Mihinkä muuten perustuu se, että kuumalla pikkaisen suurempi%?
(Oma veikkaus olisi sytytyksen ajastuksen muutos)
Joku on väittänyt joskus että suurempi öljyprosentti jäähdyttää paremmin moottoria ja siksi sitä "tarvitaan" enemmän. En vain usko siihen koska polttoaineen moottoria jäähdyttävä vaikutus perustuu bensan höyrystymiseen. Ja koska öljy ei höyrysty, se ei ime lämpöä pois.
Eli siinä on yksi vastaus, joka ei vastaa mihinkään
Mutta, kysymyksiä osaan esittää paremmin kuin antaa vastauksia. Tässä yksi:
Itseäni kiinnostaa myös miten öljyprosentti vaikuttaa kaasarin toimintaan? Bensahän on yksi juoksevimpia aineita mitä on ja hajoaa helposti ilmavirrassa pisaroiksi. 2T öljy on taas melkein tervaa juoksevuudeltaan ja lisäksi erittäin tarttuvaa joten pysyy varmaan ilmavirrassa enemmän klöntteinä.
Mitä suurempi öljyprosentti, sitä enemmän seoksen ominaisuudet muistuttavat öljyä (ainakin voisi kuvitella niin)
Usen puhutan, että kaasarin paineet pitäisi olla tietynlaiset, mutta eikö kaasarinpaineet riipu ollenkaan öljyn määrästä? Sitten vielä kaasarin suuttimen luulisi olevan herkkä öljyn määrälle.
Tämän lisäksi pitää vielä muistaa, että suuremmilla öljyiprosenteilla, seosta pitää periaatteessa saada vastaavasti enemmän sylinteriin. Muutenhän puhtaan bensan määrähän laskee.