Kirjoittaja Aihe: Raket 85 imu- ja pakoasteet  (Luettu 7766 kertaa)

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Raket 85 imu- ja pakoasteet
« : 19.09.2011 08:24 »
Osaisiko joku kertoa miten imu- ja pakoasteita voidaan muuttaa? Itselläni on jo jokin käsitys siitä miten nuo asteet saadaan mitattua, mutta jos ne ei ole oikein kohdillaan, niin miten niitä voi säätää?
Vauhti pidentää aikaa!

Husse

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: Raket 85 imu- ja pakoasteet
« Vastaus #1 : 19.09.2011 08:53 »
Täältä löytyy apu astejuttuihin.

http://www.skallio.com/tekniikka/degrees.html

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: Raket 85 imu- ja pakoasteet
« Vastaus #2 : 19.09.2011 08:56 »
Täältä löytyy apu astejuttuihin.

http://www.skallio.com/tekniikka/degrees.html


Aivan loistavaa! Kiitokset kovasti :)




Vauhti pidentää aikaa!

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: Raket 85 imu- ja pakoasteet
« Vastaus #3 : 22.09.2011 08:28 »
Täältä löytyy apu astejuttuihin.

http://www.skallio.com/tekniikka/degrees.html


Kyllä kannatti ruveta mittailemaan. Koneesta taisi olla puhti jo täysin pois, sillä mäntä oli aivan loppu. Imu- ja pakoasteet olivat jo osin laittoman puolella: imu 132,5 ja pako 145. Männän vaihdon jälkeen asteet olivat imu 128 ja pako 139. Sisäänajon ja testin jälkeen pojan mukaan ero oli sama kuin kuristimien poiston jälkeen. Jospa nuo ajat nyt vihdoin lähtisi parempaan suuntaan! On taas itsekkin hiukka viisaampi ja jatkossa osaa tuota tarkkailla vähän paremmin.




Vauhti pidentää aikaa!

Husse

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: Raket 85 imu- ja pakoasteet
« Vastaus #4 : 22.09.2011 09:55 »
Mitenkäs nuo pakoasteet putosivat noin paljon männän vaihdolla, jos tiivisteen paksuus pysynyt samana ja mäntä suunnilleen saman korkuinen? Ei välttämättä kierrä ihan hirveästi noilla pakoasteilla! Lisäksi palotilan koon kanssa voi tulla ongelmia, jos mäntä ylempänä sylinterissä.
« Viimeksi muokattu: 22.09.2011 10:03 kirjoittanut Husse »

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: Raket 85 imu- ja pakoasteet
« Vastaus #5 : 22.09.2011 10:15 »
Mitenkäs nuo pakoasteet putosivat noin paljon männän vaihdolla, jos tiivisteen paksuus pysynyt samana ja mäntä suunnilleen saman korkuinen? Ei välttämättä kierrä ihan hirveästi noilla pakoasteilla! Lisäksi palotilan koon kanssa voi tulla ongelmia, jos mäntä ylempänä sylinterissä.

Ihan hyvä kysymys! Oman arvioni mukaan mäntä oli vain niin kulunut (pääsi keinumaan mitatessa) kun sitä ei oltu kertaakaan vaihdettu kahteen vuoteen - ihme, että lähti enää ylipäänsä käyntiin! Ehkäpä hiukan käynnistystä helpotti kun tekohengitin mäntää pariin otteeseen uudella männänrenkaalla (ylempi). Voiko tosiaan mäntä kulua niin paljon, että asteet heittää noin paljon? Siihen en kyllä osaa itse ottaa kantaa. Katsotaan noita koneen kierroksia kun pääsemme kuivalle radalle testaamaan. Tuo sisäänajo ja testiajo kun tapahtui märällä radalla, niin ei ihan täysin tiedä miten nyt kone käyttäytyy.
Vauhti pidentää aikaa!

Husse

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: Raket 85 imu- ja pakoasteet
« Vastaus #6 : 22.09.2011 10:40 »
Kaipa se mäntä voi keinua noinkin paljon. Laskurilla laskettuna pitäisi männän korkeus sylinterissä muuttua n. 0,9mm, että asteiden pudotus olisi noin paljon.Oletko yhtään mittaillut palotilan kokoa? Kun nuo pakoasteet ja palotilan koko menee vähän käsikädessä Raketissa. Imua sentään pystyy muuttamaan mäntää lyhentämällä. Pakoasteiden mittaus on sikäli aika hankalaa, koska rakotulkki 0,2 mm paksu 6 mm leveä (väärä leveys vaikuttaa mittauksiin) taipuu helposti pakopuolella mitatessa. Eli eri mittaajat saavat eri tuloksia. En ole kyllä tavannut noin matalia pakoasteita missään Raketin koneissa.
« Viimeksi muokattu: 22.09.2011 10:44 kirjoittanut Husse »

tuomoeskelinen

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 97
    • anttieskelinenracing.net
Vs: Raket 85 imu- ja pakoasteet
« Vastaus #7 : 22.09.2011 10:47 »
Ei männän kuluminen kyllä selitä noin suurta eroa asteissa... älä heitä vanhaa mäntää roskiin. Mittaa se ja vertaa uuteen.
Imuasteet on voinut edellinen koneen laittaja hakea kohdalleen viilaamalla männän helmasta, mutta pako on toinen juttu.

Kai pytty on kunnolla kiinni ja siellä on alatiiviste paikoillaan? Asteet on mitattu oikein?

Tarkista ihmeessä palotila, se voi olla vähän pielessä. Silloin voit joutua tiivisteen paksuutta muuttamalla hakemaan palotilan kohdalleen, ja silloinhan tietysti muuttuu myös imu...

Noilla ei tietenkään ole mitään väliä, jos ette osallistu kisoihin!


jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: Raket 85 imu- ja pakoasteet
« Vastaus #8 : 22.09.2011 10:48 »
Kaipa se mäntä voi keinua noinkin paljon. Laskurilla laskettuna pitäisi männän korkeus sylinterissä muuttua n. 1mm, että asteiden pudotus olisi noin paljon.Oletko yhtään mittaillut palotilan kokoa? Kun nuo pakoasteet ja palotilan koko menee vähän käsikädessä Raketissa. Imua sentään pystyy muuttamaan mäntää lyhentämällä. Pakoasteiden mittaus on sikäli aika hankalaa, koska rakotulkki 0,2 mm paksu 6 mm leveä (väärä leveys vaikuttaa mittauksiin) taipuu helposti pakopuolella mitatessa. Eli eri mittaajat saavat eri tuloksia. En ole kyllä tavannut noin matalia pakoasteita missään Raketin koneissa.

Palotilan kokoa en ole mitannut. Mittaus täytyy kyllä vielä suorittaa kunhan saan siihen tarvittavat mittavälineet. Täytyy vielä tarkistusmitata noita pakoasteita. Yhdyn täysin kantaasi, että pakoasteiden mittaus on hankalaa. Varsinkin näin ensikertalaiselle.
Vauhti pidentää aikaa!

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: Raket 85 imu- ja pakoasteet
« Vastaus #9 : 22.09.2011 10:54 »
Ei männän kuluminen kyllä selitä noin suurta eroa asteissa... älä heitä vanhaa mäntää roskiin. Mittaa se ja vertaa uuteen.
Imuasteet on voinut edellinen koneen laittaja hakea kohdalleen viilaamalla männän helmasta, mutta pako on toinen juttu.

Kai pytty on kunnolla kiinni ja siellä on alatiiviste paikoillaan? Asteet on mitattu oikein?

Tarkista ihmeessä palotila, se voi olla vähän pielessä. Silloin voit joutua tiivisteen paksuutta muuttamalla hakemaan palotilan kohdalleen, ja silloinhan tietysti muuttuu myös imu...

Noilla ei tietenkään ole mitään väliä, jos ette osallistu kisoihin!



Täytyy tosiaan tarkistaa mittatulokset uudelleen sekä mitata tuo palotila. Tarkoitus olisi ensi vuonna lähteä hakemaan nousupiteitä yleiseen, joten nuo moottorin asteet täytyy saada kohdilleen - ja kone kulkemaan!
Vauhti pidentää aikaa!


 

Team Laine Verkkokauppa