kartingforum.fi
Kartingkeskustelu => Aloittelijoiden kysymykset => : prautio 03.06.2010 11:45
-
Aloittelija kyselee apuja Walbron säätöön ja kunnostukseen.
Aiemmin lähti hyvin käyntiin, parhaiten toimi seosruuvi kiinni. Kuumana kasteli ja oli tosi vaikea saada käyntiin.
Nyt ei saa edes kylmänä käyntiin, puolipuristimesta alkaa tulla melkein raakaa bensaa kun nykii konetta käyntiin. Seosruuvi kiinni ei mitään vaikutusta.
Laitetaan uudet kalvot ja tiivisteet, mutta onko kaasarissa joku perusteellisempi vika, kun antaa niin rikasta seosta vaikka ruuvi on kiinni.
T: P.R.
-
Tarkasta, ettei pulssireikä ole ummessa - ts. tiivisteet on kaikki oikein päin. Sen jälkeen pitäisi kaasutinpumpulla tarkastaa, että neulaventtiili pitää.
Kaasutinpumppu on pieni käsipumppu painemittarilla, jolla pumpataan bensanipasta painetta sisään. Pumpatessa neulaventtiilin pitäisi aueta jossain 0,7-1,2barin välissä, ohjearvona voisi pitää 0,8:aa ja sulkeutua uudelleeen, ennen kun paine on pudonnut 0,5 barin alle.
-
Mulla kävi tossa viimeviikolla ihan saman oloinen case. Tarpeeksi kun pyöritti startterilla niin bensaa alkoi tulla pakokäyrästäkin :) Testasin kaasaripumpulla ja kaasari ei pitänyt paineita ollenkaan, ilmeisesti neulan alla oli joku roska tms.
Purin kaasarin yläpuolen, keinuvipu ja neula ja jousi irti, vähän putsailua ja osat takaisin paikalleen. Nyt pelittää.
-
luultavasti neula kulunu
-
hmm... seos ruuvi kiinni? Eikös se ole aika rikkaalla silloin? ??? ???
-
taitaa olla näissä vehkeissä ylä ja ala kierroksille oma ruuvi ja ilmeisesti h-yläkierros ruuvi on kiinni ja L-auki sen minkä pitää mutta koitapa aukasta sitä h ruuvia
-
kaksi ruuvia juu, mutta toinen on tyhjäkäyntiruuvi.
http://www.radne.se/Store/Product/DisplayImage.aspx?Image=32048
-
ala kierros ruuvi ja ylä kierros ruuvi on ainaskin itsellä ei ole erikseen mitään tyhjä käynti ruuveja ala kierros ruuvista säädetään tyhjä käynti jos on liian tiukalla tai liian auki en muista kummin päin niin menetti tyhjäkäynnin
-
mutta ei tosin mikään raketin mopo
-
mutta ei tosin mikään raketin mopo
Joo tosimiesten vehkeissä on niin paljon ruuveja ettei niistä saa mitään tolkkua
-
HIH HIH !!! :D
-
Uudet kalvot ja neula + tiivisteet laitettu, ei vaikutusta (vanhatkin taisivat olla aika vähän aikaa olleet).
Paineita alennettu jousta lyhentämällä, nyt suositelluissa arvoissa.
Tekee edelleen samaa, eli puolipuristimesta tulee tosi tuhtia sumua ulos, ja kastelee heti tulpaa eikä käy.
Edelleen hyviä neuvoja tarvitaan.
-
Jos/kun kerran neula pitää niin tulee mieleen, että se keinuvipu jossa neula on on niin vääntynyt, ettei kaasutin toimi käytännössä oikein, vaikka paineet hyvältä näyttäisivätkin.
Joku voisi vinkata miten tuo kannattaa mitata ja mitä arvoja pitäisi löytyä.
Onhan se tyhjäkäyntipiirin seosruuvin pää muuten ehjä?
Varakaasutin olisi hyvä olla testailuun ja eipään jää ajot kesken jos tulee radalla probleemaa...
-
Ryyppy pois ?
Kalvot ja tiivisteet oikeinpäin ?
Jos nipallinen kalvo, osuuko nippa paikkaansa ?
Ruuvien kärjet ehjät, 0-renkaat jousien ja kaasarin rungon välissä tallella ja ehjät ?
Keinuhaarukka originaalissa kuosissa eikä jumita akseliinsa ?
Runko putsattu paineilmalla useammin kuin parikertaa ?
Nukkasihti tallessa ja puhdas ?
Läpät ja akselit liikkuu kuten tarkoitus eikä jumita ?
Imukaula kaasarin ja koneen välissä ehjä eikä esim. halki ?
Niin tai näin, varakaasari tarvitaan ;D
-
Uudet kalvot ja neula + tiivisteet laitettu, ei vaikutusta (vanhatkin taisivat olla aika vähän aikaa olleet).
Paineita alennettu jousta lyhentämällä, nyt suositelluissa arvoissa.
Tekee edelleen samaa, eli puolipuristimesta tulee tosi tuhtia sumua ulos, ja kastelee heti tulpaa eikä käy.
Edelleen hyviä neuvoja tarvitaan.
Lisätään tohon vielä että tuuleta se moottori tyhjäksi, laita uusi tulppa, kaasari kii, ja nykäse narusta.
yleensä kone on TÄYNNÄ bensaa jos neula on ollu jumissa ja auto vähänkään nokka ylöspäin säilytyksessä
-
Moi,
Kalvon alla on keinuvipu ja sen toisessa päässä on hahlo. Kalvossa on nippa jossa ura, toi hahlo pitää pujottaa siihen
nipan uraan. Jos vivun hahlo ei ole paikallaan, niin kone käy tosi rikkaalla, koska neula on auki koko ajan. Nipattomia kalvojakin on.
Tää on aloittelijoiden perusvikoja, mutta ajattelin kuitenkin että tarkista tuo.
Jos pulssireijät on ummessa, niin ei toi kaasari nosta bensaa ollenkaan.
Kaasarissa on pelkkä L-ruuvi, Pääsuutin on kiinteä.
-
Ja kaasaria kootessa kalvojen ja tiivisteiden järjestyksellä on merkitystä. Pumppukalvo, eli se R120 tapauksessa kaasarin alapuolella oleva ohut kalvo tulee kaasuttimen runkoa vasten. Yläpuolella olevan (säätö)kalvon kanssa järjestys on toisinpäin, eli tiiviste kaasuttimen runkoa vasten ja kalvo sen yläpuolella. Väärällä puolella oleva säätökalvo aiheuttanee myös tulvimisoireita.
-
Mistä noita kaasutin pumppuja saa? ja jos olisi jollain heittää linkkiä.