Kirjoittaja Aihe: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä  (Luettu 97895 kertaa)

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #30 : 08.12.2011 10:30 »
Mun ymmärtääkseni puola, sen kiinnitys ,kampi ja vauhtipyrä ei ole muuttunut mihinkään.

Nyt Kimi ihan oikeasti.

Vanha alakerta:
http://xonsport.fi/files/luokitustodistus_2_XON_10_29_07_2010.pdf

Uusi alakerta:
http://xonsport.fi/files/raket120-mitta-2011-w1.pdf

Jo ekan sivun valokuvista näkee, että puolan kiinnitys on muuttunut. Lisäksi on muuttunut ainakin puola ja vauhtipyörä.  Listaamistasi asioista ainoastaan kampiakseli taitaa olla sama.

Kiitos ehdotuksestasi, se on nyt kuultu ainakin niiden toimesta jotka tätä foorumia aktiivisesti lukee. Mun puolestani tämä riittää tästä aiheesta.
« Viimeksi muokattu: 08.12.2011 10:51 kirjoittanut astro »

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #31 : 08.12.2011 13:48 »
Lainaus
Mikä ton uuden koneen sytkä on ja paljonko se eroaa vanhaan nähden? Arvothan vois nyt ainakin kertoa kaikille. (paljonko on sytkät heitelleet ).

Meikäläisen yhden koneen otannalla, Sampan aikanaan Fosarikokouksessa opettamalla metodilla mitattuna, 3,2mm.  Hyvin samansuuntaisia numeroita oon kuullut ainakin kahdelta muulta henkilöltä myös.

Siitä ei oo tietoa, että miten nuo eri puolat käyttäytyy kun konetta pyörittää. Jos jollakulla on strobolamppu ja taito käyttää sellasta, niin infotkaa toki. Ties vaikka todellinen ennakko ois ihan sama molemmissa noilla asetuksilla?

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #32 : 08.12.2011 18:18 »
Moi,

Tässä kuva raksun 120cc männästä..mittaanko nyt jotenkin päin sitä?..Saan mitaksi tapin keskeltä yläreunaan 27,5mm. Mittaan tapin alta yläreunaan ja vähennän siitä puolet tapin halkaisijasta..34mm-6,5mm=27,5mm ??? ??? Jos mittaan väärin, niin kertokaa ja jos kuvassa virhe korjatkaa.. ;)

Älä mittaa tönärin kärjillä :D

Rska

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #33 : 08.12.2011 18:25 »
  ;D Mielestäni oikein ja hyvin mitattu ja kuten jossain jo tuli esille 60,00mm tappi ei sovi 60,00 reikään (hylkykö) tarkkoja on sovitukset. :o

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #34 : 08.12.2011 20:09 »
Moi,
Ei tuo uusi sijainti vaikuta mun esittämään sääntöön millään tavalla, niiden suhteellinen sijainti pysyy samana, ennakko vieläkin
2.6-2.9mm kohdalla, uudelle pitää antaa eri toleranssi jos se on toi 3.2mm. Sytytys  on vakiona  missä on, ja jos halutaan siirtää se toleranssien sisään, niin saa muuttaa jos haluaa, mutta ei ole pakko. Tuulettimen uraa siirretty suhteessa yhtä paljon kun puolan sijainti. Perusennakko tuohon tehdään samalla periaatteella kuin vanhankin. Joten ei
mitään syytä sallia sytyn säätäminen.

Kuten Astro kirjoittaa, pitäisi  tarkistaa  millainen ennakkokäyrä uudella on. Molemmissa voi olla  sama tai lähellä toisiaan oleva ennakko kun kierroksia on 5000-12500, eli muutos on olematon.
Esim R-85:ssa on ainakin viittä erillaista puolaa, jotka on alakierroksilla käyrältään erillaiset, mutta 6000 yli ne on  lähes samanlaiset. Perus ennakko asetetaan noihin eri tavalla. (Musta,keltainen, vihreä, ruskea ja johdoton, kun joku kuitenkin kysyy, jeps, mulla on strobovideot kaikista noista).

Tapista .5mm ylöspäin merkkaa aika paljon palotilassa jos ei huomaa tarkistaa mäntää vaihtaessa. Ihan jumpan kannalta ota ja tarkista pyttyjen korkeus, eli se joku 84-83mm.

Yamahassa on yleistoleranssit näin.
Yleistoleranssit
Koneistamattomat ja hitsatut osat
<25mm +/- 1.0mm
25-60mm +/- 1.5mm
>60 +/- 3.0mm
Koneistetut osat
<25mm +/- 0.5mm
25-60mm +/- 0.8mm
>60mm +/- 1.5mm
 
Tässä Raden lausuntoa R-120:stä.
The Raket 120 Engine Changes

After 15 years of no changes on the Raket 120 have we now been forced to make some changes.

1.       We have introduced a new igntiontionsystem and a new flywheel to replace the old PVL system that is not in production anymore. It is replaced with the Italian Sellettra system that will be used on all Raket engines in the future. The PVL system will remain as sparepart as long as our stock supply last. The Sellettra system has the same performance as the PVL system so there is no impact on speed.
2.       The crankcase volume is changed so we can use the same crankcase for all models Raket 120, before did we make an special crankcase for Finland so the engines sold to Russia was different. Now all is the same, that makes it easier for technical control.

Our extensive dyno tests shows that the difference is not able to measure, so it has no impact on the track performance.

I have attached an updated version of the homologation sheet.

Best regards

Stefan Radne
Radne Motor AB
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #35 : 09.12.2011 00:07 »
Jos sulla on vehkeet ja taidot tehdä tuo testi, niin voin tulla uuden ja vanhan koneen kanssa käymään.  Tai tehkää Samin kanssa ja pistäkää videot tänne?

Noihin Radnen dynojuttuihin nyt ei usko kukaan. Radnen mielestä niiden koneet on myös hyvälaatuisia. Kysypä vaikka, että onko sylintereiden välillä yksilöllisiä eroja. Eivät varmaan ole niillekään saaneet mitattua dynossa eroa.  Tai kysy tuleeko tehtaalta kilpakäyttöön riittävän suoria kampiakseleita ;D

Rska

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #36 : 09.12.2011 10:45 »
Kimi on ihan oikeassa kun sanoi että moottorin laillisuudesta vastaa kilpailia itse,näin se on isojenkin autojen puolella.On aivan turha syyttää moottorin valmistajaa/myyjää.Siksi mielestäni noihin 120 raket sarjoihin pitäisi laatia puolueettoman ja asian hyvin ymmärtävän tahon toimesta yhtäläiset säännöt jossa otettaisiin myös huomioon mitta/mittausvirheet ym.epäkohdat se helpottaisi monen ihmisen elämää ja tekisi kilpailemisesta rentoa.Voittajia tulee aina olemaan yksi,se istuu ratin ja penkin välissä ei moottorin sisällä.

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #37 : 09.12.2011 13:00 »
Heh, Sampalle erikoispalkinto siitä, että löydät koko ajan asioita jotka tekevät sääntöjen tekemisestä vaikeampaa :)  Mutta tosiaan, kuljettaja vastaa autonsa sääntöjenmukaisuudesta, asia on juuri näin. En tiedä onko sitä tarpeellista kirjata sääntöihin erikseen, sillä asian pitäisi olla itsestäänselvä, mutta mikäpä siinä. Ensi sääntökokoukseen vaan ehdotelmaa rustaamaan.

Muutenkin kannatan ehdottomasti sitä, että joku puolueeton ja asiaa ymmärtävä taho tekee säännöt.  Ongelma vain taitaa olla se, että kukaan ei ole kiinnostunut ottamaan asiaa omakseen. Ja jos joku ehdotuksen tekee, pitäisi vielä olla valmis puolustelemaan päätöksiä ja vastaanottamaan kritiikkiä.


Tuo BPM7Y, mikäli tämä taulukko pitää paikkansa, lienee aika samoissa BPM7A:n kanssa, vain tulpan kärki on erimuotoinen.

http://www.spark-plugs.co.uk/pages/technical/ngk_symbol_code.htm

Eli lämpöarvo, joka ilmeisesti on antanut 8Y:lle sen pienen edun, on 7Y:ssä sama kuin nyt säännöissä sallituissa tulpissa.

« Viimeksi muokattu: 09.12.2011 13:12 kirjoittanut astro »

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #38 : 09.12.2011 13:18 »
Suurella mielenkiinnolla on tullut keskusteluja seurailtua. Vaikka asioista en paljoa ymmärräkkään niin ei tunnu R120-luokan sääntöjen tekeminen/noudattaminen olevan helppoa. Osaisiko joku sanoa suunnilleen, että paljonko on tehoeroa ihan perus vakio R120-moottorilla ja sitten loppuun asti viritetyllä(joka suuntaan kisalaittomalla)? Joskus kyselin vähän R120-moottorin virittämisestä ja silloin sanottiin, että ei kannata yrittääkkään. Jos eroa ei paljoa saa moottorien välille niin miksi sitten näin monesta asiasta pidetään kovaa mekkalaa? Ymmärrän toki viilatun ja viilaamattoman moottorin eron luokkasääntöjen kannalta, mutta sitä viilaamista en oiken osaa.   :)
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #39 : 09.12.2011 15:02 »
Yksinkertaistettuna kyse lienee siitä, että koneiden välillä on pieniä, mutta merkittäviä eroja.  Jos ajat kilpaa toista vastaan jolla on samanlainen kalusto, puolen sekunnin ero noin minuutin kierrosajassa on merkittävä asia. Tämän takia kisamoottoreita ei saa virittää.

Jos taas ajelet harrastusajoa yksinäsi, et todennäköisesti huomaa ajotuntumassa tuota pientä eroa, joten ei maksa vaivaa lähteä virittelemään.  Saman eron saat vaikka ajamalla 15kg alipainoisena verrattuna kisapainoiseen karttiin.

Jos haluat harrastusajoon enemmän tehoa, haluat varmaan sen verran, että sen huomaa.  Tämä hoitunee helpoimmin ja edullisimmin hommaamalla jonkun tehokkaamman luokan moottorin. Esim. vanhat ICA-J koneet on teho-hinta suhteeltaan aika hyviä.

Vaikka kohtahan Sami ja Kimi näyttää meille mitä räpätistä saa irti virittämällä, eli odottele kevääseen :)

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #40 : 09.12.2011 18:23 »
Hieno homma Sami, että jaksat selvittää. Katotaan miten käy, sehän ois ihan hyvä jos mitään ei tarttis muuttaa.

En tiedä mihin viittaat kun sanot, että "en tiedä mistä te noita tietoja ammennatte" ja tarkotatko mua vai ketä "teillä" ylipäätään, mutta tähän sytkäasiaan perustuvat tiedot olen ammentanut pääasiassa itse mittaamalla oman koneen sen jälkeen, kun kuulin asiasta kahdelta eri tiimiltä. Mä kun en oo "welho" niin ei ole mahdollisuutta mitata kymmeniä koneita, ja siksi joudun myös kuuntelemaan muita. Sama varmaan pätee suurimpaan osaan muista fossiileista.

Asiasta tosiaan keskusteltiin kokouksessa, ja kellään ei ollu esittää parempaa vaihtoehtoa kuin vapautus, varmaan johtuen siitä, että ei ollut muuta tietoa, kuin että heittokellolla mittaamalla sytkä on selkeästi eri. Jos siis sun testien perusteella saadaan parempi vaihtoehto, niin hyvä. Uskon, että kenellekään ei varsinaisesti sytkän vapauttaminen ole tässä se itseisarvo, vaan koneiden saaminen tasaväkiseksi (niin uskomattomalta kuin se saattaa kuulostaakin). Jos koneet on suoraan identtisiä (heh) laatikosta niin sytkän vapautushan on turhaa.

Toisaalta mielestäni myöskään sytkän vapautus ei ole "fossiilisarjan pilaamista" kuten sitä joku täällä jo maalaili. Kampura pitää kuitenkin oikaista jos haluaa koneen joka kulkee, ja samalla sen sytkänkin voi säätää. Siitä ei myöskään tarvitse tehdä mitään kynnyskysymystä, sillä jos esim. sääntöjen yhteydessä julkaistaan joku hyvä viitearvo sytkälle, jonka joku teistä tekniikkaa paremmin ymmärtävistä voinee kertoa, on varmaan tilanne suht tasaväkinen kaikille. Jos olen ymmärtänyt kirjoituksistasi, Sami, oikein, ilmeisesti sytkä on aika lähellä oikeaa valmiiksi, joten vapauttaminen ei tuo juuri etua edes sellaisille, jotka asiaa testaavat ajamalla.

Tai sitten en vaan ole ymmärtänyt millaista härdelliä se sytkän vapautus tarkoittaa. Sekin on ihan mahdollista, olen mä ennenkin ollut väärässä.

8Y-tulppaa ei oo tähän asti kokuksessa olleiden kokemusten perusteella tullu tossa 'selviytymispakkauksessa', jos tilanne muuttuu, niin varmaan pitää tarkastella tilannetta uudestaan. Eihän tarkoituksena tietenkään ole hylätä ketään joka ajaa pakettimosalla. Eihän viime kaudellakaan hylätty uudesta alakerrasta, vaikka säännöt ja mittapiirustukset ei tunteneet sellaista ollenkaan.

Mä en sitten myöskään päätä näistä sääntöasioista, kuten en katsastakaan. Mä vaan ajan ja mölisen.
« Viimeksi muokattu: 09.12.2011 20:49 kirjoittanut astro »

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #41 : 10.12.2011 00:12 »
Moi,

Vanha syttä liipastuu "laskevalla käyrällä" ja uusi nousevalla käyrällä. Eli dynaaminen
ennakko pysyy samana. Yksinkertaistettuna uusi liipastuu magneetin etureunalla (herkkä ja nopea) ja vanha magneetin
takareunalla (perusviive kestävällä ja halvalla  elektroniikalla). ( ei tää ihan näin yksinkertaista ole, mutta perusperiaate on tämä).
Ilman elektroniikkaa, ei ihan kauheasti voi käyriä rakennella, joten ne on tuosta eteenpäin
varmaan aika samannäköiset.
Eli vieläkin toi sääntö: Sytytystä ei saa muuttaa työstämällä , on ihan validi.
Kaikki ajaa yhtä huonolla ennakolla ilman ylimääräistä jumppaa, niin kisat on tasaiset.
Nyt kun toi on vapautettu, niin säätäjät (about 5 tiimiä)  ottaa etumatkaa lisää ja erot kasvaa,
vaikka tavoitteena olisi tasoittaa. Ei noi erot tule sytskästä, vaan siitä että koko paketti
on kasassa, ja se ei tule kuin ajamalla. Lisäksi sytkän säätö ei ole sitä että se vaan laitetaan
määrättyyn kohtaan, se on pakettikohtainen, johon vaikuttaa toistakymmentä muuta asiaa.
Vetomiehet saa paketin kasaan ja kulkua koneesta, ei siinä sytskää tarvii säädellä.

Uuden moottorin kuvat pitää saada mukaan sääntöihin. Kun otetaan mukaan noi
yleistoleranssit, niin ei tarvitse säätää mitään arvoja. Esim uudessa
lohko on huomattavasti kapeampi, mutta ei tuo mikään graalin malja vieläkään ole.
Ei toi lohkon leveys paljoa vaikuta näillä lohkon tilavuuksilla (limput pitäis olla
 kiekot niin että päästään puristus-suhteisiin).


Sääntö 1. Mitään ei saa työstää, on elintärkeä, sillä pidetään huolta että
kalusto pysyy kuosissa vuosista toiseen. Vaikeeta vetää takaisinpäin, jos jonkun
kohdan viilaaminen sallitaan. Varsinkin kun ne jotka haluaa viilata ei
oikeasti tiedä mitään (sorry, mun mulkkukerroin nous taas).

Tulppasääntö mun ehdotuksen mukaan, niin ei ole mitään väliä, mitä sieltä tulee,
kunhan on pieni, ja 9.5mm max, ja normaalin näköinen, sittenpähän saavat säätäjät
etsiä vapaasti sitä suurta ihmettä. Varsinkin jos säännöissä sanotaan että tulppa
ilmoitetaan  kolmen kärjen osalta. Tälläkin säännöllä Sampan löytämä tulppa on ok,
kuten kaikki muutkin, jotka on tullut ja tulevaisuudessa tulee. Radne ei tule koskaan
toimittamaan yli 50 kruunun tulppaa moottorin mukana.

Esim. Sampan 27.5 mäntä on luokituksen mukainen, vaikka mittojen ulkopuolella.Sitä ei ole työstetty
ja se on Raketin alkuperäinen. 
En usko että tuota on täyttöhitsattu ja sorvattu, tai männäntapin sijaintia olisi siirretty. Noin
huonoa mäntää ei löydy mistään muusta koneesta, joten se ei ole varmaan muualta otettu.
Jos epäillään työstämistä, niin sitten tutkitaan mittoja. Mutta vasta sen jälkeen, kun on epäillys
että snurra on hipassut jostain. Kuten aikaisemmin on todettu, Radnelta tulee paskaa, mutta ei
koskaan viilattua. Ja jos tuollaista paskaa tulee vastaan, niin ne pitää kerätä pois/merkata kun tulee
vastaan, mutta varoituksen kera.


Nyt ne jotka OIKEESTI päättä näistä fossarisäännöistä uuteen  kokoukseen ja teette järkeviä päätöksiä
kuulematta mosamiehiä jotka haluaa säätää ja ruuvata. Vielä ei ole liian myöhäistä, Konalassa
varmaan viilaillaan jo kiiloja satskun välein.



Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #42 : 10.12.2011 00:22 »


Wannabe näkee tuon loppuunasti viilattujen tuloksen Kimin ja mun juhannusajoissa.... ;)

Mun mielestä ei ole mitään ongelmia perusennakon määrittelyssä kummassakaan mosassa (sytkälaitteissa) Selletran sytkä on strobolla n. 2000 rpmllä n. 2 mm vanha 2,6mm. Selletrassa pystytään pitämään tuo perusennakko samassa haarukassa kuin vanhassa sytkässä (välyksien avulla) Seletrassa sytytyshetki tulee hieman eri kohtaan kuin vanhassa malllissa. Puolista olisi hyvä olla tuo ennakkokäyrä. Mutta tällaista tämä on..ei kannata raksujen kanssa sadasosia ihmetellä. Kimi voi kommentoida mistä johtuu ton kipinän paikan siirtyminen uudessa puolassa myöhäiselle strobotuksessa 2,5 -> 2,0mm (sytkä ei muutu) ::)

No niin, kisan aikataulukin on nyt lyöty lukkoon. ;D,

Testasitko uutta  sytkää  vanhalla  vauhtipyörällä  vai vaihdoitko myös vauhtipyörän ?

EDIT: Paljonko haluat tuosta männästä, tarttis saada palotila kohilleen ens kesän yhtä juttu varten.
« Viimeksi muokattu: 10.12.2011 00:59 kirjoittanut Kimi »
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #43 : 10.12.2011 19:24 »

Moro Kimi,


Mä yritän nyt purkaa tän sun kommentin näin logiikan sääntöjen mukaan kun oon itekkin yhden koulun kerran käynyt. Korjaa toki jos olen väärässä. Tää ei siis ihan oikeasti ole mitään kettuilua, mutta ihan vaan kun en niinkun pysy mukana...  ::)

Eli vieläkin toi sääntö: Sytytystä ei saa muuttaa työstämällä , on ihan validi. Kaikki ajaa yhtä huonolla ennakolla ilman ylimääräistä jumppaa, niin kisat on tasaiset.

Väite A: Radnelta tulee samanlainen sytytysennakko kaikille, ja se on huono.

[Sivukysymys, jos sitä ei saa muuttaa työstämällä niin miten sitten?]

[Sivuhuomautus: Samalla palstalla nimimerkit Kimi ja 1104 ovat aikaisemmin väittäneet myös että ennakko on tehtaanjäljiltä ihan kohdallaan ja hyvä?!]

Nyt kun toi on vapautettu, niin säätäjät (about 5 tiimiä)  ottaa etumatkaa lisää ja erot kasvaa, vaikka tavoitteena olisi tasoittaa.

Väite B: Säätäjät kasvattavat eroa, eli ovat olleet nopeita tähän astikin. Ilmeisesti siis 5 ensimmäistä joukkuetta
Väite C: Sytkää säätämällä saa siis vauhtia lisää (jos on Säätäjä? Muut eivät?)

Lainaus
Ei noi erot tule sytskästä, vaan siitä että koko paketti on kasassa, ja se ei tule kuin ajamalla.

Väite D: Erot ei tule sytkästä, sytkä ei siis vaikuta vauhtiin.

Lainaus
Lisäksi sytkän säätö ei ole sitä että se vaan laitetaan
määrättyyn kohtaan, se on pakettikohtainen, johon vaikuttaa toistakymmentä muuta asiaa.

Väite E: Sytkä ehkä sittenkin vaikuttaa vähän
Väite F: Ei ole absoluuttista sytysennakkoa. Konekohtainen ja riippuu 20:stä muusta asiasta joita ei sääntöjen mukaan niitäkään saa muutella (vai saako? oletus, ei, koska kaikki virittäminen, muuttaminen jne on kielletty).

Lainaus
Vetomiehet saa paketin kasaan ja kulkua koneesta, ei siinä sytskää tarvii säädellä.

Väite G: Vetomiehet (ei siis Säätäjät?) tietävät jotain keinoja joilla koneesta saa lisää tehoa. Tämä ei ilmeisesti ole kuitenkaan julkista tietoa koska muuten kaikki olisivat Vetomiehiä.

1. Nyt, kerro mulla siis miten Väitteet D ja C ja E voi olla yhtä-aikaa tosia. (vai => http://fi.wikipedia.org/wiki/Paradoksi)

2. Miten väitteeet A ja F voi olla yhtäaikaa tosia.

3. Onko se Radnelta tuleva ennakko siis sitten kohdallaan vai ei ja paljonko se on jos se on sama kaikilla?

4. Miten väitteen G Vetomiehet ja väitteen B Säätäjät eroavat toisistaan, vai onko ne sitten kuitenkin samoja? Ilmeisesti ne vetomiehet on parempia sitten kuitenkin jotenkin mutta säätäjät kasvattavat silti eroa? Ja kummat tekee siis oikein? Vetomiehet siis intuitiivisesti tietävät oikean, mutta Säätäjät eivät?


Ja, jos ei sitten ole semmoinen Vetomies jaa saa pakettia kasaan, niin onko siis ainoa keino ostaa 10 niitä koneita ja yrittää löytää se kultamuna kuin että ostaa yhden koneen, pääsee ajamaan paljon testiä ja voi joskus konetta kasatessa kokeilla hakea sytysennakkoa kohdalleen - tai paikallinen koneen laittaja (Jaatinen, Kaunola, Marttila, you name it...) laittaa sen kohdalleen ja siinä se?

Myöskään, harjoittelusta ja testauksesta ei kuulu mielestäni rangaista. Vai, pitääkö laittaa jotain testikieltoja jos se tekee jotenkin huonommaksi ihmiseksi että kokeilee jotain asioita, opettelee ajamista ja haluaa pärjätä?

Lainaus
Sytytystulppa...

Mä yritän ehtiä selvitellä Radnelta tota kun kerkeän. bpm7y:hän oli myös vanhojen sääntöjen mukaan laiton että turha tosta näitä sääntömuutoksia on siis jahdata. Toi nyt kyllä on oikeesti aika yks ja sama ja tehdään niin että kellekään ei tule paha mielii. Toi sun ehdotushan on R85:sissa eikä se niin huono oo. Tarkoitus tässäkin oli vaan yksikertaistaa hommia niin että niinde Säätäjien ei tartte kokeilla niitä kaikkia.

Lainaus
Nyt ne jotka OIKEESTI päättä näistä fossarisäännöistä uuteen  kokoukseen ja teette järkeviä päätöksiä
kuulematta mosamiehiä jotka haluaa säätää ja ruuvata. Vielä ei ole liian myöhäistä, Konalassa
varmaan viilaillaan jo kiiloja satskun välein.

Onneksi tää homma toimii Fossiilisarjassa vielä demokraattisesti ja kilpailijoiden ehdoilla. Pisteet siitä järjestävälle kerholle. Ja siis "järkevä" ei ole yhden ihmisen päätettävissä. OIKEAT päättäjät ovat siis sarjaan osallistuvat joukkueet jotka ite joutuvat elämään päätöstensä kanssa. Kerholle vain ehdotusta jos on tarve järjestää uusi kokous.

Toi Konala juttu meni vähän ohi, mutta ehkä se oli jollekulle muulle suunnattu... ?!
 

Ja, ehkä tärkein pointti tähän loppuun koskien miksi mitään ylipäätänsä koskaan pitää muuttaa on se että aina ajatellaan että kun se uusi joukkue tulee jne. ja toivotaan että niitä tulisi lisää tänäkin vuonna että sarja ei kuole pois - niin ihan yhtä tärkeää mun mielestä on pitää sarja mielenkiintoisena niille ketä sitä on jo tahkonut 10 vuotta. Jos tulee jotain uutta mitä kokeilla ja mikä voi vaikuttaa tuloksiin niin kyllä se heti tuo sitä uutta intoa ja yritystä viivalle ja ehkä se lopettamispäätös tulee peruttua.

Esimerkkinä tuosta ylemmästä nyt sitten vaikka se että Xon cup:ssa vapautettiin välitys viimekaudella (ainakin osittain). Mulle soitettiin ja valitettiin asiasta koko talvi ja aikasemminkin (ja toiset sitten kehui että hyvä). No, eka kisa tuli ja meni ja hirvee into varikolla päällä että mitä ratasta kokeillaan. Toka kisa niin kukaan ei enää valittanut... Tuloksiin toi ei kyllä näyttänyt mitenkään vaikuttavan kun ehkä erojen pienenemisenä, mutta muutosta ja mielenkiintoa saatiin aikaan.


olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #44 : 10.12.2011 19:53 »
"Ja takas aiheeseen. Älkää kauheesti muutelko sääntöjä enää. Mulla on jo uusi kone tilattu ja viilausohjeet annettu tän keskustelun pohjalta ymmärrettyjen sääntöjen puitteissa"


Viittaa varmaan tonne toi viilaus läppä.

Mulla on toi kotirata merkintä Konalan koirapuisto.

Nyt vois jo vähä rauhottuu.

Mitään hyvää tästä ei seuraa Fossiilisarjalle.

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #45 : 11.12.2011 02:41 »
Moi, Mulla taas on toi rippikoulu ainoa laitos joka jäänyt kesken ja sen takia juttu on vähän levotonta ;)
Vastaukset
Väite A: Radnelta tulee samanlainen sytytysennakko kaikille, ja se on huono.
A: kun ei saa koskea, se on sama kaikille, se on tehdasasetus joka toimii riittävän hyvin. Voit sanan huono vaihtaa myös sanaksi hyvä, se on vain sanavalinta.
Välivastaus. ennakkoa voit pikkusen muutta kiilan välyksellä ja puolan etäisyydellä vauhtipyörästä. Lisäksi puolan kiinnitysruuveissa on jonkin verran
väljää, jolla voit pikkusen kääntää puolaa vinoon.
Sivuhuomautukseen  kommenti.: sanan huono voit vaihtaa myös sanan hyvä, ennakko on ihan kelpo eikä se riko mitään, ei sula mäntiä tms.
Väite B: Säätäjät kasvattavat eroa, eli ovat olleet nopeita tähän astikin. Ilmeisesti siis 5 ensimmäistä joukkuetta
B: Kyllä, sytyksen säätöa haluavat  löytyvät kärjestä, ja ovat jo noita mun mainitsemia asioita hyödyntäneet. Muut ei oikeasti välitä, nopeat on aikaisemminkin olleet nopeita, niin miksi pitää antaa lisää etumatkaa.

Väite C: Sytkää säätämällä saa siis vauhtia lisää (jos on Säätäjä? Muut eivät?)
C: Kaikki saa etua ennakonsäädöstä, ennakon muutoksen antamaa etua pitää osata hyödyntää, se ei ole niin yksinkertaista että vaan laitetaan se kohtaan 3.05mm. Siihen vaikuttaa myös muut tekijät (sylinteri, putki jne).

Väite D: Erot ei tule sytkästä, sytkä ei siis vaikuta vauhtiin.
D: Suurimmat erot tulevat ajotaidosta ja rungon säädöstä, jos moottori on muuten kunnossa. Jos kaikilla on sama ennakko, niin tehot moottoreista on lähempänä toisiaan, kuin että säätäminen sallitaan.
Väite E: Sytkä ehkä sittenkin vaikuttaa vähän
E: Sytkä vaikuttaa vähän, mutta miksi vaivautua, kun säätämättä se on kaikille sama, muilla säädöillä voidaan pikkusen pielessä olevaa sytskää kompensoida.

Väite F: Ei ole absoluuttista sytysennakkoa. Konekohtainen ja riippuu 20:stä muusta asiasta joita ei sääntöjen mukaan niitäkään saa muutella (vai saako? oletus, ei, koska kaikki virittäminen, muuttaminen jne on kielletty).
F: Luokitus sallii määrätynlaisen virittämisen.  Putken pituus, putken kartiot, putkea saa vapaasti vaihtaa. Sylinterin korkeutta
   saa muuttaa, kanavien aukioloajat muuttuu, kaasarin paine ja suutin on vapaa (seos vaikuttaaa ennakkoon).
   Eli kyllä noita riittää jolla voidaan avittaa menoa, koskematta sytskään. Perusjuttuja    joita tavallinen pullianen voi tehdä.

Väite G: Vetomiehet (ei siis Säätäjät?) tietävät jotain keinoja joilla koneesta saa lisää tehoa. Tämä ei ilmeisesti ole kuitenkaan julkista tietoa koska muuten kaikki olisivat Vetomiehiä.
G: Vetomiehet ottaa sen vauhdin ajotaidolla, jarrutuksilla, rungon säädöistä, normi moottorihuolloilla. Ei sillä että Leif Radnen näköistä voodoo-ukkoa pistellään neuloilla. Tärkein on putken mitta, kaasarin säätö ja alakerran herkkyys. Männän välys (joita jotkut työstää kohdalleen).
Vetomiehellä tarkoitetaan hyvää kuljettajaa joka osaa adaptoitua rungon ominaisuuksiin ja säätä sitä.

VASTAUS 1.
Kun sytskää EI saa koskea (C)  niin se on kaikille sama. Joten siitä ei oteta vauhtia lisää. Mun mielestä se on riittävän hyvä ja sama kaikille. Pitää muistaa
että noilla vehkeillä ajetaan myös esim kestävyysajot.

Esim: Moottorissa on esim 13Hp, jos minä säädän sytskää, ja tiimit 5-35 ei osaa tai ei halua,
niin niiden   moottorissa on vielä 13hp, mutta mulla 13.7. Mutta jos minäkään en saa säätää, niin silloin
mullakin on vielä 13hp, kuten tiimeillä 5-35. Tässä kohtaa pitäis lampu syttyä! Paremmuus pitää löytää
jostain muualta.

(D)Kun minä harjoittelen, ja opin ajamaan mutkan 3 ja 4 paremmin kun sinä, niin sinä jäät taakse.
Tai kun minä löydän mun vakiosytskälle  hyväksi putken mitaksi  69.5 cm, ja sinä omaan moottoriisi joka
on pikkusen erillainen, putken mitta pitää olla ehkä 70cm. Tuon  putken säädön voi kuka tahans tehdä radalla.
Tästä seuraa että sytskällä ei ole suurta merkitystä, vaan putken mitalla korjattiin tilanne. Voitan sinut, koska osaan
ajaa paremmin mutkan 3 ja 4 (siis teoriassa, oikeesti olen sinua huonompi). Loppupeleissä kun jokaisen
mutkan ajaa paremmin, niin alakierrokset nousee parhaimillaan yli 500 rpm, jolloin säätö voidaan tähdätä korkeammalle
kierrosalueelle. Esim jos sulla tippuu kierrokset 4500, ja mulla on aina yli 5000 rpm, niin voin säätää putkea
vähän erillailla (lyhyempi, kun mulla korkeammat kierrokset). Varsinkin mutkasta ulostulo on tärkeä ja  kuinka alas kierrokset
putoaa mutkassa. Jos sytskää säätämällä saat vaikka 1hp, enempi, niin ajotaidot ei ratkaise vaan moottori, tätäkö tässä tavoitellaan?
(E) sytkä vaikuttaa vähän, muilla osilla ja asetuksilla voidaan tilanne korjata helposti, koskematta sytskää,


VASTAUS 2.
Sytskä  ei ole optimaalinen kun kone tulee tehtaalta eikä se ole onneton,  MUTTA SE ON SAMA KAIKILLE, EIKÄ RIKO MOOTTORIA.
Ennakkon vaikuttaa useampi tekijä ja yhtä absoluuttista oikeaa ei ole kaikille moottoreille, se on moottorikohtainen, johon
eniten vaikuttaa sylinteri.
Muilla asetuksilla voidaan sitten kompensoida tuota, alla pikaisesti pieni lista, joita voidaan säätä.
Alla olevat asiat on sallittuja, joten määrätyntlainen virittäminen on sallittu.
Kohdassa (F),
- alakerran saa tehdä hyväksi työstämättä, herkkä.
- palotila laitetaan kohdalleen,
- putken mitta laitetaan kohdalleen
- huolletaan kytkin että se pelaa, eikä luista.
- haetaan sopiva putki (niissä on eroa).
- säädetään kaasarin paine kohdalleen.
- suoristetaan akseli.
- oikea sisäänajo
- valitaan oikea öljy, seos ja ennakkoon sopiva laatu, joku moottori tykkää 98:sta, joku 95:sta (nyt varmaan pitäis lamppu
syttyä, miksi joillakin joku mixi pelaa ja joillakin ei).

tuossa muutama näin pikaisesti jolla voidaan t hoitaa homma kotiin, sitten vielä kun osais ajaa.

VASTAUS 3.
Se ei ole optimaalinen eikä  se  ole onneton, se on käyttökelpoinen. Kun sitä ei saa muttta  SE ON SAMA KAIKILLE, EIKÄ RIKO MOOTTORIA.

VASTAUS 4.
Tässä kohtaa tarkoitan säätäjillä niitä jotka haluaa säätää sytskää.  Vetomiehillä niitä jotka osaavat ajaa, joissakin henkilöissä nuo kohtaavat.
Säätövapautta haluavat ne , joilla on erillaiset interssit kuin ne joille fossarisarja aikoinaan on perustettu.  Kunnioitetaan niitä, jotka haluavat
ajaa keskiviikkoisin höyryt pois, ja noi säätöä haluavat voisivat säätää jossain muualla, tai käyttää niitä mahdollisuuksia joita on luokkarissa.

Alla virityksiä, jotka ovat luokituksen mukaisia.
- alakerran saa tehdä hyväksi työstämättä, herkkä, tiivis jne.
- palotila laitetaan kohdalleen,
- putken mitta laitetaan kohdalleen
- huolletaan kytkin että se pelaa, eikä luista.
- haetaan sopiva putki (niissä on eroa).
- säädetään kaasarin paine kohdalleen.
- suoristetaan akseli.
- oikea  sisäänajo
- valitaan oikea öljy, seos ja bensa, joku moottori tykkää 98:sta, joku 95:sta.

Vetomies säätää paskan laitteen menemään lujaa sääntöjen mukaan. 
Kartingissa on kaasarin säätö, rungon säätö, putken mitta, ratastus (jota fossareissa ei saa
tehdä)+ muista jotka on  ensiarvoisen tärkeitä asioita.
Tuossa jonkun kirjoittama rungonsäätöohje http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,2043.0.html
Tuollahan ei tee mitään, kun toi paikataan sytskällä ;)

Jos minä esim ajan mun moottorilla ajan 58.2 , ja sen jälkeen annan sen sulle, niin saat ajan 58.7.
Tuliko ero ennakosta. EI TULLUT. Sitten kun sinä säädät ennakkon siihen saat ajan 58.2, annat sen mulle,
takas niin ajan 57.7, olet vieläkin 0.5 sekkaa mun perässä (teoriassa). Sitten kun autoon laitetaan esim
Spetz, MKR tai Samppa, niin ne vetelee vielä lujempaa, koska ne osaa muuttaa ajotyyliään rungon mukaan.

Jos kaikki alkaa säätää ennakkoa, niin erot pysyy samana, jolloin tilanne ei muutu mihinkään. Niissä on vieläkin
siitä sylinteristä johtuvat erot tallella, joita ei sytskällä korjata.
Mutta kun tiedetään jo nyt,  että vain osa rupee säätää ennakkoa, niin erot vain kasvaa, tätäkö ajetaan tässä takaa.

Ajoin varamiehenä yhdessä tiimissä n vuotta sitten, Auto oli ihan paska, siis ihan oikeesti. Tein siihen
toistakymmentä muutosta, ja aika parani mulla vain puoli sekkaa, mutta muilla lähes sekan, eikä ennakkoa koskettu.


Jos ei harjoittele, ei saa pakettia kasaan. Siinä ei auta edes 10 moottoria, niitä tulee vaan turhaan
vaihdeltua. Yksi moottori riittää, joka huolletaan kunnolla, sen osaa tehdä kuka tahansa joka tajuaa mistä
on kyse. Kun ennakkoa ei saa säätää, sitä ei tarvitse edes mitata tai tuhlata aikaa sen hakemiseen. Raakaa
ajoa ja kaikki ajaa samanlaisilla vehkeillä. Jos ajat 100 kierrosta viikossa, ja tiedät että moottori
on samanlainen kuin kaikilla, niin voit keskittyä runkoon, putkeen, kaasariin, ajolinjoihin, niin pikkuhiljaa
rupee olemaan paketti kasassa. Mieluummin kannattaa tuhlata  150 eur pariin änkääriin tai rengas-sarjaan
 kun mosamiehen  ennakkonsäätösessioon (vai onko säätö ilmaista), joka on kaikenlisäksi turha. Ei se mosamies
pysty siellä verstaalla laittamaan ennakkoa kohdalleen, se pitää hakea radalla tai dynossa.

Sytytystulppia Radne toimittaa mitä nyt sattuu saamaan, tässä on ihan turhaa hysteriaa. Pikkutulppa, 9.5mm siinä se, helppoa,
ja Radne saa laittaa pakettiin mitä lystää. Tulpalla ei huomattavia eroja saavuteta. Toistaiseksi paras on jo tiedossa BPMxY.


Jos ennakon säätö tuo hupia peliin niin fine, mutta eihän 95% porukasta osaa edes säätä tota, tai
edes omista työkaluja. Sitten kun huomaavat että ei toi "placebo" paljoa auta, niin mitä sitten.
Toki jos moottoria ei ole viiteen vuoteen huollettu, ja sitten säädetään sytskä+muut niin sehän
on vain hyvä juttu.

Suurin virhe mitä tässä nyt ollaan tekemässä, ollaan sallimassa ensimmäiset viilailut, seuraava
vaihe on noi sylinterit, joissa on huomattavasti isompia eroja toleransseissa kuin mitä suorituskyvyssä.
Jos kerran sytskä pitää saada laittaa kohdalleen, niin miksi ei sitten sylinterin kanavia.
Lohkot on vinoja, ostat yhden ja suoristat, niin ei tarvitse ostaa kymmentä moottoria.
 

Ratastusta ei Tattiksella oikein voi muuttaa, melut menee yli, nopeudet kasvaa liikaa.
Ratastuksen vapautuksella saa moottorieroja kavennettua, mutta silloin pitäis määrätä esim. 85 +/-1 piikki.


Toi Konala tuli ihan alitajuntaisesti, varmaan tuosta olpe78:n kotiradasta, ei ollut tarkoitus tähdät
mihinkään, sorry. Meilläkin on koira nykyään, pitää varmaan kysellä siltä säätöohjeita. ;D

Ei nämä kirjoitukset paljoa vaikuta osallistujiin.tieto lisääntyy, ja ehkä halu vaikuttaa kasvaa.
Tieto lisää tyhmän tuskaa, mutta fiksua se rauhoittaa.

Nyt tästä on kirjoitettu varmaan jo ihan riittävästi, ja olen oman mielipiteeni esittänyt.
Mulle on ihan sama saako sytskää säätää vai ei, koska osaan tehdä sen, mutta 90% ei osaa, ja
tämän takia sitä ei pitäisi saada muuttaa. Ohessa jonkun ikivanha  teksti , jota vois vähän lukea mistä on
kyse, varmaan jotain koulujakin käynnyt  ;)  http://keskustelu.suomi24.fi/node/2529790

Mun mielipide on varmaan selkeä, ja olen perustelut tehnyt. Lisäksi on tullut muutama epäkohta esille
tämän säikeen pohjalta, joka on ihan hyvä Fossarisarjalle ja säännöille.

Nyt pitäisi olla  ihan riittävästi tietoa tästä asiasta, eikä pitäisi tarttua sanoihin ja yksitäisiin heittoihin.

Paikalla ollut vähemmistö (ymmärtääkseni pari henkilö jostain tiimistä + yksi mosamies) on päättänyt ja enemistö kärsii.

Toivottavasti sain sut Jani taas pysyyn mukana ;) ja mullekin voi soittaa.

Harjoitella saa niin paljon kun lystää, äkkiä sen huomaa mistä vauhti tulee printtaa vaikka tuon rungonsäätöohjeen ja
tekee yhden muutoksen kerrallaan niin on taas kesä mennyt, ja mahdollisesti lähempänä kärkeä.

Olpe on ihan oikeassa, ei tästä ennakon säädöstä seuraa mitään hyvää Fossilisarjalle.

Ja ihan oikeesti, mahdollisesti yksi tiimi lisää tulossa, jolle on ihan sama :)

Tee seuraavaksi  monivalintakysymyksiä, tää rupee maistuu työltä. ;D

Alla esimerkki.

Jani:
Kumpi on sinusta parempi
K1
A) Ennakon säädön salliminen, koska ne on tehtaaltä ihan pielessä
B) Ennakkoa ei saa muuttaa.
K2
A) Sylinteriä saa muokata, koska  ne on tehtaalta ihan pielessä
B) Sylinteriä ei saa koskea
K3
A) Lohkoa saa suoristaa, koska se on tehtaalta ihan pielessä
B) Lohkoa ei saa suoristaa.
K4
A) Palotilan muotoa saa muuttaa, koska se on tehtaalta ihan pielessä
B) Palotilaa ei saa muokata.

Jos vastasit kaikkin A, linja pitää,
Jos vastasit kaikkiin B, niin linja pitää

Jos vastasit johonkin A ja johonkin B, niin miksi. Kaikki osat tulevat samalta tehtaalta ja niiden vaikutus moottoriin
tehoon ovat käytännössä samanarvoisia.

K1 ja K4 on tyypiltään samanarvoisia, RADNE on vain päättänyt että ne on tuolla tavalla.
K2 ja K3 on taas valmistusmenetelmästä johtuvia virheitä.

Tässä perus syy miksi olen ennakon muuttamista vastaan.

En enää vatuloi tätä sytskä asiaa, case closed, mulle käy kaikki, tarkoitus oli vain selittää tavallisille pulliaisille mitä säännöt tarkoittaa.

Sääntökohta
1.1x  Ennakkon säätö  on vapaa.
SELITYS: Ennakon säätö tehdään strobottamalla. Viilamaalla kampiakselin kiilaa voit muutta vauhtipyörän suhdetta kampeen.
Säätämistä varten tarvitset vauhtipyörän ulosvetäjän, strobon ja porakoneen, säätö on moottorikohtainen, ja oikean ennakon saavuttamiseksi
se pitää tehdä radalla. Jokaiselle moottorille ennakko on yksilöllinen, eikä sitä voi testaamatta määritellä.







Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #46 : 11.12.2011 08:56 »
Kiitos Kimi tyhjentävästä vastauksesta. Ymmärrän paremmin kantasi. En nyt (ehkä monen pettymykseksi) lähde tästä keskustelemaan enempää vaan suljen myös osaltani case:n. Jatketaan mielellään keskustelua jossain toisella kanavalla, ja mä voin vaikka tarjoo sulle kahvin Malmin Tebiksellä.

Paikalla ollut vähemmistö (ymmärtääkseni pari henkilö jostain tiimistä + yksi mosamies) on päättänyt ja enemistö kärsii.

Tämän haluaisin kuitenkin oikaista. Paikalla oli siis käytännössä koko Keimola Fk:n hallitus sekä noin 25 (?! Kurrella lienee tarkka määrä) fossiilisarjan kuljettajaa edustaen aika montaa eri joukkuetta. Jokaisesta säännön muutoskohdasta keskusteltiin, äänestettiin ja niitä itseasiassa muokattiinkin paikanpäällä aika paljon. Paikalla oli myös katsastuksen edustaja sekä paikallisen karting-liikkeen kauppias.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #47 : 11.12.2011 13:22 »
Älkää hemskatti vieköön viekö keskustelua "paneeleihin" vaan pitäkää se täällä kaikkien näkyvillä !!
Nyt tämä on ollut taatusti monille rauhoittavaa asiaa lukea, jotka ovat epäilleet että vauhti löytyy moottoria roplaamalla.

Ketään ei ole taatusti täällä julkisesti tarkoitus mestata, vaan kaikki asiat/kommentit/kritiikit ovat tervetulleita, koska sitä kautta ne tulee käsiteltyä, eivätkä jää mieliin muhimaan. Kimi, Sami ja Jani ovat kaikki käsitelleet asiaa hienosti !! Iso kiitos!!  :D

Vielä jos joku uskaltaisi kertoa toimivat perussäädöt R120 moottorille kun se otetaan paketista ulos?
(Samaan tyyliin, kun minäkin olen julkaissut ne Leopard moottorille: H-ruuvi 1kierros, L-ruuvi 1kier30min, pakoputken pituus: 41.5cm (sylinteristä pakoputken kartion saumaan) 95E / 6% Shell-M )

R120:sen toleransseilla ei ihan yleispätevää "säätökirjaa" ole, mutta käsittääkseni esim paketista otetussa R120:sessä taitaa ainakin kaasarin paineet olla ihan poskellaan? Lähelle oikeat paineet saavutetaan 5g jousella?? (auki 07, kiinni 04 ?) Korjatkaa jos olen väärässä.
Mitens muut säädöt? Puolan korkeus? Itse olen taitellut tavallista kopiopaperia (80:stä) neljään kerrokseen ja laittanut sen mangeeettien ja puolan väliin ja siihen puola kiinni. Väliksi tulee noin 0.35mm. Joku noita enemmän roplannut voisi kertoa paremman tavan?
Pakoputken pituus perusänkkärillä?

Ennenkuin nuo "peruskikat" on jossain julkaistu ja kaikkien saatavilla ei kyräilyt ja epäilyt poistu sarjasta.
Samoin julki olevat peruskikat helpottaisivat kovasti uusien tiimien mukaantuloa, koska ilman niitä he ovat toooodeeella kaukana kun otetaan huomioon koko paketti ajotaitoa myöten.
Homman Pitää Olla Hauskaa

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #48 : 11.12.2011 18:45 »
Vielä jos joku uskaltaisi kertoa toimivat perussäädöt R120 moottorille kun se otetaan paketista ulos?

Ennenkuin nuo "peruskikat" on jossain julkaistu ja kaikkien saatavilla ei kyräilyt ja epäilyt poistu sarjasta.
Samoin julki olevat peruskikat helpottaisivat kovasti uusien tiimien mukaantuloa, koska ilman niitä he ovat toooodeeella kaukana kun otetaan huomioon koko paketti ajotaitoa myöten.

Noniin, juuri näin!!! Astron kanssa puhuttiin itseasiassa ihan täysin samasta asiasta viikko sitten.

Xon Sport Club:in sivuillahan oli aikoinaan jonkinlainen pläjäys tuota asiaa ja mulla on ne kyllä vielä jossain tallessa. Voisin yrittää palautella tota tietoa johonkin nettiin, lisätä jotain mitä oon ite oppinut (tai luullut oppineeni) ja linkata kaikki Samin videot yms. Jos, siis kukaan muu ei halua hommaan tarttua?

Oon vaan työkiireinen nyt, mutta joulun pyhinä lupaan asiaan tarttua jos ei kukaan muu ole ennen ehtinyt.

( ps. Kiireisimmät voi aloittaa vaikka täältä http://www.valiniemi.com/tekniikka/raket120.php )

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #49 : 11.12.2011 20:13 »
Sytytyksestä kerran on ollut puhetta niin todistetusti tuota 120raksua on tullut Radnelta aikanaan myös muilla puolilla kuin tuolla johdottomalla ja tällä uudella.


PS:
Ajoitusta saa muutettua jo nykyisillä säännöillä ilmaraolla/vauhtipyörää(magneetit) etsimällä.

Jostain olen muistiin kirjoittanut, että
1) Puolan ja vauhtipyörän välinen etäisyys on normaalisti 0,35 mm suuremmalla raolla sytytysennakko on pienempi ja pienemmällä suurempi.
2) Pienempi ilmarako ja tehokkaat magneetit nostavat puolan tehoa (Vaikuttaa kipinän pituuteen)

Jos jollain poikkeavaa tai parempaa tietoa, korjatkaa ihmeessä.

PS2:
En tiedä etelä suomen welhoista ja poppaukoista, mutta ainakin keski-suomessa mitä paria noita on jututtanut niin kyllä niiltä ihan informatiivisiä vastauksia saa,
jos kysyä ja on edes jollain tavalla jäljillä, että vastaaja voi olettaa kysyjän ymmärtävän mitä vastataan. Kysyvä ei tieltä eksy on joku viisas joskus sanonut.

PS3:
Jos näistä asiosta ei kerran tahdota täällä kirjoitettavan, että joku ei säikähdä niin pitänee tehdä täältäkin päin linjahiljaisuus ja lopettaa susirajan takaa pitkällä tikulla tökkiminen.
« Viimeksi muokattu: 12.12.2011 10:48 kirjoittanut vtuonone »

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #50 : 12.12.2011 20:02 »
Sohaistaampas vielä kerran. Kytkinkellosta 11 vai 12 piikkinen, kun molemmilla kerran teidän sarjassikin mennää (Raket 120 ES:ssä 11 piikkiä)
OB:ssä kellossa olevat hampaat vapautettiin 11 tai 12 viime vuonna ja kaikki oli intona ostamassa pienempää eturissaa.
Kuinkahan moni oikeasti mietti/otti selvää, että onko tuo järkevää vai ei esim. polygon effect(chordal action)

Kuva lainattu pohjevoimalla kulkevien värkkien puolelta, joille tuolla rattaisiin hukattavalla teholla enemmänkin merkitystä.
Tuota kohtaa, jossa voima siirtyy moottorista taka-akselille kannattaa muutenkin seurailla.

Edit:
Tuosta voi kiinnostunut lukaista kirjasta.
Bicycling science
Tekijät David Gordon Wilson,Jim Papadopoulos,Frank Rowland Whitt

Edit2:
Muistaakseni jostain luin, että joku olisi dynonnut loppuunajettujen/väärin linjattujen ketjujen vaikutukseksi Yammun jopa 1hv:n Raksussa toki vähemmän, kun häviöt suhteessa tarjolla olevaan tehoon.
« Viimeksi muokattu: 15.12.2011 12:51 kirjoittanut vtuonone »

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #51 : 12.12.2011 22:22 »
Mielenkiintoinen juttu tuo polygon-efekti tosiaan. Raket 85:stahan ajetaan 10 ja 11 piikkisillä eturattailla, niissä siis tilanne vielä huonompi?

Itse olen ajatellut, että kun noita kytkinkelloja nyt valmistetaan myös Suomessa, niin eturatasta voisi ennemminkin suurentaa. Tämä pitäisi siis säännöissä toteuttaa kuitenkin niin, että samalla pienennetään vastaavasti takarastasta, jotta välityssuhde pysyisi samana. (Eli siis eteen 13 ja taakse 78 - jos laskin oikein, tän pitäs olla aika sama kuin 12/85.) Saisi pienemmän takarattaan, niin ei menisi niin paljon ketjuja ja rattaita rikki ulosajoissa (siis muilla tiimeillä, mehän pysytään aina radalla ;D )

Mutta lienee aika turha toivo, kyllä joku keksii hyvän syyn miksi tuota ei voi sallia.  Ainakin tuo mainittu polygon-efekti pienenee ja tuollainen kytkinkello ei ole Radnen alkuperäisosa ja ja... :)

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #52 : 12.12.2011 22:28 »
Jos eturatasta suurrennetaan niin takarasta pitää myöskin vastaavasti suuretaa jotta välityssuhde pysyisi samana. 13/78 ei todellakaan ole sama kuin 12/85.

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #53 : 12.12.2011 22:30 »
Jos eturatasta suurrennetaan niin takarasta pitää myöskin vastaavasti suuretaa jotta välityssuhde pysyisi samana. 13/78 ei todellakaan ole sama kuin 12/85.
Juurikin noin 11 ja 12 piikisten vastaavuudet tässä http://www.oldboys.fi/files/pdf/255/hampaat.pdf

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #54 : 12.12.2011 22:45 »
Moi,
Astro tarkoitti 11 eteen .
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #55 : 12.12.2011 22:52 »
Ei kun kyllä mä tarkoitin 13 eteen, mutta oon ilmeisesti tehnyt ajatusvirheen

EDIT:  Nonni, nyt mä tajusin :)  Kun suurennat eturatasta, niin sillä on sama efekti kuin takarattaan pienennyksellä. Eli jos et halua välityksen muuttuvan, molempia pitää joko suurentaa tai pienentää.  Jotenkin mä ajattelin tän juuri toisinpäin. Tunnustan, olen erehtyväinen ;)  Vielä kun oppisi virheistään..

Mutta siis joo, tämä selittää sen miksi porukka on himonnut tuota 11 eturatasta, vähän ihmettelinkin asiaa. Olis mielenkiintoista tietää miten tuo vtuonosen esittämä polygon-efekti vaikuttaa käytännössä näiden räpättien kanssa.  Ton mukaan 12 hammastakin on aika huono: http://www.rexnord.eu/fileadmin/Rexnord_Kette/PDF/Catalogue_Flyer/Auslegung_Kettentrieb_E.pdf
« Viimeksi muokattu: 12.12.2011 23:04 kirjoittanut astro »

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #56 : 12.12.2011 23:11 »
Moi,


85/12=x/11 -> 85/12 *11 = x = 77,91 eli about 78. 

85/12 =x/13 = 85/12*13 =x =  92, eli oikean takapyörän voi jättää pois ;D. Pieni säästö se on tämäkin.
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #57 : 12.12.2011 23:22 »
Kannatetaan, säästyis yli 25% renkaanpehmenninkuluissa.  ;D

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #58 : 12.12.2011 23:27 »
Juurikin tuon takia 11 OB:ssa sallittiin, kun ajellaan Jämsässä ja 12 piikkisellä pitää laittaa 92-94 ratasta valinnan mukaan taakse.
Noita kuluukin tosiaan kivasti, jos sattuu jollain olemaan leveämmät ajolinjat.

Rska

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #59 : 13.12.2011 08:31 »
Käykääpä tuolta kattelemassa. www.lkrc.uk.com/gearcalc.htm


 

Team Laine Verkkokauppa