Kirjoittaja Aihe: Olka-akseleiden erot  (Luettu 4849 kertaa)

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Olka-akseleiden erot
« : 10.09.2011 22:18 »
Tuossa tullut mietittyä kyseisen osan eroja ja niiden vaikutusta. Selailin Radnen sivuja ja siellä oli useampaakin eri olka-akselia tarjolla.

Kundin autossa on tämmöset
http://www.radne.se/Store/Product/DisplayImage.aspx?Image=8118-1
Omassa taitaa olla nämä
http://www.radne.se/Store/Product/DisplayImage.aspx?Image=8117-2
Sitten on vielä cadettiin tarkoitetut
http://www.radne.se/Store/Product/ProductDetails.aspx?PartNo=8117-4

Eikös tuolla kyseisellä osalla ole jonkin arvoinen vaikutus renkaan nousemiseen?
Ohjaus nopeuteenkin taitaa olla jokin vaikutus.

Olenko nyt asian ymmärtänyt aivan päin pyllyä vai mikä juttu tuossa on takana?

Mistäköhän muuten mahtaa johtua että kundin rungossa, kuten myös erään tutun kundin autossa on eri mittaiset raidetangot. Pituus ero on sama ja samalla puolellakin jopa jos nyt oikein muistan(tätä ihmeteltiin jo heinäkuussa, mutta nousi mieleen, kun aloin pohtimaan itsekseni noita fillarin roikottimia).

Kyseessä on oman pojan 07 CRG junior ja kaverin pojan auto on 08 serkei jr. Pojan autossa nousee kyl takanen, mutta tuo toinen on siitä rajumpi että nostaa etufillaria!!!!
« Viimeksi muokattu: 12.09.2011 05:27 kirjoittanut rämeairo »
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

Reima

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 208
    • http://www.pengerkoski.com
Vs: Olka-akseleiden erot
« Vastaus #1 : 11.09.2011 08:26 »
Raidetankojen pituuserot johtuu siitä, että ratti ei ole keskellä runkoa.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Olka-akseleiden erot
« Vastaus #2 : 12.09.2011 01:42 »
Etufillarin nostaminen ei ole normaalisti hyvä juttu, Kaksi rengasta tuottaa enemmän pitoa kuin yksi. (vanha viiidakon sanonta)
Homman Pitää Olla Hauskaa

tuomoeskelinen

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 97
    • anttieskelinenracing.net
Vs: Olka-akseleiden erot
« Vastaus #3 : 12.09.2011 08:59 »
Tarkoituksena olisi lähinnä sitä sisätakasta nostaa, tai keventää. Eturenkaan noustessa R85 koneella, tai vaikka KF6 tai millä nyt tahansa, ei toimi...älä ota mallia siitä kaverista!!

Takarenkaan nousemista ei säädetä olka-akselin valinnalla, joten pidä autossa kiinni ne osat mitkä siinä on. Olettaen, että osat ovat ehjiä...

Tarvitset joko lainaan tai omaksi jonkun apuvälineen jolla voit mitata etupään camper ja caster kulmat. Tällainen laite on joko kiekot tai modernimmin laser. Aseta autoon perussäädöksi camper nollaan (eli edestäpäin katsottuna eturenkaat pystyyn) ja caster niin, että olkatapit ovat myös pystyssä (eli kuningaspultti sivustapäin katsottuna pystyyn). Haritusta vaikkapa milli puolelleen, eli ylhäältä päin eturenkaita katsottaessa niiden etureunat ovat kauempana toisistaan kuin takareunat...

Myös etupään leveydellä vaikutat takapään käyttäytymiseen. Etupään leventäminen lisää pitoa keulaan. Liika levennys tekee yliohjaavan...

Jos ei nosta tarpeeksi takarengasta, kallista aluksi tappeja taaksepäin, eli lisää casteria.

Forumilta löydät jonkun oikeasti asiaan perehtyneen kirjoituksen aiheesta, otsikko on muistaakseni 'auton pikasäätöohje' ja krjoittajana Kimi. Ei muuta kuin haku päälle ja pää sekaisin!




rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: Olka-akseleiden erot
« Vastaus #4 : 12.09.2011 10:39 »
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,2043.0.html

 Kiitos kimille kirjoittamisen innokkuudesta.

Tiedän kyllä että ajaessa takapyörän kuuluu nousta, mutta eikös se ole lähtöisin etupäästä?
Jostain lyhyen kiinnostuksrn aikana luin/katsoin että takapyörän nouseminen lähtee keulan kiertoliikkeestä, josta ajatus olka-akselin muutoksesta lähti. Illalla lukemaan tuota linkkiä ja hakkaamaan päätä seinään että edes jotenkin ymmärtäisi.
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

tuomoeskelinen

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 97
    • anttieskelinenracing.net
Vs: Olka-akseleiden erot
« Vastaus #5 : 12.09.2011 11:08 »
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,2043.0.html

Tiedän kyllä että ajaessa takapyörän kuuluu nousta, mutta eikös se ole lähtöisin etupäästä?
Jostain lyhyen kiinnostuksrn aikana luin/katsoin että takapyörän nouseminen lähtee keulan kiertoliikkeestä, josta ajatus olka-akselin muutoksesta lähti. Illalla lukemaan tuota linkkiä ja hakkaamaan päätä seinään että edes jotenkin ymmärtäisi.

Aivan, etupäästä se lähtee...mutta ei osia vaihtamalla, vaan niiden asentoa säätämällä...

Laita auto tasaiselle lattialle ja keulaan painoa niin, että renkaat pysyy maassa. Kääntelet sitten rattia ja katsot mitä takapäässä tapahtuu. Muuta seuraavaksi vaikka keulan leveyttä reilusti, ja kääntele taas rattia samalla seuraten ja vaikka mittaamalla toteat mitä takapäässä NYT tapahtuu.

Saat väännetyksi rautalankamallin itsellesi keulan geometrian muutoksista ja niiden vaikutuksesta takapäähän.



 

Team Laine Verkkokauppa