Kirjoittaja Aihe: 120 raksun imukaula kestävemmäksi  (Luettu 15958 kertaa)

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
120 raksun imukaula kestävemmäksi
« : 15.07.2011 16:08 »
Onko joku saanut nuo kestämään? Pitäisi varmaan pinnoittaa jollain(kokemuksia)?
Nyt pirut tuntuvat tänä kesänä kestävän vain yhden kisan. >:(
« Viimeksi muokattu: 15.07.2011 21:06 kirjoittanut vtuonone »

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Raksun imukaula kestävemmäksi
« Vastaus #1 : 15.07.2011 17:50 »
R120:stä puhuttaneen. Voihan sen epoksilla pinnoittaa, ehkä auttaa tai sitten ei. Paskaa Radne "laatua", tämänkesäiset ei kestä mitään, kaikilla tuntuu hajoilevan oli änkkäri miten vaan tuettu. Tuo pitäisi saada koneistaa alumiinista, nyt kun saa nuo kytkinkellotkin tehdä niin kuin järkevää on.
« Viimeksi muokattu: 15.07.2011 17:52 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: 120 raksun imukaula kestävemmäksi
« Vastaus #2 : 15.07.2011 21:11 »
Minkähän rotuinen possu olis parasta?

Jartsa

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 302
Vs: 120 raksun imukaula kestävemmäksi
« Vastaus #3 : 15.07.2011 21:57 »
2-K epoksiliimaa ja etusormi...leveellä ja roisilla otteella ajoissa helpaten  ;)

Hiki päässä, järki jäässä ja ämmää konees. Jopa samanaikasesti. Xonsporttia.

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: 120 raksun imukaula kestävemmäksi
« Vastaus #4 : 15.07.2011 23:02 »
Eli ootellaan pieni halkeama ja siten epoa. Varmaan sisäisesti nautittuna tuossa tapauksessa?

Sikaa ulos ja epoa sisäisesti olisi siis yhteenveto tähän mennessä  ::)
Täytyypä ostaa ja testailla noita :P

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: 120 raksun imukaula kestävemmäksi
« Vastaus #5 : 15.07.2011 23:24 »
Ei sinne sisäpuolelle saa, eikä kannata, laittaa mitään.

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: 120 raksun imukaula kestävemmäksi
« Vastaus #6 : 17.07.2011 18:23 »
Onko muuten tarkkaa tietoa mitä "muovia" tuo kaula on?

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: 120 raksun imukaula kestävemmäksi
« Vastaus #7 : 17.07.2011 21:07 »
Ei oo vielä mulla haljennu, mutta 2x menny tänä kesänä pytyn ja imukaulan välisiä tiivisteitä. Tuossa välissä ei montaa metriä ole ehditty ajamaan.. Löystyyköhän nuo pultit tärinästä senverran, että pääsee syntymään rako ja sitäkautta sitten tiiviste repeää?

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: 120 raksun imukaula kestävemmäksi
« Vastaus #8 : 17.07.2011 21:18 »
Tuo tiivisteen rikkoutuminen on itselle ihan uusi vika vaikka useampi kesä on raksuilua takana ja kaikenlaista muuta outoa on kyllä tullut koettua.
Katsoppas tarkkaan valoa vasten sitä imukaulaa, että ei vain olisi halkeama, joka nitkuttaa sitten tuon tiivisteenkin rikki.

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: 120 raksun imukaula kestävemmäksi
« Vastaus #9 : 17.07.2011 21:54 »
Joo täytyy tarkastella sitä.. ja tosiaan on ihan uus kaula. Vaihdoin sen kun epäilin että vanhassa olis halkeama. No täytyy käydä molemmat läpi.

markoccr

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 22
Vs: 120 raksun imukaula kestävemmäksi
« Vastaus #10 : 18.07.2011 00:56 »
Kait se imukaula jotain pakeliittia on. Joo ja se massa kannattaa laittaa heti uutena siihen pintaan niin ei tarvi murehtia.

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: 120 raksun imukaula kestävemmäksi
« Vastaus #11 : 18.07.2011 10:31 »
Mulla ainakin meni noita tiivisteitä muutama siitä syystä että oli liian pitkät pultit ja ne pohjas sylinteriin niin että koko pakka jäi vähän löysälle vaikka noin silmämääräsesti ja pultista kiristäen tuntui olevan hyvin kiinni. Lopputulos oli aina että taaempi tiiviste oli palasine yhden ajokerran jälkeen...

Jartsa

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 302
Vs: 120 raksun imukaula kestävemmäksi
« Vastaus #12 : 18.07.2011 10:48 »
Jeps. Pultit on syytä olla reikiinsä sopivat  ;)

Tsekatkaa myös ihan uudestakin kapulasta ne tiivistepinnat et on suoria > tarvittaessa oikasu esim. hiomalla lasilevyn päällä tarpiiks hienolla paperilla.
Se epoksi heti tuoreeltaan uuteen kapulaan, ulkopuolelle ja reilusti.
Imupöntölle tuenta etureunasta, ettei väristele turhia.

Kestää sit loppukesän  ;D


Hiki päässä, järki jäässä ja ämmää konees. Jopa samanaikasesti. Xonsporttia.

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: 120 raksun imukaula kestävemmäksi
« Vastaus #13 : 18.07.2011 14:28 »
Mites Jartsa ja muut jotka ootte noita onnistuneesti vahvistaneet, laitatteko epoksit/sikaflexit ympäriinsä, vai vaan yläpuolelle?

Itse olen toistaiseksi vain laittanut silikonia yläpuolelle, siitä kun kaula aina halkeaa, niin ei sitten heti vuoda jos kesken kisan murtuukin. Mutta ei tuo tosiaan kestävyyttä ole parantanut, tietenkään. Täytyy siis seuraavaksi kokeilla noita liimoja.

Linksu

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
    • Speed Garage
Vs: 120 raksun imukaula kestävemmäksi
« Vastaus #14 : 18.07.2011 15:31 »
Itse valoin uuden kaulan heti eboksilla kun ostin mutta nyt näyttäs olevan taas halki..
Karting moottorien tehonmittausta sekä säätöä.Raket 120 Herkistykset.
info(at)speedgarage.fi
Speed Garage
www.speedgarage.fi

Jartsa

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 302
Vs: 120 raksun imukaula kestävemmäksi
« Vastaus #15 : 18.07.2011 17:03 »
Mites Jartsa ja muut jotka ootte noita onnistuneesti vahvistaneet, laitatteko epoksit/sikaflexit ympäriinsä, vai vaan yläpuolelle?

Ympäriinsä, jokapuolelle paitsi sisä- ja tiivistepintoihin, ja turha säästellä liimaa.

Näin on jokunen kertaalleen jo haljenneena pakin pohjalle hylättykin "korjattu" takasin radalle...vaikka valoa vasten sisäpintaa tiirailemalla näkiskin pienen ( ei siis aineksen läpi asti ) halkeaman bakeliitissa, niin eipä silti vuoda jos on epoksitakki päällä.

Hiki päässä, järki jäässä ja ämmää konees. Jopa samanaikasesti. Xonsporttia.

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: 120 raksun imukaula kestävemmäksi
« Vastaus #16 : 18.07.2011 21:29 »
Tänään tuli tuo kaasaripaketti otettua pois ja jotain valuvirheen tynkäähän siinä pulssireijän ympäristössä näytti olevan, jonka sitten lasia vasten hioin tasaiseksi. Mutta ei mitään silmiinpistävää pärsää tjsp ollut mikä suoraan hinkkaisi tiivisteen, mutta tiivistepinta oli sen näköinen kuin siihen olisi valussa jäänyt jotain ilmakuplaa tjsp likaa muottiin. Samalla tuli levitettyä tallin aarteista, jotain 10-20v vanhaa tiivisteainetta palikoiden pintaa. Aine oli vähän kuin auton aulstamassa, mutta ei kuivu ollenkaan vaan pysyy tahmeana toki kyllä se vähän kuivuu jollon ei ole niin notkeaa kuin purkista otettaessa. Kai tuokin asiansa ajaa :D.

Noissahan näytti kummassakin olevan tuon alapuolen sauman kohdalla otollinen paikka halkeamiselle. Tiedä sitten mitenkä noita valmistetaan, mutta itse muovikoneella rotaatiovalua tehneenä voin sanoa, että ei ainakaan kovin hyvin, jos kappaleesta näkee tuommoisen sauma kohdan :D. Parempi olis juurikin jos valmistusaineet lyötäisiin muottiin ja muotti uuniin siten, että se pyörii ja levittää tavaran tasaiseti ilman, että jää turhia saumoja, kuin ulkopinnalle minkä voi työstää pois. Toki jostain muusta materiaalista tehty kaula olis parempi.

EriHidaste

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 170
Vs: 120 raksun imukaula kestävemmäksi
« Vastaus #17 : 18.07.2011 22:10 »
Kannattaa myös kurkkailla se pytyn puolen vaste. Omassa oli aikanaan pientä heittoa ja sen joutui koneistamaan tasaiseksi. Mutta toiminta parantui huomattavasti. Jos kisaan on menossa, niin kannattaa kysellä pytyn laillisuus jos imupuolen pintaa on hiottu. Joku on laittanut parikin tiivistettä, mutta ei auttanut.
Siellä missä on ääntä on ajettu taas ulos..

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: 120 raksun imukaula kestävemmäksi
« Vastaus #18 : 19.07.2011 00:21 »
kummassakin olevan tuon alapuolen sauman kohdalla otollinen paikka halkeamiselle.

Ne halkeaa kyllä lähes poikkeuksetta siitä "katosta".

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: 120 raksun imukaula kestävemmäksi
« Vastaus #19 : 22.07.2011 23:09 »
kummassakin olevan tuon alapuolen sauman kohdalla otollinen paikka halkeamiselle.

Ne halkeaa kyllä lähes poikkeuksetta siitä "katosta".
Näinhän se olikin kun tänään tarkastin asian. No oli niin tai näin niin ei tuo mikään insinööritaidon mallikappale ole :D

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: 120 raksun imukaula kestävemmäksi
« Vastaus #20 : 05.08.2011 20:12 »
Aikaisemmin tuolla kirjoittelin tuosta imukaulan ja pytyn välisen tiivisteen rikkoontumisesta. No nyt tänään taisin keksiä mistä tuo johtuu (toivottavasti). Käytetty tiiviste kai lämmetessään muotoutuu isommaksi ja jää mutkalle kun sitä koittaa laittaa uudestaan paikalleen. Tuonkin kannalta olisi parempi, että tuo imukaula olis kiinteästi pultattu pyttyyn kuten mopoissa yms.. ja kaasari erikseen ruuveilla imukaulassa. Oonkohan mää ihan väärässä? :D

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: 120 raksun imukaula kestävemmäksi
« Vastaus #21 : 21.08.2011 20:40 »
Eka kisa takana jolloin epoa pinnassa ja eka kisa tänä vuonna, että ei halkeamaa!
Vaikuttaisi toimivalta tuo.

Muita halkeamia tulikin sitten "kivasti", kun pyttystä repesi kiinnikekorva irti.
 

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: 120 raksun imukaula kestävemmäksi
« Vastaus #22 : 21.08.2011 21:02 »
Eka kisa takana jolloin epoa pinnassa ja eka kisa tänä vuonna, että ei halkeamaa!
Vaikuttaisi toimivalta tuo.

Muita halkeamia tulikin sitten "kivasti", kun pyttystä repesi kiinnikekorva irti.
 

Taattua Radne laatua! Pytyn ruuvit on liian pehmeää rautaa, tärinän takia takia pultit "venyy"(vaikka kiinni lukitteella!!) ja löystyy, hetken kuluttua pytyn korvake paskana, näitä on mennyt kymmeniä...

Tämän voi välttää vaihtamalla paremmat ruuvit. (esim. mustat teräspultit, APR:n pultteja ei sentään tarvitse hankkia) :)

Lienekkö tämä kestävyys suunnittelua, liian kestävä rakenne tietäis businekselle huonoa...

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: 120 raksun imukaula kestävemmäksi
« Vastaus #23 : 21.08.2011 22:53 »
Entäs männät? Lähipiirissä 4 kertaa lähtenyt männänrenkaan pyörimisen estävä pinni liikenteeseen ja särkenyt sylinterin. Nyt tulee joka uuteen mäntään lyömätapilla napsu ko. pinnin kohdalle.

Näinpä tänään sylinterin, josta irtosi korvan sijaan koko "laippa", eli tuo valu-uloke josta sylinteri kiinnitetään.

Onkos nuo pinnapultit kovassa kiinni jos varulta vaihtaisi?
« Viimeksi muokattu: 22.08.2011 10:14 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: 120 raksun imukaula kestävemmäksi
« Vastaus #24 : 22.08.2011 13:00 »
Jos OB-kisoissa motin näit niin, lie ollut tuo meidän pytty.
Siis todella pelkkä korva ei ollut lohjennut, vaan halkeema meni korvasta toiseen.
Halkeama imupuolella, jos tuo kiinostaa. Täytyy napata kuvaa pytystä, kun seuraavan kerran sitä viittii katsella.

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: 120 raksun imukaula kestävemmäksi
« Vastaus #25 : 22.08.2011 14:16 »
Siellä näin joo. Siitä oranssista tiimistä päivää.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Jäpälä

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 21
Vs: 120 raksun imukaula kestävemmäksi
« Vastaus #26 : 24.08.2011 11:55 »
Kannattais varmaan luokkareilla sallia alumiinisen kurkun käyttämisen. Tarkotus on kysästä yheltä cnc koneistus firmalta tuon valmistamista ja jos oma paikallissarja sen sallii niin teetätän niitä sitten. Omasta räpättimestä on menny jo 4 kurkkua tän kesän aikana niin alkaa jo riittämään.

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: 120 raksun imukaula kestävemmäksi
« Vastaus #27 : 24.08.2011 14:48 »
Jos tarvis vaatii, niin saataneen kohtuuhintaan laser-skannaus tuosta originaali-kaulasta, niin tulee ainakin samanlainen.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: 120 raksun imukaula kestävemmäksi
« Vastaus #28 : 25.08.2011 00:49 »
Kysy ihmeessä. Kelpaahan ne ainakin treenikäyttöön ja jos yleistyvät, niin varmaan sallitaan kilpasäännöissäkin kuten kytkinkellot. Kaulalle vaan pitää speksata tarkat mitat luokkariin.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: 120 raksun imukaula kestävemmäksi
« Vastaus #29 : 25.08.2011 17:32 »
Mahtaakohan alumiini, yhtenä parhaimpina lämmönjohtimina, välittää hieman liikaa lämpöä kaasuttimeen...!!??
Homman Pitää Olla Hauskaa


 

Team Laine Verkkokauppa