Kirjoittaja Aihe: Mychron antureita itsetehtynä  (Luettu 29138 kertaa)

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Mychron antureita itsetehtynä
« : 13.08.2012 00:37 »
Moi,

Onko kukaan koittanut tehdä tai jopa onnistuneesti tehnyt MyChron neloseen antureita?  Erityisesti magneettianturi kierrosaikojen mittaamiseen kiinnostaisi valmistaa, kun tuntuu, että tuo nykyinen jostain syystä on alkanut pätkiä.  Luulisi, ettei tuo elektroniikka anturin sisällä ihan 70 euroa maksa, jos vain tietäisi mitä se on syönyt ja mistä vastaavat osat saisi..


Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: Mychron antureita itsetehtynä
« Vastaus #1 : 13.08.2012 07:06 »
Magneettianturia en oo tehny mutta lämpöantureita saa elektroniikka kaupasta hintaan 6€/kpl.
Kysyy K tyypin lanka-anturia niin saa anturin jossa on suoraan mychronin keltaiseen anturijohtoon käypäinen liitin päässä.
Sitten porataan 5mm lyhyeen pulttiin päästä reikä josta työnnetään anturilanka läpi. Tippa liimaa ja anturi on valmis. ( 5mm pultti siis raksun sylinterin lämpötilan mittaamiseen)
Ei ollut vaikeaa eikä kallista.   ;D

Ja jos ei huvita porailla niin 5mm vaijerinippa polkupyörä/mopokaupasta ja siitä anturilanka läpi.
« Viimeksi muokattu: 14.08.2012 13:41 kirjoittanut Ossip »

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Mychron antureita itsetehtynä
« Vastaus #2 : 13.08.2012 20:41 »
En ole magneettianturia purkanut mutta epäilen, ettei sisällä ole mitään muuta kuin kela jolla saadaan sähköpulssi kun magneetti menee alitse. Mychronin liittimet on vakiotavaraa, en muista minkä tyyppisiä, mutta elektroniikkakaupoista löytyy. Ja niin löytyy jos jonkinlaista magneettiin perustuvaa pyörimisanturia. Eli ei pitäisi olla hankala tehdä.
« Viimeksi muokattu: 13.08.2012 20:44 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Mychron antureita itsetehtynä
« Vastaus #3 : 13.08.2012 21:05 »
En ole magneettianturia purkanut mutta epäilen, ettei sisällä ole mitään muuta kuin kela jolla saadaan sähköpulssi kun magneetti menee alitse. Mychronin liittimet on vakiotavaraa, en muista minkä tyyppisiä, mutta elektroniikkakaupoista löytyy. Ja niin löytyy jos jonkinlaista magneettiin perustuvaa pyörimisanturia. Eli ei pitäisi olla hankala tehdä.
En tiedä kuinka paljon tuo uusi magneettianturi on muuttunut vanhasta, mutta sieltä löytyi 13 eri komponenttia, joten ei se ihan jokaisen tehtävissä ole. Liittimethän ovat binder-liittimiä.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: Mychron antureita itsetehtynä
« Vastaus #4 : 14.08.2012 13:36 »
Kuinkas noissa lämpötila-antureissa oikein noitten liittimien värit oikein menee? Kun varikolla kerran puhuivat että näyttää väärin jos vihreä ja keltainen on liitettynä keskenään? Tartteeko täs lähteä hankinta reissulle mokoman johdon takia...
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

timjoo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: Mychron antureita itsetehtynä
« Vastaus #5 : 14.08.2012 14:24 »
En ole magneettianturia purkanut mutta epäilen, ettei sisällä ole mitään muuta kuin kela jolla saadaan sähköpulssi kun magneetti menee alitse. Mychronin liittimet on vakiotavaraa, en muista minkä tyyppisiä, mutta elektroniikkakaupoista löytyy. Ja niin löytyy jos jonkinlaista magneettiin perustuvaa pyörimisanturia. Eli ei pitäisi olla hankala tehdä.

Purin oman rikki menneen anturini 5 minuutissa mattoveitsellä, lyhensin johtoa 10cm ja laitoin uuteen koteloon johon porasin reiän ja täytin silikonilla joka ei syövytä juotoksia. En ole vielä ehtinyt testata toimiiko. Samalla uteliaisuus voitti ja selvitin sitten mitä se oikein on syönyt. Siihen ei muuten montaa minuuttia mene, joten alla olevat tiedot ovat ns. helposti saatavia joten siksi ne voinee julkaista (toivottavasti). En muuten sitten mene 100% takuuseen noista tyypeistä, koska en ole testannut niitä käytännössä.

MyCronon magneettianturissa käytetään Mederin MK06-8-A anturia, joka muistuttaa "reed" relettä jossa ei ole kelaa. Tämä on pieni hankaluus, koska ainakaan itse en ole vielä löytänyt paikkaa jos noita saa. Sen sijaan Mederin MK06-6-A tyyppiä löytyy kyllä ja sen pitäisi toimia aivan mainiosti. En ole kuitenkaan testannut, koska se on fyysisesti pienempi eikä mene tuohon samaan paikkaa. Tyypin täytyy ehdottomasti olla A, koska se tarkoittaa magneettista herkkyyttä. Muilta valmistajilta en ainakaan lyhyen etsinnän jälkeen löytänyt versiota joka olisi yhtä herkkä kuin tuo A-versio MK06-sarjasta.

http://www.digikey.fi/product-detail/en/MK06-6-A/374-1166-ND/2765281

Liitin on murheellinen, koska se ole helposti saatavissa oleva M8 tai M12 vaan sen sijaan M9 liitin, jota ei tietääkseni valmista muut kuin Binder. En ole löytänyt helposti saatavilla muualta kuin Farnellilta, jossa hinta on melko korkea. Tietääkö kukaan edellisempaa hankintapaikkaa tai toista valmistajaa tuolle liittimelle?

http://fi.farnell.com/binder/99-0409-00-04/plug-sealed-free-4way/dp/1122552

Sen lisäksi anturissa on kaksi 0805-kotelossa olevaa pintaliitosvastusta, kaksi keraamista kondensaattori ja yksi Schottky diodi (muistaakseni) MELF -kotelossa. Käsittääkseni Schottky diodi toimii ainoastaan suojadiodina tuossa kytkennässä.

t.Masa
« Viimeksi muokattu: 14.08.2012 14:28 kirjoittanut timjoo »

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Mychron antureita itsetehtynä
« Vastaus #6 : 14.08.2012 14:53 »
Osaako joku sanoa, mikä vika on magneettianturissa, kun mittari antaa 2 sekunnin kierrosaikoja. Kun vaihtaa anturin toiseen, ongelma poistuu. Magneetilla testaten toimii paremmin.

Mittari on Unipro.

Tietääkö tai osaako joku selvittää, millaisia antureita se käyttää ja mistä niitä saa.  :)
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

samueloskari

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
Vs: Mychron antureita itsetehtynä
« Vastaus #7 : 18.09.2012 23:05 »
Magneettianturia en oo tehny mutta lämpöantureita saa elektroniikka kaupasta hintaan 6€/kpl.
Kysyy K tyypin lanka-anturia niin saa anturin jossa on suoraan mychronin keltaiseen anturijohtoon käypäinen liitin päässä.
Sitten porataan 5mm lyhyeen pulttiin päästä reikä josta työnnetään anturilanka läpi. Tippa liimaa ja anturi on valmis. ( 5mm pultti siis raksun sylinterin lämpötilan mittaamiseen)
Ei ollut vaikeaa eikä kallista.   ;D

Ja jos ei huvita porailla niin 5mm vaijerinippa polkupyörä/mopokaupasta ja siitä anturilanka läpi.

Tuo liimaus varmaan oikea tapa, tinaaminen sekoittaa varmaan mittauksen? Mitäs liimaa olet käyttänyt? Mitenkäs tuo termopari, johtojen päät liitetään yhteen mutta saavatko ne koskettaa itse pulttia,tuleeko maadoittumisesta ongelmaa?

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Mychron antureita itsetehtynä
« Vastaus #8 : 19.09.2012 00:12 »
Moi,

Mouserilta, Elfalta ja Tekomilta  olen tilannut tavaraa.Binderiä löytyy elfalta ja Tekomi on Elfan helsingin varasto/noutopiste.  Mouserilla on Mederin tavaraa.
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Mychron antureita itsetehtynä
« Vastaus #9 : 24.09.2012 20:55 »
Mahtaisiko Masa piirtää tuosta kytkentäkaaviota?
« Viimeksi muokattu: 24.09.2012 21:06 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

timjoo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: Mychron antureita itsetehtynä
« Vastaus #10 : 28.09.2012 22:23 »
Mahtaisiko Masa piirtää tuosta kytkentäkaaviota?

Mähän oon jo piirilevynpiirtovaiheessa... En ehdi enää tälle syksylle tilata piirilevyä, kun tuollaisen 20mm x 30mm piirilevyn kanssa kannattaa laittaa samalla joku muukin levy tilaukseen. Ihmetellään sitten lisää, kun olen saanut testattua että tuo varmasti toimii.

Tuohon tilattavaan korttisarjaan olisi samalla helppo tehdä mukaan kortti joka mittaisi lämpötilaa, pyörimisnopeutta ja aikaa ja lähettäisi ne tietokoneelle USB liitännän kautta. Eli toisinsanoen projektina olisi inertiadyno. En vain ole mistään löytänyt valmista PC softaa joka laskisi ja näyttäisi arvot ruudulle. Jatkan vielä hetken etsimistä...

t.Masa






awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Mychron antureita itsetehtynä
« Vastaus #11 : 28.09.2012 23:21 »
Jos ei löydy, niin tuollaisen voisin naputellakin.Mutta tod.näk löytyy ja valmista kannattaa käyttää. Ei pitäisi olla ongelma tehdä käppyränpiirto-ohjelmaa. Johtuu vähän tuleeko tuon usbin luvun kanssa takkuamista, sellaista ei ole tarvinnut itse koskaan koodata.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

timjoo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: Mychron antureita itsetehtynä
« Vastaus #12 : 29.09.2012 13:55 »
Ei pitäisi olla ongelma tehdä käppyränpiirto-ohjelmaa. Johtuu vähän tuleeko tuon usbin luvun kanssa takkuamista, sellaista ei ole tarvinnut itse koskaan koodata.

Tuohon tarvitaan vielä hieman matematiikkaa mukaan. Sitten tulee vielä sääkompensoinnit, yms muuta jos halutaan ruveta hienostelemaan eli tehdä dyno jonka tulokset ovat päivästä toiseen vertailukelpoiset edes jollakin tavalla. Esimerkiksi http://wotid.com/dyno/ tai tarkemmin matematiikasta http://wotid.com/dyno/content/view/16/35/
Vaikka en juuri mitään PC ympäristön ohjelmoinnista ymmärrä, niin veikkaisin että kyllä tuossa melkoinen tekeminen on jos tyhjästä aloittaa.

Edullisista kaupallisista versioista kiinnostavin paketti jonka olen löytänyt on DataMiten MiniUSB järjestelmä:
http://performancetrends.com/dtm-hdwe.htm
Hinta on kuitenkin kohtuullinen, joten jos haluaa päästä helpolla niin tuon kanssa pääsisi.

Täysin avointa ohjelmaa/hardista en ole löytänyt mistään. Tämä on ollut melkoinen yllätys, koska inertiadyno on mekaanisesti ehdottomasti helpoin/edullisin toteuttaa verrattuna muihin, niin luulin että juuri siihen olisi helposti löytynyt avoimeen koodii perustuvia ohjelmia.

t.Masa

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Mychron antureita itsetehtynä
« Vastaus #13 : 29.09.2012 16:56 »
Moi,
2T moottoreille ei ole sään korjauskaavoja olemassa. SAE J1349,  SAE J1995  ja SAE J2723 koskevat vain ja ainoastaan 4T moottoreita.

Halvin ja helpoin ohjelma on Ontrack Digital, jossa anturi liitetään suoraan äänikorttiin. Pari vastusta, diodi, 9V patteri ja hal-anturi, niin se on siinä. Hintaa tuolla jotain 200 dollaria.

Dynoa kun rakennatte, niin muistakaa turvallisuus. Vauhtipyörän kehänopeus ei saa koskaan ylittää 70 m/s.
60 kg painava vauhtipyörä, halkaisija 60-70cm ja paksuus 35-40mm on riiittävä noin 50hp asti. Ja se pitää
tasapainoittaa dynaamisesti. Mitään valurautajuttuja EI saa käyttää.

Muistaakseni Mychronin jossain mallissa on Dyno-ominaisuus vakiona, joten saat tehot suoraan radalla kun tiedät välityksen ja auton painon.





Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Mychron antureita itsetehtynä
« Vastaus #14 : 29.09.2012 19:12 »
Nuo on tehojen laskemiset jne. on klassisen mekaniikan peruskaavoja, niiden  ohjelmointi ei ole ollenkaan hankalimpia asioita tuollaisessa. Nehän menee melkeen tuollaisenaan kääntäjästä läpi.. Kaavan koodaamiseen sitä ei välttämättä tarvitse edes ymmärtää kunhan tietää mitä se syö ja mitä tulee pihalle. Ymmärtäminen tosin se auttaa varsinkin jos tulos ei olekaan odotettu. Mutta tosiaan, mitä valmiimpaa käyttää sen helpommalla pääsee.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

timjoo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: Mychron antureita itsetehtynä
« Vastaus #15 : 29.09.2012 22:32 »
Kimi:
-En todellakaan tiennyt että 2T moottoreille ei ole olemassa korjauskaavoja. Ei pitäisi olettaa vaan tietää.
-Tuohon äänikorttisysteemiin törmäsin jo netissä aiemmin, mutta toteutusperiaate ei oikein vakuuta joten päätin jättää sen unholaan.
-Tuohon MyCronon systeemiin olen tutustunut, mutta sen enempää tietoa sen tarkkuudesta tai toistettavuudesta ei ole.

-Tuo vauhtipyörä on toinen kohta ohjelman ohella joka joko mahdollistaa tämän projektin tai kaataa sen. Yrityksiä jotka tekevät noita tasapainotuksia onneksi löytyy, mutta tuollaisen murikan hinta on nyt alustavien kyselyjen mukaan tullut allekirjoittaneelle yllätyksenä. Ei ole ihan halpa ei. Nyt kyselyssä on myös jonkun vanhan kuorma-auton vauhtipyörä, mutta hintoja noista en ole vielä saanut. Itse tavoittelen maksimissaan 20hv mittausta, eli silloin vauhtipyörän ja muun rakenteen koko pitäisi pysyä vielä kohtuullisena. Tuossa 20 hepassakin on pelkokerrointa ihan riittävästi ensi yrittämälle.
Jos oletetaan koneen kierrosluvuksi maksimissaan 16000 kierrosta minuutissa ja välitykseksi dynossa 11:63, niin saadaan 70m/s kehänopeudella vauhtipyörän maksimihalkaisijaksi 0,48m (jos laskin oikein...). Silloin vauhtipyörän nopeus olisi noin 2800 rpm eli mahdollisesti vielä pukkilaakerien sallimissa rajoissa. Täytyy tarkistaa laakerikirjasta kun löydän sen jostakin. Kun haluaa pitää rakenteen mahdollisimman yksinkertaisena, niin tuo välitys on tehtävä yhdellä ketjulla joka asettaa omat rajoituksensa.

Kiitos tiedoista! Minä olen tässä hommassa ihan alussa kuten varmaan jo huomasitkin eli yritän vasta saada selville miten tämän voisi tehdä ja mitä se maksaisi.


awi:
On se on helppoa jos sen osaa  :)

t.Masa

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Mychron antureita itsetehtynä
« Vastaus #16 : 30.09.2012 00:06 »
Moi,
Unohda tuo vauhtipyörä jos se on valurautaa, leviää kun sirpalegranaatti.

IKH:lta haet pukit laakereineen 40mm akselille, akselin pitää olla umpirautaa, eli kartingin akseli EI käy.
Yksi laakeri vauhtipyörän molemmin puolin,yksi rattaan vierelle ja yksi anturikeskiön vierelle. Eli 4 kpl kaikkiaan.
Mitään starttisysteemiä et tarvitse. Raket-120:n startteri käy mainiosti, jolla saa moottorin käyntiin.
50mm  keskiötä sorvataan isommaksi, niin että saat sinne sisään vapaalaakerin, kaksi rinnakkain.
Rautakappaleita löydät esim Vuosaaren telakan pajoista, jossa leikkaavat paksua rautaa. Omasta maksoin
100 eur, ja sen sorvaus VTKK:lla maksoi 100:n. Oli sen verran tarkat pelit siellä ettei tarvinnut tasapainoittaa ollenkaan, oli suoraan tasapainossa.
Kehikkorautana käy 40x60mm rst, ei mitään huonekaluputkea tms.. Koon saat puristettu 60x60x60cm, eli ei tarvii olla ihan hirveen iso, mun laite painoi jotain 150kg. Kaikki liikkuvat osat pitää suojata pelleillä, ettei mitään pääse vahingossa putoamaan väliin tms.
Levyjarru pitää olla, ja tehokas sellainen, tällä saat ajettua moottorin lämpimäksi ja vedon loputtua pysäytettyä vauhtipyörän. Itsellä oli joku Kadetin kelluva jarrusatula ja Transitin jarrulevy. Jarrulevy kiinnitettiin muistaakseni suoraan vauhtipyörään Työsylinteri vanhasta kartingautosta.  Yhden moottorin testaaminen kesti noin 30min ja kun Yamppuja testatiin peräkanaa, niin yhden moottorin testaus kesti keskimäärin 15 minsaa niin saatiin käyrät ulos.

Mulla oli tuo Ontrack käytössä, ja oli sikahyvä, vauhtipyörän akseliin laitoin jarrukeskiön ja 6 kpl magneetteja, jolloin näytteenottotiheys  oli erittäin hyvä.
Välitys oli  aina 1/8, jolloin ei softaa tarvinnut räplätä.

Jos valitset liian pienen vauhtipyörän, se kiihtyy liian nopeasti, ja et saa oikeita tuloksia.
Vedon pitää kestää vähintään 7 sec. Yammun veto kesti 12 sec oisko ollut 65cm/60kg pyörällä.
Kartingmittari kannattaa laittaa kiinni, niin näkee kierrokset ja lämmöt koneesta.

Omakustannushinta oli jotain 700-800 eur. kun suunnitelmat oli valmiit, niin rakentamiseen meni noin  viikon illat. Kaveri hitsas tuon kasaan, kärräsin vain materiaalia ja suunnitelmat. Tässä pätee sääntö toimiva on parempi kuin kaunis.

Eikä toi dynotus ollut sen hassumpaa kuin moottorin huudattaminen varikkokärryllä.
« Viimeksi muokattu: 30.09.2012 00:09 kirjoittanut Kimi »
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

timjoo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: Mychron antureita itsetehtynä
« Vastaus #17 : 05.10.2012 23:22 »
Kiitos viestistäsi. Olen ihmetellyt sitä pidemmän aikaa ja seurauksena ei ole kuin lisää kysymyksiä...

Jos kuorma-auton vauhtipyörä on valurautaa, niin silloin se on todellakin pakko unohtaa. Yksi löytämäni pienemmän pään kuorma-auton moottorin vauhtipyörä oli 25kg/400mm, mutta jäänee hinnaltaa kuitenkin kalliimmaksi kuin teetätys levystä, joten se siitä. Sitä paitsi noita olisi tarvittu vähintään kaksi kappaletta, joka taas vaatii lisää työtä sopivien kiinnityslaippojen tekemisessä.

Tuo pukkilaakeri hieman mietityttää allekirjoittanutta. Mieluummin käyttäisi jotakin muuta parempaa laakeria mutta silloin hinta nousee laakerin osalta aina melkoisesti. Lisäksi laakerin kiinnityksen tekeminen itse on tosi työlästä, kun mikään ei ikinä ole suorassa mihinkään suuntaan ja mitään ei oikein voi hitsata kun aina vetelee ihan tolkusti eikä pienillä työkaluilla pääse enää hitsauksen jälkeen koneistamaan pintoja suoraksi.
Tuollainen pallomainen rullakaakeri olisi todella hyvä, mutta lisää töitä ja kustannuksia aivan hullusti. Pelkona allekirjoittaneella on lähinnä pukkilaakerien suhteen valarautakiinnitys ja välykset. Erityisesti tuon valurautakiinnikkeen pettäminen tärinän takia on huolenaiheeni. Käsittääkseni markkinoilla on myös todella huonolaatuisia pukkilaakereita jotka kannattaa kiertää kaukaa. Tiukimmalla akselisovitteella ja pienellä kuormalla kierrokset näyttäisivät kyllä riittävän tähän touhuun. Tuho on hirvittävä jos tuosta kohtaa rakenne pettää. Maaseudulla kun on vanhoista Zetoreista vauhtipyörä irronnut niin on tullut lohkosta läpi että heilahtaa ja jatkanut vielä palan matkaa eteenpäin sen jälkeenkin.

http://tuotteet.etra.fi/main.html?nodeUid=2771623&catalogUid=2224442&parents=%7C2756597%7C2756601%7C2771619&path=1

Akseli on tosiaan pakko olla umpiakseli ja riittävän pieni koska muuten tulee taas kierrokset laakereissa vastaan. Hyvä että 40mm akseli kestää koska silloin ei tule laakereissa kierrokset vastaan niin helposti. Epäilin että olisiko akselin pitänyt olla jopa 50-60 millistä, mutta onneksi ei.

50mm  keskiötä sorvataan isommaksi, niin että saat sinne sisään vapaalaakerin, kaksi rinnakkain.

Valaisisitko tätä hieman kohtaa hieman lisää. En ole varma ymmärsinkö oikein.
-Olenko ymmärtänyt oikein, että systeemissä on pakko olla vapaalaakeri ettei moottori pääse karkaamaan ylikierroksille jos vauhtipyörä jatkaa vielä kiihtymistään?
-Ilmeisesti nuo laakerit joita tarkoitat ovat ns. itsekantavia laakereita jotka olet sijoittanut rataskeskiön molemmille reunoille?

Yksi mahdollinen ratkaisu olisi käyttää kahta akselia ja niiden välille ketjuveto jolloin saisi vauhtipyörän alemmas ja paremmin suojattua. Kytkin tulisi näiden kahden akselin välille, jolloin vauhtipyöräakselista tulisi mahdollisimman lyhyt ja yksinkertainen rakenteeltaan.  Tämä helpottaisi sen sorvaamista, kun käytettävä sorvi on kuitenkin pienehkö. Heikkoutena tietysti yksi ketju lisää  ja sen aiheuttamat mahdolliset mittavirheet. Amerikan mantereelta löytyy rattaita joissa on vapaakytkin rakennettu sisäisesti rattaaseen, mutta en tiedä löytyykö juuri tähän tarkoitukseen sopivaa. Tuossakin pitäisi vielä ratkaista mikä olisi hyvä tapa kiinnittää vauhtipyörä akseliin.

Pitäisin itselläni tavoiteltavana vauhtipyörän halkaisijana 500mm ja mieluummin hieman lisää kierroksia. Tämä ihan teetättämisen helppouden takiakin. Tuollainen sorvi voisi löytyä helpommin täältä Lahdestakin. Yli 600 millinen on todella huikean kokoinen ja vaatii jo melkoisen sorvin johon että sen työstettyä. Samalla sen tasapainotuksen tekeminen lienee helpompaa kun koko on pienempi.

Miten kiinnintit vauhtipyörän akseliin niin että tarkkuus oli riittävä tasapainon kannalta?

Kehikkona ajattelin 40x40 tai 50x50 RHS palkkia paksulla seinämällä, mutta onko tuossa joku syy miksi pitäisi käyttää RST:tä?

Sitten vielä se viimeinen uhka eli huomaako mistään että vauhtipyörän laakerit ovat kulumassa loppuun? Siis ennen kuin 50-100kg metallia päättää poistua paikalta tavalla joka ei takuulla jää huomaamatta keneltäkään.

t.Masa

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Mychron antureita itsetehtynä
« Vastaus #18 : 06.10.2012 00:05 »
Muistaakseni Mychronin jossain mallissa on Dyno-ominaisuus vakiona, joten saat tehot suoraan radalla kun tiedät välityksen ja auton painon.
MyLapsin Race Studiossa (ilmainen) on valmiina Motor Analysis, joka laskee tehon ja väännön. Matlabilla tehdyt kaavatkin saa näkyviin. Kun laittaa välitykset ja painon niin se laskee tehon/väännön ajan ja koneen kierrosten nousun mukaan.
Kun toistoja on tarpeeksi monta, on käyrä varsin luotettava. Se toimisi suoraan dynossakin, ainakin jos näytteenottoja  voi tihentää.
-petri-

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Mychron antureita itsetehtynä
« Vastaus #19 : 06.10.2012 10:49 »
Moi,

Kyllä noi IKH laakeripukit käy, ja jopa tuo halvempikin on näissä kuormissa ok,
Värinää ei ole lähes yhtään, ja se jakaantuu neljään osaan, jolloin se kestää
kuormaa yli 1000kg. IKH:n pukkeja käytetään maatalouksissa voimansiirtoon, ja
siellä on epäkeskoisuutta huomattavasti enempi kuin tasapainoitetussa vauhtipyörässä.

Vapaalaakerin tarkoitus on antaa vauhtipyörän jatkaa pyörimistä kun moottorista otetaa
kierrokset pois, jos esim kone leipoo, niin vauhtipyörä ei enää vedä sitä. Eli
kun pyörität vauhtipyörää vetosuuntaan niin laakeri on vapaalla.
50mm rataskeskiö sorvataan sen kokoiseksi, että laakerit menee sisälle, kaksi
rinnakkain, niin kestävät 50hp asti.
Kytkimiä et voi käyttää, koska ne rupee luistaa ja et saa oikeita tuloksia, tämä
on yksi syy miksi joistakin dynoista tulee korkeammat tehot, vaikka kaikki inertia
arvot on oikeat.
Ketjua et voi käyttää vp:n ja välipyörän välissä jos haluat toimivan,
ketjun värinä tuottaa ongelmia, siihen pitää laittaa hammashihna. Ketjun värinä on jopa
mitattavissa. RHS on ok, mutta tuo 40x40 on vähän pieni, RST:tä ei käytetty vaan
ihan tavallista rautapalkkia 40x60 3mm seinämällä.

Itse käytin dynoa sellanen pari vuotta (rakennettu 2006) ja se on ollut ymmärtääkseni
aika rankassa käytössä eikä siihen ole laakereita vaihdettu.

Muistaakseni vauhtipyörään hitsatiin vanhoista 50mm laakereista sisäkehä ja lukittiin
akseliin lukkopulteilla, ihan samalla tavalla kun karting akseliin.Toimii samalla sulakkeena jos akselin joku laakeri leipoo kiinni.
Eli koko paketti akseliin, ja sitten hitsattiin ympäri. Heppaus kerralaan ja parin minuutin odotus
että jäätyy, jokaisen heppauksen jälkeen vauhtipyörän sivuttaisheitto hoidettiin pois lekalla ja heittokello
näytti alle 2 satskua.

Kun tuo vauhtipyörä on tuollaisen kehikon sisällä, niin ei se sieltä pääse karkuun,
Jos laakeri leipoo, niin se luistaa riittävän kauan, noin 5-10 sec jolloin  vauhtipyörän energia
muuttuu laakeripinnassa lämmöksi. Lisäksi kun käsi on jarrulla koko ajan, niin siillä
ehtii pysäyttää pelin jos rupee heilumaan. Tosin ei koskaan vielä ole tuolla laitteella
tapahtunut mitään. YKsi vapaalaakeri on kuulemma mennyt rikki 7v aikana.
Laitteen nykyinen omistaja voisi kommentoida lisää jos haluaa paljastua ;-)
« Viimeksi muokattu: 06.10.2012 11:10 kirjoittanut Kimi »
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Mychron antureita itsetehtynä
« Vastaus #20 : 07.11.2012 23:35 »
Muistaakseni vauhtipyörään hitsatiin vanhoista 50mm laakereista sisäkehä ja lukittiin
akseliin lukkopulteilla, ihan samalla tavalla kun karting akseliin.Toimii samalla sulakkeena jos akselin joku laakeri leipoo kiinni.
Eli koko paketti akseliin, ja sitten hitsattiin ympäri. Heppaus kerralaan ja parin minuutin odotus
että jäätyy, jokaisen heppauksen jälkeen vauhtipyörän sivuttaisheitto hoidettiin pois lekalla ja heittokello
näytti alle 2 satskua.
Hmm... eikös tuon työvaiheen vois välttää käyttämällä Bonfix,Tollok tms. kitkaliitosholkkia tuossa liitoksessa.
« Viimeksi muokattu: 07.11.2012 23:44 kirjoittanut vtuonone »

B.O.A.

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 43
Vs: Mychron antureita itsetehtynä
« Vastaus #21 : 08.11.2012 18:57 »
Palaan hivenen lähemmäs tuota alkuperäistä otsikon kysymystä:
Onko kenelläkään kokemusta Alfanon Pro mittariin itse tehdyistä lämpöantureista?
Tuossa aiemmin oli kerrottu Mychronin antureista ja mielessä heräsi ajatus että jos Alfanoon tekisi tukun antureita, niin ne voisivat olla Raketin kyljessä kiinni kaiken aikaa...!
Kaasu pohojas vaikka pöpelikköhön...

ziiz

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 162
Vs: Mychron antureita itsetehtynä
« Vastaus #22 : 08.11.2012 19:43 »
Tämä on kyllä mielenkiintoinen keskusteluketju mutta milloin te ehditte ajamaan kaiken tuon säätämisen välillä.... ;)

timjoo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: Mychron antureita itsetehtynä
« Vastaus #23 : 09.11.2012 00:23 »
Tämä on kyllä mielenkiintoinen keskusteluketju mutta milloin te ehditte ajamaan kaiken tuon säätämisen välillä.... ;)

Talvi on tullut... Mielenkiintoiseksi jää nähdä toteutuuko tämä projekti koskaan. Mitä edemmäs pääsee, niin sitä enemmän kustannukset kasvavat. Puhumattakaan nyt niistä muista kunnianhimoisista tavoitteista. No alla on pieni vuodatus siitä mitä tähän asti on tullut mietittyä.

Seuraavanlainen toteutustapa on nyt mietinnässä:
-Vauhtipyörän halkaisijaksi 550mm ja paksuus 48mm. Eli 50mm levyaihiosta varataan 1mm per puoli oikaisusorvausta varten. Maksimi pyörimisnopeus olisi noin 2400rpm, eli koneessa 11 piikkinen eturatas ja 63 piikkinen takaratas niin silloin kone voi kiertää noin 14000rpm asti. Mikäli kone kiertää enemmän on vaihdettava isompi takaratas ettei 70m/s kehänopeus ylity. Teoreettisesti tämän pitäisi riittää hyvin 30 hevosvoimaan asti eli käytännössä melkein kaikille konetyypeille. Raket 60, 85 ja 95 eivät jaksa kierrättää vauhtipyörää maksimiin asti, mutta sillä ei ole mitään merkitystä koska riittävän pitkä mittausaika toteutuu joka tapauksessa. Itse asiassa Raket 60 taitaa kiskoa tuota vauhtipyörää teoreettisesti jopa 30 sekuntia ennen kuin kone iskee rajoittajalle.
-50mm akseli, joka kiinnitetään kahdella pukkilaakerilla. 50mm pukkilaakerit kestävät 2400rpm vaikka jatkuvana pyörimisnopeutena, joten siinäkin ollaan turvallisella puolella. Koska pukkilaakereita tulee vain kaksi voidaan käyttää esimerkiksi SKF:n hyvälaatuisia pukkilaakereita eikä halpoja Kiinalaisia. Suurin syy kahteen pukkilaakeriin on neljän pukkilaakerin keskittämisongelmat. Jos laakereita olisi neljä kappaletta, pitäisi laitteen rungosta hitsauksen jälkeen koneistaa laakereiden kiinnityspisteet samaan linjaan ja tuohon hommaan tarvittaisiin melko järeä jyrsinkone. Jos laakerit eivät ole samassa linjassa, niin siitä luultavasti aiheutuu epätoistettavuusongelmia mittaukseen, koska millään pellinpaloilla virittelemällä noita ei ikinä saa ihan kohdalleen. Eikä mikään purkkaa, teippiä ja liimaa viritys oikein muutenkaan kuulu enää tällaiseen laitteeseen, jonka tarkoitus on toimia luotettavana mittalaitteena.
-Akselin keskelle vauhtipyörä ja molemmille puolille ihan viereen pukkilaakerit. Akselin toiseen päähän jarru ja toiseen vetoakseli.
-Jarruiksi ideana olisi moottoripyörän etujarrut ja työsylinteri. Sellaiset joiden jarrusatula halkeaa keskeltä kahtia, eli niiden paksuutta voisi säätää laittamalla peltiä väliin. Jarrulevyksi Kimin mallin mukaan vaikka joku pakettiauton levy. Jarrulevyn kiinnitys on vielä hieman auki. Tai rehellisesti sanottuna siitä ei ole vielä mitään hajuakaan miten tuollaisen ison levyn saisi järkevällä tavalla kiinni tuohon akseliin, mielellään taas keskitetysti vaikka tuossa ei varmaan enää yksi kympin heitto haittaakaan..
-Vauhtipyörän kiinnitys Bonfixillä, kuten vtuononen ehdotti. Ongelmia voi tulla hinnan kanssa, koska vauhtipyörä on 48mm paksu niin on pakko käyttää isomman pään Bonfixejä ja ne taas voi maksaa melkoisesti. Selvitetään kun vain ehditään. Projektin sivutuotteena saatetaan saada ainakin yksi laakerikauppias hulluksi kun tietämätön kyselee "viisaita" projektin edetessä.
-Rataskeskiön kiinnitys siten, että keskelle tulee vapaalaakeri ja sen molemmille puolille tavalliset laakerit. Käsittääkseni aivan kuten Kimi teki. On ainakin todella tukeva rakenne ja tuollainen laakeroimaton vapaalaakeri lienee halvin noista vaihtoehdoista. Toivottavasti rataskeskiön leveys riittää kolmelle laakerille. En vain oikein tiedä miten vapaalaakerin saa kiinni akseliin ja rataskeskiöön siten, ettei se missään tapauksessa luista. Mielestäni noissa vapaalaakereissa ei ole kiilauraa. 50mm akseli täytyy joka tapauksessa sorvata halkaisijaltaan 30 milliseksi siitä päästä mihin rataskeskiö tulee, joten tuohon saa halutessaan aika tiukankin sovitteen.

Eli mekaniikan osalta on edelleen hieman selvitettävää. Ja selvitys on melko hidasta kun ei ole oikein koskaan joutunut tekemisiin tämän tyyppisten hommien kanssa ja mitään ei saisi jäädä epäselväksi ettei tuo vauhtipyörä tule silmille.

Sitten seuraavaksi elektroniikan pariin. Elektroniikkan suunnitteleminen itse olisi varsin houkuttelevaa. Silloin masiinasta voisi julkaista kaikki tiedot ja luovuttaa kaiken yleiseen käyttöön. Elektroniikka olisi varsin yksinkertainen, USB-liitännällä kiinni tietokoneeseen ja se mittaisi seuraavat tiedot, jotka se lähettäisi ascii -muodossa tietokoneelle:
-Vauhtipyörän nopeus (hall-anturi)
-Moottorin kierrosluku sytytystulpan johdosta (kapasitiivisesti)
-Moottorin sylinterikannen/veden lämpötila (K-termopari)
-Moottorin pakokaasujen lämpötila (K-termopari)
-Ilman lämpötila
-Ilman kosteus
-Ilmanpaine
(-Ehkä kaksi 0-5V analogikanavaa voisi myös olla hyvä)
Nuo kolme viimeistä arvoa ei ole laskentaa varten, vaan ainoastaan talletettavaksi että voidaan verrata eri dynotuskertojen olosuhteita. Laskentaan ei oikeasti tarvita kuin vauhtipyörän nopeustieto, joten se määräisi kaiken datan keräyksen. Kuusi pulssia per kierros voisi olla erittäin hyvä resoluutio tuossa tapauksessa eli itse asiassa kortti lähettäisi ajan joka kuluu kahden magneetin välin kulkemiseen eli kuusi nopeustietoa per kierros. Pitäisi riittää mainiosti, koska maksimi nopeudella dataa tulee 240 kertaa sekunnissa. Aikaa kortti voisi mitata vaikka 20ns resoluutiolla eli kortilla olisi 50MHz oskillaattori tuottamassa pulsseja joita lasketaan aina magneettien välissä.

Viimeiseksi ongelmaksi jää sitten tietokoneen ohjelma, joka kerää datan, tekee tarvittavat laskut ja näyttää graafisesti tuloksen. Tämä on sitten se kohta jossa allekirjoittaneella loppuu taidot lopullisesti. Jos löytyy joku jolla olisi mielenkiintoa tehdä tuo ohjelma, niin silloin se mahdollistaa allekirjoittaneelle elektroniikan suunnittelun. Muussa tapauksessa joudun menemään valmiiseen ohjelmaan ja elektroniikkaan. Niistä ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta kukaan edullisimman pään valmistaja ei suostu ilmoittamaan mittaustarkkuutta tai edes mittaustapaa, joten niiden todellista hyvyyttä on vaikea arvioida.

Onko kellään mielenkiintoa PC ohjelman tekemiseen?

Pärjäilkää
t.Masa

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Mychron antureita itsetehtynä
« Vastaus #24 : 10.11.2012 01:56 »
Jarrulevyn on oltava kiinni vauhtipyörässä, jos jotain pettää, niin sun pitää
saada vauhtipyörä pysäytettyä.
Kun hitsaat kehikkoa, niin kaikki palkit saat linjaan kun ensin
hitsaat päädyt vaaterilla kohdalleen, kiristät kaikki pukit kiinni palkkeihin,
ja vasta sitten hitsaat ne kiinni. Eli pukit kiinni palkkeihin, akseli paikoillaan,
niin saat kaikki linjaan. IKH:n laakerit pukkeineen on ihan riittävän laadukkaita,
tais olla Toyon laakerit.
Vapaalaakeri kiristetään rataskeskiöön ihan samalla tavalla kuin akseli, mutta hieman kevyemmällä
kädellä, laakerin sisä- ja ulkopuolelle tehdään ura normaalia 6mm tai 8mm kiilaa varten.
LEveys riittä just kahdelle rinnakkain. Mitään lisätukilaakereita et rattaalle tarvitse.
Jos sorvaat akselin 30mm:ksi rattaan kohdalta, niin pukki riittävän lähelle, ettei akseli
pääse taipumaan. 40mm on huomattavasti enempi poikkipintaa ja jäykkyyttä.

Elektroniikan pieraisee hetkessä Arduinolla, mutta nyt olet tekemässä tästä tiedettä,
joka hidastaa sun oikeaa mielenkiintoa, eli moottorin mittausta. Olen jutellut parinkymmenen
ihmisen kanssa, jotka ollut rakentamassa dynoa ja kertonut kuinka hieno siitä tulee.
Niillä on vieläkin projektit kesken, ja minä pieraisin dynon valmiiksi parissa kuukaudessa.
Keep it simple, pätee tässä. Akateemiset jutut kannattaa unohtaa, kun tämä on perus-asiaa.

Lämpötilalla, kosteudella ja Ilmanpaineella et tee mitään, koska 2T koneelle ei ole
normalisointi-kaavoja olemassa.

Moottorin kierroslukua ja lämpötilaa varten, meillä oli Alfano pro kiinni moottorissa.
Sillä katsottiin että kierrosluvut on kohdallaan ja kannen lämpötila ok, ei niitä tarvitse
logata.

Elektroniikka on helppo nakki, mutta sitten se ohjelma jolla saat käppyrät näkyviin.
Tein softaa Delphillä kuukauden verran, ja sitten löysin 150dollarilla kaupallisen.
Äänikortin taajuus menee 44000 hertsiin asti. Sulla vauhtipyörä pyörii 2400 rpm, eli 40 rps.
Kuudella magneetilla saat 240 näytettä sekunnissa, joka on 4ms.

Tuolla Ontrack Digitalilla päästiin alle prosentin tarkkuuteen toistoissa.
Käppyröitä voi ihailla mun jammukirjasta (osta omasi Sami Pensalalta, nimim 1104).

Olen tehnyt valmiin elektroniikan  ja koodin Atmelin prossulla joka loggaa koko vedon ja sitten
siirtää datat exceliin. "Muutama" visualbasic rivi ja sain sarjaportista datat
suoraan exceliin ja Delphi ohjelmaan. Tarkkuus oli sitä luokkaa että näin käppyröistä ketjun
värinän. Mittasin mikrosekunnin (megahertsi) tarkkuudella jokaisen kipinän moottorista :-)
Tästä sitten joutui keskiarvoistamaan, jotta sai järkevän käyrän aikaiseksi, eli liika
tarkkuus oli taas täysin turhaa. Saman kikkareen pystyi laittamaan radalla autoon kiinni,
ja tekemään dynovedon radalla.

Eli ohje: Unohda hifistely, rakenna yksinkertainen laite,  hanki halvat softat ,
valmiit elektroniikat. Vasta sitten kun olet perehtynyt ja dynottanut, niin sitten vasta
kannattaa rupee rakentamaan ihan omaa elektroniikkaa ja  kehitelmää.

Ohessa toi Atmel softa joka tehty Atmelin butterflylle. Tai oikeastaan tuo on kartingmittari
jossa vähän kaikenlaista muutakin kivaa dynotuksen lisäksi. kierrosajat, lämpötilat cht, egt jne.
Noita butterflyitä mulla on ylimääräisiä. Voin myydä 20 eur kpl.

P.S. En rupea kommentoimaan tuota koodia, kova jätkä selvittää tuon ihan itse ;D
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Mychron antureita itsetehtynä
« Vastaus #25 : 10.11.2012 15:56 »
P.S. En rupea kommentoimaan tuota koodia, kova jätkä selvittää tuon ihan itse ;D
Harvoin noin hyvin kommentoitua koodia tulee vastaan ainakaan leipätyössä.

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 291
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: Mychron antureita itsetehtynä
« Vastaus #26 : 11.11.2012 00:34 »
Tämä on kyllä mielenkiintoinen keskusteluketju mutta milloin te ehditte ajamaan kaiken tuon säätämisen välillä.... ;)


-Moottorin pakokaasujen lämpötila (K-termopari)

Jos Masa haluat, niin mulla pyörii tallissa yksi K-tyypin termopari, tosin kierre on M10 ja urospuolinen laattaliitin puuttuu, mutta saahan siihen "adapterin" tehtyä.. Voin kiikuttaa ton kerhon syyskokoukseen.
Lasse

Ps. Pitäis pytty-kaasari-putki kombinaatio etsiä Rotax junnu-maxiin.. ::)

timjoo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: Mychron antureita itsetehtynä
« Vastaus #27 : 11.11.2012 23:21 »
Jarrulevyn on oltava kiinni vauhtipyörässä, jos jotain pettää, niin sun pitää
saada vauhtipyörä pysäytettyä.

Miksi jarrulevyn pitäisi olla kiinni juuri vauhtipyörässä? Eikö se ole se ja sama missä kohti akselia jarrulevy on, kunhan vain on kunnolla kiinni? Joka tapauksessa jarrutus on tehtävä maltilla, koska voi olla mielenkiintoinen kokemus jos jarru on todella tehokas ja tempaisee vauhtipyörän oikein kunnolla seis.
Tosin on pakko myöntää että vauhtipyörä on ehdottomasti paras paikka jarrulevylle ja jopa yksinkertaistaa mekaniikkaa. Eipähän taas tullut itselle mieleen.

Kun hitsaat kehikkoa, niin kaikki palkit saat linjaan kun ensin
hitsaat päädyt vaaterilla kohdalleen, kiristät kaikki pukit kiinni palkkeihin,
ja vasta sitten hitsaat ne kiinni.

Epäilen, että tuo laakerien kiinnitys ei estä hitsauksessa tapahtuvaa vetelyä ja kieroutumista. Tosin pukkilaakerien kanssa ei taida ihan pienet vetelemiset haitata. Ainoa takuuvarma tapa saada laakerit samalle linjalle on mielestäni pintojen tasojyrsintä hitsauksen jälkeen.

Vapaalaakeri kiristetään rataskeskiöön ihan samalla tavalla kuin akseli, mutta hieman kevyemmällä
kädellä, laakerin sisä- ja ulkopuolelle tehdään ura normaalia 6mm tai 8mm kiilaa varten.
LEveys riittä just kahdelle rinnakkain.

Eli toisin sanoen käytit kahta "kantavaa" vapaalaakeria. Anteeksi termistö, mutta en nyt millään muista mikä oli kantavan vapaalaakerin oikea nimitys. Jos ainoastaan kaksi laakeria mahtuu rinnakkain, niin silloin on yksinkertaisempaa toteuttaa se noin. Jos kolme olisi mahtunut rinnakkain, niin olisi mielestäni ollut parempi laittaa keskimmäiseksi yksi ei-kantava vapaalaakeri ja molemmille puolille yksi tavallinen laakeri.

Jos sorvaat akselin 30mm:ksi rattaan kohdalta, niin pukki riittävän lähelle, ettei akseli
pääse taipumaan. 40mm on huomattavasti enempi poikkipintaa ja jäykkyyttä.

Ajatus oli sorvata 50 millin akselin päästä 30 milliseksi vain sen verran että siihen juuri ja juuri mahtuu nuo kaksi vapaalakeria. Sijoitus tietysti mahdollisimman lähelle pukkilaakeria.

Eli 50mm akselilla olisi osat seuraavassa järjestyksessä:
-vetoratas (rataskeskiö + vapaalaakerit + ratas)
-pukkilaakeri
-vauhtipyörä, jossa jarrulevy
-pukkilaakeri
-nopeudenmittaus (rataskeskiö + magneetit)

Elektroniikan pieraisee hetkessä Arduinolla, mutta nyt olet tekemässä tästä tiedettä...

Elektroniikka ei tosiaan ole ongelma. PC ohjelma sen sijaan on ainakin minulle ja ellei siihen löydy toteuttajaa niin sitten menee kaupallisen elektroniikan hankkimiseksi. DataMite on edelleen kaikista vaihtoehdoista se mielenkiintoisin.


Lämpötilalla, kosteudella ja Ilmanpaineella et tee mitään, koska 2T koneelle ei ole
normalisointi-kaavoja olemassa.

Tästä en ole ihan samaa mieltä tai sitten en ole ymmärtänyt joitakin moottorin säätöön liittyviä asioita. En halua kompensoida mitään vaan yksinkertaisesti nähdä miten lämmöt käyttäytyvät ja miten eri lämpötilat vaikuttavat tehoon. Kokemukseni mukaan kun liian kuuma kone (tai kylmä) ei mene mihinkään ja se mikä on oikea lämpötila tuntuu olevan hyvin konekohtainen. Epäilen, että sama pätee ilmanpaineeseen ja kosteuteen. Nekin ovat vain mielenkiinnon takia tuossa esillä. Olisi kätevää, jos nekin tiedot tulisivat samalla kun muutkin tiedot. Eli kun ihmettelee dynovetoja, niin jossakin pitäsi olla mukana nuo tiedot. Voihan ne kirjoittaa paperin nurkkaankin mikroauton mittarista, mutta sillä paperilla on tapana hukkua.

Tuolla Ontrack Digitalilla päästiin alle prosentin tarkkuuteen toistoissa.
Käppyröitä voi ihailla mun jammukirjasta (osta omasi Sami Pensalalta, nimim 1104).

Tuolla autotallin hyllyllä moottorien vieressä näytti olevan joku Yamaha kirja, taitaa jopa olla hieman öljyssäkin muutaman kriittisen sivun osalta.

Eli ohje: Unohda hifistely, rakenna yksinkertainen laite,  hanki halvat softat ,
valmiit elektroniikat. Vasta sitten kun olet perehtynyt ja dynottanut, niin sitten vasta
kannattaa rupee rakentamaan ihan omaa elektroniikkaa ja  kehitelmää.

Jos hankin valmiin softan ja elektroniikan, niin en usko että sen jälkeen enää riittää mielenkiinto alkaa rakentaa elektroniikkaa uudestaan. Nyt olisi ehkä riittänyt, koska homma ei olisi ollut tässä talvitunteita maatakaatavan iso. Suurempi homma on mekaniikassa, koska sitä en pysty tekemään kokonaan omilla vermeillä.

P.S. En rupea kommentoimaan tuota koodia, kova jätkä selvittää tuon ihan itse ;D

Todella siistiä ja helppolukuista koodia!

t.Masa

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Mychron antureita itsetehtynä
« Vastaus #28 : 12.11.2012 20:18 »
Jos jarru on kiinni akselissa,  niin akseli pysähtyy, mutta vauhtipyörä jatkaa pyörimistä.

Laakereissa on välystä ja akseli joustaa. Maataloudet  on täynnä akseleita
usealla pukilla, eikä niitä ole tasojyrsitty. Kympän parin tarkkuus riittää tässä.

Käytössä ihan tavallinen vapaalaakeri, jossa sisä ja ulkokehä. Kaksi rinnan riittää hoitamaan
50hp tehon. Tavallinen laakeri ei auta vetoon.

Akseli on  40mm ja  vapaalaakerin sisäkehä 40mm. 50mm keskiö sorvataan  vapaalaakerin
ulkohehän kokoon, 50mm että on materiaalia josta rouhia.  Toi 30mm on liian hepponen,
katkeaa halkaisijan muutoskohdasta. TK-KArtingista kysyt niin Tomi tekee sulle valmiin paketin
laakereineen.

Laita vähintään kolme pukkilaakeria, gyrovoimat rupee heiluttamaan tuota, ja sitten käy huonosti.

Mielenkiintoisin tässä on se moottori jota mitataan ja riittävän edukkaasti.

Lämpötilalla, kosteudella ja ilmapaineella tarkoitan sääolosuhteita, en moottorin lämpötilaa.
Olet aika kova jätkä, jos rakennat systeemin jolla muutat esim ilmanpainetta ja kosteutta.
Kuten jo aikaisemmin olen maininnut, 2T moottoreille ei ole SAE/DIN korjauskaavoja. Ruutuvihkoon
kirjoitat sataako lunta, vettä vai paistaako aurinko. About 1000 mittauksen jälkeen ei
tarvitse edes mittaria, niin kuulee ja tuntee onko kone hyvä vai huono. Suurin vaikutus
mittauksiin oli bensan laadulla, oliko viikko vanhaa vai ihan tuoretta. Öljyllä ja sen määrällä
ei ollut vaikutusta.

Tämä on niin valmiiksi tutkittua, että uutta ruutia ei kannata keksiä. Yksi kovan luokan
moottorimies sanoi että ruutia ei kannata keksiä uudestaan, mutta sitä voi aina lisätä.

Olen 25 vuotta koodannut ja  rakennellut elektroniikka työksi, joten en sitä enää huviksi viitsi
tehdä jos saan halvalla  close enough sitä mitä tarvitsen. Toi elektroniikka on Arduino Mini,
hal- anturi + muutama lisäosa ja 3m piuhaa + vähän koodia päälle. Henk. koht. en näe tuossa mitään
mielenkiintoista.
 
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

timjoo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: Mychron antureita itsetehtynä
« Vastaus #29 : 17.11.2012 21:28 »
Jos Masa haluat, niin mulla pyörii tallissa yksi K-tyypin termopari, tosin kierre on M10 ja urospuolinen laattaliitin puuttuu, mutta saahan siihen "adapterin" tehtyä.. Voin kiikuttaa ton kerhon syyskokoukseen.
Lasse

Kiitos tarjouksesta, mutta älä ainakaan vielä tuo. Katsotaan ensin mitä saan aikaiseksi tämän prjektin kanssa ja millä aikataululla. Noloa jos saa anturin jo nyt, mutta dyno ei valmistu edes ensi kesäksi...

t.Masa


 

Team Laine Verkkokauppa