Kirjoittaja Aihe: Karting-lajiryhmän kokous 14.9. Päätös harrastajakilpailuista  (Luettu 10872 kertaa)

HP

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 66
Kuka suomentaa tämän kohdan?

Harrastajaluokkien mukanaolo kansallisissa kilpailuissa

Harrastajaluokkien kilpailut voidaan sallia lajiryhmän luvalla ja harrastajaluokkien kilpailut voi järjestää vain alueellisina kilpailuina.

Eli eikö cadettia ja miniä saa ensi vuonna ajattaa "K" kisoissa, esim. Aluemestareiden kilpailussa?

katito

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 127
  • Kotirata: Hyvinkää Tuikkala
Kansallisissa kisa luokissa ei ole cadettia eikä harrastajaminiä.
Kansallisen kilpailun järjestävä seura voi hakea AKK:n lajiryhmältä luvan ajattaa myös luokat cadet ja harrastajaminin kansallisessa kisassa lisä luokkana.
Aluemestaruuskilpailut ei ole kansallisiakilpailuja vaan aluekilpailuja jossa ajaa kaikki luokat alueen mestaruudesta.
Yleensä cadetit ja harrastajaminit ajavat seurojen järjestämiä kilpailuja ja cuppeja josta saa arvokasta kilpailu kokemusta isompiin luokkiin. (usko pois nuo tenavat kasvaa nopeasti ;D)

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Näin se on aina ollut. Mutta kilpailijamäärien vähetessä alettiin ottaa yhä useammin harrastajaluokkia mukaan kansallisiin kilpailuihin. Sillä saatiin järjestäminen kannattavaksi, edelleen piti kysyä lupa lisäluokille. Saattoi se lupa unohtuakin. Sääntökirja tuntee vain aikuisharrastajien mukaan ottamisen kansallisten kisojen yhteyteen, ei muiden harrastajaluokkien. Lisäksi kaikilla pitää silloin vähintään karting peruslisenssi junior tai yleisellä luokituksella, harrastajaluokituksella ei saa ajaa kansallisessa kisassa..

Ehkä tästä on tullut tapa ja nyt palataan siihen miten se piti olla. Hienoahan se oli kun mestareitten kisassa oli 50 lasten harrastajaluokan kilpailijaa. Ei ole silti kiirettä Cadetti/Mini ikäisellä satojen kilometrien kisamatkoihin. Ehtii sitten myöhemminkin kyllästyä reissaamiseen.
-petri-
« Viimeksi muokattu: 20.09.2011 20:50 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

HP

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 66
 "K" kisoissa, esim. Aluemestareiden kilpailussa.

Tämä kyllä on "K" kisa kitin mukaan............siis en tarkoita alueiden kisoja, vaan "mestareiden kisaa".




HP

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 66
Jatkoa:
"Yleensä cadetit ja harrastajaminit ajavat seurojen järjestämiä kilpailuja ja cuppeja josta saa arvokasta kilpailu kokemusta isompiin luokkiin. (usko pois nuo tenavat kasvaa nopeasti )"

SavoCupissa ajoi tänä vuonna enimmillään 4 miniä, joten se siitä arvokkaasta kokemuksesta. Kaikki ei tahdo aloittaa/välissä ajaa cadetilla (pituus on äkkiä 950 rungolla rajoite). On hyvä että on tarjottu mahdollisuus ajaa isomman osanottajamäärän kanssa kisoja (ei sinne ole pakko mennä), ja kerätä arvokasta kokemusta rakettia/KF6 hitaammalla pelillä. Ja ei niitä cadettejakaan liika alueiden sisäisissä lähdöissä nähtä.

Tenava kasvaa (meillä ajaa junnu lisenssillä) ja oli hyvä että päästiin aikanaan kokeilemaan ajamista eri radoilla ja isommassa porukassa (minillä).

"Hienoahan se oli kun mestareitten kisassa oli 50 lasten harrastajaluokan kilpailijaa. Ei ole silti kiirettä Cadetti/Mini ikäisellä satojen kilometrien kisamatkoihin. Ehtii sitten myöhemminkin kyllästyä reissaamiseen."

Siis homma hiipuu vielä enemmän raket karnevaalin ja KF6 Challengen ympärille?




saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
HP, oletko siis sitä mieltä että Cadettien ja Minien tulisi ajaa kansallisissa kisoissa?

Minusta se ei ole hyvä ajatus vaikka se saattaa tuntua AKK:n holhoukselta. Jos alueellisissa harrastajakisoissa ei riitä osallistujia, on ollut yleinen käytäntö että muiden alueiden harrastakisoissa saa ajaa. Täällä alue 5:llä on oma harrastajakiertue (HHK). Lisäksi on saanut ajaa Monakon tiistaikisat ja LavintoCupit. Varmaan 12 kisaa yhteensä ja porukkaa yli 20 kuskia lähdössä/luokka (Osallistujia HHK kiertueella Cadet 21 eri kilpailijaa, Minissä 31). Mutta se tulee vain ahkeran kerho/seuratyön kautta.

Tässä lajiryhmän tiedotteessa pyritään tarkentamaan käytäntöä ottaa harrastajaluokkia kansallisiin kisoihin. Ja kyllä hyvissä kansallisissa kisoissa riittää porukkaa, juniorluokissa on alkukesästä tunkua. Kunhan yleisenkin luokan kuskit jaksaa ajaa muutakin kuin Cuppeja, karnevaaleja ja Challengeja, kansallisia kisoja pystyy pitämään.

On kuitenkin totta että kaikkiin kisoihin ei riitä porukkaa, sen takia Toijalassa ei ole järjestety kansallisia kisoja kolmeen vuoteen. Siellä on keskitytty nuorisotyöhön ja kerhoiluun. Sen sijaan Kangasalla on ollut 3 kisat. Niin että alue 5:llä on riittänyt ohjelmaa myös kisojen järjestelyissä.
« Viimeksi muokattu: 20.09.2011 20:51 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

HP

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 66
"Jos alueellisissa harrastajakisoissa ei riitä osallistujia, on ollut yleinen käytäntö että muiden alueiden harrastakisoissa saa ajaa."

Siis aivan vakavalla naamalla ehdotat että esim. Joensuusta lähtee joku ajamaan esim. Keski-Suomi cuppia. Lähin kisa on Pieksämäellä (185 km), Lievestuore (215 km), Jämsä (305 km), Saarijärvi (315 km).

Tämäkö oli sitä: "Ei ole silti kiirettä Cadetti/Mini ikäisellä satojen kilometrien kisamatkoihin. Ehtii sitten myöhemminkin kyllästyä reissaamiseen."

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
No en, eikä tässä niin vakavalla naamalla muutenkaan pidä olla.

Alunperin topicissa kysyttiin mitä tiedoite tarkoittaa. Se kai tulikin selväksi. Muuten spekuloitiin syitä sen takana. Lajiryhmä ei oleensä näihin netti keskusteluihin osallistu, mutta jos oikeasti haluaa kyseenalaistaa päätökset niin kannattaa ottaa heihin yhteyttä.

Itä-suomessa näyttää olleen yksi kansallinen kisa tänä vuonna äitienpäivänä. Lisäksi SM ja aluemestaruus, joten reissuun joutuu kansallisten kisojenkin takia. Siitä pitää olla oikeasti huolissaan jos harrastajakisassa on vain neljä miniä. Sellaisella määrällä ei kunnon kisoja saada aikaan ja kerhotyöhön pitänee alkaa panostaa pitkäjänteisesti.

Reissaamiseen saatta kyllästyä, meillä on menossa 7. vuosi kartinkia vanhemman kuskin kanssa ja kuskilla on selviä merkkjä burnoutista. Kerran jo löi hanskat tiskiin, mutta ehkä sittenkin jatketaan. Seuraava kierros nuoremman kanssa alkaa kohta Cadetissa.
-petri-

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Siis aivan vakavalla naamalla ehdotat että esim. Joensuusta lähtee joku ajamaan esim. Keski-Suomi cuppia. Lähin kisa on Pieksämäellä (185 km), Lievestuore (215 km), Jämsä (305 km), Saarijärvi (315 km).
Nyt en ihan ymmärrä pointtia (vaikka ei ehkä ole tarviskaan  ;) )
Pohjoisessa on sama juttu. siellä joku porukka ajelee treenejäkin prisman parkkiksella ??? ??? kun lähin rata on 150km päässä.
radat kun sijoittuu tänne etelään ja länteen.

mutta se mun pointti..... jos kerran keskisuomi-cupin osakilpailut on liian kaukana, niin onko sitten aika alkaa miettimään omia cuppeja Joensuun radalla? Tämäkin laji tarvitsee tekijöitä. alue cupit on hyvä aloittaa ja opetella kisan tekemistä.

ja mekin tultais ihan mielellään joskus ajamaan joensuuhun kansallinen kisam jos siellä sellainen olisi tulossa.
.

HP

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 66
"mutta se mun pointti..... jos kerran keskisuomi-cupin osakilpailut on liian kaukana, niin onko sitten aika alkaa miettimään omia cuppeja Joensuun radalla? Tämäkin laji tarvitsee tekijöitä. alue cupit on hyvä aloittaa ja opetella kisan tekemistä."

SavoCuppia ajetaan perinteisesti myös Joensuussa. Siellä mekin oltiin. Pointti on, että kun mini-kuskeille ei ensi kesäksi ole tarjolla kun alueen sisäisiä kisoja, niin pahasti pelkään että savossa ei kukaan aja ensi kesänä minissä! Vielä tällä kaudella on voinut kisakalenterin rakentaa tyyliin; SavoCup, aluemestaruuskisa ja jos lykästää "mestareiden kisa" ja tähän päälle muutama valittu kansallinen kisa jossa on mukana minit (tänä vuonna esim. Kallio Karting). Tällöin on saanut toimivan ja mielekkään kesän.........ja näin on muutkin toiminut, jolloin omassa cupissa on sentään riittänyt muitakin. Sama tilanne on ensi kesänä cadetissa!

Kun me ajettiin (ei niin pitkä aika sitten) Savocuppia minissä, olivat lähdöt vääränä mini kuskeja...........


 


Eski

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 75

Kansallisen mini-luokan lopettaminen oli todella suuri virhe lajiryhmältä. Keski-Suomen cupissakaan ei pikkuminejä ole ainakaan viime vuosina montaa ollut, mutta nyt pikkuministä mennään suoraan raksu-junnuun, joka on melkoinen hyppy näistä muutaman auton aluekisoista suoraan täyden radallisen raksujen sekaan. Nyt kun tulee vielä tämä uusi rotax mini -luokka nykyisten pikkuluokkien lisäksi, niin eipä ole kuskeja kohta missään kisassa tarpeeksi, koska pikkuluokat jakautuvat eri kisoihin. Sen takia nämä harrastajaluokat ja erityisesti pikkumini olisivat hyviä lisäluokkia pienemmillä radoilla ajettaviin kansallisiin kisoihin, kuten esimerkiksi Jämsä, Ulvila tai Pieksämäki, jotka peruttiin tänä vuonna osallistujamäärän vähäisyyden takia.

Eski


sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
En tiedä miten lajiryhmä näkee tuon Rotax mini-luokan, onko se ajateltu KF6 ja KF3 välissä olevana "väliluokkana" vai minä?
Autot näyttää niin koomisilta kun pikkurunkoon on istutettu miehen kokoinen moottori ja silmä kertoo että joku ei nyt täsmää...  ;D

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Minä vaan luulen, että mitä tahansa kokeillaan, ettei vaan tarvitsisi koittaa Raket 95:ttä...

Sinänsä Rotaxin koneesta ei ole pahaa sanottavaa, mutta mini-Max (13 hp) vaan on aika raju peli cadetin/harrastaja85:n jälkeen. Tosin on siitä vieläkin kuristetumpi versio micro-Max (7 hp).
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Seppe

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 12
sen pitäis olla jokaisen oma asia, jos haluaa kiertää ympäri ämpäri eri ratoja harjoitellen, kilpaillen ja hauskaa pitäen. jokaisen oma asia jos haluaa vuositolkulla kiertää samaa rataa nauttien. parasta lajissa on kilpailut matkoineen, uudet kaverit eri varikoilla juttuineen....eli jokaisella pitäis olla vapaus ajaa siellä missä haluaa ja ne jotka ei halua niin ei oo pakko. mitä isommat kisat(monta eri luokkaa mitä seurata) sen paremmin tulee oppia isälle ja lapselle lajin hienoudesta, nyt cadetissa ja minissä kisojen kiertäminen on vielä halpaa touhua, vaikka välillä "lyö päätänsä seinään" ja maksaa "oppirahoja", kuin esimerkiksi kf luokissa,( joihin hirveä kiire, kun pienemmisä luokissa ei ole kisoja) joissa jokainen kierros maksaa potenssiin kymmenen verrattuna cadettiin. ne jotka kyllästyy kiertämään kisoja, niin ne kyllästyy kiertämään teki ne mitä tahansa. tämä on lasten laji vielä näissä luokissa ja kyllä omat vanhemmat paremmin lapsensa tuntee kuin lajiryhmä, joten viimekäden päätös oman lapsen kisojen ajamisesta pitäis jättää vanhemmille kumminkin.

tuomoeskelinen

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 97
    • anttieskelinenracing.net
sen pitäis olla jokaisen oma asia, jos haluaa kiertää ympäri ämpäri eri ratoja harjoitellen, kilpaillen ja hauskaa pitäen. jokaisen oma asia jos haluaa vuositolkulla kiertää samaa rataa nauttien. parasta lajissa on kilpailut matkoineen, uudet kaverit eri varikoilla juttuineen....eli jokaisella pitäis olla vapaus ajaa siellä missä haluaa ja ne jotka ei halua niin ei oo pakko. mitä isommat kisat(monta eri luokkaa mitä seurata) sen paremmin tulee oppia isälle ja lapselle lajin hienoudesta, nyt cadetissa ja minissä kisojen kiertäminen on vielä halpaa touhua, vaikka välillä "lyö päätänsä seinään" ja maksaa "oppirahoja", kuin esimerkiksi kf luokissa,( joihin hirveä kiire, kun pienemmisä luokissa ei ole kisoja) joissa jokainen kierros maksaa potenssiin kymmenen verrattuna cadettiin. ne jotka kyllästyy kiertämään kisoja, niin ne kyllästyy kiertämään teki ne mitä tahansa. tämä on lasten laji vielä näissä luokissa ja kyllä omat vanhemmat paremmin lapsensa tuntee kuin lajiryhmä, joten viimekäden päätös oman lapsen kisojen ajamisesta pitäis jättää vanhemmille kumminkin.

Mihin lajiryhmä meitä nyt pakottaa??

Seppe

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 12
ei lajiryhmä meitä mihinkään pakota, vain vähän hiekottaa...

LynX

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 161
Enpä osaa ottaa tähän topicin aiheeseen kantaa, muuten kuin että noiden lisäluokkien ja vaihtoehtojen nopea lisääntyminen voisi liittyä vahvinten kauppiaiden intresseihin.

Ajalla ennen nettikauppoja (=ulkomailta) lähes kaikki tarpeellinen sälä kun hankittiin paikallisten kauppureiden kautta ja kaupankin pidossa oli jotain mieltä. Nyt tuosta sälästä suuri osa tulee postissa suoraan kotiin ja jopa ihan kohtuu hinnoilla.

Raket-Yamaha yhtälössä kun ollut perinteisesti se pulma kauppureiden kannalta, että tavara liikkuu vain yhteisön sisällä ja uutta tavaraa ei juurikaan myydä. Vasta Sm tasolla myynti lähtee käyntiin, siinäkin osaavat teamit ovat syöneet kauppureiden leipää, kun noilla omavaraisuus ja hieman päälle hankitaan kisareissuilla ja omien kontaktien kautta.

Mutta kuutoset ja noi muut uudet hankitaankin kauppurien tiskiltä. Ja vanhoja ei käytännössä tarvitse enää kukaan. Sopivasti vielä lisukkeeksi päivitykset. Kyllähän toki tämä kaupallisuus on hyvä homma, jos kaupan pitoa ajattelee. Mutta tuskin harrastajan rahan käytön kannalta.

Muutoinhan kauppurille homma näkyy esim näin:
- rungot minimikatteella jotta merkkikohtaisia osia myymään. No niitähän ei niin paljoa tarvita, ainakaan just sen merkin osia. Noi toisenkin osat käy ja näitäkin saa kätevästi ulkomailta netistä
- kauppias ajaa sen parisataa kilometriä radalle ja myy viikonlopun aikana vaikka 1000e edestä tavaraa (nämä vaan hatusta) tuosta voisi olettaa syntyvän muutaman satasen myyntivoitto. Siittä pois naftat, myyjän oma ruoka ja työaika.. Onkohan siis hyväntekeväisyyttä (=palvelua) vaiko jotain järkevää businessia
- varastossa pitää olla tavaraa. Ja iso raha siinä sitten seisoo, riskinä että taas joku tuote jää käsiin
- suurin volumi olisi rengasmyynnissä, mutta siinä kun ei ole katetta. korkeintaan jokunen kymppi. Maahantuojalla suuremmat riskit, mutta voi saada myös jäämään enemmän katetta, jos kaikki menee ok.

« Viimeksi muokattu: 23.09.2011 17:52 kirjoittanut LynX »

Unnu

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 45
Raket ja yamppu kauppiaiaitakin on jotka eivät viitsi vaivautua kuppi/karnevaali kisojen aikana pitämään kioskiaan auki vaikka kisat olisivat omalla paikkakunnalla.Esimerkkejä löytyy kehä3:n sisältäkin. Tämäkö on sitä "hyvää palvelua " oman runkomerkin edustajalta, sori jos menee vuodatukseksi ...eikä kyse ole vaatimattomimmasta kauppurista tässä maassa....Väillä ei viitsitä vasta maileihin jos pyydetään apuja.... Palvelua ja hyvää huolenpitoa, arvostus kasvaa kasvamistaan. Onko joku muu kokenut vastaavaa ????

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Palvelua ja hyvää huolenpitoa, arvostus kasvaa kasvamistaan. Onko joku muu kokenut vastaavaa ????
kun en tiedä firmaa, nii voipi mennä ristiinkin ;D

eli radalla käytetään sitä, mikä on paikalla. yleensä Jaatista.
Linear powerilta hommataan 95% varaosista. yleensä kisan jälkeisellä viikolla käydään hakemassa tarpeelliset osat ja ennen kisaa täydennetään, jos on tarve.
Ongelmiin saa vastauksen puhelulla.

Tämän takia en käytä ulkomaisia paikkoja, vaikka olisivat halvenpia. sieltä ku ei tipu apua/ osia silloin, kun sitä tarvii.

Ja sen olen huomannu, että "talleilla" on ainakin osa tavaroista omille autoillle "tallihintaan" kisapaikoilla



tää on toiminu 6 vuotta moitteetta.
« Viimeksi muokattu: 27.09.2011 11:53 kirjoittanut iskä »
.


 

Team Laine Verkkokauppa