kartingforum.fi

Kartingkeskustelu => Cadet, Mini, Raket, KF6 ja Yamaha => : ratia69 29.06.2019 19:27

: Raket 95 kampiakselin välys
: ratia69 29.06.2019 19:27
Taas kyselen 95-raketista. Onko normaalia, että kampiakselin päittäisvälys on n. 1mm? Tämä, kun kokeilin liikuttaa vauhtipyörää sivusuunnassa. Entä sama kytkinkehän+hammaspyörän kanssa, välys 1-1,5mm?
: Vs: Raket 95 kampiakselin välys
: ratia69 29.06.2019 20:06
Liikutin vauhtipyörää siis kampiakselin pituussuunnassa, en toki sivusuunnassa...
: Vs: Raket 95 kampiakselin välys
: paavojaelvis 30.06.2019 08:11
Kampiakselin päittäisvälyksen arvioinnissa silmä ja käsi huijaa.  Mittaa välys mittakellolla.
: Vs: Raket 95 kampiakselin välys
: ratia69 30.06.2019 09:18
Kampiakselin päittäisvälyksen arvioinnissa silmä ja käsi huijaa.  Mittaa välys mittakellolla.

Ei ole mittakelloa tähän hätään, mutta akselin ääriulkoasennossa (rattaan puoli) vauhtipyörän ja rungon väliin mahtui naftisti 2.5mm kuuskoloavain. Kun työnsin vauhtipyörän sisään, väliin mahtui enää 1.5mm avain. Sanoisin, että välys on lähempänä 0.9mm kuin 0.8 mm. Kytkinkellon välys on tähän LISÄÄ vielä se 1.5mm. Eli yhteensä ratas liikkuu 2.5mm moottorin pitkittäissuunnassa.

Siis, kuinka paljon (tai vähän) välys pitäisi olla ja mitä voisi tehdä sen muuttamiseksi?
: Vs: Raket 95 kampiakselin välys
: Timberman 02.07.2019 14:22
Liikaa on väljyyttä. Kuinka paljon on väljää, kun liikutat akseliä ylös ja alas. Jos niinkin päin selvää väljyyttä, niin laakeri remonttii pikimmiten, ettei alakerta hajoa. Kun otat tulpan pois ja pyörität akselia ja laakereista kuuluu ääntä, niin voit olla varma että kohta hajoaa.
: Vs: Raket 95 kampiakselin välys
: ratia69 02.07.2019 22:47
Liikaa on väljyyttä. Kuinka paljon on väljää, kun liikutat akseliä ylös ja alas. Jos niinkin päin selvää väljyyttä, niin laakeri remonttii pikimmiten, ettei alakerta hajoa. Kun otat tulpan pois ja pyörität akselia ja laakereista kuuluu ääntä, niin voit olla varma että kohta hajoaa.

Oletin myös, että on liikaa päittäisväljyyttä. Toisaalta väljyyttä ei tunnu yhtään ylös alas suunnassa, ei vaikka kuinka tarkkaan tunnustelen.  Myöskään ei kuulu ylimääräistä ääntä kampiakselia pyörittäessä (ilman tulppaa), tosin startilla en uskalla pyörittää, koska sylinterin ruuvit ovat löysällä. Tästä syystä täysi laakeriremontti voi olla liioiteltua. Onkohan näissä jonkinlaista päittäislaakeria..? Vai mikä pidättelee akselia pituussuunnassa? Ja tyhmän jatkokysymys, voisko sylinterin löysyys aiheuttaa tuon päittäisväljyyden ??? (tuli just mieleen) Se selviää, kun kiristän ensin sylinterin  ::)
: Vs: Raket 95 kampiakselin välys
: paavojaelvis 02.07.2019 23:21
Liikaa on väljyyttä. Kuinka paljon on väljää, kun liikutat akseliä ylös ja alas. Jos niinkin päin selvää väljyyttä, niin laakeri remonttii pikimmiten, ettei alakerta hajoa. Kun otat tulpan pois ja pyörität akselia ja laakereista kuuluu ääntä, niin voit olla varma että kohta hajoaa.

Oletin myös, että on liikaa päittäisväljyyttä. Toisaalta väljyyttä ei tunnu yhtään ylös alas suunnassa, ei vaikka kuinka tarkkaan tunnustelen.  Myöskään ei kuulu ylimääräistä ääntä kampiakselia pyörittäessä (ilman tulppaa), tosin startilla en uskalla pyörittää, koska sylinterin ruuvit ovat löysällä. Tästä syystä täysi laakeriremontti voi olla liioiteltua. Onkohan näissä jonkinlaista päittäislaakeria..? Vai mikä pidättelee akselia pituussuunnassa? Ja tyhmän jatkokysymys, voisko sylinterin löysyys aiheuttaa tuon päittäisväljyyden ??? (tuli just mieleen) Se selviää, kun kiristän ensin sylinterin  ::)

Sylinterillä ei ole mitään tekemistä kampiakselin päittäisvälyksen kanssa.  Välys säädetään shimmilevyillä, jotka tulevat runkolaakerin ja laakeripesän väliin. Lohkon puolikkaiden välisen tiivisteen paksuuskin vaikuttaa asiaan. Itse olen shimmaillut uusiksi vasta kun välys ylittää 0,5 mm.

: Vs: Raket 95 kampiakselin välys
: ratia69 03.07.2019 07:11
Liikaa on väljyyttä. Kuinka paljon on väljää, kun liikutat akseliä ylös ja alas. Jos niinkin päin selvää väljyyttä, niin laakeri remonttii pikimmiten, ettei alakerta hajoa. Kun otat tulpan pois ja pyörität akselia ja laakereista kuuluu ääntä, niin voit olla varma että kohta hajoaa.

Oletin myös, että on liikaa päittäisväljyyttä. Toisaalta väljyyttä ei tunnu yhtään ylös alas suunnassa, ei vaikka kuinka tarkkaan tunnustelen.  Myöskään ei kuulu ylimääräistä ääntä kampiakselia pyörittäessä (ilman tulppaa), tosin startilla en uskalla pyörittää, koska sylinterin ruuvit ovat löysällä. Tästä syystä täysi laakeriremontti voi olla liioiteltua. Onkohan näissä jonkinlaista päittäislaakeria..? Vai mikä pidättelee akselia pituussuunnassa? Ja tyhmän jatkokysymys, voisko sylinterin löysyys aiheuttaa tuon päittäisväljyyden ??? (tuli just mieleen) Se selviää, kun kiristän ensin sylinterin  ::)

Sylinterillä ei ole mitään tekemistä kampiakselin päittäisvälyksen kanssa.  Välys säädetään shimmilevyillä, jotka tulevat runkolaakerin ja laakeripesän väliin. Lohkon puolikkaiden välisen tiivisteen paksuuskin vaikuttaa asiaan. Itse olen shimmaillut uusiksi vasta kun välys ylittää 0,5 mm.

Postauksen jälkeen tulin itsekin siihen tulokseen, että eihän sillä pitäisi olla mitään väliä kammen välykseen, vaikka sylinteri olisi kokonaan irti. Mutta kiitos tiedosta, jotenkin on sellainen kutina, että tässä välys on jäänyt kokonaan säätämättä.
: Vs: Raket 95 kampiakselin välys
: ratia69 15.04.2020 17:24
Avasin alapään, vaihdoin laakerit, ja sovitellessani simmilevyjä, niin huomasin, että yhteenkään simmiin ei ollutkaan tarvetta. Mahtoikohan olla niin, että välys johtui kuluneista laakereista (siis päittäisvälys akselin suunnassa)?

Nyt ei ole "enää" muuta ongelmaa kuin puristuspaineiden puute. Ja se EI johdu männästä eikä sylinteristä. Kiinnitin sylinterin toiseen alapäähän, jonka kanssa pursituspaineet olivat 3 bar. Ei muuta kuin alapää uudestaan auki, uusi tiiviste ja tiivisteliimaa väliin ja uusi mittaus.

Joku tiesi kertoa, että kampiakselin päittäisvälys saa olla 0,10 - 0,15, jos ei akselin ole tarkoitus olla "uiva". Mulla oli nyt aika lailla 0 tai ehkä 0,05. Laitan vähän paksumman tiivisteen, että saa kiristää ruuvit huolellisesti. Nyt tiiviste on 0,25.