Kirjoittaja Aihe: auton punnitus...  (Luettu 6386 kertaa)

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
auton punnitus...
« : 27.12.2010 21:38 »
täällä kun kaiken nähneet ja -kokeneet kartkaaharit neuvoja jakavat, tuli sellainen kymysys mieleen...
millä lailla punnitsette auton kokonaispainon ja painojakauman? onko esim. kaksi henkilövaakaa käyttäen mahollista saada riittävästi riittävän tarkkaa tietoa, vai onko neljä vaakaa kuitenkin parempi??? ja jos käytätte moista punnitustapaa kotitallissa, onko kisoissa virallinen vaaka näyttänyt samoja tuloksia, nyt lähinnä kokonaispainon osalta??  ::)
pari sekuntia liikaa...:D

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: auton punnitus...
« Vastaus #1 : 01.01.2011 21:08 »
mä kokeilin neljällä vaa`alla, autona tonyn venox...kone rotax...ite painan 80kg, auton painoksi sain 75kg...tosin ilman ponttooneita ja puskureita...eli kaipaisin noin 7kg lisää painoa, jos oletetaan puuttuvien osien painavan 10kg...onko lähelläkään totuutta???? aika paljolta tuntuu painojen tarve???? tosin se helpottaisi muuten, kun painopisteet on ihan miten sattuu...
pari sekuntia liikaa...:D

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: auton punnitus...
« Vastaus #2 : 02.01.2011 10:04 »
Tämä on varmaan todettu täällä moneen kertaan ennenkin mutta muistutan varmuuden vuoksi:

Kun punnitset nurkkapainoja niin tarkista ennen sitä, että kaikien vaakojen yläpinta on tarkasti samassa tasossa ja vaa'at ovat samanlaiset (eli että painuvat saman verran samalla massalla).

Kun ei ole jousia autossa niin pienikin korkeusero yhden pyörän alla muuttaa kaikkien vaakojen lukemia. Kokeile vaikka heittää 6 mm vanerin pala tms. yhden pyörän alle niin saat ihan erilaiset lukemat.

Kokonaispainon mittaamisen vaakojen korkeudella ei ole paljonkaan väliä kun lukemat lasketaan kaikki yhteen. Kannattaa tosin käydä tekemässä tarkistusmittaus jollain radalla tai muualla, jossa on tarkka vaaka, että saat saman kokonaispainon kuin omilla vaaoilla tai ainakin olet tietoinen omien vaakojen virheestä. Jokainen jos näyttää vaikka 1 kilon liian vähän niin se on yhteensä jo 4 kiloa.

TA
eksyvä ei tietä kysy

kimma69

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 70
Vs: auton punnitus...
« Vastaus #3 : 09.01.2011 21:26 »
Vaimo toi pro-shopista(ikea) 4xhi-tecg vaakoja oikein viisarinäyttö ja kaikki ;D kaikesta huolimatta oikeasti todella tarkat vaa´at nimittäin sattuu olemaan koton virallinen 20kg tarkistuspaino ja kaikki neljä näytti kutiinsa.
Lattia jossa punnitus suoritettiin on suora ja muutenkin tasainen.Auton omat painot olivat OE.18 VE.13-OT26 VT22KG
                                                                                                 ja kuskin kanssa  OE.35 VE.30-OT48 VT51kg
Mitä sanovat ne jotka asian ymmärtää ja taitaa, pitäisikö painojakaumalle tehdä jotakin?
Punnitushetkellä ei ollut kypärää eikä tankissa löpöä .
jumala armahtaa minä en...

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: auton punnitus...
« Vastaus #4 : 09.01.2011 22:36 »
Löpöt tankkii, kypärä päähän ja mittaus uudelleen, hieman menee ristiin painot akseleiden suhteen mutta painojen saaminen täsmälleen samaan on jo sitten isommman työn takana eikä mielestäni vaivan arvoista. Mittaukseen kun vaikuttaa rungon suoruus, laittia tasaisuus missä mitataan ym..

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: auton punnitus...
« Vastaus #5 : 09.01.2011 23:21 »
Kannattaa mitata renkaiden ympärykset ja säätää ne paineilla samaksi. Vielä parempi olisi, jos viitsii venyttää pienet renkaat paineilla, että saa samat paineetkin. Ja casteripalikat samalla tapaa molemmin puolin, ja tosiaan se varmasti tasainen alusta, pitkä vesivaaka auttaa tässä. Jos on varoja, niin sivuttain saa penkkiä prikoilla vähän vietyä. Jos pahasti menee painot ristiin niin runko voi olla väsynyt, vasen eturengas on tällöin kevyempi kuin muut.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: auton punnitus...
« Vastaus #6 : 10.01.2011 00:14 »
Aloittelijoille vielä vinkkinä, että yöunia tän painojakauman takia ei kannata menettää, kunhan on edes sinnepäin niin auto ei mene miten sattuu. Sitten paljon ajoreeniä.

Vaakojen kanssa pulatessa huomaat nopeasti miten vaikea on painojakaumaa prosentin tarkkuudella säätää, vähän kun nojaat kypärää eteenpäin, siirtyykin jakauma jo prosentin pari. Kuski liikkuu autossa kuitenkin ajon aikana (paremmat kuskit vähän vähemmän), rata ei ole koskaan ihan suora,jne, joten ikinä se painojakauma todellisessa ajotilanteessa ei tule olemaan juuri se mitä vaa'alla säädit. Autossa on paljon muitakin säätöjä jolla ongelmia voi korjata jos penkki on suunnilleen oikeassa paikassa.

Me ei oo ikinä säädetty painojakaumaa, laitettiin vaan penkki runkomyyjän suosittelemaan kohtaan. Kolme erikokoista kuskia, lyijyt penkin selkänojassa ja ihan mukavasti on pärjätty kisoissakin.

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: auton punnitus...
« Vastaus #7 : 10.01.2011 19:25 »
kiitos lohdutuksen sanoista ;D
eikä missään nimessä ollakaan mitään grammapeliä mittailemassa, mutta kunhan nyt, kuten totesit, saadaan edes sinnepäin...että ajaminen ylipäätään on mahollista...tällä mun rungolla ei varmaan oo koskaan ajettu kisaa, joten sen penkin paikasta, saati muista painojutuista ei ole mitään tietoa...ja saahan taas tälläkin hyvän syyn olla tallissa  pari iltaa ;D
« Viimeksi muokattu: 10.01.2011 19:29 kirjoittanut tripla j racing »
pari sekuntia liikaa...:D


 

Team Laine Verkkokauppa