Enpä osaa ottaa tähän topicin aiheeseen kantaa, muuten kuin että noiden lisäluokkien ja vaihtoehtojen nopea lisääntyminen voisi liittyä vahvinten kauppiaiden intresseihin.
Ajalla ennen nettikauppoja (=ulkomailta) lähes kaikki tarpeellinen sälä kun hankittiin paikallisten kauppureiden kautta ja kaupankin pidossa oli jotain mieltä. Nyt tuosta sälästä suuri osa tulee postissa suoraan kotiin ja jopa ihan kohtuu hinnoilla.
Raket-Yamaha yhtälössä kun ollut perinteisesti se pulma kauppureiden kannalta, että tavara liikkuu vain yhteisön sisällä ja uutta tavaraa ei juurikaan myydä. Vasta Sm tasolla myynti lähtee käyntiin, siinäkin osaavat teamit ovat syöneet kauppureiden leipää, kun noilla omavaraisuus ja hieman päälle hankitaan kisareissuilla ja omien kontaktien kautta.
Mutta kuutoset ja noi muut uudet hankitaankin kauppurien tiskiltä. Ja vanhoja ei käytännössä tarvitse enää kukaan. Sopivasti vielä lisukkeeksi päivitykset. Kyllähän toki tämä kaupallisuus on hyvä homma, jos kaupan pitoa ajattelee. Mutta tuskin harrastajan rahan käytön kannalta.
Muutoinhan kauppurille homma näkyy esim näin:
- rungot minimikatteella jotta merkkikohtaisia osia myymään. No niitähän ei niin paljoa tarvita, ainakaan just sen merkin osia. Noi toisenkin osat käy ja näitäkin saa kätevästi ulkomailta netistä
- kauppias ajaa sen parisataa kilometriä radalle ja myy viikonlopun aikana vaikka 1000e edestä tavaraa (nämä vaan hatusta) tuosta voisi olettaa syntyvän muutaman satasen myyntivoitto. Siittä pois naftat, myyjän oma ruoka ja työaika.. Onkohan siis hyväntekeväisyyttä (=palvelua) vaiko jotain järkevää businessia
- varastossa pitää olla tavaraa. Ja iso raha siinä sitten seisoo, riskinä että taas joku tuote jää käsiin
- suurin volumi olisi rengasmyynnissä, mutta siinä kun ei ole katetta. korkeintaan jokunen kymppi. Maahantuojalla suuremmat riskit, mutta voi saada myös jäämään enemmän katetta, jos kaikki menee ok.