Kartingkeskustelu > Tekniikka ja säännöt

Koneiden sisäänajo

(1/3) > >>

vtuonone:
Kerätäämpäs listaa millä tavoin koneita sisäänajetaan.
Meillä kaksi tapaa ajaa sisään R120 koneesta kyse.
(Bensassa rissaa varmaan ~10% vakio setti+loraus extraa)

Tapa I ajan kanssa.
4 vetoa ~10kierrosta per veto välillä kone viileäksi.
Ekalla vedolla max 9000
Toinen max 10000
Kolmas max 11000
Neljäs ~12000 ei vedätystä vielä ko kiekoilla.

Tapa II "pika"
Pukilla tyhjäkäynnillä lämpimäksi ~5min
Lyhyt jäähdyttely.
15 kiekan veto, jossa kiihdytyksi tyhjäkäynti->9000, tyhjäkäynti->10000, tyhjäkäynti->11000, tyhjäkäynti->12000.
Samoin tein kiekat alas, kun tavoite kiekat saavutetaan. Hieman rikkaammalla seos kuin normaalisti.

Molemmilla on ihan ok toimivat koneet saatu aikaan.
Uudet renkaat tulee ajettua sisään yleensä tavalla II ja mäntä tavalla I.

Millaisia variaatiota muilla sisäänajossa?

Slowfly:
Olen kerettiläinen tässä asiassa, joten minun sisäänajot ovat olleet tässä: Reilulla öljyllä max 90% kierroksilla noin 10-15 kiekkaa radalla ja sitten vähäöljyisemmät bensat sisään -> kovaa ajoa!

Nysse:
Tuo on mulle jäänyt epäselväksi, miksi seosta muka paksunnetaan, kun tarkoitus on hioa moottorin liikkuvia osia keskenään.

Esim Red Line kertoo kartingöljystään, ettei oikein sovellu sisäänajoon, kun on niiiiin liukasta. Mielestäni pitäisi ajaa normaalia pienemmällä prosentilla ja -kierrosluvulla.

Slowfly:
Olen itse ajatellut esim. uusien männänrenkaiden yhteydessä syntyvän niin paljon kitkaa, että kompensoin sen öljymäärällä. Minä jatkan kerettiläisyyttä: En usko merkittävään sisäänajokulumiseen tai edes sen tarpeeseen, vaan lähinnä osien lopullisen asettumiseen paikalle. Melkein voisin jättää itse asiassa koko sisääanjon pois ja päästää ensimmäiset kymmenen kiekkaa hiukkasen rauhallisemmin->kovaa ajoa.

ÄsLaihomäki:

--- Lainaus käyttäjältä: vtuonone - 27.05.2012 20:13 ---Kerätäämpäs listaa millä tavoin koneita sisäänajetaan.
--- Lainaus päättyy ---
Rotaxia oon sisäänajanu tehtaan ohjeiden mukaan. Jotka ovat seuraavat in english:

--- Lainaus ---OIL/FUEL RATIO FOR ROTAX MAX FR125 ENGINES

The Rotax Max FR125 engine has revolutionised karting with its ease of use, long life between rebuilds and its incredible reliability, however like every engine, sometimes things can go wrong.  The most common failure we see is the big end and although it is still comparatively uncommon, it is arguably the weak point of the engine.
In an effort to reduce the incidence of conrod big end failures, Rotax has advised the following rin in prcedure.

RUN-IN PROCEDURE.

To ensure the engine componenets have the longest possible life span, the engine must be sudject to a defined running-in period at first operation of engine or after a repair of the crnkshaft or displacement parts.

To warrant the best running-in conditions we recommend to fill the tank  the first time with a slightly oil-enriched fuel/oil mixture ratio of 33:1 (3% oil).  After the end of the running-in period run the engine without fail on the specified fuel/oil  mixture ratio of 50:1 (2% oil), to prevent trouble like coking of the exhaust valve.

Attention: A fully synthetic 2-stroke oil must be used.

Run in procedure 1: Start the engine and run the kart for 15 minutes on a race track changing load and engine speed up to 7500 r.p.m.

Run in procedure 2: Once the engine has cooled down run the kart for another 15 minutes with load and speed changes up to 9500 r.p.m.

Load and speed changes mean:

Fully open the accelerator until the engine reaches the r.p.m mentioned above - lift of the accelerator completely until the r.p.m comes back down to 5000 r.p.m and accelerate again.

After this running-in period is complete the full powre of the engine may be used.
--- Lainaus päättyy ---

Eli 2 vartin ajoa. Ekassa vaihtelevalla nopeudella, kierrosket pidetään maksimissaan 7500:ssa. Sitten pieni tauko, kone (ja kuski) saa hetken jäähtyä. Toinen vartti, sama homma uusiks hiemna kovemmalla nopeudella, kierrokset pidetään silti alle 9500. Puol tuntia takana ja ei kun kovaa ajoa. Koneen maksimikierroksethan siis ovat 14000 luokkaa.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta