Kirjoittaja Aihe: Ram-air vaikutus  (Luettu 22543 kertaa)

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Ram-air vaikutus
« : 10.01.2012 23:52 »
Imuänkkärin tilavuudella on vaikutus koneen toimivuuteen, mutta tuli jututettua "mopo poikia" niin siellä näyttää olevan nyt kuuminta hottia ram-air.

Pari mielenkiintoista sivua asiaan liityen
http://homepage.mac.com/rg500delta/TL1000/Airbox%20design%20v1%20resonance.html
http://homepage.mac.com/rg500delta/TL1000/Airbox%20design%20v2%20pressure.html
http://www.sportrider.com/tech/146_9508_ram/index.html
http://www.sportrider.com/tech/146_9910_ram/index.html

Näyttää tuohon ideaan tukeutuvia airbokseja kartiinkin olevan saatavilla.
Tässä aika kattavalista
http://www.kart.org/Rules/Airboxes.pdf

Dyno hirvityskin saatavissa 8)
http://www.dynapro.co.uk/RAM-Air%20System.htm

Onkohan kellään karteissa mitattua faktaa noista?

mjkh

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 30
Vs: Ram-air vaikutus
« Vastaus #1 : 11.01.2012 11:11 »
Jonkun verran tullut testailtua Ram airia Locost autossa. Ei ole mitään sanottavaa vaikutusta vaikka huippunopeudet on lähempänä kahtasataa. Karting autojen nopeuksissa ram air efekti on niin pieni, että ei kannata vaivautua.
Mika Hirvonen

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Ram-air vaikutus
« Vastaus #2 : 11.01.2012 11:23 »
vtuononenkin on nähnyt livenä räpättikisoissa tuota punaista änkkäriä, joten ilmeisesti säännöissä ei mitään mikä sen estää. Mutta luopuivat tuosta kuitenkin, tosin en tiedä miksi. KZ:lla en huomannut epäherkällä persdynolla vaikutusta, oli sitten torvet kumpaan suuntaan tahansa.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Ram-air vaikutus
« Vastaus #3 : 11.01.2012 13:04 »
Juu ainakin xonissa ja keimolan fosarisarjassa saa sääntöjen mukaan ajaa kaikilla cik/fia hyväksytyillä (myös vanhentuneilla) kunhan on 23mm tai pienemmät ilmanottoputket.

Mitä awi tarkoitat, että punaisesta pöntöstä luovuttiin? Kyllä mä ainakin olen edelleen niitä nähnyt.

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Ram-air vaikutus
« Vastaus #4 : 11.01.2012 13:30 »
Ajellaan AWI:n kanssa OB:ssä.

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Ram-air vaikutus
« Vastaus #5 : 11.01.2012 14:52 »
Eikös Ram-Air ollut jo esihistoriallisen 70-luvun Kawoissa kowa juttu...

(EDIT) Se olikin Suzuki, Kawa vasta 1990-luvulla uudelleenlämmitti ks. viesti alla....

Tässä linkki

http://motorbike-search-engine.co.uk/classic_bikes/suzuki-gt550-gallery.php
« Viimeksi muokattu: 11.01.2012 15:36 kirjoittanut DSMarko »
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Sigfrid

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 280
Vs: Ram-air vaikutus
« Vastaus #6 : 11.01.2012 15:15 »
Tais kuitenkin olla Suzukin käyttämä, 250 ramair ja 550 ramair, 750 oli vesipyssy

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Ram-air vaikutus
« Vastaus #7 : 13.01.2012 01:41 »
Moi,
Raket-120:ssä ilman virtaus kaasarissa on noin 114km/h (31.5m/s), joten ei taida ihan ram-airia saada aikaiseksi.
Kaasarissa virtaus on lähes laminaarista. Kaasarikoneessa kun ilmaan sekoitetaan bensa, niin sen kinemaattinen massa kasvaa niin suureksi ilmaan nähden, että toi paine törmää seokseen  kuin seinään.

Voihan sitä koittaa ajella putki suussa ja toinen pää imupöntöön ja sitten puhaltaa suoralla putkeen ihan perkeeleesti  ;D ;D ;D ;D

Tai siteen kisapäivänä hernekeittoa ja laittaa sen putken takalistoon. ;D ;D ;D ;D
Kurre vois rupee myyymään eri hintaista ja tehoista soppaa kahviossa.
« Viimeksi muokattu: 13.01.2012 01:43 kirjoittanut Kimi »
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: Ram-air vaikutus
« Vastaus #8 : 13.01.2012 06:32 »
Eikös Ram-Air ollut jo esihistoriallisen 70-luvun Kawoissa kowa juttu...

(EDIT) Se olikin Suzuki, Kawa vasta 1990-luvulla uudelleenlämmitti ks. viesti alla....

Tässä linkki

http://motorbike-search-engine.co.uk/classic_bikes/suzuki-gt550-gallery.php

Noissa Suzukeissa Ram-Airilla tarkoitettiin sylinterinkannen jäähdytystapaa. Kotelomallinen rivotus on edestä reilusti suurempi kuin kannen takaosa.
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Ram-air vaikutus
« Vastaus #9 : 13.01.2012 07:50 »
Missä se ensimmäinen oikea ram-airi sitten on? Eikös ainakin ne V-Maxin (-85) sivutorvet ole moottorin ilmanottoon?
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Ram-air vaikutus
« Vastaus #10 : 13.01.2012 10:11 »
Kaasarissa virtaus on lähes laminaarista.
Eikös laminaarisessakin virtauksessa kerrokset voi edetä eri nopeutta?
Näissä seos ei varmaankaan ole kovin homogeenistä vielä kaasuttimen kurkussa.

Edit:"Ahtovaikutusta" tuskin näillä nopeuksilla on, mutta ennemminkin kiinnostaisi onko tuolla paineen vaihtelun vähenemisellä boksissa vaikutusta
ja toisekseen vaikuttaako mitenkä paljon boksissa asuvan ilman lämpötilaan tuo rakenne.
Onko tuo sitten enää terminä sitä ram air:a vai jotain muuta...


« Viimeksi muokattu: 13.01.2012 16:25 kirjoittanut vtuonone »

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Ram-air vaikutus
« Vastaus #11 : 13.01.2012 18:37 »
Moi,
Laminaarisuus ei ota kantaa virtauksen nopeuteen eri poikkipinta-alojen kohdalta. Fluidin nopeus ei ole tasaista vaan se sykkii (imuaukko) , ja maksimissaan se on tuo 31m/s.  Seoksen homogeenisuudella ei ole merkitystä, pääasia on että polttoainetta ja happea on palotilassa oikeassa suhteessa, kyllä se kerkeä  bensan ja hapen polttaa siellä palotilassa, vaikka "klönttejä" ois joukossa.

Ilman lämpötilasta sen verran että pöntön läpi menee yhden ratakierroksen aikana noin 1000 litraa ilmaa, joten se on
100% varmasti saman lämpöistä pöntössä kun sen ulkopuoella. (olettaen moottorille 9000 rpm keskiarvo ).
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Ram-air vaikutus
« Vastaus #12 : 13.01.2012 23:35 »
100% varmasti saman lämpöistä pöntössä kun sen ulkopuolella. (olettaen moottorille 9000 rpm keskiarvo ).
Ilmalaatikon putket kai ovat kai jonkinlainen venturi kanssa.
Eli eikös niiden läpi kulkiessa ilman lämpötilan pitäisi periaatteessa laskea?
kaasuttimen osaltahan tuo voi johtaa jopa jään muodostuksen vaikka ilma +:lla olisikin.
Tuossa tosin toki löpön höyrystämisellä on iso rooli viilentymisessä kanssa.
« Viimeksi muokattu: 14.01.2012 09:07 kirjoittanut vtuonone »

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Ram-air vaikutus
« Vastaus #13 : 14.01.2012 00:53 »
Tuossa jäätymisestä jotain kirjallistakin faktaa. http://teamvirkki.1g.fi/www/tekniikka/Kaasutin/jaatyminen/jaatyminen.pdf
Ite oon moisen havainnu meidän raivaussahassa (stihl 450). Toki silloin oli pakkasta 20-25 välillä. Menneenä syksynä ei ollut mitään ongelmia vaikka kelit oli juuri tuossa +10 ja -5 välillä mitä tuossa linkissä mainitaan.

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Ram-air vaikutus
« Vastaus #14 : 14.01.2012 09:22 »
Kaasuttimen jäätymiseen vaikuttaa paljon ilmankosteus ja kastepisteen läheisyys.
Ilmassa keikkujille tuo isompikin ongelma ja sieltä puolelta asiasta löytyy paljonkin tietoa
tässä yksi opus http://www.caa.co.uk/docs/33/ga_srg_09webSSL14October.pdf

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Ram-air vaikutus
« Vastaus #15 : 14.01.2012 10:33 »
Moi,
Lämpötila laskee jos paine laskee, kurkku on 23mm halkaisijaltaan ja pöntössä on 2 kpl 23mm.
Miten kuvittelet ikinä saavasi niin paljon imua yhdestä 23mm:stä että kaksi 23mm:stä rajoittaisi virtausta
ja tuottaisi pönttöön alipainetta ?

Kaasari kylmenee venturin jälkeen, koska tilavuus kasvaa joka tuottaa myös alipainetta.
Lisäksi polttoaineen kaasuuntuessa  sen tilavuus huomattavasti korkeampi kaasuna kuin nesteenä.
dV/dT on vakio.

Tuon mopopojan havainnot on ihan ok, ja sillä pelastetaan toimivuus tehoa pudottamalla. Kylmässä ilmassa
on enempi happea kuin lämpimässä. Kaveri sanoo että lämmitetään imuilma, mutta kun halutaan tehoa niin
pitäisi sisääntuleva ilma jäähdyttää (välijäähdytin), ja sitten se kylmenisi vielä lisää  venturin takana, toki sinne ei enää saada
lisää happea.

Tehon kannalta kaasari, ilma ja bensa pitää saada pysyä kylmänä. Jotkut laittaa foliota tankin ympärille, jolla oikeasti ei ole mitään merkitystä, bensa lämpenee metrin matkalla tankista moottoriin, jos kulutus on noin desi per kierros ja tuossa letkussa on 3dl, eli bensa joka tulee ulos tankista on mooottorissa vasta kolmen kierroksen jälkeen.   Lisäksi jos saisi vielä ilman kylmäksi niin saisi vielä lisää tehoa.
Mieti miksi toi halkeava imukaulus on muovia eikä alumiinia.

Yksi aika kova moottorikaveri on sanonut että ruutia ei kannata  keksiä uudestaan, mutta sitä voi aina lisätä.



Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Ram-air vaikutus
« Vastaus #16 : 14.01.2012 11:11 »

Tai siteen kisapäivänä hernekeittoa ja laittaa sen putken takalistoon. ;D ;D ;D ;D
Kurre vois rupee myyymään eri hintaista ja tehoista soppaa kahviossa.

Tää pieruturbo on aika hyvä keksintö...katotaan kuka on ariittävän motivoitunut... ;D
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: Ram-air vaikutus
« Vastaus #17 : 14.01.2012 21:42 »
Missä se ensimmäinen oikea ram-airi sitten on? Eikös ainakin ne V-Maxin (-85) sivutorvet ole moottorin ilmanottoon?

Muistaakseni jossain sotien aikaisessa mersun hopeanuolessa oli tälläinen patopaine ilmanotto. Oliskohan ollut etumoottorinen auto, jossa suora 8 sylinterinen moottori.
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Ram-air vaikutus
« Vastaus #18 : 14.01.2012 22:21 »
Jos Kimin laskujen mukaan max virtaus nopeus on kaasarissa 31 m/s. Se tarkoittaa n. 111 km/h. s. Iso tötterö kaasarin eteen ja on tuon nopeuden jälkeen se on ahdin  ;D
-petri-

jomi

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 103
Vs: Ram-air vaikutus
« Vastaus #19 : 05.02.2012 18:50 »
Tais kuitenkin olla Suzukin käyttämä, 250 ramair ja 550 ramair, 750 oli vesipyssy

Sattumoisin 550 GT Ram Air Suzukin omistaneena voin kertoa poikasille, että... sillä Ram Airilla ei kyllä tarkoitettu tuolloin mitään patopainetta ilmansaantipuolelle. Se oli ilmanohjaimet sylinterinkansien päällä, ja varsinkin keskimmäinen oli 3-sylinterisissä herkkä leipomaan kiinni ja rottimaan mäntää sama ongelma koski myös 3-sylinterisiä Kawoja. Niitäkin oli silloin leluinani. Jos vielä patopaineen avulla olisi lisätty ilmansaantia kaasuttajille olisi taatusti ongelmat lisääntyneet.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2012 18:53 kirjoittanut jomi »
jouni Väisänen

Puhemies

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 19
Vs: Ram-air vaikutus
« Vastaus #20 : 29.03.2012 08:45 »
Mielenkiintoinen keskustelu täällä. Kertokaapa kumpi ilmansuodatin vaihtoehto on parempi Raket 60 koneeseen. Myös pieni perustelu miksi.

Tuo vakio partasuti




Vai tämä telkänpönttö



Molemmat on hyväksyttyjä Cadettiin.

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: Ram-air vaikutus
« Vastaus #21 : 29.03.2012 08:51 »
Lainaus
Mielenkiintoinen keskustelu täällä. Kertokaapa kumpi ilmansuodatin vaihtoehto on parempi Raket 60 koneeseen. Myös pieni perustelu miksi.

Toi pönttö (tai mikä vaan pönttö) on parempi kun toi vakio siksi kun se on hiljaisempi ja säästä pienen kuskin korvia.

Tehoihin noilla ei ole mitään merkitystä - varsinkaan cadeteilla.

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Ram-air vaikutus
« Vastaus #22 : 29.03.2012 09:55 »
Tässä muuten muutama valmis laskin, jos numeraalinen tarkastelu asianympäriltä kiinnostaa http://www.pipeflowcalculations.com

LynX

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 161
Vs: Ram-air vaikutus
« Vastaus #23 : 31.03.2012 13:21 »
Lämpötila laskee jos paine laskee, kurkku on 23mm halkaisijaltaan ja pöntössä on 2 kpl 23mm.
Miten kuvittelet ikinä saavasi niin paljon imua yhdestä 23mm:stä että kaksi 23mm:stä rajoittaisi virtausta
ja tuottaisi pönttöön alipainetta ?
..
Yksi aika kova moottorikaveri on sanonut että ruutia ei kannata  keksiä uudestaan, mutta sitä voi aina lisätä.


Joo - kaikkihan tässä lajissa keksitään aina uudelleen ja uudelleen.

Mutta virtaukset on ehkä ne kaikkein tärkeimmät, imusarjan-pakoputken välillä eli ihan koko moottorin toiminnassa.
  
Imupuolella on tietysti myös noi paine-erot (ulkoilma, änkkärin kurkku, sisätilassa, kaasuttimen kurkulla),
jotka määrittyvät imu-änkkärin suunnittelun ja käytön perusteella.

Imuäänenvaimentimen merkitys käytännössä näkyi takavuosien kadeteissa, joihin sallittiin muutkin kuin se vakio laatikko.
Koneen luonne muuttui kertaheitolla isoilla änkkäreillä alakierroksia/vääntöä suosivaksi ja kaasarien asetuksia (L ruuvi) piti myös
selkeästi muuttaa. Laatikolla ajettiin aeimmin vain yläkierrosalueella kaasarin ruuvit kireellä.

Tuossa näyttäytynyt muutos selittyisi helpoimmin juuri virtauksien kautta. Laatikossa ḱun ei ole "virtausohjausta".
Turbo-efektiin en myöskään usko.

Useimmat karting imuänkkäreistä ovat yleiskäyttöisiä malleja ja sopivat 50-125cc moottoreille, mutta eivät siten voi olla parhaimpia
mahdollisia juuri sille tietylle moottorille. Eroja tietysti kurkun, kierrosalueen ja tehojen vuoksi. Nopeammin kiihtyvä moottori kun
koettelee rankemmin juuri virtauksien sisäistä hallintaa ja pyörteilystä tulee näissä helposti ongelmia.
Virtauksien nopeus ja dynamikkaa muuttuu kun kiihdytysvaihe / koneen kyky ottaa kierroksia tapahtuu nopeammin.

Vertailun vuoksi - kilpureiden aerodynamiikassa virtausnopeudet on aina paljon pienempiä kuin näissä koneen sisäisissä
virtauksissa. Kuitenkin jokainen helposti ymmärtää ulkoisen aerodynamiikan merkityksen kilpurille. Sama pätee myös
moottorille, sen ulkoiselle (=änkkäri, kaasutin, imukaulus, pakoputkisto) ja sisäiselle virtausrakenteella.

Freeline punainen pullukka S änkkäri on optimoitu juuri K3 ja KF3 moottoreille. Tuostahan myös versio KZ moottorille
(=torvet isommat, eli alakierrosten ilmamäärän optimointia vaihtamista varten). Se yleisimmin käytetty sisäsuodatin
munuainen näyttää jotenkin olevan optimoidumpi raket/jammu (eli 85/100cc) moottorille. Molemmissa myös sisäsuodatin,
jolla varmuudella jokin merkitys virtauksissa ja oletuksena, että se tasaa virtauksia (=vähentää pyörteitä), koska suodatin
muodostaa jonkinlaisen "paine-ero seinämän" virtauksille. Freelinessa suodatin on hyvin laaja ja veikkaus että tuolla on
haettu juurikin pyörteilyä tasaavaa vaikutusta.

Änkkärin sisällä ilman pyörteily aiheuttaa virtaukselle aina vastusta ja ilman läpimenomäärä/siirtokyky muuttuu.
Eli änkkärin mallin  ja sen käytön pitäisi sopia mahdollisimman hyvin yhteen.

Änkkärin sisällä tapahtuvaa pyörteilyä voi vähentää ulkoisilla toimilla, joista tärkeimpänä on estää änkkärin heiluminen (=tukeva kiinnitys).
Myös ilmanotto aukkojen pitäminen optimoidusti aina samassa asennossa, torvet tietysti suoraan vasten "tuulta". Virtausmielessä
voisi kuvitella sattumanvaraisella "kulmalla" torvista/aukoista sisääntulevan ilman pyörteilevän jo heti änkkärin tulotorvessa ja siten
aiheuttavan myös jotain tulotorvien jälkeen imuäänenvaimentimen sisällä, vaikka "tulotorvella" haetaankin ilmavirtauksen tasaamista
ja hallittua sisääntuloa änkkärin sisälle.

Kansantajuisesti - puhallus limupulloon vinosti tai suoraan päältä, näissä syntyy eri resonassiäänet. Siis "akustinen piiri" virittyy eri
taajuudelle vaikka vastassa onkin muuttumaton ja vakio kammio (=lasinen limupullo). Lisäksi tämä ilmiö ei juurikaan muutu pullon
kaulan vuoksi, eli on samanlainen vaikka puhallus pitkäkaulaiseen vanhaan cokis pulloon. Ilmiö toimii myös suorassa putkessa
Toki kuuluva ääni on saman taajuuden harmoninen, mutta kertoo jotain myös virtauksen ja syntyvien pyörteiden muuttumisen
vaikutuksista.

Lopulta imupuolella tapahtuu pakopuolta vastaava virittyminen tietylle "taajuudelle" - eli tuollakin syntyy jonkinlainen virtaustekninen
virittyminen jollekin tietylle toiminta-alueelle. Tuo tehoalueen optimointi moottorin käyttötilanteessa vaikuttaa tietyysti myös tehoon,
ilman saanti kun keskeinen asia ja johon voidaan hieman myös "kotikonsteinkin" vaikuttaa.

Ilmiö on tässä kuvattua paljon laajempi, koska mm. moottorin imujakson sykäyspulssit, moottorin käyntiääni ja pakojakson vuotopaineet
vaikuttavat tietysti myös imuankkärin toimintaan. Mutta yksinkertaistettuna - imupuolen optimointi on paljon tarkempi kuin vastaava
pakopuolen viritys, jota ainakin raksuissa kurkkuputkella pystyy tekemään. Oma mutu, että 1mm imupuolella vastaa 10mm pakopuolella.

Kuitenkin vain harva panostaa imuänkkäriin yhtä paljon kuin pakoputken mittaan. Ainakin kiinnitys ja asento olisi helppo vakioda
« Viimeksi muokattu: 31.03.2012 14:08 kirjoittanut LynX »

jomi

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 103
Vs: Ram-air vaikutus
« Vastaus #24 : 31.03.2012 14:08 »
Ihan näinkin pienellä kokemuksella voin kertoa, että kaikki viritys on onnistunutta jos teho ei laske kuin 15% ;D

JA VIELÄ KERRAN HYVÄT HERRAT RUNKO JA SÄÄDÖT, RENGASPAINEET, JARRUT = Kun mutkista pääsee kunnolla ulos niin kyllä ne suoranopeudetkin kasvaa...jos runko toimii niin p...koilla koneilla ajaa vaikka SM-Mitalleille.
« Viimeksi muokattu: 31.03.2012 14:12 kirjoittanut jomi »
jouni Väisänen

LynX

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 161
Vs: Ram-air vaikutus
« Vastaus #25 : 31.03.2012 15:08 »
Joo hyvä konkarin näkemys asiaan.

Tässä änkkäri "hifistelyssä" oli tietysti lähtökohtana että noi kaikki perusasiat on jo kunnossa/hallinnassa.
Ja että pointtina olisi vielä löytää pienen, pientä lisäapua tasaväkisessä tilanteessa. Ja tehdä perusasiat oikein.

On jotenkin niin tyypillistä, että koneisiin ja niiden viritykseen ollaan valmiita uhraamaan useita turhia tuhansia.
Mutta että jarruja ei juurikaan huolleta, tai että niiden toimintakykyyn ei ole edes huomattu perehtyä.
Jarrupalan vaihto ja paineilma ei niille ihan riitä - tästäkin alueesta voisi kirjoitella epistolan :)

Eli paras mahdollinen pääsy vauhtiin(=moottori) vaatii sille parhaan mahdollisen hallinnan(=jarrut)

Mutta tutkikaa/miettikää jarruista esim. Kustannukset pienet / hyödyt suuret, esim täysin uudet CIK jarrut n.1000€:
- eri jarrujärjestelmien vahvuudet/heikkoudet/toimivuus/sopivuus kuskille.
- polkimien liike + tuntuman säätö
- rakenteen merkitys mm. sylinterit + niiden voitelu/liikkuvuus
- mekaaninen rakenne, mm eri komponenttien materiaalien ja massojen merkitys
- erilaisten nesteiden vaikutus
- jarrupalat ja niiden materiaalit (perinteinen / keraaminen - myös kovuudet)
- jäähdytys ja toimintalämmöt
- jarrutuksen tekniikka, ja miten maximi toimintakykyä voi / pitää kuskin kisatilanteessa hallita
- yleinen huolto ja optimointitarve

Jokainen autolla itse ajava ymmärtää jarrujen merkityksen - miltäs tuntuisi ja miten oma kaupunki-autoilu muuttuisi,
jos jarrujen toimivuus ei olisikaan jämptin ennustettavaa ? Kisatilanteessa kuskin luotto jarrujen toimivuuteen on
alitajuista ja kuskin pitää siis todella uskaltaa mennä jarrujenkin toimintakyvyn osalta aivan limitille, jopa sen ylitse.

« Viimeksi muokattu: 31.03.2012 15:09 kirjoittanut LynX »

vpy

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 69
Vs: Ram-air vaikutus
« Vastaus #26 : 27.04.2012 11:38 »
Tehon kannalta kaasari, ilma ja bensa pitää saada pysyä kylmänä. Jotkut laittaa foliota tankin ympärille, jolla oikeasti ei ole mitään merkitystä, bensa lämpenee metrin matkalla tankista moottoriin, jos kulutus on noin desi per kierros ja tuossa letkussa on 3dl, eli bensa joka tulee ulos tankista on mooottorissa vasta kolmen kierroksen jälkeen.   Lisäksi jos saisi vielä ilman kylmäksi niin saisi vielä lisää tehoa.
Mieti miksi toi halkeava imukaulus on muovia eikä alumiinia.

Letkun pituus taitaa olla lähempänä 0,3 dl.
pii / 4 x 0,6² cm² x 100 cm = 28,3 cm³ > ~0,3 dl


 

Team Laine Verkkokauppa