Kiitos mahdollisuudesta osallistua TAG-sarjan 2011 kahteen osakilpailuun, kivaa on ollut ja huoltajan on ollut kiva lähteä kisapäivään mamman vierestä.
Mun mielipiteillä ei liene niin suurta merkitystä, koska osallistutaan vain muutamaan TAG-sarjan kilpailuun, mutta ehkä keventääkseni hieman tuota totista vääntöä HARRASTE-sarjassa (taitaa olla jokaisen tuossakin, kuten RMC-sarjassa ajavan, paikka Monacossa jo mennyt, niinkuin nyt on yleensä harrastuslajista riippumatta 99.9 %:lla)
On kuitenkin ollut mukavaa kun nuori tykkää ajaa ja on tälläinenkin mahdollisuus kilpailla.
Noistahan voisi järjestää äänestyksen sarjaan osallistuvien kesken, olisi sitten demokraattista, enemmistö päätöstä...
Saamassani sähköpostissa pyydettiin kommentteja:
1. Renkaat:
- jos sallitaan useampi rengas, Mojo ehdottomasti mukaan. Uskon, että meitä muitakin RMC-kisoja kiertäviä kiinostaisi kisata, kuten Olpekin arveli.
- tuo Maxxis SLR on harrastajasarjaan aivan väärä rengas, kisan jälkeen aivan loppu (ainakin meillä takarenkaat)
MIKSIKÖHÄN NÄIHIN HARRASTASARJOIHIN VALITAAN LIIAN PITÄVIÄ RENKAITA? Sama lienee Keimolan 120 cc sarjassa...
Rungon säätämistä ei opita, no, ehkä kadottamaan pitoa...
- Jyrki kuvasikin oivasti Mojon eroja verrattuna SLR:ään, me ajaetaan Mojoilla ainakin tuo 200 kierrosta, yleensä enemmän
- jos Mojo olisi sallittu, me ajettaisiin sillä, kuten Jyrki kertoi, ero tasottuu päivän myötä (testipäivänä Vihdissä omalla rungolla kun säädöt osuivat kohdilleen aika oli 48.1 s, ainakin 200 kierrosta ajetuilla renkailla)
- jos Mojo olisi sallittu, Mojoilla TAG-sarjassa kilpailevat voisivat helposti tutulla renkaalla osallustua RMC Masters sarjaan (niille jotka kaipaisivat lisäkilpailuja).
- sarjan järjestäjä saa eri renkaistakin katetta, ei todellakaan osta kuluttajahinnalla
- mielestäni Jyrkin käsitys uudesta Mojosta on hieman pieni, ero lienee 0.3 - 0.7 s radasta riippuen (tuo 0.7 s siis yli 200 kierrosta ajettuun Mojoon), paras toiminta kierroksilla 3-5
- tottakai tulee eroja jarrutusmatkoissa, mutta mitä sitten? onhan siellä noita etujarrulliakin
- ja kun kyse on harrastajasarjasta, varmasti tulee tönäisyjä ulos, mutta eihöhän ne ole tahattomia virheitä, joka johtuu enemmän riittävän ajoharjoittelun puutteesta...
2. Sarjojen yhdistäminen
- eikö juuri tuo, että on paljon kuskeja, tee elinvoimaa?
- jaetaan sitten "munakuppeja" mahdollisimman monen mittapuun mukaan: yleinen, masters, rok yleinen, rok masters, what ever niille, joille tuossa iässä munakupit on tärkeää HARRASTESARJASSA
- tai sitten Keimola nuorisosarjan malliin, jokaiselle osanottajalle (munakuppi maksaa noin 3 e /kpl)
3. Painot
- ei valittamista, vaikutti kahden kisan kokemuksella tasapuoliselta
- ei tuo Rinteen Timon menopeli ole voittamaton, lienee kyse enemmän yhdistelmästä: hyvä kuski + hyvintunnettu ja tiedetty runko + moottoriyhdistelmä
- taisi Komulaisen Tomi olla TAG-kunkku kisassa päinvastoin omassa menossaan kun olivat oppineet säädöt 172 kg rungolle ja oppineet Maxxis renkaan
hyvä Tomi ja Jyrki.
4. Ikäraja
- nuoren "rotax hurjan" huoltajana, toivoisin, että jatkossakin mahdollisuus osallistua alkaen 16 v
5. Katsastus
- no, jos joku nyt viittii... ihan sama
- kuka oikeesti viittii harrastajasarjassa vilpillä? eikö siellä ole se uhkasakko ja mahdollisuus jäädä siitä kiinni... siis jos joku haluaa katsastaa
- meidän moottorit olleet aina rmc-sinetissä (eihän niitä nyt availla kisojen välillä
)
On pakko heittää vielä kommentti, koskien Spetzin rotaxin kaasuttimen säätämisestä, ihan kuin siinä olisi jotain rakettitieteiseen verrattavaa.
On kaksi säädettävää asiaa, pääsuutin niistä se tärkein. Yleensä ne on Suomessa 162-170, ei nyt liene vaikeaa aloittaa 168, sitten pienentää ja katsoa kellosta oliko parempi, sitten isompaa 170. Harvat säätää muuta, ei ainakaan RMC-sarjassa.
Vihdissä 172 kg painolla 84 rattaalla, 165-168 lienee hyvä normaaliolosuhteissa. Jos kaksi piikkiä isompi, nosta pääsuutinta.
Jos haluaa hifistellä, hienosäätää mutkalähtöjä, sitten voi leikkiä neulankorkeudella. Harva tekee tätä.
Eihän tuo kaasutin ole usein täydellisesti kohdillaan, mutta kuinka monta kertaa kesässä runkokaan? On kuten Spetz sanoi, yritettävä rankemmin