Kirjoittaja Aihe: Kuinka kevyksi rungon voi saada?  (Luettu 10461 kertaa)

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Kuinka kevyksi rungon voi saada?
« : 08.01.2012 13:16 »
Noita kartteja on pyörinyt useita, mutta nyt olisi tarkoitus etsiä mahdolliismman kevyt kombinaatio aikuisharrastesarjaa varten. Olen nyt muutaman välivuoden jälkeen ilmeisesti kokoamassa tiimin kasaan (vanhoja ja isoja jässiköitä). Koska meidän pikkuisten elopaino vaihtelee välillä 90-100 kg, pitäisi etsiä runko/osakombinaatio, jolla kartin painon saisi minimiin. Koska meillä körmyillä on sen verran painoa, niin ainoaksi järkeväksi vaihtoehdoksi katson 32 mm runkoputken. Tähtäimessä olisi alle 60 kg kuivapaino R120 mosallla.

Ajatuksia:
- Hiilikuitupohja
- Mg navat, moottoripukki, vanteet
- Penkki? Hiilikuitujakkara lienee karmean hintainen
- Kevyet jarrut piparkakkulevyllä
- Eipä ole tullut punnittua koskaan katteiden painoja...
- Kevyt runkomerkki/malli, mikä?

PS. Äijistä ei voi saada grammaakaan pois!

75 JJ

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 21
Vs: Kuinka kevyksi rungon voi saada?
« Vastaus #1 : 08.01.2012 14:12 »
OLI ITELLÄ PAINO NOUSU ONGELMIA EI MIKÄÄN MUU AUTTANUT KUN OSTIN SAKSANSEISOJAN NIIN SE KYLLÄ RUOSKII ÄIJÄN ULOS ILTASELLA, ETTÄ SE ON PUPPUA ETTEIKÖ ÄIJISTÄ KILOT LÄHDE

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Kuinka kevyksi rungon voi saada?
« Vastaus #2 : 08.01.2012 14:27 »
OLI ITELLÄ PAINO NOUSU ONGELMIA EI MIKÄÄN MUU AUTTANUT KUN OSTIN SAKSANSEISOJAN NIIN SE KYLLÄ RUOSKII ÄIJÄN ULOS ILTASELLA, ETTÄ SE ON PUPPUA ETTEIKÖ ÄIJISTÄ KILOT LÄHDE

JOO, IHAN HYVIN KUULUU, entäs itsellä?! Kyse ei ole siitä, ettei äijistä lähtis, äijät ei vaan viitsi.  ;D

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Kuinka kevyksi rungon voi saada?
« Vastaus #3 : 08.01.2012 14:51 »
Seuraava on pahoinpitelyä, mutta jos on pakko vähentää painoa. Jos epäilet turvallistuutta, älä tee:

Tietyntyyppisistä sivukatteista voi leikata alta muovia pois ja/tai porata reikiä, jotta kevenee. Poista kaikki pulttikiinnikkeet ja raudat, mitkä voit ja korvaa esim rattikatteen kiinnitykset nippusiteillä jos niissä on metalliset pikalukot tms Lyhennä pultit ylimeneviltä osiltaan.

 Jollet tarvitse esim. Takajäykkäriä,poista sen kiinnitysulokkeet rälläkällä rungosta. Jollei ole pakko älä käytä jäykkäreitä (600-800g lisäpainoa)

( edit) Ei teippejä.

 Katso, mikä on tarvitsemasi maksimileveys takana ja lyhennä taka-akselia vähän alle navan ulkoreunan.

Kevyin saatavilla oleva ajopuku ja kypärä, samoin kengät.

Myös porkkana- ja kasvispainotteinen ruokavalio muutama kk ennen kautta vähentää ongelmia ja kevennyskuluja. ;)

« Viimeksi muokattu: 08.01.2012 23:20 kirjoittanut DSMarko »
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Kuinka kevyksi rungon voi saada?
« Vastaus #4 : 08.01.2012 15:13 »
Myös porkkana- ja kasvispainotteinen ruokavalio muutama kk ennen kautta vähentää ongelmia ja kevennyskuluja. ;)


Epäilemättä, mutta aion ottaa haasteena rungon saattamisen mahdollisimman kevyeksi. Kuitenkaan runkoon en rälläkkää aio käyttää ja muutoinkin kartin täytyy pysyä täysin kisakuntoisena.

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: Kuinka kevyksi rungon voi saada?
« Vastaus #5 : 08.01.2012 16:14 »
Kevyimmän ja painavimman ison rungon painoero vakio-osilla on n. 4 kg. Kevyin 32:n on Sodi SR5, nykyisin pelkkä SR. Painavimmat ovat CRG/ Maranello, painoero tulee suurelta osin katteista. Alle 60 kg:n et pääse kestävyyttä heikentämättä. Helpot painonalennuskohteet ovat:

- Kolmas taka-akselin laakeripukki ja laakeri (50/90) -1,5 kg, (50/80) -1 kg
- Hiilikuitupenkki - 1kg
- Hiilikuitupohjalevy (flex) -1,5 kg
- Tankki lähes tyhjänä ajaminen jopa -3 kg

Magnesium- navat, laakeripukit sekä moottoripukki saattavat olla jopa painavampia kuin alumiiniset, eri valmistajilla on eri käsitys siitä mitä magnesium on. TK- Kartingissa olen saanut niin hyvää palvelua, että on saanut mitata vanhojen ja uusien osien painoja.

Niin ja jos olet kerran hommassa tosissasi, googleta englannista pulttikauppa, saa kaikki pultit, aluslevyt ja mutterit titaanisena, yhden kartin kaikki ruuvit maksavat noin 400 euroa. Tällä lähtee myös varmasti joku sata grammaa.

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Kuinka kevyksi rungon voi saada?
« Vastaus #6 : 08.01.2012 16:45 »
Kuten em. Esimerkki titaaniruuveista kertoo, kartin painon vähentäminen on kallista. Porkkanat ovat puolestaan edullisia.  :) Siksi meidänkin kuski katsoo mitä syö uuden vuoden ja joulun välillä, mutta syö ihan mitä haluaa joulun ja uuden vuoden välillä.

Tuo minun esimerkkini rungon keventämisestä äärimmilleen kun magnesiumitkin on jo käytetty on vähän extremeä ja enemmän hätäratkaisu. Tarkoitus on siinäkin kuitenkin pitää runko edelleen ehjänä ja toimivana. Irrotetut kiinnikkeet voi lopuksi palauttaa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Kuinka kevyksi rungon voi saada?
« Vastaus #7 : 08.01.2012 16:55 »
Käyn kipaisemasta jostain rungon ja katsotaan, kuinka paljon painoa saa järkevästi pois. Informoin tuloksista...

PS. Titaaniruuveja en osta!

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Kuinka kevyksi rungon voi saada?
« Vastaus #8 : 08.01.2012 17:46 »
PS. Titaaniruuveja en osta!
Näppärä poraa pylväsporakoneella normiruuvit ontoksi.
Lyhyet vs. pitkät takanavat kanssa tulee paino eroa eli akseli jäykkyydeltään sellaiseksi, että voi vetää snadeilla takanavoilla.
Takapuskureista metallinen selkeästi kevyin.
Myös ratas-/jarrulevy keskiöissä on painossa eroa.
« Viimeksi muokattu: 08.01.2012 17:51 kirjoittanut vtuonone »

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Kuinka kevyksi rungon voi saada?
« Vastaus #9 : 08.01.2012 23:15 »
maali putkesta ja teipit muoveista pois...
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Kuinka kevyksi rungon voi saada?
« Vastaus #10 : 08.01.2012 23:34 »

Vaihda kaikki 13mm avaimella kääntyvät mutterit 10mm mallisiksi.
(kuparinväriset, esim Freelinen navoissa käytettävät)

Homman Pitää Olla Hauskaa

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Kuinka kevyksi rungon voi saada?
« Vastaus #11 : 09.01.2012 00:29 »
RedBull antaa siivet ;-)

Epäilen vahvasti että olette pelkkää lihasta ;D

Musta vähän tuntuu ettei toi ruokapuoli ole mikään ongelma, vaan se juomapuoli.
Tässä miten hoidin pois 18kg (100kg ->82), projekti kesti kaksi vuotta, mutta kannatti.
Tämä ei vaadi muuta kuin itsekuria.

1. Kaupasta ei osteta mitään mitä napostellaan iltasella, vaikeeta syödä sitä mitä ei ole jääkaapissa. Ostoslistaan kirjoitetaan myös mitä EI saa ostaa.
2. Pääruoka ei saa ylittää lautasen puoltaväliä, toiseen puoliskoon salaattia, jos otat jälkkäriä, et ota leipää.
3. Ajatusmalli että ruoka on energiaa, sitä otetan vain sen verran niin että pärjätään seuraavaan kertaan.
4. Ruokaostoksille ja herkuille budjetti, esim vain 500g juustopaketti kuukaudessa, sipsipussi,  6 kaljaa kuukaudessa ;D jne.
5. Raskaan (rasvaisen ) ruoan kanssa ei makeaa (limua, viiniä, olutta), sokeri sitoo rasvan kehoon. Sokeri on liikkuvan ihmisen energiaa.

Katteiden  teippitarrat pois, vanhanmallinen katesarja. Aramidipenkki, kuluneet renkaat, lyhyt ketju, vanhanmallinen imupönttö, pieni tankki, lyhyt putken holkki, pelkät kalsarit ajopuvun alla. 30mm runko on kestänyt ennenkin, miksi ei enää.  Pari treenipäivää viikossa (= poissa jääkapilta).

Kropasta lähtee kevysti kilo kuukaudessa, ja sitten kun yhdistät vielä noi runkokevennykset niin pian huomaat että ostelet lyijyä kaljan sijaan.
Ja on noita Fossarikisoja voitettu 180kg painoisenakin. Paikkaat ranteella, mutta sitten pitää treenata.

 
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

jahnu

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 51
Vs: Kuinka kevyksi rungon voi saada?
« Vastaus #12 : 09.01.2012 10:01 »
Ja ennenkuin viiltelet katteet aivan palasiksi ota selvää minkä säännön mukaiset katteet pitää ko sarjassa olla. Ettei tule ikävää ylläriä keväällä. Katos kun yleis säännän mukaan katteita ei sää leikellä. Paitsi syylärin takia ja se on R satakakskymppisessä aika pieni
menee ne lujaa

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Kuinka kevyksi rungon voi saada?
« Vastaus #13 : 09.01.2012 14:33 »
Ja ennenkuin viiltelet katteet aivan palasiksi ota selvää minkä säännön mukaiset katteet pitää ko sarjassa olla. Ettei tule ikävää ylläriä keväällä. Katos kun yleis säännän mukaan katteita ei sää leikellä. Paitsi syylärin takia ja se on R satakakskymppisessä aika pieni

Kuten sanoin, runko pidetään sääntöjen mukaisena. Pitää käydä jossain vaiheessa puntaroimassa katteiden painoja paikallisessa kartingputkassa ja samalla voisi heitellä muitakin osia vaa'alle.

Kun nyt tästä kehon massojen hallinnasta on herännyt enemmänkin keskustelua, niin voisi sano ettei tuosta 100 kiloisesta saa läskiä irti ja lihaksista se ei aio luopua. Me muut ollaan vaan ihan muuten massakuurilla...

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Kuinka kevyksi rungon voi saada?
« Vastaus #14 : 09.01.2012 15:12 »
Eihän tämä edes ole paha tilanne, ainakaan mun mielestä. Alkuun olin toki sitä mieltä, että äijät lenkille :D. Mutta jos saatte sen kartin painamaan lähelle sitä 60kg kuivana niin sehän on hyvä. 90kg jannulla varusteet, bensat yms. niin ollaan siinä 160kg yhteispainossa ja 100kg kaverilla mennään sitten vähän yli   ;D.
Pahempi tilanne on jos, kuskit painais +-70kg. Siinä saa pultata lyijyä runkoon urakalla :D.

ÄsLaihomäki

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 607
    • ÄssäLaihomäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
Vs: Kuinka kevyksi rungon voi saada?
« Vastaus #15 : 11.01.2012 09:00 »
Muiden jo esitettyjen hyvien ideoiden lisäksi tuli mieleen pari juttua mistä saa jotain grammoja vielä pois. Mulla nyt ei kyllä oo ikinä ollu ylipainon kanssa ongelmaa näiden laitteiden kansssa, mutta käytössä oli hetken aikaa yksi runko joka oli käynyt edellisellä omistajalla kunnon kevennyskuurin. Sivuponttoonien keventäminen olikin jo esitelty, siinä oli Freelinen ponttoonit sahattu alapuolelta auki, mutta myös rattikatetta oli kevennetty. Porakoneella oli kevennetty ainakin etuponttoonin pohjaa (mitä en välttämättä suosittele kestävyyden takia) ja etu- sivu- ja rattikatteiden kiinnikkeitä. Voi olla että penkin lisätukiakin oli porailtu, jos niitä siis on pakko edes käyttää. Osien kestävyys ja toimivuus kannattaa tietty pitää aina mielessä niitä keventäessä. Rattikatteen alapintaan porakoneella tehdyt ehkä puoli milliä syvät kevennykset menivät jo hifistelyn puolelle.  ;D
^Tietoa 3% Varikkohuhuja 14% Harhaanjohtamista 83%

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Kuinka kevyksi rungon voi saada?
« Vastaus #16 : 27.04.2012 21:25 »
No saikos Slowfly pelin niin kepeeksi(kuinka kepeäksi ja millä modauksilla), että on OB kahinoissa mukana kauden alkaessa?
« Viimeksi muokattu: 27.04.2012 21:29 kirjoittanut vtuonone »

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Kuinka kevyksi rungon voi saada?
« Vastaus #17 : 28.04.2012 07:09 »
No saikos Slowfly pelin niin kepeeksi(kuinka kepeäksi ja millä modauksilla), että on OB kahinoissa mukana kauden alkaessa?

No sanotaako että on vaiheessa. Kun ei tuosta jässikkäporukasta ole ottanut selvää ajetaanko vai ei ja omakin mielenkiinto asiaan on ollut hiukkasen hakusassa, niin ainoa mitä olen tehnyt, on rungon osto (vanhahko Birel). Voi olla että laitan tähän jonkin taagi-koneen kiinni ja ajelen pelkästään omaksi huviksi.


 

Team Laine Verkkokauppa