Kirjoittaja Aihe: Kartingauto 100cc parilla moottorilla  (Luettu 35445 kertaa)

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #30 : 21.03.2013 06:04 »
Suoravetoiseen ei laiteta tyhjäkäyntiä!!
On meinaan himppasen vaarallinen peli jos lähtee käyntiintyöntäessä näpeistä. (siksi siellä ei sitä tyhjäkäyntiruuviakaan ole)

Jarrupääsylinterin männän väärälle puolelle ei saa tihkua tipan tippaa vaikka polkaisisit polkimen solmuun. Siellä pääsylkän männän tiivistekumin huulen alla on tod näk likaa.

Toinen vaihtoehto on että sulla on siinä tiivistekumissa huuli väärinpäin.. Kannattaa ottaa auki ja vaihdella vaikka uudet kumit ja laittaa pikkunen kerros jarrurasvaa kumeihin.

tubbe

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #31 : 21.03.2013 18:25 »
Tiedän tuon että suoravetoiseen ei saisí laittaa tyhjäkäyntiä sattuneesta syystä. Tämän auton kanssa kuitenkin on niin, että autoa ei itse lykätä käyntiin vaan kuski istuu valmiiksi paikallaan ja kaveri auttaa auton liikkeelle. Myöskin tuo kaasu on niin vähän auki että kun siihen kuskin massa lisätään, niin ei varmasti jaksa auto enää liikkua, nytkin se käy "tyhjäkäyntiä" niin että rykii ja pysyy nipin napin käynnissä. Lähinnä vain siksi kun auto on jo vanha ja osat jokseenkin lujassa, niin tekisi mieli ainakin ensi kesä ajaa vielä ilman moottoriremppaa/vaihtoa. On aika kauan moottori ilman voitelua kun kaasun nostaa pitkän suoran jälkeen muutamaksi sekunniksi ja koneessa kierroksia +10krpm. Tietysti ainahan voisi opetella ajamaan niin että jättää jalkaa vähän kaasulle, mutta ainakin viime kesänä oli tuo itelle ainakin vielä vähän haastavaa, menee keskittyminen liikaa siihen kaasupolkimeen kun jarruakin pitäisi käyttää :D Jarruista sen verran että purin pääsylinterin eilen ja sylinterin "putkessa" oli jälki että mäntä oli hinkannut maalit/pinnoitteen yhdestä kohtaa :( Sormella kuitenkaan ei tuntunut mitään pykälää. Myöskin moskaa oli aika paljon sylinterissä, mäntä näytti ihan ok, mutta toinen tiiviste oli jotenkin kasassa vrt. toiseen tiivisteeseen. Mahtaisiko tuon saada tiiviiksi sylinterin korjaussarjalla, vai riittääkö jo tuo pieni nirhauma putkessa siihen että sylinteri on käyttökelvoton? Jarrut saatiin nyt kyllä hyväksi kun kaikki ilma saatiin pois, mutta kyllä pääsylinteri jarrujen polkemisen jälkeen alkaa vähän tihkua nestettä läpi :(

tubbe

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #32 : 19.04.2013 21:11 »
Noniin kauden ensimmäiset ajot lähenee ja ongelmia ei vieläkään ole selätetty. Eli pääsylkkään hain uudet tiivistekumit, korjaantuu tod.näk. sillä se jarrunesteen vuoto kun jarrua käyttää. Nyt uutena ongelmana on loppuun kulunut eturatas. Ei pitäisi tietysti tuollaisen olla ongelma, mutta mistä tälläiseen historiakoneeseen saa eturattaita? Ratas tulee suoraan kampiakselin päähän, ei ole kartiota eikä muutakaan kampiakselissa. Veto välittyy rattaasta kampiakseliin kahden ruuvin kannan avulla, johonka veto välittyy rattaasta. Ratas kiristetään lopuksi vielä mutterilla kampiakseliin, jottei ratas liiku kampiakselin suuntaisesti (sivusuuntaisesti siis). Ei jaksaisi kaikkea tehdä aina itse, kai tuollainen ratas nyt jostain löytyy?  :-\

tubbe

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #33 : 22.04.2013 12:04 »
Eli laitetaas kuvaa vielä eturattaasta, jos joltain löytyisi kyseinen ratas:



Ja kuva vielä kampiakselin päästä, kuinka ratas siihen asettuu:



Sori kännykkälaatuisista kuvista. Lisätietoa vielä tuosta kampiakselin päästä, eli se on täysin suora 12mm akseli, ei kartiota, eikä myöskään paikkaa kiilalle. Veto kampiaksilalta välittyy rattaaseen noiden kuvissa näkyvien ruuvikantojen avulla ja ratas kiristetään lopuksi paikalleen tuolla isohkolla mutterilla, joka tulee kampiaksilan päähän. Hankala tuohon on alkaa soveltamaan mitään uudempien vehkeiden ratasta. Saa toki tehtyä, mutta ei jaksaisi joka kerta tehdä ratasta, kun edellinen on ajettu loppuun.

Sitten se toinen ongelma, eli ven mallisen pääsylinterin tiivistekumit ei käynyt tähän meidän auton pääsylinteriin. Tämä sylinteri on myyty minulle FD merkkisenä, mutta ilmeisesti se on oikeasti Intrepidin valmistama. Tietääkö joku mistä tuohon saisi ne uudet tiivistekumit? Otin noista vanhoista tiivistekumeista mitat, niin sisäreikä oli 11mm ja ulkokehä 19mm.


MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #35 : 22.04.2013 18:50 »
Ei käy tuo Parillan ruuvikiinnitteinen eturatas.

Tubbe: Tuo sinun rattaasi on mallia: "Mangeettoon kiinnittyvä" ja sellaista voisi kysellä esim Racing Service Jaatiselta tai Pirkola:lta.
(wanhan linjan kauppiailla saattaa hyvinkin olla hyllyssä)
Homman Pitää Olla Hauskaa

Prospeed Finland

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 47
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #36 : 22.04.2013 20:21 »
Meiltä saattaisi löytyä kyseinen vetoratas hyllystä. Mikä on piikkiluku rattaassa? Meillä on aika hyvä valikoima erilaisia vetorattaita noihin vanhempiin koneisiin..koot 9-11h.

T.Jussi Malila
Prospeed Finland Ltd
044-5420587

Eli laitetaas kuvaa vielä eturattaasta, jos joltain löytyisi kyseinen ratas:



Ja kuva vielä kampiakselin päästä, kuinka ratas siihen asettuu:



Sori kännykkälaatuisista kuvista. Lisätietoa vielä tuosta kampiakselin päästä, eli se on täysin suora 12mm akseli, ei kartiota, eikä myöskään paikkaa kiilalle. Veto kampiaksilalta välittyy rattaaseen noiden kuvissa näkyvien ruuvikantojen avulla ja ratas kiristetään lopuksi paikalleen tuolla isohkolla mutterilla, joka tulee kampiaksilan päähän. Hankala tuohon on alkaa soveltamaan mitään uudempien vehkeiden ratasta. Saa toki tehtyä, mutta ei jaksaisi joka kerta tehdä ratasta, kun edellinen on ajettu loppuun.

Sitten se toinen ongelma, eli ven mallisen pääsylinterin tiivistekumit ei käynyt tähän meidän auton pääsylinteriin. Tämä sylinteri on myyty minulle FD merkkisenä, mutta ilmeisesti se on oikeasti Intrepidin valmistama. Tietääkö joku mistä tuohon saisi ne uudet tiivistekumit? Otin noista vanhoista tiivistekumeista mitat, niin sisäreikä oli 11mm ja ulkokehä 19mm.
Jussi Malila

tubbe

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #37 : 22.04.2013 22:48 »
Joo nyt näyttää jo vähän paremmalta, eli rattaita on tiedossa jo paristakin osoitteesta, joten eiköhän niillä harrasteta niin kauan kuin tuo moottori on käytössä. Jarruihin löytyi sopivat kumit paikallisesta kartingliikkeestä. Kumit on nyt vaihdettu ja vaikuttaa ainakin, että nyt pysyy neste oikealla puolella. Ilmatessa tapahtui joku kämmi ja pääsi ilmaa ilmeisesti jarruputkeen ja nyt ei vielä kunnollista tuntumaa ole. Onko jotain helppoa konstia saada tuo ilma tuolta putkesta pois, vai pitääkö aloittaa alusta ja ottaa nesteet pois ja aloittaa alusta tuo ilmaaminen? Kiitokset kaikille kaikista vinkeistä, pidetään mielessä :)

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #38 : 22.04.2013 23:23 »
Jos siinä jarrusylinterin päällä on 5-8 mm kierteellä oleva tulppa, niin teet putken tai letkun joka sopii tulpan tilalle.
Kunhan lisättävän nesteen pinta on ylempänä kuin ilmausruuvin, ilmaus on aika helppoa.

Kauppiailla on tähän valmiita laitteita, mutta sellaisen väkästelee itsekin. Ei sen tarvitse kestää painetta. Periaatteessa ilmaus tapahtuu jo vapaasti valuttamalla, mutta pumppaamalla tehokkaammin.

-petri-

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #39 : 23.04.2013 14:56 »
Jos siinä jarrusylinterin päällä on 5-8 mm kierteellä oleva tulppa, niin teet putken tai letkun joka sopii tulpan tilalle.
Kunhan lisättävän nesteen pinta on ylempänä kuin ilmausruuvin, ilmaus on aika helppoa.

Kauppiailla on tähän valmiita laitteita, mutta sellaisen väkästelee itsekin. Ei sen tarvitse kestää painetta. Periaatteessa ilmaus tapahtuu jo vapaasti valuttamalla, mutta pumppaamalla tehokkaammin.


suosittelen kyseistä, kuvassa olevaa ilmauslaitetta :D ei maksa montaa kymppiä, ja ilmaaminen sujuu muutamassa minuutissa, jopa minä saan jarrut tuolla toimimaan :D
pari sekuntia liikaa...:D

tubbe

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #40 : 23.04.2013 15:52 »
No kyllä nuo uutena tahtoo lähemmäs 60€ maksaa nuo ilmaustyökalut :( Sen takia on pitänyt kehitellä oma viritys. Toki jos joku tietää mistä vastaavanlaisen laitteen saa edullisemmin niin vinkkiä vaan tänne suuntaan. Oma työkalu ajaa ihan asiansa, mutta siitä puuttuu se sulkuhana, joka vaikeuttaa asiaa hieman. Tahtoo tulla sotkua sitten kun kaikki neste, mitä säiliöön on kaadettu, ei mahdukkaan järjestelmään. Mistähän tuollaisen hanan löytäisi pienelle putkelle? Taitaa tuo putki olla luokkaa 5-6mm mikä itsellä käytössä.

ninni80

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 22
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #41 : 22.05.2013 09:11 »
Piti tuo Parilla silmään otsikossa...itsellläni on parilla 125 cc sähköstartilla tosin... ajelin puoli kesää tuttavan tehottomilla nelitahtisilla, ja kokeilin radalla yhden tyypin raket 120...innostuin todella! En löytänyt rakettia, mutta ostimpa sitten tuon auton..ja en ole katunut! Miehet oli sitä mieltä, että jos liian tehokas, vaihtokaupat syntyy. Pah! Kyllä kulkee naisenkin käsissä :D eikä ole liikaa tehoa!

Varaosia saa Suomesta tosi huonosti, vaikka edustus onkin Jaatisella, varastossa tosi vähän ainakin parilla leupardin osia :( ...menee usein tilaustavaraksi ja toimitus parissa viikossa.

Olen tilannut nykyään kaikki osat ja härpäkkeet Saksasta, hinnat aika paljonkin halvemmat, viimeksi tilasin starttimoottorin 145 € (Suomessa n.230 €) Tavarat tulee 3-4 päivässä kotiovelle. (20 € toimarit)
Kannataa vilkaista näiltä sivuilta, jos Suomesta ei tahdo osia tai muuta kamaa löytyä kartingharrastukseen.

http://www.keep-racing.de/karting/

Ninni






tubbe

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #42 : 09.06.2013 00:51 »
Joo kiitti linkistä :) Sitten vähän lisää tarinaa tänne, eli vanhat jarrut vuotivat pääsylinterin remppaamisen jälkeen edelleen, joten meni hermot ja vanhat jarruputket korvattiin uusilla ja lisäksi vanha jarrusatula hävitettiin ja tilalle hankittiin FD (intrepid) EVO8. Nyt ei tihku nestettä mistään ja on kunnon ilmausnipat. Ainut mitä tuossa huomas nyt ajossa on, että jarrut ei kestä kovin montaa kierrosta maksimirääkkiä, vaan poljintuntuma katoaa ja jarrupoljin painuu pohjaan kun ajaa. Kuitenkin heti kun auton ajaa varikolle ja hetken on paikallaan niin poljintuntuma palautuu ja jarrut pelaavat taas hyvin hetken aikaa. Nestettä ei tule mistään ulospäin ja jarruneste on DOT4 ja mallia 0.3h käytössä ollutta. Lueskelin netistä että ilma jarrunesteen seassa saattaa aiheuttaa tuollaista ongelmaa, mutta millä sen ihan kaiken ilman saa sieltä nesteen seasta pois? Kun jarrut on kylmät niin poljintuntuma on hyvä ja ei anna periksi kun polkee. Miten nuo nipalliset satulat kannattaa kotikonstein ilmata, jos tuota hienoa ilmaustyökalua ei ole juuri nyt saatavilla?

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #43 : 09.06.2013 22:43 »
Hmmm... Vaihda parempilaatuiseen nesteeseen.
Homman Pitää Olla Hauskaa

tubbe

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #44 : 09.06.2013 23:04 »
Mahtaisko tuo ongelma kadota jos laittas DOT 5.1 tilalle? Niissähän on hieman korkeampi kiehumispiste, mutta korjaako se tuota ongelmaa, jos sinnekkin sitten jää ilmaa nesteen sekaan? Jos haetaan parempaa DOT4 nestettä niin mistäs sen paremmuuden tietää muutakun hinnasta? Tarkoitus ei kuitenkaan ole maksaa 50€ 0,5l nestepurkista :D

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #45 : 09.06.2013 23:25 »
Jos menee kuumana poljin pohjaa ja taas kylmänä kaikki on Ok, niin nesteet kiehuu.
Esim Motul DOT 5.1 tai Motul 600 ovat hinnaltaan "halpistasoa", mutta tavallista DOT4:sta silti pajon parempia. Täysin suljettuun järjestelmään olen tarkoituksella jättänyt pienen ilmakuplan, joka kompensoi nesteen lämmetessä laajenemisen. Nesteen laajeminen työntää mäntiä ulos, eli jarrut alkaa laahaamaan, vaikka et paina jarrua... -> Lisää lämpöä ->  Laahaa enemmän... -> jne..
Homman Pitää Olla Hauskaa

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #46 : 09.06.2013 23:40 »
Mahtaisko tuo ongelma kadota jos laittas DOT 5.1 tilalle? Niissähän on hieman korkeampi kiehumispiste, mutta korjaako se tuota ongelmaa, jos sinnekkin sitten jää ilmaa nesteen sekaan? Jos haetaan parempaa DOT4 nestettä niin mistäs sen paremmuuden tietää muutakun hinnasta? Tarkoitus ei kuitenkaan ole maksaa 50€ 0,5l nestepurkista :D
Aika monella valmistajalla on ns. perus DOT 4:sta ja sitten Super DOT 4:sta. Kiehumispiste on paremmissa 300 astetta tai yli, kun noissa peruslaaduissa jää huomattavasti alle sen, ollen heikoimmillaan vain 230 astetta. Meiltäkin löytyy 8 erilaista hyllystä ja jokaiselle löytyy omat kannattajansa käytön mukaan.  ;) Mm. Ipone 300 on yksi hyvä kilpakäyttöön tarkoitettu jarruneste.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa


 

Team Laine Verkkokauppa