Kirjoittaja Aihe: Alkoipa kerran kartingharrastus  (Luettu 68252 kertaa)

Beni

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
Alkoipa kerran kartingharrastus
« : 07.03.2011 15:38 »
Nyt se päivä sitten on täällä...Sain ensimmäisen kartin autotalliin. Pitkän pohdinnan, vertailun ja helkkarinmoisen edestakaisin pallottelun jälkeen ostin käytetyn CRG:n rungon ja uuden raket 120:sen!  ;D ;D ;D

Kyllä tuossa puntaroimisessa menikin aikaa noin vuosi.

Taustaa hieman:
Ollaan broidin kanssa käyty ajamassa Turku Kartingin vuokrakarteilla noin 1 ½ vuotta ja oikeastaan alusta asti on ollut selvää että ei tämä kipinä tästä minnekkään sammu. Pääasiasiassa ostamispäätöstä on venyttänyt se että ei ole koukkua (+800e) autossa, ei kärryä pihassa (+1000-2000e), eikä muutenkaan tietotaitoa moottoreista yms. Olen lueskellut näitä aiheita täällä todella paljon ja täytyy sanoa että aivan loistava foorumi. Isot Kiitokset Laineelle että jaksaa/viitsii ylläpitää ja tietenkin kaikille aktiivikirjoittajille/harrastajille. Itse en ole vielä tänne pahemmin kirjoitellut koska melkein kaikki tieto jota olen tarvinnut on jo ollut olemassa.

Ajattelin kuitenkin että kirjoitan hieman omia mietteitä jos niistä jollekulle on apua.

Ostin siis käytetyn CRG Road Rebelin (vissiin -05-06) uudella raket 120 moottorilla. Runko on/oli seissyt 2-3 vuotta käyttämättä ja on mun silmän mukaan todella hyvässä kunnossa (pari naarmua siellä täällä). Päätös ryhtyä rakettikuskiksi oli melkeinpä ainoa vaihtoehto minulle aloittaa karting-harrastus, tässä pari perustelua:

•   En osaa moottoreista oikeastaan mitään joten Rotaxit, Rokit, Leopardit ymv. ei tullut vielä kysymykseen (se on sitten ensi vuonna haaveissa)
•   Kokemusta ei ole kun n. 10h joten ajolinjojen kanssa on edelleen hiomista ja tähän näen että Raket120 antaa hyvän pohjan
•   ”Edullinen” tapa aloittaa harrastus ja voin nyt samalla helposti tutustua runkoon, tekniikkaan, säätöihin, jarruihin, kisoihin ja kaikkeen muuhun ”perustietämykseen” helposti ja suht edullisesti
•   Vauhtia riittää varmasti jonkin aikaa ja sitten kun vauhti ei tunnu enää niin sitten on aika päivittää moottori ja ehkä runkokin ;D
•   Huoltovälit on pitkät sekä pitää arvonsa suhteellisen hyvin
•   Kisoja pääsee ajamaan helposti ja ne on aika pienien välimatkojen päässä

Monesti sitä syyllistyy liika-ajatteluun ja tässä minä olen mestari ;D Näin jälkeenpäin (nyt kun kartti tallissa eikä vielä yhtään kierrosta ajettuna) olen tyytyväinen että sain päätöksen vihdoin tehtyä, koska kun funtsii liika asioita niin yleensä se jää sitten tekemättä loppujen lopuksi. Tiedän että monet aikuiset jotka on aloittamassa kartingharrastusta puntaroi näitä samoja asioita täällä ja pienenä vinkkinä: Jos ette ole ajanut aikaisemmin niin ostakaa käytetty runko ja raket 120:nen niin pääsette alkuun ja sitten mietitään jatkoa jos/kun ajohalut on edelleen kovat. Muut tyrmätköön jos on sitä mieltä….

On se meinaan komia peli nyt kun pääsee hiplamaan livenä ;D Nettimotoa ja foorumia olen kolunnut nyt päivittäin jo puol vuotta ja nyt voin ihastella ja istuskella omassa kartissa, omassa tallissa. YESS! On se kyllä aika hölmöä että 30-kymppinen mies innostuu jostain näinkin paljon. Miten voi olla että saa hymyn huuleen pelkästään istumalla hämärässä tyhjässä autotallissa kartingauton ratissa :D naureskelen nytkin ääneen kun kuulostaa niin tyhmältä mutta näin se vaan on. Vaimo ei varsinkaan ymmärrä tätä innostusta mutta huomasi kyllä että olen tosissani joten taipui viimein (jouduin kyllä lupaamaan että rempataan koko kylppäri jos saan kartin, joten se projekti on vielä edessä).

Ajamaan en ole vielä luonnollisesti päässyt mutta eiköhän tuosta heti hurauteta baanalle kun vaan mahdollista. Onneks tässä Turun lähistölla on pari rataa jota pääsee ajelemaan. Sais nytten vaan noi lumet sulaa pois!!KELE!!! Noh voiton puolella ollaan ja toivon mukaan kk päästä olisi jo lumet sulannut puuuis ;D

Pari kysymystä on tässä herännyt:

•   Onko noissa Raket 120:ssä yleensä jokin tappokytkin/stop-katkaisin? Katselin tuota räjäytyskuvaa ja siinä ainakin semmoinen on mutta en sellaista löytänyt omasta koneesta, asennetaanko jälkeenpäin tai jtn??
•   Jarrupolkimesta minulla lähtee ainoastaan yksi puola jarrunestevekottimeen (tai mikä se sit onkaan) vaikka siinä selkeästi on kahdelle paikka. Onko kuinka tärkeää että molemmat on paikallaan??
•   Ulkoista startteria minulla ei ole ja olen jostain topicista lukenut että tuo narustartti kannattaisi purkaa? Onko tämä oikeasti järkevää? Kestääkö nuo narut jos on sen kanssa varovainen? kokemuksia…
•   Vanteina on tällä hetkellä edessä 4,5” ja takana 6” ja kuulin että esim xon-cupissa ajetaan 7,1” pitääköhän paikkansa? jos, niin mistä saa 7,1 tuumaisia vanteita (yritin etsiä netistä mutta en löytänyt)? vai onko renkaiden leveys määräävä tekijä?

Tuossa nyt muutama kysymysmerkki ja olisin todella kiitollinen jos jaksatte vastata.

-Beni-

Jatkan kertomusta kunhan tulee lisää kerrottavaa…

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #1 : 07.03.2011 16:27 »
Joissain r120-koneissa on stoppikatkaisin sen päällä olevan peltikopan nurkassa, mutta se kannattaa purkaa piuhoineen pois, koska se tyypillisesti hajoaa jo ekalla ajokerralla ja aiheuttaa koneen pätkimistä. Eli jos sitä ei ole niin hyvä.

En tiedä mitä meinaat puolalla, mutta jos tarkoitat jarrutankoa joka lähtee polkimesta pääsylinterille (se jarrunestevekotin), niin niitä on normaalisti vain yksi, lisänä usein varavaijeri. Siinä polkimessa voi olla kaksi reikää vähän eri kohdissa, jotta saat säädettyä polkimen etäisyyttä.

Uusissa koneissa narustartti kestää paremmin, mutta kyllä suurin osa kisailijoista sen purkaa pois. Xon-skaboissa saat kyllä starttiapua muilta kilpailijoilta, mutta jos satut yksin radalle, niin joku tapa käynnistää olisi aika suotava :)

Vanteiden leveyksistä voi joku muu kommentoida, ns. Vakiot ison rungon vanteet käy, eli varmaan sulla on ihan sopivat. Saderenkaille pitää olla kapeammat takavanteet. Ootko kattonu säännöt/luokkarit www.xonsport.fi ?

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #2 : 07.03.2011 16:35 »
Se normi takavanne on 210mm leveä ja sadekelin vanne 180mm. Tarvitset molemmat, tosin saderenkaan saa häthätään leveämmälle vanteelle asennettua, viritys ei vaan ole laillinen eikä välttämättä ihan turvallinenkaan. Molempia leveyksiä löytyy joka kauppiaalta.

Sääntöjen mukaan jarrupolkimen ja pääsylinterin välillä pitää olla varmistusvaijeri, jos se tanko tai sen kiinnittimet särkyvät. Sellaisen voit virittää ihan vaijerilukoilla, valmiitakin tosin löytyy.

Startterin joutaa hankkimaan tai tekemään, kyllä sillä narulla alkuun pääsee. Vanhan mallinen tosin särkyy helposti ja voi rikkoa vauhtipyörän jos levähtää kun kone hörähtää. Uudemman mallisen uskaltaa jättää kiinni hätäkäynnistystä varten, jos vaikka ulosajossa pääsee sammumaan. Puolipuristinkaan tuskin alkaa falskaamaan, jos sitä ei jatkuvasti käytä eikä siten pääse likaantumaan.
« Viimeksi muokattu: 07.03.2011 16:37 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #3 : 07.03.2011 18:17 »
Onneksi olkoon uuden lelun johdosta! Jos ajattelit oli kilpailla tulevana kesänä eikä vain 'harrastaa' ja harjoitella ajolinjoja ja rungon säätämistä niin kone kannattaa samantie kiikuttaa asiansa osaavalle velholle herkistettäväksi. (Laakerien ja stefojen vaihto parempiin sekä kampiakselin kohdistus ainakin) samoin orginaalitulppa kanattaa vaihtaa parempaan niin kulku hieman parantuu.

Reima

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 208
    • http://www.pengerkoski.com
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #4 : 07.03.2011 19:12 »
Ei se uuden mallin narustarttikaan mitään kestä. Jätin sen paikoilleen ja ajattelin, että mikäs sen on siinä ollessa kun kerran startteria käytän. Kerran sitten koppaa irroittaessani huomasin, että hajallahan se oli.

Kaasarinkurkku kannattaa pitää myös mukana varaosalaatikossa.

spetz

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 320
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #5 : 07.03.2011 20:35 »
Jos kone on uusi niin kyllä siinä pitäisi se stoppinappi olla... Pois se tosin kannattaa ottaa. Mikään ei ketuta enempää kuin viallinen piuha joka sammuttaa kesken kovimman kilvanajon koneen.

Toinen tanko ja polkimen ja sylinterin välissä vaan hajoittaa paikat. Tangon lisäksi pitää olla vaijeri joka juuri ja juuri kiristyy polkimen normaalissa kauimmaisessa asennossa jotta jos tanko pettää niin et menetä ihan täysin mahdollisuuksia jarruttaa.

Reima: erona siinä on että kun uusi narustartti hajoaa niin se ei tuhoa vauhtipyörää... Vanhan mallinen sen tekee erittäin todennäköisesti.

Ainaki yksi fossiilisarjan kisa on voitettu pakasta vedetyllä koneella jossa on vain laitettu palotila kohdalleen ja vaihdettu tulppa. Mitä niitä sen enempää herkistelemään :P ranteellahan ne kisat voitetaan ;)

Tuo reiman mainitsema bakeliittipala elikkäs kurkku kannattaa olla oikeasti mukana jos kilpaa haluaa ajaa. Hajoaa yllättävän herkästi (halkeama ei erotu kunnolla, mutta kyyti on kateissa)

Muutoin onnea vaan uudelle rahantuhlaamismuodolle

p.s. voi sitä lumellakin ajaa...

Reima

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 208
    • http://www.pengerkoski.com
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #6 : 07.03.2011 21:24 »
Juju olikin siinä, että uuden mallinenkin narustartti hajoaa, vaikka sitä ei edes käyttäisi. Startteri on ihan ehdoton. Itsetehtynä se ei maksa maltaita, esim, subarun starttimoottori, akku ja vähän peltiä, niin se on melkein siinä.

team noukas

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 82
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #7 : 07.03.2011 21:32 »
tuo tulppajuttu vähän kiinnostais?jos joku vois vois vähän valaista ::)
oppia ikä kaikki

B.O.A.

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 43
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #8 : 07.03.2011 22:40 »
Kun sadas/kymmenesosat osat ratkaisevat, niin käyttämällä NGK-BPM8Y tulppaa saa kierreosan ja eristeen "täyteläisemmän" rakenteen ansiosta nipistettyä palotilaa hitusen pienemmäksi (= puristusta korkeammaksi) ja sitä kautta aavistuksen lisää tehoa.
Kaasu pohojas vaikka pöpelikköhön...

oldfart

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 98
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #9 : 08.03.2011 09:44 »
Tervetuloa Benille mahtavan harrastuksen pariin.

Itselläkin ikää 35v ja muutaman vuoden olen aivan omaksi iloksi käynyt Turussa ja Paimiossa ajamassa. Kärrynä myöskin CRG ja 120cc Raket. Vauhti on ainakin vielä riittänyt ja aina kun saa nipistettyä hieman omasta ennätyksestä pois, tuntuu hyvältä.

Oman moottorin ostin myös uutena ja purin siitä heti käynnistysvermeet pois, samoin myös "STOP"-katkaisijan. Kone sammuu kuumana kun painaa ryypyn päälle ja käynnistyy sen jälkeen aivan normaalisti. Startteri on hyvä olemassa, mutta aina sitä saa myös joltakin lainattua.

Kova polte olisi jo päästä ajamaan, tosin lämpöanturi pitää vielä saada pakokäyrään paikalleen.

OF :D

Beni

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #10 : 09.03.2011 11:19 »
Kiitos kaikille vastauksista ;D Tässä ollut taas hässäkkää sen verran töissä että en ole kerinnyt vastailemaan  :D

Lainaus
Joissain r120-koneissa on stoppikatkaisin sen päällä olevan peltikopan nurkassa, mutta se kannattaa purkaa piuhoineen pois, koska se tyypillisesti hajoaa jo ekalla ajokerralla ja aiheuttaa koneen pätkimistä. Eli jos sitä ei ole niin hyvä.

Huomasin että sen peltikopan reunassa on reikä jossa sen katkaisimen varmasti pitäisi olla. Ei ole katkaisinta joten en joudu purkamaan sitä pois....

Lainaus
En tiedä mitä meinaat puolalla, mutta jos tarkoitat jarrutankoa joka lähtee polkimesta pääsylinterille (se jarrunestevekotin), niin niitä on normaalisti vain yksi, lisänä usein varavaijeri. Siinä polkimessa voi olla kaksi reikää vähän eri kohdissa, jotta saat säädettyä polkimen etäisyyttä.

Jep jarrutankoa tarkoitan. Sylinterissä on paikka kahdelle tangolle ja alempi on luultavimmin poistettu. On hangannut hieman tuota ohjaustankoa joten on varmasti poistettu sen takia. Vaijeri pitää väsätä paikalleen niin on jonkinmoiset jarrut jos kaasu hirttää kiinni ja jarrut lopettaa toiminna :D

Lainaus
Se normi takavanne on 210mm leveä ja sadekelin vanne 180mm. Tarvitset molemmat, tosin saderenkaan saa häthätään leveämmälle vanteelle asennettua, viritys ei vaan ole laillinen eikä välttämättä ihan turvallinenkaan. Molempia leveyksiä löytyy joka kauppiaalta.

Onko vanteen koolla merkitystä?? eli toisin sanoen pärjäänkö noilla olemassa olevilla?

Lainaus
Onneksi olkoon uuden lelun johdosta! Jos ajattelit oli kilpailla tulevana kesänä eikä vain 'harrastaa' ja harjoitella ajolinjoja ja rungon säätämistä niin kone kannattaa samantie kiikuttaa asiansa osaavalle velholle herkistettäväksi. (Laakerien ja stefojen vaihto parempiin sekä kampiakselin kohdistus ainakin) samoin orginaalitulppa kanattaa vaihtaa parempaan niin kulku hieman parantuu.

KiitosKiitos ;D Veikkaan että teen niin että testailen ensin miten kulkee ja mietiskelen sitten että vienkö herkistettäväksi....maksaako tuollainen herkistäminen kuinka paljoa suurinpiirtein?

Lainaus
Muutama vinkki, jotta et joudu kokemaan yhtä karua kohtaloa kuin minä viime kaudella:
-Hanki kunnollinen rengaspainemittari. Bilteman 7e mittarilla, tai naapuritiimiltä lainatulla kunnollisella mittarillakin pärjäät, mutta hankalaa se on.
-Aja kunnollisilla renkailla. Itse ajoin joitain kisoja 2-3 vuotta vanhoilla loppuun kuluneilla kumeilla, ja pito oli sen mukaista.

Vinkit laitetaan korvan taakse  ;) Onko joku testannut tuota HM-osatuonnin halpispainemittaria?? tuossa linkki http://www.hm-osatuonti.fi/upload/view_product.php?product=GE921

Lainaus
Tuo reiman mainitsema bakeliittipala elikkäs kurkku kannattaa olla oikeasti mukana jos kilpaa haluaa ajaa. Hajoaa yllättävän herkästi (halkeama ei erotu kunnolla, mutta kyyti on kateissa)

Olisiko teillä linkkiä mistä tuollaisen saisi tilattua heleposti??

Lainaus
Muutoin onnea vaan uudelle rahantuhlaamismuodolle

 ;D ;D ;D ;D ;D

Lainaus
Tervetuloa Benille mahtavan harrastuksen pariin.

Itselläkin ikää 35v ja muutaman vuoden olen aivan omaksi iloksi käynyt Turussa ja Paimiossa ajamassa. Kärrynä myöskin CRG ja 120cc Raket. Vauhti on ainakin vielä riittänyt ja aina kun saa nipistettyä hieman omasta ennätyksestä pois, tuntuu hyvältä.

Oman moottorin ostin myös uutena ja purin siitä heti käynnistysvermeet pois, samoin myös "STOP"-katkaisijan. Kone sammuu kuumana kun painaa ryypyn päälle ja käynnistyy sen jälkeen aivan normaalisti. Startteri on hyvä olemassa, mutta aina sitä saa myös joltakin lainattua.

Kova polte olisi jo päästä ajamaan, tosin lämpöanturi pitää vielä saada pakokäyrään paikalleen.

OF

KiitosKiitos.....kesällä sitten kisaillaan  ;)


JMax

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 30
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #11 : 09.03.2011 15:54 »
Olipa kiva lukea, että joku toinenkin on kohtalotoveri. Itse jouduin kylläkin vain lupaamaan koiranpennun vaimolle, tosin koiraa ei ole vielä perheeseen tullut, mutta auton hain tammikuussa tallin perälle. Vähintään on pari iltaa viikossa mennyt raketin tekniikkaa kosmicin säätömahdollisuuksia tutkaillessa. Vihdoinkin se ostopäätös tuli puolentoista vuoden tiukan nettimoto/kartingforum surffailun jälkeen.

Kesää odotellessa on tullut selailtua eri luokkien (xon, oldboys, suseka kartking) eroavaisuuksista. Jossaín vaiheessa kun kuitenkin tulee mieleen päästä kokeilemaan kilpailemistakin. Kyssärini oikeastaan liittyy tähän, eli autoni on aikaslailla oldboys säädöissä mm. ryyppyläppä otettu pois ja tilalla ruuvit. Mitä muutostöitä täytyy tehdä autolle, että pääsen kisaamaan xon-cuppiin, tai kartkingiin? Oldboys olis muuten sarja, joka ajetaan lähimpänä asuinpaikkakuntaani, mutta yksin olis tarkotus ajella kisassa, eikä rakentaa monen kuljettajan tiimiä. Lisäksi tarviiko minun kuulua johonkin autourheilukerhoon päästäkseni kilpailemaan ko. sarjoissa.

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #12 : 09.03.2011 17:37 »
JMax, sinun pitää liittyä johonkin paikkalliseen UA-kerhoon (esim, Laukaan moottorimiehet ry) jäseneksi jotta voit hankkia harrastaja-lisenssin AKK:lta.

luigi

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 110
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #13 : 09.03.2011 22:47 »
töysässä ainakin voit ajaa myös kertalisenssillä silloin ei tarvitse olla jäsen missään. kertalisenssin hinta muistaakseni 14e.   järkevämpää kuitenkin liittyä jonnekkin jäseneksi ja ostaa harrastaja-lisenssi.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2011 00:24 kirjoittanut luigi »

Beni

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #14 : 24.04.2011 21:25 »
Aiaiaiaiaiaiai kun on komiaaa!!!

Paikat särkee mutta hymy senkun levenee  ;D ;D

Nyt on päästy testaamaan uutta peliä pari päivää ja on tää kyl vaan nii maan pirhanan siistii. On meinaan tullut tuijoteltuu karttii nyt 2 kk tallis ja vihdoinkin pääsi ajelemaan. Ennen sisäänajoa jännitti pirusti mutta se häipyi jo ekan mutkan kohdalla. Sisäänajon jälkeen alkoikin sitten ajolinjojen ja jarrutuskohtien hakeminen kun en ollut aikasemmin radalla taikka raketilla ajanut. Pikkuhiljaa ne sieltä löytys ja nyt on fiilis ihan katossa. Eilen sain ajan 51.23 ja tänään sain tuosta nipistettyy sekunnin pois. JESS!!! Broidil oli eilen vaikeampi päivä kun nukkasihti (kiitti avusta ;)) meni tukkoon ja kierrokset hävisi koko ajan. Eilinen aika 52.64 ja tänään sai pari ehjää šettiä vedettyä läpi ja ajaksi loppujen lopuks 49.18. Aika kova siis (ainakin meidän mielest) vanhoilla vegan indoor kumeilla ja 40 kierroksen kokemuksella Paimion radasta. Nyt pitää ostaa uudet leveämmät gummit taakse ja eteen sama homma niin että voi paremmin vertailla aikoja.

Oli nyt pakko tulla tänne kirjoittelee kun puoliso huokailee tuossa vieressä kun selitän näitä juttuja jo kolmatta tuntia suu vaahdossa  ;D :( ;D

Hienoja ajokelejä kaikille!

-Beni-

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #15 : 24.04.2011 23:54 »
Lainaus
Se normi takavanne on 210mm leveä ja sadekelin vanne 180mm. Tarvitset molemmat, tosin saderenkaan saa häthätään leveämmälle vanteelle asennettua, viritys ei vaan ole laillinen eikä välttämättä ihan turvallinenkaan. Molempia leveyksiä löytyy joka kauppiaalta.

Onko vanteen koolla merkitystä?? eli toisin sanoen pärjäänkö noilla olemassa olevilla?

Vinkit laitetaan korvan taakse  ;) Onko joku testannut tuota HM-osatuonnin halpispainemittaria?? tuossa linkki http://www.hm-osatuonti.fi/upload/view_product.php?product=GE921

Lainaus
Tuo reiman mainitsema bakeliittipala elikkäs kurkku kannattaa olla oikeasti mukana jos kilpaa haluaa ajaa. Hajoaa yllättävän herkästi (halkeama ei erotu kunnolla, mutta kyyti on kateissa)

Olisiko teillä linkkiä mistä tuollaisen saisi tilattua heleposti??
Sadekumi on kapeampi, kuivalla pärjäät nykyisillä.

Halvin välttävä mittari on sellainen punainen pyöreä letkullinen digimittari, mallia motoGP. Saisi tosin olla vähän tarkempi. Biltemasta sai ennen isotauluista ihan hyvää viisarimittaria, vaan ei enää. Tuollaisen jäykkävartisen kanssa menee hermot kun yrität sitä takavanteeseen ujuttaa. Yleensä matalampi maksimipaine on parempi, mittatarkkuus kun on on aina jokin osa maksimista.

kurkkua saat joka kauppiaalta jolla rakettia on, verkosta ainakin verabelilta.  
« Viimeksi muokattu: 25.04.2011 22:28 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Iso III

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 47
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #16 : 25.04.2011 18:18 »
Aiaiaiaiaiaiai kun on komiaaa!!!
..... tänään sai pari ehjää šettiä vedettyä läpi ja ajaksi loppujen lopuks 49.18. Aika kova siis (ainakin meidän mielest) vanhoilla vegan indoor kumeilla ja 40 kierroksen kokemuksella Paimion radasta.

Tosta on harvinaisen hyvä jatkaa, kun melko monilla on tekemistä tuollaisiin aikoihin päästäkseen vaikka alla olis uudet SL8:t ja edessä vetoapujakin :)  ...nämä 1-2 sekkaa kierros-ajasta nipistävät pikkujutut vielä kohilleen, ni alkaa olla uus rataennätyskin kohillaan...;)



rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #17 : 25.04.2011 19:32 »
Täytynee itsekkin kirjoittaa turinaa.

Ajatus kartin ajamisesta lähti pari vuotta sitten. Ajatus jäi ajatustasolle, mutta pojalle hommasin auton viime kesänä. Varikolla tulikin sitten seistyä toista sataa tuntia lavinnon radalla ja muutaman kerran tuli itsekkin ajeltua vuokra-autoilla. Sen hetkinen työkaveri rupesi jo viime keväänä kaupitteleen autoansa koska oli ostanut itselleen tehokkaamman(kun mikään ei riitä  :o).

Pojan autoa aloin tuunaamaan tälle kaudelle samalla rahalla, mitä koko viime kautena meni (sisältäen auton, varusteen ja kausikortin). Sitten iski lottovoitto. Ainakin lähelle sitä. Sain oman taloni myytyä ilman välittäjiä ja tuosta sain ajatuksen että tartteehan se välittäjä palkkio myyjälle maksaa  ;D ;D

Niinpä otin yhteyttä entiseen työkaveeriin ja kysäsin, että vieläkö auto löytyy tallista. No löytyihän se. Hinta kun oli enemmän kuin sopiva ainakin omasta mielestä, niin asiat eteni melkoisen nopeasti. Nyt kun saatiin vietettyä muutama ilta tuolla tallilla niin sain OMAN auton kotiin. Pojan autoon tarvitsis vielä hakea moottori huoltomestarilta. Kiitoksia hänelle jos tätä lueskelee.

Tästä kaudesta odotan enemmän kuin hauskaa, kun saa pojan kanssa kaksistaan kurvailla. Tästä on hyvä jatkaa. Nautinnollisia ajohetkiä kaikille aloittelijoille.
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

Linksu

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
    • Speed Garage
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #18 : 25.04.2011 20:26 »
Tääläkin tuli ostettua kimppaan raketti 120. Ja tänään tuli ajettua ensimmäistä kertaa.
Hauskaa oli niin kauan kunnes kytkinhajos totaalisesti. Pakko sanoa että tälläin aloittelialle on paljon opittavaa.
etenkin ajolinjoissa ja ajotyylissä. Alkuun reuhas ittensä puolikuoliaaksi. Ja pikkuhiljaa alkoi ottaa rauhallisemmin niin ajatkin parani.
Karting moottorien tehonmittausta sekä säätöä.Raket 120 Herkistykset.
info(at)speedgarage.fi
Speed Garage
www.speedgarage.fi

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #19 : 25.04.2011 22:19 »
Jyvässeudulta on levinnyt sorvattua kytkinkelloa. Tuollainen kannattaa hankkia originaalin tilalle. Luvallinen ainaki xon-cupissa ja oldboyssisa.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Beni

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #20 : 26.04.2011 17:31 »
Aiaiaiaiaiaiai kun on komiaaa!!!
..... tänään sai pari ehjää šettiä vedettyä läpi ja ajaksi loppujen lopuks 49.18. Aika kova siis (ainakin meidän mielest) vanhoilla vegan indoor kumeilla ja 40 kierroksen kokemuksella Paimion radasta.

Tosta on harvinaisen hyvä jatkaa, kun melko monilla on tekemistä tuollaisiin aikoihin päästäkseen vaikka alla olis uudet SL8:t ja edessä vetoapujakin :)  ...nämä 1-2 sekkaa kierros-ajasta nipistävät pikkujutut vielä kohilleen, ni alkaa olla uus rataennätyskin kohillaan...;)




Yllätyin kyllä itsekkin broidin ajasta (ja myös omasta)! Juteltiin ekan päivän jälkeen et jos päästään 51 alle niin ollaan tyytyväisiä. Hyvin onnistuttiin ;D toki painoa broidilla n 50 kg ja mulla  75 ja autossa ei ole lisäpainoja tms. joten kyllä sitä hiomista riittää (onneks) että saa ajat paremmaks. Osaako joku sanoa onko noi kumit indoorit...kyljessä lukee Vega ja teksti KART mutta ei mitään muuta...on siis 180 leveet. Kun ostetaan sl-8:it niin paraneeko vauhti vai hidastuuko??

Varmaan ton sytytystulpan vois vaihtaa jos siitä tulisi vielä himpun verran vauhtia sais lisää...ratas on toinen asia. Ajeltiin 84 rattaalla ja kuulin et 82 olisi paras Paimion radalle..kokemuksia/vinkkejä jollain?
« Viimeksi muokattu: 26.04.2011 19:38 kirjoittanut Beni »

Beni

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #21 : 26.04.2011 17:33 »
Täytynee itsekkin kirjoittaa turinaa.

Ajatus kartin ajamisesta lähti pari vuotta sitten. Ajatus jäi ajatustasolle, mutta pojalle hommasin auton viime kesänä. Varikolla tulikin sitten seistyä toista sataa tuntia lavinnon radalla ja muutaman kerran tuli itsekkin ajeltua vuokra-autoilla. Sen hetkinen työkaveri rupesi jo viime keväänä kaupitteleen autoansa koska oli ostanut itselleen tehokkaamman(kun mikään ei riitä  :o).

Pojan autoa aloin tuunaamaan tälle kaudelle samalla rahalla, mitä koko viime kautena meni (sisältäen auton, varusteen ja kausikortin). Sitten iski lottovoitto. Ainakin lähelle sitä. Sain oman taloni myytyä ilman välittäjiä ja tuosta sain ajatuksen että tartteehan se välittäjä palkkio myyjälle maksaa  ;D ;D

Niinpä otin yhteyttä entiseen työkaveeriin ja kysäsin, että vieläkö auto löytyy tallista. No löytyihän se. Hinta kun oli enemmän kuin sopiva ainakin omasta mielestä, niin asiat eteni melkoisen nopeasti. Nyt kun saatiin vietettyä muutama ilta tuolla tallilla niin sain OMAN auton kotiin. Pojan autoon tarvitsis vielä hakea moottori huoltomestarilta. Kiitoksia hänelle jos tätä lueskelee.

Tästä kaudesta odotan enemmän kuin hauskaa, kun saa pojan kanssa kaksistaan kurvailla. Tästä on hyvä jatkaa. Nautinnollisia ajohetkiä kaikille aloittelijoille.

Onneks olkoon auton hankinnasta!! nyt ei muutakin radalle kurvailemaan OMAL autol  ;D ;D

Beni

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #22 : 26.04.2011 17:45 »
Tääläkin tuli ostettua kimppaan raketti 120. Ja tänään tuli ajettua ensimmäistä kertaa.
Hauskaa oli niin kauan kunnes kytkinhajos totaalisesti. Pakko sanoa että tälläin aloittelialle on paljon opittavaa.
etenkin ajolinjoissa ja ajotyylissä. Alkuun reuhas ittensä puolikuoliaaksi. Ja pikkuhiljaa alkoi ottaa rauhallisemmin niin ajatkin parani.


Mulla tippus kytkin pois yhtäkkiä kun starttailtiin autoa ensimmäistä kertaa. Onko jollain sattunut sama?? Ruuvasin sen paikalleen ja siinä se on ainakin toistaiseksi pysynyt ja toivottavasti pysyykin! Mä en kyllä tiedä mitään moottoreista mutta on pakko sanoa että kun roudaa auton radalle niin kyllä vinkkejä tuli joka suunnalta ja hyvä niin. Korvat vaan auki ja ajatus mukana niin eiköhän tästä pikkuhiljaa jotain ala tajuamaankin :P

Tuota rauhallisesti ottamista en vielä ainakaan osaa kun sormet, lantio, kyljet ja takareisikin huutaa hoosiannaa edelleen. Mistä näitä kipuja oikein tulee  ??? :)

Kaikki on onneks sen arvoista ja tänään lähti kylkiliivit tilaukseen...nyt pitäis mennä väsämään pehmusteita penkkiin niin et vähän pehmenis meno.

Buenos tardesta vaan kaikille!!

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #23 : 26.04.2011 18:39 »
Mulla tippus kytkin pois yhtäkkiä kun starttailtiin autoa ensimmäistä kertaa. Onko jollain sattunut sama??
Kerran. Lämmityskierrokselle ryhmityksessä. Kannattaa laittaa sinistä loctaittia väliin. Älä pidä magneeton puolelta kiinni kun kirit tai menee helposti kampi uudelleenkellotuskuntoon. Männän päälle tulpan reiästä esim. paksua narua, kunhan pidät huolta ettei mene sylinterikanavaan ja jää pätkää pyörimään moottoriin. Itse olen tulppa kiinni kirinyt pulttipyssyllä pienillä tehoilla, en ainakaan huomannut, että olisi vääntänyt kampea. Tiedä sitten laakereista.
« Viimeksi muokattu: 26.04.2011 18:42 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #24 : 26.04.2011 21:11 »
Kyllä Indooreissa lukee ihan selvästi "INDOOR" ja sitten on vielä S1. Samoin SL8 on merkitty renkaaseen.

Onko se VEGA teksti jonkun värisen "läntin" päällä? Valkoinen, vihreä, oranssi tms? Siitä voisi jotain päätellä.

Alipaino saattaa jonkin verran parantaa aikaa, riippuu hieman radasta, jopa 0,5 s per 10 kiloa lienee mahdollista.

TA
eksyvä ei tietä kysy

Beni

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #25 : 26.04.2011 21:50 »
Kyllä Indooreissa lukee ihan selvästi "INDOOR" ja sitten on vielä S1. Samoin SL8 on merkitty renkaaseen.

Onko se VEGA teksti jonkun värisen "läntin" päällä? Valkoinen, vihreä, oranssi tms? Siitä voisi jotain päätellä.


Kävin kurkkaamassa tarkemmin renkaita ja kyljessä lukee toisella puolella XS CIK (M) <- ympyrän sisällä. VEGA teksti on kirjoitettu vaalean keltaisella värillä.

Miten yleensä vaihdatte renkaat vanteille? Onko kaikilla rengastyökalut tallissa?

oldfart

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 98
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #26 : 26.04.2011 21:55 »
Hus, nukkumaan siitä... ;)

Tule käymään mun tallilla niin laitetaan kumit vanteille ja vanhat pois. Onnistuu ihan käsipelillä ja mäntysuovalla.

OF :D

Iso III

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 47
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #27 : 27.04.2011 10:38 »
Osaako joku sanoa onko noi kumit indoorit...kyljessä lukee Vega ja teksti KART mutta ei mitään muuta...on siis 180 leveet. Kun ostetaan sl-8:it niin paraneeko vauhti vai hidastuuko??

Jos kyseessä on nää kumit, niin vaihtamalla ainakin paperilla noin puolet "kovempiin" kumeksiin se vauhti kyllä saattaa hidastua ;)
Se on sitten jo eri asia kuinka joustavassa kunnossa nuo XS:t ikäänsä peilaten on olleet, mutta edellinen siis teoriassa  ???

...ja pikkusen vierestä mainittuna ; vaihtamalla kumit Indooreista SL8:iin se ajettavuus paranee sen verran, että kierrosaika Paimiossa normioloissa putoo sen pari sekunttia...

PS. Huomioitavaa sekin että noilla XS:llä esitteen mukaan max vauhti 200 km/h ;)
« Viimeksi muokattu: 27.04.2011 10:41 kirjoittanut Iso III »

Beni

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #28 : 27.04.2011 13:55 »
Osaako joku sanoa onko noi kumit indoorit...kyljessä lukee Vega ja teksti KART mutta ei mitään muuta...on siis 180 leveet. Kun ostetaan sl-8:it niin paraneeko vauhti vai hidastuuko??

Jos kyseessä on nää kumit, niin vaihtamalla ainakin paperilla noin puolet "kovempiin" kumeksiin se vauhti kyllä saattaa hidastua ;)
Se on sitten jo eri asia kuinka joustavassa kunnossa nuo XS:t ikäänsä peilaten on olleet, mutta edellinen siis teoriassa  ???

...ja pikkusen vierestä mainittuna ; vaihtamalla kumit Indooreista SL8:iin se ajettavuus paranee sen verran, että kierrosaika Paimiossa normioloissa putoo sen pari sekunttia...

PS. Huomioitavaa sekin että noilla XS:llä esitteen mukaan max vauhti 200 km/h ;)

No mä ajattelinkin että jotain kummaa on kun heti paukkuu kierrosajat alle viidenkympin ??? Pitänee laittaa tilaukseen SL-8:it ja käydä testailemassa millaiset kierrokset niillä saa aikaiseks. Noi XS:t on kyllä tosi vanhat mutta näytti toimivan ihan ok.

Katteissa on monta MAXTER tarraa joten veikkaan että rungolla on ajettu kovaa ja kumit sen mukaiset....toki huomasin että SL-8:llakin voi ajella 180 km/h  :P Periksi en aio antaa oli gummit mitkä tahansa vaan tavoitteena on että pääsen/päästään tasasiin 48-49:n  ::) aikoihin vie se sitten kuinka kauan tahansa  ;D


astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #29 : 27.04.2011 14:42 »
Onnistuu ihan käsipelillä ja mäntysuovalla.

Ite en kyllä saa rengasta vanteelta puristettua ilman irroitustyökalua (tällaista: http://www.kartparts2go.com/chrome-bead-breaker-p-226.html?cPath=85) vaikka kuinka laittais käsiin mäntysuopaa. Ja kompuraakin oon yleensä käyttänyt että saa renkaan takaisin paikalleen.  ;)


 

Team Laine Verkkokauppa