Kirjoittaja Aihe: Sytytystulppa vaihtoehtoja/suosituksia Rotax Maxiin  (Luettu 7343 kertaa)

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Minkäslaisia tulppia porukka on käyttänyt? Näin kylmillä keleillä saa varmaan jo laittaa parikin pykälää viileämpää tulppaa? Onko noissa merkeillä suuria eroja? Mahtaisiko olla mahdollista koittaa jotain ihan perus kupari tulppaa, koska olen vasta aloittelija ja luultavasti kastelen noit tulppia enemmän ku viime kesän sateet?
« Viimeksi muokattu: 06.05.2011 05:44 kirjoittanut rämeairo »
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Sytytystulppa vaihtoehtoja/suosituksia
« Vastaus #1 : 05.05.2011 22:01 »
Moottorin ulkopuolisilla olosuhteilla ei ole kovin paljoa tekemistä moottorin sisällä oleviin lämpötiloihin mutta kai se kansi hieman viileämpi on kylmässä kuin kuumassa.

Logiikka menee kuitenkin niin päin kylmässä laitettaisiin mieluummin kuumempi tulppa. Periaate: Kuumaan moottoriin kylmä tulppa ja kylmään moottoriin kuuma tulppa.

Tulpan lämpöarvon tarkoitus on se, että käyntiolosuhteissa tulpan pään lämpö saadaan riittävän korkeaksi, jotta epäpuhtaudet palavat pois tulpan pinnalta mutta ei kuitenkaan niin korkeaksi, että siitä tulle "hehkutulppa", joka sytyttää seoksen ennen aikojaan.

Itse sytytykseen ja palotapahtumaan tulpan lämpöarvolla ei ole merkitystä. Oikean lämpöarvon tulppa on lähinnä pitkäikäisempi.

TA
eksyvä ei tietä kysy

hondahc

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 13
  • Kotirata: Lahti
  • Moottorimerkki: Vortex ROK
  • Runkomerkki: Birel
Vs: Sytytystulppa vaihtoehtoja/suosituksia Rotax Maxiin
« Vastaus #2 : 06.05.2011 14:45 »
Rotaxin suositustulppahan on Denson IW27 jossa KIRJAIMET kertoo sen olevan Iridium-elektrodeilla ja tulpan hylsykoon olevan 21 mm ja NUMEROT ilmoittaa lämpöarvon. Mitä suurempi numero on niin sitä kylmempi tulppa on, eli sitä KYLMEMPÄNÄ tulppa toimii.

 Yhden pykälän muutos on jo huomattava. Mikäli toimivan tulpan vaihtaa pykälää kylmempään niin alkaa jo kunnolla tulla tummaa karstaa eristeen pintaan. Mikäli tulppa karstoittuu oikein huolella niin saattaa kipinä jäädä hyppäämättä kärkien välillä koska se maadoittuu kastaa pitkin.

 Tästä Rotaxin Denso IW27 tulpasta lähimmät ovat IW31 -> kylmempi tulppa [vastaa NGK lämpöarvo 10], (löytyy myös IW29, mutta tässä hyppäys on pieni, vastaa NGK:lla 9,5) ja IW24 -> kuumempi tulppa [vastaa NGK lämpöarvo 8].

 Rotax-miehet voikin kertoa jo enempi että onko tuo IW27 Rotaxissa ns. varman päälle kylmä tulppa, eli että karstaako vähääkään kevyemmässä ajossa ja/tai rikkaammalla seossäädöllä. Meillä ainakin ROK:ssa toimii hyvin pykälää kuumempi tulppa, sekin karstaa vähän mutta se kuuluu asiaan näillä 2-t koneilla kun öljyä palaa myös.

 Mutta jos ei ole varma asiasta niin kuumempaa tulppaa (pienempi numero) ei kannata kokeilla nakutusvaaran takia, joka on se pahin vaara moottorihommissa. Ja varatulppaahan on ajohommissa hyvä pitää mukana jos vaikka kastuu tai hajoittaa sen irroittaessa...

SeppoS

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 123
    • http://www.nixuracingteam.net
Vs: Sytytystulppa vaihtoehtoja/suosituksia Rotax Maxiin
« Vastaus #3 : 06.05.2011 15:14 »

Kannattaa pysyä tuossa Denson IW27:ssa, ei vaihdella sitä kelien mukaan. Toimii sekä kylmässä ja kuumassa.
Tulpan vaihto tarkoittaa aina myös taas pääsuuttimen etsimistä ja vauhtihan tulee siitä, että pääsuutin on oikea...
Omissa kokeiluissa IW24 (sateella) -> IW31 (helle) ei ole tullut vastaavaa hyötyä, haittaa vain kuin pääsuutin on sitten pielessä.

Sisäänajot kannattaa tehdä jollain vanhalla tulpalla, molemmat sisäänajotulpat menivät heti kun alkoi normaalit ajot. Ja vielä niin, että käynnistyi ja kulki jotenkin, mutta ei kunnolla.

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: Sytytystulppa vaihtoehtoja/suosituksia Rotax Maxiin
« Vastaus #4 : 06.05.2011 22:15 »
Itse otin tänään yhteyttä kaveriin joka työskentelee rotaxien parissa. Suositteli NGK BR9ES tulppaa. Tarvike liikkeessä sitten vielä tarjosivat kokeiluun NGK BR9EG tulpan. Huomenna luultavasti menen taas kokeilemaan ajamista ja toteamaan kuinka kastuu.
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: Sytytystulppa vaihtoehtoja/suosituksia Rotax Maxiin
« Vastaus #5 : 06.05.2011 22:34 »
Eikös me ajettu talvella -20 pakkasessa tolla denson 27 tulpalla? Jäähdytin pitää vain olla teipattu kunnolla, että lämmöt nousee rotaxin suosimmalle tasolle.
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com


 

Team Laine Verkkokauppa