Kirjoittaja Aihe: Alkoipa kerran kartingharrastus  (Luettu 68263 kertaa)

oldfart

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 98
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #30 : 27.04.2011 16:06 »
No joo... ;D

Pitäähän siinä käyttää hieman kuminuijaa jolla naputellaan kumi vanteelta. Käsin puristellaan pois kokonaan ja takaisinpäin laitellessa käsipelillä mäntysuovan kanssa vanteen sisään ja kompuralla "poksautetaan" kumit täysin vanteille...

Eihän tuossa nyt mitään ameriikantemppuja tarvita.

Laita Beni vielä se 82 ratas millä paimiossa ajetaan X-on Cupissa niin alkaa ajat olemaan vertailukelpoisia. Mulla vois olla ylimääräinen.

OF :D

wader

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #31 : 01.05.2011 17:09 »
Moro.

Tuli sitten itsellekkin hommattua tuommoinen 120 raketti. Ekat testit nyt takana ja mukavaa touhuahan tuo ajaminen on vielä edelleenkin, aikaisemmin on tullut ajettua raket-miniä kohta 20 vuotta sitten.  :)
Laitoin autoon vanhan mychron light mittarin, mutta en saanut kierrosaikoja toimimaan. Vaatiiko tuo majakka 9v patterin lisäksi kytkennän ulkopuoliseen akkuun?


MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #32 : 01.05.2011 18:25 »
Ei vaadi, mutta katso että sinulla on minimikierrosaikaasetus jossain järjellisissä mitoissa.
Ja lisäksi ennenkuin  kierrosajat tallentuvat mittarin täytyy tunnistaa moottorin käynti tulpanjohdolta.
Homman Pitää Olla Hauskaa

Ramon

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #33 : 24.05.2011 16:23 »
Lainaus
Aiaiaiaiaiaiai kun on komiaaa!!!

Paikat särkee mutta hymy senkun levenee  

Hauskaa huomata että joku muukin on yhtä inostunut karting:sta!  :D Muistan myös kun ajelin omaa R120 karttia ensimmäisiä kertoja orikedolla niin riemulla ei ollut rajaa. Eikö olekin melkoinen ero kun siirtyy vuokravehkeistä kunnon kilpuriin  :)  Toinen ikimuistoinen tapahtuma oli itselläni ainakin se ensimmäinen kisapäivä XONneissa. Kun ajaa ensimmäisen lähdön ensimmäiseen mutkaan yhtä aikaa kahdenkymmenen muun kilpailijan kanssa täysillä niin kyllä adrenaliinia virtaa. Jotain ehkä kertoo se, että viime kesänä hyppämäni laskuvarjohyppy oli kokemuksena yhtä rankka.
Varsinainen kisahän sitten meni tietysti päin mäntyä  :D

Opittavaa on paljon mutta se on osa tätä harrastusta. Itselläni meni ensimmäinen kesä aika pitkälti raketin sieluelämää tutkiessa. Toisella kesällä kun sain perusasiat kuntoon, pääsi sitten ajamaankin välillä  ;D Nyt on jo viides kesä menossa ja vieläkin on sellainen fiilis että vasta aloitellaan  :D
Myös hankintalista on näin harrastuksen alussa varmasti pitkä mutta siitä ei kannata lannistua. Hankitut varusteet ja työkalut tulevat kestämään vuosia eteenpäin ja vain helpottavat harrastusta jatkossa.

Täytyy sanoa, että 50s aika Paimiossa ei ole teidän kokemuksella ollenkaan huono, puhumattakaan siitä sun broidin ennätyksestä! Tekniikassa ei tolla vauhdilla voi olla mitään ainakaan kovin pahasti pielessä ja kun ranteet siitä karaistuu niin voi sitten vaikka päästä kolistelemaan xonnin kärkeäkin.

Eli ei muuta kuin onnea harrastukseen! Asun myös turussa joten jos tulee tekniikan kanssa pahempia murheita, voin yrittää rajallisilla taidoillani ja työkaluvarastolla auttaa. Eli privaa mulle jos tulee hätä.
Radalla törmätään  ;D

« Viimeksi muokattu: 25.05.2011 09:15 kirjoittanut Ramon »

Linksu

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
    • Speed Garage
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #34 : 26.05.2011 22:00 »
Nyt olisi ensimmäinen tunninkisa takana ja nyt innolla odotetaan kokemäen xon kisaa.
Vieläkö löytäs tiimejä pirkanmaalta niin pääsis treenaan yhdessä  :) Paljon on opeteltavaa ja autossa kehitettävää.
Karting moottorien tehonmittausta sekä säätöä.Raket 120 Herkistykset.
info(at)speedgarage.fi
Speed Garage
www.speedgarage.fi

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #35 : 27.05.2011 22:54 »
Multa löytyy kanssa tuommonen keväällä hommattu 120raksun omaava crg:n häkkyrä ja pirkanmaan rajojen sisäpuolella asustellaan tosin Töysä toimii ns. kotiratana koska on täältä Virroilta noin 50km päässä. Kaanaaseenkin voisin joku viikonloppu eksyä, jos olisi muitakin tulossa  :D. Sunnuntaina olisi edessä ensimmäinen kisa Töysässä, jos kelit niin sallii. Toivottavasti nyt olisi satamatta vaikka vähän siltä näyttää, sillä saderenkaat ja vanteet uupuvat  :'(. Mutta jos ajamaan pääsen niin voisihan sitä tähän ketjuun jonkun kertomuksen heittää kuinka ekat kisat meni :D.

Samster

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 3
  • Racing Snail
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #36 : 28.05.2011 13:35 »

Myös täällä on aloitettu kart harrastus vanhemmalla iällä (38v) tänä keväänä. Kone siis raket120 ja runkona Maranello (crg?). Täällä Turussa tuntuu olevan muitakin alottaineita tiimejä. Meidän porukka on tosiaan vähän iäkkäämpää, minä 38, muut kuskin n.35v ja n.50v. Ajamme siis XON sarjassa. Eka Vihdin kisa meni totaalisen jännä kakka housuissa ja opetellessa juttuja. Meillä ei mitään aikaisempaa kart kokemusta muuta kun sisäradoilta vuokravehkeillä. Kyllä opettelemista riittää! Alustan säädöissä, koneessa mutta ennenkaikkea omassa ajamisessa! Tuntuu että auto on suht kohtuu säädöissä eikä varmaankaan aleta sitä juurikaan säätämään ennen kun kokemusta karttuu enemmän. Joku sanoi että on turha säädellä vehkeitä ennen kun alkaa kierrosajat pysymään 1-2 kymmenyksen sisällä.
Ei muuta kun mukavia ajoja kaikille! Radoilla nähdään :)
Mielipiteeni on selvä - älä sekoita minua tosiasioilla.
No price is too high to pay for the privilege of owning yourself.
Team Noobs/Xon

tounison

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 26
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #37 : 28.05.2011 21:29 »
joo. Tässä odotellaan moottoria että pääsisi ajamaan OMALLA autolla. Runko on ollut tallissa jo pari viikkoa, mutta... pojan kanssa käyty viime kesäsätä ajalemassa ja aika nopeasti pitää päästä radalle myös ;D Turussa myös ajellaan

Linksu

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
    • Speed Garage
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #38 : 28.05.2011 22:57 »
No kiva ettei meidän tiimi ole ainut noviisi xoneissa  ;D
Meidän tiimikin on +30v ettei ihan poikasia tääläkään olla  :D
Karting moottorien tehonmittausta sekä säätöä.Raket 120 Herkistykset.
info(at)speedgarage.fi
Speed Garage
www.speedgarage.fi

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #39 : 29.05.2011 11:35 »
Muutaman vuoden OB:tä ajaneena. Annan sellaisen vinkin, että kannattaa kisapaikoilla pitää silmät, korvat ja suu auki.
Melkein kaikki tuolla antavat rehellisen vastauksen, jos jotain kysyy.

Vauhdin kannalta tärkeimpiä juttuja on, se että runko toimii jos ei toimi silloin puhutaan sekunneista.
Kaikki ruuvit ja mutterit kannattaa tarkistella(ovatko kiinni), jos vauhti yhtäkkiä hyytyy.
(Opi pukemaan sanoiksi miten auto toimii puskeeko vai yliohjaako, liukuuko vai pompottaako)
Kenenkään on hankala neuvoa mitä pitäis tehdä, jos ei osaa pukea sanoiksi millä tavoin toimii huonosti.
Toinen vaihtoehto alussa on, että antaa kokeneemman kaverin käydä ajamassa ja kysyä sitten mitä hän tekisi.
(tällä tavoin me aikoinaan alottaessa saatiin nopeasti värkki ~säätöihin)

Rengaspaineet toinen tärkeä osa. Nyrkkisääntönä Vega SL8:lla, jos lähdet 1.0 paineista liikkeelle niin kaukana oikeasta ei olla.

Koneesta YLIVOIMAISESTI tärkein osa on kaasari, jos sihdissä moskaa tai neula kammiossa niin taas katoaa vauhtia reilusti. Jonkun tiimistä on uskallettava tutustua kaasuttimen sielun elämään. Ei se mitään rakettitiedettä ole.
Kaksi tärkeää asiaa siinnä:
1) Puhtaus, jos kaasari on puhdas se toimii
2) Paineet vakiojousesta pitää napata pikkaisen pois, että saadaan vääntöä koneeseen 0.7-1.0 väliin, jos paine osuu niin kyllä sillä jo porukan mukana pysyy.
 
Seuraavaksi tärkein on pakoputken holkin pituus. Tähän ei ole oikein antaa nyrkkisääntöä.
Riippuu paljon koneesta ja siitä miten kaasarin paineet laittaa. Karkeasti kumminkin lyhyt väliholkki->kiertää paremmin, pidempi->vääntää paremmin

Kolmas palotila, tätä ei itse uutena kannata säädellä vaan antaa suosiolla jonkun "poppaukon" tehdä tuon oikealle tolalle laitto.

Ylläolevat, kun on kunnossa pääsee varmasti kilpailukykyisen marginaalin sisään kärkivauhdista koneen puolesta.
Loppu tulee siten hipistelyllä. Noita asioita siis esim. sytkä, se mitä tankkin kaataa, männän renkaiden ajokm, tulppa...


Beni

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #40 : 05.06.2011 22:00 »
Piru kun on taas venynyt tämä kirjoittaminen :P

Loistohomma että täällä Turussa on muutama uusi tiimi meidän lisäksi....olisko joku pieni kisantynkä jossain vaiheessa??  ;D ;D ;D

Ajamaan ollaan päästy nyt 7 kertaa ja kyllä fiilis edelleenkin katossa :D Enkat tällä hetkellä 84 rattaalla: broidi 48,75 ja mulla 49,68 ja 82 rattaalla broidi 49,07 ja meitsi 50,03. Edelleen toki noi pehmiät renkaat ja SL-8:it pitäis saada seuraavaks alle koska noi kumit alkaa olemaan ihan loppu.

Kaikenlaisia aloittelijan ongelmia (kytkin irtoili, kaasu hirtti kiinni, yläkierrokset katosi, kaasari tukossa jne.) on riittänyt matkan varrella mutta suurin osa saatu korjattua. Tällä hetkellä ihmestystä tuottaa tuo uusi takaratas....ketju hioo ratasta koko ajan enemmän ja enemmän. Miten voi olla että ihan samoissa säädöissä oleva vanha ratas on ihan ok mutta uutta ratasta ketju tykkää järsiä? Voiko takaratas olla jotenkin kiero tai vääntynyt? Meinaan kun asensin rattaan paikalleen niin josssain asennossa ketju oli ihan ok kireydeltään ja sitten tietyssä asennossa ketju oli todella tiukka...??? Sitten samaa aihetta liipaten...miten voi olla että ketjut löystyy joka ajon jälkeen vaikka moottoripukki on ruuvattu niin kireälle kuin mahdollista ja sitten se tappikin (jonka pitäisi estää moottorin liikkumisen) on ruuvattu pukkiin kiinni. Onko normaalia että joka stintin jälkeen pukkia säädetään uudestaan??

Sitten vielä mielipidekyssäri: Rungossa on edelleen etujäykistin paikallaan sekä taka-akselin kolmas laakeripukki. Kannattaako nämä ottaa pois? jos niin miten vaikuttaa ajettavuuteen?

-Beni-

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #41 : 05.06.2011 23:01 »
Mun piti tuosta töysän kisasta tänne jotain kirjoitella, mutta jäi sitten mun osalta ajot ajamatta kun vesisade tuli sotkemaan eikä sadekumeja vielä löydy, mutta jos ne ens kesälle hommais. Ja pientä kaasarimurhettakin siinä oli, mutta se on nyt hoidettu alta pois toivottavasti :D. Kesäkuun 18 olisi uusi yritys päästä kisaamaan, joten toivotaan aurinkoista keliä sille päivälle  ;).

Tuohon Beni:n takaratas ongelmaan. Olisiko niin, että vanha ratas on teräs ratas jotka ovat oman käsityksen mukaan tosi kestäviä. Ja uusi ratas sitten taas alumiinia? Vanha ketju voi myös kuluttaa uutta ratasta.

Reima

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 208
    • http://www.pengerkoski.com
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #42 : 05.06.2011 23:14 »
Meinaan kun asensin rattaan paikalleen niin josssain asennossa ketju oli ihan ok kireydeltään ja sitten tietyssä asennossa ketju oli todella tiukka...??? Sitten samaa aihetta liipaten...miten voi olla että ketjut löystyy joka ajon jälkeen vaikka moottoripukki on ruuvattu niin kireälle kuin mahdollista ja sitten se tappikin (jonka pitäisi estää moottorin liikkumisen) on ruuvattu pukkiin kiinni. Onko normaalia että joka stintin jälkeen pukkia säädetään uudestaan??

Ketju on venynyt, jos jossain asennossa on ok ja jossain toisessa taas tiukka. Se ei ole vielä välttämättä roskiskamaa, mutta se täytyy säätää sen kireimmän asennon mukaan. Senkin paikka tosin vaihtuu, kun pukin löysää...

Jotkut pukit ei vaan pysy paikallaan, vaikka kuinka kiristäisi, mutta ei sen pitäisi päästä liikkumaan, jos rajoitinpultti on kiristetty hyvin. Sulla voi olla ketjut finaalissa.

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #43 : 05.06.2011 23:18 »
Jos otetaan kantaa ratas keskusteluun, niin täältä tulee pojot muovirattaalle. Paljon hellempi ketjuille.

Jos ketjut lieppaa kiree/löysä ja rataskeskiö/akseli ei ole kiero niin ketjut on 100% venähtäneet jostain kohti.
Tapahtuu helposti esim spinnissä normiketjuilla. Eikun ketjuja ostamaan mars.
Lisäksi tosiaan tuollaiset venähtäneet ketjut syövät ratasta kuin sorsat pullaa.

Lainaus
Kirjoittanut: Reima
...jos rajoitinpultti on kiristetty hyvin.
Välttämättä tuota ei raksun kanssa kannata käyttää ollenkaan.
« Viimeksi muokattu: 05.06.2011 23:21 kirjoittanut vtuonone »

tounison

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 26
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #44 : 06.06.2011 07:46 »
Sitten vielä mielipidekyssäri: Rungossa on edelleen etujäykistin paikallaan sekä taka-akselin kolmas laakeripukki. Kannattaako nämä ottaa pois? jos niin miten vaikuttaa ajettavuuteen?

-Beni-

Kyselin kanssa tuota samaa tekniikkaketjussa ja vastaus alla. Kyselin samalla ketjun linjauksesta, kun syö ketjua toiselta puolelta.
Se kolmannen laakerin paikka on käytössä silloin, jos pidät autossa kolmea laakeria. Sitä ei käytetä koskaan ilman ulointa laakeria, ja kolmas laakeri on R120-käytössä turha, jäykistää vain runko

wd

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #45 : 06.06.2011 12:38 »
No niin, aivan loistavaa että Turun seudulta on näin paljon uutta porukkaa! Mekin päästiin eilen vihdoin ja viimein kunnolla Paimioon testaamaan ja oltiin ilmeisesti Benin ja porukoiden kanssa samaan aikaan radalla. Jäätiin aika reilusti kierrosajoissa, koska paras kierrosaika oli meillä 50,75. Suurin osa mun kierroksista oli kuitenkin 50,90 - 51,20 välillä, joten treenailtavaa riittää. Parhaat ajat ajettiin tuolla 83 rattaalla ja esimerkiksi 86:nen toi kierrosaikoihin meillä muutaman kymmenyksen lisää.

Moottorinkin kanssa on kuitenkin ilmeisesti jotain pelattavaa, koska ihmeteltiin porukalla eroja autojen äänissä pääsuoralla. Benin porukan auto kuulosti huomattavasti "kireämmältä" kuin meidän auto, vaikka kierrokset olivat molemmissa +12000rpm luokkaa. Liekkö pakoputken karstanpoltto seuraavaksi edessä? ;)

Lisäksi meillä on alustan säädöissä opeteltavaa, koska pojat meni samoilla ajolinjoilla Vegan indooreilla mutkissa ilman lipsumista verrattuna meidän finaalissa oleviin SL8:hin. Näitä ajolinjoja tarkistelin vielä illalla autossa olleen kameran videoista ja katsottiin, että linjat ovat todella samat muutamalla kierroksella. Kuskien painossa toki on isot ero Benin porukan hyväksi itsellä elopainon ollessa +100kg. :)

Joka tapauksessa ihmetyttää mitä tuon alustan kanssa aletaan tekemään, koska auto menee nyt aika tasapaksusti eli ei puske eika peräkään lähde alta jollei halua? Sitten kun auto lähtee luisumaan, niin mennään tasaisessa nelipyöräluisussa... :) Alustaan ei tähän mennessä ole juurikaan koskettu vaan on pelailtu lähinnä renkaiden ilmanpaineiden kanssa...

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #46 : 06.06.2011 14:18 »
Rungon säätämiseen meillä ollut sellainen lähtökohta, että autoa säädetään pitävemmäksi, kunnes pompottaa.

Sitten siitä palautetaan sopivia paikkoja pikkaisen takaisin päin, että ylimääräinen pito saadaan veke.
(Perän leveydellä ja/tai rengaspaineilla tuo "hienosäätö" sitten)

PS:
Joku on kertonut, että noissa kiihdytysvärkeissä tehtäis sama konelle eli kiristetään tehoja lisää ulos kunnes poksahtaa siten vaan ruuvia vähän löysemmälle niin ollaan optimitehoissa ;D

Ramon

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #47 : 06.06.2011 16:16 »
Ajamaan ollaan päästy nyt 7 kertaa ja kyllä fiilis edelleenkin katossa :D Enkat tällä hetkellä 84 rattaalla: broidi 48,75 ja mulla 49,68 ja 82 rattaalla broidi 49,07 ja meitsi 50,03. Edelleen toki noi pehmiät renkaat ja SL-8:it pitäis saada seuraavaks alle koska noi kumit alkaa olemaan ihan loppu.

Tällä hetkellä ihmestystä tuottaa tuo uusi takaratas....ketju hioo ratasta koko ajan enemmän ja enemmän. Miten voi olla että ihan samoissa säädöissä oleva vanha ratas on ihan ok mutta uutta ratasta ketju tykkää järsiä? Voiko takaratas olla jotenkin kiero tai vääntynyt? Meinaan kun asensin rattaan paikalleen niin josssain asennossa ketju oli ihan ok kireydeltään ja sitten tietyssä asennossa ketju oli todella tiukka...??? Sitten samaa aihetta liipaten...miten voi olla että ketjut löystyy joka ajon jälkeen vaikka moottoripukki on ruuvattu niin kireälle kuin mahdollista ja sitten se tappikin (jonka pitäisi estää moottorin liikkumisen) on ruuvattu pukkiin kiinni. Onko normaalia että joka stintin jälkeen pukkia säädetään uudestaan??

-Beni-

Tuo kuullostaa selvästi siltä, että ketju on venynyt pitkäksi ja on vaihtokunnossa. Pitkäksi venynyt ketju kiipeää pyöriessään rattaan hampaita ylös. Ketjun kirtymissäde rattaalla siis kasvaa mikä aiheuttaa sen, että ketju kiristyy. Kireänä ketju sitten venyy nopeasti lisää ja näin se tilanne alkaa huononemaan sitten aika nopeasti. Ylipitkä ketju syö luonnollisesti myös rattaita aika iloisesti.

Kun pyörität taka-akselia renkaat ilmassa, sen pitäisi pyöriä samalla tavalla sekä hitaasti että voimakkaasti pyöritettäessä. Jos ääni muuttu voimakkaasti pyöritettäessa "rouhivaksi" ja vauhti hidastuu voimakkaasti, on ketju vaihtokunnossa. Itse vaihdan tässä vaiheessa heti ketjun uuteen jotta taka-akselin pyörimisherkkyys säilyisi ja ratas pysyis ehjänä.

Takarattaan pitää myös olla linjassa erurattaan kanssa. Linjaus onnistuu ihan hyvin esim. kulmaraudan avulla.

Beni

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #48 : 06.06.2011 17:29 »
Onneks on nyt pöytäkone tullut huollosta niin voi taas kirjoitella helpommin ku tuolla iPhonella näprätä :)

Lisäksi meillä on alustan säädöissä opeteltavaa, koska pojat meni samoilla ajolinjoilla Vegan indooreilla mutkissa ilman lipsumista verrattuna meidän finaalissa oleviin SL8:hin. Näitä ajolinjoja tarkistelin vielä illalla autossa olleen kameran videoista ja katsottiin, että linjat ovat todella samat muutamalla kierroksella. Kuskien painossa toki on isot ero Benin porukan hyväksi itsellä elopainon ollessa +100kg. :)

Paino varmasti vaikutta paljon ja meidän kumit ei ole indoorit vaikka niin väitinkin tuossa keskustelun alussa. Kumit jotka alla on n. puolet pehmeemmät kuin SL-8:it joten ero (pito) voi hyvinkin johtua siitä. Tosin nyt kun on Paimiota parisataa kierrosta niin täytyy todeta että se nelos ja vitosmutka (vimeinen ja ekakin tai oikeastaan kaikki) on törkeen tärkeet että saa hyvin menemään ajan kannalta. Nelonen varsinkin tuotti onkkelmia alussa kun ei oikeen tiennyt miten se kuuluis ajaa. Nyt jotenkuten hallussa vaikka joka kerta jää jotain hampaankoloon  >:(

Kyllä noissa meidän ajolinjoissa on paaaaljon harjoittelemista ja varsinkin kurveissa ajaminen on vielä hakusessa...pitäis saada sitä kuuluisaa kärsivällisyyttä lissää jostain. Itse vaan huomaan että turhaudun jos menee yks kurvi keturalleen ni sit ei jaksa enää keskittyä tarpeeksi loppukierroksen.

Sitten vielä mielipidekyssäri: Rungossa on edelleen etujäykistin paikallaan sekä taka-akselin kolmas laakeripukki. Kannattaako nämä ottaa pois? jos niin miten vaikuttaa ajettavuuteen?

-Beni-

Kyselin kanssa tuota samaa tekniikkaketjussa ja vastaus alla. Kyselin samalla ketjun linjauksesta, kun syö ketjua toiselta puolelta.
Se kolmannen laakerin paikka on käytössä silloin, jos pidät autossa kolmea laakeria. Sitä ei käytetä koskaan ilman ulointa laakeria, ja kolmas laakeri on R120-käytössä turha, jäykistää vain runko

Juu lukasin kans tuota samaa viestiketjua ja huomasin asian. Luulen että toistaiseksi pidän kolmannen laakeripukin paikallaan....ainakin toistaiseksi. Ketjun linjauksessa on 1-2 milliä heittoa enkä saa sitä lähemmäksi kun tuo laakeripukin pultti tulee vastaan. Pitänee ostaa matalakantaisempi pultti jostain. Mutta silti
ihmettelen miten vanha ratas oli ihan ok...(olsikohan se toinen ratas sitten terästä? en tiiä...)

Jos otetaan kantaa ratas keskusteluun, niin täältä tulee pojot muovirattaalle. Paljon hellempi ketjuille.

Jos ketjut lieppaa kiree/löysä ja rataskeskiö/akseli ei ole kiero niin ketjut on 100% venähtäneet jostain kohti.
Tapahtuu helposti esim spinnissä normiketjuilla. Eikun ketjuja ostamaan mars.
Lisäksi tosiaan tuollaiset venähtäneet ketjut syövät ratasta kuin sorsat pullaa.


Onneks on uudet ketjut työkalupakissa niin testailen niitä heti kun saan tuon rataskeskiön kuntoon. Onko jotain kikkaa jolla saisi vertailtua uutta vs vanhaa ketjua että onko oikeasti venynyt? vai onko vaan siitä että ei ole täysin synkassa tuon eturattaan kanssa.

Ajamaan ollaan päästy nyt 7 kertaa ja kyllä fiilis edelleenkin katossa :D Enkat tällä hetkellä 84 rattaalla: broidi 48,75 ja mulla 49,68 ja 82 rattaalla broidi 49,07 ja meitsi 50,03. Edelleen toki noi pehmiät renkaat ja SL-8:it pitäis saada seuraavaks alle koska noi kumit alkaa olemaan ihan loppu.

Tällä hetkellä ihmestystä tuottaa tuo uusi takaratas....ketju hioo ratasta koko ajan enemmän ja enemmän. Miten voi olla että ihan samoissa säädöissä oleva vanha ratas on ihan ok mutta uutta ratasta ketju tykkää järsiä? Voiko takaratas olla jotenkin kiero tai vääntynyt? Meinaan kun asensin rattaan paikalleen niin josssain asennossa ketju oli ihan ok kireydeltään ja sitten tietyssä asennossa ketju oli todella tiukka...??? Sitten samaa aihetta liipaten...miten voi olla että ketjut löystyy joka ajon jälkeen vaikka moottoripukki on ruuvattu niin kireälle kuin mahdollista ja sitten se tappikin (jonka pitäisi estää moottorin liikkumisen) on ruuvattu pukkiin kiinni. Onko normaalia että joka stintin jälkeen pukkia säädetään uudestaan??


Kun pyörität taka-akselia renkaat ilmassa, sen pitäisi pyöriä samalla tavalla sekä hitaasti että voimakkaasti pyöritettäessä. Jos ääni muuttu voimakkaasti pyöritettäessa "rouhivaksi" ja vauhti hidastuu voimakkaasti, on ketju vaihtokunnossa. Itse vaihdan tässä vaiheessa heti ketjun uuteen jotta taka-akselin pyörimisherkkyys säilyisi ja ratas pysyis ehjänä.

Näin tämän huomasinkin että ketju/ratas on jotenkin kummallinen kun piti ihmeellistä ääntä kun pyörittelin. Mitä tarkoitat tuon taka-akselin pyörimisherkkyydellä? Se että se pyörii hienosti...vai voiko vanha/huono ketju jotenkin vaurioittaa taka-akselia? Miten muuten näin kotikonstein tietää että onko taka-akseli vääntynyt? pitäis kyllä olla ihan ok (ainakin toivon mukaan)

Tähän loppuun täytyy sanoa että: On tämä kyllä hieno harrastus! 

-Beni-


Linksu

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
    • Speed Garage
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #49 : 06.06.2011 17:42 »
Millaisilla paineilla porukka ajelee SL-8:seilla?
Karting moottorien tehonmittausta sekä säätöä.Raket 120 Herkistykset.
info(at)speedgarage.fi
Speed Garage
www.speedgarage.fi

oldfart

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 98
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #50 : 06.06.2011 17:57 »
Moro työmaalta!

Paineina ainakin minä olen pitänyt SL-8:lla kylmänä ajon alussa 0,6bar ja kun lämpiää ajaessa niin paineet on nousseet 0,8bar pintaan...

OF :)

Ramon

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #51 : 06.06.2011 18:02 »

Kun pyörität taka-akselia renkaat ilmassa, sen pitäisi pyöriä samalla tavalla sekä hitaasti että voimakkaasti pyöritettäessä. Jos ääni muuttu voimakkaasti pyöritettäessa "rouhivaksi" ja vauhti hidastuu voimakkaasti, on ketju vaihtokunnossa. Itse vaihdan tässä vaiheessa heti ketjun uuteen jotta taka-akselin pyörimisherkkyys säilyisi ja ratas pysyis ehjänä.
[/quote]

Näin tämän huomasinkin että ketju/ratas on jotenkin kummallinen kun piti ihmeellistä ääntä kun pyörittelin. Mitä tarkoitat tuon taka-akselin pyörimisherkkyydellä? Se että se pyörii hienosti...vai voiko vanha/huono ketju jotenkin vaurioittaa taka-akselia? Miten muuten näin kotikonstein tietää että onko taka-akseli vääntynyt? pitäis kyllä olla ihan ok (ainakin toivon mukaan)

Tähän loppuun täytyy sanoa että: On tämä kyllä hieno harrastus! 

-Beni-

[/quote]

Juu, herkästi pyörivä taka-akseli pyörii siis kauan. (huom. ilman rasvaa mikään akseli ei ole herkkä joten tarkistus aina rasvojen kanssa)

Pientä taipumaa akselissa voi kokeilla mitata mittakelloin kanssa. Kello akseliin kiinni ja katsot paljonko vaihtelee kierroksen aikana. En tiedä millainen lukema on hyvä. Väittäisin kuitenkin että sitten kun taka-akseli on niin vääntynyt että se vaikuttaa kierrosaikaan, sen kyllä tuntee varmasti persuksissa! Joten jos ajon jälkeen hampaat ovat tallessa, ei varmaan ole suurempaa hätää  :D

En usko että ketju akselia vaurioittaa, vaikka olisikin pitkä. Rattaat siinä vaan menee.

Linksu

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
    • Speed Garage
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #52 : 06.06.2011 19:00 »
Moro työmaalta!

Paineina ainakin minä olen pitänyt SL-8:lla kylmänä ajon alussa 0,6bar ja kun lämpiää ajaessa niin paineet on nousseet 0,8bar pintaan...

OF :)

Tuossa oltiin Lentolassa ajelemassa ja tuntu että olis saippuaa ollut renkaina. vasta kun paineet oli 2bar niin alko pitämään.
Alkuun oli 0,6 bar ja todella liukasta. ja toijalassa oli 0,7bar ja tautinen pito. voiko radoissa olla näin paljon eroja?
Karting moottorien tehonmittausta sekä säätöä.Raket 120 Herkistykset.
info(at)speedgarage.fi
Speed Garage
www.speedgarage.fi

Reima

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 208
    • http://www.pengerkoski.com
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #53 : 06.06.2011 19:10 »
Voi ;D

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #54 : 06.06.2011 19:20 »
Radassa ja päivässä.
Ilmankosteus vaikuttaa paljon lämpötilan lisäksi.

Reima

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 208
    • http://www.pengerkoski.com
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #55 : 06.06.2011 19:28 »
Lentola taitaa olla oma lukunsa rengaspaineiden suhteen (ainakin raket-luokissa).

Linksu

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
    • Speed Garage
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #56 : 06.06.2011 19:39 »
Lämpöä oli oli muistaakseni +21 astetta ja pidossa ei päässy lähellekkään toijalan pitoa. vaikka lämpötila oli samaa luokkaa.
rengas ei meinannut lämmetä millään. tarvii varmaan ens kerralla koitttaa 2,5 baria jos paranis vielä.
0,6 paineista 2 bar niin lähti 3 sekunttia pois kierros ajasta.
Karting moottorien tehonmittausta sekä säätöä.Raket 120 Herkistykset.
info(at)speedgarage.fi
Speed Garage
www.speedgarage.fi

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #57 : 06.06.2011 20:01 »
Lämpöä oli oli muistaakseni +21 astetta ja pidossa ei päässy lähellekkään toijalan pitoa. vaikka lämpötila oli samaa luokkaa.
rengas ei meinannut lämmetä millään. tarvii varmaan ens kerralla koitttaa 2,5 baria jos paranis vielä.
0,6 paineista 2 bar niin lähti 3 sekunttia pois kierros ajasta.

Mielestäni kisassa kannattaa R120:llä ajaa niin korkeilla paineilla kuin vain mahdollista. Periaatteessa paineet on melkoisen kohdillaan kun viimeisellä kierroksella alkaa tuntua että renkaat sulaa alle. Noilla mopotehoilla kannattaa hyödyntää kovapaineisen renkaan pienempää vierintävastusta.

Kun itse ajelin vielä pari vuotta sitten, niin kierrosaika SL8:lla oli esim. Liepeellä 2.1 barin paineilla kovempi kuin yleisesti käytetyllä 0.8:lla. Kerran tultiin kysymään käyttämäämme painetta ja kun kerroin, niin pidettiin valehtelijana!  8)

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #58 : 06.06.2011 20:21 »
Yo. esimerkistä kaksi juttua; ei onnistu joka säällä ja Lievestuoreella pitää olla enemmän paineita kuin yleensä muualla.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Jäpälä

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 21
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #59 : 06.06.2011 20:48 »
Oisko jotain vinkkiä et miten sais koneen kiertämään enemmän, kun nyt ei kierrä kuin 11800rpm?


 

Team Laine Verkkokauppa