Kartingkeskustelu > Aloittelijoiden kysymykset

Kartingauto 100cc parilla moottorilla

(1/10) > >>

tubbe:
Moro!

Eka kirjoitus tänne ja muutamia kysymyksiä. Ei ole nämä kartingautot ja niiden tekniikka hirveän tuttua, mutta innostus kartingia kohtaan sitäkin kovempi! Tähän asti ajellut muutamia kertoja vain sisäradalla ja 4t moottorilla, mutta pari vuotta sitten pääsin ajamaan kanarialla ulkoradalla ja siitä se innostus sitten lähti :D Eli kaverin kanssa ollaan katseltu jotain sopivaa kartingautoa ihan vain harraustukseksi. Tarkoitus on saada mahdollisimman hyvä auto pienellä budjetilla. Eli nyt olisi tiedossa yksi auto jossa parillan 100cc moottori, valitettavasti ei mitään sen tarkempaa tietoa kun että tosiaan 100cc kone ja suoravedolla. Onko tuohon moottoriin mahdollista saada tuon suoravedon tilalle kytkintä? Olisi ihan jees että pääsis joskus yksinkin radalle ajamaan, ettei toisen tarvi olla aina mukana että saa auton käyntiin. Luin myös täältä jostain topicista, että tollanen suoravetoinen on raskaampi ajettava mutkissa kun vetää koko ajan. Tuolla kanarialla kun olin niin niissä vehkeissä oli ainakin kytkin ja sellainen oli mahtava laite ajaa, joten mahdollisimman saman tuntuinen auto tarttis saada nyt itselle, toki noissa oli 4t koneet ja nyt tulee 2t kone, joten ihan samanlaista ei saada  ;D Olenko ymmärtänyt oikein, että kun tuo moottori on kerran suoraveto, niin silloin siinä moottorissa ei ole ollenkaan sitä käynnistinnarua?

jeronen72:

--- Lainaus käyttäjältä: tubbe - 27.06.2012 14:05 ---Moro!

Eka kirjoitus tänne ja muutamia kysymyksiä. Ei ole nämä kartingautot ja niiden tekniikka hirveän tuttua, mutta innostus kartingia kohtaan sitäkin kovempi! Tähän asti ajellut muutamia kertoja vain sisäradalla ja 4t moottorilla, mutta pari vuotta sitten pääsin ajamaan kanarialla ulkoradalla ja siitä se innostus sitten lähti :D Eli kaverin kanssa ollaan katseltu jotain sopivaa kartingautoa ihan vain harraustukseksi. Tarkoitus on saada mahdollisimman hyvä auto pienellä budjetilla. Eli nyt olisi tiedossa yksi auto jossa parillan 100cc moottori, valitettavasti ei mitään sen tarkempaa tietoa kun että tosiaan 100cc kone ja suoravedolla. Onko tuohon moottoriin mahdollista saada tuon suoravedon tilalle kytkintä? Olisi ihan jees että pääsis joskus yksinkin radalle ajamaan, ettei toisen tarvi olla aina mukana että saa auton käyntiin. Luin myös täältä jostain topicista, että tollanen suoravetoinen on raskaampi ajettava mutkissa kun vetää koko ajan. Tuolla kanarialla kun olin niin niissä vehkeissä oli ainakin kytkin ja sellainen oli mahtava laite ajaa, joten mahdollisimman saman tuntuinen auto tarttis saada nyt itselle, toki noissa oli 4t koneet ja nyt tulee 2t kone, joten ihan samanlaista ei saada  ;D Olenko ymmärtänyt oikein, että kun tuo moottori on kerran suoraveto, niin silloin siinä moottorissa ei ole ollenkaan sitä käynnistinnarua?

--- Lainaus päättyy ---

Kuulostaa siltä, että olette hankkineet ICA tai Formula A -luokan auton itsellenne. Ainakin vauhtia tulee piisaamaan - se on selvä :) Kyllähän noihin saa vapaakytkinen kiinni. Eturatas irti ja kytkinkello eturattaineen siihen kiinni. Narua ei tosiaan noissa vehkeissä ole, joten tulette tarvitsemaan startterin mikäli kytkimen siihen asennatte. Ei lähde enää työntämällä käyntiin.

oldfart:
Moi!

Itsellä oli tuollainen 100cc Parilla joskus ja siinä oli kytkin. Startterilla käyntiin ja menoksi. Kaasuttimen säätäminen niin, että kävi edes jonkinlaista tyhjäkäyntiä, oli lähes avaruustiedettä. Kun sitten joskus sai koneen pysymään käynnissä siihen asti että pääsi itse hyppäämään kyytiin, oli meno aloittelijalle melkoista. Mutkat mentiin kylki edellä ja hauskaa oli...  ;D

OF :)

MKR:
Eroa ajamisen raskaudessa kytkin vs suoraveto mallissa ei ole lankaan.
Ajossa kytkin on kiinni kokoajan, eli käytännössä suoravetoinen.
Ja kumpikaan ei vedä mutkissa, koska kytkinpelissäkin tyhjäkäynti säädetään noin 2k rpm tienoille, ja hitaimmat mutkat ajetaan noin 5-6k rpm
Suoravetolaitteeseen ei tyhjäkäyntiä laiteta lainkaan turvallisuus syistä.

Moottori saattaa olla myös mallia ICA-Junior, jolloin siinä on jo kytkin, mutta ei käynnistysnarua, vaan se käynnistetään erillisellä startterilla. Ota/pyydä kuva moottorista ja laita tänne niin tulee tarkempia opastuksia.

Aloitteluautoksi kyllä suosittelisin Raket120, jossa on maltillisemmin tehoa, mutta kytkin ja narustartti. Varsinkin suoravetolaite alkaa aloitteliaa akkiä nappaamaan, kun joka spinnauksen jälkeen on pelit seis.

Tervetuloa vaan mukavaan harrastukseen ja rentoon porukkaan.

tubbe:
Kiitoksia vastauksista! Jotenkin sen itsekkin ajattelin noin ettei vaikuta raskauteen sillä se veto on tuollaisella kytkinmallillakin koko aika päällä, mutta täytyi varmistaa kun tosiaan törmäsin tuollaiseen asiaan kun täältä lueskelin. Käykös tuohon kytkimeksi sitten minkä tahansa moottorin kytkin, vai onko jotain suuriakin eroja että tuohon saa vain parillan oman kytkimen paikalleen? Sen verran tuosta autosta, jos se siihen moottorivaihtoehtoon vaikuttaa, että runko on mevi ja kone tosiaan joku 100cc parilla. Sen verran nettiä selasin että ainakin hyvin samannäköinen moottori ulkoisesti kun tuo parilla 100cc tt75. Montako eri vaihtoehtoa tuosta 100cc parillasta sitten on?

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta