Kirjoittaja Aihe: Mini 60 KF6 harrastaluokka, kokemuksia ja ajatuksia  (Luettu 13579 kertaa)

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
KF6 luokasta jää toistaiseksi melkoinen määrä koneita kierrätykseen. Nykyinen luokitus mahdollistaa vuosittain uudet versiot, jonka konevalmistajat hyödyntävät kuten isommissakin luokissa. Sinänsä kustannus on kertaluokkaa ja kaikilla on mahdollisuus (lompsan mukaan) hankkia tasavertainen kisakone.

Mitä tehdään näille ylivuotisille koneille? -> Laitetaan kierrätykseen kansallisiin kisoihin ja reeniin. Mutta olisiko jo konekantaa niin paljon että voitaisiin ajamaan kisaa vanhoilla KF:fillä harrastajakisoissa yleisemmin?

Keimolassa on jo ajettu näillä kuristetuilla koneilla muutama vuosi. Onko homma toiminut?
Säännöt on kai aika selkeät, 16 mm pakokuristin ja Raksun renkaat. Ikä 8 v ja alla muutama Cadet kisa. Muuten mennään KF6 luokkareiden mukaan. Pakokuristin vie niin paljon tehoa että uusimman version hankinta tähän luokkaan olisi rahanhaaskausta. Olisiko näihin sääntöihin jotain lisättävää tai korjattavaa? Onko paino (114 kg) liian korkea? Voisiko sytkärajoittimen jättää pois?

Cadetista tai sen rinnalla voisi ajaa sähköstartillisella kytkinkoneella. Kuulostaa mukavalta ainakin niistä huoltajista jotka puuskuttaa Raksu Minin työnnössä. Samoin kun pyörähdys sattuu takamutkassa. Lisäksi kuski voi reeneissä itse laittautua radalle, huoltajan kahvitellessa.

Vastapainona on monimutkaisempi kone, ehkä suurempi huoltotarve ja pienempi saatavuus. Hinta koneilla ei ole este. Meiltä saa toimivan -09 Parillan koneen 500 eurolla. Pari sataa lisää niin -10 malli lähtee syksyllä kiertoon. Vastustusta voi tulla myös Raksujoukoista kommenteilla harrastajat jakaantuvat, kisat loppuu, kytkinkoneilla ei opi ajamaan kartinkia oikein jne. Jätetään nämä pois ja mietitään miten luokalla on muuten mahdollisuuksia kehittyä.

-petri-
-petri-

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Mini 60 KF6 harrastaluokka, kokemuksia ja ajatuksia
« Vastaus #1 : 13.07.2011 15:20 »
Pakokuristin vie niin paljon tehoa että uusimman version hankinta tähän luokkaan olisi rahanhaaskausta.

Voitko selittää asiaan vihkiytymättömälle mihin tämä perustuu? Eikö juuri pienillä tehoilla se vähäinenkin tehoero ole aina merkittävämpi?

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: Mini 60 KF6 harrastaluokka, kokemuksia ja ajatuksia
« Vastaus #2 : 13.07.2011 15:34 »
Keimolassa taitaa olla kaksi mini 60 kuskia. Vauhdillisesti mini 60 on n. 1.5-2s/kierros nopeampi kuin kuristettu raksu.
Jos painoa pudotetaan esim. Raksu minin tasolle niin tuleeko niistä liian nopeita suoraan kadetista siiryville??
Suomalaisen kilpailumenttaliteetin tuntien kukaan ei aja vanhoilla koneilla kilpaa jos ja kun uusi kone on nopeampi. Tämä johtaa samaan suohon jossa kf6 jo on.
Käsittääkseni vanhemmat kf6 koneet olivat enemmän kierroskoneita kuin nämä uudet koneet.. Joten taitaa kuristin suosia näitä uusia "vääntökoneita"
Toisaalta enhän minä näistä mitään ymmärrä..   :P 

t:Ossip

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Mini 60 KF6 harrastaluokka, kokemuksia ja ajatuksia
« Vastaus #3 : 13.07.2011 17:04 »
Raket 95 tai Mini Maxia reilummin kuristettu Rotax voisivat olla hyviä yksimerkkivaihtoehtoja cadetin jälkeen. Ei tarvitse päivittää konetta joka vuosi, ei joka toinenkaan. Rotaxin voi päivittää Maxiin asti samaan alakertaan.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: Mini 60 KF6 harrastaluokka, kokemuksia ja ajatuksia
« Vastaus #4 : 13.07.2011 17:53 »
Raket 95 tai Mini Maxia reilummin kuristettu Rotax voisivat olla hyviä yksimerkkivaihtoehtoja cadetin jälkeen. Ei tarvitse päivittää konetta joka vuosi, ei joka toinenkaan. Rotaxin voi päivittää Maxiin asti samaan alakertaan.
Rotax Maxista voidaan päivittää viel Polinin yläkerralla...
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: Mini 60 KF6 harrastaluokka, kokemuksia ja ajatuksia
« Vastaus #5 : 13.07.2011 18:07 »
Tuo tattiksella koeajossa ollut minimax oli täysin järjetön kapine cadetin jälkeen ajettavaksi! En ymmärrä mitä on mielessä niillä jotka ovat sitä mieltä että cadetista on ihan ok hyppy siirtyä koffi kutosta pari sekuntia kierroksella nopeampaan autoon.
Koneena varmasti hyvä vaihtoehto mutta huomattavasti tiukemmin kuristettuna.


T:Ossip

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Mini 60 KF6 harrastaluokka, kokemuksia ja ajatuksia
« Vastaus #6 : 13.07.2011 18:21 »
Kuten sanoinkin, cadetin jälkeen minimaxia pitäisi kuristaa lisää. R95 kuristetaan kai pakopuolelta kuten R85?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: Mini 60 KF6 harrastaluokka, kokemuksia ja ajatuksia
« Vastaus #7 : 13.07.2011 18:42 »
Ruotsissahan raksu kuristetaan pakopuolelta.. Suomessa imu, kumpi mahtaa olla parempi?
« Viimeksi muokattu: 13.07.2011 18:44 kirjoittanut Ossip »

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: Mini 60 KF6 harrastaluokka, kokemuksia ja ajatuksia
« Vastaus #8 : 13.07.2011 19:38 »
Minulla oli mielessä Tattiksella esitellä vaihtoehto KF6 ja Raket- luokille, joissa moottorit ovat ratkaisevassa asemassa. Autoa ajoi Jonne Jauhiainen,
en usko että ihan kaikilla auto on kaksi sekuntia KF6:tta nopeampi. Kuskin lisäksi iso ero muihin pikkurunkoihin oli huomattavan leveäksi säädetty
takapää, ainakin esittelyautossa tämä oli mahdollista. Kiinnostusta luokkaa kohtaan tuntuu olevan, kauden viimeisessä Rotax Max Challengessa Lappeenrannassa aukeaa ilmoittautuminen myös Mini Maxeille.

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: Mini 60 KF6 harrastaluokka, kokemuksia ja ajatuksia
« Vastaus #9 : 13.07.2011 19:48 »
Mielestäni autoa ajoi moni muukin ja meni kovempaa kuin kf6. Kun vielä ottaa huomioon että ko. kuskit ajoivat autolla ensimmäistä kertaa niin vauhti oli aika kovaa. Ei varmasti ole turvallista antaa sellaista "tykkiä" ajettavaksi suoraan cadetin jälkeen.
Sinänsä olen ehdottomasti yksityyppiluokan kannattaja! Oli koneena sitten Raksu,Rotax tai joku muu.

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Mini 60 KF6 harrastaluokka, kokemuksia ja ajatuksia
« Vastaus #10 : 13.07.2011 23:31 »
Pakokuristin vie niin paljon tehoa että uusimman version hankinta tähän luokkaan olisi rahanhaaskausta.

Voitko selittää asiaan vihkiytymättömälle mihin tämä perustuu? Eikö juuri pienillä tehoilla se vähäinenkin tehoero ole aina merkittävämpi?

No tehoero varmaan säilyy mutta pienenee. Jos koneitten ero on kuristamattomana 0,3 hv ja teho laskee (10 hv) 30% on tehoero enää 0,18 hv? Nuo nykyiset KF6 koneet alkaa olla kehytyskaarensa huipuilla ja asteet sekä virtaukset loppuun asti viritettyjä. Jos ne sitten sotketaan reilusti kuristetulla putkella aika persiilleen menee asetukset. Myrchronin mittarista kun ajaa teho ja vääntökäyrät RaceStudioon, näkyy teho ja vääntökäyrien ero 09, 10 ja 11 koneilla. Ero ei ole iso mutta sen erottaa, vääntökäyrät on varsinkin erilaiset.

Kantava ajatushan tässä on se että vanhojakin koneita olisi järkevä käyttää. Ihmisen luontoon tietysti kuuluu että jos rahalla saa 9 v lapselle muita paremman laitteen, niin se sitten hankitaan, sille ei mitään voi.  Olisi yksi vaihtoehto rajata pois uusimmat koneet, mutta katsastuksessa ei osata erottaa esim. 09 ja 10 konetta, joten helpompaa olisi sallia Koffi kun Koffi.

Ja tässäkin mentiin heti siihen keskusteluun että mikä kone on nopein. Saatta olla että -10 mallin Comer on sairaan nopea kuristettuna.
« Viimeksi muokattu: 13.07.2011 23:47 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Mini 60 KF6 harrastaluokka, kokemuksia ja ajatuksia
« Vastaus #11 : 13.07.2011 23:40 »
Mielestäni autoa ajoi moni muukin ja meni kovempaa kuin kf6. Kun vielä ottaa huomioon että ko. kuskit ajoivat autolla ensimmäistä kertaa niin vauhti oli aika kovaa. Ei varmasti ole turvallista antaa sellaista "tykkiä" ajettavaksi suoraan cadetin jälkeen.
Sinänsä olen ehdottomasti yksityyppiluokan kannattaja! Oli koneena sitten Raksu,Rotax tai joku muu.

MiniMax on vastine/jatko KF6 luokalle. MicroMax voisi olla lähempänä oikeaa tehoa pikkukuskeille. http://en.wikipedia.org/wiki/Rotax_Max
Koneen paino alkaa vaan olla sitä luokkaa ettei se oikeen istu pikkuautoon. Yksityyppiluokista myös MiniRok olisi hyvä vaihtoehto.
« Viimeksi muokattu: 13.07.2011 23:48 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Mini 60 KF6 harrastaluokka, kokemuksia ja ajatuksia
« Vastaus #12 : 13.07.2011 23:50 »
Ruotsissahan raksu kuristetaan pakopuolelta.. Suomessa imu, kumpi mahtaa olla parempi?
Tästä on keskusteltu aikaisemminkin. Imupuolen kuristaminen aiheutta paljon ongelmia ja kekseliäät huoltajat saa koneen vuotamaan. Pakopuolen kuristaminen on oikea ratkaisu.
-petri-

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: Mini 60 KF6 harrastaluokka, kokemuksia ja ajatuksia
« Vastaus #13 : 14.07.2011 00:36 »
...tuosta mitä kirjoitin tuohon "Mini60 Pirkanmaan alueella"-osioon jatketaan tänne saaskpen aloittamaan topiciin...

silloin "muinoin" kun tää KF6 oli tulossa ja oli vielä JrTag niin meille tuli vortex mini rokin mukana (2006 tai 2007) tuon 18 mm kaasarin ja nykyisin käytössä olevan pakoputken vaihtoehdoksi muistaakseni 14 mm kaasari ja sellainen pikkupurkki, pakariksi, jossa muistaakseni ulostulo oli vain 6 mm.  
silloin oli kai Italiassa sellainenkin luokka ihan pikkuisia kuskeja varten?

taidettiin vain kerran kokeilla ja tuntui että vauhti ei ollut edes cadet luokkaa...
pitääpä kaivella hyllyjä jos löytyisi kaasarikin, kun löysin jo sen "pilleripurkki" pakoputken

on ollu puhetta yhden hesalaisen konevelhon kanssa, jotta kokeiltaisiin sitä...

« Viimeksi muokattu: 14.07.2011 00:38 kirjoittanut paljakka »

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Mini 60 KF6 harrastaluokka, kokemuksia ja ajatuksia
« Vastaus #14 : 14.07.2011 08:30 »
Ajatushan olisi tässä harrastaja/kierrätys-KF6:ssa vähän sama, kuin aikanaan joskus Suomessakin pohditussa KF5:ssä, jota oltaisiin ajettu ylivuotisilla KF3-koneilla. Koneiden hankintahinta olisi ollut selvästi uutta halvempi, mutta se loisi KF-kalustolle käytettyjen markkinat, jotta niillä säilyisi edes jonkinlainen arvo yhden-kahden premium-kisakauden jälkeen. Ajatus hautautui.

Periaatteessahan idea on ihan hyvä. Silti ihan hiukkasen epäilen, mahtaako oikeasti toimia. Joku tai jotkut KF6-konemerkeistä ovat olleet eri vuosina tosi ässiä kulkemaan ja todennäköisesti toiset on kuristettuna parempia kuin toiset, jolloin ne kulkevimmat merkit ja vuosimallit ovat ainoat koneet, jotka säilyttää arvonsa ja joita kaikki haluavat. Niistä tulee luokan "kultamunia". Yksi mahdollisuus olisi tietenkin jonkinlainen menestyspainojen käyttöönotto, joka tasaisi koneiden eroja. Vanhat tosi kuskit tosin ovat sanoneet, että mikään tasoitusmetodi ei oikeasti toimi.

Toinen ongelma on tuo edellä kerrottu vaikeus erottaa vuosimalleja toisistaan. Joku vetää silloin todennäköisesti varmasti vaikka ihkauudella koneella, jos sen vuosimallia ei voi varmistaa tai sen voi peittää ja silloin tämä kierrätys-KF:n idea enemmän tai vähemmän romuttuu.

Väittäisin, että harrastamisen kustannusten säilyttämiseksi vuosittain jotenkin kohtuullisina vain tiukasti luokiteltu ja helposti katsastettava yksimerkkiluokka, jossa uusi ja vanha kone ovat mahdollisimman tasavertaisia, on toimiva ratkaisu, koska silloin koneen käyttöikä maksimoituu ja arvo säilyy. Nythän esimerkiksi koffikutosten arvo on käytettynä satasia, kun hankintahinta on tonneja. Verratkaapa hintaeroosiota esimerkiksi pari vuotta vanhoihin Rotaxeihin.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: Mini 60 KF6 harrastaluokka, kokemuksia ja ajatuksia
« Vastaus #15 : 14.07.2011 08:49 »
Miten mahtaa olla varaosien saanti tuollaisiin 3-4v vanhoihin kf6 koneisiin??

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Mini 60 KF6 harrastaluokka, kokemuksia ja ajatuksia
« Vastaus #16 : 14.07.2011 09:05 »
Luultavasti tulee ongelmia merkistä riippuen. Esim. muistaakseni 2009 Vortexiin ei edes tehty tarpeeksi ylikokomäntiä -yksi tai kaksi kokoa ja se siitä. Jos ei halunnut mennä suoraan isoimpaan ylikokoon, piti käyttää Parillan mäntää ja se taas ei kelvannut katsastajalle....

Ylikokomäntien saatavuus kertoo pajon siitä, miten kauan konetta oli ajateltu käytettävän.
« Viimeksi muokattu: 14.07.2011 09:24 kirjoittanut DSMarko »
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Mini 60 KF6 harrastaluokka, kokemuksia ja ajatuksia
« Vastaus #17 : 14.07.2011 10:05 »
Ja miten näitä KF6 tai JrTAG koneita aikanaan kehuttiinkaan. Päästään eroon kultamunista, ei tarvitse olla koko ajan säätämässä, koneet tasalaatuisia, samalla koneella voi ajaa kauan.

Jotenkin alkaa kuulostaa siltä, että Raksu kaikkine puutteineen oli sittenkin parempi ratkaisu harrastajaluokkiin. Ainakin harrastajan kannalta. Uusien moottorien myynti tosin ei tainnut olla ihan samalla tasola kuin nykyään mutta käytetyillä oli toimivat markkinat.

TA
eksyvä ei tietä kysy

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Mini 60 KF6 harrastaluokka, kokemuksia ja ajatuksia
« Vastaus #18 : 14.07.2011 13:14 »
ei tarvitse olla koko ajan säätämässä.

Tuo ei kyllä valitettavasti toimi missään luokassa, mutta tavoitellahan sitä aina kannattaa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Moilanen

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 13
Vs: Mini 60 KF6 harrastaluokka, kokemuksia ja ajatuksia
« Vastaus #19 : 14.07.2011 13:41 »
Topicin alkuperäiseen kysymykseen vastaten - minun yksinkertainen käsitys on että "käytetty KF6 kone" -harrastesarja ei toimi. Harrastesarjat joita kaikki alle 13 v. lasten sarjat ovat, tulisi ajaa yksimerkkikoneella.

Vuosi kaksi, niin olemme tilanteessa jossa koneet tulee huollosta pakulla ja ohjaajakokouksen yhteydessä arvotaan padat. Tuohon kun lisää joka kolmas vuosi kilpailutettavan yksimerkkirungon ja kovan rengasmerkin niin johan kustannukset tippus.

Sitten kun seurat vielä oppis pois ajatuksesta että kansalliset kisat eivät voi olla kerhotoiminnan ainut tulonlähde niin saadaan osallistumismaksutkin judokisojen tasolle.

Kesäterveisin
Pasi
- Early bird might catch the worm but it's the second mouse that gets the cheese...

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: Mini 60 KF6 harrastaluokka, kokemuksia ja ajatuksia
« Vastaus #20 : 14.07.2011 19:32 »
Toimisiko ylijäämäkoneet "aikuisilla" harrastuspeleinä kytkimellä taikka ilman? Itelläni on R85 H. pytyllä ja itselleni vauhti piisaa mainiosti. Tuommoinen KF6 voisi olla hyvä talviautossa, mikäli kytkin kestää 80kg painoisen alla.
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Mini 60 KF6 harrastaluokka, kokemuksia ja ajatuksia
« Vastaus #21 : 14.07.2011 20:47 »
Kyllä italialainen lämminverinen KF6 on ihan väärässä paikassa jää/talvikartingissa ja pakkasessa. Ensin ei tule mitään ja sitten kaikki. Sen sijaan R120 on siihen aivan omiaan.

Sinänsä pitää sanoa kaikille -ettei tule väärinkäsityksiä-, että puhtaasti tekniseltä kannalta ajatellen KF6 on hieno kilpakone, käy ja kiertää upeasti ja kuulostaa hyvältä. Mutta se on pikkuluokkiiin lähinnä kuin Ferrari. Hieno, mutta liian kallis käyttää.
« Viimeksi muokattu: 14.07.2011 20:50 kirjoittanut DSMarko »
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Mini 60 KF6 harrastaluokka, kokemuksia ja ajatuksia
« Vastaus #22 : 14.07.2011 21:05 »
Uuden harrastajaluokan kohdalla ei positiivisia ajatuksia näköjään synny. Hieman samanlaiset kommentit on vallalla kuin KF6 luokan aloittaessa. Vaikka nyt KF6 kerää parhaimmillaan kansallisessa kisassa 30 lähtijää ja Challengessa yli 20, herättää se edelleen sangen poikkipuoleisia kommentteja.

Raksu Mini voi vielä hyvin ja osallistujia piisaa. Todennäköisesti konekantaakin riittää seuraaville sukupolville asti. On silti tuolla harrastajapiireissä kysyntää modernimmalle koneelle. Pikku Koffi saa positiivisia kommentteja kun kuski napauttaa koneen itse käyntiin ja peli soi korkealta.

Tuon varaosapuolen kohdalla on enemmän kyse tahtotilasta, tarvike Vertexiä saa satkun välein. Kytkimissä on tietyssä merkissä ollut toimitusvaikeuksia. Kytkimen voi pinnoittaa tarvittaessa.

Kunhan on hieman aikaa kisarumbalta, ajetaan muutama testi eri kuristimilla, renkailla ja konemerkeillä. Laitetaan vaikka aikoja ja käppyrää tänne. Ajatus on joka tapauksessa tehdä muutama harrastaja-auto vanhoilla Koffikoneilla. Määritellään säännöt niille itse niin että kulku vastaa nykyistä Miniä. Nytkin Toijalassa ajelee kolme vanhaa Koffia, jos saadaan muutama lisää niin oma lähtö kerhokisoissa on valmis. Olisi se luonnollisempi siirtymä niille jotka jatkaa KF6:ssa Cadetin jälkeen.

Rahan toivossa tätä ei kannata tehdä, yhden kisa koneen arvon pudotus ei tunnu missään koko vuoden budjetissa. Nytkin mennään vuokrakoneilla, joten tältä vuodelta ei edes jää myytävää.

Niin ja kai se aikuistakin vie, uusien koneitten kytkimet on samoja kuin KF3:ssa. Vääntöä ei vaan ole alhaalla niin kuin Raksussa mutta paikkaa sen välityksillä. Talvikartingissa koffia kokeiltiin ja pelaahan se kun saa pysymään tehoalueella. Ei Junnu-A:kaan pitänyt kulkea, mutta meni hienosti Hämeenlinnan porukalla kun oppivat säätöniksit. Onhan ne ilmakoneita ja pelaa mopotkin pakkasessa. No joo, ite ajettiin R120:lla mutta Rotaxit meni ohi (ja se yksi Junnu-A).
« Viimeksi muokattu: 14.07.2011 21:24 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: Mini 60 KF6 harrastaluokka, kokemuksia ja ajatuksia
« Vastaus #23 : 14.07.2011 21:45 »
Omasta mielestäni itse me ryssimme nämä lastemme luokat. Myynnissä on nytkin foorumeiden sivuilla useita raksun koneita, jotka maksaa n.3 kertaa enemmän kuin mitä radne myy tehdas uusia koneita. Saaskpe on mun mielestä hienolla asialla. Tuota mini koffia itsekkin pojalle haaveilin, mutta menkööt nyt tuol raksulla ku niitä oli sopu rahaan tarjolla. Siis alle 200e! Vanhoja KF6 kin on hyvin jo aika ajoin liikkeellä, joista varmasti saataisiin edullisesti TARKOILLA konemääräyksillä hieno harrasteluokka aikaan. Koneiden plommaus saisi yleistyä pentu luokkiinkin, koska vilppiin on nyt liian helppa langeta.

Tässä oma tilitykseni, vaikka kartingin seurassa en ole elämässäni viettänyt kuin hetken.
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: Mini 60 KF6 harrastaluokka, kokemuksia ja ajatuksia
« Vastaus #24 : 14.07.2011 22:50 »
...joopa joo-o
vaikka aarni-vaari on luvannut pitää kuononsa ummessa näistä KF6 asioista, niin pitää näitä omia kokemuksia jakaa
tietääkseni näistä nimimerkeistä ainakin saaskpe ja moilanen omaavat ihan itse kf6 luokasta kokemuksia...

olen 2006 alkaen ajattanut poikiani KF6 moottoreilla enkä vieläkään ymmärrä  noita puheita luokan kalleudesta
ekalla koneella ajettiin 2006 - 2009 ja toinen kone hankittiin 2008 ja se myytiin vastikään
ja vaikka kuinka koetan laskea niin ostohinnat - myyntihinnat kahdella koneella oli sellaisia että erotukseksi tulee yhteensä 700,- euroa  eli keskimäärin 350,- /kone - eli moottorin arvonalennus vuodessa oli tosiaan toistasataa euroa vuotta kohti!
koneet on olleet maan ykkösmosamiesten huoltamia ja korjaamia - ja mielestäni olen päässyt ajattamaan poikia aika edullisesti.
huoltojen määrähän riippuu näissäkin ajomääristä - ja varaosapula on näissäkin keinotekoista jos sitä on esiintynyt!
ja menestystäkin on tullut, mm. vanhemmalla pojalla KF6 kiertuepronssi 2008 ja nuoremmalla viime kaudella 10. tila kartingliiton sarjassa...
Nyt on viime syksystä ajettu komannella koneella, mutta se on sitten toinen tarina...

Maassa jo oleva KF6 moottorikanta olisi hyvä saada junnukäyttöön, joten jos ette keksi koneille muuta käyttöä niin ruuvatkaa ne kerhoautoihin. Olisi pikkunappuloilla hienoa päästä tutustumaan lajiin, kun ei isin tartte heti ekalla kerralla tempaista käynnistysnarua poikki  -  koneet tietysti kuristettuja, mutta sitähän on jo kokeiltu ja kokeillaan edelleen...  KF6 koneista saisi ihan kelpo luokan pikkukuskeillekin. Joten siitä vaan testailemaan eri kuristusmalleja ja tekemään yhdessä hyviä päätöksiä, jonka pohjalta konekanta saataisiin nykyistä tehokkaampaan käyttöön!  Eli ole saaskpekin yhteydessä etelämpänä KF6 kuristusmalleja testaileviin...
(toimitamme sinne sen italialaisten käyttämän pikkupakarin ja lievestuoreelta saadaan testeihin meidän vanha 14 mm kaasari ja ilmeisesti italialaisten käyttämä kuristusholkki - vauhti pitäisi niitä kokeilleiden mukaan osua johonkin cadetin  ja minin väliin...)

Ja se ajaminenhan se pitää olla pääasia.  Aina löytyy joka urheilulajissa, varsinkin moottoriurheilussa ja erityisesti autourheilussa luokassa kuin luokassa niitä innokkaita höyrypäitä, joilla suhteellisuudentajua ei ole koskaa ollutkaan. Se ei estä kuitenkaan tervejärkisesti harrastukseen suhtautuvia ajattamasta lapsillaan ensimmäisiä tuhansia ratakierroksia ihan vaan vaikka kierrätyskalustolla. Ja kerhotoiminnassa voidaan aika paljon porukkakurilla saada innokkaimpia viheltäjiä takaisin ruotuun...?

KF6 luokka on mennyt hieman toisin kuin silloin alussa ajateltiin - me monet mukaan lähteneet.  Käsitykseni mukaan joidenkin innokkaiden ihmisten omat tavoitteet ovat olleet niin kovia, että siitä on kärsinyt ja ilmeisesti osin vieläkin kärsii koko luokka. Merkkejä paremmasta on silti olemassa, joten eiköhän luokasta kehity pikkuhiljaa sellainen millaiseksi sitä alun alkaen ajateltiin. Sekä AKK:n että kartingliiton piirissä tulisi herkällä korvalla kuunnella koko harrastajakunnan ääntä. Kisajärjestäjien pitäisi toimia niin, etteivät he ole kenenkään kuljetettavissa.  Merkkejä paremmasta on jo olemassa ja hienointa on se, että sääntöjä ei nyt enää (?) muutella kesken kauden...

Ainakin nyt kun ajamme kartingliiton mestaruussarjan osakilpailuja, olemme voineet kisailla ihan hyvähenkisessä porukassa!

Karting on kuitenkin pääasiassa lasten ja nuorten urheilulaji
Jos tulee pettymyksiä, ne johtuvat useimmin ylimitoitetuista tavoitteista

« Viimeksi muokattu: 14.07.2011 22:55 kirjoittanut paljakka »

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Mini 60 KF6 harrastaluokka, kokemuksia ja ajatuksia
« Vastaus #25 : 15.07.2011 01:26 »
Moi,
Tämä homma menee pieleen kun jokaisessa koneessa on eri luokitukset, katsastusmies joutuu tuntemaan 670
eri kohtaa noista moottoreista. Yksinkertaiset säännöt moottorille, niin rupee homma helpottumaan.

Moottoriurheilu on MOOTTORIA ja ajamista, tehdäään tästä helppoa sääntöjen avulla. Se joka säätää
moottorin ja rungon parhaiten, on ansainnut voiton.

Tässä ehdotus.

1. Vanhat luokitustodistukset romukoppaan.

2. Iskutilavuudelle  maksimi (iskun pituus ja maks syl halkaisija),palotilalle minimiarvo, yksi tulppatyyppi sallittu.
3. Squishille minimiarvo
4. Kaasarin kurkkua ei saa koskea.
5. Pakoputki vakio, ei saa koskea.
6. Kaikki muu on vapaata, jos luulet että sylinteriä hinkkaamalla saadaan lisää tehoa, niin sitten
viilaat ja hinkkaat. Jos 08 sylinterin kanavat on huonot, niin katsot millaiset ne on 11 koneessa ja
teet niistä sellaiset.
7. Kisan jälkeen kolmen kärjen moottorit avataan, ja muut kilpailijat saavat katsoa niitä vapaasti.
Kun kohdat 2..5 on katsastuksessa tarkistettu, niin loput saa olla miten vaan.
Jos haluaa ajaa kytkimellä niin ajaa, jos haluaa ajaa kiinteällä, niin hitsaa kytkimen kiinni tai
laittaa kiinteän etu rattaan.

Ei siinä mene kuin muutama kisa, niin kaikilla on tiedossa mitä kannattaa tehdä ja mitä ei.
Säätäjien tiedot tulee kisan jälkeen muiden tietoon, joten äkkiä ne on kaikki samalla tasolla.

Sääntöjen tehtävä on saattaa kalusto ja kilpailijat  tasa-arvoiseksi, tällä hetkellä noi
säännöt ei todellakaan palvele tätä.

Vi**ttaa ihan tosissaan kaikenmailman sählääminen ja säätäminen. Kokoajan sääntöä säännön perään,
sen sijaan että tehdään  homma helpoksi. Loppuu toi huoltajien huoli kun ei tarvii olla pelko perseessä
onko joku miljoonasta säännöstä pielessä tai onko AIK:n sivulle tullut joku uusi juttu.

Loppuu ihan oikeesti mäntien, renkaiden ja kytkimien sun muut vilppien kyttääminen kun käytännössä
rajoitetaan niin sanotut määräävät tekijät.
Pääsette keskittymään hauskanpitoon ja ystävystymään sen sijaan että kaikki haukkuu ja kyräilee toisiaan.

Raket-85:n ja Yamahan  luokituksesta  voi sellanen 30 sivua heittää suoraan roskikseen, kun tekee samalla tavalla.
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Mini 60 KF6 harrastaluokka, kokemuksia ja ajatuksia
« Vastaus #26 : 15.07.2011 10:49 »
Tuossa Kimin kirjoituksessa on vinha perä. Samaa on puhunut enemmänkin venemosamiehenä tunnettu Lavinnon Karttimies. Harrasteluokkaan osaltaan kuuluu moottorien ruuvaaminen. Ajaminen on sitten testiä miten onnistuttiin ja huoltaja saa riemun tunteita kun oma kasaama kone kulkee.
KF6 luokitustodistuksia selatessa voi ymmärtää katsastajan tuskan, aika yksinkertaisia asioita nytkin kansallisissa kisoissa katsotaan.
Yleensä Italian inssin laskelmat on tuottanut kohtuullisen lopputuloksen muta jos sitä mainittujen rajoitusten puitteissa voidaan parannella, voi siittä hattua nostaa. Voihan sitä joku saada leivän päälle voita kun pirraa vanhoja koffikoneita kanavistaan paremmaksi. Vaarana on tietysti että mopo karkaa käsistä, vaan keulii se nytkin.
Tällaiselle vapaalle "luokitukselle" tuskin saadaan virallista leimaa, mutta jos ideasta joskus kehittyisi kerho/harrastajaluokka niin miksei sitä myöhemmin voitaisi esittää.
-petri-

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Mini 60 KF6 harrastaluokka, kokemuksia ja ajatuksia
« Vastaus #27 : 15.07.2011 14:59 »
Moi,
Tämä homma menee pieleen kun jokaisessa koneessa on eri luokitukset, katsastusmies joutuu tuntemaan 670
eri kohtaa noista moottoreista. Yksinkertaiset säännöt moottorille, niin rupee homma helpottumaan.

Moottoriurheilu on MOOTTORIA ja ajamista, tehdäään tästä helppoa sääntöjen avulla. Se joka säätää
moottorin ja rungon parhaiten, on ansainnut voiton.

Tässä ehdotus.

1. Vanhat luokitustodistukset romukoppaan.

2. Iskutilavuudelle  maksimi (iskun pituus ja maks syl halkaisija),palotilalle minimiarvo, yksi tulppatyyppi sallittu.
3. Squishille minimiarvo
4. Kaasarin kurkkua ei saa koskea.
5. Pakoputki vakio, ei saa koskea.
6. Kaikki muu on vapaata, jos luulet että sylinteriä hinkkaamalla saadaan lisää tehoa, niin sitten
viilaat ja hinkkaat. Jos 08 sylinterin kanavat on huonot, niin katsot millaiset ne on 11 koneessa ja
teet niistä sellaiset.
7. Kisan jälkeen kolmen kärjen moottorit avataan, ja muut kilpailijat saavat katsoa niitä vapaasti.
Kun kohdat 2..5 on katsastuksessa tarkistettu, niin loput saa olla miten vaan.
Jos haluaa ajaa kytkimellä niin ajaa, jos haluaa ajaa kiinteällä, niin hitsaa kytkimen kiinni tai
laittaa kiinteän etu rattaan.

Ei siinä mene kuin muutama kisa, niin kaikilla on tiedossa mitä kannattaa tehdä ja mitä ei.
Säätäjien tiedot tulee kisan jälkeen muiden tietoon, joten äkkiä ne on kaikki samalla tasolla.

Sääntöjen tehtävä on saattaa kalusto ja kilpailijat  tasa-arvoiseksi, tällä hetkellä noi
säännöt ei todellakaan palvele tätä.

Vi**ttaa ihan tosissaan kaikenmailman sählääminen ja säätäminen. Kokoajan sääntöä säännön perään,
sen sijaan että tehdään  homma helpoksi. Loppuu toi huoltajien huoli kun ei tarvii olla pelko perseessä
onko joku miljoonasta säännöstä pielessä tai onko AIK:n sivulle tullut joku uusi juttu.

Loppuu ihan oikeesti mäntien, renkaiden ja kytkimien sun muut vilppien kyttääminen kun käytännössä
rajoitetaan niin sanotut määräävät tekijät.
Pääsette keskittymään hauskanpitoon ja ystävystymään sen sijaan että kaikki haukkuu ja kyräilee toisiaan.

Raket-85:n ja Yamahan  luokituksesta  voi sellanen 30 sivua heittää suoraan roskikseen, kun tekee samalla tavalla.


Hyvä idea kunhan jätetään kanavien asteet luokkariin.

Noilla säännöillä pääsisi iskät niin halutessaan viilaamaan sylintereistä vauhtia pois :D

Tuntuu vähän siltä että ICA:n menestys aikanaan liitty myös siihen että "virittäminen" oli suht vapaata. Tulee siinä sitten sivussa kuskillekin kilometrejä kun kokeillaan iskän uusimmat viritykset.


Rajoittaminen pitää sitten ehdottomasti tehdä pakopuolelle, jos ootte yhtään perillä Mini-luokan vilppimahdollisuuksista niin ymmärrätt miksi imupuolen kuristaminen on TYHMÄÄ.


 

Team Laine Verkkokauppa