Moi, Mulla taas on toi rippikoulu ainoa laitos joka jäänyt kesken ja sen takia juttu on vähän levotonta
Vastaukset
Väite A: Radnelta tulee samanlainen sytytysennakko kaikille, ja se on huono. A: kun ei saa koskea, se on sama kaikille, se on tehdasasetus joka toimii riittävän hyvin. Voit sanan huono vaihtaa myös sanaksi hyvä, se on vain sanavalinta.
Välivastaus. ennakkoa voit pikkusen muutta kiilan välyksellä ja puolan etäisyydellä vauhtipyörästä. Lisäksi puolan kiinnitysruuveissa on jonkin verran
väljää, jolla voit pikkusen kääntää puolaa vinoon.
Sivuhuomautukseen kommenti.: sanan huono voit vaihtaa myös sanan hyvä, ennakko on ihan kelpo eikä se riko mitään, ei sula mäntiä tms.
Väite B: Säätäjät kasvattavat eroa, eli ovat olleet nopeita tähän astikin. Ilmeisesti siis 5 ensimmäistä joukkuettaB: Kyllä, sytyksen säätöa haluavat löytyvät kärjestä, ja ovat jo noita mun mainitsemia asioita hyödyntäneet. Muut ei oikeasti välitä, nopeat on aikaisemminkin olleet nopeita, niin miksi pitää antaa lisää etumatkaa.
Väite C: Sytkää säätämällä saa siis vauhtia lisää (jos on Säätäjä? Muut eivät?)C: Kaikki saa etua ennakonsäädöstä, ennakon muutoksen antamaa etua pitää osata hyödyntää, se ei ole niin yksinkertaista että vaan laitetaan se kohtaan 3.05mm. Siihen vaikuttaa myös muut tekijät (sylinteri, putki jne).
Väite D: Erot ei tule sytkästä, sytkä ei siis vaikuta vauhtiin.D: Suurimmat erot tulevat ajotaidosta ja rungon säädöstä, jos moottori on muuten kunnossa. Jos kaikilla on sama ennakko, niin tehot moottoreista on lähempänä toisiaan, kuin että säätäminen sallitaan.
Väite E: Sytkä ehkä sittenkin vaikuttaa vähänE: Sytkä vaikuttaa vähän, mutta miksi vaivautua, kun säätämättä se on kaikille sama, muilla säädöillä voidaan pikkusen pielessä olevaa sytskää kompensoida.
Väite F: Ei ole absoluuttista sytysennakkoa. Konekohtainen ja riippuu 20:stä muusta asiasta joita ei sääntöjen mukaan niitäkään saa muutella (vai saako? oletus, ei, koska kaikki virittäminen, muuttaminen jne on kielletty).F: Luokitus sallii määrätynlaisen virittämisen. Putken pituus, putken kartiot, putkea saa vapaasti vaihtaa. Sylinterin korkeutta
saa muuttaa, kanavien aukioloajat muuttuu, kaasarin paine ja suutin on vapaa (seos vaikuttaaa ennakkoon).
Eli kyllä noita riittää jolla voidaan avittaa menoa, koskematta sytskään. Perusjuttuja joita tavallinen pullianen voi tehdä.
Väite G: Vetomiehet (ei siis Säätäjät?) tietävät jotain keinoja joilla koneesta saa lisää tehoa. Tämä ei ilmeisesti ole kuitenkaan julkista tietoa koska muuten kaikki olisivat Vetomiehiä.G: Vetomiehet ottaa sen vauhdin ajotaidolla, jarrutuksilla, rungon säädöistä, normi moottorihuolloilla. Ei sillä että Leif Radnen näköistä voodoo-ukkoa pistellään neuloilla. Tärkein on putken mitta, kaasarin säätö ja alakerran herkkyys. Männän välys (joita jotkut työstää kohdalleen).
Vetomiehellä tarkoitetaan hyvää kuljettajaa joka osaa adaptoitua rungon ominaisuuksiin ja säätä sitä.
VASTAUS 1.
Kun sytskää EI saa koskea (C) niin se on kaikille sama. Joten siitä ei oteta vauhtia lisää. Mun mielestä se on riittävän hyvä ja sama kaikille. Pitää muistaa
että noilla vehkeillä ajetaan myös esim kestävyysajot.
Esim: Moottorissa on esim 13Hp, jos minä säädän sytskää, ja tiimit 5-35 ei osaa tai ei halua,
niin niiden moottorissa on vielä 13hp, mutta mulla 13.7. Mutta jos minäkään en saa säätää, niin silloin
mullakin on vielä 13hp, kuten tiimeillä 5-35. Tässä kohtaa pitäis lampu syttyä! Paremmuus pitää löytää
jostain muualta.
(D)Kun minä harjoittelen, ja opin ajamaan mutkan 3 ja 4 paremmin kun sinä, niin sinä jäät taakse.
Tai kun minä löydän mun vakiosytskälle hyväksi putken mitaksi 69.5 cm, ja sinä omaan moottoriisi joka
on pikkusen erillainen, putken mitta pitää olla ehkä 70cm. Tuon putken säädön voi kuka tahans tehdä radalla.
Tästä seuraa että sytskällä ei ole suurta merkitystä, vaan putken mitalla korjattiin tilanne. Voitan sinut, koska osaan
ajaa paremmin mutkan 3 ja 4 (siis teoriassa, oikeesti olen sinua huonompi). Loppupeleissä kun jokaisen
mutkan ajaa paremmin, niin alakierrokset nousee parhaimillaan yli 500 rpm, jolloin säätö voidaan tähdätä korkeammalle
kierrosalueelle. Esim jos sulla tippuu kierrokset 4500, ja mulla on aina yli 5000 rpm, niin voin säätää putkea
vähän erillailla (lyhyempi, kun mulla korkeammat kierrokset). Varsinkin mutkasta ulostulo on tärkeä ja kuinka alas kierrokset
putoaa mutkassa. Jos sytskää säätämällä saat vaikka 1hp, enempi, niin ajotaidot ei ratkaise vaan moottori, tätäkö tässä tavoitellaan?
(E) sytkä vaikuttaa vähän, muilla osilla ja asetuksilla voidaan tilanne korjata helposti, koskematta sytskää,
VASTAUS 2.
Sytskä ei ole optimaalinen kun kone tulee tehtaalta eikä se ole onneton, MUTTA SE ON SAMA KAIKILLE, EIKÄ RIKO MOOTTORIA.
Ennakkon vaikuttaa useampi tekijä ja yhtä absoluuttista oikeaa ei ole kaikille moottoreille, se on moottorikohtainen, johon
eniten vaikuttaa sylinteri.
Muilla asetuksilla voidaan sitten kompensoida tuota, alla pikaisesti pieni lista, joita voidaan säätä.
Alla olevat asiat on sallittuja, joten määrätyntlainen virittäminen on sallittu.
Kohdassa (F),
- alakerran saa tehdä hyväksi työstämättä, herkkä.
- palotila laitetaan kohdalleen,
- putken mitta laitetaan kohdalleen
- huolletaan kytkin että se pelaa, eikä luista.
- haetaan sopiva putki (niissä on eroa).
- säädetään kaasarin paine kohdalleen.
- suoristetaan akseli.
- oikea sisäänajo
- valitaan oikea öljy, seos ja ennakkoon sopiva laatu, joku moottori tykkää 98:sta, joku 95:sta (nyt varmaan pitäis lamppu
syttyä, miksi joillakin joku mixi pelaa ja joillakin ei).
tuossa muutama näin pikaisesti jolla voidaan t hoitaa homma kotiin, sitten vielä kun osais ajaa.
VASTAUS 3.
Se ei ole optimaalinen eikä se ole onneton, se on käyttökelpoinen. Kun sitä ei saa muttta SE ON SAMA KAIKILLE, EIKÄ RIKO MOOTTORIA.
VASTAUS 4.
Tässä kohtaa tarkoitan säätäjillä niitä jotka haluaa säätää sytskää. Vetomiehillä niitä jotka osaavat ajaa, joissakin henkilöissä nuo kohtaavat.
Säätövapautta haluavat ne , joilla on erillaiset interssit kuin ne joille fossarisarja aikoinaan on perustettu. Kunnioitetaan niitä, jotka haluavat
ajaa keskiviikkoisin höyryt pois, ja noi säätöä haluavat voisivat säätää jossain muualla, tai käyttää niitä mahdollisuuksia joita on luokkarissa.
Alla virityksiä, jotka ovat luokituksen mukaisia.
- alakerran saa tehdä hyväksi työstämättä, herkkä, tiivis jne.
- palotila laitetaan kohdalleen,
- putken mitta laitetaan kohdalleen
- huolletaan kytkin että se pelaa, eikä luista.
- haetaan sopiva putki (niissä on eroa).
- säädetään kaasarin paine kohdalleen.
- suoristetaan akseli.
- oikea sisäänajo
- valitaan oikea öljy, seos ja bensa, joku moottori tykkää 98:sta, joku 95:sta.
Vetomies säätää paskan laitteen menemään lujaa sääntöjen mukaan.
Kartingissa on kaasarin säätö, rungon säätö, putken mitta, ratastus (jota fossareissa ei saa
tehdä)+ muista jotka on ensiarvoisen tärkeitä asioita.
Tuossa jonkun kirjoittama rungonsäätöohje
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,2043.0.htmlTuollahan ei tee mitään, kun toi paikataan sytskällä
Jos minä esim ajan mun moottorilla ajan 58.2 , ja sen jälkeen annan sen sulle, niin saat ajan 58.7.
Tuliko ero ennakosta. EI TULLUT. Sitten kun sinä säädät ennakkon siihen saat ajan 58.2, annat sen mulle,
takas niin ajan 57.7, olet vieläkin 0.5 sekkaa mun perässä (teoriassa). Sitten kun autoon laitetaan esim
Spetz, MKR tai Samppa, niin ne vetelee vielä lujempaa, koska ne osaa muuttaa ajotyyliään rungon mukaan.
Jos kaikki alkaa säätää ennakkoa, niin erot pysyy samana, jolloin tilanne ei muutu mihinkään. Niissä on vieläkin
siitä sylinteristä johtuvat erot tallella, joita ei sytskällä korjata.
Mutta kun tiedetään jo nyt, että vain osa rupee säätää ennakkoa, niin erot vain kasvaa, tätäkö ajetaan tässä takaa.
Ajoin varamiehenä yhdessä tiimissä n vuotta sitten, Auto oli ihan paska, siis ihan oikeesti. Tein siihen
toistakymmentä muutosta, ja aika parani mulla vain puoli sekkaa, mutta muilla lähes sekan, eikä ennakkoa koskettu.
Jos ei harjoittele, ei saa pakettia kasaan. Siinä ei auta edes 10 moottoria, niitä tulee vaan turhaan
vaihdeltua. Yksi moottori riittää, joka huolletaan kunnolla, sen osaa tehdä kuka tahansa joka tajuaa mistä
on kyse. Kun ennakkoa ei saa säätää, sitä ei tarvitse edes mitata tai tuhlata aikaa sen hakemiseen. Raakaa
ajoa ja kaikki ajaa samanlaisilla vehkeillä. Jos ajat 100 kierrosta viikossa, ja tiedät että moottori
on samanlainen kuin kaikilla, niin voit keskittyä runkoon, putkeen, kaasariin, ajolinjoihin, niin pikkuhiljaa
rupee olemaan paketti kasassa. Mieluummin kannattaa tuhlata 150 eur pariin änkääriin tai rengas-sarjaan
kun mosamiehen ennakkonsäätösessioon (vai onko säätö ilmaista), joka on kaikenlisäksi turha. Ei se mosamies
pysty siellä verstaalla laittamaan ennakkoa kohdalleen, se pitää hakea radalla tai dynossa.
Sytytystulppia Radne toimittaa mitä nyt sattuu saamaan, tässä on ihan turhaa hysteriaa. Pikkutulppa, 9.5mm siinä se, helppoa,
ja Radne saa laittaa pakettiin mitä lystää. Tulpalla ei huomattavia eroja saavuteta. Toistaiseksi paras on jo tiedossa BPMxY.
Jos ennakon säätö tuo hupia peliin niin fine, mutta eihän 95% porukasta osaa edes säätä tota, tai
edes omista työkaluja. Sitten kun huomaavat että ei toi "placebo" paljoa auta, niin mitä sitten.
Toki jos moottoria ei ole viiteen vuoteen huollettu, ja sitten säädetään sytskä+muut niin sehän
on vain hyvä juttu.
Suurin virhe mitä tässä nyt ollaan tekemässä, ollaan sallimassa ensimmäiset viilailut, seuraava
vaihe on noi sylinterit, joissa on huomattavasti isompia eroja toleransseissa kuin mitä suorituskyvyssä.
Jos kerran sytskä pitää saada laittaa kohdalleen, niin miksi ei sitten sylinterin kanavia.
Lohkot on vinoja, ostat yhden ja suoristat, niin ei tarvitse ostaa kymmentä moottoria.
Ratastusta ei Tattiksella oikein voi muuttaa, melut menee yli, nopeudet kasvaa liikaa.
Ratastuksen vapautuksella saa moottorieroja kavennettua, mutta silloin pitäis määrätä esim. 85 +/-1 piikki.
Toi Konala tuli ihan alitajuntaisesti, varmaan tuosta olpe78:n kotiradasta, ei ollut tarkoitus tähdät
mihinkään, sorry. Meilläkin on koira nykyään, pitää varmaan kysellä siltä säätöohjeita.
Ei nämä kirjoitukset paljoa vaikuta osallistujiin.tieto lisääntyy, ja ehkä halu vaikuttaa kasvaa.
Tieto lisää tyhmän tuskaa, mutta fiksua se rauhoittaa.
Nyt tästä on kirjoitettu varmaan jo ihan riittävästi, ja olen oman mielipiteeni esittänyt.
Mulle on ihan sama saako sytskää säätää vai ei, koska osaan tehdä sen, mutta 90% ei osaa, ja
tämän takia sitä ei pitäisi saada muuttaa. Ohessa jonkun ikivanha teksti , jota vois vähän lukea mistä on
kyse, varmaan jotain koulujakin käynnyt
http://keskustelu.suomi24.fi/node/2529790Mun mielipide on varmaan selkeä, ja olen perustelut tehnyt. Lisäksi on tullut muutama epäkohta esille
tämän säikeen pohjalta, joka on ihan hyvä Fossarisarjalle ja säännöille.
Nyt pitäisi olla ihan riittävästi tietoa tästä asiasta, eikä pitäisi tarttua sanoihin ja yksitäisiin heittoihin.
Paikalla ollut vähemmistö (ymmärtääkseni pari henkilö jostain tiimistä + yksi mosamies) on päättänyt ja enemistö kärsii.
Toivottavasti sain sut Jani taas pysyyn mukana
ja mullekin voi soittaa.
Harjoitella saa niin paljon kun lystää, äkkiä sen huomaa mistä vauhti tulee printtaa vaikka tuon rungonsäätöohjeen ja
tekee yhden muutoksen kerrallaan niin on taas kesä mennyt, ja mahdollisesti lähempänä kärkeä.
Olpe on ihan oikeassa, ei tästä ennakon säädöstä seuraa mitään hyvää Fossilisarjalle.
Ja ihan oikeesti, mahdollisesti yksi tiimi lisää tulossa, jolle on ihan sama
Tee seuraavaksi monivalintakysymyksiä, tää rupee maistuu työltä.
Alla esimerkki.
Jani:
Kumpi on sinusta parempi
K1
A) Ennakon säädön salliminen, koska ne on tehtaaltä ihan pielessä
B) Ennakkoa ei saa muuttaa.
K2
A) Sylinteriä saa muokata, koska ne on tehtaalta ihan pielessä
B) Sylinteriä ei saa koskea
K3
A) Lohkoa saa suoristaa, koska se on tehtaalta ihan pielessä
B) Lohkoa ei saa suoristaa.
K4
A) Palotilan muotoa saa muuttaa, koska se on tehtaalta ihan pielessä
B) Palotilaa ei saa muokata.
Jos vastasit kaikkin A, linja pitää,
Jos vastasit kaikkiin B, niin linja pitää
Jos vastasit johonkin A ja johonkin B, niin miksi. Kaikki osat tulevat samalta tehtaalta ja niiden vaikutus moottoriin
tehoon ovat käytännössä samanarvoisia.
K1 ja K4 on tyypiltään samanarvoisia, RADNE on vain päättänyt että ne on tuolla tavalla.
K2 ja K3 on taas valmistusmenetelmästä johtuvia virheitä.
Tässä perus syy miksi olen ennakon muuttamista vastaan.
En enää vatuloi tätä sytskä asiaa, case closed, mulle käy kaikki, tarkoitus oli vain selittää tavallisille pulliaisille mitä säännöt tarkoittaa.
Sääntökohta
1.1x Ennakkon säätö on vapaa.
SELITYS: Ennakon säätö tehdään strobottamalla. Viilamaalla kampiakselin kiilaa voit muutta vauhtipyörän suhdetta kampeen.
Säätämistä varten tarvitset vauhtipyörän ulosvetäjän, strobon ja porakoneen, säätö on moottorikohtainen, ja oikean ennakon saavuttamiseksi
se pitää tehdä radalla. Jokaiselle moottorille ennakko on yksilöllinen, eikä sitä voi testaamatta määritellä.