Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 4 5 ... 10
1
Cadet, Mini, Raket, KF6 ja Yamaha / Vs: Raket renkaat
« Uusin viesti kirjoittanut MKR 13.11.2018 22:52 »
Vielä kerran pojat: Rengasopimus ei salli yhden luokan mallin vaihtoa. Fakta on se että menee vähintään 3-4 kisaa ennenkuin renkaasta päästään varmuudella jyvälle -> Ollaan puolivälissä kautta.

Cadetin tehoilla / painoilla taitaa enemmän olla se ongelma että nykyinenkin rengas vaan kasvaa käytössä kun rengas kerää kumia asfaltista. Ajoin aikoinani kilpaa useamman vuoden n.30hp / 172kg autolla, sarjassa jossa renkaan shore luku oli 50. (Rengas oli Vega SL6, jotka olivat tuolloin pehmeämpiä kuin nyt) Kaudessa oli 8 osakilpailua, käytin 4 sarjaa per kausi. Setti maksoi 175,-Euroa eli yhteensä meni siis 700 euroa renkaisiin ko sarjaan kaudessa. (ajoin kyllä muitakin sarjoja) Keskinopeus tuolla härvelillä oli esim Vihdissä n 80kmh. = Aika hätäinen vehje verrattuna Cadettiin.
Olet varmaan samaa mieltä että renkaan kulumiseksi tarvitaan rengasta kuluttavia voimia, niin sivu- kuin pituussunnassakin? Nämä voimat kasvavat vauhdin ja massan mukaan. Eikö vain?  :P

Jos nyt ynnätään, niin olet esittänyt aika hurjia lukuja:
Esittämälläsi kasvavalla rengaskulu summalla (500-1000€) Cadet/Mikro harrastaja hankkisi 3-6 rengassarjaa ENEMMÄN renkaita kaudessa, jotka eivät edes tahdo kulua ko luokassa.  ;D Jos kuluminen lisääntyy vaikka yläkanttiinkin arvioituna 25% niin yhteensä siis Cadet/mikro harrastaja hankkisi keskimäärin kaudessa 12-18 sarjaa renkaita, nykyisen käyttämänsä 9-12 sarjan sijaan?  ;D Joku Kroisos voi toki näin toimiakin, mutta se on silloin vain perusharrastajan etu, kun hyvää ja kulumatonta rengasta löytyy kivasti rengaskeräyshäkistä ilmaiseksi!

Ynnäilläämpä hieman lisää. Otetaan kuvitteellinen kausi: Ajetaan koko kausi kovilla renkailla, joita kuluu kaudessa 3 sarjaa. Viimeinen sarja oli pakko ostaa viimeiseen kisaan syksyllä, kun toka sarja oli jo aivan loppu. Viimeinen sarja jää kisan jälkeen syksyllä yhden kisan ajettuna niin sanotusti näppeihin. Sama variantti 25% enemmän kuluvilla renkailla: 3. sarja hankittiin jo loppukesästä ja riitti hyvin viimeisen kisan läpi. Syksyllä näpeissä 3 loppuunajettua sarjaa. Mikä oli ero rengaskuluissa?
Toki ruletti voi pyörähtää niinkin että enemmän kuluvia olisi pitänyt hankkia vielä yksi setti, mutta näillä rengasmäärillä kaudessa tuo voi osua miten päin tahansa.
 
Kartinkia pystyy edelleen harrastamaan erittäin edullisesti, vaikka junior luokkiin valittaisiinkin hieman pitävämpi rengas. Voi jopa käydä niin että kumi kuluu vähemmän kun se ei luista koko ajan?  :P  (tämäkin on todettu ihan käytännössä kun vastakkain on hyvä ja huono kuski samoilla laitteilla)
Tasapuolisemmalla välineistöllä on myös puolensa: Lajiin on helpompi ja edullisempi astua, kun ei tunnu siltä että täytyy olla houdini saadakseen edes renkaat toimimaan, saati rungon säätöjen loogisempi toimivuus. Lajin etu on että se ei tunnu salatieteeltä ja mitä aikaisemmin aloittelija pääsee "ryhmän vauhtiin" mukaan niin sen varmemmin se saapuu myös seuraavaan tapahtumaan.

Jos oikein säästölinjalle haluaa niin ainahan voidaan tilata kiinasta renkaat:
https://oasislandwheel.en.made-in-china.com/product/wNAmEzKYhghB/China-Go-Kart-Wheel-and-Tires-10X4-5-5-11X7-10-5-.html
(Tosin olen kuullut että nämä kovuudesta huolimatta kuluvat pölynä ilmaan suorastaan silmissä)

Sekä moottorit:
https://china-artex.en.made-in-china.com/product/OManQtovaFAG/China-Gx200-168f-6-5-HP-Go-Kart-Gasoline-Petrol-Engine.html
 ;D

Vastuunkanto voisi olla myös toisinpäin: Jos nyt ei tehtäisikään päätöstä vaihtaa, niin kantaisitko vastuun että 90% nykyisistä junior-luokan harrastajista lähtisi vaikka kivenveistoon?
Kuten huomaat: Asiat eivät välttämättä olekaan niin yksiselitteisiä, vaan pöydällä on monta muuttujaa. Meillä suomessa on siitä hyvä tilanne että aktiivisia harrastajia, jotka ovat olleet lajissa pitkään ja joilla on tahto kehittää lajia eteenpäin on paljon ja lajiryhmäkäytäntö mahdollistaa asioihin vaikuttamisen. Lisäksi meillä on hyvät suhteet suuriin keski-euroopan karting maihin aktiivisen kilpailutoiminnan myötä. Tietoa ja ymmärrystä on siis runsaasti saatavilla.

Jos me koskaan tehdä mitään muutoksia tai seurata mitä/miten maailmalla toimitaan, niin me ollaan pian samassa Soviet Finland pisteessä jossa katsastusmies hylkää autosi vaarallisena koska siitä puuttuu roiskeläppä, jotka oli todettu euroopassa 20 vuotta aiemmin erittäin vaarallisiksi näkökenttää haittaavan vesisumun johdosta. Puhumattakaan lisäjarruvaloista jotka oli Suomessa myös vaarallisia kapineita aikoinaan.  ::)

Isolla osaa harrastajista on polte päästä ensi kaudella ajamaan hieman pitävämmällä ja tasapuolisemmalla renkaalla, joten eiköhän mekin jäädä odottelemaan jännityksellä miten homma etenee ja ollaan sitten seuraavaa rengassopimusta sorvattaessa pitkän verran taas kokeneempia.  8)
2
Cadet, Mini, Raket, KF6 ja Yamaha / Vs: Raket renkaat
« Uusin viesti kirjoittanut Tony60 13.11.2018 12:11 »
Olisko sellainen vaihtoehto ollut mahdollinen, että testi olisi suoritettu pelkästään SJM-luokissa?  Meille tämä olisi ollut ok, sillä olemme itsekin olleet pulassa joillakin meille oudommilla radoilla.  Tämän olen pistänyt oman osaamattomuuden piikkiin, sillä toiset on saaneet renkaat toimimaan näilläkin radoilla.  SJM Raketissa ja Minissä kustannusten nousu olisi suhteellisesti paljon vähäisempi kuin harrastelijaluokissa. 

Itse en uskaltaisi riskeerata harrastajaluokkien alueellisia kisoja rengaskustannusten nousulla.  Toivottavasti löytyy myös vastuunkantoa siinä tapauksessa, että renkastyypin vaihto vahingoittaa lajia harrastajamäärien vähenemisenä.  Aloitusikäisten ikäluokat pienenevät koko ajan ja meilläkin seurassa koitetaan tehdä työtä harrastajmäärien nostamiseksi.  Suurin este lajin aloittamiselle on taloudelliset syyt ja itsellänikin saattaa olla hieman hämärtynyt käsitys, kuinka paljon rahaa keskivertolapsiperheellä on käytettävissä esimerkiksi kartingin harrastamiseen vuosittain.  Mikäli harrastesarjan kilpailjan rengaskulut nousevat vuodessa 500-1000€, niin se monelle perheelle olla liikaa.   
3
Cadet, Mini, Raket, KF6 ja Yamaha / Vs: Raket renkaat
« Uusin viesti kirjoittanut MKR 12.11.2018 21:15 »
Te tietysti teette oman päätöksenne ja kilpailijoiden täytyy niihin tyytyä.  Meillä on onneksi muitakin lajeja, joihin voidaan taas panostaa, mikäli kilpaileminen harrastajaluokissa ei enää ole mielekästä. 

Toistan vielä: Lajiryhmälle on erittäin voimakkaasti ja laajalla kannalla harrastajien keskuudesta esitetty että rengas vaihdettaisiin. (vapaaehtoistyötä ei kovin herkästi ketään tee ihan vaan hetken mielijohteesta  ::) )
Varmaan olet näitä viestejä tästäkin ketjusta lukenut?
Jos tilanne on se että 90% lopettaa jos ei vaihdeta ja 10% lopettaa jos vaihdetaan niin miten sinä valitsisit? Montako kuskia jää viivalle kummassakin tapauksessa esittämässäsi tilanteessa?

Hyvä tilanne tässä on se että nyt meillä on harvinainen mahdollisuus ajaa yksi kokonainen kausi "testiä", ennen seuraavaa rengassopimusta.
Fakta on se ettei parhaalla mahdollisella tavallakaan järjestetyssä yksittäisessä tapahtumassa saada riittävän hyvää ja kaikille kelpaavaa rengastestiä aikaiseksi. Renkaissa, rungoissa, radoissa sekä kuskeissa on vaan niin paljon muuttujia, että todelliset tulokset näkyvät vasta esim 2-4 kilpailuviikonlopun jälkeen, varsinkin pikkuluokissa joissa tyypillisesti niin kuljettajat kuin mekaanikotkaan eivät ole kymmeniä vuosia ratoja kiertäneitä konkareita.

Kuten sanottua niin kokemusta ko renkaista käyttämisestä löytyy kyllä runsaasti heti rajojemme ulkopuolelta, tai siellä vierailleilta.

Olen samaa mieltä kanssasi tuosta Cadet-kuljettajien vauhtieroista ja siitä että kuljettaja kanta ko luokassa tulisi saada laajemmaksi. Muistan hyvin ajan kun Cadet luokassa ei ajettu lainkaan kilpaa ja siinä oli harrastajia kuin "meren mutaa". Mene ja tiedä olisiko se oikea tie, harrastajilta jos kysytään niin ei.
Tällä hetkellä harrastajat toivovat käyttöönsä välineitä jotka ovat tasaväkisiä kilvanajoa varten.
4
Cadet, Mini, Raket, KF6 ja Yamaha / Vs: Raket renkaat
« Uusin viesti kirjoittanut Tony60 12.11.2018 12:44 »
Omasta mielestäni en ole ottanut kierroksia, mutta ei siitä sen enempää.  Ainoa seikka mistä olen huolissani on lajin elinkelpoisuus myös harrastajaluokissa.  Syksyn Aluemestaruuskisoissa Alue 5:ssä oli muistaakseni 6 Cadettia, 4 Microa ja 15 Raket Jr-luokan autoa.  Alue 7:llä osallistujamäärät taisi olla aika tarkkaan samaa luokkaa.  Mikäli tästä vielä osallistujamäärät putoaa, niin halukkaita kilpailunjärjestäjiä ei enää löydy.  Osallistumismaksuja nostamalla voidaan koittaa järjestäjän tilannetta koittaa parantaa, mutta se taas toisaalta edelleen pudottaa osallistujamääriä. 

Minulla ei ole kokemusta SL10:n renkaista, joten joudun arviomaan tilannetta pelkästään Vegan sivuilta saatavissa olevan tiedon perusteella.  Sen mukaan Cadettista pehmeämpiin renkaisiin mentäessä pito paranee ja renkaan kulutus kasvaa.  Liitin kuvan pidon ja kulumisen suhteista eri rengasseoksilla Vegan sivuilta liitteeksi.  Minun on kyllä vaikea uskoa, ettei rengaskulut esitetyn vaihdoksen myötä kasvaisi.  Itselläni varmaan on varaa kustantaa uudet renkaat vaikka joka kisaan Micro luokassa, mutta luokassa näyttää tyypillisesti olevan n. viisi kilpailijaa kisassa, joten kilpailuun osallistumisessa ei enää ole mieltä.  Parasta lapsille on kuitenkin päästä kilpailemaan, eikä ajamaan yksikseen, kun ihan samaa vauhtia ajavia ei aina pienestä osallistujamäärästä välttämättä löydy.  Raket Jr:ssä vauhdit on jo sitä luokkaa, että rengaskulut tulevat nousemaan reippaasti (puhdas arvio) suomalaisilla karkean asfaltin radoilla ja tulee todennäköisesti edellyttämään aina uudet renkaat jokaiseen kilpailuun.  Ulkolaiset kartingkaupat näyttävät takaavan kahden viikon välein vaihtuvaa varastoa maksimaalisen suorituskyvyn takaamiseksi.  Kisa on Raket Jr:ssä jo niin tiukkaa, ettei muille voi antaa etua uudemmista renkaista, joten aina olisi oltava mahdollisimman tuoreet renkaat alla. 

Itse en tunne laija niin paljon, että osaisin sanoa Italialaisten ajotaidoista mitään.  Johtuuko parempi menestys renkaiden hallinnasta tms.  Puhtaasti amatöörin arvio on, että myös radan pinnoitteella (pitävämpi asfaltti) voisi olla merkitystä, samoin ympärivuotisella harjottelumahdollisuudella ja väestöpohjalla.   

Te tietysti teette oman päätöksenne ja kilpailijoiden täytyy niihin tyytyä.  Meillä on onneksi muitakin lajeja, joihin voidaan taas panostaa, mikäli kilpaileminen harrastajaluokissa ei enää ole mielekästä. 


P.S Täytyy vielä erikseen tähdentää, että omat viestiketjussa esittämäni huolet ja arviot ovat puhtaasti MUTU-tuntumaan perustuvia.  Lukijoiden täytyy siten suhtautua esitettyihin mielipiteisiin pelkästään arviona ja muodostaa oma mielipiteensä eri lähteistä saatavien tietojen perusteella. 


     

5
Cadet, Mini, Raket, KF6 ja Yamaha / Vs: Raket renkaat
« Uusin viesti kirjoittanut MKR 09.11.2018 22:01 »
Tony60
Huomaathan että KAIKKI nämä pikkuluokan renkaat ovat HARD tason seoksia ja nyt esittet faktoihin perustelemattomia ajatuksia, jotka eivät päde edes nykyisiin CIK:n luokittelemiin SOFT luokituksien renkaisiin, kuten F -Prime tai Z - Prime. ("Keltainen" & "Valkoinen") Molemmat noista renkaista kestävät vetää n.40hp teholla 150-175kg painoisilla autoilla koko kisapäivän ja vähän jääkin vielä. Esimerkiksi Cadetin tehoilla ja painolla noilla SOFT luokituksen kumeilla rullaisi varmaan rataa ympäri viikon, jos käy niin hyvin ettei radasta tartu kumia renkaisiin enemmän kuin renkaasta rataan ;D Välissä on vielä MEDIUM seostason renkaat. Lisäksi pelkkä Shore luku ei kerro renkaan kulumisominaisuuksista juuri mitään.
Esimerkkinä Contin Sport renkaat joita käytettiin R120 luokassa aikoinaan -> Piti heittää puolen kesän(4-5 kisaa) jälkeen pois vaikka "nappulaa" oli jäljellä 3mm (uudessa 5mm) kun kuivui liuotinpohjaisena seoksena ennenkuin kului loppuun. (liuotinpohjaiset kielletty nykyään) Oli nopeudeltaan nykyisen Vega SL8:n luokkaa.
Eli taidat nyt kerätä hieman turhaan kierroksia asiasta. Miksi muuten on näin?

Kulumiskestävyyteen sekä säilyvyyteen vaikuttanee eniten rengasseos tai tarkemmin styreenibutadieenikumin(sbr) ja piioksidin (silica) määrä suhteessa muihin raaka-aineisiin. (sen mitä olen asiaa tutkinut. Tieteellistä laskentakaavaahan ei ole renkaan ja tien välisen kitkan osalta pystytty keksimään, vaikka esim Chevrolet & Ford on käyttänyt kymmeniä vuosia asian tutkimiseen. Kaikki tehdään edelleen kokeellisesti - hyvä kirja yleisesti kilpa-autoista: Milliken/Milliken Race Car Vehicle Dynamics)

Meillä on erittäin hyvä tietopankki käytettävissä miten Vegan Junnu renkaat käyttäytyvät, kun kaikkia näitä renkaita on käytetty pitkään ja runsaasti Euroopan eri maissa.

Jos haluat tietoa arvuuttelemisen sijaan niin ota yhteyttä eri maiden kattojärjestöjen sekä tiimien yhteyshenkilöihin. Saat faktatiedot eri junnu rengas mallien ominaisuuksista ketterästi.

Olet muuten väärässä tuon SL10 mallin osalta. Se ei ole Vega Mini.
Cadet - 69 shore
Mini - 60 shore
New Cadet - 54 shore
SL10 - 52 shore
(Lähde: Vega Tyres - italy)

SL10 on tällä hetkellä käytössä mm italian, viron ja wsk sarjoissa. Noista on hyvä aloitaa kyseleminen. Sieltä löytyy tietoa myös Vega Mini sekä Vega Cadet renkaiden käytöstä.
Italian pojat ja tytöt vetävät siis kovalla pidolla, kun siellä on muutenkin pitävämmät radat, joten teoriasi mukaan he eivät opi ajamaan koska mutkaan voi vetää täysillä? Outo juttu, kun me saadaan niiltä kuitenkin aikalailla pataan  :-[ ... Olisikohan kuitenkin niin että renkaan pitoa pitää oppia lukemaan ja käyttämään se maksimaalisesti hyväksi? Rungon säädöissäkin meillä näyttää olevan vain yksi valtavirta: Niin kapea kuin pystyy.

Kuten aiemmin mainittua niin voimassa oleva rengasopimus ei salli vain yhden luokan vaihtoa.
Päätöstä renkaan mallista ei ole vielä tehty, mutta tehtäneen lähiaikoina.
Maahantuoja Racing Center Jaatinen on ollut suureksi avuksi selvitystyössä, josta iso Kiitos.

Mukavaa viikonloppua  :)
6
Cadet, Mini, Raket, KF6 ja Yamaha / Vs: Raket renkaat
« Uusin viesti kirjoittanut Tony60 07.11.2018 13:02 »
Nyt löytyi Googlelta kysymällä SL10, eli kyseessä on tuo aikaisemmin listaamani "Mini".

Kyseisellä renkaalla kovuuden vaihteluväli on toisaan suhteellisesti laajempi kuin Cadettilla.

Lisäksi kyseessä on on ilmeisemminkin enemmän isompien luokkien vastaavaa kumiseosta kuin nykyisessä Cadettissa.  Tästä seuraa, että SL10 renkaissa säilytysjalla ja olosuhteilla alkaa jo olla merkitystä verrattuna Cadettiin.  Tämän perusteella alkuperäinen suhteellisesti laajemman kovuusluokasta johtuvat pitoerot tulevat vielä kasvamaan säilytysolosuhteista riippuen.  Lisäksi renkaissa on riski, että kisapäivän jälkeen renkaiden parhaat pito-ominisuudet on jo käytetty vaikka niillä olisi ajettu vain yksi lähtö.  SJM:ssä tällä ei tietysti ole niin suurta merkitystä, mutta muutosta kaavailtiin myös kaikkiin pikkuluokkiin RaketJr, Micro ja Cadet.
Näiden luokkien renkaskulut kasvavat kaavaillulla päätöksellä merkittävästi.

Olisiko mahdollista, että rengasmuutos koskisi vain Mini-luokkaa vuonna 2019?  Tämä tietysti siinä tapauksessa, että kuskien enemmistö olisi muutoksen kannalla.  Ilmeisesti siellä puolella moottorit ovat vähemmän yksilöitä ja kilpailu sen puolesta tasaisempaa.  Tämä on omasta puolesta puhdas veikkaus, kun ei ole omaa kokemusta.   
7
Cadet, Mini, Raket, KF6 ja Yamaha / Vs: Raket renkaat
« Uusin viesti kirjoittanut Tony60 07.11.2018 12:22 »
Ajamme Raket 95 luokkaa ja tulevana kautena lisäksi Microa.

Valmistajan sivuilta ei löytynyt SL10 seoksen kovuutta.  Kannatan kyllä ajatusta, että kaudella renkaat olisi syytä olla pidoltaan lähempänä toisiaan, mutta toivoisin siihen löytyvän muita keinoja kuin seoksen muuttamisen pehmeämmäksi.  Eikä tämä Vegan mukaan edes takaisi parannusta ja tilanne voisi mennä jopa huonommaksi.  Yhtenä keinona kisoissa käytettävien renkaisen tasoittamiseksi voisi olla esimerkiksi maahantuojan ostokriteerit kauden renkaista neuvoteltaessa.  Ostotilanteessa luulisi voivan rajata erien IRHD arvot lähemmäksi keskimääräistä, jolloin esimerkiksi rengaserän V309xxxx kaltaiset erät jäisivät pois.  Lisäksi keväällä toimituserä voisi olla sen verran iso, että se kattaisi koko kauden renkaat.  Taloudellisesti kuvio olisi raskaampi maahantuojalle, mutta kauden treeni- tai kansallisten kisarenkaat voisi myydä kilpailijoille huokuttelevammalla hinnalla keväällä, jolloin renkaita ei tarvitsisi varastoida niin paljoa maahantuojan toimesta.  Kaikkien etu olisi, että SJM:n kisoissa käytetyt renkaat olisivat tiedossa ja niihin olisi jo päässyt treeneissä hakemaan paineet kohdalleen.

Missään tapauksessa renkaiden pehmeneminen ei ole etu ajamisen opettelun suhteen.  Siinä tapauksessa kisat ratkaistaan lähes pelkästään moottoritehoilla ja ajotaidoilla ei enää olisi merkitystä, kun kaarteisiin voi mennä aina täysillä kun auto kuitenkin menee kuin kiskoilla.   

Kustannuksia arvioitaessa pitäisi huomioida koko lajin harrastajat, eikä pelkästään SJM-luokat.  Mikäli rengaskulut nuorilla Kadet- ja Micro kuskeilla alkaa lähentyä 50 c ajettua ratakierrosta kohti, niin on aivan varmaa että lajin aloittajat tulevat putoamaan nykyisestä.  Kun katsoo vuoden 2018 aluemestaruuskilpailijen kilpailijamääriä, niin olisin kartingliitossa todella huolissani ja välttäisin tekemästä päätöksiä jolla aloitus- ja kilpailukynnystä vielä tästä kasvatetaan.   
8
Cadet, Mini, Raket, KF6 ja Yamaha / Vs: Raket renkaat
« Uusin viesti kirjoittanut isukki 06.11.2018 17:49 »
Pakko kysyä ajatteko te R95 luokkaa jota ratkaisu koskee?


Hyvä että rengas vaihtuu ja se taitaa olla aika yleinen mielipide.


Hienosti on otettu esiin kustannuksia, historiaa ja taulukoita, pisteet siitä.


Se renkaan hinta näyttelee kuitenkin murto-osaa kauden budjetista, mutta kaikesta ois toki hyvä säästää. Nyt et vaan ole ottanut huomioon renkaiden hankintahintoja? Mielestäni SL10 renkaan hintaa ei ole kerrottu vielä maahantuojan toimesta? Suurempien valmistuerien takia se saattaa olla jopa edullisempi.
Jos kestävä rengas maksaa 140€ ja kuluva 100€ niin saattaa se rengaskulujen ero jäädä aika marginaaliseksi. Kyllä ne kulut loppujenlopuksi tulevat ihan muualta kuin renkaiden hinnasta tai siitä meneekö niitä 10 sarjaa vai 8 sarjaa kesässä.
9
Cadet, Mini, Raket, KF6 ja Yamaha / Vs: Raket renkaat
« Uusin viesti kirjoittanut Tony60 06.11.2018 13:02 »
Hyvä että saadaan keskustelua aikaan.

Ymmärtääkseni ainoa ongelma on ollut valmistuerien epätasaisuus pidon suhteen, eikä varsinaisesti itse renkaan pito.

Vegan sivulta poimittuna seoksen kovuutta kuvaava IRHD eri renkaille:

Cadetti 69 +/-5
Mini 60 +/-5
New Cadetti 52 +/-5

Jos lähdetään oletuksesta, etteivät speksit ole vuosien saatossa muuttuneet, niin Cadetin seos IRHD 64 voisi olla esimerkiksi rengas erä 306xxxx (siis ilman V-kirjainta koodin alussa) ja seos IRHD 74 voisi olla V309xxxxx viime vuodelta.  Tämä IRHD kohdistus eri valmistueriin on siis puhdasta spekulointia, mutta tässä on ääritapaukset meidän kokemuksista näistä renkaista.  Cadettin valmistajan takaama vaihteluvälin haarukka on +/- 7%.  Mini-versiossa vaihteluväli on jo hieman suurempi +/- 8%.  New Cadettilla vaihteluväli nousee jo +/- 10%.  Teoreettisesti katsoen eri valmistuerien seoksilla on jopa suurempi mahdollisuus saada isoja eroja kytettäessä Vegan pehmeämpiä versioita.  Tämä ei käsittääkseni ollut tavoite. 

Toisaalta muutosta suunniteltaessa kannattaa ottaa myös taludelliset seikat huomioon.  Vega itse kuvaa Cadetti renkaita helppokäyttöiseksi, suorituskyvyn pitäviksi ja edullisiksi.  Kun Raketin renkaat edellisen kerran vaihdettiin Bridgestonesta Vegoihin, niin rengaskulut ilmeisestikin tuplaantuivat.  Me emme itse ajaneet Bridgestoneilla, mutta meille kerrotun mukaan renkaiden kestoikä kierroksissa putosi puoleen.  Mikäli nyt lähdettäisiin vielä pudottamaan renkaiden kestävyyttä, niin mikä olisi sopiva tavoite 250 kierrosta vai vielä alempi?  Eli renkaiden käyttöikä jäisi siihen yhteen kisaan riippuen vähän radan asfaltin karkeudesta.  Voi olla että New Cadetti on jo suunniteltu kestämään ainoastaan se yksi kisa tai sitten Euroopassa radat on sileämpiä ja siellä renkailla voisi ajaa vielä vähän treeniäkin kisa  jälkeen.  Suomen radoilla pitävä rengas karkealla asfaltilla kyllä sulaa helposti ja vaatii kuskilta ja vanhemmalta tarkkaavaisuutta. 

Mikä on muuttunut Bridgestone ajoilta?  Kymmenen vuotta sitten osallistujamäärät kisoissa oli kaskeasti laskien kaksikertaiset.  Tähän ajanjaksoon osuu tietysti moottorityypin vaihto ja taantuma.  Jostakin syystä harrastajamäärät eivät ole nousukaudellakaan nousseet.  Kun kiinnostuneiden kanssa tulee puheeksi lajin harrastaminen, niin kaikki pitävät lajia kalliina.  Eili mielikuva lajin kalleudesta estää nykyisin harrastajamäärien nousun.  Itse olen koittanut vakuttaa, ettei tämä lasten sarjoissa mitään äärettömän kallista ole ja suurin menoerä on rengaskulut.  En näkisi lajin säilymisen kannalta suotavaksi rengaskulujen kasvattamista.

 

 
10
Karting Vapaa / Vs: huoltokärry
« Uusin viesti kirjoittanut Nemo_ 06.11.2018 10:55 »
Vanha aihe, mutta kovin vähän tuntuu löytyvän juttua kärryistä,

Onko kellään käytössä tätä https://www.mondokart.com/en/kart-trolleys-mondokart/5126-kart-trolley-flip-20-mondokart-5126.html

Saako tolla siis "poimittua" auton maasta? Aika kivan hintainen kun näyttää olevan vielä free shipping..
Sivuja: [1] 2 3 4 5 ... 10