Kommentit RMC-sarjaa vakituisesti kiertävänä ja kahteen vuoden 2011 TAG Suomensarjaan osallistuneina.
Me teimme päätöksen, että emme osallistu TAG Suomensarjaan, jos siellä säilyy vain tuo yksi Maxxis rengas.
Paino (TAG 172 kg vs RMC 165 kg, kaudella 2012 166 kg) hallittavissa, samoin pidin kovasti TAG Suomensarjan tunnelmasta.
Mutta tuo Maxxis... Kuluu loppuun yhdessä kisassa (vaikka MKR väittääkin sen olevan auton säätöongelma), paskasta ei saa parempaa
Minä en viitsi lähteä seteleitä repimään tuonne.
Kun heitin viime syksynä tuon, että Mojolla ja Vegalla, en olettanutkaan, että sen tulisi merkitä järjestäjän tulojen laskemista, ainakaan merkittävästi.
- kun ajetaan vanhalla renkaalla (oli se Maxxis, Mojo tai mikä vaan), siitä ei tule lisätuloja kenellekään.
- mutta jos sarjaan osallistuttaisi uudella Mojolla tai Vegalla, se tulisi hankkia kisajärjestäjän kautta (jolloin hän voi hankkia renkaat maahantuojalta ja saada provision, esim. Mojoissa on viivakoodi, joka voidaan osallistujalta tarkistaa, että on "sallittu", näin myös saadaan Viron renkaat pois).
Näen, että tuolloin osallistujamääriä mahdollisesti nousuun, lisätuloa ilmoittautumismaksun myötä.
Uudet Mojot ehkä raaskisinkin ostaa, niitä voisi käyttää sitten RMC-sarjan harjoituksissa.
Keskustelu sarjojen henkiinjäämisistä on ehkä osin tuon rengaspohdiskelun myötä harhautunut.
Esim. TAG Suomensarjan ei kannata todellakaan lähteä "harhailemaan" muille radoille, jos sitä ei voida järjestää kannattavasti.
Nykyiset osallistujamäärät (TAG 125 ehkä noin 20, nelarit 10?) ei mielestäni mahdollista kovin kummoisia kisoja, kannattavana osallistujamääränä luulisin yli 50.
- Vihdin miehet ovat mahdollistaneet omalla työllään kisojen järjestämisen
Varteenotettava vaihtoehto eri radalla ajamiseen on osallistua RMC-sarjaan, esim. ensikaudella Kotka, Oulu, Joensuu, Tampere ja Lappeenranta
+ kaksi päivää kilpailua, hinta 2x70 e (TAG Suomensarjan yksipäiväinen on 90 e)
+ Master, paino 173 kg, kestävä Mojo rengas, tuolla ajat halutessasi molempina päiviän
+ Rotax koneita kaupan (n. 1500 e) sekä vuokrattavissa
Ja mikä ei, jos on osaavat kädet, Maxeihin, paino 166 kg
Esim Porissa veteli Jani Salmela tosi hyvin, kympin sakissa...
Kannattaa ehkä miettiä myös mikä sarja yleensä jää henkiin karting-harrastuksen hiipumisen vuoksi, ehkä lamankin takia, mutta myös kalleuden.
Rotax koneen hankkinen ei saata mennä hukkaan
Sinällään minusta on vaikea kuvitella, että pelkästään lisää harrastajia hankkimalla (kun ne useimmiten on "rosvoamista" toisesta sarjasta) sarjoja saadaan jäämään henkiin.
Jos joku tuleen, häntä kannattaa opastaa ja auttaa, kuten MKR kuvasi.
Sarjajärjestäjän kannalta (jotta olisi kilpailuja missä ajaa) pitäisi miettiä missä voitaisiin kuluja laskea.
Ehkä suurin kuluerä on lippumiehet.
Pitääkö niitä todellakin olla kaksi/lippupiste sekä 2-4 ajotapatarkkailijaa?
Entäpä jos, siirryttäisiin formulatyyppisiin liikennevaloihin? Tuomaritornista vilkkuvat keltaiset päälle, panostettaisiin laadukkaisiin 3-5:een ajotapatarkkailijaan, jotka tarvittaessa opastaisivat tornia.
Ehkä muutamalle ennustettavalle mutkalle "raatojen siirtelijä" avustamaan.
Jokainen meistä tietää, että noista "kylän miehistä" (kiitos, että olette olemassa ja autatte!!!) ei ole ajotapatarkkailuun. Tuskin kukaan osaa tunnistaa heistä työntämistä (kun se tehdään "oikein"), sukeltamisesta puhumattakaan.
Turvallisuudesta tietysti tinkisi viimeisenä, mutta jos jostain on pakko, niin...
Eihän tuolla harjoituksissakaan ole lippumiehiä ja sielläkin pyörähdellään. Liikennevaloilla voisi hoitaa varoitukset tuomaritornista jo treenipäivinä.
Tai voisi Kimi mittarisynkkauksien sijasta, "keksiä" rattiin kiinnitettävän varoitusvalon kun sektorilla ongelma.
Kokonaan toinen asia on kuinka laskea kuluja kilpailjan osalta:
- rengaskulut (pitäisi olla rengas joka maksaisi ennenminkin 100 e kuin nykyiset 180 e, tyyliin KSS Beba lanseeraus)
- asuminen: MIKSI AKK:lla ei ole minkään hotelliketjun kanssa sopimusta, tyyliin -10 - -20% pois, esim. ratsastajaliitolla on (tai on AKK:lla, mutta se on tarkoitettu vain AKK:n toimiston alennukseksi)
- polttoainekulut: sekä kilpailuajoneuvon että kuljetuskaluston: tuossakaan AKK:lla ei mitään senttialennuksia...
- uudet rungot maksaa maltaita, mutta eihän niitä ole tarvis päivittää joka vuosi