Kirjoittaja Aihe: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä  (Luettu 97888 kertaa)

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #90 : 26.02.2012 22:43 »
mua vaan kainosti kiinnostaa saanko käyttää tota tulppaa mikä tuli koneen mukana ???

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #91 : 27.02.2012 08:57 »
Lainaus
Olikos tuossa aivan ensimmäisessä postauksessa nyt kaikki kohdat fosarisäännöistä? Ajatuksena olisi ajaa ens kesänä ainakin muutama kisa, jossa käytetään fosari sääntöjä pohjana tuolla Lavinnon radalla.

Lainaus
mua vaan kainosti kiinnostaa saanko käyttää tota tulppaa mikä tuli koneen mukana

Ei kait kannata odottaa mitään virallisia vastauksia keskustelupalsoitoilla. Julkaistut sarjasäännöthän ne on mikä sitten homman kertoo ja niissä ainakin on sitten kaikki kohdat paikoillaan - tosin ainakin Malmin fossiilisarjan säännöt vielä ovat jossain sähköpostin uumenissa eikä sivuilla. Katsastaja on se joka homman hyväksyy ja se lukee vain virallisia säänöjä eikä (välttämättä) Kartingforumia.

BPM7A oli hyväksyttyjen tulppien listalla viimeisessä luonnoksessa koska kaikki ovat sitä mieltä että tehtaalta tulleilla tulpilla pitää saada ajaa. Seuraavat tulpat ovat arvauksen (tiedoksi ei voi kutsua) perusteella tehtaalta mahdollisia: Nippondenso W22MP-US, NGK BPM7A, NGK BPMR7A, BPM8Y ja BPM7Y

Tässä vielä linkki viimeiseen Malmin Fossiilisarjan sääntöluonnokseen joka on lähetetty Keimola FK:lle tarkistusta ja julkaisua varten kuljettajakokouksen palautteen perusteella. Tämäkään ei siis mitään virallista tietoa mutta toivottavasti aika lähellä. Ja, joka sarjassa näissä hommissa valitettavasti pieniä eroavaisuuksia...

http://dl.dropbox.com/u/7503292/fosari-saantoehdotus-2012-w6.pdf



vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #92 : 27.02.2012 11:20 »
Nyt, kun näissäkin sarjoissa saa sytkää säätää linkataampas tännä yksi naapuri sivustolla ollut Proffan juttu mitenkä eri jutut vaikuttaa koneen lämpöihin.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/2437984#comment-12425678

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #93 : 09.03.2012 10:19 »
Nyt, kun näissäkin sarjoissa saa sytkää säätää linkataampas tännä yksi naapuri sivustolla ollut Proffan juttu mitenkä eri jutut vaikuttaa koneen lämpöihin.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/2437984#comment-12425678

Moro,

Sellainen homma sitten että ennenkuin kukaan pistää niitä kiiloja viilaten niin kannattaa odottaa oikeasti että viralliset säännöt tulee julkaistuiksi sarjojen sivuille - ettei tule tehtyä turhaa työtä.

Mulle on soiteltu/mailattu tällä viikolla ja kyselty että kuulemma sytkä ei vapaudukaan Keimolan sarjassa ja tiedänkö mä siitä jotain. En tiedä. Jos näin on järjestäjät päättänyt tehdä niin sitten niillä mennään ja viralliset julkaistut säännöt on ne mitä noudatetaan eikä noi luonnokset mitä mä oon lähetellyt. Noin asiat sovittiin syksyllä, mutta se mitä tulee käyttöön on sitten taas oikeassa maailmassa eri juttu näköjään (ainakin huhujen mukaan).

Jos siis on kiirusta tehdä esim. koneremonttia, niin soitelkaa järjestävälle/järjestäville kerhoille ja kannustakaa että viralliset säännöt saataisiin julkaistuksi mahdollisimman pian.

--Jani

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #94 : 15.03.2012 18:09 »
Mittailin tänään palotilaa kaapista löytyneellä käyttämättömällä 10ml mittaruiskulla. Tuli siinä sitten moottorin vieressä ihmeteltyä, että mistä kohtaa tuo mittaruiskun määrä katsotaan. Nestepinnan tasosta vai sitten männän tiivisteiden välisesstä kohdasta, joka sattuis hyvin yhteen viivojen kanssa? Ensimäisellä tavalla tuli reilusti yli ja jälkimmäisellä tavalla jäi vielä vähän pelivaraa. Jos täältä ei löydy vastausta niin täytyy marssia apteekkiin  :D.

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #95 : 01.04.2012 11:25 »
Mulle on soiteltu/mailattu tällä viikolla ja kyselty että kuulemma sytkä ei vapaudukaan Keimolan sarjassa ja tiedänkö mä siitä jotain. En tiedä. Jos näin on järjestäjät päättänyt tehdä niin sitten niillä mennään ja viralliset julkaistut säännöt on ne mitä noudatetaan eikä noi luonnokset mitä mä oon lähetellyt. Noin asiat sovittiin syksyllä, mutta se mitä tulee käyttöön on sitten taas oikeassa maailmassa eri juttu näköjään (ainakin huhujen mukaan).
Tuo kelkka tainnut kääntää suuntaa vielä kerran vai kuinka tuota tulkittava? (http://www.keimolafk.com/fossiili_saannot.htm 1.6 Sytytyksen ennakko vapaa)

PS:Yksikään sarja, jonka sääntöjä tässä lukaisin OB, Fossiili tai Xon ei ole korjannut kuviinsa männän tapin paikassa olevaa virhettä, jota Samppa tuonut monesti esille. Vai saako nykyisellään jostain tuon mitan mukaisia mäntiä?

« Viimeksi muokattu: 01.04.2012 11:29 kirjoittanut vtuonone »

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #96 : 01.04.2012 12:40 »
Tuo kelkka tainnut kääntää suuntaa vielä kerran vai kuinka tuota tulkittava? (http://www.keimolafk.com/fossiili_saannot.htm 1.6 Sytytyksen ennakko vapaa)

Niin.. Sitä mäkin tässä olen pähkäillyt. Kerro sä miten tuon tulkitsisit?  Sytytksen ennakko on vapaa, mutta mitään ei saa työstää.

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #97 : 02.04.2012 20:52 »
Kerro sä miten tuon tulkitsisit?

Sanotaanko, että onneksi ei tarvitse tulkita, kun ko. sarjaa ei ajele, joskin nyt voi olla, että pitää pesiä työn puolesta ennen jussia Hki ja saattaa olla, että ihan mielenkiinnosta vois radallakin käydä rissan katkua nuuhkimassa. (Tyhjää kuskin slottia, jos löytyy niin toki vois käydä hätäapuna radallakin)
Tällainen sääntöteksti varmaan kaikkein "tyhmin". Nyt jengi siirtelee sytkää mahdollisimman luovin ratkaisuin (oikeesti joillekin koneille vakio kiilan sytkä on paras) sytkän kiinnitys ruuveja tuunaamalla tai kampiakselin kolon paikkaa muuttamalla täytöhitsaus tai muu vimpulointi. Eli joko kokonaan vapaaksi tai tarkennuksi noihin kikkailuikin. Ihan vasta näin koneen, jossa sytkää oli siirretty laajentamalla puolan pultin reikiä. Tämä kaiken lisäksi koneessa ja sarjassa, jossa kiilan vois jättää ihan laillisesti vaikka pois ja hoitaa tuolla vauhtipyörällä sytytysksen ihan miten tahtoo.

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #98 : 03.04.2012 19:47 »
No heitäs nyt säkin Samppa jotain sanallista kommenttia peliin kun noita kuitenkin aina joskus katsastat.   

Miten itse katsastusmiehenä mittaisit esim. kiilan, kun siitä ei ole mitään mittapiirustusta?  Käytetäänkö verrokkiosaa? Jos käytetään, niin montako verrokkiosaa pitää mitata, että ollaan varmoja, ettei jonkun mittainen kiila ole tullut tehtaalta sellaisenaan? (vrt. montako mäntää tarvitsee mitata voidakseen poissulkea mahdollisuuden että radnelta on tullut sellainen vuosien aikana :) )

Jos sytkää ei saa säätää, niin tässä saavutettiin nyt vihdoin kauan tavoiteltu tulppien yhtenäistäminen xoncupin kanssa, ja samalla mentiin säännöissä kauemmas kun siellä kiilan viilaaminen ym. sallittiin.

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #99 : 04.04.2012 10:17 »
No heitäs nyt säkin Samppa jotain sanallista kommenttia peliin kun noita kuitenkin aina joskus katsastat.   

Miten itse katsastusmiehenä mittaisit esim. kiilan, kun siitä ei ole mitään mittapiirustusta?  Käytetäänkö verrokkiosaa? Jos käytetään, niin montako verrokkiosaa pitää mitata, että ollaan varmoja, ettei jonkun mittainen kiila ole tullut tehtaalta sellaisenaan? (vrt. montako mäntää tarvitsee mitata voidakseen poissulkea mahdollisuuden että radnelta on tullut sellainen vuosien aikana :) )

Toivottavasti tosiaan järjestävä taho tota selkeyttää koska tuo eroaa nyt aika paljon siitä mitä syksyllä kokouksessa sovittiin ja mitä paperille oli valmiiksi kirjoitettu.

Toisaalta, jos haluan hakea tästä positiivisia puolia niin on hyvä että järjestävä taho noudattaa tässä omaa kantaansa ja visiotaan mihin sarjaa pitää viedä. Näin meille kilpailijoille jäisi vain toi kilpaileminen ja järjestäjä takaa sääntöjen oikeudenmukaisuuden. Mutta, ne säännöt kyllä pitäisi olla selkeät ja selkeästi kirjoitettu että ei sitten vaan tulisi niitä turhia hylkäyksiä. Sitä ei oikeasti kukaan halua.

Lainaus
Jos sytkää ei saa säätää, niin tässä saavutettiin nyt vihdoin kauan tavoiteltu tulppien yhtenäistäminen xoncupin kanssa, ja samalla mentiin säännöissä kauemmas kun siellä kiilan viilaaminen ym. sallittiin.

Ei ne vieläkään samoja taida olla, mutta on siellä tosiaan nyt yksi tulppa millä voi ajaa molemmissa sarjoissa...

Eikä sitä sytkääkään oo pakko mennä säätämään vaikka se mahdollisuus on annettu. Missään ei lue että se menis kovempaa niin.

Huh, onneks noi radat kohta aukee niin pästään ajaa...

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #100 : 05.04.2012 17:18 »
Kiitoksia infosta. Kaikki keinot alentaa motin lämpöjä on plussaa, näkyy ehkä aavistuksen verran kierrosajassa mutta paljon kauden lopussa pankkitilillä

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #101 : 05.04.2012 19:11 »
Noihin lämpöihinhän vaikuttaa paljon myös se mitä poltetaan. Kannattaa lukaista se aikaisempi linkkaus.
Täällä forumissa ~samaa asiaa.
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,1595.msg23001/topicseen.html#msg23001

Rska

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #102 : 06.04.2012 10:20 »
Vois olla paras ja (helpoin) ja (laillinen) keino parantaa noita tehoja pakastaa polttoaineet.Ei ne siellä tankissa niin nopeasti lämpene että suurin hyöty jäisi saavuttamatta. ;)

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #103 : 06.04.2012 10:37 »
Sieltähän se ratkaisu tuli. Nyt vaan jokainen hiilihappojää sammiot kainaloon varikolle.
Samalla toki säilyy jäätelötkin kylmänä
http://murobbs.plaza.fi/yleista-keskustelua/446850-mista-kuivajaata.html
 8)

PS:Tuohon listaanhan mitä, miten pitää varmaan lisätä vielä, että missä :)

PS2:Tokihan noilla löpön ja ilman lämpötiloilla paljonkin vaikutusta(siksihän esim. suuttimiakin hipistellään kelin mukaan)
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,10429.msg38881.html#msg38881
« Viimeksi muokattu: 14.04.2012 23:35 kirjoittanut vtuonone »

Rska

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #104 : 06.04.2012 11:34 »
Tota polttoaineen pakastamista käyttää jotkut jokkismiehetkin!,mukana olleena mitenkään väheksymättä lajia,miksei kartingporukka??.Ehkä Sami wanhana Formulamiehenä vois antaa tohon katu-uskottavan kommentin ;D

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #105 : 06.04.2012 13:16 »
Taitaa kuitenkin olla helpompaa pitää kaasarin pop-off paine sopivana ja varmistaa että systeemissä ei ole ilmavuotoja  ::)

Hienosäädön voi toki tehdä laittamalla sopivasti kuivajäätä imuilmanvaimentimeen ja kylmäkallen tankkiin  ;D

Ja pakari kannattaa esilämmittää pilleillä hehkuvaksi ennen erää  ;D
« Viimeksi muokattu: 06.04.2012 13:18 kirjoittanut Tero »

Rska

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #106 : 06.04.2012 15:31 »
On siitä hei kuumalla kelillä hyötyäkin,mut viileällä hyöty on lähinnä psykologinen mikä on ehkä vielä parempi viritys ;D ja toi kitkahan se tehojen pahin vihollinen on.

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #107 : 06.04.2012 17:24 »
Kitkapa hyvinkin.
- auton on kuljettava suoraan.
- Kunnossa olevat ketjut ja rattaat.
- Hyvä ketjurasva.
- Kytkinkin pitää olla kunnossa.

ja sit tietysti päätä rattiin :)

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #108 : 07.04.2012 22:44 »
Jokainen voikin sitten miettiä ostaako kesää varten esim. uudet laakerit takaakselille ja laadukasta rasvaa vai samalla rahalla kuivajäätä.
Tero muuten imuänkkäriin tuota ei kannata ainakaan tunkea, koska ei se kone hiilidioksiidia polta. En ainakaan tiedä konetta, joka yhteyttäisi.

Eli joku propelipää vois tuuunata seuravanlaisen virityksen ;D
Lämmöneristeestä änkkärin ympärille boksi siihen väliin kuivajää(tuota jäätähän taitaa saada rakeina helppo täyttää) ja normi boksi sisään.
Haituva CO2 sitten kannattaa toki ohjata vaikka putkella suoraan perässä tulevaa kohtia, että sillä olisi vähemmän O:t tarjolla ja taas saadaan etua ;D
PS:Muistakaa käyttää lämpöhanskoja tuon jään kanssa, että ei kädet "pala".

Rska

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #109 : 08.04.2012 11:59 »
Sorry laiskuudesta ei oo kiinni vaan ajanpuutteesta.En oo tota Raketilla kokeillut eräällä toisenmerkkisellä kartingmoottorilla kylläkin.Testasin sitä niin että paljonko max kierroslukujen keskiarvo oli n.30:n asteen helteessä lämpimän ja viilennetyn polttoaineen välillä. Ero noin 100 kierrosta,joten ei niin merkittävä harrastekisoissa kun ottaa tuon ilman lämpötilan huomioon.Mutta henkinen yliote kanssakilpailiasta (kun ei piilottele omituisia tekemisiään) saattaakin olla sitten ratkaisevaa. :o

Jarzki

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #110 : 05.01.2013 18:17 »
Moi!


Olisin menossa KartKingiä ajamaan kesällä, mutta nämä säännöt ovat "hieman" epäselvät. Olen tilaamassa jo hyvissä ajoin osia autooni ja tällä hetkellä pähkäilen renkaita, mutta tämä sadekelin rengasohje on hieman erikoinen. Voisiko joku auttaa.

"Renkaat: Vega SL8 / Sadepyörät Dunlop, kysy Mikolta"

Jarzki

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #111 : 05.01.2013 18:21 »
vähän tuli nyt kyllä väärään paikkaan tämä...  :P

vpy

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 69
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #112 : 05.01.2013 19:42 »
Tarkoittaa, että Mikko myy Dunlopit paikan päällä. Ovat jotain vanhaa erää jota se myy edullisesti.
Vegat voi hommata muualtakin...

ziiz

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 162
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #113 : 05.01.2013 21:14 »
Olen hankkimassa R120 konetta ensi kesäksi, mistä tiedän että kone vois olla kilpailukykyinen,eli mitä siitä koneesta pitäs tietää ja tsekata. Mistä voi esim. päätellä onko tehot tallella ja toimiiko kytkin jos ei pääse koeajolle?
« Viimeksi muokattu: 05.01.2013 21:17 kirjoittanut ziiz »

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #114 : 05.01.2013 22:12 »
Ei voi päätellä mistään. Osta uusi ja sekin valmiiksi laitettuna. Sitte ei jää jossiteltavaa :)

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #115 : 06.01.2013 02:09 »
Olispa noin simppeliä kuin Olpe sanoo, mutta kun ne uudetkaan ei aina kulje...

Joka tapauksessa se on totta, että koneesta on päällepäin lähes mahdoton tietää onko se kilpailukykyinen. Moottoreita herkistellyt pystyy ehkä arvioimaan purkamalla koneen ja mittailemalla, mutta oman kokemukseni mukaan aina nuokaan arviot eivät osu oikeaan.

Ainoa takuuvarma tapa saada kilpailukykyinen kone on ostaa kisoissa voittajakone suoraan katsastuksen jälkeen (ennenkuin se käy esim. peräkärryssä piilossa vaihtumassa :) ).   Toisiksi paras vaihtoehto lienee etsiä joku luotettavana pitämäsi henkilö, jolta voit ostaa kisakoneen keskinäisen sopimuksen perusteella.  Itse esim. olen myynyt kisakoneeksi joskus moottoreita sellaisella sopimuksella, että saa testata, ja jos ei ole ekoissa testeissä nopeampi kuin oma nykyinen kone, voi palauttaa ja saa rahat takaisin.  Tuon pidempiä takuita ei varmaan kukaan anna, koska kone on aika helppo rikkoa racing-tilanteessa :)

Tai sitten käytät Jarkolla dynossa:  http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,12413.msg46318.html
« Viimeksi muokattu: 06.01.2013 02:17 kirjoittanut astro »

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #116 : 06.01.2013 16:53 »
Koneessa yksittäisistä osista tärkein on kaasari.
Meilläkin yksi kone, joka toiselta tiimiltä ostettu roskana. Sopivasti säädetyllä kaasarilla olikin voittajapeli.

Kassarin toimimattomuus voi hyvin ~minuutin kierroksella aiheuttaa 1s eron.
Toinen, josta voi 0.5s helposti tulla on rengaspaineet.
Ainakin viime kesän viileällä kelillä SL8 sai aikaan tuollaisen eron pelkillä rengaspaineilla leikkiessä.
Eli 1.5s kärkeen voi periaatteessa tulla ihan vain parista pikkujutusta.

Eli aina kannattaa olla 2-kaasaria mukana laitettuna, että jos kiekka-aika on oudon hidas voi helposti testata onko vika kaasarissa.
Fosarissa välitys on tietääkseni kiinteä, mutta monessa muussa R120 sarjassa ratas on vapaa esim tuolla Kartking:ssä.
Töysän radalla esim eri koneet menee nopeiten eri rattaalla väliltä 83-88 löytyy se paras omalle mosalle.

Kytkimen nyt näkee pällepäin onko ok kello. Jos pyöritettäessä lieppaa kuin juopon kävely, tai on ihan silmin nähtäviä halkemia, niin kandee vaihtaa.
Menee mainokseksi, mutta originaalin tilasta kannattaa käyttää suomalaista versiota http://www.rossi-racing.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=21_25_46&products_id=448&osCsid=df21c23fb5ae6f40631579be4fec526f Itse kytkimessä, jos jouset on kuluneet ohueksi niin ne kandee vaihtaa kanssa. Isoin haitta tuossa, jos jouset löystyneet on, että nappaa tyhjäkäynnillä kiinni ja auton käynnissä pito on hankalaa. Ajossa palat ovatkin oikeastaan koko-ajan kiinni kellossa.
« Viimeksi muokattu: 07.01.2013 10:46 kirjoittanut vtuonone »

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #117 : 08.01.2013 10:13 »
Joo, kaasari pitää olla kunnossa, kuten rengaspaineet ja muutkin säädöt, mut ei ne tee hitaasta koneesta nopeaa. Myös hyvän ja huonon koneen välillä voi olla sekunnin ero vaikka ajaisi samalla kaasarilla. Esim. kiero kampiakseli jarruttaa tosi paljon, eikä sitä näe päällepäin mitenkään.

Suosittelen myös tuota suomimallin kytkinkelloa siinä vaiheessa kun edellinen alkaa halkeilla.


vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #118 : 08.01.2013 13:53 »
Myös hyvän ja huonon koneen välillä voi olla sekunnin ero vaikka ajaisi samalla kaasarilla.
Tarkoitat tässä varmaan kunnossa olevan ja ei niin kunnossa olevan koneen välillä.
Ettei jää kuva, että jossain on ihmekoneita, jolla saa 1s pois ajasta.
Joku 1/4s ero noilla hyvillä ja huonoilla koneilla voi olla ihan oikeasti, jota ei saa pois otettua.
Siis, jos koneet on kunnossa(+säädöissä) ja ratas+putki+kaassari kombinaatio kohdillaan ko koneelle.
Vakioratastuksella ero voi toki olla pikkaisen isompi.
Tuohon settiin melkein voisi lisätä kuskin.
Joskus vaan on niin, että kun vaikka kuinka 2 kuskia kuinka ajelee niin toiselle se paras kone voikin toiselle olla se huonompi.

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120cc fosari mosasäännöt selitettynä
« Vastaus #119 : 08.01.2013 14:48 »
Tarkoitat tässä varmaan kunnossa olevan ja ei niin kunnossa olevan koneen välillä.
Ettei jää kuva, että jossain on ihmekoneita, jolla saa 1s pois ajasta.

Sellasia koneita ei varmasti ole, joilla saat nopeimpien tiimien ajasta sekunnin pois. Mutta sellasia koneita on, jotka on 1s hitaampia kuin nopeimpien tiimien koneet, vaikka olisi vastikään huollettu.  Eikä varmasti näy päällepäin, sitä kun tässä alunperin kyseltiin.

Ei noin huonoja koneita ole toki paljoa ja monet koneet saa kulkemaan kun ne käyttää huollossa. Mutta ajattelin vaan kommentoida, ettei jää kuva, että vaihtamalla huonoon koneeseen kaasarin saa 1s pois ajasta.


 

Team Laine Verkkokauppa