Kirjoittaja Aihe: Alfano antureita itse tehtynä?  (Luettu 6348 kertaa)

B.O.A.

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 43
Alfano antureita itse tehtynä?
« : 12.11.2012 21:22 »
Tässä tekniikka osiossa on kyselty mychronin antureiden tekemisestä ja laitoin tämän saman kysymyksen sinne viestiketjun jatkoksi, mutta keskustelu onkin siirtynyt antureista dynon rakenteluun, niinpä päätin aloittaa ihan uuden keskustelun.

Eli onko kenelläkään kokemusta lämpöantureiden tekemisestä Alfanon mittareihin?
Lähinnä mielessäni oli anturin laittaminen Raketin pytyn kyljessä olevaan m5 reikään. Itse en keksinyt Alfanon sivuilta muita kuin tulpan alle tulevia antureita ja ajattelin sen mychronin keskusteluketjun innoittamana tehdä itse antureita.
Kaasu pohojas vaikka pöpelikköhön...

B.O.A.

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 43
Vs: Alfano antureita itse tehtynä?
« Vastaus #1 : 16.11.2012 18:02 »
Tässä tekniikka osiossa on kyselty mychronin antureiden tekemisestä ja laitoin tämän saman kysymyksen sinne viestiketjun jatkoksi, mutta keskustelu onkin siirtynyt antureista dynon rakenteluun, niinpä päätin aloittaa ihan uuden keskustelun.

Eli onko kenelläkään kokemusta lämpöantureiden tekemisestä Alfanon mittareihin?
Lähinnä mielessäni oli anturin laittaminen Raketin pytyn kyljessä olevaan m5 reikään. Itse en keksinyt Alfanon sivuilta muita kuin tulpan alle tulevia antureita ja ajattelin sen mychronin keskusteluketjun innoittamana tehdä itse antureita.

Hiljaista pitelee vastausten suhteen!?

Auttaisikohan sama ihmettely, mitä eräässä toisessa keskustelussa oli, eli On jo toistasataa lukijaa, mutta ei ainuttakaan vastausta! Pelle pelottomat huomio!!!

No nouseepa nyt kyselyni lukemattomien kärkeen!  ;D
« Viimeksi muokattu: 16.11.2012 18:09 kirjoittanut B.O.A. »
Kaasu pohojas vaikka pöpelikköhön...

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Alfano antureita itse tehtynä?
« Vastaus #2 : 16.11.2012 18:06 »
Pulttaa Alfanon tulpan alle tuleva anturi 5 mm pultilla  raksun sylinterin kylkeen käyttäen sopivaa prikkaa apuna.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2012 18:09 kirjoittanut DSMarko »
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

B.O.A.

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 43
Vs: Alfano antureita itse tehtynä?
« Vastaus #3 : 16.11.2012 18:15 »
Pulttaa Alfanon tulpan alle tuleva anturi 5 mm pultilla  raksun sylinterin kylkeen käyttäen sopivaa prikkaa apuna.

Kiitos, tämän vinkin sain Kimiltä jo aiemmin ja mietin, kirjoittaisinko sen näkyviin kysymyksen oheen.
Ajatuksenani kuitenkin olisi tehdä "siisti ja sievä" anturi suoraan siihen reikään sopivista värkeistä ja "säästää" prikka-viritykset toisiin tarkoituksiin.

 ;)
Kaasu pohojas vaikka pöpelikköhön...

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Alfano antureita itse tehtynä?
« Vastaus #4 : 16.11.2012 18:43 »
Pulttaa Alfanon tulpan alle tuleva anturi 5 mm pultilla  raksun sylinterin kylkeen käyttäen sopivaa prikkaa apuna.

Kiitos, tämän vinkin sain Kimiltä jo aiemmin ja mietin, kirjoittaisinko sen näkyviin kysymyksen oheen.
Ajatuksenani kuitenkin olisi tehdä "siisti ja sievä" anturi suoraan siihen reikään sopivista värkeistä ja "säästää" prikka-viritykset toisiin tarkoituksiin.

 ;)
Eikös Alfanolla ole myöskin M5-kierteellä varustettu anturi olemassa? Ainakin kuvan sellaisesta olen nähnyt, mutta lämpötila-arvoja siinäkään ei mainittu.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

Reima

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 208
    • http://www.pengerkoski.com
Vs: Alfano antureita itse tehtynä?
« Vastaus #5 : 16.11.2012 21:40 »
Onhan niitä kahtakin eri mallia, oliko se nyt k-tyypin ja ntc-vastuksella. Toinen kesti kaksi tuntia ja toinen puoli tuntia. Itsekin niitä tuli tehtyä ntc-vastusantureita (foorumilla on ollut juttua), mutta ei nekään kestänyt. Tulpan alle laitettava anturi prikkavirityksellä kesti, mutta ei antanut oikeata lämpötilaa sylinterin ulkopinnassa. Loppujen lopuksi heitin kaikki lämpötila-anturit mäkeen ja kuski opetteli säätämään ruuvin kulun mukaan.

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Alfano antureita itse tehtynä?
« Vastaus #6 : 17.11.2012 11:11 »
Sama kokemus Unipron vastaavasta anturista Raksussa. Kesti aina muutaman tunnin ja sitten se vaan katkesi. Ei haluttanut aina joka kerta satasta maksaa niin lyhyestä huvista, joten lopetettiin sen kanssa pelleily....>:(

MyChronin anturi oli se joka kesti, niitäkin meni aina vähintään 1-2 kaudessa. Nyt saa mittailla vedenlämpöä, ne anturit kestää vähän paremmin.

Mutta onnea yritykselle, jos onnistut tekemään kestävän version, kiinnostuneita ohjeista varmasti löytyy sen jälkeen.

"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Alfano antureita itse tehtynä?
« Vastaus #7 : 17.11.2012 14:43 »
Samanlaisia kokemuksia oli tuosta raksun kannen lämmön mittauksesta, anturi hajosi usein. Lopulta loppui rahojen haaskaus ja rikkinäiset anturit lensi nurkkaan. Lämpö myös muuttui hitaasti, jolloin kuski haki jatkuvasti väärällä ruuvilla "optimi" lämpötilaa, sillä aikaa kaverit ajoi karkuun. Toisaalta mikä sen oikea kannen lämmön raksussa pitäisi olla? 175C vai jotain muuta? Silläkö kaikkien Raksujen pitäisi kulkea parhaiten?

Kun kuski oppi säätämään ruuvia esim, niin että lähdössä ruuvi oli ensin liian kiinni, kone lämpesi nopeasti, sitten avasi reippaammin ja lopulta pienensi siihen missä potkua oli eniten, mihin lämpömittaria enää tarvitaan? Minissä sillä jotain merkitystä olisi seurannan kannalta, mutta siinä vaiheessa on muutenkin paljon opittavaa. Minissä voi reeneissä ajaa säädettävällä ruuvilla ja kisassa pitää sen sitten oikeassa paikassa.

Vesikoneissa lämmöllä on merkitystä esim. verhon säädön kanssa tai kun haetaan isoissa koneissa ylärajaa laihalle seokselle pakolämpöjen kautta. Nämäkin on enemmän koneen rikkoutumisen estoon kuin huippukulkuun vaikuttavia asioita.
« Viimeksi muokattu: 17.11.2012 14:46 kirjoittanut saaskpe »
-petri-


 

Team Laine Verkkokauppa