoonitkin olisi, mutta niiden laitto vaatii hitsailua. Jotenkin tuntuu, et auto näyttää paremmalta ilman niitä?

Työnalla on kerrossänky pieneen peräkärriin, et saadaan pojan FinnKartti ja miun Mevi samalla kertaa radalle. Melkein on valmista, mutta kuvia tulossa vasta, kun koeajo on suoritettu!
« Viimeksi muokattu: 13.05.2011 06:20 kirjoittanut wannabe75 »
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #69 : 14.05.2011 06:36 »
Eilen päästiin pojan kanssa Lapinlahdelle päristelemään. Kyllä oli kiva kuunnella, kun R120 parkui vieressä suoraa huuutoa. Tiukkaa teki, että pääsin pojasta ohi vaikka sillä oli R85 prikoilla. Taitaa olla niin että ei tässä paljoa enään kampoihin pysty laittamaan junioreille.

Kuljetus onnistui hyvin pienelläkin kärrillä, kunhan käyttää vähän luovuutta autojen kanssa. Ainut mitä pitää tehdä on lyhentää jalkoja 15cm, että auton nostaminen pukille helpottuu.
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

piku

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 133
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #70 : 14.05.2011 08:04 »
Tuo han on kuin meillä
Lapinlahdenrata on kyllä haastava ajaa ja ohitus paikkoja vähän
Tuleeko poika ajamaan savocuppia  joka alkaa lapinlahdelta 22.5 ???
Kovasti harjotellaan/huolletaan

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #71 : 14.05.2011 09:12 »
Kyllä mielellään tultaisiin, mutta ei taida vielä onnistua. Pojalla on suoravetoisesta autosta ajokokemusta n. 2h. Puuttuu kisalaillinen takapuskuri ja kypärä. Hieman liikaa investointeja tulisi tähän tilanteeseen. Koitetaan päästä kauden viimeiseen taikka sitten ens vuonna.
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

Jannek

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 131
  • Runkomerkki: CRG
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #72 : 16.05.2011 08:03 »
Täytyypi sanoa, että Lapinlahdella on ohituspaikkoja ihan hyvin 8 mutkaa ja 7 ohituspaikkaa, joista 3-4 ihan varteenotettavia.

Näin ainakin 80-90 luvun vaihteessa kun sitä tuli kierrettyä parhaana iltana 50 kierrosta yhteenmenoon. Enemmänkin ois varmaan mennyt, mutta menopelistä loppui menovesi.
"Minkä voet huomenna toisella tiettee, elä tie sitä tänä päevänä ite." -Iisalmi

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #73 : 20.05.2011 12:17 »
Voi siellä ollakkin ohituspaikkoja, mutta en mie pääse kuin suoralla ohi. Ei oikein taidot piisaa muualla ohitteluun.  ;)

Kaverit vähän sääti Mevin ohjauskulmia, et toimisi paremmin. Perää pitää kaventaa reilusti, kun on semmoinen kenguru tällä hetkellä. Pitoja on ihan liikaa tällä hetkellä. Penkkiäkin pitäisi vähän kallistella taakse päin joten askaretta piisaa.


-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #74 : 20.05.2011 18:47 »
Minä kyllä suosittelisin perän levittämistä jos on liikaa pitoa ja pompottaa. Toinen keino olisi jäykistää runkoa takaa mutta ei taida MEVI:n vakiovarustukseen kuulua jäykkäreitä.

Jos kääntyy hyvin sisäpuolen takapyörä noesee reilusti niin voisi kokeilla myös eutpään kaventamista, jolloin ei pyri nostamaan sitä takusta niin herkästi ilmaan.

Penkin kallistus taakse tuo myös lisää painoa takapyörille ja sitä kautta lisää pitoa sinne eli ei se ainakaan pomppimistaipumusta vähennä.

TA
eksyvä ei tietä kysy

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #75 : 22.05.2011 13:50 »
Ei miun Mevissä ole muuta jäykkää, kuin kuskin selkä. Perää pitää kaventaa, ettei tarvitse laittaa "leveä kuljetus" kylttiä auton taakse. Ajoasennon vuoksi olisi hyvä kallistaa penkkiä, ettei tule wanha kunnon lypsyjakkara fiilis ajaessa. Pitoa saadaan myöskin vaihtamalla Raketin kumit alle ja liimarenkaat pois.

Hieman pitäisi narukäynnistystä korjailla ja laittaa oikeanlainen holkki sinne koppaan. Nyt on Ollin purkkaviritys kiinni joka ei enään toimi. Vähän on sellainen nostalgiafiilis, kun näkee jonkun ajavan miun autolla. Varmasti näyttää paremmalle, kuin mitä se omistajansa ohjastuksessa on. Ei ehkä ihan ole se jokapojan unelma-auto, mutta mie olen kyllä tyytyväinen. Edelleenkin ainut narina on rungon lyhyys 187cm kuskille. Pitäisikö kuskin mennä katkaisuhoitoon?
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #76 : 25.05.2011 07:04 »
Eilen saatiin käynnistyskoppa kuntoon. Kopassa oli joku tappi pohjalla siinä kohdassa mihin holkin piti tulla. No ei muuta kuin poralla pois ja nyt tuntuisi toimivan niin kuin pitäisi. Ens viikolla alkaa täällä karting-kerho ja siellä pitäisi olla Mevi kunnossa, jos joku isi-pappa haluaisi myöskin kokeilla ajamista.
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #77 : 06.06.2011 14:52 »
Taas tuli käytyä radalla. Nyt vaihdoin puolan koneeseen ja kulkee niin penteleesti. 5min x3 tuli käytyä ajamassa ja kaikki paikat tänään aivan hellinä. Paikallinen rata kierrettiin aikaan 14,2 parhaimmillaan. Joku kokeneempi voivi mennä vieläkin lujempaa, mutta mie en. Kyllä oli pitoja autossa ja moottori toimi kuin unelma.

Kaiken tämän auton eteen tehdyn työn jälkeen mie idiootti laitoin vehkeen myyntiin tänne nettiin? No katellaan kuinka käy...
« Viimeksi muokattu: 13.06.2011 09:22 kirjoittanut wannabe75 »
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #78 : 16.06.2011 06:26 »
Nyt voidaan virallisesti katsoa Mevin rakentelun päättyneen. Aika siirtyä seuraavaan projektiin...
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #79 : 04.08.2011 20:09 »
Kaveri katteli tänään Meviä ja tuumasi, että myö jatketaan sitä 5cm. Taitaa projekti sittenkin jatkua. :)
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #80 : 04.08.2011 20:44 »
Älä riko sitä. Hommaa jostain vanha iso runkoputki ja siirrä osat siihen.

Veikkaan ettei siitä tule jatkamalla kovin hyvä.

TA
eksyvä ei tietä kysy

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #81 : 05.08.2011 07:00 »
Joutilaana tuo runko alakerrassa on jotenei muuta kuin kokeiden alttarille vaan. Nyt on kaikki autot liian pieniä niin tehdään edes yhdestä sopivampi. Samalla jos vähän levittäisi niin saisi isomman moottorin kiinni. Saas nähdä mitä tästä tulee...
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #82 : 02.10.2011 18:04 »
Sattuneesta syystä laitettiin Mevi uudelleen kuntoon. Hieman, kun käyttää aikaa ja vaivaa suunnitteluun niin moni entinen ongelma poistuu. Elikkä ensimmäisenä ongelmana oli auton lyhyys kuljettajaan nähden. Elikkä ajoasento ei ollut oikein hyvä lähes 190cm hujopille. Ei muuta kuin moottori kiinni ja niin taakse kuin saadaan. Moottorin asennuksen jälkeen alettiin sovittamaan L-kokoista OMP penkkiä. Jarrut ottivat kiinni toiselta puolelta ja moottori toiselta joten asennus korkeus olisi ollut 10cm rungon yläpuolella. Onneksi löytyi 80-luvun penkki Dino Marssista joka istui huomattavasti paremmin.

Piipahdin kaverin luonta hakemassa laakerilukitetta ja samalla kouraan jäi Maxxiksen KF6-luokan kisan käytetyt renkaat. Ei muuta kuin kumit alle ja pinnapultit napoihin kiinni. Ratiksi tuli tilapäisesti ihan hervottoman iso MOMO Champpion ratti. Halkaisijaa löytyy 340mm joten ajellaan kuin traktoria...

Kun alkuvalmistelut oli tehty pyysin naapuria avuksi koekäyttöä varten. Ensimmäinen istuuntuminen autoon oli kunnon shokki. Polkimet olivat juuri siellä missä niiden pitääkin olla tämän pituisella kuskilla. Ratti tuntui kädessä aivan loistavalta joten ei muuta kuin mylly käyntiin. Raksussa oli kiinni 0F1-sylinteri ja se tuntui vievän Meviä riittävästi. Kyllä se D-pytty oli vielä selkeästi parempi, mutta ei passaa valittaa. Nyt pitää päästä ihan radalle jokin päivä ajelemaan.

-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

Fourhands

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: MEVI:n rakentelua...
« Vastaus #83 : 22.05.2015 21:36 »
Mitäpäs tälle kuuluu nykyään? Itse juuri aloitellut laittamaan kuntoon 9v pojalleni vastaavaa. 7v seissyt odottelemassa että pojalla kiinnostus herää.