kartingforum.fi

Kartingkeskustelu => Karting Vapaa => : wannabe75 19.09.2011 21:01

: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: wannabe75 19.09.2011 21:01
Moikka taas!

Kesä meni kerhoilloissa autoja työnnellessä ja itsekkin pääsin ajelemaan suunnilleen riittävästi. Neljä auton "raatoa" on kunnostettu tämän vuoden puolella ja nyt pitää etsiä uutta projektia. Tällä hetkellä on autojen hintahaitari ollut 80-200€ ostohetkellä kunnosta riippuen. Euroja ja aikaa jokaiseen on mennyt enemmän kuin mitä olisi järvevää niihin pistää. Pienellä budjetilla ollaan oltu liikkeellä, mutta hauskuudesta ei olla tingitty.  :P

Tähän mennessä autot ovat olleet 80-90-luvuilta joten ihan uudenkarheilla autoilla ei olla päästy ajelemaan. Tutun kautta löytyi kuitenkin "melkein" uusi auto edullisesti. 2007 CRG Black Star runkoputki jossa oli pientä vääntymää peräpäässä. Mie ajattelin, että nyt saan kerrankin ison rungon ja pääsen kunnola ajamaan. Ei muuta kuin kaupat lukkoon ja runko kyytiin.

Ensimmäisenä oli rungon oikaisu prässissä. Moottoripukin kohdalla oli pieni painuma ja 2mm taipuma 40cm matkalla. Putki taipui nätisti muotoonsa ja oli suora. Sitten tuttu kysyi, että pitääkö tämän toisenkin puolen olla vähäsen vääntynyt? No se oli myöskin vähän taipunut, mutta mahdoton oikaista prässissä. Ei muuta kuin hitsipillillä putki punaiseksi ja metallitanko runkoputken sisälle. Hitaasti taivutettiin suoraksi ja annettiin rauhassa jäähtyä. Arvatenkin joku sanoo rungon ominaisuuksien muuttuneen ja huonontuneen, mutta itseni tuntien ei anneta sen haitata.

Koska rungossa ei ollut yhtään osaa paikallaan ostohetkellä alkoi tulevat hankinnat pelottamaan. Omat osat uutena kaupassa on tässä tapauksessa ehkä hieman liian kalliita joten säveltämisen puolelle menee. Pohjalevyn laikkasin 2mm teräksestä, kun sitä sattui olemaan. Nyt projekti on hieman seisomassa ja suunitteluasteella. Katselin Mevin jarrujen sopivan tähän helposti, kun sellaiset on joutilaana. Saattaa olla, että hieman paremmat joutuu hankkimaan, kun moottoriksi saattaa tulla R85:sta pirteämpi mylly.

Jos jollain tätä lukevalla on jotakin kyseiseen autoon sopivaa osaa tarjolla edullisesti niin laittakaapa viestiä jossakin vaiheessa talven aikana. En etsi priimaa vaan harrastekäytössä toimivaa osaa.  Taka-akseli osineen ja olka-akselit kiinnostaa tällä hetkellä eniten. Moottori ja muuta osat etsitään sitten myöhemmin.

: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: Slowfly 22.09.2011 05:42
Tuota pohjapeltiä katsellessani tuli pari asiaa mieleen:

1. Paino. Lienee kohtuullisen suuri, jos terästä ja materiaalivahvuus 2mm. Se, vaikuttaako se harrasteluun mitenkään, on sitten toinen asia.
2. Muoto. Katso millaisia nuo pohjapellit ovat tehdastekoisina. Nuo "siivet" voisi leikata turhana pois, jolloin myös paino pienesi.
: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: wannabe75 22.09.2011 18:40
Ihan olet oikeassa painosta ja alkuperäisen pohjapellin muodosta. Tässä ei paino tule olemaan ongelma, kun harrastepelistä on kyse. Ylimääräiset siivet on ihan tarkoituksen hakuisesti tehty. Kuten miun Mevi tulee tämäkin kaikkien halukkaitten käytettäväksi. Niillä minimoidaan jalkojen tahaton lipsahtaminen olka-akselin luona normaalisti olevaan koloon, mikä siinä tavallisesti on.

Yleensä ratti on autoissa 300mm halkaisijaltaan. Mevissä oleva Luicin ratti on 320mm ja se oli aivan loistava kädessä. Tähän pistetään sitten pykälää vielä isompi, eli MOMO Champpion 340mm kokoinen ratti. Tiedetään, että se on iso, kuin traktorin ratti mutta syy tähän löytyy. Omat Kyynärpäät on Taekwondossa pyörähtäneet ympäri useaan otteeseen. Ajaessa Nilsiän radalla ei lepohetkiä ole ja käpälät on kipeinä. Isommalla ratilla mie saan vähän helpotettua käsien kiputilaa. Myöskin vähemmän ajaneille aikuisille isompi ratti on helpompi käsitellä. Hintakin oli tällä ratilla niin edullinen ja sopiva keskiökin on sille sorvattu joten valinta oli helppo.

Nyt projekti odottaa sopivia osia lisää runkoon kiinnitettäväksi. Ei hättäillä vaan tehdään rauhassa ja huolella.  ;)
: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: wannabe75 02.11.2011 07:28
Projekti jatkuu...

Tein vaihtokauppaa ja Sonyn videokamera vaihtui Jesolon rullaavaan runkoon. Tästä Black Starin runkoon siirtyy: puskurien raudat, olka-akselit, katteet, taka-akseli ja jarrut. Nyt auton hinta on 350€ kohdilla.  Blackstar 50€, oikaisu 25€, Momo:n ratti 50€, Kameran vaihjo Jesoloon n. 200€ lisäksi pientä tarviketta. Näin kallista runkoa ei olekkaan vielä miulla ollut. Aika on ollut kortilla, mutta nyt olisi kaikki osat koossa moottoria ja ohjaustankoa vaille valmiina. Työpaikkakin vaihtuu ja tulevaisuudessa moottorin hankinta mahdollistuu. Edelleen ICA-J on hankintamistan kärjessä. Ei muuta kuin työstämään runkoa valmiimmaksi.

Edittiä hieman auton kokonaiskustannuksen osalta. Miten tästä tulikin näin pirun kallis auto.  ???
: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: wannabe75 03.11.2011 20:25
CRG:n runko on kannettu autotalliin ja osien irroittaminen Jesolosta alkaa. Taka-akseli kokonaisuudessaan irroitettu ja osat puhdistettu. Hieman oli tullut akselin pinnalle ruostetta, mutta öljy/hiomapaperiyhdistelmällä lähti puhtaaksi. Kyllä tuo 50mm akseli näyttää aika viemäriputkelta, kun on tottunut 25mm akseleiden kanssa touhuamaan. Muutkin osat näyttää valtavan paljon suuremmilta, kuin FinnKarteissa ja Mevissä.  :)


 
: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: wannabe75 06.11.2011 18:03
Ensimmäiset probleemat tuli vastaan tässä projektissa. Laakeripesät ei käynytkään Jesolosta(Parolinin sukua) CRG:n peräpäähän. Fyysisesti muuten ok, mutta kiinnityspulteille ei näy yhtään kohtaa mihin laittaa kiinni. Onneksi akseli, keskiöt ja laakerit näyttää käyvän, että kaikki ei mene uusiksi. Olka-akselin kiinnitys on myöskin erillainen. CRG:ssä on paljon isommat reijät rungossa mihin akselit tulee kiinni. Siinä on samassa Camper/Caster säädöt jotka Jesolossa on pienemmillä vastaavilla toteutettu. Pitää siis sorvuuttaa jonkinlaiset sovitepalat, että saa osat kiinni. Hieman joutuu taas näköjään teetättämään osaa, mutta tuleepahan autosta sellainen kuin itse haluaa(taikka sattuu tulemaan...).
: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: MKR 06.11.2011 21:18
Ennen kuin sorvaat Jesolon:n olka-akseleille palat CRG:n runkoon, niin huomaa että rungon "haarukan" kulma ei välttämättä ole sama molemmissa rungoissa. Joillakin valmistajilla tämä vaihtuu jopa eri vuosimallien välillä. (parempi olisi suoraan koittaa CRG:n olka-akseleita.. voin katsella löytyykö nurkista...)

Itse asiassa mulla saattaa olla 2006 Road Rebel vielä tallessa, jonka etupää on vedetty solmuun Lahden lähtösuoranpään mainoksiin, kaasun hirtettyä kiinni LeopardCup:issa. Auto muuten likipitäen täytellinen. (lähtee halvalla, jos on vielä tallessa)
: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: wannabe75 07.11.2011 09:09
Kyllä nuo suoraan autoon sopivammat osat kiinnostaa kovasti. Auton nouto voi olla hankalaa, mutta osien ostaminen postin/mh:n kautta voisi toimia. Laitteletko vaikka viestiä/postia niin sovitaan tarkemmin.
: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: MKR 07.11.2011 18:08

Käyn huomenna pajalla tutstumassa tilanteeseen.
Meidän "harraste"-paja muutti kesällä ja kun noita ehjiäkin runkoja on kerääntynyt nurkkiin, niin tarkoitus oli nostaa ropelliksi vääntäytynyt CRG sellaisenaan romulavalle, mutta muistikuva siitä kuitenkin uudenkin osoitteen tiloista on....
Palaan asiaan jos ja kun saan siitä näkökontaktin.
: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: wannabe75 16.11.2011 15:58
Kuten arvata saattaa niin miun projekteilla on tapana muuttua matkalla suuntaan ja toiseen. CRG:n runkoputki lähtee suurempaan tarpeeseen toiseen osoitteeseen. Onneksi tallissa on tuo Jesolon runko josta sitten tehdään oma "ykkös" auto. No onhan siinäkin hieman oikomista, mutta onneksi on tiedossa ammattimies joka osaa sen suoristaa. Jos ei oikomishoito toimi niin hankitaan jostain jonkinmerkkinen runko lisää. Kyllä tämä muutamalla eurolla auton rakentaminen on sitten yllätyksiä täynnä olevaa touhua. Nyt ollaan sairaslomilla joten projektit seisoo hetkisen...
: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: wannabe75 07.12.2011 20:01
Heh heh hee... Tässä just vein äsken naapurille Jesolon runkoputken eli sinne meni sekin projekti. No nyt olisi runkoputkea vaille kaikki osat tallissa. Jostain pitää haalia jonkinlainen runko ja siihen sitten istuttaa Jesolon luovuttamat osat. Otsikon mukaisen vehkeen tekiminen ei oikein ota onnistuakseen, mutta kyllä tämä tästä.

Tallissa on enään MEVI miulle ja CRG pojalle. Tilaa olisi useammallekkin ja näköjään tulijoitakin. Yksi vanha 100cc ilmajäähdytteinen CRG odottamassa heti, kun saan budjetin taipumaan. Ei olisi edes kallis, mutta joulu syöpi perheellisen budjettia aika tavalla. Mikäli yksi toinen asia onnistuu niin F250 vanhus oli myöskin tulossa seinäkoristeeksi. Elämme jännittäviä aikoja...
: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: lasselaakso1 08.12.2011 21:22
Hyvä Olli!
Kun yksi ovi sulkeutuu, toinen avautuu! Eikö se niin ole? 8) Tää maa on täynnä vanhoja, hyviä ja vähemmän hyviä karting-kamoja, kunhan porukka viittis kaivaa niitä esiin ja luovuttaa kierrätykseen!! Olis paljon käyttäjiä niille vanhemmillekin kamoille noissa "tosi harrastajissa" ;)

       -LL-
: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: wannabe75 08.12.2011 21:58
Näinhän se asia on. Kaikilla ei ole saumaa ostaa uutta tavaraa joka käänteessä eikä siihen edes tarvettakaan. Ihan vaan huvi ja harrastuspohjalla mentäessä useimmille riittää vanhempikin rauta. Miun oma auto Mevi on 31-vuotias ja hyvin on kulkenut R85-moottorilla. Muutama tuttu on ajellut miun autoilla ja innostuneet itsekkin hankkimaan omaa autoa. Tuskin kukaan heistä ikinä tulee kilpailemaan, mutta osalle meistä riittää vauhdin huuma 220m pitkällä radalla. Jos kaikki natsaa niin jäällekkin olisi tarkoitus päästä, mutta katsellaan...

Kiitokset kaikille, jotka ovat tarjonneet runkoja ja kokonaisia pakettejakin. Ainoa ongelma on lähes aina ollut etäisyys. Nilsiä ei ole ihan Helsingin vieressä joten noutaminen ei oikein tahdo onnistua millään miun kohdalla. Hinta ei ole oikeastaan koskaan ollut esteenä joten aika höveliä/ymmärtäväistä sakkia foorumilla liikkuu. Vielä kun osaisin sanoa ei silloin, kun joku tarvitsee jotain mitä miulla on. Aina on mennyt hankintahinnalla tai sen alle, mutta onneksi tarpeeseen.  ;)
: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: wannabe75 19.02.2012 17:18
Alkuperäisestä otsikosta ollaan jo taas hukassa ja pahasti, mutta ei se mitään. Nyt on R85-moottorit ja rungot myyty eteenpäin. Lähiaikoina tilalle tulee iso CRG:n 90-luvun runko ja siihen 100cc ilmajäähy. Varalle on 2kpl 100cc Iame Parilla nestejäähdytteisiä moottoreita. Raketin renkaita on tallissa paljon joten hauska ajopeli on tulossa. Saattaa paikallinen rata jäädä vähän pieneksi, mutta kokeillaan ainankin ensin. :-D

Etsinnässä on edelleen runkoputki ja otsikon mukainen projekti olisi tekeillä vaiheessa...
: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: rämeairo 19.02.2012 21:36
Ei se rata käy pieneksi, vaan siel pitää ajaa vaan hiukan erinlailla. Omallakin kurvailin Lavinnossa Rotax Maxxxx moottorisella autolla. Tokalla ajokerralla rikoin kylkiluut ja opin vasta vesisade ajelun jälkeen että mites tollasella möröllä kuuluu ajaan pikku radalla. Ikävä tulee sitäkin hirviötä, mut kilpailu vietti kasvoi ja hankittu n.3 kertaa tehottomampi  :'(
: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: wannabe75 02.03.2012 20:52
Pitkään etsin ennen kuin sain ison rungon ja moottorin itselleni. Ei tarvittu kuin tallin tyhjentäminen(myynti) kaikista liikkuvista eli pari autoa ja moottoria lähti liikenteeseen. Tänään kävin hakemassa autovanhuksen omaan talliin. Olisikos kenelläkään tietoa, että onko tämä CRG vai KaliKart ja mitä tuo leimassa oleva: PCR-CIK02 ja N:0082 oikein tarkoittaa?

Autokaupoissa meni rahat ja selkä, mutta iloisin mielin kotia päästiin. Naapuri auttoin rungon nostamisessa pukille ja nyt sitten alkaisi puhdistustyöt kunhan aikaa löytyy. Ensimmäinen mielenkiinto oli olka-akseleissa. Onkos tämmöinen ratkaisu ollut joskus yleinenkin? On vähän niinkuin nykyäänkin, mutta vaan väärinpäin tuo kiinnitys. Kuva kertoo varmaan kaiken mitä yritän kysyä.

Moottorina oli Iame Parilla, jolla on kuulemma ajettu huollon jälkeen vain kerran. Tämäkin oli kauan sitten, mutta ei ole jumissa. Kunhan aikaa on niin pitää purkaa ja puhdistaa kone. Tämä jää luultavasti ylimääräiseksi, kun on 2kpl uusia vesijäähdytteisiä pöydällä odottamassa käyttöä. Tänään maltan olla koskematta enempää autoon, mutta huomenna saattaa alkaa putsaaminen. Runko näyttää todella siistille ja suoralle joten tästä tulee loistopeli!!!
: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: wannabe75 02.03.2012 20:53
Vielä kuvat moottorista.

Tutkin moottoria tarkemmin ja tyyppi onkin: Iame Sirio.
: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: lasselaakso1 06.03.2012 20:50
Pitkään etsin ennen kuin sain ison rungon ja moottorin itselleni. Ei tarvittu kuin tallin tyhjentäminen(myynti) kaikista liikkuvista eli pari autoa ja moottoria lähti liikenteeseen. Tänään kävin hakemassa autovanhuksen omaan talliin. Olisikos kenelläkään tietoa, että onko tämä CRG vai KaliKart ja mitä tuo leimassa oleva: PCR-CIK02 ja N:0082 oikein tarkoittaa?

Taitaa olla PCR-merkkinen runko sulla. Toi CIK02 on kansainvälisen kattojärjestön hyväksyntä, ja n:0082 rungon sarjanumero. Ikähaarukaksi tarjoaisin 80-luvun loppupuolta, 90-luvun alkua. Moottori saattaisi olla sen aikainen FN (Formula-Nordic, myöh. Ica-j, myöh. Kf 3) tai A-luokan motti.
Viisaammat korjailkoon, mutta kovasti nostalgisia fiiliksiä tuo omalta 80-luvun ajoajalta.. ;D

Ps. Jos on luistikaasari, niin viittaisi tuohon muinaiseen A-luokkaan (= vauhtia riittävästi  :o).
: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: wannabe75 07.03.2012 19:06
Kiitoksia historiikki tiedoista. Tuo moottori on luistikaasarilla varustettu ja takarattaana oli 92. On kiihtynyt varmaan ihan hyvin!  ;)

Piti aloittaa jo auton putsaus ja läpikäynti, mutta kuume sotki vähän kuvioita. Kunhan palaudutaan elävien kirjoihin niin aletaan rassailemaan uusia moottoreita kiinni. Näistä uusista moottoreistakaan ei ole mitään kokemusta tai tietoa, mutta eiköhän kesän jälkeen asia ole korjaantunut. Kytkimen puute on ainut vika näissä, mutta kaikkeen kuulemma tottuu. Niin ja laitan vain yhden moottorin kerrallaan runkoon kiinni...
: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: wannabe75 13.03.2012 16:42
Pakko oli vähän aloittaa auton purkamista, vaikka ei olisi jaksanutkaan. Mitään yllättävää ei ole tullut vielä vastaan vaan kaikki on näyttänyt hyvälle. Jarrut otin irti, mutta ne saavat jäädä odottamaan huoltoa. Toivottavasti sylinterit ei ole pahasti jumissa. Tallista löytyy uudet hopeiset sivupuskurit ja isompi(hienompi) etupuskuri.

Kun tästä kerran lähdetään tekemään ekaa hienompaa autoa niin siihen tulee kierroslukumittari. Semmoinen tuli kerran ostettua, kun halvalla sain. Sulo Wilen-kompleksi iskee aina välillä! Onkos mitään todella edullista kotikonstia vedenlämpöjen mittaamiseen? Toimiiko esim. mikään halpahalleista saatavilla olevista tuotteista?

Edittiä!

Olo kohentui tälle päivälle ja piti mennä hiplaamaan autoa. Kohta jo siinä olikin mallin vuoksi moottori kylessä kiinni. Ihan alkoi tulemaan vilunväristyksiä tehojen puolesta. Saattaa olla Ollilla jännä kakka pöksyissä, lähtee tämmöistä testaamaan.  ;)
: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: wannabe75 16.03.2012 17:48
Taka-akseli kaikkineen osineen on otettu irti. Laakerit mie saan putsaamalla kuntoon niin vältytään aluksi lisäkustannuksilta. Jarrut on olleet kuivina varmaan 10v joten kumit menee vaihtoon. Vielä en ole avannut niitä, mutta toivotaan sylinterien olevan hengissä. Kyllä tästä putsaamalla hyvä peli tulee.

Naapuri auttoi auton alas pukilta ja suoritettiin ensimmäinen koeistuminen. Jos olisin lyhyempi niin sopisin paremmin, mutta kyllä tähän mahduttiin. Tavallista isompi ratti tuo omat ongelmansa. Rattiputki menee vaihtoon ja tilalle tuleva 490mm pitkä tuo hieman helpotusta ajoasentoon. Polkimien asento pitäää hakea sitten melkein viimeisenä. Meinaa varpaat tulla puskurin päälle, mutta eiköhän tämäkin säätämällä saada kuntoon.

Paljon on touhua, ennen kevättä tiedossa. Jäähdyttimen ja letkujen kanssa tulee varmasti hätä käteen, mutta jätetään se viimeiseksi.
: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: astro 16.03.2012 19:57
Nyt kun sulla on näistä jo kokemusta, niin mistä tällasiin historiallisiin runkoihin löytyy osia? Esim. nuo jarrujen kumiosat, onko jossain joku joka tekee niitä mallista, vai miten ajattelit homman ratkaista?
: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: wannabe75 16.03.2012 20:37
Viimeksi, kun oli vanhan FinnKartin entisöinnissä jarrujen kumit löytyivät Verabelin hyllystä. Kumissa oli tuumamitoituksella jotain numeroita ja uusia oli saatavilla suoraan harrasteliikkeestä. KaliKartissa jarrut tuli kuntoon muistaakseni kahden kaupan taktiikalla. Pääsylinteriin muistaakseni löytyi kumit paikalliselta huoltoasemalta ja työsylinteriin maatalouskonekorjaamolta. Vähän joka paikassa on tuumamitoituksella kumeja varastoissa. Kuulemma joissakin ihan oikeissa autoissa käytetään samoja osia.

Itse en tarvinnut Meviin uusia jarrupaloja, mutta jos ei kaupoista löydy niin Saab 99:n takajarruista saa pienellä vaivalla. Jarruvaijerit ja muut pienet osat rautakaupoista jne. Sopivasti mielikuvitusta ja intoa saada auto läjään edullisesti niin kaikki osat vaan muovautuu tai löytyy jostain.  ;)
: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: wannabe75 18.03.2012 21:04
Eilen sain paljon oppia Iame Parillan moottorista yhdeltä karting-mieheltä. Nyt vaan tuntuu, että alkaa tulemaan liikaa muuttuvia juttuja näihin hommin. Ennen kun ei tiennyt mistään mitään pääsi paljon helpommalla. Nyt tuntuu siltä, että pitäisi alkaa ottamaan asioista selvää ja hankkimaan kaikenlaisia härveleitä pakkiin millä saa mitattua sitä, tätä ja tuota. Selvisi ainankin, että männän ja sylinterin välinen kokoero on 0,014mm. Noissa tarkkuuksissa joutaa työntömitta jo lomille. :-D

Tänään aloin purkamaan jarruja. Pääsylinteriä en saanut aukaistua, kun se tappi oli aika tiukasti nalkissa. Ei muuta kuin WD40 öljyä joka koloon, että huomenna sitten irtoaisi. Peräpään osat oli kaikki tiukasti jumissa ja alkoi pelottamaan ennen purkamista, että mitä sieltä löytyy. Ihan yllättävän hyvin sylinterit irtosivat ja kaikki näytti olevan kunnossa. Pikkaisen piti käyttää voimaa, mutta ei liikaa. Kumitkin oli aika hyvän näköiset jotka toimisivat tulevaisuudessakin. Sylinterinkumien koko oli tasain 1 tuuma joten pitäisi löytyä ihan täältä kylältäkin. Kyllä näistä pienellä huollolla ja hoonauksella hyvät jarrut tulee.
: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: wannabe75 26.03.2012 11:50
Pitkästä aikaa vapaapäivä ja pari tuntia aikaa autoprojektille. Jarrujen peräpään osat olisi putsattu ja sylinterit hoonattu. Kumit pistän vaihtoon, jos löytyy helposti osat kylältä. Kyllä nuo vielä ihan toimivat on, mutta kerralla mielummin kuntoon. Taka-akselille kävin ostamassa uudet 30mm laakerit paikallisesta. Näissä on ulkokehällä jonkinlainen pieni näppylä jotakin fiksua käyttötarkoitusta varten. Mie en sitä tarvitse omissa peltipesissä joten kone laulamaan ja hellästi näppy pois. Laakereihin jätin tehtaan vaseliinit sisälle, joten aluksi on vähän tahmean makuinen peräpää. Kyllä se siittä notkistuu, kun vähän pyörittelee. Ei paljoa tarvitse harrastajan laakereita putsailla taikka öljytä. Kierrosajoissa tämä varmaan näkyy vähäsen, mutta ei vaikuta hauskuusmomenttiin.

Vega Kartin renkaat otin pois ja laitoin Raketin kumit alle pienemmillä vanteilla. Vaikka moottoria vähän sovittelin runkoon niin kyllä tähän aluksi koitetaan saada R120-moottori kiinni jos sellainen löytyy. Toinen runko on tulossa vaiheessa ja siihen paremmin sopiikin tuo Iamen mörkö. Myyntipalstallakin on juttua Iame Parillan vaihtamisesta R120-moottoriin. Jos jollain on ylimääräisenä Radnen moottoria niin ehdotteleppa vaihtoja. Toinen Parilla joutaa kyllä miulta pois.

Edittiä:

Uudetkumit löytyivät yhdestä miljoonalaatikosta jarrujen molempiin päihin. Pääsylinterissä oli 7/8-tuumainen ja jarruissa 1-tuumaiset kumit. Lisäksi semmoinen suojakumi löytyi myöskin jarrujen nokalle. Hinnatkin olivat kohtuulliset eli 50sent/kpl. Ilmausruuvvien alle tulevat tiivisteet olikin jo hankalampi löytää, mutta nyt niitäkin on riittävästi. Auto olisi kohta jarruja vaille valmiina.

Moottoria ei ole vielä löytynyt, mutta etsintä jatkuu edelleen. Vaatimuksia on tiputettu ja nyt kelpaisi Yamahan treenimoottorikin. Tällä menolla kohta tässä on kiinni joku R85-kone jos ei muuta saada.
: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: wannabe75 31.03.2012 08:33
Moottoriongelma on nyt ratkaistu. Kuskin ajotaidottomuuteen ei ole löytynyt ratkaisua edelleenkään...  ;D
: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: wannabe75 06.04.2012 08:00
Jarrut on kiinnitetty runkoon ja putkia vailla valmista. Ongelmana on yhden letkun "mutterin" rikkiintuminen. Huomasin yhden olevan halki, mutta onneksi vielä löytyy varaosia. Jarrupalat ovat ilmeisesti täysin käyttämättömät ja siksi oli ongelmia saada levy mahtumaan niiden väliin. Akselia pyöritettäessä ihan vähän tuntuu osuvan palat levyyn, mutta eiköhän tuo nopeasti kulu. Auton mukana tuli niitä ohkaisia shimmi-levyjä jarruihin, mutta nekään eivät ihan vielä riittäneet. Eipähän ihan heti tarvitse olla tämän jälkeen jarruja huoltamassa.

Moottoriksi piti tulla monen mutkan jälkeen Iame Parilla, mutta toinen vaihtuu Yamahaan. Saa nähdä, että riittääkö kesä moottorin kanssa opetteluun. Mie tarkoitan ihan peruskäyttöä ilman kikkailuja. Jos ei muuta niin haastetta tulee ainankin ihan riittävästi. Jännää...
: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: wannabe75 11.04.2012 06:56
PCR:n tarrasarjaa ei ollut kotosalla, joten piti tehdä itse. Sivupuskureihin tulee jossain vaiheessa teetätetyt Fischer Racing-tarrat, mutta ei vielä tähän hätään.
: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: wannabe75 12.04.2012 19:10
Jarrujen hankaaminen otti sen verran päähän, että jotakin piti alkaa tekemään. PCR:n jarrujen shimmi-levyjä ei ollut pakissa valmiina joten piti alkaa askartelemaan. Yhdeltä pajalta löytyi sopivaa ohutta peltilevyä ja jarruissa oli malli valmiina. Kynä kauniiseen käteen ja Fishkarssin saksilla leikkaamaan. Kaikki muu oli helppoa paitsi 10,2mm reikien tekeminen ilman pellin halkeamista. Kolmesta kaksi onnistui kuitenkin hyvin. Levy on niin ohkaista, että pari pitää vielä tehdä lisää. Miun logiikalla jos kolmesta onnistui kaksi niin suraavaksi teen vain kaksi. Molemmat siis tulee onnistumaan.  ;)
: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: MKR 12.04.2012 21:40
Pelti puristukseen kahden laudanpalan väliin ja siitä poralla läpi.  ;)
: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: wannabe75 13.04.2012 07:34
Tuo kuullostaa ihan liian fiksulle, mutta kokeillaan silti. Kiitti vinkistä.

Edittiä:

Kyllä mie yhden puupalan otin, kun toista ei ollut siinä missä satuin lattialla istumaan. Porasin pienen reiän peltiin ja sen jälkeen puupalikan päällä tein 10mm reiän kartio(porkkana)terällä. Puupalikassa oli 8mm reikä jonka kohdalla tein tuon 10mm reiän. Taas onnistui 2/3 tuotantoerästä joten ihan tyytyväisiä ollaan. Nyt ei enään jarrut laahaa levyyn kiinni joten yksi asia on taas valmiina.  :P

Ei ne jarrut ihan vielä olleet kunnossa, kun nesteet puuttuivat. Yksi liitin oli rikki ja se piti vaihtaa. Vastaava mutteri löytyi, mutta se sisempi helmi/holkki piti tehdä itse. Sisäputkeen laitoin 1cm lennokkikäytöstä jäänyttä Sullivanin työntötangon ulkokuorta. Se meni todella tiukasti putken sisään ja sain pään hieman töttörölle. En mie alkanut letkuja vaihtamaan vaan rassasin ne puhtaaksi puhdistusaineella. Joskus, kun budjetti sallii niin vaihdetaan uudet letkut mikäli tarvetta ilmenee. Nesteiden laitto yksinnään vailla osaamista oli mielenkiintoinen operaatio. Ihme ja kumma, mutta kaikki onnistui heti toisella kerralla. Ei jäänyt ilmaa putkiin ja jarru nappasee todella tehokkaasti kiinni.

Moottori tulee osina, joten askarreltavaa piisaa vielä ennen kuin pääsee radalle testaamaan...
: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: wannabe75 17.05.2012 08:41
Ennen vappua oli ensitestit autolla ja pienen opettelun jälkeen toimi hyvin. Nyt ollaan radalla käyty 2-3 kertaa viikossa ja alkaa ihan perus jutut olemaan Yamahan käytöstä selvillä. Renkaina on käytetty Raketin kumeja ja wanhoja Vega Kartin "pehmeitä" renkaita. Melkein voisi sanoa, että mukavampi oli ajella Raksun kumeilla. Hieman tuntuu perä välillä karkaavan, mutta radan pituuden huomioon ottaen ei haittaa ollenkaan.  ;)

Alkuperäisestä otsikosta mentiin rankasti metsään ja auton hintaa en edes uskalla alkaa laskeskelemaan. Kuopiosta sain Birellin ison runkoputken lahjoituksena(kiitokset lahjoittajalle!) joten siittä pitää alkaa rakentamaan toista autoa. Kavereiden kanssa ollaan ajeltu tällä miun autolla, mutta kaksistaan olisi mukavampaa ajella. Toiseen autoon olisi suurin osa osista ja R85 moottori joutilaana. Pari sataa euroa tuohon toiseen autoon joutuu upottamaan ennen kuin se on radalla. Koitetaan kuitenkin saada sekin kesän aikana kuntoon, että päästään "kisailemaan".
: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: wannabe75 19.05.2012 22:45
Tänään laitoin autoon Yamahan tilalle R85-koneen ja Brikkarit renkaiksi. Penkissä oli hieman paikattavaa pohjassa, joten lasikuituhommiinkin jouduttiin. Huomenna on naapurin kanssa testiajoa paikallisella radalla. Veikkaan ettei kierrosajoissa jäädä Yamahan ajoista yhtään. Saattaapa vaikka parantuakkin, kun ei ole liikoja tehoja häiritsemässä ajoa. :-D
: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: wannabe75 29.05.2012 12:56
Jotta elämä ei kävisi tylsäksi niin pitää alkaa risteyttämään keskenään isorunkoiset Jesolo & Birel RY 31 ja FinnKartin Raketin osien kanssa. Tästä tulee varmaan taas sanomista, mutta siihen ollaan jo totuttu. Mistään ei saa kunnollista runkoa yksinnään joten luovalle hulluudelle tilaa ja rakettirekeä kasaamaan. Jotkut tekee pizzan tai munakkaan kaapista löytyvistä aineksista. Eikös tämä ole suunnilleen sama asia?  ;)
: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: wannabe75 31.05.2012 20:26
Yllättävän hyvin ja nopeasti on projekti edennyt. Parina päivänä mie olen päässyt piipahtamaan tallinpuolelle ja ilman isompia ongelmia on rakentaminen sujunut. FinnKartin pohjalevy kävi aika hyvin Birelliin. Yksi reikä pitää porata ja keskimmäisille kiinnikkeile tuli isomat prikat. Jarrut on myöskin FK:n autosta ja ihan ei suoraan istu tähän runkoon. Yksi tai kaksi palaa metallia runkoon hitsamalla saadaan tuokin asia kuntoon. Tämän auton kohdalla koitetaan saada otsikon mukainen ajopeli. Tähän mennessä kaikki tarvittavat osat ovat löytyneet nurkista. Nyt tosin joutuu putkea hieman taivuttelemaan auton etupäähän, mutta sen budjetti saa luvan kestää.
: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: wannabe75 03.06.2012 15:56
Jarrujen kiinnitys on nyt ratkaistu. Pari metallipalasta odottaa hitsausta ja yksi tuli laakeripesään kiinni. Kuvassa hitsattava kiinnike on tilapäisesti pultilla laitettu kiinni! Etupuskurin kiinnitysprobleema ratkesi kuin itsestään. Jesolon etualarauta Birelliin kiinni ja ylempi rauta löytyi Finnkartista. Kiinnitys oli alunperin 90-astetta erisuuntaan, mutta metallilla on tapana taipua viilapenkissä ja hirveällä voimalla vääntäen. Auton tarroitus noudattaa edellisessä käytettyä Fischer teemaa. Sivupontooniin ei vieläkään mahtunut koko nimi joten Cher tuli tästäkin.  :)

Jos kaikki käytetyt osat olisivat saman merkkisestä autosta niin ei joutuisi metallihommia tekemään, mutta tuo edullisuuspuoli kärsisi. Jos kaikki menee hyvin niin ens viikolla on tällä pelillä testiajot. Sitten ei tarvitse kaverien kanssa odotella ajovuoroa radalla. Yamaha siirtyy takaisin PCR:n runkoon ja tästä tulee R85:lla opetteluauto "aikuisille". Talvella tämä olisi sopiva myöskin, mutta silloin pitäisi hankkia kytkimellä oleva voimanlähde. Katsellaan sitä sitten myöhemmin mikä vehe on ajokuinnossa vielä talvella.

Edittiä: Lisätty pari kuvaa projektista. Teippaukset on vielä kesken, mutta näyttää noudattavan samaa kaavaa...
: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: wannabe75 10.06.2012 17:02
Taas on aherrettu auton kimpussa. Kaveri hitsasi kiinnikkeet jarruille runkoon kiinni. Raket 85 istuuntui tänään myöskin tähän runkoon ihan nätisti. Illalla jos vielä jaksaa niin laitan nesteet jarruihin ja testaan, että pitääkö nyt kaikki tiivisteet. Viimeksi toinen jarrusylinteri hieman fuskasi, mutta nyt on uudet kumit sisällä. Alkaa testiajot lähestyä uhkaavasti.  :)

Kaveri tuumasi, että hän voisi ostaa moottorin tuohon autoon. Nyt ostoslistalla on ICA-J moottori, koska siinä on kytkin. Kaverilla on sen veran kokoa, että suoravetoisten käynnistäminen menisi selkäparalle liian kovaksi puuhaksi. Yksi moottori on jo tiedossa, kunhan myyjän saan kiinni. Startteria ei ole, mutta sellainen löytyy eli rakennetaan kyllä jostakin. R120 olisi ollut paras vaihtoehto, mutta ne on tällä hetkellä hurjan kalliita käytettyinäkin. No R85:lla aloitellaan testataan, että pystyykö tuolla edes ajelemaan.

Autolle ei tullut paljoa hintaa, mutta työtunteja yllättävän paljon. Onneksi kukaan ei veloita niistä. Taas on tullut oppia paljon tämänkin projektin kanssa.
: Vs: Runkoputkesta harrastepeliksi halvalla...
: wannabe75 10.07.2012 20:30
Taas kävi, kuten aina ennenkin... Tämä peli lähtee kiertoon ennen kuin ehdin sen edes radalle viedä. PCR:n CHER pysyy tallissa ja sitä ei myydä.  ;)