Kirjoittaja Aihe: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä  (Luettu 97856 kertaa)

1104

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
  • Mäntäohjattu
    • TSP
« Viimeksi muokattu: 10.06.2012 04:17 kirjoittanut 1104 »
Dille dong!! Kaikkien kytkinten isä Mr tönäri ;D

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #1 : 04.12.2011 21:40 »

Kiitokset Proffalle ja mr. Tönärille tästä! :) ,  Juuri tällasta jotain palautetta yritin kuuluttaa jo aikaisemmin teiltä kaikilta kokeneilta welhoilta siitä miten teknisiä sääntöjä pitäisi kehittää. Tuo selitys on oikeasti tosi hyvä. Sääli että ette olleet Fossiili-kokouksessa paikalla kommentoimassa asioita.

Pari kommenttia suhteessa siihen että mitä nyt on päätetty ensi vuodelle, ja olisi kiva jos voisitte vielä kommentoida oliko muutokset mielestänne oikeansuuntaisia vai olisiko kannattanut päättää toisin ja _miksi_?

1.1 8Y:hän jää nyt pois. Vai olisiko joku syy miksi juuri se pitäisi sallia?

1.6 ja 1.7: Nythän on päätetty että sytkä on vapaa, ja juuri näistä syistä mitä tässä listataan. Eli, sytkää voi oikeasti säätää niin pirun monesta paikasta että kyllä katsastajan ihan mahdoton katella ne kaikki urat ja pultit ja ainakin se ura voi koneen kiinnileikkauksessa oikeasti vähän kuluakin. Erotkin koneissa on noissa aika isoja, joten on parempi että kaikki saavat mahdollisuuden laittaa koneensa tasoihin - vaikka ei se kovin pielessä yleensä tehtaalta ole.

1.8: Näinhän on nyt päätetty

1.10: Ja uudenmallisisssa koneissahan tuo mitta on eri, joten hylkyä kaikille ketkä viimevuonna ajoi uudella koneella. Päivity kuitenkin ensi vuoden sääntöihin.

1.16: Mitäs kun sitten jotkut on keksinyt että niitä käyriä voi puristella oikeista paikoista ja se sitten epäilyttää toisia. Raket valmiste, mutta mihin vedetään raja että paljonko sitä saa muokata?

Noi selitykset on oikeasti tosi hyviä sellaiselle joka ekaa kertaa päättää että koneelle pitää jotain tehdä. Niistä voisi tehdä sääntöihin jonkun liitteen tmv. jolla helpotetaan tota ymmärtämistä. Onko ne vapaasti käytettävää materiaalia sääntöjen liitteisiin tmv?

Ei kait Radnelta voi tulla mitään vinoa? Sehän on mahdotonta...

...

Joo, hyvää itsepäisyyspäivää kaikille multakin ja koittakaa kestää.. ;)

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #2 : 04.12.2011 23:04 »
1.9 Kaasuttimessa tulee olla rikastinläppä ja sen akseli.
OB:ssä tuon poisto sallittiin, kun läpän kiinnitysruuvi lähti muutamasta kaasarista kiitämään koneeseen.
(Noissa läppäruuveissa kannattaa käyttää ruuvilukitetta)

Tuosta kytkimestä. Pikkulinnut on laulaneet, että vois sillä riittävällä kiinniottokierrosten nostolla/eri kytkimillä(massa eroja) olla vaikutusta muuhunkin, kuin liikkeelle lähtöön.
(Lisäilin linkkejä mitä ainakin ovat visertäneet...)

PS:
Pitäisköhän napata pojan potkulauta tuunauksen alle
http://www.gopednation.com/forum/showthread.php?t=278323

Edit:
Kelkka lehdessä aikanaan aika kansan tajuista juttua miksi kytkimiä vois olla haluna roplailla.
http://www.mk-lehti.fi/jutut/kytkin1.asp
http://www.mk-lehti.fi/jutut/kytkin2.asp
http://www.mk-lehti.fi/jutut/kytkin3.asp

Lontooksi
http://www.muller.net/mullermachine/docs/clutch1.html

Edit2:
1.10 Kampikammion lohkojen sisäleveys on akselin suunnassa min 36,90 mm.
SELITYS: Kampikammiota kaventamalla saadaan korkeampi kammiopaine, ja lisää painetta sylinteriin, joka mahdollisesti
lisää tehoa.
Tuossa lisää teknistä selitystä ja käppyröitä, jos jotain jaksaa kiinnostaa
http://www.bridgestonemotorcycle.com/documents/crankcase_volume6.pdf
« Viimeksi muokattu: 23.12.2011 14:25 kirjoittanut vtuonone »

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #3 : 05.12.2011 02:00 »
Moi,
BPM8Y:llä saa joidenkin mielestä enempi tehoa irti koneesta. Ei mitään syytä poistaa listasta, koska se on yleisesti saatavissa
oleva tulppa. Kuka tahansa joka uskoo tuohon voi hakea sellaisen vaikka Malmin Teppanalta, hinta 4.65. Ei mitään syytä poistaa.
Se on kaikille sama eikä maksa mitään. Säätäjät on iskenyt jälleen. Mikä oli poistamisen peruste?? Tähän haluaisin selkeän
vastauksen. Katso tästä mun kommenti vuodelta 2007. http://www.kartingforum.fi/forum/index.php?topic=1246.0
-------------------------------------------
Sytytyksen säätö aiheuttaa ongelmia niille jotka ei sitä osaa säätää. Turha sallia sellaista, joka loppupeleissä on kaikille sama.
Nyt tuhlaantuu aikaa sytytyksen säätöön, ja loppupeleissä kaikki ajaa samaa vauhtia. Jos ei sallita, niin kaikki ajaa vieläkin
yhtä lujaa, mutta pienemmällä vaivalla. Eli parempi olisi kun muuttaa säännöt siten että ei sallita. Kaikki ei osaa säätää tai halua
nähdä vaivaa, jolloin erot jälleen kasvavat. Jos joku haluaa mennä lujempaa, niin vaihtakoot johonkin toiseen luokkaan jossa saa säätää.
Tämä on Fossariluokan pilaamista.
Sytyksen mittaus ja tarkistaminen on helppoa, Mäntä yläkuolokohtaan ja sitten mitataan magneetin etäisyys puolan navasta, tälle
välille annetaan toleranssit. Jos on toleranssin ulkopuolella, niin silloin on syytä epäillä säätöä, ja vauhtipyörä irti tarkempaa
tarkastelua varten. En ymmärrä, miksi niille jotka on jo mahdollisesti tehnyt vilppiä, annetaan siimaa, ja niiden tekemä vilppi
"laillistetaan".
Jos tuo ura muokkaantuu jonkun haaverin takia, niin kampi pitää vaihtaa pois. Tuohan tarkoittaa sitä että selittämällä pääsisi
pälkähästä, "Joo, mun moottori leikkas vuonna 88, joten se on vähän sivussa". Tarkoittaa sitä että leiponeita koneita on noin 99%
kaikista tämän jälkeen.
SÄÄNTÖ JOKA PITÄÄ YMMÄRTÄÄ: MIKÄ TAHANSA OSA TAI SÄÄTÖ JOKA MUUTTUU LUOKITUKSEN VASTAISEKSI, NIIN OSA/ASETUS ON SÄÄNTÖJEN VASTAINEN,
MUUTTUU SE SITTEN HAAVERISSA, KULUMALLA, TYÖSTÄMÄLLÄ TAI TEHTAALTA TULLESSA.
-------------------------------------------
1.10 Ihan kauheasti tuo kapeus ei tehoon vaikuta, jos kaventaa liikaa, niin limput osuu lohkoon, jos ei myös kampea prässää kasaan.
Jos prässää liikaa, niin kanki osuu taas limppuihin.
Tuohon on hyvä laittaa alaraja, ettei kilpailijat rupea tuhoamaan kalustoa. Minimimitaksi voisi laittaa vaikka 36.75. Jos joku
haluaa sorvata ja pelleillä, niin ihan vapaasti. Noin pienellä muutoksella ei saavuta mitään.
Olen kokeillut Yampun  kaventamista ja reippaasti (0.5mm), eikä saavuttanut mitään, pilalle meni.Raketissa paras teho nouse
käyttöalueen ulkopuolelle  jonne ei  85:n rattaalla päästä ikinä. Jos pienennät, niin puristus kasvaa, mutta ilmamäärä pienenee.
Sitten kun vielä puristus kasvaa, ja olet lyhentänyt mäntää, niin korkeampi puristus aiheuttaa sen että paineet katoaa takaisin
imukanavaan. Seoksella on inerttia, ja saat inerttista vastapainetta imukanavasta vain lisäämällä kierroksia (virtausnopeutta
imukanavassa.
Hei haloo, en viitti jatkaa tämän pidempään. Limppujen minimiväli riittäisi tähän kohtaan säännöksi.
---------------------------------
1.16 Aina kun teet lommon putkeen tai käyrään, niin se ei enää ole luokituksen mukainen, ja katsastus voi sen hylätä.
Kohdassa 1 on sanat "muuttaminen ja virittäminen", tällaiset muutokset kuuluvat tähän kategoriaan. Oli lommot sitten vahingossa
tai tarkoituksella tulleet.
Sen verran olen virtaustekniikkaa opiskellut, että tiedän lommojen vain haittaavan menoa. Taas on joku vatipää pistänyt
juttuja liikenteeseen. En rupea tässä selostamaan Reinoldsin numeroita, ratkomaan  Eulerin tai Bernoullin yhtälöitä tai
Helmholzin resonaattoreita. Mulla on exceltaulukot noista jossain jos kiinnosta, mutta tässä hyviä linkkejä helpoimmasta päästä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Helmholtz_resonance
http://en.wikipedia.org/wiki/Fluid_dynamics Tästä kannataa tutustua kohtaan Laminar /turbulent flow.
Tuossa vielä jonkun Proffan juttuja vuodelta 2006. Elämä on!
http://keskustelu.suomi24.fi/node/2529790
--------------------------------------------------
Kytkimen jousista sen verran että pikkulinnut vois rupee ajamaan mutkat läpi pienellä kaasulla, niin että ei tarvii ulostullessa
putsata liian rikkaalle mennyttä konetta kytkintä luistamalla. Kun sulla on kierroksia 10000 ja tuut mutkaan, nostat kaasua niin
että läppä menee kokonaan kiinni, niin imu muodostuu niin suureksi, että kone menee sikarikkaalle, sitten röpätään mutka ulos kun
kone on täynnä  bensaa. Joku viksu sanoo tähän että läppä on moottorin puolella, mutta siinä läpässä  kolon kohdalla on pieni 
reikä josta benska imeyttyy koneeseen. Oheinen toinen kuva on luokituksen vastainen , mutta tuolla voidaan parantaa ala/keskierroksen
toimivuutta. Tämä on kaikkien Paragliderien tiedossa. Sama toiminto saadaan aikaiseksi sillä että ajaa mutkat läpi pienellä kaasulla,
ei ole  ulostullessa kone tukossa. Tämän oppii VAIN AJAMALLA. Olen ihan paska kuski, mutta tuon kun opin niin tattiksella katos kellosta
yli sekka. Miten niin paska laina/varavaravarakuski kun minä voi ajaa sijoille 4-6 ??? Mulla on pikkulintuja piha täys, eikä ne
tiedä kartingista tai moottoreista mitään.  Mitä enempi ajetaan, ja tehdään muutoksia, niin uskoisin että suurin vaikutus on sillä
ajotaidon karttumisella eikä moottoriin tehdyillä muutoksilla, varsinkin jos ei noita testejä vatuloida edestakas.
Kerran oli reikä tankis, ja se vaikutti kierrosaikoihin ihan sikana. Tais olla bensan kirvely kasseissa joka piristi miestä,
mutta en kuitenkaan ruvenut tästä livertelee. Hylkäämisen peruste, piristeiden käyttö kielletty.
--------------------------------------------------
Ryyppyläpän poistamiseen ei tarvita kuin ruuvari ja kovaa liimaa jolla saa reijät umpeen. Suosittelen että
maininta "saa poistaa" lisätään. Samoin läppää, ruuvia  ja akselia saa muuttaa niin paljon kun lystää. Näyttää komialta, mutta
ei se vauhtia paranna. Olen koittanut Yammun kaasaria raket-120:ssä, eikä vaikuttanut pätkääkään.
Ainoa määrävä tekijä tuossa kaasarissa on kurkun koko, kaikki muu voidaan vapauttaa. Raketin imukanava on lisäksi aivan liian pieni.
Se on mitoitettu työkoneisiin jotka pyörii 2500-6000 kierrosta minuutissa.
Jos joku R-120 neropatti luulee keksivänsä jotain mitä ei ammattilaiset tehtaalla ole jo testanneet niin lycka till.
Tuolle kaasarille voi tehdä yhden ainokaisen jutun joka parantaa sitä huomattavasti, mutta tämän näette keväällä kun Samin kanssa
otetaan yhteen Mano-a-Mano. On niiiiiiiiin luokituksen vastainen juttu  kun olla ja voi :-) Sen näkee 5 metrin etäisyydeltä.

---------------------------------------------------
Ihan oikeesti, tuolla on 40 tiimiä, joista 5 pitää älämölöä, levittää huhuja, kyräilee, kostaa  ja haluaa kaikenlaista muutosta,
säätövapautta jne. 35 tiimiä ei välitä paskaakaan, ja jäävät noista säätäjistä jälkeen vielä lisää.
Kaikki  moottoriin kohdistuva ylimääräinen työ/testaaminen, joka voidaan säännöillä  helposti ja yksinkertaisesti
välttää  pitää tehdä. Lisäksi sellainen luulo, että tuolle moottorille voi tehdä jotain maagista on täysin virheellistä.

Radnelta tulee ihan oikeasti välillä paskaa ulos, ja täällaiset pitäisi saada korjata.
Pahimmat on sylinterin  tasopinnan suoruus akselilinjaan, josta olen mitannut jopa 0.4mm heittoa, suoristaminen ei montaa kymppiä maksa,
ja tällä vältetään uuden moottorin hankinta/ häntäpäässä ajelu.

Tässä nyt tällainen lyhyt alustus tähän hätään.

P.S. Tää linkki on muuten hyvä.
http://www.thisoldtractor.com/gtbender/mg_manuals/dellorto_manual.pdf
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #4 : 05.12.2011 09:01 »
Kaikkee on saatavilla, yleisyys on suhteellinen käsite.

8Y tulppaa ei käsittääkseni tule uusien moottorien mukana joten kiellettävä tai määrättävä ainoaksi tulpaksi ja silloin järjestäjän varattava niitä varastoon niin että kaikille riittää. Ero viimeisen 10 kierroksen kohdalla selkeä, Fosarien 3 kierroksen testivedoissa ei välttämättä näy.


vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #5 : 05.12.2011 10:52 »
Jos ideana kerätä pieniä vinkkeja vasta-alkajille...
Tuohon sytytykseen ja putken väliholkkin pituuteen liittyen voisi olla järkevää kertoa, että noiden kohdillaan olosta tietoa pystyy lukemaan mäntää katsomalla.
Toki persdyno ja korva kertoo saman asian ;D

Edit:2-tahtisen pakoputkesta on joku aikanaan kirjoitellut tällaisia
http://medlem.spray.se/karymagazine/sivu5.html
« Viimeksi muokattu: 14.04.2012 22:59 kirjoittanut vtuonone »

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #6 : 05.12.2011 14:50 »
Itselleni jäi sääntökokouksesta seuraavanlainen muistikuva. (Tulkaa ensi kerralla itse paikalle, niin ei tarvitse täällä ihmetellä):

Sääntökokouksessa päätettiin, että 8Y-tulppa poistetaan, koska sitä ei ole muissakaan sarjoissa sallittu. Tavoitteena siis sääntöjen yhtenäistäminen muiden sarjojen kanssa. Fosarit raportoivat mm. ongelmista kun menevät itse ajamaan toiseen sarjaan. Tulppa unohtuu helposti vaihtaa ja sitten tulee turhaa hässäkkää. Säilyttämiselle ei kukaan esittänyt perusteluita.

Sytytyksen säätö sallittiin pääasiassa siksi, että uudenmallisissa alakerroissa sytkä ei mene tuon säännöissä olleen perusennakon haarukkaan. Eli tilanne on sama kuin kaasarien suutinten kanssa aikanaan. Vai onko teillä muunlaisia kokemuksia? Lisäksi tosiaan käytiin keskustelua siitä miten monella eri tavalla katsastusta on yritetty huijata asiassa. Todettiin myös, että säätämisen salliminen ei lisää merkittävästi harrastuksen kustannuksia.  Ehkä joku teistä osaavista voisi neuvoa aloittelijoille sen mittaamisen lisäksi myös säätämisen?

Sallittujen muutosten määrä haluttiin pitää mahdollisimman pienenä, jotta aloittelijalle ei tule sellaista tunnetta, että pakettikoneella ei voi pärjätä. Tämän takia esim. männän viilaamista alamittaan tai ryyppyläpän poistoa ei haluttu sallia, koska jos se lukee säännöissä, tulee sellainen tunne, että se kannattaa tehdä.  Ryyppyläpän takia hajonneista koneista ei kertonut kukaan, joskin huhuja oli kai kuultu.

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #7 : 05.12.2011 14:56 »
edit 2. Muistaakseni toi BPM8Y taitaa olla ainoa pikkutulppa tuolla lämpöarvolla ??? (näin on minua informoitu myyjän puolelta ja NGK:n tulppakirja kertoo samaa(BPMR8Y resistor löytyy kirjasta))
Pikkutulppa ehkä, mutta isompaa tulppaa samalla lyhyellä jengalla löytyy kyllä, B 8/9/10 HS on koodi.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #8 : 05.12.2011 16:04 »
Pikkutulppa ehkä, mutta isompaa tulppaa samalla lyhyellä jengalla löytyy kyllä, B 8/9/10 HS on koodi.
Korjaukseksi ei ole HS
http://www.gsparkplug.com/shop/ngk-b8hs.html
vaan pelkkä S
http://www.gsparkplug.com/shop/ngk-b8s.html

Tuossa vielä perustulpasta samat
http://www.gsparkplug.com/shop/ngk-bpm7a.html


Tuosta oli OB:ssä  ekassa kisassa juttua, eli jengillä koneessa noita S tulppia  ja papereissa lukee vain ES & HS.
HS:n kanssa joutuu leikkimään lisäprikoilla.
Piti korjautua sääntöihin pikaisesti...(eipä näytä olevan vieläkään  :-\)

PS:Ihan 1:1 nuo ei muutoinkaan ole, kun lukee speksejä http://www.ngk-sparkplugs.jp/english/techinfo/qa/q19/index.html ja oman kokemuksen mukaan parempi pitäytyä tuossa perus kynttilässä, vaikka parempi lämpöarvo tuossa B8S:ssä ehkä olisikin.

Edit:
Niin se ero, joka noilla on on on se P tuolla välissä eli kipuna saa alkunsa pikkaisen eri paikassa. (Linkin kuvissa kohta 2)

Edit2:
Oli vielä jemmassa pari vanhaa linkkiä, jossa tuon merkitystä on pohdiskeltu ei 2-tahti koneessa, mutta polttomoottorissa kuminkin
http://www.volkswebbin.net/topic/73478/ngk-bp6hs/
http://www.bmwsearch.net/tech/digest/V2005/N01/digest-20050168.html

Edit3:
Joku voisi tyhjentää pajatson ja kertoa, miksi Raket 85:ssa tuo BPM8Y ei ole sallitujen listalla. (Muita saman lämpöarvon omaavia ja BPM7A on)
« Viimeksi muokattu: 07.04.2012 22:30 kirjoittanut vtuonone »

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #9 : 05.12.2011 16:48 »
Joo eli pelkkää S:ää tarkoitin. Ysiin asti taitaa olla noita. Niin mitä eroa mahtaa olla?
« Viimeksi muokattu: 05.12.2011 20:30 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

spetz

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 320
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #10 : 05.12.2011 17:51 »
Itselleni jäi sääntökokouksesta seuraavanlainen muistikuva. (Tulkaa ensi kerralla itse paikalle, niin ei tarvitse täällä ihmetellä):

Sääntökokouksessa päätettiin, että 8Y-tulppa poistetaan, koska sitä ei ole muissakaan sarjoissa sallittu. Tavoitteena siis sääntöjen yhtenäistäminen muiden sarjojen kanssa. Fosarit raportoivat mm. ongelmista kun menevät itse ajamaan toiseen sarjaan. Tulppa unohtuu helposti vaihtaa ja sitten tulee turhaa hässäkkää. Säilyttämiselle ei kukaan esittänyt perusteluita.

Sytytyksen säätö sallittiin pääasiassa siksi, että uudenmallisissa alakerroissa sytkä ei mene tuon säännöissä olleen perusennakon haarukkaan. Eli tilanne on sama kuin kaasarien suutinten kanssa aikanaan. Vai onko teillä muunlaisia kokemuksia? Lisäksi tosiaan käytiin keskustelua siitä miten monella eri tavalla katsastusta on yritetty huijata asiassa. Todettiin myös, että säätämisen salliminen ei lisää merkittävästi harrastuksen kustannuksia.  Ehkä joku teistä osaavista voisi neuvoa aloittelijoille sen mittaamisen lisäksi myös säätämisen?

Sallittujen muutosten määrä haluttiin pitää mahdollisimman pienenä, jotta aloittelijalle ei tule sellaista tunnetta, että pakettikoneella ei voi pärjätä. Tämän takia esim. männän viilaamista alamittaan tai ryyppyläpän poistoa ei haluttu sallia, koska jos se lukee säännöissä, tulee sellainen tunne, että se kannattaa tehdä.  Ryyppyläpän takia hajonneista koneista ei kertonut kukaan, joskin huhuja oli kai kuultu.


huah... ymmärsinkö oikein?

toinen juttu sallittiin kun sääntöön ei voinu tehdä muutosta että uudetkin olis toleranssiin mahtuneet sekä haluttiin propellipäille jotain jolla hakea eroa taviksiin ja toinen dumattiin sen takia kun samaiset propellipäät kosahtaa muissa sarjoissa kun ei osaa tai muista lukea sääntöjä...

Kattelin tuossa huvikseni parin lähihuoltamon tarjontaa kun hain sopivaa tulppaa ruohonleikkuriin ja se oli hyvin NGK voittoista ainakin eteläespoon alueella. 8Y oli suurimmaksi osaksi meillä tulppana koska se toimi, en muista että yhtään olis hajonnut vs. densoon. Taitaa se radneltakin tulla vaan denso ihan hinta/lisääkatettataskuun -suhteella. Toisaalta 8Y oli sen verta halpa että harvemmin me 2 kisaa enempää ajettiin yhdellä tulpalla silloin kun "tosissaan" ajettiin. Ja aika helppo se alkuperäinen denso oli vaihtaa koneeseen toisiin kisoihin silloin eurokartingin viimeisenä vuotena kun sarjan voitin.

Lainaus
Ero viimeisen 10 kierroksen kohdalla selkeä, Fosarien 3 kierroksen testivedoissa ei välttämättä näy.

ettei vaan tulis kuskista ennemmin kuin tulpasta tai renkaista tai mahd. väärästä ruuvisäädöstä tulpan lämpöön tai kuskista tai kelistä tai jostain muusta... sen verran oon muilla laitteilla ajanut että jos tulppa on väärä niin ei se kulje silloin alussakaan saati sitten lopussa. nimim. liian paljon omakohtaista kokemusta

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #11 : 06.12.2011 01:10 »
huah... ymmärsinkö oikein?

toinen juttu sallittiin kun sääntöön ei voinu tehdä muutosta että uudetkin olis toleranssiin mahtuneet sekä haluttiin propellipäille jotain jolla hakea eroa taviksiin ja toinen dumattiin sen takia kun samaiset propellipäät kosahtaa muissa sarjoissa kun ei osaa tai muista lukea sääntöjä...

No, voit sinä, Rauli, sen noinkin tulkita jos haluat.

Oma näkemykseni on se, että sytkän vapautuksella haluttiin saada, ei pelkästään uudet ja vanhat koneet mahtumaan toleranssiin, vaan myös mahdollisimman tasaväkisiksi, ettei jommastakummasta muodostu aikaa myöden "pakollista" paremmuutensa (joko todellisen tai kuvitellun) takia. Voihan sen sääntöjen määräämän ennakon laajentaa vaikka välille 0-10, mutta se poistaa vain katsastuksen mahdollisuuden tsekata virimoottorit mittaamalla sytkän, ja se ei auta mitenkään siihen että uusissa ja vanhoissa alakerroissa on ihan eri sytkät suoraan tehtaalta.

Itselläni ei ole mitään mielenkiintoa moottorien viiilailuun, johon koen myös sytkän säädön lukeutuvan. En kuitenkaan keksi parempaa vaihtoehtoa kuin nuo uudet säännöt. Jos jollakulla on sellainen, niin kertokaa ihmeessä, sillä olisin mielelläni väärässä tässä asiassa. Tai oikeastaan asiasta olisi ollut hyvä kertoa ennen kokousta tai viimeistään siellä, mutta kaipa todella hyvä idea voi vieläkin säännöt muuttaa, kun niitä ei ole kerhon sivuille julkaistu.

Ensi kerralla tulkaa oikeasti esittämään nämä mielipiteenne sinne kokoukseen, kun teiltä sitä kokemusta kerran löytyy. Siellä yritettiin yhdessä ja pääasiassa aika hyvässä hengessä miettiä, että miten saataisi työstämisen määrä pidettyä minimissä, säännöt yhtenäisiksi ja kustannukset pysymään kurissa.

Tapoihin ei kuulu hirveästi kettuilla, mutta kun niistä älämölön pitäjistä puhuttiin, niin täällä foorumilla melua tuntuu pitävän pari kaveria jotka on ajaneet sarjassa joskus vuosia sitten ja välillä komppaa jonkun tiimin varakuski. Ja kukaan näistä ei ollut sääntökokouksessa.

  Markus

P.S. 8Y poistettiin siis sääntöjen yhtenäistämiseksi muiden sarjojen kanssa. Tämä on perustelu poistamisen puolesta. Poistamista vastaan ei ole vieläkään kuulunut yhtään perustelua.

JTH

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 72
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #12 : 06.12.2011 01:31 »
Muuten yleiseen keskusteluun kantaa ottamatta täytyy todeta se, että jos joku luulee vakiolla paketista otetulla koneella pärjäävänsä tässä sarjassa, niin väärässä on...

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #13 : 06.12.2011 07:54 »
Jos ymmärsin oikein, niin nimimerkki Astro meinaa ajaa TAGia ens vuonna.
JEEE. Saadaan tonne TAG-keskusteluihin lisää värinää  ;)

Minkä moottorin ostit(toivottavasti Rinteen kultamunan :P ?)

Ja takas aiheeseen. Älkää kauheesti muutelko sääntöjä enää. Mulla on jo uusi kone tilattu ja viilausohjeet annettu tän keskustelun pohjalta ymmärrettyjen sääntöjen puitteissa  ;D

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #14 : 06.12.2011 10:24 »
Heh, ei oo TAGia ainakaan vielä, eikä hankintapäätöstäkään tehtynä.

Koitetaan tosiaan pitää tää threadi aiheessa. Ei oikeasti kannata tehdä koneelle hirveästi muutoksia, etenkään ennenkuin säännöt on viralliset. Ymmärtääkseni Fossiilikokous vain ehdottaa sääntömuutoksia ja kerhon hallitus päättää (joskin kyllä noudattelee kuskien toiveita ilmeisen hyvin).

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #15 : 06.12.2011 12:29 »
Okok, tunnustan, kirjoitettua tulee paljon :) Ehkä pitää aloittaa se TAG niin saan MKRnkin kiinni. ;D

Hyvä jos ei tarvii ottaa vakavasti. Siispä sääntömuutokset on nuo mitkä kokuksessa päätettiin ja kaikki voi relata.

En nyt tiedä miten toi katsastuslinja tähän taas tuli, mutta katsastus varmaan valvoo näitä sääntöjä parhaaksi katsomallaan tavalla. Mittaus lienee paras, mutta mun mielipiteelläni ei ole merkitystä, koska en katsasta.

Ja hei kandee mitata mäntä jos tiputit mosan! Mäntä saattaa lyhentyä, ja asfalttiin tiputtaminenhan ei oo työstämistä ;D (tämä oli vitsi)



awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #16 : 06.12.2011 12:35 »
P.S. 8Y poistettiin siis sääntöjen yhtenäistämiseksi muiden sarjojen kanssa. Tämä on perustelu poistamisen puolesta. Poistamista vastaan ei ole vieläkään kuulunut yhtään perustelua.
No eikös se - jos todella on näin, että tuo vaikuttaa lämpoihin ja kone ei kuumene liikaa ja toimii siten paremmin, ole ihan riittävä peruste. Varsinkin kun syy kieltämiseen on lähinnä kieltämisen ilo.

Terveisin turhin mölisijä.
« Viimeksi muokattu: 06.12.2011 12:37 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #17 : 06.12.2011 16:10 »
Terveisin turhin mölisijä.
Mölisijä top tenissä ::)
;D Heti piti ruveta molempien liioittelemaan. Faktat ennen kaikkea. ;D
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php?action=mlist;sort=posts;start=0

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Homman Pitää Olla Hauskaa

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #19 : 06.12.2011 16:48 »

Hohhoijjaa... Luulin jo että tää oli niinkun ohi, mutta...

Tota, eikös se nyt ole niin että tarkoitus on että kaikilla olisi mahdollisimman tasaväkiset vehkeet ja ajaminen ratkasee? Jos siis kaikki ajaa samalla sytytystulpalla niin eikös sillon kaikilla ole samanlaiset vehkeet? Se on sitten ihan ketun sama onko 123456789 vai q tulppa. Miksi pitää palvoa jotain 8y tulppaa vain sen takia että 1104 en sen keksinyt vuonna 2003 sääntöihin lisätä? Jos jotain muuta kun alkuperäisiä vastaavat tulpat pitää sallia, niin sitten logiikan nimessä sallittava kaikki samoilla kierteillä olevat niinkun R85:sessa on sallittu. Tai sitten sallitaan VAAN se 8y tulppa kun se kerran on niin erinomainen, mutta miksi just se? Kyllä mun vehkeet on toiminut ihan hyvin bmpr7a tulpallakin kelissä kun kelissä ja sillä MÄ oon tattiksellakin aina ajanut viime vuoteen asti. Jos olisi ollut jotain moottoririkkoja tms. niin tajuisin tän holhouksen määrän, mutta nyt en tajuu.

Sytkän vapautuksessa taustalla oli myös se että näin se on tehty jo Oulussa sekä Jyväskylässä sekä se että uusissa koneissa sytkä on niin paljon erilainen kuin vanhoissa. Ajatuksena oli siis yhdenmukaistaa sääntöjä myös tällä alueella, ja toiseen suuntaan tuo olisi ollut hankalampi toteuttaa. Vaihtoehtona varmaan olisi ollut just toi sallittu sytkän väli ja ilmoitettu mittaustapa säännöissä joka olisi varmasti ollut ihan hyvä vaihtoehto myös. Äänestyksessä päädyttiin kuitenkin tälle tielle... Hienoa jos teet aiheesta videon niin kaikki ymmärtää että sitä ei TARTTE säätää mihinkään.

Sitten, vähän asiattomampaa asiaa myös multa:

Lainaus käyttäjältä: Kimi
Ihan oikeesti, tuolla on 40 tiimiä, joista 5 pitää älämölöä, levittää huhuja, kyräilee, kostaa  ja haluaa kaikenlaista muutosta,
säätövapautta jne. 35 tiimiä ei välitä paskaakaan, ja jäävät noista säätäjistä jälkeen vielä lisää.
Kaikki  moottoriin kohdistuva ylimääräinen työ/testaaminen, joka voidaan säännöillä  helposti ja yksinkertaisesti
välttää  pitää tehdä. Lisäksi sellainen luulo, että tuolle moottorille voi tehdä jotain maagista on täysin virheellistä.

Lainaus käyttäjältä: 1104
Käytä vaan rohkeesti nimiä tai nimimerkkejä, ettei jää epäselväksi kuka komppaa ja ketä (ja sen teidän mosantekijän kans )  Mielipiteitä noi vain on ja teillähän on se sääntökomitea, jossa jo istuu yks "welho" ja sen kuskit..eikö vain ? En oikein ymmärrä mitä tässä täytyy puolustaa tai miksi tarvii ottaa niin vakavasti...Mun mielestä on ollut kiva katsoa, kun oikeesta kohtaa pöyhii, niin S24:lla tapahtuu...on vähän kuin sähköjänistä härnäisi   

SIIS TÄH?! Luuletteko että me Markuksen kanssa näihin sääntöihin halutaan vaikuttaa kun ei ite pärjätä tai jotain?! Kiitos myös kun kutsutte kyräilijöiksi, kostajiksi jne. itse jonkun nimimerkin takaa. Aika asiallista itseltänne (tai ainakin Kimiltä). Itse ainakin yritän aina esiintyä omalla nimellä puhua asiat suoraan, auttaa toisia kilpailijoita ja saada hyvät kisat. Mutta kun on tämmönen palsta niin ainahan sitä voi kenestä vaan heittää mitä mieleen tulee...

En myöskään tajua tuota "mosamies" tai "moottoriwelho", sääntökomitea taustalla juttua? Kenelle noita heitätte? Mä oon ainakin tietääkseni teettänyt koneeni (alakerrat) Jaatisella viime vuotta lukuunottamatta enkä tiedä missä astro koneet tekee muualla kuin Radnella tai tekeekö niitä kukaan. Meinaatko että sieltä Jaatiselta siis otetaan jotain kantaa tähän tai että ne on tässä taustalla? Tänä vuonna ostin Marttilan Tepolta uuden koneen kun se oli halvempi ja Jaatisella ei niitä edes vielä ollut. Vai häntäkö nyt tarkoitat? Fossiili-kokousta edeltävänä iltana tehtiin sääntömuutoksiin valmisteleva ehdotus, johon muistaakseni kutsuin täältä ihan kaikki vapaaasti osallistumaan. Et vastannut, Kimi ei vastannut... 2 tuli paikalle. Kiitos heille.

Komppaan myös Markusta siinä että en tajua miksi täällä ihmiset jotka ei uskalla (tää on haaste... ) tulla ite ajamaan enää niin ottaa palavasti osaa ja haluu vaikuttaa näihin sääntöihin? :) On se tietysti hienoa että tää kiinnostaa ja aiheesta riittä enemmän juttua kuin vaikka SM-sarjasta tai Raket-karneevaalista. Enkä mä, ja tiedän ettei "astro"kaan tartte mitään ohjeita että "jos kulkee niin ajakaa vaan". Vai luuletteko että ME näitä koneita viilataan öisin sängyssä koko talvi; ja halutaan sitten vielä tehdä itellemme sellaiset säännöt että ME pärjätään? Vai kenelle nää jutut ja sivuheitot on niinkun suunnattu? Ite ainakin osallistun kun kukaan muu ei asialle ole tehnyt mitään viimeiseen viiteen vuoteen ja mielelläni jatkossakin näitä kisoja ajaisin.

Tervetuloa vaan kaikki säännöistä kiinnostuneet ajamaan KISAA ensi kaudella, niin muistuu mieleen taas miksi tää kartinki on *HAUSKAA* eikä jotain ihme vääntöä ja kettuilua täällä keskustelupalstalla josta ei näköjään oo muuta hyötyä kuin se että ne loputkin tästä kiinnosuneet pelästyy niin palljon että lähtee harrastaa sitä kuviokelluntaa kun se ei oo välineurheilua.

Peace!


ps.. Ja, JTH, usko nyt että kyllä sillä vakiolla (johon lasken koneen joka on kerran avattu ja kampura suoristettu) ihan hyvin voi pärjätä, uskokaa nyt jo vai pitääkö mun ajaa semmosella ensi kaudella? Ainiin, mähän ajoin jo tällä kaudella...

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #21 : 06.12.2011 18:25 »
Jani hei relaa jo...tämä on mun ja Markuksen välistä huumoria ja kato mitä siellä perässä on  ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) (olen kysellyt Markukselta moneen kertaan , että kuka heidän tiimin mosat tuunaa... ihan mielenkiinnosta siis ja vastausta ei heru sitten millään) ;D ;D ;D ;D ;D

Okei, mä yritän, mutta Markuksellekaan ei lyhyen keskustelun perusteella ollut ihan kaikki mennyt perille huumorina. Se näissä palstoissa ja kompuuttereisssa on että ihan kaikki sarkasmi ja huumori ei aina välity ihan oikein vaikka laittaisi sata hymiötä perään. :) Ja sitten on vaikea tietää mikä on oikea ehdotus, mikä on huumoria ja kenelle se on suunnattu.

Kyllä mäkin ymmärrän että Kimi varmasti tarkoitti yleisellä tasolla ton ja ihan vetämällä ne herneet nenään siitä vedin, mutta kannattaa silti miettiä miten sen asian julkisella foorumilla kirjoittaa.

Mut hei, mä olin ihan tosissani sentään siinä että sunkin kannattaisi taas keväällä kerätä intoa kasaan ja suunnata ite radoille niin muistuis mieleen miks tää homma on kivaa - ja Kimi kans! :)

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #22 : 06.12.2011 18:37 »
1. Mosantekijöille on lisänimike Welho annettu varmaan huumorilla. Mulla niitä on kohta varmaan tusina täynnä mm. Lordi, itä-helsingin villenöövi, Pelle, welho, Mr tönäri, kytkin spesialisti, jumalatar, besservisseri jne.. :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Vielä, oli ihan pakko, ja Sami tää on nyt huumoria. Niin, noista jumalaTAR jutuista ja mistä se nimi on tuullut niin ei varmaan sitten kannata tällä foorumilla sen enempää... ;)

JTH

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 72
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #23 : 06.12.2011 18:47 »
Muuten yleiseen keskusteluun kantaa ottamatta täytyy todeta se, että jos joku luulee vakiolla paketista otetulla koneella pärjäävänsä tässä sarjassa, niin väärässä on...

ps.. Ja, JTH, usko nyt että kyllä sillä vakiolla (johon lasken koneen joka on kerran avattu ja kampura suoristettu) ihan hyvin voi pärjätä, uskokaa nyt jo vai pitääkö mun ajaa semmosella ensi kaudella? Ainiin, mähän ajoin jo tällä kaudella...

Sun tai mun konetta ei lasketa vakioksi. Ollaan otettu ne paketista jo kaksi kertaa - kerran uutena ja kerran mosamieheltä tulleena.  ;)

http://www.kartingforum.fi/forum/index.php?action=mlist;sort=posts;start=0
JÖSSES !!   :o  :P  ;D
Toivottavasti sekaan on joskus osunut asiaakin..?
Markku on paalulla!!!

MKR:n ranteet ovat näköjään nopeimmat muuallakin kuin radalla!  :P
« Viimeksi muokattu: 06.12.2011 19:03 kirjoittanut JTH »

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #24 : 06.12.2011 21:43 »
Aloitan niinkuin puupää filmien Pätkä (enkä syyttä  ;D) eli "Asiahan ei minulle mitenkään kuulu, mutta..."

Tuo tulppajuttu mua ihmetyttää. Sääntöjen näkövinkkelistä on selvää, että homman pitää olla tasapuolista eikä saa perustua salatieteeseen mutta ihminen on kuitenkin pohjimmiltaan sellainen, että se haluaa lisää. Eli tässä tapauksessa jos on mahdollisuus saada 0,05-0,1 hv lisää moottoriin vain vaihtamalla tulppa ja se on about 4 euron bolt-on osa joka on kaikille saatavissa niin mikä siinä on niin vaikeaa. Raksu 120 ei kuitenkaan ole mikään raketti vaikka onkin Raket eli jos siihen edes hiukan lisätehoa kaikille saa 4 eurolla per nuppi niin mitä pahaa siinä on.

Ymmärrän hyvin, että kun aletaan puljaamaan esim. sytkän kanssa niin siinä vaiheessa aletaan kaipaamaan jo paljon enemmän tietoa ja viitseliäisyyttä jos sieltä haluaa saada jotain aikaiseksi. Se ei ehkä ole joka riviharrastajan ulottuvissa kuitenkaan.

Just my 2 cents. Ja kuten aloitin, "Asiahan ei minulle mitenkään kuulu". En kilpaile fosareissa, ajelen R120:llä hyvikseni ja pyrin huvikseni pitämään moottorin fosarisäännön mukaisena. Viime aikoina tosin harvakseltaan  tullut ajeltua mutta pyrin korjaamaan tapani siltä osin.
eksyvä ei tietä kysy

TB-Racing

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 52
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #25 : 06.12.2011 23:38 »
Tosta tulppasta vielä ainakin tänne hankoon on pari tänävuonna vuokrakäyttöön ostettua R120
tullut radnelta 8Y tulppalla

Rska

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #26 : 07.12.2011 08:20 »
En haluaisi puuttua tähän kirjoitoitteluun,mutta ehkä vielä kerran (rakkaudesta lajiin).Kuten jo aijemmin yritin värikkäästi ilmaista.uusi tiimi ostaa uuden pakettimosan ja osallistuu hyvillä mielin kilpailuun.Klpailun jälkeen kone todetaankin laittomaksi.On siinä varmasti naurussa pitelemistä.Olen kuullut jopa kapeista alakerroista pakettimosissa ja sen männän uusi 51,3 olen tänä vuonna itse mitannut,niin kysymys kuuluu kannattaako kovin tiukalle linjalle ton piirrustusten pohjalta lähteä,kun kysymys on kuitenkin asioista jotka ei sitä vauhtia varsinaisesti nosta,säännöthän pitää tietenkin olla mutta paperinohuita toleransseja voi aina venyttää,niin kukaan ei ainakaan vahingosssa riko sääntöjä.

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #27 : 07.12.2011 14:33 »
Lainaus
Sytkän vapautuksessa taustalla oli myös se että näin se on tehty jo Oulussa sekä Jyväskylässä sekä se että uusissa koneissa sytkä on niin paljon erilainen kuin vanhoissa. Ajatuksena oli siis yhdenmukaistaa sääntöjä myös tällä alueella, ja toiseen suuntaan tuo olisi ollut hankalampi toteuttaa.

Korjauksena tähän, että Oulussa ei ole vapautettu sytkää mitenkään. ja tuskin näin tulee tapahtumaankaan.

-Saku

Sori, sekoilu. `Tarkoitus oli kirjoittaa että Töysän-KartKing sarjassa mutta jostain syystä olenkin kirjoittanut noin  ???

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #28 : 07.12.2011 15:01 »
En haluaisi puuttua tähän kirjoitoitteluun,mutta ehkä vielä kerran (rakkaudesta lajiin).Kuten jo aijemmin yritin värikkäästi ilmaista.uusi tiimi ostaa uuden pakettimosan ja osallistuu hyvillä mielin kilpailuun.Klpailun jälkeen kone todetaankin laittomaksi.On siinä varmasti naurussa pitelemistä.Olen kuullut jopa kapeista alakerroista pakettimosissa ja sen männän uusi 51,3 olen tänä vuonna itse mitannut,niin kysymys kuuluu kannattaako kovin tiukalle linjalle ton piirrustusten pohjalta lähteä,kun kysymys on kuitenkin asioista jotka ei sitä vauhtia varsinaisesti nosta,säännöthän pitää tietenkin olla mutta paperinohuita toleransseja voi aina venyttää,niin kukaan ei ainakaan vahingosssa riko sääntöjä.

Moro,

Ilman muuta, samaa mieltä että paketista ostetulla pelillä pitää voida ajaa ja sen pitää olla laillinen - ja mahdollisimman kilpailukykyinen.

Kaikissa kuulemissani tapauksissa missä Radnelta on tullut kamaa joka ei ole ollut luokkarin mukainen (ainakin just se sarja allakertoja jotka oli kapeita) niin ne on saanut vaihdettua ihan laillisiin vehkeisin takaisin viittaamalla sieltä saatuun mittapiirustukseen (joka siis sanoo että 51.4 on alamitta. Mittapiirustushan ei tunne mitään mittaustavasta tulevaa 0.1 toleranssia). Myös haljenneita pyttyjä on siis saanut takuuna vaihdettua uusiin. Kannattaa valittaa sinne, ei ne muuten opi.

Itse en ole huomannut että tämä uusi sääntömuutos olisi mitenkään tiukentanut mitään? Päin vastoin, asioitahan vapautettiin. Ainoa uusi rajoitus taisi olla tuo tulppa?! Sen sihaan sallittiin esim. puolipuristimen poisto ja sytytyksenn muuttaminen.

Miten itse asian näen, niin jos sitten sen ensimmäinen podium-sijan jälkeen tuleekin joku ylläri koneesta, niin kuten Sami sanoi niin rauhallisin vedoin. Mietitään onko mahdollisesti tullut tehtaalta ja ei aleta heti huutamaan sitä ROSVO/HUIJARI mantraa. Kehotetaan vaihtamaan mäntä/osa X sääntöjen mukaiseen ensi kerralla ja tarkastetaan se sitten uudelleen.

Ja sitten, niistä katsastuksista ei saisi tulla sellaisia härdellejä missä 20 kaveria kurkkii sieltä aidan yli tai seisoo vieressä suurennuslasin kanssa; että mitähän tuolla tehdään ja alkaa huutaa hurraata jos jotain löytyy. Tällön se katsastajakin saa ihan rauhassa miettiä että miten edetään. Vilppi on tietysti vilppiä, ja huijauksella ei saa pärjätä mutta kannattaa sijoittaa asiat mittasuhteisiin tuolla katsastuksessakin. Itsellä ainakin tähän asti kaikki katsastajat toiminut asiallisesti ja hylytkin on tullut sillon kun ne on kuulunutkin tulla. Palotilassa varmaan kannattaa jatkossakin pitää tarkkaa linjaa kun se on asetettu aika ylös ja sillä jopa on oikeesti jotain merkitystä.

Tää siis vaan mun mielipide tästä hommasta ja ajatus miten täydellisessä maailmassa mennään. (ltähän voi kuvitella kukkia ja kuoromusiikkia...) Ja, eihän kaikkien ole pakko tehdä samalla tavalla kun Tattarisuolla äänestettiin mentäväksi. Kivahan se tietysti olisi, mutta ei tää ollut mikään koko suomen laki eikä absoluuttista oikeaa tai väärä tossa hommassa varmasti tällä osien historialla ole.

Toi että 8y tulppia on tullut Radnelta oli mulle ainakin ihan uutta. Täytyy varmaan tehdä sinne kyselyä onko tää mahdollista jatkossakin koska ei tostakaan kyllä hylkyä kenellekään uudella koneella ajavalle haluta. Koneet tuli kuitenkin suoraan Radnelta eikä minkään kaupan kautta?

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #29 : 08.12.2011 00:59 »
Moips taas,

Kuinka monta Oulun tai Jyväskylän tiimiä on ajanut Keimolan fossarikisassa ?

Miten toi sytskä on mitattu kun se on saatu meneen toleranssien ulkopuolelle ?
Miten luokituksen mukainen  sytskä mitataan ?
Millä kierrosluvulla ?

Mun ymmärtääkseni puola, sen kiinnitys ,kampi ja vauhtipyrä ei ole muuttunut mihinkään.

Tässä mun ehdotus.

TULPPA: Mikä tahansa pieni 9.5mm (reach) yksikärkitulppa, joka on normaalin vakiotulpan näköinen on sallittu.
Tulppaa ei saa työstää ja tulpan alkuperäisen tiivisteen on oltava paikallaan. saa vaihtaa minimi  0.8mm paksuun kupariprikkaan.

Lisähauskuus: Katsastus merkitsee tulpan tyypin ja kolmen kärjen käyttämä tulppa ilmoitetaan tulosluettelossa.
Tulppa, josta merkintä kulunut, ei saa käyttää (hylkäysperuste).

Selitys: Aikoinaan tätä rajattiin koska jotkut käytti isoa 19mm tulppaa ja se upotettiin niin pitkälle kun uskalsi.
Yhden vuoden aikana moottoripaketeissa löytyi jopa neljää eri tulppaa. Lisäksi työstäminen piti kieltää, kun jotkut sorvas
noita tiivistepintoja. Ilmoittamalla julkisesti tulpan tyyppi, katoaa siitä magiikka.

Sytytysennakko: Ennakkoa ei saa muuttaa, ennakkoon vaikuttavat osat pitää olla työstämättömiä, kuten kohdan 1. pääperiaate.
Jos on epäillystä että ennakko on toleranssin 2.6-2.9mm ulkopuolella, niin PÄÄKATSASTAJA
tarkistaa ennakon, ja antaa suosituksen miten korjataan (kiilan viilaus), sekä merkitsee moottorin.
Sytytysennakko mitataan seuraavalla tavalla ..... (täydennetään kun "mosamiehet kertoo).
Selitys: Sallitaan  korjaus luokituksen mukaiseksi 2.6-2.9mm. Jos koneen sytytys on muokkaamattomana
vakio-osilla toleranssin ulkopuolella, niin saa olla, ei ole pakko muuttaa toleranssin sisään.
Jos ennakko on toleranssissa, niin ei ole mitään syytä tarkistaa enempää.

Onhan tuo valitettavaa jos noi sytskät on erillaiset eri aikakaudelta ja tästä syystä varmaan syytä antaa korjauslupa,
MUTTA MITEN NOI SYLINTERIT, EIKÖ NIISSÄ OLE EROA VANHOISSA JA UUSISSA. Eikö näidenkin työstäminen pitäisi sallia samasta syystä.
Miettikä vähän mihin rajat vedätte.


Vinkatkaa nyt kartingkauppiaalle että ostaa niitä vauhtipyörän ulosvetäjiä varastoon.

Lisäksi tarvitaan;
Kammen muttereita, niistä menee kierteet
Vauhtipyöriä kun noita siipiä rupee katkeamaan.
Kampia,  kun noi kierteet menee paskaks ja kammen keskitysreikä linttaantuu.
Pakokäyriä, kun niitä on joku puristellut sopivista paikoista.

Sääntöihin pitäisi vielä lisätä seuraava.
Moottorista ja sen luokituksen mukaisuudesta vastaa kilpailija/kilpailijat.
Selitys: Liian usein vastuuta yritetään vierittää moottorin tekijälle. On kilpailijan ja mosamiehen välinen asia miten ratkovat asiansa,
se ei kuulu kilpailun järjestäjälle.

Katsastustapahtuma on katsastajan ja kilpailijan tai kilpailijan edustajan  välinen yksityinen tapahtuma, johon sisältyy katsastajan puolelta vaitiolovelvollisuus.
Selitys: Katsastajalla ei ole oikeutta eikä velvollisuutta antaa lausuntoja katsastustapahtumasta, hän vain kirjaa arvot, ei hylkää, vaan ilmoittaa päällikölle poikkeavista arvoista.
Hylkäyksestä päättää kilpailun johtaja,  katsastuspäällikön antaman  esityksen pohjalta, eli katsastuspäällikkökään ei hylkää, vaan esittää hylättäväksi.
Katsastuspäällikkö voi toimia myös katsastajana.

Olen ollut kiltti, joten saan varmaan joululahjaksi Raket-120 mottorin.





 
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"


 

Team Laine Verkkokauppa