Kirjoittaja Aihe: 2012 TAG sarjat  (Luettu 82647 kertaa)

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #90 : 08.03.2012 06:39 »
Moi,

lisäpaino ja Maxxis ovat syyt, miksi me ei ajeta Tagia. Se rengas on ihan mahdoton, pääsin seuraamaan sitä viime syksyn Tagkunkku- kisassa. Mojolla ajetaan hyviä aikoja n 200 kierrosta. Mutta tietenkin sarjan järjestäjä myy renkaat.

Mielestäni Tagin pitäisi olla myös yksimoottoriluokka, tasaisempi kalusto toisi tasaisempia kisoja, enemmän osallistujia. Enkä puffaa Rotaxia, mieluummin Rok, on aika huvittavaa, että Parillalla tai Rotaxilla voittaa osallistumisen Rok- kisaan.

Kiva, että joku muukin on samaa mieltä, että avain ei ole kaiken salliminen. Sellaista luokkaa ei olekaan, johon joku ei ala isolla rahalla etsiä parasta kokonaisuutta, eli tässä tapauksessa kokeillaan eri runko/rengas/moottorivariaatiot.

On myös hyvä pointti, että kisoja ei saa järjestettyä muilla radoilla, ennenkuin kilpailijoita on runsaasti. Kerholle kipuraja on yli 60 autoa.

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #91 : 08.03.2012 08:17 »
Älä Olpe lannistu :) Hyvä että on ideoita, niistähän se keskustelu lähtee. Mutta ei kaikkien keskustelijoiden ole pakko olla samaa mieltä, muuten keskustelua ei olisi ollenkaan.

Monen renkaan salliminen on (ainakin) kaksipiippuinen juttu.  Moni haluaa ajaa sillä renkaalla jolla on tottunut ajamaan ja säätämään rungon.  Toisaalta kukaan ei halua lähteä kisaan tutulla renkaalla, jos tietää että viivalla on muita jolllain toisella renkaalla jolle ei ole mitään saumaa pärjätä.

Uskoisin kuitenkin, että moni RMC:n ajavista ajaa sen suht tosissaan, eikä varsinaisesti kaipaa toista kokonaista sarjaa ajettavakseen, joku yksittäinen visiitti sillointällöin voisi kiinnostaa.  Sama on nähtävissä R120-puolella josta itselläni on enemmän kokemusta, tiimit haluavat ajaa jonkun sarjan kokonaan ja kamppailla voitosta, ja innokkaimmat ehkä käydä vierailemassa yhden tai kaksi kisaa muualla kesän aikana. Nämä visiitit ajetaan yleensä enemmän tai vähemmän kieli poskessa ja kakkoskalustolla, kisavehkeitä säästellen. Aika harvassa ovat ne joilla on intoa ajaa kaksi kokonaista sarjaa, ja niitä ei yleensä eri rengasmerkkikään pysäytä.

Summa summarum, sanoisin, että jos koko sarjan ajavia kuskeja kaivataan lisää, niitä pitäisi yrittää löytää lajin ulkopuolelta, tai tarjota niin houkutteleva sarja, että kuskit haluavat vaihtaa siihen kokonaan nykyisestä sarjastaan.

Se, mikä kuskeja houkuttelee onkin sitten eri juttu - RMC-kuskit ovat selkeästi valmiita kiertämään ympäri Suomea, kun taas Keimolan Fosaria ajaa moni sen takia että se on Helsingissä eikä siihen kulu viikonloppuja / vapaapäiviä. Joillekin kulut ovat tärkein asia, jonkun mielestä autossa on oltava mahdollisimman paljon tehoja, joku haluaa ajaa eri radoilla, jne..

Varmaa on kuitenkin, että ei kannata yrittää kopioida samaa minkä joku tekee jo hyvin, vaan tarjota kisoja porukalle, jolle niitä ei tällä hetkellä muiden toimesta tarjota. Itse olen ajatellut, että TAG on sarja joka on suht. lähellä pääkaupunkiseutua, suht. tehokkailla ja huoltovapailla(?) moottoreilla ja suht. leikkimielisesti (vakavampaan suuntaan voisi olla ->RMC -> SM-sarjat). Jos tämä on oikea käsitys, pitää enää löytää lisää tällaisesta sarjasta kiinnostuneita kuskeja ;) Se, että sallitaan lisää kalustoa (oli se moottori, rengas, runko tai mikä vaan) ei automaattisesti tuo lisää osallistujia.

Jarno_71

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 336
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #92 : 08.03.2012 09:13 »
Kehitysideoita:

- Markkinointia a) vuokrakalusto vaihtoehdoista b) niille junnuille, jotka eivät halua/voi siirtyä KF6:ta tai Jammusta SM:ään c) kaikille kiinnostuneille
- Vähemmän kisoja (6) + kovempi rengas (HG2 tyyppinen) = lisää osallistujia (toivottavasti) --> positiviinen lumipalloefekti osallistujamäärään
- ROK kuskit takaisin (oma sarja TAG:in sisällä + jotain porkkanaa osallistumista)
- Tiedotus (sitä voi aina kehittää, vaikka TAGin osalta on ollutkin kohtuullisen hyvää)
- Järjestäjän pohdintaa sarjan profiilista
              -Suomensarja eli maantieteellisesti kattavampi vai enemmän paikallissarja tyyliin Keimola Cup (tai jotain noiden kahden vaihtoehdon väliltä)
              -kilpasarja vai vielä nykyistä enemmän hauska harrastajaluokka (voi olla yhtä aikaa kumpaakin)
              
On ymmärrettävää, että järjestäjälle sarja on taloudellinen ja ajankäytöllinen satsaus. Ja vaikka
sydämmellä hommaa tekevätkin, niin jotain siitä pitää jäädä myös taloudellisesti...mutta mitään
ei tule/saa ilman panostamista / investointeja.

Lienee selvää, että TAG sarja ajetaan ensi kesänä yhdellä renkaalla. Lisäksi Leopard Cup / X30 Cup
ajetaan omana sarjanaan...toivottavasti molempiin riittää paljon osallistujia. Ajohalukkaita on
taatusti olemassa. Eli kaikki mukaan kilpailutoimintaan. On erittäin hauskaa...

TAG on monimoottoriluokka ja se on osa luokan viehätystä.
« Viimeksi muokattu: 08.03.2012 09:31 kirjoittanut Jarno_71 »

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #93 : 08.03.2012 18:08 »
Pientä valotusta asiaan, kun joku tuntuu repivän pelihousunsa ihan tosissaan.

Mä heittelen näitä kommentteja vain siltä pohjalta miltä musta tuntuu. Ja siksi, että uskon niiden asioiden tuovan lisää kuskeja mukaan kisaan.

-en tiedä mitä maksaa ajanotto.
-en tiedä mitä maksaa rata+henkilökunta, lippumiehet ym.
-en tiedä mitä maksaa ambulanssi.
-en tiedä rengasmyynnin katetta.
Avoimuus auttaisi. Nää, kun tietäis, niin osaisi suhteuttaa asioita.

Sen osaan laskea, että 20 kuskin osallistumismaksuista tule 1900€, jos päiväkisan hinta on 95€.

JOS esim. Vega ja Mojo sallittaisiin ja JOS sen takia kuskeja olisi enemmän esim.30, osallistumismaksuja tulisi 950€ lisää. Auttaisiko se kattamaan rengasmyyntitappiot, jos vain esim. 15kuskia ajaisi Maxxiksella?!?!

Jarno on tossa yllä maininnut taas noi hyvät asiat tiedottamisen ym. tärkeydestä. Sillä on merkitystä.
Jäisi moni asia täälläkin spekuloimatta, jos asiat olisi ollu selvillä hyvissä ajoin.

Se, että näistä kommenteista tulee jollekin negatiivinen fiilis on valitettavaa. Sarja on oikeasti hyvä ja mukava.

Sarja toimii varmasti sellaisenaan, kun se nyt on ollut. Nää ehdotukset on mielipiteitä/ajatuksia. Toivoisin perusteltuja ja asiallisia vastakommentteja.

Mitä mun ajamiseen tulee, niin en valitettavasti ole voinut ajaa kilpailuviettini ja taloudellisen epätasapainon takia. Mulle se "kruisailu" ei riitä. Silti näitä kommentteja heitellessäni olen ajatellut vain kuljettajia.

Ymmärrän mä sen, että jos mun ajatus tuo taloudellista haittaa se alkaa ärsyttää. Mutta onkohan esim. sen rengassäännön kaikkia puolia edes ajateltu(yllä mainittu "laskelma") vai torpattu vaan ajattelematta.

Mitä mä voin tehdä TAG-suomensarjan eteen? Minkälaisia tekoja multa nyt odotetaan? Viittaan MKRän leukojen loksutteluläppään.

Jutellaan Markku aiheesta sunnuntaina.

Tuli muuten mieleen, että miten xonsport pystyy järjestää näitä R120 kisoja ympäri suomea? En tunne seuraa, enkä taustoja. Tämä on ihan vilpitön kysymys johon ehkä joku voisi vastata!?





« Viimeksi muokattu: 08.03.2012 19:42 kirjoittanut olpe78 »

Jarno_71

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 336
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #94 : 08.03.2012 18:33 »
Eiköhän me (ainakin lähes) kaikki täällä kirjoittelevat olla samalla asialla eli elinvoimaisen ja hauskan kartingin puolesta
- näkemyseroista huolimatta. Erilaiset näkemykset ja ideathan ovat vain rikkaus...jatketaan keskustelua ja ideointia!  :)
Eikä revitä pelihousuja...

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #95 : 08.03.2012 18:46 »
Nää seuraavat on ihan suuntaa ajavia juttuja perustuen kansallisen kisan järjestämiseen:

Äkkiä isomman kisan peruskuluihin menee enempi tonni/tonneja kun satasia.
Talkooporukka on kuollut oikeestaan sukupuuttoon, mutta jos on suhteita seuroihin, voi bensa- ja makkarapalkalla tuurilla saada tarpeeksi porukkaa liputtaan.
Jos tarvii kilpailunjohtajaksi päätoimitsijalisenssin, se tyyppi maksaa äkkiä satkuja.
Maksettuna ulkopuoliselle ratatuomarointi on äkkiä tonnin ja kahden välillä jos ne hoitaa sen avaimet käteen-juttuna ML. kilpailunjohto.
Ambulanssi suhteilla nollasta pariin-kolmeen satkuun, kova listahinta voi olla toista tuhattakin. Jos haluaa tai tarvii lekurinkin, tutut lääkärit voi tulla talkooduuniin, usein jotain pitää antaa niin tulevat toistekin.
Ajanotto voi olla satasia ostettuna.
Ratavuokraa en tiedä. Voi saada vastapalveluksena (meet porukalla niiden kisaan liputtaan) tehtyä työtä vastaan halvallakin, mutta vastapalvelus pitää sitten hoitaa.




"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

simuli

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #96 : 08.03.2012 20:19 »
eikös se jarno ole ideana juuri niissä että kaikkia pisteitä ei lasketa nii ei tarvii kaikkia ajaakkaan? mun mielestä 7 osakilpailua on harraste tasolle liian vähän ite tykäisin enemmästä määrästä mutta se on mahoton järjestää kun järjestäjä pyörittää sm sarja tiimiä joten 8 ku pysyis ois loistava jos rahat ei riitä jättää sitte itte kaks kisaa ajamatta?

simuli

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #97 : 08.03.2012 20:24 »
ja onhan tagissa tää ns eri rengas kokeiltu jo sillon ku oli vaikeuksia saada slr rengasta nii pistettii hg3 ja slr sekasi mulla oli ongelma sen hg3 kanssa että kyl se aikaajot ja kaks ekaa erää toimi aika saman lailla ku slr mut vikassa oliki jo heikompaa eli siinä kävis niin että ku huomataa mikä rengas on paras kaikki ostaa sitä ja täts it rota kuskit varmaankin lähtisi sitte vaa ajeleen sitä rotaxia ja sitte oltas lähtöpisteessä. ja sitte taloudellinen ongelma.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #98 : 08.03.2012 22:01 »

Vähä outoo. Odotetaan/pyydetään ideoita. Sitten, kun niitä annetaan niin sit tulee paskaa niskaan.

Sori Olpe. Ei ollu tarkoitus kaataa kuraa niskaan, vaan herättää keskustelu inttämisen sijaan oikeille ajatuksille.
Jatka vaan hyvää heittoa.  ;)

AK47: oon vuodesta 2003 ajanut eri renkailla TAG autolla useaa sarjaa päällekkäin: SuperCup/TAG/LeopardCup/TAG Suomensarjaa ja oikeesti kun ajetaan kisaa kärkipaikoilla 3-5cm välimatkalla toisistaan, niin erillaisilla jarrupidoilla alkaa olemaan todella merkitystä. Ainakin Vega/Maxxis SLR renkailla ero jarrupidossa on huomattava, vaikka kaarrepidossa ei paljon eroa olekkaan. Lahdessa ei ole ollenkaan mukava tulla pukatuksi pihalle suoranpäässä, edes vahingossa. Toistaiseksi kartingin historian aikana kaikki monirengaskokeilut on epäonnistuneet.
Itse en nähnyt koskaan mitään ongelmaa eri sarjoissa (LeopardCup/Vega  vs TAG/Maxxis) ajamisessa. Vannesarjat on suht halpoja, jolloin gummeja ei tarvii veivata edestakaisin. Renkaat kuluu jokatapauksessa, ajoi mitä sarjaa tahansa.

Tiedoksi: Vein monirengas kysymyksen järjestävälle taholle, eli tein työtä täällä esitettyjen toiveiden mukaan. Vastaus oli: Onnistuu, jos järjestäjän tulot ei siitä putoa. Järjestäjän puolesta ei ole estettä vaikka siirryttäisiin kokonaan toiseen renkaaseen, kunhan edellämainittu asia täyttyy.
Eli AK47: Olen puhunut asiasta oikeilla nimillä koko ajan. Tämä rengasmyyntiasia tuli järjestäjän taholta kun esitin monirengasideaa teidän toiveiden mukaisesti.

DSMarko on oikeilla jäljillä noissa kisakustannuksissa. Itsekkään senkummemmin kaikkia kustannuksia tuntematta, mutta esim ajanottotehtäviä hoitaneena tiedän mitä luokkaa "osaamista" vaativien toimihenkilöiden kustannukset ovat. Osalla ratoja on tietty perusporukka, joka käy esim talkoissa ja liputustehtävissä "rakkaudesta" lajiin, mutta yleensä vain "kotiradoilla" ja "kotikisoissa".

Me kaikki (siis TAG:issa pyörivät, voi tätä muutkin lukea) ollaan mukana tässä sarjassa ja sen toiminnassa. Järjestäjä painaa aika tahdilla ympäri eurooppaa ja koittaa saada myös tämän hommelin pyörimässä. Osallistuvat kuljettajat pitävät sarjan elossa, mutta kuljettajia tarvitaan lisää. Näyttää olevan aika selvää ettei RMC / LeopardCup:ista kovin paljon kuskeja vaeltele eri sarjoissa, vaikka niille tarjoisi ilmaisiakin renkaita.
Sama ilmiö näkyy myös R120:sissä, kuten mainittua. Jäljelle jää "uuskuskihankinta", esim R120:sellä tai Jammulla kurvailuun kyllästyneistä?? Ehkä? Tuleeko muuta mieleen? -> Miten saadaan vietyä sanaa?

ROK ongelma lienee se ettei ketään "guru" ole julkisesti kertonut millä sen saa kulkemaan. Tavallinen Harri Harrastaja ei kiinnostu asteista tai ilmanpuntareista. Näin ollen ROK:illa jää väistämättä harrastaja jalkoihin. ROK:in saa kyllä osaava moottoriguru kulkemaan, siitä on TAG:issakin monta esimerkkiä. Max:in arvot löytyy ihan netistä ja Leopard / x30 säädettävä asia on vain kaasarin ruuvit, jotka täälläkin on monesti julkastu. (x30 suoraan manuskasta)
Jenkeissähän Rok on jo vuosia sitten korvaantunut TAG:issa paljon yksinkertaisemmalla Vortex TT:llä.

Tiedottaminen on haasteellista. Voin koittaa osallistua sen kehittämiseen tarjoamalla järjestäjälle apuani homman kehittämiseen, mutta älkää lynkatko jos ei homma paranekkaan.  ;)  ::)
Mikä olisi paras tapa? Mylapsiin tulee jo ajanotto ja sen kautta kisapäivästä dataa.

Ja hei: Muutkin saa osallistua, muutenkin kuin foorumilla...   ;D
Homman Pitää Olla Hauskaa

FinnDrive

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 158
    • http://www.finndrive.com
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #99 : 08.03.2012 22:05 »
Tulevana sunnuntaina on Kart in Clubilla TAG Suomensarjan porukkaa paikalla. Illalla ajetaan hallissa mm. TAG kalustolla, niin olisiko hyvä pitää vaikka pikku miittinki ennen ajotapahtumaa esim. Klo 1530 ? Tilat saa varmasti käyttöön.

Miltä kuullostaisi?
joka kerta jotain uutta...

JTH

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 72
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #100 : 08.03.2012 23:43 »
Tiedottaminen on haasteellista. Voin koittaa osallistua sen kehittämiseen tarjoamalla järjestäjälle apuani homman kehittämiseen, mutta älkää lynkatko jos ei homma paranekkaan.  ;)  ::)
Mikä olisi paras tapa? Mylapsiin tulee jo ajanotto ja sen kautta kisapäivästä dataa.

Sarjapisteiden päivitys ennen jokaista kisaa. Ja ehkä myös kirjallisena tieto siitä, montako finaalia lasketaan mukaan lopputuloksiin. Viime kaudella oli monesti vaan pohdiskelua varikolla siitä oikeasta määrästä.  :D

Ja ratoja pitäisi saada lisää.

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #101 : 09.03.2012 06:22 »
KIC klo. 15.30. Olen paikalla.

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #102 : 09.03.2012 11:58 »
Hei J4K7,

toi kuva ei ole ak47, siinä on joku ihme lukko.

Ja asiaan: Puhuin ehkä vanhaa tietoa, kun puhuin palkintomatkasta, edustuksethan ovat vaihtuneet niin, etten tiedä, kuuluvatko ne muutenkaan enää sarjaan.

Ehkäpä Finndrive ottaisi Tagin hoitaakseen, meriittejähän on menneiltä vuosilta. Ja voisikohan Rotaxilla ajaa RMC:n säännöillä ja sovittaa muut luokat siihen, silloin tulisi uskoakseni kilpailijoita.

Jarno_71

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 336
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #103 : 09.03.2012 12:36 »
Ehkäpä Finndrive ottaisi Tagin hoitaakseen, meriittejähän on menneiltä vuosilta.

Ehkäpä ainakin kannattaisi katsoa olisiko vuosien 2006-7 Finndriven TAG sarjasta jotain opittavaa.

http://www.finndrive.com/2007/
http://www.finndrive.com/index_2006.htm

Kisamäärä oli 4 viikonloppukisaa (+extra race 2006), tiedotus erinomaista, sarjalla hienot nettisivut, kuvaa, videota,
keskustelupalsta, palkintogaalaa, kuskien yhteinen testipäivä yms.

Eihän nykyinen, hyvin järjestetty TAG sarja monelta osin paljoa tuosta eroa, mutta 2006-7 asiat tehtiin kyllä
kokolailla viimeisen päälle hyvin...ja tuo kisojen määrä teki sen, että iso osa kuskeista halusi ajaa kaikki kisat, jokainen kisa oli Tapahtuma!
« Viimeksi muokattu: 09.03.2012 12:38 kirjoittanut Jarno_71 »

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #104 : 09.03.2012 20:45 »
Tulevana sunnuntaina on Kart in Clubilla TAG Suomensarjan porukkaa paikalla. Illalla ajetaan hallissa mm. TAG kalustolla, niin olisiko hyvä pitää vaikka pikku miittinki ennen ajotapahtumaa esim. Klo 1530 ? Tilat saa varmasti käyttöön.

Miltä kuullostaisi?

Tuo kuulostaa oikein hyvätä! Ketä muita tulee?
Ja autot mukaan. Klo 17-> pääsee ajamaan omalla TAG autolla.  ;D

Ohh.. Anteeksi J4K7. Mun aivojen virkaa toimittavat herneet tulkitsee puisten silmien välittämän merkistön AK47:ksi.  ::)

Finndrive järjesti hommaa mallikkaasti jo vuodesta 2003 (SuperCup), mutta samassa tapahtumassa ajettiin myös Eurokarting (r120) sekä BilandChallenge (SA250) joka tarkoitti sitä että osanottajia noihin tapahtumiin saapui paltiarallaa 120-140 nuppia per päivä. (Eurokart oli 3 kuskin tiimi) Tuolla määrällä onkin jo hieman helpompaa järjestellä kaikkea kivaa.
Noista ajoista kaikki sarjat ovat enemmän tai vähemmän kutistuneet.

Tässä olisi hieman ajatusta: Me kaikki tiedetään mikä olisi kivaa ja millä sarjaa kehitettäisiin eteenpäin, mutta se maksaa järjestäjälle rahaa. Kukaan ei halua maksaa enemmän, joten osanottajia olisi haalittava lisää. Koska me ei keskenään lisäännytä (toivottavasti!) niin uusia osanottajia pitää haalia muualta.
Uusille kuskeille olisi homman oltava riittävän helppoa aloittaa, eli salatieteet hel**ttiin ja uusille kuskeille apuva laitteen vauhtiin saattamiseen, rengaspaineisiin jne. Varsinkaan xxxxx sarjoista tuttua aloittelijoiden muiluttamista täysin viturallaan olevan tiedon jakamisella ei saada kuin vahinkoa itselle aikaiseksi.

Jokainen uusi kuski sarjaan tarkoittaa:
- Meillä on varmemmin sarja jota ajaa
- Askel kohti laajempaa ratavalikoimaa
- Askel kohti parempia palkintoja
- Askel kohti laadukkaampia järjestelyitä (palkintogaaloja jne..)

Edustajia on tullut lisää, joten palkintomatka RokCup maailmanfinaaliin on epäselvä. Sehän ei kuitenkaan ole ainoa maailman kisa. Esim Aussit on kuulemma reissanneet X30 Challenge Euroopan osakilpailuun kapinoimaan, kun IAME WordFinaaleja ei ole järjestetty.
Homman Pitää Olla Hauskaa

simuli

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #105 : 10.03.2012 17:44 »
mäki oon tahkolla ei pääse!

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #106 : 10.03.2012 21:07 »

Ehkä me siirretään TAG meetinkiä kunnes talvilajit on taputeltu?
Ajamaan toki kannattaa saapua, klo 17->
 ;D
Homman Pitää Olla Hauskaa

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #107 : 11.03.2012 16:02 »
Ei täällä ryysistä ollu ;)

SeppoS

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 123
    • http://www.nixuracingteam.net
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #108 : 12.03.2012 19:55 »

Kommentit RMC-sarjaa vakituisesti kiertävänä ja kahteen vuoden 2011 TAG Suomensarjaan osallistuneina.

Me teimme päätöksen, että emme osallistu TAG Suomensarjaan, jos siellä säilyy vain tuo yksi Maxxis rengas.

Paino (TAG 172 kg vs RMC 165 kg, kaudella 2012 166 kg) hallittavissa, samoin pidin kovasti TAG Suomensarjan tunnelmasta.
Mutta tuo Maxxis... Kuluu loppuun yhdessä kisassa (vaikka MKR väittääkin sen olevan auton säätöongelma), paskasta ei saa parempaa ;)
Minä en viitsi lähteä seteleitä repimään tuonne.

Kun heitin viime syksynä tuon, että Mojolla ja Vegalla, en olettanutkaan, että sen tulisi merkitä järjestäjän tulojen laskemista, ainakaan merkittävästi.
- kun ajetaan vanhalla renkaalla (oli se Maxxis, Mojo tai mikä vaan), siitä ei tule lisätuloja kenellekään.
- mutta jos sarjaan osallistuttaisi uudella Mojolla tai Vegalla, se tulisi hankkia kisajärjestäjän kautta (jolloin hän voi hankkia renkaat maahantuojalta ja saada provision, esim. Mojoissa on viivakoodi, joka voidaan osallistujalta tarkistaa, että on "sallittu", näin myös saadaan Viron renkaat pois).
Näen, että tuolloin osallistujamääriä mahdollisesti nousuun, lisätuloa ilmoittautumismaksun myötä.
Uudet Mojot ehkä raaskisinkin ostaa, niitä voisi käyttää sitten RMC-sarjan harjoituksissa.

Keskustelu sarjojen henkiinjäämisistä on ehkä osin tuon rengaspohdiskelun myötä harhautunut.

Esim. TAG Suomensarjan ei kannata todellakaan lähteä "harhailemaan" muille radoille, jos sitä ei voida järjestää kannattavasti.
Nykyiset osallistujamäärät (TAG 125 ehkä noin 20, nelarit 10?) ei mielestäni mahdollista kovin kummoisia kisoja, kannattavana osallistujamääränä luulisin yli 50.
- Vihdin miehet ovat mahdollistaneet omalla työllään kisojen järjestämisen

Varteenotettava vaihtoehto eri radalla ajamiseen on osallistua RMC-sarjaan, esim. ensikaudella Kotka, Oulu, Joensuu, Tampere ja Lappeenranta
+ kaksi päivää kilpailua, hinta 2x70 e (TAG Suomensarjan yksipäiväinen on 90 e)
+ Master, paino 173 kg, kestävä Mojo rengas, tuolla ajat halutessasi molempina päiviän
+ Rotax koneita kaupan (n. 1500 e) sekä vuokrattavissa
Ja mikä ei, jos on osaavat kädet, Maxeihin, paino 166 kg
Esim Porissa veteli Jani Salmela tosi hyvin, kympin sakissa...

Kannattaa ehkä miettiä myös mikä sarja yleensä jää henkiin karting-harrastuksen hiipumisen vuoksi, ehkä lamankin takia, mutta myös kalleuden.
Rotax koneen hankkinen ei saata mennä hukkaan ;)

Sinällään minusta on vaikea kuvitella, että pelkästään lisää harrastajia hankkimalla (kun ne useimmiten on "rosvoamista" toisesta sarjasta) sarjoja saadaan jäämään henkiin.
Jos joku tuleen, häntä kannattaa opastaa ja auttaa, kuten MKR kuvasi.

Sarjajärjestäjän kannalta (jotta olisi kilpailuja missä ajaa) pitäisi miettiä missä voitaisiin kuluja laskea.
Ehkä suurin kuluerä on lippumiehet.
Pitääkö niitä todellakin olla kaksi/lippupiste sekä 2-4 ajotapatarkkailijaa?

Entäpä jos, siirryttäisiin formulatyyppisiin liikennevaloihin? Tuomaritornista vilkkuvat keltaiset päälle, panostettaisiin laadukkaisiin 3-5:een ajotapatarkkailijaan, jotka tarvittaessa opastaisivat tornia.
Ehkä muutamalle ennustettavalle mutkalle "raatojen siirtelijä" avustamaan.
Jokainen meistä tietää, että noista "kylän miehistä" (kiitos, että olette olemassa ja autatte!!!) ei ole ajotapatarkkailuun. Tuskin kukaan osaa tunnistaa heistä työntämistä (kun se tehdään "oikein"), sukeltamisesta puhumattakaan.

Turvallisuudesta tietysti tinkisi viimeisenä, mutta jos jostain on pakko, niin...
Eihän tuolla harjoituksissakaan ole lippumiehiä ja sielläkin pyörähdellään. Liikennevaloilla voisi hoitaa varoitukset tuomaritornista jo treenipäivinä.

Tai voisi Kimi mittarisynkkauksien sijasta, "keksiä" rattiin kiinnitettävän varoitusvalon kun sektorilla ongelma.

Kokonaan toinen asia on kuinka laskea kuluja kilpailjan osalta:
- rengaskulut (pitäisi olla rengas joka maksaisi ennenminkin 100 e kuin nykyiset 180 e, tyyliin KSS Beba lanseeraus)
- asuminen: MIKSI AKK:lla ei ole minkään hotelliketjun kanssa sopimusta, tyyliin -10 - -20% pois, esim. ratsastajaliitolla on (tai on AKK:lla, mutta se on tarkoitettu vain AKK:n toimiston alennukseksi)
- polttoainekulut: sekä kilpailuajoneuvon että kuljetuskaluston: tuossakaan AKK:lla ei mitään senttialennuksia...
- uudet rungot maksaa maltaita, mutta eihän niitä ole tarvis päivittää joka vuosi







bogger

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 121
  • Artkart varikkokärryt
    • ArtKart kart trolleys
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #109 : 12.03.2012 20:34 »
ääni mojoille
ArtKart varikkokärryt / ArtKart kart trolleys: www.artkart.fi

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #110 : 12.03.2012 20:39 »
En mä kuitenkaan lähtis RMC:ssä lippumiehistä tinkimään. Muuten olen samaa mieltä, että RMC Rotax on aika toimiva konsepti, johon kannustan mukaan. Meillä ei ole tarpeeksi harrastajia Suomessa moneen sarjaan missään SM tai kansallisessa luokassa tai harrastajasarjassa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #111 : 12.03.2012 22:59 »

Mutta tuo Maxxis... Kuluu loppuun yhdessä kisassa (vaikka MKR väittääkin sen olevan auton säätöongelma), paskasta ei saa parempaa ;)

Voisin väittää että teillä vauhti nousisi aika kivasti tasapainoisemmalla säädöllä... Oli alla mikä rengas tahansa. Ei se mitään rakattitiedettä ole. (tervetuloa vaikka K-30 pajalle säätöhommiin) Meinaan tasapainoiseksi säädetty runko ei syö rengasta eikä käytös muutu, vaikka ajoalusta eli renkaan pito vaihtuisivat. (esim sade kesken finaalin)
Tai sitten ajotapamuutoksella. Raju tosifysiikan fakta on että kaikki liike on energiaa, ja renkaan sivuttaisluisto on pois eteenpäin suuntautuvasta energiavektorista. (Tästä löytyy ihan lasketakaavatkin mm kirjasta Race Car Vehicle Dynamics Milliken/Milliken)

Maxxiskset ei meidän autoissa kulu loppuun yhdessä kisassa. Eikä kulueet monella muullakaan. Me ei hankittu yhtään uutta sarjaa testaamiseen, vaan ne hoidettiin aina wanhoilla gummeilla. Nyt ollaan koko talvi ajettu KartingClubilla WinterCupppia viimekesästä jäänneillä puoleen väliin kuluneilla käytetyillä gummeilla. Tai no: Timo on ajanut Maxxiksilla, mä Vegoilla, kun mulle jäi sellaset. Paitsi eilen vedin (Spez:in kanssa) Historic Formula-A:sta jäänneillä Maxxiksilla tuolla sisäradalla Leopardilla (vällärit 10/95) Voi pojat kyllä oli mageeta kun vehje hakkaa tyhjää ihan kaasusta.  ;D Tuuppaan videota kamerasta jossain välissä.

Kun olen haastatellut eri sarjoissa ajavia kuskeja, niin tuntuu siltä että sarjojen välillä purjehtiville kuskeille eri renkaat ei ole mikään ongelma ja taas ne jotka keskittyvät vain "omaan" sarjaan ei lähde kyläilemään vaikka saisi renkaat ilmaiseksi. Kahta sarjaa ajaville tulee kahden sarjan kustannukset (oli rengas mikä tahansa), mutta samalla tulee sitä ajamistakin kahden sarjan verran.

Ja tunnelmahan on TAG:issa todella hieno. Varikolla kaikki auttaa toisiaan ja radalla ajetaan rehdisti kisaa.   ;D

Tuossa kun järjestävän tahon kanssa juttelin, niin hänelle on se ja sama millä renkaalla ajetaan, kunhan kustannusrakenne pysyy kunnossa. Eli itseisarvo ei ole Maxxis.
Jos rengas olisi Mojo, niin montako Rotax kuskia sitoutuu tulemaan ajamaan TAG sarjaa kaudella 2012? Miten saadaan tämä kysely Rotax kuskien tietoon?
Jos rengas olisi Vega niin montako ParillaCup sitoutuu tulemaan ajamaan TAG sarjaa kaudella 2012? (taitaa iso osa ParillaCup:in ajajista lukeakkin tätä foorumnia?)
Jos rengas olisi Maxxixta/Vegaa/Mojoa kestävämpi, mutta vähemmän pitoa, niin montako kuskia päättää sittenkin tulla ajamaan TAG:a. Montako jää pois?

En voita koskaan arpajaisissa ja olen aika huono ennustamaan... Veikkaan kuitenkin lukeman jäävän aika alhaiseksi. (voin olla väärässäkin!!)

Noita auringonvalossa näkyviä LED pohjaisia keltavilkku valoja on mietittykkin, mutta on ne kunnolliset aika arvokkaita... vielä... Valojen ohjaus ei myöskään saisi pettää missään tapauksessa, ettei turvallisuus kärsi. Asiansa osaavia ajotapatuomareita ei pitäisi tämmöisissä harrastekisoissa tarvita lainkaan, kun pitäisi ajella ihan ajamisen riemusta. Panoksenahan näiden kisojen voitossa EI ole paikka F1 tiimissä. ....mutta.... Kypärän päähänlaitto saattaa sulkea tiettyjä pään verisuonia.  ::) :P ;)

RMC on hieno sarja, mutta pyörii vain yhden moottorimerkin ympärillä. Hyvä vai huono? Kerkiikö kaupasta ostetulla koneella Pekka Perusharrastaja mihinkään? Auttaako ketään ensikertalaista? Onko kenenkään etu jos suomessa on vain yksi sarja?
Onhan maailmassa Mini tonnia, PorshceCuppia, FerrariChallengea ja sitten on F1.  ;D
Homman Pitää Olla Hauskaa

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #112 : 12.03.2012 23:23 »
Muuhun en osaa ottaa kantaa, mutta yksi/monimerkkiluokan problematiikkaan kyllä.

Hinta ja harrastajamäärähän sekä hinta-laatusuhde maksajan kokemuksena määrittää sarjojen suosion. Yksimerkkiluokat Raket/Yamaha/Rotax ovat suosituimmat kartingluokat Suomessa.

Siihen täytyy olla joku syy ja suurin ovat kustannukset ja jonkinmoinen yksiselitteisyys.

Saako RMC:ssä apua? Ainakin meitä on Rotaxissa autettu kiitettävästi, tosin tuttujakin on aika paljon sarjassa takavuosilta. Ja luoja auttaa niitä, jotka auttavat itseään...

Pärjäääkö pakettikoneella? Voi olla että Rotaxissa pärjääkin, Yamahassa ja Raketissa ei taatusti pärjää.

Sanoisin, että RMC:n etu on valmis konsepti jossa on riittävä osallistujapohja. Sitä kannattaisi koittaa hyödyntää, jos/kun tärkeintä on saada ajaa kisaa ok ilmapiirissä, enkä löydä RMC:nkään ilmapiiristä pahoja vikoja.

Edelläkirjoitettu ei sitten ole mitenkään tarkoitettu TAG-luokkaa vastaan, mutta jos halutaan laveampi harrastajapohja ja kilpailumäärävalikoima, epäilen, ettei se onnistu hakemalla liikkujia Rotaxista TAGin suuntaan.







"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #113 : 13.03.2012 00:04 »
Edelläkirjoitettu ei sitten ole mitenkään tarkoitettu TAG-luokkaa vastaan, mutta jos halutaan laveampi harrastajapohja ja kilpailumäärävalikoima, epäilen, ettei se onnistu hakemalla liikkujia Rotaxista TAGin suuntaan.

Tähän liikkujiin samalla rengasperusteella en mäkään kyllä usko. Jos joku haluaa ajaa enemmän kisoja, niin silloin on ostettava enemmän renkaita. Matikka pätee ajettiin sitten samalla renkaalla tai ei. Edes R120 sarjojen välillä on todella vähän vierailuja, vaikka olisi tismalleen samat säännöt ja renkaat.
Omaan sarjaan keskitytään, eikä juurikaan haahuilla toisaalle. (oon ihan kierrelly varikoilla kyselemässä)
Sitten on tietty (pienehkö) porukka joka vetää kahta sarjaa, jopa useampaakin kun osalla on tallessa esim R120 kalusto.
Ajettavaa kyllä piisaa, jos ei ole nirso. Kaudessa pystyy ajamaan helposti kahta sarjaa R120:stä sekä TAG / ParillaCup / Rotax tai niiden yhdistelmiä. Yli 40 kisapäivää noista kait tulee yhteensä?

Uskon enemmän kuljettajia saatavan niistä jotka esim haluavat lisää vauhtia monen vuoden R120 touhuun kyllästyneenä, tai jo aktiiviuransa aikaa sitten lopettaneiden +/- 30:sten aikuisten leppoisaksi kiitoradaksi.

RMC on hieno sarja, mutta käsitykseni mukaan edes häntäpäässä taiteilemiseen täytyy jo hommaan panostaa enemmän kuin että nostaa edellisenä kisapäivänä kaluston pakuun? Ainakin pari vuotta sitten näytti kovasti siltä. En tiedä onko edelleen näin? Tietysti monelle juuri se on homman suola.
Homman Pitää Olla Hauskaa

TJR

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 152
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #114 : 13.03.2012 07:48 »

RMC on hieno sarja, mutta käsitykseni mukaan edes häntäpäässä taiteilemiseen täytyy jo hommaan panostaa enemmän kuin että nostaa edellisenä kisapäivänä kaluston pakuun? Ainakin pari vuotta sitten näytti kovasti siltä. En tiedä onko edelleen näin? Tietysti monelle juuri se on homman suola.


RMC vaatisi ainakin siinä pakussa istumista hieman enemmän kun kisat ovat hajallaan ympäri Suomea... TAG / Leopard-cupeissa on aika hyvä ajankäytöllinen tehokkuus kun kisat ovat lähellä ja vain muutamalla radalla (lyhyet matkat, ei tarvetta olla edellistä päivää testaamassa ennen kisaa)

Sigfrid

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 280
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #115 : 13.03.2012 08:07 »
Hyvää TAGissa on myös se että hieman ylipainoisetkin kaverit voi kilpailla tasavertaisesti
valitsemalla painoihin sopivan moottorin.

SeppoS

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 123
    • http://www.nixuracingteam.net
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #116 : 13.03.2012 09:55 »


TJR: katsot asiaa harmittavan yksipuolisesta (eli omasta perspektiivistäsi ;)) Sanopa tuo vaikkapa Oulussa hyvin aktiiviselle TAG-porukalle...
Lainaus
RMC vaatisi ainakin siinä pakussa istumista hieman enemmän kun kisat ovat hajallaan ympäri Suomea
Valitettavasti vaikka tämä keskittyminen tänne pääkaupunkiseudulle jatkuukin, on harrastajia aika paljon muuallakin Suomessa.
TAG sarjastakin halutaan ratoja muuallakin kuin pääkaupunkiseudulla. Mutta tuskin kannattaa TAG sarjan "levittyä" kun on jo olemassa valmiskin.

Lainaus
Asiansa osaavia ajotapatuomareita ei pitäisi tämmöisissä harrastekisoissa tarvita lainkaan, kun pitäisi ajella ihan ajamisen riemusta.
Tuotakin katsoin vähän avarammin kuin TAG Suomensarjan näkökulmasta. Alkaen, jotta jo noissa pikkuluokissa voidaan järjestää kisoja, ilman, että kisan järjestäjä hukkaa valtavasti aikaa etsin lippumiehiä ja rahoitusta niihin. Veikkaisin, että Puhakan Matti hoitelisi tornista melkein yksin koko homman...
TAG Suomensarjan kilpailuissa tuskin oikeasti tarvitaan edes lippumiehiä.

MKR: toivon Sut, Timon ja K-30 tiimin osallistumaan yhteen RMC-sarjan osakilpailuun ;)
on paremmin perspektiiviä (kuten meillä vastaavasti TAG).
Vastaavasti, jos ajetaan joku TAG sarjan osakilpailu, tunkeudun K-30 tiimin rungonsäätöoppeihin mukaan.

Lainaus
Kerkiikö kaupasta ostetulla koneella Pekka Perusharrastaja mihinkään?
VARMASTI EHTII (koneen puolesta, käsistä en tiedä ;))! Fiksun miehen suusta ensimmäinen "sammakko" ;)
Oman kokemuksen mukaan koneet on 0.2 s sisällä, joka on mielestäni todella vähän.
Tietenkin kuten autourheilussa, jollain on ne ihan parhaat osat: suorempi kampura, parempi puola, vähän enemmän kierroksia antava kierroslukurajoitin, pakoputki...
Mutta noinhan on kaikissa autourheiluluokissa. Nuo Rotaxit on niin yksinkertaisia koneita, laatu kuitenkin tasalaatuista.
Koneen, kaasuttimen, ratastus, jne ominaisuudet täytyy oppia tuntemaan...
Ihan samaa keskustelua käytiin K-30 tiimin Leopard koneista, joista vakuuttelit, että kyse oli just tuosta tuntemisesta, ei siitä, että K30-tiimillä on Suomen nopeimmat Leopard -koneet.

RMC-sarjassa 80 % ajaa yhdellä koneella, vauhti haetaan rungon säädöillä.

Tuota, että koneella ei mennä, kuvastaa myös se, että käytettyjen koneiden hinnat on 1500-1700 e (meidänkin koneen saat ostettua tuolla 1700 e tai saat vuokralle johonkin RMC kisaan ;))

Lainaus
Auttaako ketään ensikertalaista?
Kuten DSMarko vastasi, osa auttaa, osa ei. Mutta noinhan on kaikissa harrastajasarjoissa, ja minun mielestä RMC on harrastajasarja.
Itse näen, että pyrkimys tulisi olla, että kaikilla sama tieto ja samantasoiset vehkeet. Sitten se joka on nopein ja onnekkain, voittaa.
Jos joku pärjää niin hyvin, että jättää suoran mitan kaikkia koko ajan, ei muuta kuin tukemaan häntä isompiin ympyröihin.
Joku uskoo, että antamalla lapselleen teknistä etumatkaa, se palvelee häntä autourheilun sarjalla... No, minä en... Joskus tulee kuitenkin tilanne, että ei ole alla ne parhaat vehkeet...

Sinällään hassua, että tuosta Rotax koneesta on tehty niin mystinen. Vauhti löytyy käytännössä neljästä pääsuuttimesta: 162, 165, 168, 170.
Noilla Suomessa mennään, ei vaikea probleema ;)

Omalle osalle on rapissut äreitä katseita kun olen pyrkinyt noudattamaan tätä avoimuutta, mutta no, worry, mun hartiat kestää... ;)
Meidän kotisivuilta löytyy extra-osuudesta meidän kokemuksia rotax kaasuttimen säätämisestä ja linkkejä maailmalla oleviin hyviin artikkeleihin.
Tietoahan maailmalla jaetaan, google löytää ;)

Väittäisin, että tuo sammakoista ennustamisen karkoittamisajatus palvelee Rotax-harrastajia pitkässä juoksussa enemmän...

Lainaus
Onko kenenkään etu jos suomessa on vain yksi sarja?
Ainakaan minä en ole "tappamassa" TAG Suomensarjaa, päinvastoin pyrkimyksenä luoda edellytyksiä jäädä eloon.
Nykyisellä 30 osallistujamäärällä en näe mahdollisuuksia tuohon.

Vaihtoehtoinen tapa olisi ajaa yhdessä R120:n kanssa?  Xon vs Keimola-sarjassa ajavat, titteliksi joku Suomen R120 mestari tiimi ;)
Tuolla Finndrive tapahtumissa taisi juuri TAG luokat ajaa samoissa kisoissa R120:n kanssa...





DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #117 : 13.03.2012 19:18 »
Tietämättömän tyhmä kysymys on, voisko RMC:n kyljessä edes ajatuksen tasolla harkita järkätä TAG-luokkaa vaikka kolmessa RMC-kisassa? Kaikki fasiliteetit olisi valmiina ja järjestelykustannus per kuski olisi halpa? Renkaat voisi olla Mojot, kun kerran niitä on jo paikalla?

Toisaalta Max Mastersissa olisi tarvetta ja kysyntää yli kolmikymppisille harrastajille, mitä viime kesänä vanhempien kartingharrastajien kanssa tuli juteltua. Autoja ja potentiaaleja kuskeja tiedetään olevan, mutta kun ei ne tule kisaan.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

bogger

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 121
  • Artkart varikkokärryt
    • ArtKart kart trolleys
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #118 : 13.03.2012 21:12 »
R120:n kanssa samaan aikaan ajaminen mielestäni todella hyvä idea. Ois lippumiehet ym valmiina ja luultavasti tuplaten "harrastaja" porukkaa radalla hääräämässä. Rmc:n vknloppu aikatauluihin tuskin enää tagia saa mahtumaan mihinkään väliin.

Uskoisin että uusia osallistujia voisi löytyä jos sarjaa ajettaisiin hieman muuallakin kuin pk seudulla. Onhan tähän sarjaan huomattavasti pienempi kynnys osallistua kuin esim rmc sarjaan enkä usko että suomessa on vain 25kpl tag autolla ajavaa harrastajaa..

Jos sarja junnaa yhdellä/kahdella radalla samojen lärvien kera vuodesta toiseen voi homma mennä hieman "leipiintymisen" puoleiseksi ja näin saada porukan innostumisen katoamaan hitaasti mutta varmasti.
Ei muutakuin potkimaan kaikkia tuttuja persauksille joilla Tag kalustoa tiedetään tallin syövereissä olevan ;D
ArtKart varikkokärryt / ArtKart kart trolleys: www.artkart.fi

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #119 : 13.03.2012 21:51 »
Harrastuspuolella kannattaa ottaa huomioon myös tosiaan nuo etäisyydet. Monen harrastajan mielestä kipuraja lähteä kisoihin on jossain 100-200km välimaastossa. Tämän takia R120-sarjojakin on vaikka miten monta ympäri suomen, sen sijaan että olisi yksi suomensarja. Eli pitäisikö Ouluun järkätä oma TAG-sarja sen sijaan, että haaveillaan nykyisen sarjan osakilpailusta siellä?

Jos tuollaisia paikallisia sarjoja saadaan syntymään, aina voi järjestää sarjojen väliset mestaruuskisat, jolloin päästään vierailemaan eri radalla jne.

Xoncupissa oli muuten jokunen vuosi sitten TAG-luokka, mutta se lopetettiin kun paikalle ei tullut autoja. Ilmeisesti siis xoncupin alueelle ei ainakaan silloin kaivattu lisää TAG-sarjan kisoja. Mutta jos esim juuri Xoncup ja TAG-suomensarja yhdistäisivät kisansa samoille päiville, sillä voisi toki saavuttaa jotain kustannussäästöjä?

« Viimeksi muokattu: 13.03.2012 21:56 kirjoittanut astro »


 

Team Laine Verkkokauppa