Kirjoittaja Aihe: Alkoipa kerran kartingharrastus  (Luettu 68257 kertaa)

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #60 : 06.06.2011 21:07 »
Oisko jotain vinkkiä et miten sais koneen kiertämään enemmän, kun nyt ei kierrä kuin 11800rpm?

Kokeileppa erilaista pakoholkkia. Lyhyellä pitäis saada lisää jenkaa ja pitkällä vääntöä. Ite teetin juuri muutaman kappaleen holkkeja, mutta ei ole vielä persdynolla testattu ;).

Koneen kiertämiseen olis myös kysymys. Mistähän johtuu yläkierroksilla tapahtuva pieni ''röpellys/puutuminen'' ja tämän jälkeen löytyy vielä muutama kierros koneesta lisää. Moinen tapahtuu aivan kierrosalueen loppupäässä. Ei ole mittaria autossa niin ei tiedä tarkempaa kierroslukua, mutta tuo tapahtuu vain pidemmällä suoralla esim. töysässä maalilinjan jälkeen. Vai onko tämä vain näiden hienojen koneiden ominaisuus? :D

Linksu

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
    • Speed Garage
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #61 : 06.06.2011 21:33 »
Oisko jotain vinkkiä et miten sais koneen kiertämään enemmän, kun nyt ei kierrä kuin 11800rpm?
Tiuhempaa välitystä  ;)

Meillä kiertää 11600 lentolassa 86 takarattaalla.

Mitataanko se holkin pituus siittä mitä jää näkösälle vai holkin kokonais pituus?
meillä on holkin kokonais pituus 69mm nyt.
Karting moottorien tehonmittausta sekä säätöä.Raket 120 Herkistykset.
info(at)speedgarage.fi
Speed Garage
www.speedgarage.fi

Jäpälä

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 21
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #62 : 07.06.2011 06:12 »
Holkki on nyt n. 70mm pitkä ja välitykset 12/87 (pakolliset paikallisissa kapinoissa)

Linksu

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
    • Speed Garage
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #63 : 07.06.2011 08:56 »
Holkkia vaan lähtä lyhentämään ja katsoa että vaikuttaako.
Karting moottorien tehonmittausta sekä säätöä.Raket 120 Herkistykset.
info(at)speedgarage.fi
Speed Garage
www.speedgarage.fi

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #64 : 07.06.2011 22:38 »
En kyllä lähtis vanhaa holkkia katkomaan vaan teettäisin jossain nyrkkipajalla muutaman erimittaisen holkin. Ite teetin 5kpl 1cm välein. Lyhin taitaa olla kokonaispituudeltaan 4cm ja pisin 9cm. Ja hintaa holkeille kertyi muutama kymppi. Pitäis kyl päästä pyörähtään radalla kunnolla, kun edellisestä kerrasta on vierähtänyt jo kuukaudene päivät  :-[.

Mutta fakta taitaa olla se, että sillä ei ole suurta merkitystä mitä se kone siellä suoran päässä laulaa, kun mutkissa ne erot saadaan aikaan. Ei muutaku kovaa reeniä ja sitten kun rupee sujumaan niin rupee hiplaan autoa joko paremmaksi tahi huonommaksi :D. Ite ajattelin tämän kesän ajella ilman suurempaa säätämistä, kunhan auto vaan toimisi ja kulkisi jotenkin niin olen tyytyväinen  ;).

Linksu

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
    • Speed Garage
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #65 : 07.06.2011 23:30 »
Me käytetään kurkkuputkea.
pysyy putket ehjinä ja helppo katkoa sopivia pätkiä.
Karting moottorien tehonmittausta sekä säätöä.Raket 120 Herkistykset.
info(at)speedgarage.fi
Speed Garage
www.speedgarage.fi

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #66 : 10.06.2011 21:22 »
Kerkis tänään pitkästä aikaa radalle ja auto toimi hyvin, mutta ei sitä iloa montaa kierrosta kestänyt kunnes raketin menohalut alko hiipumaan ja tyhjäkäynti nousi ylös. No kurvaus varikolle imuvuotoa etsimään. Imukaulan tiiviste oli vuotokohtana ja vian aiheutti löystynyt kaasaripaketin kiristysruuvi. Uutta tiivistettä pakista ja kaasaria kiinni. Siinähän sitten vian varsinainen aiheuttaja löytyi toista ruuvia kiriessä. Kierteet olivat kuluneet sylinterin päästä  :-\.

Kai näitä on muillakin mennyt? Mikäs tuohon olisi paras korjausmuoto? Uusi sylinteri nyt ei kuitenkaan tule kysymykseen :D..
Konstejahan on monia, mutta heittäkää ideoita miten tuo olisi paras korjata?

Ihan vaan pikkasen harmitta  ;), auto kun tuntui muutenkin hyvältä ajaa ja painojen sijoittelukin tuntuu onnistuneen kohtalaisen hyvin kun ei luistellut, puskenut tahi pomppinut mihinkään :D. 18 päivä olis töysässä kisat ja sitä varten oli tarkoitus vähän reenailla. Jos tuon nyt siihen mennessä saisi taas laulamaan niin pääsisi kisailemaan jos vaan on keliä.

Reima

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 208
    • http://www.pengerkoski.com
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #67 : 10.06.2011 21:38 »
Helicoililla noita on tullut 85:sta korjailtua, toiminee 120:ssäkin. Sitten kun sinne ei enää seuraavaan koon helicoilia saa, niin täyttöhitsaus ja uutta reikää kehiin.

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #68 : 11.06.2011 13:45 »
Joo näin se kai on paras, että uudet kierteet sinne. Tekisin kyllä ite mutta kun värkit on vähän hintavia tässä vaiheessa konkurssia niin täytyy huomenna ottaa kone irti ja kiikuttaa konepajalle. Ei luulisi montaa euroa maksavan kierteen korjaus.

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #69 : 11.06.2011 17:00 »
Joo näin se kai on paras, että uudet kierteet sinne. Tekisin kyllä ite mutta kun värkit on vähän hintavia tässä vaiheessa konkurssia niin täytyy huomenna ottaa kone irti ja kiikuttaa konepajalle. Ei luulisi montaa euroa maksavan kierteen korjaus.

n.20e maksaa se yhden koon paketti ihan teollisuuspalvelukaupoissa. Suosittelen ostamaan...
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #70 : 11.06.2011 19:50 »
Ai no ei tuo sitten ole pahan hintainen, jotenkin oli käsitys että olisi kalliimpi. Ilmeisesti tämmönen setti kyseessä mitä tuolta löytyy kierteiden korjaussarja otsikon alta. http://www.torafors.com/kierretykalut.htm
Täytyy paikallisesta mutterikaupasta kysyä noita.
« Viimeksi muokattu: 13.06.2011 22:46 kirjoittanut T1mo »

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #71 : 14.06.2011 14:36 »
Tuli korjailtua tuo kierre eilen. Toivottavasti saha pysyis seuraavalla kertaa kasassa vähän pidempään ja lauantaille tilaisin hyvää keliä, että pääsis kisaileen  ;D.

Eksyin sunnuntaina Honkajoelle masiinamessuille ja siellä oli mahdollisuus ajaa rotax koneista karttia pientä korvausta vastaan niin pitihän sitä koittaa. Melkosia luisupulkkiahan nuo olivat, kun renkaat oli mallia kovat, mutta hauska yhdistelmähän tuo oli ''ajaa''.  Mutkat mentiin enemmänkin sivuluisussa ja etenkin radan keskivaiheilla oleva pitkä vasuri sai hymyn korville  :D. Itsensä viihdyttäminen ainakin onnistui ja toivottavasti jonkun katsojankin :D.

Ekalla vedolla pääsin 58,2 aikaan ja tämä jäi pohjista vajaan sekunnin. Pohjat oli ajanu kuulemma joku rataa ennenkin kiertänyt, eli ei mitenkään huono suoritus mielestäni. Toisella vedolla sitten lähdettiin parantamaan aikaa, mutta tuloksena vain 59,0. Tuo ero selittyy varmasti sillä, että vedot ajettiin eri autolla ja ainakin persdynon mukaan toisen vedon auto alakierroksilla hieman tehottomammalta. Toisella vedolla tuli ajettua 1 mutka kaasu pohjassa, jota en 1 vedolla vielä tehnyt. Eli eroja noissa vehkeissä on, mutta eipä sen niin väliä kun pääsi moista kokeilemaan. Voi tuo raketti tuntua aika kesyltä seuraavalla kertaa :D.

Linksu

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
    • Speed Garage
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #72 : 14.06.2011 19:53 »
Tuli korjailtua tuo kierre eilen. Toivottavasti saha pysyis seuraavalla kertaa kasassa vähän pidempään ja lauantaille tilaisin hyvää keliä, että pääsis kisaileen  ;D.
Oletko kokemäelle menossa?
Karting moottorien tehonmittausta sekä säätöä.Raket 120 Herkistykset.
info(at)speedgarage.fi
Speed Garage
www.speedgarage.fi

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #73 : 14.06.2011 22:38 »
Tuli korjailtua tuo kierre eilen. Toivottavasti saha pysyis seuraavalla kertaa kasassa vähän pidempään ja lauantaille tilaisin hyvää keliä, että pääsis kisaileen  ;D.
Oletko kokemäelle menossa?
Töysään olisi tarkoitus suunnata, jos vain kelit sen sallii, kun en ole vielä saderenkaita hankkinut. Huonolta tuo tämänhetken ennusteen mukaan näyttää, mutta toivottavasti nyt edes jonkun kisan pääsee päräyttään kesän loppuun mennessä  :).

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #74 : 05.07.2011 23:05 »
Paljoonkohan tuolla Lentolassa pitäisi 120-raksulla päästä?
Käytiin siellä ekan kerran ajelemassa. 86:lla rattaalla toisella rungolla/kuskilla/koneella 1.00,8 ja 85:lla rattaalla toisella rungolla/kuskilla/koneella 1.00,6?(Painot 160kg)
Eka mutka tosi hankala saada osumaan kohdilleen ilman hinkkaamista, kun reunoilla tai edessa ei ole oikein selvää paikkaa, johonka jarru-&linjamerkin liimaisi päässään.
Vielä, kun tullaan täyttä laukkaa jarruun niin se hankaloitta lisää.
Pitänee saada painumaan 59:lle, että huippu kiekoista puhutaan, mutts kuinks paljon.
Liekkö rataskaan ollut edes sinne päin.

PS: On se vaan nättiä, kun motti laulaa sen 12500...imussa 86:lla päästiin 12800 kiekkaan.
0,8 paineilla ihan kiva pito, kun paineista tässä ketjussa on puheltu.
« Viimeksi muokattu: 05.07.2011 23:17 kirjoittanut vtuonone »

Linksu

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
    • Speed Garage
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #75 : 05.07.2011 23:18 »
Kovia aikoja oletta vedellyt :)
Meillä oli motti aika heikossa hapessa kun siellä ajettiin 86 rattaalla huippukierrokset jäi 11600 pintaan. ja aika oli 1,02 ja renkaissa piti olla 2bar että sai jotain pitoja. mutta nyt täytys keskittyä tuonne kaanaaseen ja mennä hakeen säätöjä ja katsoon onko moottori parantunut :)
Karting moottorien tehonmittausta sekä säätöä.Raket 120 Herkistykset.
info(at)speedgarage.fi
Speed Garage
www.speedgarage.fi

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #76 : 05.07.2011 23:36 »
Meidän piti testailla seuraavaan OB kahinaan Jämsässä, mutta rata olikin junnuja täynnä.
Siirryttiin sitten seuraavaksi lähimmälle radalle ihan vaan huvikseen pärtsäilemään kerran hilut oli pakattu.

Päivän lopuksi nähtiin hurja tilanne, kun liinassa ollut junnu ajeli lopussa radalla.
Iskä päätti, että nyt junnu saa ekan kerran ajaa irti liinasta. Jonkin aikaa meniki hienosti, kunnes auto alkoikin viedä kuskia eikä kuski autoa.
Siitä tultiin lyhintä reittiä nutsin yli 2 auton ja kärrin välistä ja parkkiksen poikki hiekkavalliin(kaasu pohjassa).
Onneksi vauriot olivat vain henkisiä, mutta kyllä kaikkia paikalla olleita pikkaisen säikäytti tilanne.

Linksu

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
    • Speed Garage
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #77 : 05.07.2011 23:44 »
Meidänki oli tarkoitus mennä lentolaan ajaan mottoria sisään ja katsoa onko tullut muutosta muttei vaan aika millään riitä.  >:(
Karting moottorien tehonmittausta sekä säätöä.Raket 120 Herkistykset.
info(at)speedgarage.fi
Speed Garage
www.speedgarage.fi

Jartsa

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 302
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #78 : 06.07.2011 12:34 »
Paljoonkohan tuolla Lentolassa pitäisi 120-raksulla päästä?

Armon vuonna 2007 Xoncupin kisassa ajeltiin tällasia aikoja ... Olosuhteet, asfaltti ym toki oli siihen maailman aikaan mitä oli, ei näinkin wanhoista tilastoista mitään kovin suoria johtopäätöksiä kannata tehdä, mut saanee niistä jotain suuntaa...

Hiki päässä, järki jäässä ja ämmää konees. Jopa samanaikasesti. Xonsporttia.

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #79 : 06.07.2011 14:27 »
Ihan kohtalaista tuo vauhti siis oli..., kun viel tietää mistä saisi löysää pois.

Ratana vaikutti olevan mielenkiintoinen...mutta OB viritteisenä XON osallistuminen ei onnistu, vaikka aikatauluun kävisikin,
kun rikastinläppä on kaasareista heitetty mäkeen aikoinaan. Muutoin koneen pitäisi kyllä XON:n spekseihin mennä.




Jartsa

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 302
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #80 : 06.07.2011 15:34 »
Ratana vaikutti olevan mielenkiintoinen...mutta OB viritteisenä XON osallistuminen ei onnistu, vaikka aikatauluun kävisikin,
kun rikastinläppä on kaasareista heitetty mäkeen aikoinaan. Muutoin koneen pitäisi kyllä XON:n spekseihin mennä.

Ja jos osallistuminen Xonkisaan on pelkästään kaasarin viritysasteesta (  ??? ) kiinni, niin allekirjoittanut lupautuu tarvittaessa lainaamaan kisapäivän ajaksi omasta pakistaan kelvollisen menoveden annostelijan kisapäivän ajaksi uutta kalvosettiä vastaan...

Hiki päässä, järki jäässä ja ämmää konees. Jopa samanaikasesti. Xonsporttia.

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #81 : 06.07.2011 16:17 »
Jossain ketjussahan noista eroista juttua oli aikoinaan, mutta mitä ne erot olikaan.

Vauhtipyörän kiila paikoillaan ja ei viilattu(OB:ssä saisi viilata tai jättää pois) haluuttuun sytkään pääsee ilman moista vaivaa.
Tulppana perus Denso(Kokeiltu muitakin, mutta piru toimii tuolla parhaiten)
Puolipuristin otettu veke.(taitaa saada XON:ssa poistaa kanssa)
Holkitettu ei ole.
12 piikkinen kytkinkello, mallia "suomi" (Näyttää olevan sallitu XON:ssa kanssa)
Kaasarin rikastinläppä on otettu veke(tuota ei XON-sääntöjen mukaan saa tehdä)
Putkena perus Radnen pakari.
Pakokäyrään lähtöpuolelle hirsailtu peltikorvien tilalle paksumpi holkki.
(Saako XON:ssa modata tuota yhtään vai onko oltava pelti p.. ja kun repeää niin uutta osaa kehiin)?

Olikos muita eroja?

Kaasarin suutin kaikissa kaasareissa vakio, kuten OB-säännöt vaatii :) himpun eri paineet kaipaa 10 ja 8 keskenään ainakin oman kokemuksen mukaan.
Noissa seteissä toisessa oli 8 kaasari ja toisessa 10




« Viimeksi muokattu: 07.07.2011 12:45 kirjoittanut vtuonone »

Linksu

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
    • Speed Garage
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #82 : 06.07.2011 21:30 »
No niin nyt on moottorista savut otettu ja on kuin ihan eri kone :)
Vikoja mitä oli. laakereissa klappia noin 1mm karstaa oli männän päällä noin 2mm ja kannessa sama kerros. kampi oli kiero. puolipuristin vuoti. kaasarin L-neulan kärki poikki  ;D Ja jätkät valitti kokemäellä ettei laite kulje ja minä sanoit että se on äijästä kiinni   ;)
mutta toivottavasti jotain lähtee ajasta pois kun kone on nyt kunnossa.
Karting moottorien tehonmittausta sekä säätöä.Raket 120 Herkistykset.
info(at)speedgarage.fi
Speed Garage
www.speedgarage.fi

Linksu

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
    • Speed Garage
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #83 : 08.07.2011 11:48 »
Nyt on kaanaassa käyty ajamassa ja perä vaikutti todella liukkaalta. keulassa oli leveimmällä ja takaa noin 5mm levitetty minimistä. 0.8 oli edessä ja 1,0bar takana. mitä kannattaisi koittaa säätää?
Karting moottorien tehonmittausta sekä säätöä.Raket 120 Herkistykset.
info(at)speedgarage.fi
Speed Garage
www.speedgarage.fi

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #84 : 08.07.2011 15:38 »
Nyt on kaanaassa käyty ajamassa ja perä vaikutti todella liukkaalta. keulassa oli leveimmällä ja takaa noin 5mm levitetty minimistä. 0.8 oli edessä ja 1,0bar takana. mitä kannattaisi koittaa säätää?
Koita kaventaa keulasta aavistus ja takapainetta kans pikkasen pienemmälle. Eikös nyt ole xon kahinat kaanaassa? Täytyy kattoo jos vaikka tulisi katsomoon haistelemaan tunnelmaa, jos ei parempaa tekemistä keksi  ;D.

Linksu

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
    • Speed Garage
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #85 : 08.07.2011 21:05 »
joo kahinat on sunnuntaina :)
Katsomaan vaan. ja meille voi tulla antaan vinkkejä  ;D
Karting moottorien tehonmittausta sekä säätöä.Raket 120 Herkistykset.
info(at)speedgarage.fi
Speed Garage
www.speedgarage.fi

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #86 : 09.07.2011 19:44 »
Minkäslaisella kalustolla kisailette niin tietää seurata jos paikalle eksyn? :D

vpy

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 69
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #87 : 09.11.2011 19:33 »
Mites aloittelijoilta eka kesä meni?

Minäkin aloitin harrastuksen tänä kesänä ja takana on neljä kilpailua (Jämsä, 2xTöysä ja MSC). Perän pitäjän paikka oli mulle varattu,
mutta mukavaa oli.

Ens kesää odotellessa tulee mieleen mitä yhden kesän ajetulle koneelle arvais/pitäis tehdä.
Kuski ainakin pitää laittaa kuntokuurille, että 95 kg:n elopaino olis lähempänä optimia...

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #88 : 09.11.2011 20:33 »
Korkeat kanttarit, kädetön kuski, paskat renkaat ja tehokas auto = Kylkirikki, että sellanen kausi. Ensi vuonna järkevämmin radalle.
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
« Vastaus #89 : 10.05.2012 21:36 »
Hiphei karting kausi 2012 on jo alkanut ja voisi tätä ketjua vähän koittaa herätellä  :).
Mitenkäs muilla r120 ajavillä on kausi pyörähtänyt käyntiin?

Töysässä ensimmäinen kisa on ajettu jo. Seuraava kisa on edessä reilun viikon päästä.
Ekaan kisaan mentiin kylmin rantein  ;D. Viimeksi omalla autolla ajettu kauden 2011 viimeinen r120 kisa Töysässä ja talvella kävin 2 kertaa jkl karting centerissä ihmettelemässä.
Auto toimi hyvin eikä suuria lipsuja sattunut. Päivän päätteeksi listoilla oltiin 6:lla sijalla mikä oli erittäin positiivista. Vielä pitäisi reilu sekunti nipistää kierrosajoista niin päästään haistelemaan kärkiautojen pakokaasuja  ;D.


 

Team Laine Verkkokauppa