Kirjoittaja Aihe: Rengassarjojen erot  (Luettu 6066 kertaa)

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Rengassarjojen erot
« : 23.08.2012 14:34 »
Oletteko kilpailuissa saaneet rengassarjoja, jotka eivät tunnu millään toimivan, vaikka kovuusmittarilla mitaten sarjan pitäisi periaatteessa olla OK? Miten iso ero shore-kovuusarvossa samaa tyyppiä olevien eri rengassarjojen kesken on merkitsevä?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

ÄsLaihomäki

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 607
    • ÄssäLaihomäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
Vs: Rengassarjojen erot
« Vastaus #1 : 23.08.2012 14:41 »
Oletteko kilpailuissa saaneet rengassarjoja, jotka eivät tunnu millään toimivan, vaikka kovuusmittarilla mitaten sarjan pitäisi periaatteessa olla OK?
Joskus aikoinaan kyllä. Kovuusmittaria en omista mutta parc fermé renkaat olleet kyseessä. Tarkoititko tän vuotisia renkaita ja jotain tietyä luokkaa?
^Tietoa 3% Varikkohuhuja 14% Harhaanjohtamista 83%

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Rengassarjojen erot
« Vastaus #2 : 23.08.2012 15:39 »
Kysyin asiaa yleisesti, sen enempää osoittelematta, minua vain kiinnostaa se, millaisia kokemuksia muilla on.
Meidän kuski ajaa Mojo D1:llä ja minusta sarjoissa on ollut selviä eroja välillä. Isoin kellolla todennettu ero 0,6 s kahden sarjan välillä viime kaudella.

Samantyyppisiä kokemuksia oli myös aikanaan yksittäisistä Raketin Bridgestone-sarjoista ja tiedän että muillakin on vastaavia.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: Rengassarjojen erot
« Vastaus #3 : 23.08.2012 15:58 »
Samantyyppisiä kokemuksia oli myös aikanaan yksittäisistä Raketin Bridgestone-sarjoista ja tiedän että muillakin on vastaavia.

o/
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Rengassarjojen erot
« Vastaus #4 : 23.08.2012 20:17 »
Ongelma taitaa olla yleinen valmistajaan katsomatta. Vegan SL8:ssa on vastaavia huomioita viivakoodillisten ja viivakoodittomien välillä. Ajat samoja mutta viivakoodillisessa pitää käyttää suurempaa rengaspanetta jotta rupeaa toimimaan.

ÄsLaihomäki

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 607
    • ÄssäLaihomäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
Vs: Rengassarjojen erot
« Vastaus #5 : 23.08.2012 20:25 »
Kysyin asiaa yleisesti, sen enempää osoittelematta, minua vain kiinnostaa se, millaisia kokemuksia muilla on.
Meidän kuski ajaa Mojo D1:llä ja minusta sarjoissa on ollut selviä eroja välillä. Isoin kellolla todennettu ero 0,6 s kahden sarjan välillä viime kaudella.
Maxxis SLC:ssä erot oli pahimmillaan melkein sekunnin luokkaa, eli aika-ajossa uusilla parc fermé pyörille ei mennyt mihinkään vaikka warm upissa olisi omilla kuluneillakin renkailla ollut kulku kohdillaan. Samoihin aikoihin (10 vuotta sitten) Maxxiksen saderenkailla ero oli joskus jopa kahden sekunnin luokkaa. Testeissä nopeiksi osottautuneet renkaat eivät kuitenkaan olleet nopeat kaikilla radoilla. Muistaakseni yksi sarja oli nopea (se 2 sekunnin ero) uudella asfaltilla, vanhalla ei. Mojoissa (D2) ei mielestäni ole ollut kovin suuria eroja.
^Tietoa 3% Varikkohuhuja 14% Harhaanjohtamista 83%

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: Rengassarjojen erot
« Vastaus #6 : 24.08.2012 21:54 »
Sen verran sivusta kuullut,
että jos renkaat ovat tuoreet, niin ovat erilaiset kuin samat renkaat, jotka ovat "varastoituneet" esim. talven yli pakkasessa.  Ainakin sellaista eroa on, että toiset alkaa pitää aiemmin ja toiset myöhemmin - ainakin saderenkaissa - ja toiset kestää vähemmän aikaa kun toiset...
Siksi on puhuttu, että park ferme -renkaat pitäisi olla aina samalta toimittajalta ja samasta hankintaerästä.  Jos esim. etuakselilla ja taka-akselilla on sitten eri ikäiset kumit, niin saattaa olla suuriakin eroja...  
???


 

Team Laine Verkkokauppa