Kirjoittaja Aihe: International Superkart Series 3.-5.6.2011 Assen, Hollanti  (Luettu 8330 kertaa)

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Pari viikkoa ehti kotona viettää aikaa ja taas reissun päälle. Aurinko paistoi iloisesti jo kotimaassa, joten ei huono alku reissulle.
Matkalla ollaan jälleen perheen kanssa, joten ehkä tässä ehtii viettää vielä turistinakin muutaman päivän, kunhan nyt ensin ehditään ensimmäiseltä kisapaikalta eteenpäin.
Kyseessä on siis kauden toinen kahden kilpailun matka, jossa tämä ensimmäinen kohde on Assen Hollannissa (ISS:n osakilpailu) ja toinen on Most Tsekeissä (EM-osakilpailu). Tässä vaiheessa kautta alkaa jo tuntua että kisoja on tullut ihan kiitettävästi eikä joka kerta tarvitse enää muistella miten päin auton kyytiin istuu.

Ensimmäinen fiilis Saksan maalle laivalta ajettaessa oli että tiet ovat tasaantuneet viime kerrasta vaikka edes uutta asvalttia ei ollut vedetty. Saattaa toki olla jotain vaikutusta että Scania sai maanantaina alleensa kuusi uutta Misukkaa. Täytyy vaan sanoa että tuollainen sarja linja-auton renkaita on hävyttömän hintaisia, vaikka sponssihintaan saatiinkin, kiitos siitä Euromaster Mäntsälälle.
Yön aikana oltiin jo perillä ja aamulla klo 9 aukesi Welcome Center. Sieltä paperit kuntoon ja varikolle viettämään perhepäivää. Eikös perheloma ole aina hyvä viettää varikolla että lapsetkin saavat tutustua virikkeelliseen ympäristöön eikä mihinkään leikkipuistoihin jossa kaikki on valmiina. Illalla tiimikin ehti paikalle ja loppuilta kului leirin pystytyksessä ja asioiden valmisteluissa.

Torstain päätteeksi tuli vielä kierrettyä tuo Assenin vauhdikas 4555 metriä pitkä rata kävellen ja katsottua mikä oli muuttunut sitten viime kerran. Samalla tuli seurattua yhden Super League Formula -tiimin varikkopysähdyksen harjoituksia. Niissä kyllä huomasi että harjoitusta tarvitsee tuollainen porukka ja laitteet pitää toimia. Sen ajan kun tuota harjoitusta seurasin, ongelmia oli sekä etu- että takapään nostajilla että vasemman etupyörän kiinni laittajalla. Vasemman takapyörän laittaja oli valmis todella nopeasti ja luotettavasti, mutta etupyörän laittajalla mutterit kimpoili auton alle ja muutenkin tuntui että se henkilö olisi kannattanut vaihtaa aika nopeasti. Takapään nostajalla tekniikka ei ollut oikein hallussa ja välillä hän roikkui tangon varassa, kun taas välillä perä nousi kevyesti. Tähän tietysti vaikutti se missä järjestyksessä nosto etu- ja takapään välillä tapahtui. Väärä järjestys ja homma ei vaan toiminut. Etupäässä nosto kyllä onnistui ihan hyvin, mutta pudotus ei meinannut sitten onnistuakaan. Pudotusvipu jumitti pahasti tai sitten siinäkin oli käyttäjässä vikaa, mutta kuskista noi harjoitukset eivät varmasti tuntuneet kovin kivalta kun monta kertaa peräkkäin rysäytetään alas ihan vain harjoituksen vuoksi. Se meinaan ei tule ihan pehmeästi alas vaikka jousitus onkin. Melkoisia kivirekiä siis...

Ja sitten asiaan eli perjantain ajoihin. Vapaissa harjoituksissa tehtiin taas erilaisia testejä ja nyt mullakin oli käytössä uuden mallin etukate joka parantaa downforcea ja muutenkin on linjakkaampi. Vanhoilla renkailla perä hieman luisteli ja konekin kaipasi tarkempia säätöjä, mutta muuten tiimille sijat 1. ja 2. vapaista harjoituksista. Aika-ajoon sitten uudet renkaat alle ja pito oli heti paljon parempi, kuten myös koneen kulku. Ajasta lähti liki pari sekuntia vapaisiin harjoituksiin nähden, mutta oli siellä muitakin parantajia. Tallikaveri Adam Kout oli edelleen 1. ja itse sijalla 3. Tässä vaiheessa oli vielä hyvä fiilis, vaikka silti tuntui että kovempaakin olisin päässyt pienillä ajolinjamuutoksilla.

Lauantai alkoi klo 8.00 toisilla aika-ajoilla. Lähdin noihin vanhoilla renkailla koska ajattelin että aikaparannusta ei varmaankaan tulisi siihen aikaan aamusta ja toisaalta suureen sijoituksen tippumiseenkaan ei ole vaaraa, koska aika oli kuitenkin sen verran hyvä perjantaina. Lähdin ajamaan kisa mielessä eli menin porukan mukana ja katsoin ohituspaikkoja sekä ohittelin hitaampia. Aikaparannukseen ei ollut mahdollisuuksia, mutta siitä huolimatta perjantai-iltana tehdyt muutokset eivät olleet hyvään suuntaan nopeuden kannalta. Luotettavuus ehkä kuitenkin parani ja se on pisteiden kannalta tärkeää. EM:ssä saadaan sitten uudetkin osat taas kiinni kun niihin tehdään hieman muutoksia alkuviikosta. Mutta tosiaan viime osakilpailun yhden finaalin voittaja Jurgen Reinke näytti että vauhti on täälläkin kohdallaan ja ajoi paalulle. Adam ei pystynyt parantamaan aikaansa ja näin hän on toisena eturivissä. Toiseen riviin ajoi hollannin Priscilla Speelman sekä norjalainen Erik Gjertsen. Oma lopullinen sijoitus aika-ajossa oli viides eli pääsen siis aloittamaan kilpailun kolmannesta rivistä sisäkurvin puolelta. Nyt vaan täytyy ottaa lähtö yhtä hyvin kuin monesti aiemmin ja olla kolmen sakissa ensimmäisessä kurvissa niin siitä on hyvä jatkaa.


Livetuloksia osoitteessa http://www.superleagueformula.com/sf-live/live-timing
Parhaillaan siellä näyttää olevan Koirasen tiimin Wiman kehissä ja meidän kisa alkaa tuossa 18.35 Suomen aikaa jos jokun noita haluaa katsoa livenä.
Viikonlopun aikataulu löytyy osoitteesta http://www.superkarts.eu/supertkarteu/SLF2011%20Assen%20Timetable%20(v5%203%201).pdf
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Nyt on tämäkin osakilpailu ajettu toisen finaalin osalta ja pisteet viikonlopulta jaettu.
Kuten ennusteet antoivat ymmärtää, sää on sateinen, mutta eipä sitä vettä kovin kauaa kuitenkaan satanut.
Eilen kärsin aliohjauksesta erän lopulla aika pahasti, joten tälle päivälle tehtiin etupäähän muutoksia jonkin verran. Koneeseenkin piti vaihtaa mäntä kun toisen sylinterin männänrengas oli hieman jumissa.
Välityksetkin olivat vielä lauantaina hieman liian pitkät kovan tuulen vuoksi, joten tälle päivälle pistettiin hieman tiheämpää välitystä. Kaikki näytti tässä vaiheessa siis hyvältä ja keli suomalaiselle sopivalta.
Heti lämppärin aikana kuitenkin kävi selväksi että helppo tuosta kisasta ei tule. Kaasuttimen säädöt olivat ala-alueelta aivan liian rikkaalla, vaikka suuria muutoksia ei tehtykään. Kone ei käynyt kuin yli 10000 rpm yläpuolelta puhtaasti ja alhaalta oli ihan tukossa. Kun siihen yhdistetään vielä viisi minuuttia ennen alkanut sade ja slicksit, niin yhtälö ei ollut kovin hyvä.

Safety Car ajoi lämppärin törkeän hitaasti ja renkaita ei meinannut saada lämpimäksi millään. Kun lähtö tapahtui, kävin juuri kuten arvelinkin, ensin ei tapahtunut mitään ja sitten ampui niin että renkaat sutivat. Käytännössä siis aivan surkea lähtö ja kun liukasta oli, piti muutenkin ekat kurvit ottaa varovasti. Onneksi muutkin joutuivat varomaan... paitsi norjalainen Gjertsen, joka painui ekassa kurvissa nelospaikalta kärkeen ja tokassa kurvissa radalta ulos. Hän pääsi kuitenkin turva-alueella olleen asvaltin ansiosta takaisin ja vielä minun eteeni. Sijoitus ekan kierroksen jälkeen vasta 6.

Neljä seuraavaa kierrosta meni renkaiden lämmitessä ja sen jälkeen olin edelleen kohtuullisella etäisyydellä edellä ajaviin. Ensin ohitin norjalaisen ja sen jälkeen seuraavan letkan perään. Kahden kierroksen jälkeen olinkin jo sijalla kolme ja edelleen hyvässä vauhdissa. Seuraavalla kierroksella nousin toiseksi ja vielä kierroksen lopulla ohitin koneongelmista kärsineen tallikaveri eli ensimmäistä kertaa superkart-urallani johdin kilpailua! Seuraavat kolme kierrosta ajoi kärjessä, mutta edelleen kuitenkin ongelmissa koneen kanssa. Kun enää kaksi viimeistä kierrosta oli alkamassa, ongelmat kostautuivat ja shikaanista kone ei vetänyt kunnolla lähtösuoralle. Perässäni ajaneet saksalainen Reinke ja hollannin Speelman pyyhkäisivät molemmat imusta ohi. Siinä kohtaa vielä mahdollisuuksi oli vaikka mihin, mutta loput kisasta ovatkin sitten lähes painokelvotonta. Kierroksella ohitettavat tulivat juuri pahassa paikassa eteen ja jäin pussiin ainakin kahdesta. Tämän lisäksi radan nopeimmassa kurvissa kierroksella ohitettava vaihtoi linjaa sisältä ulos juuri kun olin siirtynyt ulkopuolelle ohittamaan. Siinä pulssi nousi jonkin verran kun rata loppui kesken ja toiset pyörät olivat jo matolla kanttarin väärällä puolella. Onneksi siitä kuitenkin selvittiin takaisin radalle, mutta takana olleet iskeytyivät heti kantaan ja osin jo rinnallekin. Viimeinen kierros menikin sitten vain pitäessä linjat kiinni eli tuloksena tullut kolmas sija oli puhdas torjuntavoitto. Aina voi jossitella, mutta koneen säädöt kun olisivat olleet kohdallaan, niin takaa ei olisi kukaan tullut ohi. Toisaalta pitää ajatella että nyt on taas otettu yksi pykälä lähemmäs kärkeä ja kyllä se voittokin sieltä vielä jossain vaiheessa tulee. Voittoon tällä kertaa ajoi Speelman, joka on ollut palkintopallilla muutenkin varsin tiuhaan.

Palkintopallilla tunnelma oli taas riehakas ja silmäniloa oli myös antamassa kurvikkaat hollannittaret... ainakin mekaanikoilla tuntui olevan hymy herkässä.

Hollannista ollaan jo siirrytty Saksan puolelle ruokailemaan ja tästä matka jatkuu kohti Prahaa jossa käymme katsomassa hieman kaupungin nähtävyyksiä ja viikolla on vielä visiitti etelässä sijaitsevalle MS Kartin tehtaalle. Tämän jälkeen suuntaamme kohti seuraavaa kisapaikkaa eli Most:ssa on tuo kauden toinen EM-osakilpailu.

Assenin tuloksia voi tarkastella osoitteessa http://tsl-timing.com/sf/2011/112202esk.pdf
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
ei mitenkään paha suoritus ;D ;D
.


 

Team Laine Verkkokauppa