kartingforum.fi
Kartingkeskustelu => Cadet, Mini, Raket, KF6 ja Yamaha => : juvajoo 25.12.2014 22:12
-
Moi,
Ollaan aloittelemassa kahden Raket 120 -auton "tallia" kaudelle 2015. Tarkoituksena on ajaa molemmilla autoilla Fossiilisarja ja kuljettajien ehtimisen mukaan ainakin toisella autolla myös XON-sarjaa ja/tai Riihimäen "tunnin kisoja". Fossiilia kuluvana vuonna ajanut ystäväporukka suositteli Rossa Korsa -runkojen hankkimista, mutta ainkin XON-tulosluetteloita tuntui hallitsevan CRG:n rungot. Fossiilista en vastaavaa tietoa ole löytänyt, enkä muutenkaan tietoa siitä, mikä kunkin valmistajan runkomalli parhaiten soveltuu R120-kisaamiseen.
Järkeilin että olisi varminta ostaa sellaiset rungot joilla kisoja hallitaan, jotta säätämiseen olisi helpommin saatavissa todistettua benchmarkia, jolloin voisi paremmin keskittyä kuljettajien trimmaamiseen. Mutta toki kestävyys, varaosien saatavuus jne kiinnostaa yhtälailla.
Olisiko forumilla tarjolla neuvoja valintaan? Muutoinkin kaikki vinkit otetaan ilolla vastaan, homma lähtee kalustomielessä täysin nollasta, edes varikkotyökaluja tai ajovarusteita ei löydy ennestään.
-Joonas
-
Moro, tervetuloa mukaan.
Mikään runko ei ole epäsopiva tai jokin ylivoimainen. Rungon kunto ratkaisee enemmän, huoltoa taas helpottaa osien saatavuus. Ts. Kovin eksoottista tai vanhaa en suosittele.
Raksuun riittää 1-5 v vanha runko, renkaat ja vauhti ei ole samaa luokkaa kuin Rotax tai SM luokissa.
Pirkanmaan Fosarissa on ajettu Rosso Korsalla, mukana on myös Birel, CRG, Sodi, FA, Dino, Maranello, Tony Kart, Zanardi jne eli kaikki merkit.
Toki kaksi viimestä kautta on sarjan voittajilla olleet TonyKart. Kosmic on sama runko.
Ei sekään siis huono valinta ole.
-
Moro, tervetuloa mukaan.
Mikään runko ei ole epäsopiva tai jokin ylivoimainen. Rungon kunto ratkaisee enemmän, huoltoa taas helpottaa osien saatavuus. Ts. Kovin eksoottista tai vanhaa en suosittele.
Raksuun riittää 1-5 v vanha runko, renkaat ja vauhti ei ole samaa luokkaa kuin Rotax tai SM luokissa.
Pirkanmaan Fosarissa on ajettu Rosso Korsalla, mukana on myös Birel, CRG, Sodi, FA, Dino, Maranello, Tony Kart, Zanardi jne eli kaikki merkit.
Toki kaksi viimestä kautta on voittajajilla olleet TonyKart. Cosmic on sama runko.
Ei sekään siis huono valinta ple.
Moi,
Thanks.
Osaatko sanoa tarkemmin esimerkiksi tuosta TonyKart:ista, mikä runkomalli on ollut kysessä?
-Joonas
-
Semmonen puutarhaletkun värinen ;D Siis KZ runko
EDIT: köh, siis KF luokissa ajettavat etujarruton EVK, EVR jne.
Markus tuossa alla asiantuntevasti paikkasi tietämättömän kirjoituksia.
Rullaile faceryhmää kesän tapahtumiin, sieltä löytyy kuvia
https://www.facebook.com/groups/102223023228330/
Liitteessä yksi kuva tämän kauden voittajasta, muillakin rungoilla ajettiin kärjessä. Luulen että kuski on se joka määrää tuloksen.
Rotaxin maailmanmestarikin oli podiumilla pari kertaa, olisko ajellut Zanardilla ja TonyKartilla.
Vinkki; kysy Kohtala Sportsilta käytettyjä Kosmic runkoja, niillä lohkesi pari Suomen ja NEZ mestaruutta KF luokissa.
-
Moi,
Thanks.
Osaatko sanoa tarkemmin esimerkiksi tuosta TonyKart:ista, mikä runkomalli on ollut kysessä?
-Joonas
[/quote]
Runkomallista sen verran, että kyseessä on Racer Evk.
Tässä linkki valmistajan sivulle:
http://www.tonykart.com/prodotti_telai_racer_en.html
Huomaa, että valmistajan kuvassa on ensi kauden malli.
-
Mulla olisi tiedossa 2013-mallin Racer EVK. Ajettu vain neljä kisaa. Lopettivat lajin, joten mukaan saatavissa oleva varaosapakettikin on laaja.
-
Kiinnostaisi kanssa tietää onko runkoputken halkaisiajalla mikä merkitys? Samoista rungoista tuntuu olevan vaihtoehtoina 28, 30 ja 32mm?
-Pekka
-
Moi,
Ihan tuon ylläolevan kuvan näköistä Tony Karttia et varmaan löydä, koska tuo teippisarja oli varta vasten teetetty. Mutta kuten jo yllä on kerrotukin, tuo oli Racer EVK, enkä ole huomannut oman tarrasarjan pudottavan kierrosajasta kuin pari kymmenystä. ;) Käytännössä ihan samoja runkoja ovat myös edellisten vuosien Racer EVRR (->2012) ja EVR (->2010), kaikki saa kulkemaan samalla tavalla kunhan ovat ehjiä. Eli vuosimallia enemmän merkitystä on sillä paljonko ja miten rungolla on ajettu, ja sen selvittäminen onkin vaikeampaa jos et tunne myyjää hyvin. Tarkkaa käyttöönottovuotta noissa rungoissa ei myöskään lue, jokaista mallia on myyty muutama vuosi ja rungon tunnistelevyyn stanssatut numerot kertovat luokituksen päättymisvuoden.
Tonyn runkomalleissa tuo Racer tarkoittaa 30mm runkoputkea ja Krypton 32mm runkoputkea. Noita paksumpia on selvästi vähemmän liikkeellä, meillä oli joskus pari vm2007 Kryptoniakin ja kyllä nekin saa toimimaan hyvin. Pekalle siis tiedoksi, että paksumpi runko on hieman jäykempi, mutta jäykkyyseroja on myös runkomerkkien välillä. Tony Kartteja ei ihan syyttä sanota puutarhaletkuiksi, CRG on jäykempi ja Birel-valmisteet taitavat olla sieltä jämäkimmästä päästä. Pienillä tehoilla ja huonolla pidolla (kuten Fossiilissa) tuollainen löysempi laite on mielestäni helpompi saada toimimaan, ja ero korostuu entisestään sateella.
Aloittelijalle on yleensä mukavaa, että radalla on samanlaisia runkoja muillakin (mielellään nopeilla) tiimeillä, niin voi käydä kyselemässä säätövinkkejä. Siihen nuo OTK-tehtaan valmisteet (eli Tony Kart, Kosmic, FA jne) ja CRG:n rungot ovat parhaat vaihtoehdot. Molempiin on myös saatavilla varaosia hyvin.
Meinasitko siis Joonas ajaa Pirkanmaan fosaria, vai Helsingissä, vai mistäpäin olet? Minä voin ainakin auttaa alkuun tuollaisen OTK:n kanssa.
- Markus
P.S. KZ-runko on sikäli harhaanjohtavasti sanottu, että KZ-luokka on vaihteellinen ja etujarrullinen. Nuo millä me ajetaan eivät sisällä vaihdekepakoita eikä etujarruja, mitkä voi toki purkaa pois vanhasta KZ-rungostakin. Mutta esim. vanha KFJ-runko käy suoraan ja niitä on enemmän myynnissäkin.
-
Aloittelijalle on yleensä mukavaa, että radalla on samanlaisia runkoja muillakin (mielellään nopeilla) tiimeillä, niin voi käydä kyselemässä säätövinkkejä. Siihen nuo OTK-tehtaan valmisteet (eli Tony Kart, Kosmic, FA jne) ja CRG:n rungot ovat parhaat vaihtoehdot. Molempiin on myös saatavilla varaosia hyvin.
Meinasitko siis Joonas ajaa Pirkanmaan fosaria, vai Helsingissä, vai mistäpäin olet? Minä voin ainakin auttaa alkuun tuollaisen OTK:n kanssa.
Juuri mahdollisuus säätöesimerkkeihin nopeilta tiimeilta on tämän runkotiedustelun aloittamisen taustalla. Joukkueemme kuljettajat ovat täysiä aloittelijoita kartingissa, mutta osa on harrastanut hieman muuta autourheilua ja ymmärtää, että ylimääräinen säätäminen hankalalla tai väärällä rungolla saattaa viedä tehot ajoharjoittelusta.
Helsingistä ollaan, Tattarisuon Fossiiliin tarkoituksena saada kaksi autoa viivalle koko sarjaan. Lisäksi muita kisoja parin-kolmen kuskin voimin Etelä-Suomen alueella ehtimisen ja innostuksen mukaan.
-J
-
Kaverilla on pari valmista R120 karttia jouten Helsingissä. Eivät ole enää ajaneet fosaria pariin vuoteen.
Kysyn merkit ja hinnat valmiiksi ja laitan vaikka yvnä.
-petri-
-
Muutama kysymysy koskien raket120 sekä fosari luokkaa.
- Mitä varaosia tarvitsee olla aina mukanan fosari luokassa?
- Millainen varaosasetti tarvitaan koko kauteen?
-Pekka
-
Muutama kysymysy koskien raket120 sekä fosari luokkaa.
- Mitä varaosia tarvitsee olla aina mukanan fosari luokassa?
- Millainen varaosasetti tarvitaan koko kauteen?
-Pekka
Tuolla varikolla kun käyskentelee niin tärkeimmät varaosat ovat nippusiteet, rautalanka ja ilmastointiteippi. ;D
Mutta kytkimiähän siellä aina välillä paukahtelee ja runkojen osalta raidetangot tuntuvat olevan kulutustavaraa.
-
Tuolla aloittelijoiden kysymykset kohdalla on: Raket 120 varaosapaketti (otsikolla) melko kattava lista... ;) (alla linkki)
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,15059.0.html
-
Muutama kysymysy koskien raket120 sekä fosari luokkaa.
- Mitä varaosia tarvitsee olla aina mukanan fosari luokassa?
- Millainen varaosasetti tarvitaan koko kauteen?
-Pekka
Tuolla varikolla kun käyskentelee niin tärkeimmät varaosat ovat nippusiteet, rautalanka ja ilmastointiteippi. ;D
Mutta kytkimiähän siellä aina välillä paukahtelee ja runkojen osalta raidetangot tuntuvat olevan kulutustavaraa.
Siinähän ne kolme tärkeintä tulikin + vasara/leka millä oikoo vääntyneet raidetangot ja rattiputken :D
Lähtökohtahan on varmaan se, että kaikkea mitä autossa näkee niin kannattais olla varalla. Mutta perus ketjut, rattaat, kaasarin osat,bensaletkua, jouset, kohtuullinen mutteri/pulttivalikoima, ketjurasvaa, bensaa, öljyä + nipparit, rautalanka ja ilmastointiteippi. Perustarpeilla pärjää pitkälle ja varikolla kyselemällä voi löytyä puuttuva osa :)
-
Radnen karting katalog Edition 32 kolahti postista joitain viikkoja sitten ja katsoin, että tukholmassa pystytään tarjota aikuisille pakettina uudet ajovalmis Birel Art, R120 95 putkella ja uudella rengassarjalla hintaan 3200e. Mielusti kannatan kyllä suomalaisia liikkeitä, mutta en tiedä pystyvätkö samaan tasoon tai alle, vaikka ollaan R120 kärkimaita.
-
Moi,
. Tarkkaa käyttöönottovuotta noissa rungoissa ei myöskään lue, jokaista mallia on myyty muutama vuosi ja rungon tunnistelevyyn stanssatut numerot kertovat luokituksen päättymisvuoden.
Tuohan ei ihan pidä paikkaansa, esim crg kt1:sen laatassa on 84/ch/11 ainakin 2013 vuoden malleissa, varma en ole mutta samalla luokituksella taidetaan mennä edelleen
http://www.kartcrg.com/pdf/omologhe/kt1_2017.pdf
31.12.2017 näkyis luokitus päättyvän....
-
Kuinka vanhalla rungolla voi osallistua R120 kisoihin 2019, tai 2020?
Edit. Vastaan ite.
9.2.1. Kartin mitat ja säännöt
Sääntökirjasta lainasin.
"Kansallisissa luokissa
rungot ovat luokittelemattomia, mutta niiden tulee
olla tehdasvalmisteisia ja täyttää säännöt puskureiden ja katteiden osalta, kuten teknisissä säännöissä
on kerrottu."
Tuli vaan väärää tietoa, joku aika sitten muualta!