Kirjoittaja Aihe: Raket 120:n kampiakseli  (Luettu 16882 kertaa)

vpy

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 69
Raket 120:n kampiakseli
« : 21.02.2012 11:59 »
Yritin oikoa r120:n kampiakselia, mutta onnistuin murjomaan kampiakselin kierommaksi kuin olikaan.
Alkuun näytti hyvältä, kun toinen puoli oli 3/100 ja toinen liki nollaa, mutta sitten homma karkasi käsistä.

Onko kellään kokemuksia minkä verran Radnelta uutena ostetuissa kampiakseleissa saattaa olla heittoa?
Kun kukaan ei ole vastannut ostoilmoitukseeni, alan jo harkita uuden kampuran ostoa.

Aloittaessani "oikaisua" heitot oli 3/100 ja 3,5/100. Nyt ne alkaa olla jo kymppejä.

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120:n kampiakseli
« Vastaus #1 : 21.02.2012 13:45 »
Varmaan kokeneemmat moottoriwelhot täydentää (Pensala ainakin tietää), mutta käsitykseni mukaan tuo sinun lähtötilanteesi voi olla ihan normaali Radnelta uutena tullut akseli.

Eli jos ostat uuden, niin kannattaa sitten vielä käyttää se jollain joka osaa suoristushommat.  Ehkä kannattaa kysyä saisiko tuosta murjomastasikin tehtyä vielä ehjän?  Ymmärtääkseni pelkkä kampuran oikaisutyö karting-liikkeessä on parin kympin luokkaa.

vpy

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 69
Vs: Raket 120:n kampiakseli
« Vastaus #2 : 21.02.2012 14:23 »
Laitoin jo Pensalalle ja yhteen toiseen paikkaan kyselyä, mutta taitaa ihmiset olla talviloman vietossa.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Raket 120:n kampiakseli
« Vastaus #3 : 21.02.2012 19:38 »
Terve.

Istu ja mieti hetki miten voimat kulkevat (mistä pidät kiinni ja mihin kohtaan napautat) ja myös mitä suuntaa heittokellolla mittaat, niin kyllä se hetken päästä aukeaa kuinka siitä tulee suora. Kymppienkin heitolla oleva kyllä suoristuu.
Menee mullakin aina silloin tällöin väärään suuntaan.  :P

Aikoinaan kun R120:sellä täristelin kilpaa, niin alle 2 satkun heitolla en lähtenyt edes radalle. Radnelta tuo on hyvinkin voinnut tulla juuri tuollaisena.
"Oikeet" kilpamoottorit tuleekin sitten suorina tehtaalta.  ;)
Kartingliikkeessä tai esim Pensalalla kampuran oikaisu ei montaa kymppiä maksa.

Nimimerkillä: Kuparimoskalla ranteeseen.
 ;D
Homman Pitää Olla Hauskaa

vpy

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 69
Vs: Raket 120:n kampiakseli
« Vastaus #4 : 21.02.2012 21:24 »
Oppirahoja makselen. Bilteman kelloihinkin meni 40 €.

Sunnuntaina hakkasin sitä pari tuntia koloille timpurin vasaralla ja vielä tänään kupari- ja messinkitangoilla vähän lisää kieroon.
Nyt heitot on kympin ja viidentoista paikkeilla.

Yritin avata ja supistaa ja kiertää limppuja, mutta ei siitä mitään tullut. En keksinyt millä logiikalla ne olis voinut saada kohilleen.

Koemielessä lähetän sen Sami sulle, vaikka luulenkin, ettei siitä enää kalua tule.

Uudet tuntuu olevan niin kalliita, ettei haittaisi vaikka se onnistuisikin.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Raket 120:n kampiakseli
« Vastaus #5 : 21.02.2012 22:02 »
Edit: Markulla on aina ollut herkkä pylly...siksi sillä on pitänyt olla nolla-akseli. ;D ;D
pientä tarkennusta, ettei tule väärinkäsityksiä: rihtaamattoman kampuran tärinä voi aiheuttaa herkille pyllyn kuumottamista ja siihen auttaa joko rihtaus ja apteekista ostettava salva (bepanthen)

Ennemminkin nielu joka kutisee kuivaksi, ja takerteleva omenahissi pyrkii nostamaan aamupuurot pleksiin. Tämä jo jonkin verran kasvattaa kokonaiskierrosaikaa kovemmillakin kuskeilla. (Tiimin edellis illan baarikierroshan ei tähän vaikuttanut  ::) ) Ja syöhän se ylimääräinen pärinä energiaakin, tosin siirtyy mukavasti penkinlämmittimeksi.  ;D

Nyt olikin loistavat hiihtokelit.  :)

Homman Pitää Olla Hauskaa

vpy

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 69
Vs: Raket 120:n kampiakseli
« Vastaus #6 : 25.02.2012 11:06 »
Tälle tarinalle tuli Pensalan ansiosta onnellinen loppu:

http://www.youtube.com/watch?v=Dv1tX_Oqwxc

Kiitokset Samille...

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120:n kampiakseli
« Vastaus #7 : 25.02.2012 11:40 »
Tuloksesta voi videon katsottua sanoo, että parempi kuin uutena.

PS:
Ilkeämielinen voisi sanoa, että akselia on nyt työstetty ;D
...vai oisko kumminkin oikea termi korjattu 8)

vpy

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 69
Vs: Raket 120:n kampiakseli
« Vastaus #8 : 25.02.2012 11:46 »
Ei oo silti pelkoa, että ajaisin ens kesänä kärkiporukoissa. Tuskin sattuu koneen aukaisua mun kohdalle...

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Raket 120:n kampiakseli
« Vastaus #9 : 25.02.2012 18:40 »
Moi,

Ihan kun oitais haettu korjauskamat samasta kaupasta,
Klapin halkaisukiila on hyvä.

Itse aloitan aina suoristamalla sivuttaisheiton, eli pyöräytän limput linjaan keskitapin suunnassa, ja sitten ruvetaan mittaileen
mistä levitetään ja mistä lytätään. Lekaa saa antaa ihan oikeesti, ja hitsaustlapanen on ihan ykkösjuttu.



Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Raket 120:n kampiakseli
« Vastaus #10 : 26.02.2012 15:12 »
Tuosta kun katsoo, niin eihän siinä kun vähän tollai vaan naputtelee. Helppo homma, mites se VPY niin koville otti.. ;D <--huom hymiö
« Viimeksi muokattu: 26.02.2012 15:13 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

vpy

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 69
Vs: Raket 120:n kampiakseli
« Vastaus #11 : 26.02.2012 16:02 »
Tuosta kun katsoo, niin eihän siinä kun vähän tollai vaan naputtelee. Helppo homma, mites se VPY niin koville otti.. ;D <--huom hymiö

Sopii, Antti, yrittää itsekin ;).
Ens kerralla olen vähän viisaampi.
Ajattelinkin purkaa isäukon Partner P60:n. Siinä taitaa olla samoja osia kuin Raket 60:ssä.

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: Raket 120:n kampiakseli
« Vastaus #12 : 26.02.2012 18:30 »
Tuunaan jossain vaiheessa lisää pätkää noista akselin oikomisista. Jos seuraavaks vaikka kerrottais, että mihin lyötiin!...Hyllystä löyty yksi -07:n "huono" normiakseli ja se on muuten 6g kevyempi kuin tuo vpy:n "kevennetty" -10 malli.. ;)  Seuraavasta pätkästä näkee myös päistämittauksen erot... :-\

hienoa, kun tietoa ja neuvoja jaetaan...vaikka itsekin innostuisin kokeilemaan "väristimen" mittausta...lähetän sen sitten korjattavaksi teille ;)
kuinka hyvin nuo raksun kampurat säilyttävät naputetut mitat, ts. jos sama kampura tulee vuoden-kaksi ajettuna takaisin huoltoon ilman vahinkoja, onko mitoissa mainittavaa muutosta?
pari sekuntia liikaa...:D

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120:n kampiakseli
« Vastaus #13 : 26.02.2012 18:48 »
Hyllystä löyty yksi -07:n "huono" normiakseli ja se on muuten 6g kevyempi kuin tuo vpy:n "kevennetty" -10 malli..
Eipä tuosta materiaalin poistosta taida isompaa etua noissa olla. Ennemmin varmaan kone kaipaisi sitä pois jyrsittyä limpun puolikasta takaisin.

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Raket 120:n kampiakseli
« Vastaus #14 : 26.02.2012 19:54 »
Eipä tuosta materiaalin poistosta taida isompaa etua noissa olla. Ennemmin varmaan kone kaipaisi sitä pois jyrsittyä limpun puolikasta takaisin.
..joka pistää ihmettelemään, että miten tämä tuotekehitysprojekti on Radnella silloin joskus kultaisella 60-luvulla oikein mennyt? Suunnittelija: "Kampurat kuuluu olla tällaisia, Partnerillakin on."? Ja sitten kun ensimmäinen laitetaan käyntiin, niin "Täähän täristää hampaat suusta! No, niin kai se sitten on, minkä teet." Vai onko tuo 85:n kampi johon on ilman sen kummempia vaan laitettu painavampi mäntä?
« Viimeksi muokattu: 26.02.2012 19:59 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Raket 120:n kampiakseli
« Vastaus #15 : 27.02.2012 07:48 »
Kuinkakohan muuten; KTM:n nelareissa on ollut huonoja kampuroita ja hitsailivat niitä kestävemmiksi. Eli tuo tapin/limppujen rymppäysliitokst on tapana vahvistetaa käsittääkseni siten, että poralla joitain koloja liitoksen kohdalle ja hitsillä limppu ja tappi yhteen.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

vpy

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 69
Vs: Raket 120:n kampiakseli
« Vastaus #16 : 27.02.2012 10:16 »
Miten usein Samilla, ja muilla mosamiehillä tulee vastaan kampiakseleita, joissa kytkimen laakerin voitelukanava on tulpattu?

Onko tulppaamisella havaittavaa vaikutusta? Kuitenkin moottoria pyörittäessä siitä tulee selvä tupsahdus.
Eikö se vähennä huuhtelukanavien kautta menevän seoksen määrää?

Käsittääkseni tulppaaminen on aineen/materiaalin lisäämistä ja siten kiellettyä?

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120:n kampiakseli
« Vastaus #17 : 27.02.2012 11:40 »
Tähän reikään liittyen viestiä menneisyydestä http://keskustelu.suomi24.fi/node/2676767

PS:Minnekkähän muuten lienee arkistoitunut ainakin osa noista vanhoista viesteistä, jotka täällä oli kartingforum.net aikaan?

« Viimeksi muokattu: 27.02.2012 11:48 kirjoittanut vtuonone »

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Raket 120:n kampiakseli
« Vastaus #18 : 27.02.2012 12:28 »
Tähän reikään liittyen viestiä menneisyydestä http://keskustelu.suomi24.fi/node/2676767

PS:Minnekkähän muuten lienee arkistoitunut ainakin osa noista vanhoista viesteistä, jotka täällä oli kartingforum.net aikaan?
Kaikkein vanhimmat viestit menivät bittiavaruuteen erään palvelimen vaihdoin aikana, kauan aikaa sitten.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Raket 120:n kampiakseli
« Vastaus #19 : 27.02.2012 17:48 »

... Näiden viimeksi mainttujen kanssa menee hermo...

Mulla oli aikoinaan EuroKartingin aikoihin juuri tämmöinen kampura. Yhden kisapäivän jälkeen oli kampura taas oikaisua vailla. Pahimmillaan liki 8-9 satkua. Mitä lähemmäksi nollaa sen sai niin sen vähemmän perse lämpes vikoissa lähdöissä.
Vähänkö otti pattiin!! (toisaalta oppi naputteleen kampuroita  ;) )

Edit: Vielä lisäys: Sen kampuran läpi tehdyn kytkinlaakerin voitelukanavan tulppaus ei vaikuta mihinkään. Helppo testata esim paksulla vaseliinillä. (tai hyvällä folioteipillä)
« Viimeksi muokattu: 27.02.2012 17:55 kirjoittanut MKR »
Homman Pitää Olla Hauskaa


 

Team Laine Verkkokauppa