Kirjoittaja Aihe: 2012 TAG sarjat  (Luettu 82822 kertaa)

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #120 : 13.03.2012 22:07 »
Erittäin hyvä idea Astro! 

Synergiaetua XON-cupin kanssa kannattaa ehdottomasti yrittää virittää. Kustannusäästö lippumiehissä, ajanotossa, ratamaksuissa, samoin kauppiatten kiinnostus tapahtumaa kohti lisääntyy koska osallistujamäärät kasvaa kohisten.

Mutta tulevalle kaudelle taitaa tulla liian kiire mutta Jani M voisi ottaa kantaa kuinka he järjestäjänä suhtautuvat asiaan.

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #121 : 13.03.2012 22:40 »
Erittäin hyvä idea Astro! 

Synergiaetua XON-cupin kanssa kannattaa ehdottomasti yrittää virittää. Kustannusäästö lippumiehissä, ajanotossa, ratamaksuissa, samoin kauppiatten kiinnostus tapahtumaa kohti lisääntyy koska osallistujamäärät kasvaa kohisten.

Mutta tulevalle kaudelle taitaa tulla liian kiire mutta Jani M voisi ottaa kantaa kuinka he järjestäjänä suhtautuvat asiaan.

Joo, ihan mielenkiintoista keskustelua Tag sarjasta. Aika paljon samoja juttuja kelattu myös Xonin suunnitelu-palavereissä tässä vuosien saatossa...

Xon cup:n/Tag:n yhteistyöstä - Niin inhan noita suunnitelmia ollut TAG-suomensarjan kanssa - varsinkin silloin kun Lehdon Tommi vielä pyöri jopa molempia sarjoja järkkäämässä. En itseasiassa oikein tiedä mihin se loppujen lopuksi kaatui että 1-2 kisaa ei järjestetty yhdessä. Ehkä Jartsa tai Tommi voi kommentoida, mutta toisaalta niitä vanhoja ehkä turha kaivella. Tälle kaudella varmaan jo liian myöhäistä, mutta ensi kaudella varmasti harkittava asia jos kiinnostusta löytyy molemmin puolin.

Sääli että TAG:t ei silloin aikaisemmin innostunut kiertämään Xon cupin mukana. Sarjan järjestely olisi paljon mielekkäämpää ja taloudellisesti vähemmän haastavaa kun ei koko ajan mennä ihan sillä riskillä että pystytäänkö ensi vuonna enään ajamaan. Nyt meillä on ollut noin 20+ autoa + pari cadettia per kisa ja ihan +-0 mennään. Tämäkin on vain mahdollista koska paljon tehdään talkootyöllä ja paikallisten kerhojen avustamana. Yksi ikävä homma on noi ympäristö-määräykset kun esim. Lahdessa saa ajaa 6 tuntia niin siinä tulee hirvee kiire vetää huolella läpi monta luokkaa kun kaikki haluu kuintekin paljon ajo-aikaa.

Mä vähän kyllä luulen että ei noita Tag-pelejä (muita kuin Rotaxeja) oikeasti niin miljoonia täällä Etelä-Suomessa tai edes koko Suomessa ole. Itselle ainakin oli helppo valinta kun ostin Tag-autoa niin päätyä Rotaxiin koska sillä pystyi ajamaan molemmissa sarjoissa. Uskon että aika moni päätyy tuohon samaan - ja jos ajaa kisoja niin ajaa sitten Rotixilla. Muna/kana-ongelma - että tulee hyvät kisat pitää olla kisaajia ja niitä ei tule ennenkuin on hyvät kisat...

RMC:ssä isoin vika on se että kilpailuviikonloput on 2 päiväisiä ja 2-3 niistä on vielä jossain Kemi-Utsjoki-linjan tuolla puolen. Ihan mahdoton yhtälö perheelliselle ihmiselle. Mielelläni olisin vetänyt Max Mastersin koko sarjan - ja ehkä vielä joskus sen teenkin - mutta ei toi yhtälö vaan toimi kaikille. Tag-Suomensarjan vahvuus nimeomaan siinä että on keskitytty pääkaupunkiseudulle ja pystyy tulemaan helposti kisoihin. Kyllä se kannattaa säilyttää. Kannattaa katella niitä pari vuotta vanhoja kisojen osallistujalistoja että montako sinne Jyväskyläänkään jaksoi vaivautua...

Ja, kyllä oikeesti vaikka kuinka on harrastesarja niin kyllä se jokin palkinto on sellainen porkkana mikä houkuttelee tietyntyyppisiä harrastajia sinne kilpailupaikalle. Tag-suomensarjassa on ollut hyvänä porkkanana noi Rok-maailmanfinaalin kisapaikat. Toivotaan että jonkunlainen porrkana tulisi säilymään. Kannattaa muistaa esim. Finndriven money-finals jossa 500 euron palkinto houkutteli yllättäen paikalle enemmän r120 joukkueita/Tageja kun oli ollut kisoissa moneen vuoteen. Hassu juttu, vaikka tuskin kovin moni oikeesti ees sitä rahaa yritti voittaa...

Tällasta...

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #122 : 13.03.2012 23:48 »
MKR: toivon Sut, Timon ja K-30 tiimin osallistumaan yhteen RMC-sarjan osakilpailuun ;)
on paremmin perspektiiviä (kuten meillä vastaavasti TAG).
Vastaavasti, jos ajetaan joku TAG sarjan osakilpailu, tunkeudun K-30 tiimin rungonsäätöoppeihin mukaan.

Lainaus
Kerkiikö kaupasta ostetulla koneella Pekka Perusharrastaja mihinkään?
VARMASTI EHTII (koneen puolesta, käsistä en tiedä ;))! Fiksun miehen suusta ensimmäinen "sammakko" ;)
Oman kokemuksen mukaan koneet on 0.2 s sisällä, joka on mielestäni todella vähän.
Tietenkin kuten autourheilussa, jollain on ne ihan parhaat osat: suorempi kampura, parempi puola, vähän enemmän kierroksia antava kierroslukurajoitin, pakoputki...
Mutta noinhan on kaikissa autourheiluluokissa. Nuo Rotaxit on niin yksinkertaisia koneita, laatu kuitenkin tasalaatuista.
Koneen, kaasuttimen, ratastus, jne ominaisuudet täytyy oppia tuntemaan...
Ihan samaa keskustelua käytiin K-30 tiimin Leopard koneista, joista vakuuttelit, että kyse oli just tuosta tuntemisesta, ei siitä, että K30-tiimillä on Suomen nopeimmat Leopard -koneet.

Oon muuten ollut aika monessa RMC kisassa mukana. Aitiopaikalla tornissa. :D  Jokainen ajettu kierrosaika nenän alla.
0.2sek/kierros on muuten todella paljon. Ajatteles: 15 kierroksen jälkeen ero on maaliviivalla pelkästään koneesta 3 sek.  :o

Juuri tätä avoimuutta säätöarvoista näissä harrastesarjoissa pitäisi olla enemmän. Aikuisilla harrastajilla on todella vähän mahdollisuuksia, tai edes innostusta, etsiä ne oikeat säätöarvot viikon testirupeamalla pamauttaen 4 konetta rajoja etsiessä. Mitä helpompaa homma on laitteiden puolelta, sen enemmän tulee kuskeja ja sen paremmat kapinat. :)

Mää tarjoon lisää hartioita SeppoS jos joku tulee urputtamaan. Ja multa saa aina Leopard/x30 koneen toimivat säätöarvot.
Ensi kesän jälkeen varmaan myös xxxxxxxx koneen toimivat(?) arvot. (kaikkea ei vielä julkaista)

XON:n kanssa TAG:ia koitettiin viimeksi 2009, mutta ekaan kisaan raahautui alle yhden käden sormien verran ja tokaan taisi saapua 2 tai 3 kuskia....  :/

TAG tason moottereita on muuten myyty yllättävän paljon suomeenkin. Iso osa ajaa vain kerhokisoja tai vain pelkästään omaksi iloksi.
Todella vaikeaa saada näitä ihmisiä uskaltautumaan osallistumaan kisoihin, vaikka olen tarjoutunut hoitamaan kaiken paitsi ajamisen.
Pelkona on ne perinteiset: En tunne sieltä ketään, en osaa säätää/ajaa, menee ponttooniteipit mustiks, nolaan itteni...

Mukavan paljon keskustelua muuten.
Kevät on selvästi tulossa ja porukoilla alkaa moottorit hyrräämään.   ;D

P.S: TAG päivämäärät tulossa pian...
Homman Pitää Olla Hauskaa

SeppoS

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 123
    • http://www.nixuracingteam.net
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #123 : 14.03.2012 09:48 »

Kiitos muillekin omasta puolesta mukavasta ja asiallisesta keskustelusta.

Jani
Lainaus
RMC:ssä isoin vika on se että kilpailuviikonloput on 2 päiväisiä ja 2-3 niistä on vielä jossain Kemi-Utsjoki-linjan tuolla puolen.
Kisat on kaksipäiväiset, mutta molemmat päivät omia kilpailujaan. Mikään ei estä, että perjantai-iltapäivänä treenaat (kuten treenaat pe TAG-kisaankin), lauantaina kilpailet ja lähdet kotiin.
Itse asiassa Mastereissa noin moni tekeekin.
Esim. Kotka 19.-20.5 on Sinua lähellä, rata on mainio ja kunto hyvä, kuskit tykkäävät... Ja maksu on vain 70 e (TAG 90 e päiväkilpailu), warmup, aika-ajo, kolme erää, pre-finaali ja finaali.
Ajoa Jani Sun ranteille varmasti riittävästi ;)

MKR
Lainaus
0.2sek/kierros on muuten todella paljon. Ajatteles: 15 kierroksen jälkeen ero on maaliviivalla pelkästään koneesta 3 sek. 
0.2 s/kierros ei todellakaan ole paljon. Nimittäin kun on kyse Pekka Perusharrastajasta.... Jo ajamalla yhden mutkan v..x häviää reilusti enemmän
Tuossakin saattaa olla, että koneen ominaisuuksia tai säätömahdollisuuksia ei ole kaikkia käyty läpi. Meidän molemmat omat koneet ovat prikulleen yhtä nopeita (tai hitaita ;)), mutta eri luonteisia.
Toinen vääntää alhaalta (kuski tykkää), toinen kiertää helpommin, mutta vaatii isompaa ratastusta.

Toinen juttu, kuten varmaat minua reilusti koneempana tiedät, ei runkoa saada kuin 1-2 kertaa kesässä 100% säätöihin. Ja silloin aika huononee reilustikin enemmän kuin 0.2s/kierros.
Ratkaisee kuka luottaa eniten vähän huonommissa säädöissä olevaan autoon...

Vauhdikasta kesää myös omasta puolestani!


iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #124 : 14.03.2012 12:33 »
-0,2s/kierros on paljon.
yammuissakin se on melkein 5m/ kierros eli 2,5 auton mittaa. uskoisin, että rotaxissa aletaan lähestymään jo kuutta metriä (liki 3 auton mittaa ), joka vastais ajanotto kohdalla 108km/h vauhtia.

on muuten mielenkiintoinen keskusteluketju ;D
.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #125 : 14.03.2012 19:06 »

...(kuten treenaat pe TAG-kisaankin)...

Häh? Oikeesti?
Treenaako joku? Miksi?   :P   ;)
Homman Pitää Olla Hauskaa

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 291
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #126 : 14.03.2012 21:27 »

...(kuten treenaat pe TAG-kisaankin)...

Häh? Oikeesti?
Treenaako joku? Miksi?   :P   ;)
Markku, mäkin salaharjottelen tyttäreni kans joka ilta Nintendo wiin Mario Kart-pelillä.. ;D
ps. jokohan mä kohta toisin ton mun motin sulle, josko siitä sais "ylinopeen"?! :o

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #127 : 14.03.2012 21:57 »

Lasse!!!
Ilmankos olet aina ihan ylivireessä. Muut ei oo vielä edes lämppärillä, kun sä oot jo finaalissa.  ;D  ;)

Joo, tuo vaan. Nyt siitä tulee hyvä, kun energiaa riittää paneutua. Loppukeväästä puutumus painaa päälle ja samassa suhteessa lopputuloskin.
Toleranssit venyy.  :D
Homman Pitää Olla Hauskaa

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #128 : 19.03.2012 17:58 »

Tuli mieleen:

Onkos ketään ajellut Paimiossa TAG kalustolla viime kesänä?
Onko rata ajettavissa TAG:illa?
Homman Pitää Olla Hauskaa

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #129 : 19.03.2012 18:22 »

Tuli mieleen:

Onkos ketään ajellut Paimiossa TAG kalustolla viime kesänä?
Onko rata ajettavissa TAG:illa?

on ajettu...pirun nopea, ja tosi raaka renkaille...ei me ainakaan saatu maxxista kestämään kuin yhet reenit...vihdis ajoin noin 150 kierrosta satsilla, paimiossa ei kestänyt kuin korkeintaan puolet...ja se tenniskentän kurvi ;D turva-alue 65cm... :P
ei siinä muuten mitään vikaa ole :)
pari sekuntia liikaa...:D

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #130 : 19.03.2012 18:34 »
Kiitti vastauksesta.
Mä oon ajanu siellä viimeksi 2010 r120:sellä ja nyt kun muistelen, niin renkaat kulu silläkin aika jouheesti. (karkea, kumiton asfaltti)
Se tenniskentän mutka on joo aika tyly. Pystysuora kallio vastassa.  ::)
Rata on kyllä muuten aika magee.
Homman Pitää Olla Hauskaa

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #131 : 19.03.2012 18:45 »
Tenniskentän mutkan voi oikaista jolloin viimeinen mutka kääntää enemmän, ratana mainio nopea kuin mikä mutta hieman lyhyehkö..

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #132 : 19.03.2012 19:36 »
Ööö mistä kohtaa se oikasu on? Sitenkö että viimisestä mutkasta (lähtösuoran alku) tulee 180:nen oikeelle?
Sehän puolittaa radan... Ei kiva.  :-\

Paimio on muuten 1012x9m, eli ei se nyt suomenmittakaavassa mikään lyhyt ole. Esim Lahti/Pippo on 987x8m
« Viimeksi muokattu: 19.03.2012 19:41 kirjoittanut MKR »
Homman Pitää Olla Hauskaa

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #133 : 19.03.2012 20:01 »
Ööö mistä kohtaa se oikasu on? Sitenkö että viimisestä mutkasta (lähtösuoran alku) tulee 180:nen oikeelle?
Sehän puolittaa radan... Ei kiva.  :-\

Paimio on muuten 1012x9m, eli ei se nyt suomenmittakaavassa mikään lyhyt ole. Esim Lahti/Pippo on 987x8m

ei se ihan niin paljon oio ;D muistaakseni se leikkaa sen "pussin pohjan" pois, lähtösuoralle tulo suorempi, mutta sitä edeltävä kurvi jyrkempi...ei ollut käytössä ainakaan mun aikanani kertaakaan...tosin, olinkin aina vihdissä ;D
ps.ei siinä tenniskentän mutkassa kalliota ole ??? eihän...? vaan ne rengaspinot on ihan radassa kiinni...
pari sekuntia liikaa...:D

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #134 : 19.03.2012 20:08 »
Aaaa.. joo. Nyt hahmottuu muistilohkoihin jokin asfalttialue siinä...
Joo, siin on ne rengaspinot ihan radassa kiinni, koska siin renkaiden takana parin metrin päässä on noin 1-1.5m korkea kallioleikkaus. (se tenniskenttä on vähän korkeemmalla kuin rata) Itse koitin olla katsomatta sitä kalliota mutkaa lähestyessä, koska jalka tahtoo nousta muuten kaasulta. Näin vanhemmiten tahtoo tuo itsesuojeluvaisto nostaa (turhaan) päätään.  ;D
Homman Pitää Olla Hauskaa

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #135 : 19.03.2012 21:17 »
Paimio on muuten 1012x9m, eli ei se nyt suomenmittakaavassa mikään lyhyt ole. Esim Lahti/Pippo on 987x8m

Oikaisu leikkaa pussipohjan ja viimeisen shikaanin pois. Ai rata oli noinkin pitkä jotenkin tuntuu paljon lyhyemmältä ja nopee joka tapauksessa... ;)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=yrk92WTH664#t=71s

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #136 : 19.03.2012 21:34 »
Joo, tossa videolla oikasu näkyy hyvin. Tai itseasiassa; liekö alkuperäinen rata ja tuo vika shikaani tehty myöhemmin hidastamaan pääsuoran loppua?
Aika paljon rata näyttää erillaiselta korkean moton selästä.  :o
Homman Pitää Olla Hauskaa

tuovmar

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 39
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #137 : 27.03.2012 17:08 »
Yks asia kilpailijamäärien lisäämiseen olis, jos sallittaisiin KF3 moottoreiden osallistuminen kisoihin. Noita koffeja näkyy olevan pilvin pimein myynnissä ja hinnat ovat todella kohtuullisia. Jos pelottaa et ne kipittää muilta karkuun, niin eiköhän ne sopivilla painoilla saa tasavertaiseksi muiden kanssa.
Isi, isi, eikös nuo punaiset autot oo kaikkein nopeimpia, eikö okkiinn..-SWISS HUTLESS-..

LRT

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 25
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #138 : 27.03.2012 20:06 »
Toi bussipysäkki on ton radan ehdottomasti paras paikka eli ei sitä pois kannata jättää ;)

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #139 : 27.03.2012 21:10 »
Yks asia kilpailijamäärien lisäämiseen olis, jos sallittaisiin KF3 moottoreiden osallistuminen kisoihin. Noita koffeja näkyy olevan pilvin pimein myynnissä ja hinnat ovat todella kohtuullisia. Jos pelottaa et ne kipittää muilta karkuun, niin eiköhän ne sopivilla painoilla saa tasavertaiseksi muiden kanssa.

Tätä on monesti ennenkin mietitty ja myös ihan tosissaan tutkittu.

Käy justiinsa toisinpäin.
KF3 vastaa tehoiltaan hyvin pitkälle wanhaa Junnu-A:ta. (paitsi että KF3 taitaa olla vähän kesympi alhaalta?)
TAG laite on hyvin lähellä Formula-A:n suorituskykyä, ellei ylikin, kuten Historik Formula-A / TAG kunkku kisoissa on nähty. (TAG:it ajaa suunnilleen samaa aikaa kuin F-A:t, mutta 20-30kg painavimpina) Ei taida aikamiehen alla KF3:llä ehtiä TAG:in kyytiin millään kun alla on sama rengas.... (ja tämä on jo ihan testattukkin, tosin meille lainatussa koneessa ei välttämättä ollut kaikki inkkarit kanootissa. Lisää testejä tehdään mielellään, kunhan vain joku tuo koneen)
Lisäksi SM sääntöjen mukaan tietyt työstämiset on sallittuja KFx moottoreille, mutta TAG:issa KAIKKI työstäminen on kiellettyä. Ei taida löytyä SM sarjasta jäännytttä KF konetta, joka olisi tehtaan mittakuvissa? Tekee katsastuksesta liian rankan.

Eikä tuo hintayhtälökään pitkälle kanna. SM kisoissa viimeisilleen kiusatun KF3:sen saa noin puolella uuden TAG koneen hinnalla. Se uusi TAG kone kestää käyttää ongelmitta pienellä huollolla 10vuotta. (mun koneet vuodelta 2002 ja 2003. Jälkimmäinen palvellut vuokra-autokäytössä kolme vuotta)
KF3 koneen elinikää ei vielä oikein osaa ennustaa, kun ne on ollut sen verran vähän aikaa käytössä, mutta KF3 koneen varaosien elinikä on CIK luokituskausi, jonka kälkeen tulee uusi malli ja vanhan osien valmistus loppuu. KF2/3/6 koneen ostajan kannattaa ainakin tarkistaa kytkimen saatavuus.

Sitten seuraavaksi herää kysymys että olisiko käytöstä pois jäänneitä KF3 koneita niin paljon että niille saisi omat kapinat? 3 henkisin joukkuein 3h endurance? Max ajoaika / kuski 30min kerrallaan, varikkopysähdyksen pituus minimissään 5min ajovuorojen välissä? Miltäs äijät kuulostais?  ;D Kun kustannukset jakautuisi kolmeen ukkeliin, niin käytetyn KF3:sen hankkii vaikka joka kaudeksi.
Kesällä testikisa?
Homman Pitää Olla Hauskaa


 

Team Laine Verkkokauppa