Kirjoittaja Aihe: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä  (Luettu 97691 kertaa)

Linksu

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
    • Speed Garage
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #60 : 13.12.2011 15:47 »
Tuohon sytkä hommaan palatessa, niin meidän koneessa oli sytkä 2.9mm ja sielä on vauhtipyörästä väljykset säädetty että kone menee myöhäselle ja puolasta sit on väljys säädetty ennakolle. mitää osia ei ole työstetty. kone on uutta mallia. Onko eri yksilöissä noin paljon eroja?

Tässä video mittauksesta

http://www.youtube.com/watch?v=Lq5mSKNRBrQ
« Viimeksi muokattu: 13.12.2011 18:48 kirjoittanut Linksu »
Karting moottorien tehonmittausta sekä säätöä.Raket 120 Herkistykset.
info(at)speedgarage.fi
Speed Garage
www.speedgarage.fi

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #61 : 13.12.2011 20:02 »
Tuohon sytkä hommaan palatessa, niin meidän koneessa oli sytkä 2.9mm ja sielä on vauhtipyörästä väljykset säädetty että kone menee myöhäselle ja puolasta sit on väljys säädetty ennakolle.

Eli meinaat, että vauhtipyörän irrottamalla sen olis saanu johonkin yli 3mm?  Tiedätkö mikä ennakko oli kun kone tuli tehtaalta?

Linksu

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
    • Speed Garage
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #62 : 13.12.2011 21:00 »
Kone on ykk kohdassa kun aletaan mittaan. ja muistaakseni olisiko ollut 3.15mm kun oli vauhtipyörä toisessa asennossa.

Konetta ei kyllä tullut mitattua kun sen laatikosta otti että paljon oli ennakko tehtaalta lähtien. Kone on Tampereella.

itsellä kone on ollut uudesta asti että tiedän että se on tehtaan jäljiltä.

Eikä tämä vissiin ainut kone ole. olen kuullut et muitakin olis.
Karting moottorien tehonmittausta sekä säätöä.Raket 120 Herkistykset.
info(at)speedgarage.fi
Speed Garage
www.speedgarage.fi

Linksu

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
    • Speed Garage
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #63 : 13.12.2011 21:33 »
Konetta ei ole vielä strobolla katsottu mutta tarkoitus olisi jossain vaiheessa katsoa.
Pitäs saada vielä muutamasta koneesta mitta että mikä se todellisuudessa on. Että kumman moottorissa on virhe :)

Karting moottorien tehonmittausta sekä säätöä.Raket 120 Herkistykset.
info(at)speedgarage.fi
Speed Garage
www.speedgarage.fi

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #64 : 13.12.2011 22:21 »
Niin siis mulla on tosiaan tollanen uus kone jossa perusennakko on noin 3,15mm. Vauhtipyörää ei ole ikinä irroitettu.  Että tuo "pakettimosa" ei ainakaan mene siihen vanhaan ennakkohaarukkaan.

Veikkaisin, että Samin moottori on se maanantaikappale.
« Viimeksi muokattu: 13.12.2011 22:23 kirjoittanut astro »

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #65 : 13.12.2011 22:41 »
Taattua Radne laatua!  ;D  

Pitäisikö niitä toleransseja miettiä uudestaan? Vaihdetaan millin kymmeneosien tilalle kymmenet millit
« Viimeksi muokattu: 14.12.2011 11:52 kirjoittanut sirace »

vpy

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 69
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #66 : 14.12.2011 12:23 »
Jos olen oikein laskenut xonin sivuston raket120-piirustusten mukaan, jää nimellismitoilla männänhelman ja lohkon väliin 0,1mm.
Joku voi tarkistaa olenko väärässä...

Rska

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #67 : 14.12.2011 12:36 »
Niinpä niin ;D Ja minkähänlaisen männän tollaseen valkkais.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #68 : 14.12.2011 23:16 »

En ole koskaan laittanut alle 0,6 (1.12 suutin -> pop of 0,8-0,6)sulkeutumispainetta. Isoilla suuttimilla varustetuissa kaasareissa 1.20-1.25+ paineet on olleet n.1,3-->1,1 (jos pörrää, niin kireemmäksi) Eli uusissa mosissa paineet ok! (0,4 alapaineella on tosi herkkä uittamaan) Nämä paineet on annettu nesteen kera, WD-40. Turha yrittää pop offia kuivilla vehkeillä.
Puolan väli 0,35-0,50. (tiivistepaperi, pahvi jne..)
Pakarin pituus riippuu pidosta, alustan säädöistä ja tietty putkesta ja vähän mosasta, eniten kuskista 8)..ota persjarru käyttöön..lyhyt kiertää, muttei väännä..pitkä vääntää muttei kierrä..laitat liian pitkän, niin kamut tulee vilkku päällä ohi suoran päässä.10mm vaikuttaa paljon ::) ::) (kaarrenopeudella iso merkitys siihen millaisen putken pituuden laitat)



Juuri näin !! Tämmöistä tietoa lisää tiskiin!   :)
(juu, kuivilla vehkeillä ei mikään suju. Mikäs on muuten naisen impotentti!? ...  Aivan! :D )

Kun ne eniten metsässä olevat tiimit saa perusasiat kuntoon, niin loppuu se älämölö "virityistä" vehkeistä, kun suoralla ei enää jäädä 20metriä nopeimmista tiimeistä.
Kunhan ne kartin renkaat sojottaa samaan suuntaan ja laakerit on kunnossa.
Venyneet ketjut / kulunut ketjurataskin muuten syö noin 30hp TAG-laitteessakin kierrosajasta pahimmillaan 0.3sek !! Miten paljon vienee 13hp R120:sestä?
Homman Pitää Olla Hauskaa

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #69 : 15.12.2011 19:39 »
Tuonne toiseen ketjuunhan Sami julkaisi salaisuuksia mosasta x vuodelta 2005.
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,10178.msg37490.html#msg37490

Edit:
Niin ja se yleisesti tiedossa oleva "salaisuus", että ko kone tykkää Shell-M:stä.
Laitettakoon sekin tähän, vaikka sen tiedon löytää kyllä monesta ketjusta ja haistaa radalla :)

Edit2:
Kannatetaan, säästyis yli 25% renkaanpehmenninkuluissa.  ;D
Toivottavasti tuo oli vitsiä 75%:kin osalta  >:(
« Viimeksi muokattu: 15.12.2011 19:55 kirjoittanut vtuonone »

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #70 : 17.12.2011 01:25 »
Niin siis mulla on tosiaan tollanen uus kone jossa perusennakko on noin 3,15mm. Vauhtipyörää ei ole ikinä irroitettu.  Että tuo "pakettimosa" ei ainakaan mene siihen vanhaan ennakkohaarukkaan.

Tässä vielä tuon sytkän mittauksesta video. Olikin about 3,25mm, muistin väärin.  Sori tärisevä kuva, kuvattu kännykällä samalla kun toisella kädellä suoritetaan mittaus :)

http://www.youtube.com/watch?v=224YwuSqQpI 

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #71 : 20.12.2011 22:53 »
Tuosta kampiakselista on ollut puhetta, mutta katsotaanko työstämiseksi männänrenkaan katkosvälyksen hipistely?
Tuota ainakaan ei ole säännössä sallittu...tungetaanko vaan renkaat sisään as it is ja toivotaan parasta pelätään pahinta?
« Viimeksi muokattu: 21.12.2011 08:25 kirjoittanut vtuonone »

TB-Racing

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 52
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #72 : 22.12.2011 16:13 »
Tuli tollanen kyhättyä rotaxin 11z ratas R120 kelloon
normi raketin  kytkin laakeri käy


vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #73 : 23.12.2011 13:51 »
Isoilla suuttimilla varustetuissa kaasareissa 1.20-1.25+ paineet on olleet n.1,3-->1,1 (jos pörrää, niin kireemmäksi) Eli uusissa mosissa paineet ok!
siis sulkeutuminenkin > 1.
Täyttyypä testata, jos keinuvivun vääntelyn tarve vähän vähenisi.

Edit:
Onko nuo Samin arvot muuten nipalliselle vai nipattomalla?
Noissahan on selkeä ero kalvon etäisyydessä vipuun...
http://www.elpasoparagliding.com/PPGTechInfo/MiniPlane/HRServiceNotes/WalbroWG8/WG8DisassemblyModWindDrifter.pdf

PS: noilla kalvolla voi helposti pelata rikkaammalle ja laihemmalle nopeasti tarpeen mukaan.
« Viimeksi muokattu: 30.12.2011 00:37 kirjoittanut vtuonone »

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #74 : 03.01.2012 08:34 »

Alkuperäistulppa-asiaan tuli vastaus Radnelta. Hohhoijjaa... Jotain täytynee siis sääntöihin tuunata. :)

-- clip --

Hello Jani,

The first two spark plugs that you meanchoned, ND W22MP & NGK BPM7A, is no longer in production.

From about 1 year back the standard spark plug is NGK BPM 7Y. It is also possible with 8Y that is a bit harder. But delivered from us with engines shall be 7Y.

Best regards
Leif Lindamrk
Radne Motor AB

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #75 : 03.01.2012 18:46 »

Alkuperäistulppa-asiaan tuli vastaus Radnelta. Hohhoijjaa... Jotain täytynee siis sääntöihin tuunata. :)

-- clip --

Hello Jani,

The first two spark plugs that you meanchoned, ND W22MP & NGK BPM7A, is no longer in production.

From about 1 year back the standard spark plug is NGK BPM 7Y. It is also possible with 8Y that is a bit harder. But delivered from us with engines shall be 7Y.

Best regards
Leif Lindamrk
Radne Motor AB

So the question is, what the hec did you meanchon :D

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #76 : 04.01.2012 10:00 »

Alkuperäistulppa-asiaan tuli vastaus Radnelta. Hohhoijjaa... Jotain täytynee siis sääntöihin tuunata. :)

-- clip --

Hello Jani,

The first two spark plugs that you meanchoned, ND W22MP & NGK BPM7A, is no longer in production.

From about 1 year back the standard spark plug is NGK BPM 7Y. It is also possible with 8Y that is a bit harder. But delivered from us with engines shall be 7Y.

Best regards
Leif Lindamrk
Radne Motor AB

So the question is, what the hec did you meanchon :D

Eli mentionasin nuo kaksi + BPMR7A.... (?! Mutta onko se siis vielä tuotannossa... )  Mutta siis summa summarun: uusissa koneissa vain 8y ja 7y kunnes päättävät taas ilmoittamatta vaihtaa. User Manual kertoo vielä kyllä että alkuperäinen tulppa on ND W22MP-US...

--Jani

raksuilija80

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #77 : 06.01.2012 21:53 »
http://www.elpasoparagliding.com/PPGTechInfo/MiniPlane/HRServiceNotes/WalbroWG8/WG8DisassemblyModWindDrifter.pdf
Nipattomille kalvoille!!
No millehän tasolle suunilleen te sitten hierotte nuo vivut?
PDF:ssä olevaan oletustasoon vai tuohon nipattomalle "korjattuun"?

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #78 : 12.01.2012 23:20 »
Nipaton kalvo tulee ~ samalle korkeudelle suhteessa vipuun, kun sen laittaa eri "väärälle" puolelle tiivistettä(runkoa vasten).
Tiiviste muistaakseni 0.85mm. En osaa muista sanoa laittavatko nipatomakin kantta vasten.


vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #79 : 23.01.2012 23:58 »
Vaikka ketju on Fosaria niin näyttää XON porukkaakin täällä pyörivän.
1.16 Pakokäyrän tulee olla Raket valmiste...
Miten tarkkoja tuon kanssa on tarkoistus olla/on oltu.
Leka on saattanut pudota siihen orkkis käyrän alun päälle ja jousien kiinnitystä on tuunattu, kun orkkis korvat revenneet.
Toinen minkä varmasti tiedän omissa värkeissä olevan poikkeavan on ryyppyläppä, joka on kaasarista revitty huitsin kuikkaan.
Kun tuo reikä on tulpattu pultilla, niin ei taida oikein pitävää tulla vaikka akselinkin jostain löytäisi paikalleen.

Tämä itseä kiinnostaa siltä pohjilta, jos sais aikaiseksi lähteä vierailemaan esim XON:n Lentolan tai Kaanaan kisassa.
Nimittäin OB:sarjalla suunnitelmia poiketa jommassa kummassa noista radoista http://www.facebook.com/pages/OldBoys/142425835853289

Sopivasti, jos sattuisi voisi käydä "treenaamassa" XON:n osakilpailun yhteydessä ja varmaan toisin päin myös?
« Viimeksi muokattu: 25.01.2012 08:20 kirjoittanut vtuonone »

Linksu

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
    • Speed Garage
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #80 : 24.01.2012 11:13 »
Tietysti voi tulla kisaan pirkanmaan fossiilisarjan kisoihin.
tosin tekniikka säännöt on samat kuin xonissa
http://pirkanmaanfossiilit.phpbb.fi/viewtopic.php?f=8&t=4
« Viimeksi muokattu: 24.01.2012 20:19 kirjoittanut Linksu »
Karting moottorien tehonmittausta sekä säätöä.Raket 120 Herkistykset.
info(at)speedgarage.fi
Speed Garage
www.speedgarage.fi

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #81 : 24.01.2012 11:44 »
Vaikka ketju on Fosaria niin näyttää XON porukkaakin täällä pyörivän.
1.16 Pakokäyrän tulee olla Raket valmiste...
Miten p... nussimiseksi tuon kanssa on tarkoistus olla/on oltu.
Leka on saattanut pudota siihen orkkis käyrän alun päälle ja jousien kiinnitystä on tuunattu, kun orkkis korvat revenneet.
Toinen minkä varmasti tiedän omissa värkeissä olevan poikkeavan on ryyppyläppä, joka on kaasarista revitty huitsin kuikkaan.
Kun tuo reikä on tulpattu pultilla, niin ei taida oikein pitävää tulla vaikka akselinkin jostain löytäisi paikalleen.

Tämä itseä kiinnostaa siltä pohjilta, jos sais aikaiseksi lähteä vierailemaan esim XON:n Lentolan tai Kaanaan kisassa.
Nimittäin OB:sarjalla suunnitelmia poiketa jommassa kummassa noista radoista http://www.facebook.com/pages/OldBoys/142425835853289

Sopivasti, jos sattuisi voisi käydä "treenaamassa" XON:n osakilpailun yhteydessä ja varmaan toisin päin myös?

Tota käyrää saa ja täytyykin kyllä vahvistella, että se nyt on ainakin ok. Itseasiassa se ois tarkoitus varmaan lisätä sääntöihinkin juuri siitä syystä että se on selvää kaikille. Tota leka-hommaa on tuntunut käyvän aika yleisestikin (outo homma, miksi ne lekat on sijoitettu ylös ja osuu siihen samaan kohtaan aina). Ite en sitä oikeen tajuu, mutta en ole vielä nähnyt yhtään hylkäystä aiheesta. Tiedän kyllä että katsastajat ei siitä ole oikein tykännyt. Mutta, vahvistus ok, uudelleen suuntauskin ok koska kyllä ne Radnen kappaleet on sellaisia että ei niistäkään ihan aina tiedä mitä niille on tehty.

Toi ryyppyläppä nyt on toi ikuisuuskysymys ja se on kyllä vaadittu toistaiseksi. Voidaan aiheesta taas keskustella sääntökokouksessa... Sen voin ainakin luvata että jos sulla ei sellaista kaasaria ole missä ryyppyläppä on tai sitä ei siihen kiinni saa niin lainaksi varmasti saat toimivan kaasarin että ei ajot siitä kiinni jää.

luigi

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 110
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #82 : 25.01.2012 02:04 »
sulla vtuononen on varmaan vaan yksi kaasari...?     jos säännöt on että ryyppyläppä on paikoillaan, niin se on silloin paikoillaan, vaikka sillä ei suurempaa merkitystä olisikaan.  mikä tässä on niin vaikeeta?

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #83 : 25.01.2012 10:17 »
Palkoa pois nenästä.

Tarkoituksena kai tässä on, että saataisiin yhtenäisempiä sääntöjä kaikkiin sarjoihin ja tuoda esiin kohtia, jotka poikkeaa ja jotka pitää huomioida vieraillessa/selvittää voiko niitä yhdistää. (Ja tuoda myös esille juttuja, joilla voi olla vaikutusta koneen toimivuuteen joko parempaan tai huonompaan)
Esim. ihan sellaisia variaatiota ainakin tulkinnoissa on ollut, että miten rungon ponttoonisääntöä tutkaillaan saako renkaat esim. sateella piilottaa sivuponttonien ja takapuskurin sisään piiloon tai kuivalla työntyä ponttoonien laidasta ulos miten vain?
Rungolla kumminkin saadaan selkeesti enemmän vaikutusta kierrosaikaan kuin koneella konsanaan...

Edit:
Joissain rungoissa voi olla tarpeen vertailla eri puskureita, että saa rungon toimimaan joka kelillä jos renkaat säännön mukaisessa paikassa.
« Viimeksi muokattu: 26.01.2012 09:59 kirjoittanut vtuonone »

Jartsa

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 302
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #84 : 25.01.2012 11:07 »
..... miten rungon ponttoonisääntöä tulkitaan saako renkaat esim. sateella piilottaa ponttonien ja takapuskurin sisään piiloon ...

Eiköhän saa, tuskin tota kukaan vastustaa kun ko kartti sitte todnäk jää varikolle kummit ponttooneissa piilossa...  ;D  ;D  ;D

...mut oikeesti, miks ihmeessä ( ja missä ) sais ? Huhujen mukaan ei edes Töysäs enää 2012. AKK:n sääntöraamattu pätee.

Hiki päässä, järki jäässä ja ämmää konees. Jopa samanaikasesti. Xonsporttia.

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #85 : 16.02.2012 20:31 »
Mielenkiintoista toi tulppa läppä. Ihan kusiuusi mosa ja siinä tuli tämä bmp7a tulppa...?

Mites muuten ton WG10 kaasarin ruuvit pitäis olla noin lähtökohtaisesti?


Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #86 : 16.02.2012 21:59 »
Mites muuten ton WG10 kaasarin ruuvit pitäis olla noin lähtökohtaisesti?


Ihan sama, ällä puoltoista kiekkaa auki ja tyhjäkäyntiruuvia sen verran auki, että käy.

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #87 : 26.02.2012 05:59 »
ups... ;)    ?

Ja suomeksi sama, kiitos?! Pääsee tyhmempikin mukaan keskusteluun.

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #88 : 26.02.2012 15:08 »
Sami se siinä vaan kainosti ilmaisee, että lisä keskustelu aiheesta ei häntä haittaisi. Keskustelua edistää myös se, että ko. kaino ilmaisu nostaa threadin pohjamudista taas huomion keskipisteeksi; up(s)->ylös.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #89 : 26.02.2012 18:03 »
Olikos tuossa aivan ensimmäisessä postauksessa nyt kaikki kohdat fosarisäännöistä? Ajatuksena olisi ajaa ens kesänä ainakin muutama kisa, jossa käytetään fosari sääntöjä pohjana tuolla Lavinnon radalla.
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa


 

Team Laine Verkkokauppa