kartingforum.fi

Kartingkeskustelu => Aloittelijoiden kysymykset => : prautio 03.06.2010 11:45

: Raket 120 Walbron peruskunto
: prautio 03.06.2010 11:45
Aloittelija kyselee apuja Walbron säätöön ja kunnostukseen.
Aiemmin lähti hyvin käyntiin, parhaiten toimi seosruuvi kiinni. Kuumana kasteli ja oli tosi vaikea saada käyntiin.

Nyt ei saa edes kylmänä käyntiin, puolipuristimesta alkaa tulla melkein raakaa bensaa kun nykii konetta käyntiin. Seosruuvi kiinni ei mitään vaikutusta.

Laitetaan uudet kalvot ja tiivisteet, mutta onko kaasarissa joku perusteellisempi vika, kun antaa niin rikasta seosta vaikka ruuvi on kiinni.

T: P.R.
: Vs: Raket 120 Walbron peruskunto
: awi 03.06.2010 13:16
Tarkasta, ettei pulssireikä ole ummessa - ts. tiivisteet on kaikki oikein päin. Sen jälkeen pitäisi kaasutinpumpulla tarkastaa, että neulaventtiili pitää.

Kaasutinpumppu on pieni käsipumppu painemittarilla, jolla pumpataan bensanipasta painetta sisään. Pumpatessa neulaventtiilin pitäisi aueta jossain 0,7-1,2barin välissä, ohjearvona voisi pitää 0,8:aa ja sulkeutua uudelleeen, ennen kun paine on pudonnut 0,5 barin alle.
: Vs: Raket 120 Walbron peruskunto
: astro 03.06.2010 14:31
Mulla kävi tossa viimeviikolla ihan saman oloinen case.  Tarpeeksi kun pyöritti startterilla niin bensaa alkoi tulla pakokäyrästäkin :)  Testasin kaasaripumpulla ja kaasari ei pitänyt paineita ollenkaan, ilmeisesti neulan alla oli joku roska tms.

Purin kaasarin yläpuolen, keinuvipu ja neula ja jousi irti, vähän putsailua ja osat takaisin paikalleen. Nyt pelittää.
: Vs: Raket 120 Walbron peruskunto
: junnu a 05.06.2010 21:47
luultavasti neula kulunu
: Vs: Raket 120 Walbron peruskunto
: EriHidaste 07.06.2010 20:57
hmm... seos ruuvi kiinni? Eikös se ole aika rikkaalla silloin? ??? ???
: Vs: Raket 120 Walbron peruskunto
: junnu a 08.06.2010 10:48
taitaa olla näissä vehkeissä ylä ja ala kierroksille oma ruuvi ja ilmeisesti h-yläkierros ruuvi on kiinni ja L-auki sen minkä pitää mutta koitapa aukasta sitä h ruuvia
: Vs: Raket 120 Walbron peruskunto
: arsalone 08.06.2010 11:13
kaksi ruuvia juu, mutta toinen on tyhjäkäyntiruuvi.
http://www.radne.se/Store/Product/DisplayImage.aspx?Image=32048
: Vs: Raket 120 Walbron peruskunto
: junnu a 08.06.2010 11:20
ala kierros ruuvi ja ylä kierros ruuvi on ainaskin itsellä ei ole erikseen mitään tyhjä käynti ruuveja ala kierros ruuvista säädetään tyhjä käynti jos on liian tiukalla tai liian auki en muista kummin päin niin menetti tyhjäkäynnin
: Vs: Raket 120 Walbron peruskunto
: junnu a 08.06.2010 11:25
mutta ei tosin mikään raketin mopo
: Vs: Raket 120 Walbron peruskunto
: arsalone 08.06.2010 12:43
mutta ei tosin mikään raketin mopo

Joo tosimiesten vehkeissä on niin paljon ruuveja ettei niistä saa mitään tolkkua
: Vs: Raket 120 Walbron peruskunto
: TJF 08.06.2010 15:27
HIH HIH !!! :D
: kaasaria korjailtu ja säädetty
: prautio 08.06.2010 17:15
Uudet kalvot ja neula + tiivisteet laitettu, ei vaikutusta (vanhatkin taisivat olla aika vähän aikaa olleet).
Paineita alennettu jousta lyhentämällä, nyt suositelluissa arvoissa.

Tekee edelleen samaa, eli puolipuristimesta tulee tosi tuhtia sumua ulos, ja kastelee heti tulpaa eikä käy.

Edelleen hyviä neuvoja tarvitaan.
: Vs: Raket 120 Walbron peruskunto
: awi 08.06.2010 17:46
Jos/kun kerran neula pitää niin tulee mieleen, että se keinuvipu jossa neula on on niin vääntynyt, ettei kaasutin toimi käytännössä oikein, vaikka paineet hyvältä näyttäisivätkin.

Joku voisi vinkata miten tuo kannattaa mitata ja mitä arvoja pitäisi löytyä.

Onhan se tyhjäkäyntipiirin seosruuvin pää muuten ehjä?

Varakaasutin olisi hyvä olla testailuun ja eipään jää ajot kesken jos tulee radalla probleemaa...
: Vs: Raket 120 Walbron peruskunto
: Iso III 08.06.2010 20:11
Ryyppy pois ?
Kalvot ja tiivisteet oikeinpäin ?
Jos nipallinen kalvo, osuuko nippa paikkaansa ?
Ruuvien kärjet ehjät, 0-renkaat jousien ja kaasarin rungon välissä tallella ja ehjät ?
Keinuhaarukka originaalissa kuosissa eikä jumita akseliinsa ?
Runko putsattu paineilmalla useammin kuin parikertaa ?
Nukkasihti tallessa ja puhdas ?
Läpät ja akselit liikkuu kuten tarkoitus eikä jumita ?
Imukaula kaasarin ja koneen välissä ehjä eikä esim. halki ?

Niin tai näin, varakaasari tarvitaan  ;D






: Vs: kaasaria korjailtu ja säädetty
: Tommi Lehto 08.06.2010 20:15
Uudet kalvot ja neula + tiivisteet laitettu, ei vaikutusta (vanhatkin taisivat olla aika vähän aikaa olleet).
Paineita alennettu jousta lyhentämällä, nyt suositelluissa arvoissa.

Tekee edelleen samaa, eli puolipuristimesta tulee tosi tuhtia sumua ulos, ja kastelee heti tulpaa eikä käy.

Edelleen hyviä neuvoja tarvitaan.

Lisätään tohon vielä että tuuleta se moottori tyhjäksi, laita uusi tulppa, kaasari kii, ja nykäse narusta.

yleensä kone on TÄYNNÄ bensaa jos neula on ollu jumissa ja auto vähänkään nokka ylöspäin säilytyksessä
: Vs: Raket 120 Walbron peruskunto
: Kimi 08.06.2010 22:31
Moi,

Kalvon alla on keinuvipu ja sen toisessa päässä on hahlo. Kalvossa on nippa jossa ura, toi hahlo pitää pujottaa siihen
nipan uraan. Jos vivun hahlo ei ole paikallaan, niin kone käy tosi rikkaalla, koska neula on auki koko ajan. Nipattomia kalvojakin on.
Tää on aloittelijoiden perusvikoja, mutta ajattelin kuitenkin että tarkista tuo.

Jos pulssireijät on ummessa, niin ei toi kaasari nosta bensaa ollenkaan.

Kaasarissa on pelkkä L-ruuvi, Pääsuutin on kiinteä.



: Vs: Raket 120 Walbron peruskunto
: ATM 09.06.2010 00:34
Ja kaasaria kootessa kalvojen ja tiivisteiden järjestyksellä on merkitystä. Pumppukalvo, eli se R120 tapauksessa kaasarin alapuolella oleva ohut kalvo tulee kaasuttimen runkoa vasten. Yläpuolella olevan (säätö)kalvon kanssa järjestys on toisinpäin, eli tiiviste kaasuttimen runkoa vasten ja kalvo sen yläpuolella. Väärällä puolella oleva säätökalvo aiheuttanee myös tulvimisoireita.
: Vs: Raket 120 Walbron peruskunto
: Linksu 27.05.2011 20:03
Mistä noita kaasutin pumppuja saa? ja jos olisi jollain heittää linkkiä.