Kirjoittaja Aihe: Takaakselin laakereiden keskittäminen  (Luettu 6571 kertaa)

Daudi

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Takaakselin laakereiden keskittäminen
« : 18.04.2012 10:27 »
Moro. Miten tuo takaakselin keskittäminen tapahtuu laakereille. Akselia kun alkaa työntämään laakeripesiin niin laakerit käänytyy pesässään..

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Takaakselin laakereiden keskittäminen
« Vastaus #1 : 18.04.2012 10:42 »

Eli tossa päällä olevalla ruuvilla saat kiristettyä laakerit silleen etteivät liiku:
http://mkcracing.com.au/shop_1/images/588_905.jpg

Ja laakerista noi mustat kiinnitysruuvit löysälle tai vaikka pois kokonaan kun työnnät akselia paikalleen:
http://www.vxb.com/Merchant2/graphics/00000001/rabp_fyh_1.jpg

Ite teen silleen, että jätän laakerit pukista löysälle, kun työnnän akselin paikalleen.

Sitten kun oot asentanut akselin kohdalleen (keskelle), niin kiristät akselin laakeriin kiinni laakerissa olevilla ruuveilla, ja jätät laakeripukin pultit hieman löysälle jotta laakerit pääsevät elämään eivätkä ala kinnaamaan, jos sattuvat olemaan vähän poissa linjasta keskenään. Akselia voi koittaa tässä vaiheessa myös vähän paukutella kumivasaralla, mutta yleensä jos vedät tässä vaiheessa nuo laakeripukissa olevat kiristyspultit kireälle, akseli lakkaa pyörimästä tai ainakin jarruttaa. Jos jätät ne vähän löysälle, ekan ajokerran jälkeen laakerit yleesä ovat päätyneet aika hyvin kohdalleen, mutta en siltikään yleensä vedä kovin kireälle noita laakeripukin kiristysruuveja.

Jos on vanha akseli, niin viilaa pois kaikki rosot mitä on tullut esim. laakerien kiinnitysruuveista aiemmin. Ja laita CRC:tä väliin niin akseli luistaa paremmin paikalleen.

Jos jollain on joku parempi tapa tehdä homma niin kertokaa mullekin :)
« Viimeksi muokattu: 18.04.2012 11:30 kirjoittanut astro »

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Takaakselin laakereiden keskittäminen
« Vastaus #2 : 18.04.2012 11:33 »
Nuo silmät asettelee kohdilleen riittävällä tarkkuudella niin, että uittaa akselia eestaas asennusvaikeessa jokusen kerran.(KAIKKI 3 laakeria paikallaan)
Kun liukuu liukkaasti suuntaan ja toiseen laakerin silmät ovat oikeaan suuntaan. Sitten eikun nappaa kiinni laakerit tuolla astron kertomalla ruuvilla.
2 pukilla, jos tahtoo ajelella kannattaa asennusvaiheessa käyttää tuo kolmaskin paikallaan laittaa silmät suuntaan kiristää laakerit paikalleen napata "ylimääräinen" laakeri sitten pois ja eikun baanalle.

Niin ja tuostakin on useampaa koulukuntaa jätetäänkö taka-akseli kellumaan(laakerin akseliin kiristysruuvit irti) vai ei ja kumminko puolin.

Edit:Tuo taka-akseli/takanavat onkin sitten mielenkiintoinen paikka säätöjen kannalta.
Takapuskuri, kun rajoittelee leveyttä kivasti. Noilla pelaamalla saa ajettavuuteen isoja eroja.
Tuolta voi lontooksi lukaista asiallista tekstiä asiasta http://karting.4cycle.com/showpost.php?p=3468562&postcount=3
Kannattaa lukaista samalta tyypiltä kirja nimeltä "Understanding Chassis Theory and Dynamics"

PS:
Samalla, kun kaikki hilut on irti kannattaa tarkistaa rungon suoruus
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,6201.msg23470.html#msg23470

« Viimeksi muokattu: 15.08.2012 21:05 kirjoittanut vtuonone »


 

Team Laine Verkkokauppa