kartingforum.fi

Kartingkeskustelu => Karting Vapaa => Aiheen aloitti: wannabe75 - 22.11.2010 08:00

Otsikko: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 22.11.2010 08:00
Heippa!

Kesällä 2010 poikani 7v innostui ajelemaan kartinkia. Kesä meni radalla oikein mukavasti, kun oli loistava porukka ympärillä. Mie pääsin myöskin kerhoiltoina kokeilemaan seuran autoa ja siitä se idea omasta autosta sitten lähti. Ajattelin, että 2011 kesällä en ihan niin paljoa pelkästään katsele poikien ajoa vaan olen itsekkin radalla. Naapurilla oli pölyinen ja likainen wanha Mevi vailla käyttöä. Siitä tehtiin kaupat ja nyt on auton entisöinti hyvällä mallilla.

Rungosta otin kaikki osat ensin pois ja seuraavana käsipelillä hionta. Pari pientä halkeamaa löytyi lian alta joihin pitäisi tarjota hitsausta. Onneksi apu löytyy omasta seurasta. Alkuperäisiä osia on putsailtu useampi viikko ja hiljalleen alkaa olemaan kaikki käyty läpi. Tavoitteena olisi saada auto rullaavaksi tämän vuoden puolella jos vain budjetti antaa myöten. Ennen kevättä pitää hankkia runkoon kiinni R120-moottori jolla sitten päästään radalla eteenpäin.

En tiedä kuinka moni olisi edes alkanut kyseistä autoa entisöimään, mutta itseäni hieman vanhempi auto kiinnosti enemmän. Vähäsen olisi tietysti saanut olla pidempi runkoinen, kun itsellänikin on pituutta 188cm. Jos ei muuta niin ainankin saan hyvin ajan kulumaan tässä projektissa.

-=)" Olli "(=-
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 02.12.2010 14:20
Taas ollaan hieman saatu runkoa työstettyä. Pohjamaalina Mastonin harmaata ja päälle saman valmistajan metallihohto purppuraa. Lakkana runkoon käytin edelleen M:n metallihintolakkaa. Hopeiset osat on käsitelty rosteripinnoitteella ja mastonin lakkaa päälle. Olisi tästä parempi tullut, jos olisi rungon hiekkapuhaltanut ja sitten maalauttanut jossain pajalla, mutta ei olisi oman käden jälki päässyt esille.

Nyt ongelmana on ratin sovittaminen runkoon. Ohjausvarsi on 20mm paksu ja reikä ratissa 19mm. Joutuu hieman hiomaan ennen kuin saadaan ratti kiinnitettyä. Jarrujen huoltokin on myvällä mallilla. Kaikki osat on puhdistettu ja pultit vaihdettu. Aluksi päästään liikkeelle vanhoilla jarrupaloilla, mutta vaiheessa ne pitää uusia. Jos jollain on joutilaana Mevin raato edullisesti niin voisin olla kiinnostunut. Varaosia olisi hyvä olla jos jokin paikka joskus laukeaa. Varsinkin taka- ja etuvanat olisi ostoslistalla. Eli jos on Tahkolle talvella asiaa niin tehdään samalla varaosakauppaa.  ;)

Kysyin vaimon mielipidettä auton väristä niin tokaisi suoraan: Hyi hitto, kun on ruman värinen. Samaa on kuulunut muualtakin, mutta ei se miestä masenna. Tuskin tulee toista samanlaista vastaan...
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: astro - 02.12.2010 15:42
Ihan hyvä ettet hiekkapuhalluttanut, se ymmärtääkseni muuttaa runkoputken ominaisuuksia ihan huomattavasti.  Toisaalta en tiedä onko toi Mevi edes CrMo-putkesta tehty..

Väri on mielestäni hieno.
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: awi - 02.12.2010 19:09
Joskus puhalsin sergein putken eikä se siitä miksikään mennyt. Puhalluksen hyvänä puolena mahdolliset ratkeamiset tulevat esille.

Hiekkapuhalluksessa tapahtuu sekä aineen poistumista, että muokkauslujittumista. Toinen juttu sitten on, onko kummallakaan käytännön merkitystä jos käytetään esim. hienoa kvartsihiekkaa (kuten tein) ja vielä vähemmän väliä näinkin vimpan päälle vehkeessä kuin Mevi on. Varmasti voi putken saada pilalle jos surutta jollain karkeimmalla metallirakeella puhaltaa. Varovainen esteetikko voi käytellä sitten soodapuhallusta, lasikuulapuhallusta tai jääpuhallusta.

Paras pinta tulisi varmaan pulverimaalauslinjalla, jossa myös vanha maali voidaan poistaa kemiallisesti. Jauheella ne käsittääkseni on uutenakin maalattu.
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 02.12.2010 20:25
Paljon on asioita joita olisi voinut tehdä toisin. Tässä ollaan kuitenkin pienellä budjetilla liikenteessä. Aikaa on ollut ihan riittävästi joten siittä ei ole tingitty. Tähän menessä rahaa on kulunut n. 150€. Rullaavana hinta liikkuu 200€ kohdilla. Moottori nostaa projektin hinnan pilviin varsinkin R120 koneella. Halpa 85 olisi hyvä, mutta sen käynnistäminen yksin huonolla selällä ei ehkä onnistu. Jos talous paranee kevääseen mennessä niin vapaakytkimellä oleva moottori on ostoslistan kärjessä.

Mukava on ollut autoa laitella pari tuntia päivässä. Kun tästä projektista on selvitty otetaan pojan Finnkart kadetti työn alle.
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 06.12.2010 21:55
Pientä edistystä taas auton parissa. Vanhan penkin putsailin ja paikkailin kohtuulliseen kuntoon. Muovikittiä, hiontaa, maalia ja lakkaa. Eihän ne halvimmat penkit kalliita ole, mutta tällä pitäisi päästä ainankin aluksi liikenteeseen. Seuraava jakkara saa olla numeroa isompi niin muutkin mahtuu ajamaan. Itselleni nykyinen on joko juuri sopiva taikka hitusen liian pieni.

Etumaski on vanha lasikuituinen, joka myöskin kaipasi pakkelia, hiontaa, maalausta ja lakkausta. Saa kelvata aluksi tämäkin. Tankki oli liian iso, joten pojan Kadetista sovitellaan pienempää tilalle. Jos se sopii niin sitten pitää ostaa pojalle uusi ja isi ottaa kierrätysosat omaan autoon. Huomenna tulee matkahuoltoon siniset laatikkoponttoonit. Nekin pääsee pieneen pintahiontaan ja maalaukseen. Mustaksi ajattelin väritellä, että saadaan tummaa sävyä autoon lisää.

Tänään kaverin kanssa vähän istuskeltiin Mevissä (ilman penkkiä tosin...) ja suunniteltiin autoa eteenpäin. Tai jos totta puhutaan niin mie kuuntelin vaan viisaamman neuvoja. Pientä ja isoa näpertelyä olisi tiedossa kohtullisen paljon vielä. Ihan alkaa tuntumaan siltä, että tämä tosiaankin saadaan mäkiautokuntoon tämän vuoden puolella. Tekisi mieli jo päästä autoa testaamaan, mutta pitää vaan malttaa kevääseen...
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: awi - 07.12.2010 07:48
Tuostahan on tulossa niin siisti, että lasikaappiin pitää laittaa ja happi sieltä vielä poistaa. :)

Saattaapi olla jo selvilläkin mutta ryhdympä kuitenkin pätemään; pontsat on polyeteeniä (polyetyleeniä (PE)), vaatii oikeat primerit. Käsittääkeseni tartuntapohjaksi käy polyuretaani+Isosyanaatti. Tuuletus kannattaa. Ja asian varmistus minua paremmin tietäviltä.
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 08.12.2010 11:44
Pikkaisen jouduin tinkimään taas budjetissa joten raidetankojen päät on entisestä autosta. Välystä ei kuitenkaan ole joten eiköhän nuo aluksi toimi. Raidetangot tein metritavarasta, kun sitä edullisesti sain. Vaihdellaan sitten joskus kunnollisiin, kun sille tulee tarvetta. Polttoainetankki oli liian iso, joka miulla oli suunniteltuna tähän. No pojan kadetista sitten ryöväsin tankin. Potää hankkia sinne uutta. Tämä tosin oli jo etukäteen suunnitelmissa. Joka päivä, kun jotain tekee niin valmiimmaksi mennään.

Ponttoonien maalaus on tosiaan PE-muovin kohdalla vähän hankalaa. Hyvä hionta aluksi niin kyllä se siinä pysyy riittävästi. Ostetaan sitten joskus uudet ja valmiiksi mustat, kun tulee tarvetta.
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: EriHidaste - 08.12.2010 14:13
Jos kuvasta kurkkaa nin vetäses nuo raidetangon sisemmät päät pitkällä pultilla tuon ohjaustangon molempien "laippojen" läpi. Siis että ne päät jää niinden väliin, eikä alle. Saattaa muiten lähteä nopeassa mutkassa ihan omille teilleen tuo auto. :) Sit voi Harrrmittaa..  ::)
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 08.12.2010 15:02
Kiitti vinkistä vaikka tiedossa olikin.  ;) ajatuksena on laittaa jotakin letkua kierteiden päälle, ettei mene kuskin lahkeet rikki. Tässä osa on vasta sinne päin kiinni, koska pitää vielä irroitella vaikka mitä. Varalle on hyvä tehdä pari tankoa pakkiin, kun noita tuntuu pojilla vääntyvän.

Miun käsissä varmasti auto lähteekin mutkassa jos yritän päästä seuran kadetti-kuskeista ohi. On ne pojat niin taitavia. Raketti-jätkistä puhumattakaan...(ja tytöistä myöskin!)
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 10.12.2010 20:20
Tänään kävin paikallisessa kaupassa ja sieltä löytyi laakerit autoon. Etunavat on kiinni joten palapelivanteita pitäisi alkaa kasailemaan. Taka-akseliin sovittelin jarrukeskiötä useaan otteeseen. Ensiksi sinne väärälle puolelle(akseli oli väärin päin). Aikani hämmästeltyä käänsin akselin ja laitoin sen toiselle puolelle. Seuraavaksi jarrut kiinni ja huomasin keskiön olevan väärin päin, koska jarrulevy ei tullut keskelle. Ei muuta kuin uudestaan ja uudestaan. Lopulta kaikki alkoi näyttämään hyvälle ja päätin laittaa takalaakerit sitten seuraavassa vaiheessa kiinni. Kylläpä oli mukavaa puuhastelua.  :)

Kuulin, että kaverilla olisi wanha Partnerin ISO moottorisaha lähes käyttämättömänä. Muisteli, että vikana olisi poikkinainen vetonaru. Selailin tietoa asiasta ja ilmeisesti puhutaan vino Partnerista. Se olisikin juuri sopivan ikäluokan moottori tähän autoon. Vielä en saanut sahan tarkkaa tyyppiä, joten pitää odotella vaan kärsivällisesti.
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: piku - 10.12.2010 23:44
Tuossa kuva vino parnerista mevissä kiinni
(http://i100.photobucket.com/albums/m6/piku_01/mikroauto/Kevtfinaali011.jpg)
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 11.12.2010 16:10
Aika hieno peli. Olisiko mahdollista saada pari kuvaa lisää moottorin kiinnityskohdista. Jossain vaiheessa saattaapi olla tuo ajankohtainen. Ei ole vielä kuulunut mitään siitä miun moottorista. odottavan aika on pitkä.

Tänään on häselletty takalaakerien kanssa. Kun molemmat oli paikoillaan ja oikein päin niin laakerin päälle tulevat pellit oli vielä lattialla. No ei muuta kuin laakeria irti ja läpyskät akselille. Seuraavaksi ihmeteltiin, että miksi on jarrukeskiö lattialla.  ??? Taas osaa irti ja palikkaa akselille. Hieman on ollut opettelua taas tämäkin. Pojan FinnKartti on melkein samanlainen joten siinä tuskin on yhtä paljon tunarointia osien suhteen. Toisaalta tämänkin voisi ihan ajatella oppimisen kannalta hyväksi asiaksi.
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: piku - 11.12.2010 18:27
Tuo konehan on leikattu moottorisahasta tankin kohdalta ja kiinnitetty kulma malliseen 3mm metallista tehtyyn levyyn joka on sit kiinni moottori pukissa
Yritän katella koneilta kuvia ja nuista paperi kuvista joissa vois näkyä paremmin tuo koneen kiinnitys
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 13.12.2010 11:41
Tänään kävin ostamassa 2mm vaijeria jarruihin 4 metriä. Iltasella pitäisi alkaa virittelemään paikoilleen, ellei tule muuta touhua perheen suunnalta. Penkin asentaminen ei oikein luonnistunut. Jotenkin en saanut menemään kohdalleen, joten kaveria pitää pyydellä avuksi joku päivä. Raidetangoista tuli aika onnistuneet ainankin omasta mielestä. Kierretangon päälle kirkasta muoviputkea ja valmista tuli.

Moottoriasiakin selvisi ja kyseessä ei ole Partner. McCULLOCH on moottorin merkki ja kuulemma isokokoinen. Tarkempia tietoja ei näkynyt ja kuulemma palautusoikeutta ei ole. Ei ole jumissa ja puristuksia löytyy. Mielenkiinnolla odottelen, kunhan saan sahan Lappeenrannasta Nilsiään. Nyt pitää vaan näperrellä sitä, mitä pystyy siihen saakka.

Illan työn tulosta...

Eipä sitä paljon näkyvää tullut, mutta jotain kuitenkin. Oli todella lohdullista huomata, että taka-akseli oli edelleenkin väärin päin. Kaikki oli jo laitettu kiinni ja sitten mietin, että kuinkas jarrukeskiön kiila laitetaan. Tässä on todellakin opeteltu laakerien irroitusta ja akselin kanssa temuamista. Etumaskille taivuttelin pohjalevyyn kiinnikettä 1,5mm alumiinistä. Taittelin sen kaksin kerroin, että tulee riittävästi jäykkyyttä. Jarrut, kun saan asennettua niin pääsee ihmettelemään penkin paikkaa.

Poika on käynyt autossa istuskelemassa muutamaan otteeseen ja kyselee, että saako ajaa sillä ens kesänä. Taitaa kuitenkin ajella Kadetilla syksyyn saakka. Joku muukin siis odottelee auton valmistumista.  ;)

Mie kyselin venttiilityökalin hintaa ja se oli 20€. Ei se paha olisi ollut, mutta rahalle oli muutakin käyttöä, joten taas omat patentit käyttöön. Lyhykäinen 10mm pultti ja venttiilin hattu vai mikä tuo nyt onkaan. Hieman epoxy-liimaa väliin ja kierrä kiinni. Tässä 0,4€ hintainen venttiilityökali, joka sopii vanteen sisälle käden kanssa. 
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 16.12.2010 08:24
Jarrut on laitettu kasaan ja autoon kiinni. Samalla tuli selvitettyä, että kuinka nuo jarrut toimii ja säädetään. Polkimelle laittelin vaijerin, lukon ja säätövarat suojaletkuun. Lennokkitavaroista löytyi silikoniletkua ja se tuntui olevan toimivaa tavaraa autokäytössäkin. Sitten olikin jo eka pulma edessä. Mekaanisissa takajarruissa on sylintereitä liikuttavat vivut. Näihin kiinnitetään vaijerilenkki johon pienen pyörän(rillan vai mikä lie onkaan...) kautta tuodaan kaapeli jarrupolkimelta. Alkuperäinen vaijeri ja kiinnityspultti on heitetty pois. Onnistuuko kotikonstein pultiin 2mm reijän poraaminen ja vaijerin puristaminen siihen kiinni? Olisiko muuta parempaa keinoa?

Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: B.O.A. - 16.12.2010 19:53
Voisiko ratkaisuna pulmaasi olla toisen M6 haarukkanivelen kiinnittäminen lyhyellä kierretangolla siihen rissassa olevaan ja sitten vaijeri lukolla sen nivelessä olevan tapin ympäri kiinni?  :)

P.S. Mielenkiinnolla olen seuraillut urakkaasi ja muutaman hyvän vinkin saanut omaan autoprojektiin (vanhasta Dinosta tulee vallan verraton jäärata-auto pojille, kunhan ehdin rakennella)
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 17.12.2010 20:49
Nyt on moottori saatu autoon. Tarkka koko on vielä hukassa, mutta luultavasti tuo käypi. Ei autosta tule mitään kisahirmua, mutta ei sellaista olla tekemässäkään. Moottorin purkaminen irti kuoristaan oli aika mielenkiintoinen projekti. Aikaa meni paljon ja samalla oppia tuli monesta asiasta. Moottori on käynyt kevyen puhdistuksen. Kunhan muutama asia selviää niin sitten aletaan työstämään sitä lisää. Kytkin näyttää kohtuullisen isolle, mutta kestääkö se käytössä? Jos ei kestä niin laitetaan peli suoravetoiseksi. Selvittelin kaasaria ja se näyttää hyvin pitkälle Tillotsonilta. Numeroiden perusteella taitaa olla kyseessä Walbron tuote. Kunhan moottorin kohtalo on selvitetty niin sitten vasta on kaasarin huollon aika. Kaasari on laitettu kiinni yhdellä pultilla ihan vaan näön vuoksi.

Moottorin ja kaasarin väliin tulee levy, missä on kaksi putkea. Ne meni sahassa pakoputkelle/äänenvaimentimelle. Siinä oli ruuvvi, jossa oli on/off. Onkohan kenelläkään mitään tietoa, että mikä tarkoitus sillä on? Jos moottorista on tietoa niin ei muuta kuin tänne vaan.

Selvisi putkien tarkoitus. Sillä lämmitetään kaasari talvikäytössä.


Kaveri kävi jälleen kerran antamassa hyvä neuvoja ja paukuttamassa kumivasaralla taka-akselia enemmän kohdalleen. Penkin asentoa ja paikkaa myöskin haeskeltiin. Nyt pitäisi penkoa jostakin pari kartioprikka ja muuta pientä sälää, ennen kuin pääsee jatkamaan rakentelua.
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 19.12.2010 09:33
Moottoria on tutkittu nyt vähän tarkemmin. Tehojen ja koon puolesta pitäisi olla ok, mutta sen kiinnitys vaatii suunnittelua. Runko on ilmeisesti jonkinlaista magnesium/alumiiniseosta. Yksi vaihtoehto olisi valaa alakerta(se missä oli teräöljyt) umpeen. Sitten kiinnitys olisi todella helppoa. Pitää hieman miettiä, koska saattaa olla lisää vaihtoehtoja tulossa.

Mie päätin laittaa Meviin ne alkuperäiset "puskurit" lenkit kuskin sivuille. Hionta, puhdistus, rosteri-spray ja lakka päälle. Samalla tavalla on etu- ja takapuskuritkin tehty. Laitetaan siis auto oikein historiikki kuntoon. Paljon on pientä säätämistä ja tekemistä, mutta nyt alkaa jo hyvälle näyttämään.

Tämä ei ole vielä myynti-ilmoitus, mutta kysellään kumminkin:

Onko kenelläkään kiinnostusta tätä autoa kohtaan? Mielelläni pitäisin, mutta budjetti ei oikein tunnu kestävän R120 moottorin hankkimista. Jos kiinnostaa niin otappa yhteyttä. Vaihto kiinnostaisi kaikista eniten kokonaiseen autoon, jolla voisi ens kesänä vähän ajella. Kilpailuihin ei olla menossa vaan ihan huolto/huviajelua lasten kanssa. Kaikkia ehdotuksia mietitään ja jokaiseen myöskin vastataan.  ;)

Olli koskinen
050 3410790
armas.koskinen@gmail.com
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 19.12.2010 19:09
Nyt olisi saatu ajan kuluttamat sivu "puskurit" kunnostettua. Rosterispray pääsi loppumaan, joten piti laittaa hopeaa. Samaa on etumaskissakin, eli samoilla sävyillä mennään. Nurkassa olisi ollut laatikkoponttoonit odottamassa, mutta laitellaan ne sitten joskus myöhemmin. Voimanlähdettä, penkin- ja jarruvaijerin asennusta vaille valmiina.

Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 20.12.2010 20:12
Heippa vuan!

Tänään ei autoon saatu mitään näkyvää, mutta kaikkea muuta kylläkin. Paikallisesta liikkeestä löytyi sopivia pultteja penkin kiinnittämiseen. Samalla otin tusinan 4mm pultteja jarruvaijerin kiinnittämiseen. Tulee lystiä, kun pitäisi porata 2mm reikä pultin päähän. Käytössä ei ole viilapenkkiä taikka pylväsporakonetta. Käsivaralla homma hoidetaan tai ainankin koitetaan.

Tallia on siivottu niin, että auto on saatu nostettua huoltokärryn päälle. Varastossa odottelee pojan kadetin lisäksi vanha CRG, joka tulee ens syksyksi. Siihen sama työ, kuin Meviinkin eli tekemistä piisaa. Tähän projektiin ostin messinkiharjat porakoneeseen. Säästyy parin viikon illat toisin kuin Mevin kanssa. :)
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 21.12.2010 12:23
Hyvä tuuri jatkuu moottorisahojen kanssa. Amusella sain naapurilta Partnerin sahan. Nyt on selvitelty sen kokoa ja purettu vehe osiin. R17 on malli ja koko 55cc eli ei vieläkään tärpännyt. Alkaa verstaalla olemaan sahaa poikineen, mutta ei luovuteta. Kaasarina oli Tillotson HS 105A jolle on käyttöä.Ehkä muillekkin osille löytyy käyttöä?

Lisäystä:

Tänään löytyi tutulta 3kpl Raketin moottorilla olevia sahoja. Kaikki 50-55cc eli pienissä liikutaan. Enään en viitsinyt miitä kotia alka kantamaan. Vielä olisi yksi oljenkorsi jäljellä, joka pitää mennä ihan paikan päälle katselemaan.
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 21.12.2010 16:30
Ei sattuisi kenelläkään olemaan edullista eli halpaa Raket 85/120 moottoria myynnissä? Pikku- ja isompivikaiset huomioidaan erikoiten. Osto menee ens vuodelle, mutta nyt voisi jo katella.

Olli Koskinen
050 3410790
armas.Koskinen@gmail.com
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 28.12.2010 13:34
Joulun aikana ei autolle tehty mitään. Moottorisahoja on etsitty ja etsitään edelleenkin. Paljon löytyy, mutta hieman liian pieniä. Pari 85 rakettiakin olisi tiedossa, mutta budjetti ei taivu. Alakerta löytyy ihan paikallisesti, mutta pyttyä ei. Kunhan voimanlähde saadaan kiinni niin voi alkaa työstämään penkkiä kiinni. Pitäisi olla kärsivällisyyttä...

Lennokit.netin puolelle laitoin vehkeet myyntiin, että voisi jatkaa enemmän autojen parissa. Taitaa olla parempi satsata kartinkiin, kun kesällä kuitenkin ollaan radalla paljon.
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 01.01.2011 19:23
Uus vuos ja uudet kujeet. Tänään kävin hakemassa 3kpl moottorisahoja ja yksikään ei ollut moottoriksi sopiva. Tämä oli tiedossa, mutta kaasarit, kytkimet jne. olikin enemmän ideana. Vaimo tykkää varmaan kyttyrää, kun on joka paikka rallissa romua täynnä. Onneksi lapset teki oveen kyltin: Äitiltä pääsy kielletty!
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 13.01.2011 20:43
No nyt on moottori saatu autoon. Kiinni pultataan IAME Parilla 100cc. Eiköhän Mevi sillä liikahda ens kesänä. Olisi se R85 ollut parempi, mutta kun en edullista löytänyt. Tällä voipi tulla Nildiän radalla mutkat nopeaan vastaan, mutta hauskuusmomentti on huipussaan aloittelevalle kuskilla. =8-D
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: EriHidaste - 13.01.2011 21:18
Varmasti liikahtaa.. suattaapi jopa olla hiukan liikaa tehoa suhtessa tuohon taka-akselistoon.. Mutta kokeilemalla se selviää. Onnea uudelle tuupparille ja reilusti öljyä sekaan  ;)
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: MKR - 13.01.2011 21:30
Mevin jarrut ei sitten hevillä (saati humpalla) tuota pannua pysäytä, jos vaikka kaasu hirttää kiinni.
Siinä puolassa pitäisi olla liitin sammutin napille, joka kannattaa asentaa vaikka rattiin.

Nimimerkillä: Kerran mainoksiin osuneena.
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 14.01.2011 15:49
Kiitoksia vinkeistä. Sammutusnappi kuullostaa hyvälle idealle. Pitää sellainen rakentaa ennen radalle menoa. Takaratas on nyt 85, mutta taidan tilata isomman heti alkuunsa. Kotirata, kun on lyhyt niin ei tarvita suoranopeutta. Laittelen kuvia, kun jotain on saatu aikaiseksi.
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 15.01.2011 08:25
Illalla oli pakko koittaa moottoria paikoilleen. Löysin yhdet vanhat ketjut jolla sain vähän mallailtua. Pakoputkelle pitää näköjään askarrella uutta kiinnikettä, kun edellinne on hieman pieni. Mevin taka- ja etunavat vaihtuu alumiinisiin raketin vanteisiin. Renkaiksi tulee käytettyjä Bridgestoneja seuran rakettikuskeilta. Kuulin, että saattavat olla vähän liukkaita tuolla moottorilla. No se lisää vaan hauskuutta opetteluvaiheessa.  ;)
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: piku - 15.01.2011 15:46
Laita kunnollinen ketjusuoja tohon eturattaalle niin ei alussa ole sormet siellä välissä kun säädät konetta ajaessa
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: junnu a - 15.01.2011 16:38
ite olen käyttäny junnua:ssa noin 5-6:den prosentin öljy seosta.
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: B.O.A. - 15.01.2011 17:10
Aikanaan kun hankin ensimmäisen Parilan 100cc ICA-koneen, käytin siinä 7-8% seosta, mutta siitä huolimatta leipaisi kiinni pari kertaa, ensin hölmöilin seoksen säätöjen kanssa ja toisella kertaa en malttanut lämmitellä konetta, vaan luukutin puolenkierroksen jälkeen jo täysillä. Samaisen koneen kanssa "nousi myös hiukset kerran pystyyn" kun tulpanhattu oli huonosti paikoillaan ja hyppäsi/putosi kesken ajon koneen ja ponttoonin väliin, josta kalastelin sen esiin ja laitoin paikoilleen. Vasta hetken päästä tuli mieleen mitä olisi voinut käydä, jos "nakit" olisivat menneet ketjun ja rattaan väliin... :o Suosittelen asentamaan sellaisen nykyään käytettävän laatikkomallisen mustan ratas&ketjusuojan (nykyjään niin omassa kuin poikien autoissa on :))

Jos Parillasi on iskussa, voin vakuuttaa että menoa tulee piisaamaan ja raksun renkailla meno on liukasta... Itseäkin alkaa himottamaan vaihtaa 120R:n tilalle varastossa vartoova ICA-kone... Pääsisi taas nautiskelemaan suoravetoisen brutaalista vauhdin hurmasta... Aiemmissa viesteissä mainitusta taka-akselivinkistä tuli mieleeni, että ihan harrasteajamisella ja pienellä radan ulkopuolella vierailulla olen saanut pari 40mm akselia solmuun, joten sitä kannattaa tarkkailla/varoa, sen verran hyvää kulku tuollaisella koneella on. Tsemppiä projektiin!
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: sirace - 16.01.2011 11:47
Kokemuksesta kerron että ajamisen ilo katoaa huonoilla renkailla, spinnejä, pitkäksi menneitä jarrutuksia ym.. Raketin renkaista SL8 voi olla ihan passeli alkuun kunnes nälkä kasvaa syödessä...
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 17.01.2011 16:12
Nyt on penkki kiinnitetty autoon. Taitaa tulla tästä ennemmpinkin raketti. Olisi se R120 ollut parempi, mutta tämän moottorin sain niin halvalla. Koko paketin hinta on nyt n. 450€. Ehkä tässä kuitenkin suurin hyöty on ollut tiedon saaminen autosta. On tulevaisuudessa helpompaa huollella, kun ei tarvitse välttämättä tehdä samoja virheitä uudestaan ja uudestaan. Vähän pelottaa moottorin tulevat huollot, mutta jos 2 kesää tällä pääsisi pienillä kustannuksilla niin hyvä olisi.

Raketin renkaat tulee autoon vain ja ainoastaan sen vuoksi, että niitä olisi luvassa ilmaiseksi. Kesällä 2010 ajelin seuran 100cc autolla ja luulin siinä olevan 30HP, kuten tässä miun moottorissa. Tänään kuulin, että se on Junior-malli jossa on n. 20HP. Taitaa tulla tiukkaa ajella tällä Nilsiän 200m radalla. No onneksi Lapinlahti ja Kuopio ei ole mahdottoman matkan päässä. Ehkä kannattaa suunnata ensi testille siis Lapinlahdelle, kun siellä on tullut aikaisemmin pariin otteeseen käytyä.

Autossa on laitettavana vielä jarru- ja kaasuvaijerit. Ketjunsuoja, polttoaineletkut ja moottorin sammutusnappi. Sammutusnapin asentamisessa tarvitsisin hieman apuja. Puolalta lähtee kaksi johtoa ja molemmat menee tulpanhatulle päin. Pitäisikö jossain olla kolmas liitin sammutusnapille? Olisiko jotakin apuja moottorin perus säätöihin? Rattaana on nyt kiinni DINO 86. Olisiko parempi laittaa lähempänä 90 kokoa oleva ratas? Ei haittaa vaikka nopeutta lähtisikin pois. Sivupuskurien asennukseen näin hyvän kuvan. Siinä oli laitettu imuäänenvaimennin oikeanpuoleisen puskurin sisään. Tähän pitää suunnitella vastaava viritelmä.

Nyt, kun tämä ensimmäinen projekti alkaa näyttämään hyvälle voi jo alkaa suunittelemaan pojan FinnKart Kadetin laittoa. Kun se on kunnossa niin pannuhuoneessa odottaa wanha CRG:n runko, josta kesäksi tehdään harjoitteluauto R85 moottorille. Jos se pysyy radalla ja poikaa kiinnostaa ajaminen niin sitten pitää hankkia tuoreempi auto 2012 kesälle. Mie innostuin sen verran kovasti tästä lajista, että tuskin maltan pysyä radalta poissa vaikka poika ei enään innostuisikaan tulevaisuudessa.

O. Koskinen

Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: astro - 17.01.2011 17:03
Jos koneen tehot pelottaa, niin eikös tota ica:ta pystyisi kuristamaan jotenkin?  Esim. Kaasarin puolelta prikalla kuten r85ssa tai sitten pakopuolelta?

Joku asioista ymmärtävämpi voisi varmaan kommentoida onnistuuko ja olisiko siitä jotain haittaa (kiinnileikkaamisriskiä tms?).. Luulis että onnistuu, kun hitaampi vauhti yleensä kuluttaa vähemmän.
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: B.O.A. - 17.01.2011 17:12
Noista Parillan kaasarin säädöistä:
Yläkierroksiin vaikuttava (kauempana koneesta oleva) 0,5-0,75 kierrosta auki.
Alakierroksiin vaikuttava (lähempänä konetta oleva) 2,5 kierrosta auki.
Tällä pitäisi päästä alkuun, eli kone käyntiin.
Turhan räväkkää kulkua voi suitsia avaamalla tuota yläruuvia isommalle, jolloin kone alkaa kovemmilla kierroksilla "röpöttämään".
(Toivottavasti tuli muistettua oikein noi säädöt kun on yli vuosikymmen kulunut viime ajokerrasta ICA-koneella) ::)
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: awi - 17.01.2011 20:18
Jos koneen tehot pelottaa, niin eikös tota ica:ta pystyisi kuristamaan jotenkin?  Esim. Kaasarin puolelta prikalla kuten r85ssa tai sitten pakopuolelta?

Joku asioista ymmärtävämpi voisi varmaan kommentoida onnistuuko ja olisiko siitä jotain haittaa (kiinnileikkaamisriskiä tms?).. Luulis että onnistuu, kun hitaampi vauhti yleensä kuluttaa vähemmän.
Puristussuhteen lasku lienee kestonkin kannalta paras vaihtoehto, eikä muuta koneen luonnetta sen kummemmin, jos sen tekee kantta nostamalla. Käsitteääkseni lähinnä vääntö vaan laskee koko kierrosalueelta. Riippuu kai sitten vähän myllystä miten tuon saa tehtyä ilman, että tulee vuotoja.
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 22.01.2011 21:28
Nyt piti nostaa Mevi seinälle ja laittaa pojan auto pukille. Se pitää saada valmiiksi odottamaan tulevaa ensimmäistä kisakautta. Oman auton laitto on pientä vaille valmis, mutta moottori saattaa mennä vaihtoon. Tuo on enemmän kuin mielettömän tehokas miulle. Nyt on ehkä se vaihtumassa R120 moottoriin, joka olisi se paras vaihtoehto. Varmasti R85 olisi myöskin riittävä miulle, mutta isompi parempi tässä tapauksessa. Pitää katsella, että kuinka tuo moottorin vaihto menee...


Päivittelyä:

Joskus onni osuu kohdalle ja nyt se kävi miulle. Sain Meviin R120-moottorin. Siihen tosin pitää tedä pientä huoltoa: Laakerit, vauhtipyörä, kynnet + jouset, tiivisteet yms. Pojan auto on nyt työnalla joten Mevi odottaa kiltisti siinä seinällä siihen asti, kun on rahaa osiin. Jos jollain on ylimääräisenä em. osia niin kiinnostaa. Vauhtipyörä kiinnostaa kaikista eniten, koska siitä on siivet lähteneet lentoon...

Päivittelyä lisää:

Tulipahan moottori purettua. Pelotti, että on koko alakerta hajalla, mutta laakereiden vaihdolla näyttäisi selviävän. Akseli saattaa olla kiero mutta se selvitetään mittaamalla. Moottoripukki tuotti aika mukavan yllätyksen. Kun putsailin osia löytyi pukista teksti: MEVI 82. Auto ja pukki on molemmat 80-luvun alusta. R120 on sitten vähän uudempi, mutta ei kuitenkaan liian paljon. Nyt pitäisi alkaa suunnittelemaan sivupuskurien kiinnityksiä, kun on vähän erillainen tässä alkuperäinen.  ;)




Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 31.01.2011 15:58
Tää on niin tätä!!!

Moottorin laakerien jumiutumiselle löytyi syy. Edelliset laakerit oli irroitettu rälläkällä. Samalla akselista oli lähtenyt palaa reippaasti laakerin kohdalta. Kaveri oikoi akselia pari millin sadasosaa ja vein osan metallipajalle. Hitsaaminen ei onistu helpolla, koska akseli vääntyy liikaa. Ei muuta kuin palaa pois ja holkkia päälle. Kokeillaan jos vaikka kestäisi. Muutaman kympin huolto kannattaa kokeilla tässä tappauksessa. Helpointa olisi ostaa uusi paketti, mutta koitetaan säästää siinä missä onnistutaan. Ollaan optimistejä ja ajatellaan sen sitten kestävän. Toisaalta pessimistit ei pety koskaan...  ;)
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: awi - 31.01.2011 20:19
Eiköhän tuo kestä, mutta sitten kun särkyy, niin http://www.radne.se/Store/Product/ProductDetails.aspx?PartNo=32092 +alv+rahti. Eli joku arviolta 230€ luottokauppiaalta, tuskin kannattaa radnelta tilata.
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: ATM - 31.01.2011 23:57
Siis joku on ottanut rälläkällä R120 kampiakselilta laakerit irti?!? Mistä ihmeestä näitä ajatusten lipeälampia löytyy? No, toisaalta...kun on joskus nähnyt VW Corradon, jossa jarrulevy on kiinnitetty napaan sen normaalin ruuvin sijasta Kempin pikaliimalla... ehkä menee vähän offtopicin puolelle, mutta maailmassa tosiaan on ihmisiä, joita ei pitäisi päästää lähellekään mitään mekaanisia vehkeitä (saati sitten sähkökäyttöisiä työkaluja).
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 01.02.2011 07:19
Mie olen vuosien varrella rakennellut paljon lennokkeja ja muutakin pientä. Aina ei ole saatavilla työhön sopivaa työkalua ja silloin pitää soveltaa. Joskus sitten saattaa käydä tämmöisiä pieniä vahinkoja. No onneksi näistäkin aina oppii. Viimekesänä starttailtiin karting-harrastusta tutun opastuksella. Kun saatiin auto ostettua piti tehdä pakki, mistä löytyy kaikki tarvittava. Aluksi kaikki mahtui pieneen työkalupakkiin, mutta tavaran lisääntyessä alkoi käymään ahtaaksi. Nyt tarvitsisi paljon enemmän rompetta mukaan radalle, kuin edellisenä kesänä. Moneen asiaan on omat työkalut ja aineet, mutta aina niitä ei ole saatavilla. Onneksi kavereilta saa lainaksi usein sen, mikä itseltä puuttuu. Vaikkapa rälläkän...  ;)

Itse asiassa moottorin tila/kunto ei haittaa miuta tässä tapauksessa. Niin paljon on tullut itseopittua ja kavereilta saatu tietoa moottoreista, että pikku-vika akselissa ei tunnu missään. Jos se sitten levähtää ajossa niin ottaa varmasti päähän, mutta ei aleta murehtimaan sitä etukäteen. Tälle päivälle on tiedossa ihan omat murheensa.  ;D 
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: JariV - 02.02.2011 07:17
Mulla on tällaseen jotain osia. Vannepuoliskojaainakin ja runko ja jotain pientä.

Jos tuut hakemaan niin annan ne sulle, ei maksa mitään.
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 02.02.2011 15:45
Nyt pitää ihan kiittää kaikkia, ketkä ovat täällä käyneet lukemassa ja kommentoimassa. Äsken katsoin, että on 2997 lukukertaa tällä säikeellä. Aluksi oli pelkkä ruosteinen runko, paljon aikaa ja intoa. Nyt Mevi on jo hyvällä mallilla valmistumassa moottoria myöten. Paljon on tullut vinkkejä foorumilaisilta, joita olen ottanut mielelläni vastaan. Toista runkoakin on tarjottu ja muutakin tarviketta. Renkaitakin on tiedossa heti, kun pääsen ne hakemaan. Täällä tuntuu olevan voimissaan perinteinen vilpitön auttamisen halu ja henki. Sellainen on nykypäivänä katoava luonnonvara.

Kunhan Mevi ja pojan FinnKart on laitettu kuntoon niin päästään ajelemaan ja harjoittelemaan Cadetti-luokan kilpailuihin täällä savon suunnalla. Ennen syksyä pitäisi sitten olla valmiina myöskin seuraava projekti: Wanhan CRG:n kunnostus R85:lle pojan treeni/kilpailu autoksi. Meillä tuorein auto on n. 14v vanhin yli 30v. Mitä se puhe oikein on runkojen väsymisestä?  ;) Kuva liitteenä tämänhetkisestä tilasta. Paria osaa vailla valmista?
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: JariV - 03.02.2011 13:55
Mulla taitaa muuten olla joutilaana tollanen Finnkart-runko, ehjäkin täysin. Tais myös olla sellasen alkuperäinen lasikuituinen bensatankkikin, joka sekin on ehjä. Ne saat jos haluat.
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 03.02.2011 14:35
Muuta Nilsiään niin tuun heti hakemaan.  ;)

Jos on reissua Tahkolle niin mie olen tässä ihan vieressä! Toisille romu on toisille käyttökelpoista. Kotimaiset wanhat rungot jotenkin kiinnostaa kovasti. Mikä lie pysyvä mielenhäiriö päässäni.
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 09.02.2011 08:53
Muiden projektien lomassa sain eilen hieman työstettyä MEVIä. Jarruvaijeri on laitettu hieman paremmin. Osien puutteen vuoksi tuli hieman alkuperäisestä eroava, mutta toiminnaltaan parempi. Ehkä? Penkin kunnostus pitäisi myöskin aloittaa, koska selkänojassa on pieni halkeama. Hartsia ja hiilikuitua vaan niin hyvä tulee.

Käytin Kuopiossa kyläilemässä ja samalla reissulla jäi mukaan peräkontillinen Brikkakin renkaita. Kiitokset vielä kerran lahjoittajalle! Näillä ajellaan ensi kesänä mutkaista tietä silmänkantamattomiin...

Nurkassa ollut CRG:n wanha runko meni kaverille, joten siittä projektista säästyin tällä kertaa. Jotenkin vaan on semmoinen kutina, että jostain tupsahtaa kohta kuitenkin Finnkartin tai Mevin runko seuraavaksi projektiksi.  ;D

Päivittelyä omiin turinoihin 14.2.2010

Kutinat pitivät paikkansa. CRG:n tilalle tuli FinnKartin Raketin runko. Ileiseksi yllätykseksi huomasin sen olevan niin hyvässä kunnossa, että ei tarvitse alkaa hiomaan tai edes maalaamaan. Puutteena autossa oli: taka-akseli, jarrut, pohjalevy ja polkimet. FinnKartista tehdään pojalle syksyksi opetteluauto R85-moottorille. Itse asiassa moottorikin on jo hankittu. Foorumilta löytyi R.. moottori edullisesti opettelukäyttöön. Myyjä vielä huolskin sen joten huolettomia kilometrejä on tiedossa.  :) Eppäilen, että tällä autolla mennään kilpailuihinkin kaudella 2012 edellyttäen, että pojalla kipinää riittää ajamiseen.

Laittelin ostetaan osioon ilmoitusta mekaanisista jarruista. Jos jollain on ylimääräisiä edullisesti myytävänä/joutilaana niin mie olen erittäin kiinnostunut.
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 21.02.2011 20:12
Nyt projekti etenee taas hiljalleen. Sain tilattua R120-moottoriin osia millä se sitten saadaan kokoon. Akseli on edelleen holkitettavana joten ei kiirettä osienkaan suhteen.  :( Joka päivä on tullut autoa katseltua ja mietittyä kuinka se kesällä tottelee radalla. Perin kiusallista odottaa...

Hieman päivittelyä:

Moottori sai uutta väri pintaan. Käynnistyskoppa meni mustaksi ja sylinterin päällä oleva metallihässäkkä hopeiseksi. Hieman on ollut hiljaista muutoin auton laiton kanssa, kun on pojan FinnKarttia hiottu, maalattu ja lakattu. Jotta ei projektit loppuisi niin eilen ostin vielä yhden FinnKartin Raketin varaosiksi. Nyt alkaa olemaan Ollin automuseossa jo ahdasta.  ;)

 
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 04.03.2011 21:27
Tänään sain R120:n kampiakselin holkituksesta. Jälki oli aivan loistavaa ja en olisi itse osannut sanoa, että kumpi puoli oli työstetty. Veikkasin sitä koskematonta puoliskoa ensin. Nyt odottelemaan varaosatilausta ja sitten moottoria kasaamaan. Vauhtipyörä puuttuu edelleen ja sen osto saattaa mennä ihan keväälle, mutta onhan muuten kone valmiina.

Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: vaarni - 05.03.2011 12:03
Moi, Missä teetit holkituksen ja mitä tuomaksoi? Mulla on tossa yksi kampura jonka joku on hionut
varsin "väpättäväksi" eli kaiketi jotain uivaa alakertaa on tehnyt... No eihän tollanen toimi tuolla.
Jos holkitus ei paljoo maksa niin mielelläni kokeilisin.

-Ville
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 05.03.2011 19:14
Ihan täällä Nilsiässä paikallisella pajalla. Kustannukset oli 30€ ja työnjälki loistava. Huomenna voisin ottaa kuvan ja laittaa tänne niin voi tuumailla, et onko miun kanssa samaa mieltä. Samalla sorvari oli mittaillut ja laittanut kaikki kohdalleen. Hyvää palvelua kaikkiaan. Ens viikolla tehdään 25mm taka-akseli pojan autoon. Materiaali maksaa noin 12-13€ ja kiilaurien jyrsintä päälle. Samalla tehdään rallirattiin keskiö kartin-käyttöä silmälläpitäen.

Nyt sain laitettua kuvat. Kaksi ensimmäistä on akselista ja kolmas oli muuten vaan ihan pakko laittaa...  ;D
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 13.03.2011 09:10
Nyt on taas Mevi nostettu pukille. Penkin selkänojan halkeaman paikkasin hiilikuitunauhalla ja hartsilla. Vaikka ammattitaitoa ei ole kuituhommiin niin ihan onnistuneesti sujui korjaus. Penkin toisen alaraudan kiinnikkeen kanssa tupeloin, kun katkaisin pultin. Lisää säätöä ja korjailua tiedossa.

Ens viikolla soittelen moottorin tiivisteistä ja laitan tilaukseen. Sitten alkaakin moottorin kasaaminen. Paljon ei ole enään hommaa jäljellä, mutta aikaa varmasti kuluu. Onneksi lumet on vielä maassa ja radalle ei ole kiire.
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 21.03.2011 20:07
Mevi sai renkaat allensa. Rakensin vekotimen, millä saa kumit "helposti" heitettyä vanteille. No parituntia ähersin ja puolittain kaikki renkaat vanteilla. Kaveri kävi nykäsemässä sitten ne loppuun minuutissa. Hieman taitaa olla vielä allekirjoittaneella petrattavaa...

Eilen ja tänään naputtelin R120:n lohkoja paikoilleen. No meni ne, mutta kiertokanki oli jäykkä kuin miun Toyota kovilla pakkasilla. No onneksi oma moottorien henkilääkäri auttoi jälleen. Nyt sylinterintiiviste on tilauksessa ja sen jälkeen puuttuukin enään vauhtipyörä. Jarrut sai uudet/käytetyt palat ja niiden kanssa on vielä puljaamista. Taas alkaa näyttää hyvälle tämä projekti!

Jotta ei loppuisi suomi-autot niin torstaina tulee pojan vara-auto kesälle. Finnkarttipa sekin on merkiltään.  ;)e
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: piku - 21.03.2011 23:01

Eilen ja tänään naputtelin R120:n lohkoja paikoilleen. No meni ne, mutta kiertokanki oli jäykkä kuin miun Toyota kovilla pakkasilla.
Muistittehan hioa runkolaakereista sisä koolin pyöristyksen isommaksi muuten ei mee laakerit riittävän pohjaan kampiakselilla
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: Reima - 22.03.2011 09:27
Toinen vaihtoehto on laittaa oikeat laakerit, joissa koolin pyöristys on tehty tehtaalla :).
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 22.03.2011 12:00
Joo... Tämä oli ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun ostin laakerit moottorin sisälle laakerikaupasta. Muualle käy hyvin nuo PFI-merkkiset tuotteet harrasteajossa. Tuttu vaihtoi sitten toisen laakerin ja sai koneen kuntoon. Nyt onneksi on pientä puuhaa ennen kuin pääsen taas moottorin kimppuun.
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 24.03.2011 22:00
Ei olla nukuttu MEVI-projektin kanssa. Kotosalla on vaan ollut niin paljon hommaa, ettei ole aina päässyt auton kimppuun. No nyt kuitenkin jotain on taas tapahtunut. Kaveri tosiaan auttoin moottorin lohkojen ja akselin kanssa. Tänään sain sylinterin tiivisteen jonka huomenna laittelen paikoilleen. Vauhtipyörä puuttuu edelleen, mutta ei se haittaa.  ;)

Ketjusuoja piti valmistaa itse, kun ei olisi musta muovinen läpyskä sopinut auton tyyliin. 4mm alumiinista taivuttelin sopivan muotoisen palasen ja sommittelin autoon. Pintaan rosterispraytä kaksi kerrosta ja lakkaa päälle. Hyvälle näyttää ainankin, kun pimeässä katsoo.

Poika tosiaan halusi oman uuden (vanha kuin mikä...) autonsa hopeiseksi. Ohessa on kuva tämänhetkisestä tilasta. Miun iskä toi yhden FinnKartin tänään lisää(Kiitokset myyjälle!!!). Tästä muutama osa siirtyy pojan hopeanuoleen ja lopuista kasaan pojan kaverille kesäksi auton. Eiköhän myö näillä autoilla päästä kesän ajot suorittamaan. Miulla on tällä hetkellä n. 100 kierrosta (200m radalla) takana. Veikkaampa, et ainankin tuplaantuu ens kesänä oma ajokokemus.
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 12.04.2011 10:04
Nyt on tilattu loput osat Meviin tulevaan R120-moottoriin. Loppuviikosta pitäisi olla osian täällä ja auto saadaan laitettua vihdoinkin valmiiksi. Pojan FinnKarttti on etuponttoonia ja jarrunesteiden vaihtoa vaille valmiina radalle. Rattikatteen lainasin omasta autostani. Ei kai Mevissä semmoisia tarvita? Toinen FK on myöskin työn alla. Runko hiottu, maalattu ja lakattu. Tämä wanhus sai yllensä mustan kuosin. Nyt pitäisi olla kalustoa kesäksi ja näyttää kaikki tulevan valmiiksikin.

Edit: Tänään tuli osat Mevin valmiiksi saattamiseen. Jos jollain on jonkilainen kuva Mevistä alkuperäisessä ulkoasussa niin voisikos saada sellaisen sähköpostilla? Nyt, kun omassa autossa ei ole katteita niin olikos niitä alkuperäisessäkään? Tekisi mieli pitää auto ihan originellissä kuosissa. Ajaminen saattaa jäädä haaveeksi sitten kotiradan ulkopuolella, kun ei ole ihan "nykynormien" mukainen. Nyt syyhyttää näppejä päästä ajamaan...
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 28.04.2011 06:40
Nyt olisi koko auto yhtä osaa vaille valmiina. Käynnistyskopan holkki tulee tänään ja sitten onkin pitkä projekti valmiina. Täytyy myöntää, että aika opettavainen talvi on ollut rakentamisen ja huollon suhteen. Hieman on auto alastoman näköinen katteiden puuttumisen vuoksi, mutta omasta mielestä silti aika onnistunut. Hieman alkaa jo jännittämään, että kuinka kaikki pelaa tai ei pelaa. Laitellaan kuvia sitten, kun ollaan päästy radalle päristelemään ja fiilistelemään.

Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 30.04.2011 16:40
Jippii!!!

Nyt on Mevi päässyt tänään Nilsiän radalle testiin. Syksystä asti tämä projekti on mennyt hitaasti ja epävarmasti eteenpäin. Kun otin pihalla moottorista ensimmäiset savut pihalle niin kyllä hymy levisi kasvoille. Heti alkoi tehdä mieli päästä radalle ja se onnistuikin pienten järjestelyjen jälkeen.

Renkaina on Dunlopin KF3:n renkaat. Ensimmäisillä kierroksilla auto aliohjasi ihan mielettömästi johtuen kylmästä radasta ja pienistä rengaspaineista. Lisää ilmaa pikkukompuralla ja uudelleen radalle. Keli oli n. +5 astetta joten lisäpaineita kaivattiin. Hiljalleen kumit lämpenivät ja hymy leveni kypärän sisällä. Ei ole muutes virne hävinnyt vieläkään mihinkään...

Kiitokset kaikille, jotka olivat projektissa mukana tavalla taikka toisella!

Ohessa on linkki JuuTuubiin, missä on video todisteena testiajosta. http://www.youtube.com/watch?v=exE4H6ttavs (http://www.youtube.com/watch?v=exE4H6ttavs)
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: piku - 30.04.2011 21:15
Millos tuletta kuopion radalle hakemaan vauhtia ja kaarteita kahdella renkaalla kokeilemaan ???
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 01.05.2011 06:44
Kyllä mielelläni tulisin Kuopioon ajelemaan, mutta ensin tuohon Meviin pitäisi saada vähän katteita ympärille. Saattaa tulla hieman liikaa sanomista historikkivarustuksella jos menee radalle. Kyllä myökin kesällä tullaan siellä käymään. Pojan autoon laittelen tänään jarrut uusiksi joten FinnKartia tullaan sinne ulkoiluttamaan ainankin.
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: piku - 01.05.2011 19:46
Ajelinhan minäkin ilman katteita aikoinaan tuolla avataren mevillä 120 räpätin koneella varustettuna
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 03.05.2011 10:54
Yksi ongelma tuli esille ensimmäisellä ajokerralla. Moottoripukki pääsi liikkumaan hieman taaksepäin ja ketjut löystyivät. Johtuu kuulemma uudesta ja sileästä maalipinnasta. Tosin en mie laittanut alapalojakaan kovin tiukalle. Vain yhden naksauksen ranteesta tiukkuuteen. Pitää laittaa hieman kireämmälle ennen seuraavaa ajokertaa. Hieman on tuo kylmä keli hillinnyt ajohaluja, mutta onneksi on ollut askaretta pojan autojen kanssa. Kyllä se kesä tulee ja kelit lämpenee...
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: piku - 03.05.2011 16:02
Juu se kannattaa kiriä se pukki kunnolla ja tarkastaa välillä moottorin kiinnitys pukkiin
Eilen neulamäessä tuli lunta vaakaan ja silti kierrettiin rataa
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 05.05.2011 10:27
No nyt on tilattu Meviin katteet. Kiinnittäminen vaatii hieman omia rakenteluja joten paikalleen laitto viepi aikansa. Kunhan kaikki on paikoillaan niin uskaltaa lähteä käymään muillakin lähialueen radoilla.  ;)
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 06.05.2011 20:12
Vaimo ehdotti, että hän voisi heittää miut radalle. No en voinut ehdotuksesta kieltäytyä vaan kamat kasaan ja menoksi.  Tuli ajettua pers punaisena ja kylet kipeiksi. Kaikkiaan n. 150 kierrosta tuli vedettyä pienillä tauoilla höystettynä. Aluksi olin ihan yksin radalla niin sain kuvattua rataesittelyvideon!

http://www.youtube.com/watch?v=OadfkGL85w4 (http://www.youtube.com/watch?v=OadfkGL85w4)
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 12.05.2011 19:24
Aika on ollut vähän kortilla kartingin suhteen, kun maalasin 240m2 peltikattoa 10cm leveällä lensselillä. No jotakin kuitenkin on saatu aikaiseksi. Mevi sai etupuskurin ja rattikatteen päällensä. Nyt kelpaa mennä radalle kurvailemaan. Sivuponttoonitkin olisi, mutta niiden laitto vaatii hitsailua. Jotenkin tuntuu, et auto näyttää paremmalta ilman niitä?

Työnalla on kerrossänky pieneen peräkärriin, et saadaan pojan FinnKartti ja miun Mevi samalla kertaa radalle. Melkein on valmista, mutta kuvia tulossa vasta, kun koeajo on suoritettu!
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 14.05.2011 06:36
Eilen päästiin pojan kanssa Lapinlahdelle päristelemään. Kyllä oli kiva kuunnella, kun R120 parkui vieressä suoraa huuutoa. Tiukkaa teki, että pääsin pojasta ohi vaikka sillä oli R85 prikoilla. Taitaa olla niin että ei tässä paljoa enään kampoihin pysty laittamaan junioreille.

Kuljetus onnistui hyvin pienelläkin kärrillä, kunhan käyttää vähän luovuutta autojen kanssa. Ainut mitä pitää tehdä on lyhentää jalkoja 15cm, että auton nostaminen pukille helpottuu.
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: piku - 14.05.2011 08:04
Tuo han on kuin meillä
Lapinlahdenrata on kyllä haastava ajaa ja ohitus paikkoja vähän
Tuleeko poika ajamaan savocuppia  joka alkaa lapinlahdelta 22.5 ???
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 14.05.2011 09:12
Kyllä mielellään tultaisiin, mutta ei taida vielä onnistua. Pojalla on suoravetoisesta autosta ajokokemusta n. 2h. Puuttuu kisalaillinen takapuskuri ja kypärä. Hieman liikaa investointeja tulisi tähän tilanteeseen. Koitetaan päästä kauden viimeiseen taikka sitten ens vuonna.
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: Jannek - 16.05.2011 08:03
Täytyypi sanoa, että Lapinlahdella on ohituspaikkoja ihan hyvin 8 mutkaa ja 7 ohituspaikkaa, joista 3-4 ihan varteenotettavia.

Näin ainakin 80-90 luvun vaihteessa kun sitä tuli kierrettyä parhaana iltana 50 kierrosta yhteenmenoon. Enemmänkin ois varmaan mennyt, mutta menopelistä loppui menovesi.
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 20.05.2011 12:17
Voi siellä ollakkin ohituspaikkoja, mutta en mie pääse kuin suoralla ohi. Ei oikein taidot piisaa muualla ohitteluun.  ;)

Kaverit vähän sääti Mevin ohjauskulmia, et toimisi paremmin. Perää pitää kaventaa reilusti, kun on semmoinen kenguru tällä hetkellä. Pitoja on ihan liikaa tällä hetkellä. Penkkiäkin pitäisi vähän kallistella taakse päin joten askaretta piisaa.


Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: TA - 20.05.2011 18:47
Minä kyllä suosittelisin perän levittämistä jos on liikaa pitoa ja pompottaa. Toinen keino olisi jäykistää runkoa takaa mutta ei taida MEVI:n vakiovarustukseen kuulua jäykkäreitä.

Jos kääntyy hyvin sisäpuolen takapyörä noesee reilusti niin voisi kokeilla myös eutpään kaventamista, jolloin ei pyri nostamaan sitä takusta niin herkästi ilmaan.

Penkin kallistus taakse tuo myös lisää painoa takapyörille ja sitä kautta lisää pitoa sinne eli ei se ainakaan pomppimistaipumusta vähennä.

TA
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 22.05.2011 13:50
Ei miun Mevissä ole muuta jäykkää, kuin kuskin selkä. Perää pitää kaventaa, ettei tarvitse laittaa "leveä kuljetus" kylttiä auton taakse. Ajoasennon vuoksi olisi hyvä kallistaa penkkiä, ettei tule wanha kunnon lypsyjakkara fiilis ajaessa. Pitoa saadaan myöskin vaihtamalla Raketin kumit alle ja liimarenkaat pois.

Hieman pitäisi narukäynnistystä korjailla ja laittaa oikeanlainen holkki sinne koppaan. Nyt on Ollin purkkaviritys kiinni joka ei enään toimi. Vähän on sellainen nostalgiafiilis, kun näkee jonkun ajavan miun autolla. Varmasti näyttää paremmalle, kuin mitä se omistajansa ohjastuksessa on. Ei ehkä ihan ole se jokapojan unelma-auto, mutta mie olen kyllä tyytyväinen. Edelleenkin ainut narina on rungon lyhyys 187cm kuskille. Pitäisikö kuskin mennä katkaisuhoitoon?
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 25.05.2011 07:04
Eilen saatiin käynnistyskoppa kuntoon. Kopassa oli joku tappi pohjalla siinä kohdassa mihin holkin piti tulla. No ei muuta kuin poralla pois ja nyt tuntuisi toimivan niin kuin pitäisi. Ens viikolla alkaa täällä karting-kerho ja siellä pitäisi olla Mevi kunnossa, jos joku isi-pappa haluaisi myöskin kokeilla ajamista.
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 06.06.2011 14:52
Taas tuli käytyä radalla. Nyt vaihdoin puolan koneeseen ja kulkee niin penteleesti. 5min x3 tuli käytyä ajamassa ja kaikki paikat tänään aivan hellinä. Paikallinen rata kierrettiin aikaan 14,2 parhaimmillaan. Joku kokeneempi voivi mennä vieläkin lujempaa, mutta mie en. Kyllä oli pitoja autossa ja moottori toimi kuin unelma.

Kaiken tämän auton eteen tehdyn työn jälkeen mie idiootti laitoin vehkeen myyntiin tänne nettiin? No katellaan kuinka käy...
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 16.06.2011 06:26
Nyt voidaan virallisesti katsoa Mevin rakentelun päättyneen. Aika siirtyä seuraavaan projektiin...
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 04.08.2011 20:09
Kaveri katteli tänään Meviä ja tuumasi, että myö jatketaan sitä 5cm. Taitaa projekti sittenkin jatkua. :)
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: TA - 04.08.2011 20:44
Älä riko sitä. Hommaa jostain vanha iso runkoputki ja siirrä osat siihen.

Veikkaan ettei siitä tule jatkamalla kovin hyvä.

TA
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 05.08.2011 07:00
Joutilaana tuo runko alakerrassa on jotenei muuta kuin kokeiden alttarille vaan. Nyt on kaikki autot liian pieniä niin tehdään edes yhdestä sopivampi. Samalla jos vähän levittäisi niin saisi isomman moottorin kiinni. Saas nähdä mitä tästä tulee...
Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: wannabe75 - 02.10.2011 18:04
Sattuneesta syystä laitettiin Mevi uudelleen kuntoon. Hieman, kun käyttää aikaa ja vaivaa suunnitteluun niin moni entinen ongelma poistuu. Elikkä ensimmäisenä ongelmana oli auton lyhyys kuljettajaan nähden. Elikkä ajoasento ei ollut oikein hyvä lähes 190cm hujopille. Ei muuta kuin moottori kiinni ja niin taakse kuin saadaan. Moottorin asennuksen jälkeen alettiin sovittamaan L-kokoista OMP penkkiä. Jarrut ottivat kiinni toiselta puolelta ja moottori toiselta joten asennus korkeus olisi ollut 10cm rungon yläpuolella. Onneksi löytyi 80-luvun penkki Dino Marssista joka istui huomattavasti paremmin.

Piipahdin kaverin luonta hakemassa laakerilukitetta ja samalla kouraan jäi Maxxiksen KF6-luokan kisan käytetyt renkaat. Ei muuta kuin kumit alle ja pinnapultit napoihin kiinni. Ratiksi tuli tilapäisesti ihan hervottoman iso MOMO Champpion ratti. Halkaisijaa löytyy 340mm joten ajellaan kuin traktoria...

Kun alkuvalmistelut oli tehty pyysin naapuria avuksi koekäyttöä varten. Ensimmäinen istuuntuminen autoon oli kunnon shokki. Polkimet olivat juuri siellä missä niiden pitääkin olla tämän pituisella kuskilla. Ratti tuntui kädessä aivan loistavalta joten ei muuta kuin mylly käyntiin. Raksussa oli kiinni 0F1-sylinteri ja se tuntui vievän Meviä riittävästi. Kyllä se D-pytty oli vielä selkeästi parempi, mutta ei passaa valittaa. Nyt pitää päästä ihan radalle jokin päivä ajelemaan.

Otsikko: Vs: MEVI:n rakentelua...
Kirjoitti: Fourhands - 22.05.2015 21:36
Mitäpäs tälle kuuluu nykyään? Itse juuri aloitellut laittamaan kuntoon 9v pojalleni vastaavaa. 7v seissyt odottelemassa että pojalla kiinnostus herää.