Kirjoittaja Aihe: Yamaha kysymyksiä  (Luettu 20987 kertaa)

Janne1985

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 42
Yamaha kysymyksiä
« : 01.08.2011 15:19 »
Tulin hommanneeksi tuollaisen yamahan joka on istutettu swiss hutlessin rungoon, tuolla olis tarkoitus hontsäillä radalla, eli en ole osallistumassa minnekkään sarjaan, ainakaan vielä.

Muutaman ajokerran jälkeen heränneitä kysymyksiä:

-Kulkuja sais olla vähän lisää, mitä kotivirittäjä tuollaiselle voisi oikeen tehdä? Käytössäni on oikeastaan kaikki manuaali työstökoneet.

-Miten tuon palotilan pienentäminen tapahtuu, kantta laskemalla vai ihan lohkosta vain siivua pois.

-Kannattaako männälle tehdä mitään, päteekö tässä samat männä helman lyhennykset kuin mopoissa yms?

Renkaista sen verran kysymystä et mistä jengi on tilaillut noita? Saako ulkomailta niin paljon halvemmalla et kannattaisi tilata?

Kaikki tieto ja tietotaito otetaan ilolla vastaan.


-Janne

piku

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 133
Vs: Yamaha kysymyksiä
« Vastaus #1 : 02.08.2011 07:58 »
Luokitus todistuksesta löytyy mitä saa tehdä sääntöjen mukaan
http://www.autourheilu.fi/attachements/2008-04-17T12-35-1631.pdf siinä moottori
http://www.autourheilu.fi/attachements/2011-04-16T11-16-51368.pdf mäntä
http://www.autourheilu.fi/attachements/2009-05-27T13-44-0431.pdf pakoputki

Ainahan jossain tulee koneen/ajotaitojen rajavastaa

Meillä poika menee sen sekunnin nopeempaa kuin ite ??? ::)
Jos harrastus käytössä vain niin voihan sitä kokeilla mitä vain koneelle kulun saamiseksi lisää
Kovasti harjotellaan/huolletaan

Janne1985

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 42
Vs: Yamaha kysymyksiä
« Vastaus #2 : 02.08.2011 16:12 »
Mainitsin ensimmäisessä virstissä ettei tarkoitus ole kilpailla em. autolla eikä sen tarvitse mennä katsastuksesta läpi. Kaveri porukalla harrastetaan ja viritykset on sallittuja.

Tuo palotilan pienentäminen, miten se käytännössä tehdään?

-Janne

piku

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 133
Vs: Yamaha kysymyksiä
« Vastaus #3 : 02.08.2011 17:11 »
Sylinterin alatiivistettä ohennetaan joka vaikuttaa sit aukiolo asteisiin ja kannen tiivistettä ohemmaksi niillä saadaan palotilaa pienemmäksi ilman koneistamista
Kovasti harjotellaan/huolletaan

mako

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 23
Vs: Yamaha kysymyksiä
« Vastaus #4 : 02.08.2011 20:19 »
säilytä alkuperäinen sylinteri jos ei oo vielä viilattu helpompi myyrä jälkeen päin kone ja osta vaikka multa viilattu ylikoko pytty 20 eurolla

Janne1985

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 42
Vs: Yamaha kysymyksiä
« Vastaus #5 : 03.08.2011 11:22 »
Sylinterin alatiivistettä ohennetaan joka vaikuttaa sit aukiolo asteisiin ja kannen tiivistettä ohemmaksi niillä saadaan palotilaa pienemmäksi ilman koneistamista

Tällaista tietoa hain! Onko noissa kuinka paksu kannetiiviste vakiona, lähinnä siksi kysyn et rittääkö pelkkä kannentiivisteen ohentaminen palotilan pienennykseen sinne 11.8cc? Onko yleisesti ottaen tarpeellista muokata palotilan muotoa, vai riittääkö alkuperäinen muotoilu?

mako:
Tuleeko mäntä ja rengas mukana?  ::)

ps. Mistähän johtuu et tuo auto ei kierrä laskelmien (nopeus/välitys) mukaan ku karvan yli 13000rpm? Paikallisella radalla kierrokset on "tapissa" hyvissä ajoin ennen suoran loppua (välitys 10/78 87.2km/h). Voiko tuo pakoputken flexi vaikuttaa noin paljoa, mulla kokonaismitta n.85mm?
« Viimeksi muokattu: 03.08.2011 12:03 kirjoittanut Janne1985 »

mako

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 23
Vs: Yamaha kysymyksiä
« Vastaus #6 : 03.08.2011 11:51 »
jep
mäntä + rengas mukana

piku

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 133
Vs: Yamaha kysymyksiä
« Vastaus #7 : 03.08.2011 13:23 »
Jammu kiertää 13500-14000
Palotilan siis kannen muoto on hyvä sitä ei kannata mennä suurentamaan
Lahokoskella antaa tuommoset paksuudet "Kannentiiviste kupari 0.30, .50, .60, .70, .80, 1.00"
Sylinterin lasku ja nosto tiivisteillä vaikuttaa asteiden ohella myös palotilaan
"Sylinterin tiiviste 0.05, .14, .25, .40mm "
Kovasti harjotellaan/huolletaan

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Yamaha kysymyksiä
« Vastaus #8 : 03.08.2011 21:20 »
sotkenpa pakkaa minäkin  ;D

moottorin asteista ja tiivisteistä en tiedä mittää joten sen osan jätän niille, jotka tietää jotain.

Yammun mosia on monenlaisia. mosasta riippuen voi rpm olla likellä 16000 ja on mosia, jotka ei pääse yli 13000 rpm ja silti niilläkin pärjää.
Nopein kierrosten nostaja on rengaspaineet. liian matalilla paineilla ei kone jaksa nousta korkeille kierroksille ja taas liian korkeat paineet aiheuttaa saman ilmiön, mutaa sillon paineita on jo aika paljon.
Myös pakoputken pituudella pystyt vaikuttamaan kierroksiin nopeasti (lähtö n.43cm pakoaukosta pakokäyrän ulkoreunaa seuraten putken ensimmäiseen hitsaus saumaan) lyhentämällä putken pituutta yläkierrokset nousee (ja alavääntö vähenee :D).
Samoin, jos ratastus on liian iso ei kone pääse "töihin" ja kierrokset ei nouse sille kuuluvalle tasolle
ts. taka ratasta voi pienentää ja rpm saattaa nousta :)

« Viimeksi muokattu: 03.08.2011 21:31 kirjoittanut iskä »
.

Janne1985

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 42
Vs: Yamaha kysymyksiä
« Vastaus #9 : 03.08.2011 22:58 »
sotkenpa pakkaa minäkin  ;D

moottorin asteista ja tiivisteistä en tiedä mittää joten sen osan jätän niille, jotka tietää jotain.

Yammun mosia on monenlaisia. mosasta riippuen voi rpm olla likellä 16000 ja on mosia, jotka ei pääse yli 13000 rpm ja silti niilläkin pärjää.
Nopein kierrosten nostaja on rengaspaineet. liian matalilla paineilla ei kone jaksa nousta korkeille kierroksille ja taas liian korkeat paineet aiheuttaa saman ilmiön, mutaa sillon paineita on jo aika paljon.
Myös pakoputken pituudella pystyt vaikuttamaan kierroksiin nopeasti (lähtö n.43cm pakoaukosta pakokäyrän ulkoreunaa seuraten putken ensimmäiseen hitsaus saumaan) lyhentämällä putken pituutta yläkierrokset nousee (ja alavääntö vähenee :D).
Samoin, jos ratastus on liian iso ei kone pääse "töihin" ja kierrokset ei nouse sille kuuluvalle tasolle
ts. taka ratasta voi pienentää ja rpm saattaa nousta :)



Noniin, saadaanhan sitä keskustelua ;) Noita paineita pitääkin seuraavalla kerralla koittaa reilummasti, harrastelu ajelua kun on niin keli on aina hyvä kun ajetaan ja paineet on ollut 0.65-0.9bar, noillakin paineilla pitoa ihan riittävästi. Korjataan vielä tuo flexin mitta, se on 95mm. Onko jotain nyrkki sääntöä paljonko x määrän lyhentäminen nostaa kierroksia?

Tarkoittanet noilla monenlaisilla koneilla et kaikki ovat tehtaalta tullessaan jo yksilöitä ja max kierrosten ero voi olla tuollainen?

Tuo viimeinen kuulostaa vähintäänkin mielenkiintoiselta, heitinkin jo aikani kuluksi 76 piikkisen paikoilleen.

Mukava aloittaa harrastusta kun tietoa saa, ainkin jonkin verran, Tack so mycket ::)

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Yamaha kysymyksiä
« Vastaus #10 : 04.08.2011 16:19 »

Flexin mitta ei suoranaisesti vaikuta kierroksiin lainkaan. Ainoastaan epäsuorasti. Flexin pituus muuttaa hieman koneen "luonnetta" ja vääntömomenttikäyrän huipun sijaintia. Kuljettajasta ja radasta sitten riippuu kasvaako kierrokset suoran päässä vai laskeeko ne. Samasta syystä kierrosaika saattaa jopa parantua vaikka huippukierrokset tippuisivatkin jos koneen luonne sopii paremmin mutkaiselle osuudelle kuin suorille.

Aikaa yleensä haaskataan siellä missä mennään hiljaa eikä niinkään siellä missä mennään kovaa.

Just my two cents.

TA
eksyvä ei tietä kysy

Janne1985

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 42
Vs: Yamaha kysymyksiä
« Vastaus #11 : 04.08.2011 20:43 »

Flexin mitta ei suoranaisesti vaikuta kierroksiin lainkaan. Ainoastaan epäsuorasti. Flexin pituus muuttaa hieman koneen "luonnetta" ja vääntömomenttikäyrän huipun sijaintia. Kuljettajasta ja radasta sitten riippuu kasvaako kierrokset suoran päässä vai laskeeko ne. Samasta syystä kierrosaika saattaa jopa parantua vaikka huippukierrokset tippuisivatkin jos koneen luonne sopii paremmin mutkaiselle osuudelle kuin suorille.

Aikaa yleensä haaskataan siellä missä mennään hiljaa eikä niinkään siellä missä mennään kovaa.

Just my two cents.

TA

Näinhän se onkin.


Mauri

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 23
Vs: Yamaha kysymyksiä
« Vastaus #12 : 05.08.2011 00:22 »
Ohessa linkki forumin aiempaan keskusteluun, josta löytyy tietoa perusteellisesta Yamaha-kirjasta. Kannattaa yrittää hankkia ko. teos.
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,1313.0.html

Janne1985

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 42
Vs: Yamaha kysymyksiä
« Vastaus #13 : 05.08.2011 00:24 »
Ohessa linkki forumin aiempaan keskusteluun, josta löytyy tietoa perusteellisesta Yamaha-kirjasta. Kannattaa yrittää hankkia ko. teos.
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,1313.0.html


Eikö tätä löydy sähköisessä muodossa ;)

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Yamaha kysymyksiä
« Vastaus #14 : 05.08.2011 09:00 »
Halpahan tuo kimin kirja on jos aihe vähänkään kiinnostaa.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Janne1985

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 42
Vs: Yamaha kysymyksiä
« Vastaus #15 : 05.08.2011 10:27 »
Halpahan tuo kimin kirja on jos aihe vähänkään kiinnostaa.

Joo, kirjasta kaupat sovittu, tosin käytetystä.

-janne

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Yamaha kysymyksiä
« Vastaus #16 : 05.08.2011 10:39 »
Näinhän se onkin.



Onkos tossa kuvassa nyt virhe? Mä oon ollut siinä käsityksessä, että pidempi putki vie vääntöaluetta alakierroksille, eikä ylös.

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: Yamaha kysymyksiä
« Vastaus #17 : 05.08.2011 10:45 »
Halpahan tuo kimin kirja on jos aihe vähänkään kiinnostaa.

Joo, kirjasta kaupat sovittu, tosin käytetystä.

-janne
Voisin myös ostaa yhden käytetyn :)
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Yamaha kysymyksiä
« Vastaus #18 : 05.08.2011 13:30 »
Aivan totta, kuvassa on virhe. Lyhyempi flexi siirtää vääntöä korkeammille kierroksille.

TA
eksyvä ei tietä kysy

Janne1985

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 42
Vs: Yamaha kysymyksiä
« Vastaus #19 : 05.08.2011 20:55 »
Tulipas vielä mieleen et onko porukka käyttänyt vakio putkia vai "hyödyttääkö" vaihtaa? Näkyy olevan kotimaista valmistetta olevaa performance putkia sekä mm. RVL.n putkia

jarhe

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 72
Vs: Yamaha kysymyksiä
« Vastaus #20 : 06.08.2011 22:52 »
Tulipas vielä mieleen et onko porukka käyttänyt vakio putkia vai "hyödyttääkö" vaihtaa? Näkyy olevan kotimaista valmistetta olevaa performance putkia sekä mm. RVL.n putkia
Sanoisin että parin kesän ajelun jalkeen voisi alkaa hämmästelemään putkia ja muuta tekniikkaa eli kun kierrosajat alkaa pysymään 0,1-0,2 sek. sisällä.
Tietysti koneiden virittäminen on kyllä mukavaa puuhaa.
Äläkä unohda rungon säätöjä, suurin nopeuden parannus tulee ratin ja penkin välistä sekä siitä missä ne ovat kiinni eli auton säädöistä. Rungon säätöön pätee oikeastaan sama kierrosaika sääntö ajotuntuman lisäksi :)

Janne1985

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 42
Vs: Yamaha kysymyksiä
« Vastaus #21 : 07.08.2011 09:47 »
Tulipas vielä mieleen et onko porukka käyttänyt vakio putkia vai "hyödyttääkö" vaihtaa? Näkyy olevan kotimaista valmistetta olevaa performance putkia sekä mm. RVL.n putkia
Sanoisin että parin kesän ajelun jalkeen voisi alkaa hämmästelemään putkia ja muuta tekniikkaa eli kun kierrosajat alkaa pysymään 0,1-0,2 sek. sisällä.
Tietysti koneiden virittäminen on kyllä mukavaa puuhaa.
Äläkä unohda rungon säätöjä, suurin nopeuden parannus tulee ratin ja penkin välistä sekä siitä missä ne ovat kiinni eli auton säädöistä. Rungon säätöön pätee oikeastaan sama kierrosaika sääntö ajotuntuman lisäksi :)

Näitä viritys hommia kyselen lähinnä tulevien talvi iltojen ratoksi kun tuntuu ettei auto jaksa kulkea niinkun pitää. Kierrosajat n. 1.5s. nopeampia kuin 85 raksulla ja huippuja ei sen enempää. Vielä ois tuohon sun antamaan aika haitariin vähän matkaa, no kuitenkin viime ratakerralla lämmittelyn jälkeen kaikki kierrokset (30kpl) alle 0.9s. sisään.

-Janne

edit. Ajan irvan radalla oulaisissa.
« Viimeksi muokattu: 07.08.2011 09:54 kirjoittanut Janne1985 »

Janne1985

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 42
Vs: Yamaha kysymyksiä
« Vastaus #22 : 09.08.2011 03:18 »
Kävin tänään naapurikunnassa harrastajan luona ostoksilla ja mukaan tarttui:

-palotilainsertti ja mittari
-kaasutin pumppu
-tiivisteitä kaasuttimeen ja koneeseen
-alfano pro lämpö-, magneetti ja infrapuna antureilla ja lukukynällä (Alfanon ratti olis myynnissä :o)
-mäkelän "evo" putki
-erimittaisia "flexejä" putkeen
-rattaita ja ketjuja
-infrapuna lämpömittari
-rengassarja

Jospas noilla jotain kivaa keksisi...
« Viimeksi muokattu: 09.08.2011 03:24 kirjoittanut Janne1985 »

Janne1985

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 42
Vs: Yamaha kysymyksiä
« Vastaus #23 : 09.08.2011 14:12 »
En malttanut olla käymättä radalla kun sain vähän pävityksiä koneeseen, ajoin vartin pätkän ja nostin auton kyytiin, yllätyksekseni paras kierros oli parantunut kaikista edellisistä kerroista 1.9s. Nyt alkaa tuntumaan hyvälle, vielä porttien ja sytyn ajoitus pitäis säätää ja sitten saa kelvata.

Onko normaali lämmöt koneessa kun 140astetta maksimit tulpan alta? 

Tuossa mietiskelin sellaista et kunka tiheään konetta tarvitsee porauttaa, karkeasti kuinka monta mäntää ajaa porautuksen välissä?

-Janne

ps. Kierroksetkin alkaa löytyä, nyt otti jo 14100rpm

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Yamaha kysymyksiä
« Vastaus #24 : 09.08.2011 15:32 »
Onko normaali lämmöt koneessa kun 140astetta maksimit tulpan alta? 

Riippuu tulpasta.
tulpan alta mitattaessa mittari näyttää lähinnä tulpan lämmön.
Denson iridium tulpat 31 ja 27 (ero on suurin piirtein sama, kuin egv 9 ja egv 10 tulpissa. :)  ) en muista kumpi oli kuumempi, mutta ero on n.40c.  kuumempi tulppa on 200-230 asteinen vähän koneesta riippuen.( meillä kuski ei suostu enään käyttämään tulppa antureita vaan ajaa ilman niin kauan, kun saadaan aikaiseksi pakokaasusta mittaava anturi)
.

Janne1985

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 42
Vs: Yamaha kysymyksiä
« Vastaus #25 : 09.08.2011 15:53 »
Onko normaali lämmöt koneessa kun 140astetta maksimit tulpan alta? 

Riippuu tulpasta.

meillä kuski ei suostu enään käyttämään tulppa antureita vaan ajaa ilman niin kauan, kun saadaan aikaiseksi pakokaasusta mittaava anturi)


Mulla on käytössä joka lafkassa myytävä ngk br9es.

Minkä takia hän ei suostu käyttämään, onko jokin muu syy kun ettei vaan halua? Mielellään itsekkin laittaisin pakokaasusta mittaavan mut ei taida olla yhteen sopivia tuon mun mittarin kanssa.

-janne

Janne1985

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 42
Vs: Yamaha kysymyksiä
« Vastaus #26 : 10.08.2011 11:47 »
Lueskelin noita vanhoja threadeja ja tarttui silmiin tuommoinen siristys keskustelu. Ite huomannut et 9-13krpm.n välillä imupuolelta kuuluu tuollainen terävä metallinen heinäsirkan ääni, onko syytä olla huolissaan?

-Janne

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Yamaha kysymyksiä
« Vastaus #27 : 10.08.2011 12:07 »

Minkä takia hän ei suostu käyttämään, onko jokin muu syy kun ettei vaan halua? Mielellään itsekkin laittaisin pakokaasusta mittaavan mut ei taida olla yhteen sopivia tuon mun mittarin kanssa.

-janne
Viime vuonna kisassa meni kone yli ja mittari näytti sen vasta sen jälkeen, kun kone hyyty. on sitä mieltä, että persuuksella tietää paremmin, missä lämmöt on.
.

Janne1985

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 42
Vs: Yamaha kysymyksiä
« Vastaus #28 : 11.08.2011 20:58 »
Maurille kiitokset :)

Janne1985

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 42
Vs: Yamaha kysymyksiä
« Vastaus #29 : 17.08.2011 19:05 »
Tuli tilattua tuo ir-majakka mut enhän mä kurja saa sitä ainakaan tuossa tallissa reagoimaan ollenkaan alfanoon (pro v2), onko siinä jokin niksi vai lukeeko tuo ir-vastaanotin ainoastaan kun auto on käynnissä(kierrosluku näkyy)? Vaikka miten lähelle vein tuon majakan niin ei mittari reagoi mitenkään, yritin katsella laitteen manuskastakin mut en kyllä löydä mitään asetusta magneetille/ir.lle.

Tuliko tilattua jaskaa.... ???


 

Team Laine Verkkokauppa