Terve,
Pian on kalenterin kansilehti vaihtumassa pykälän suuremmaksi ja edessä on jälleen uusi haastava kausi.
Niinpä kävin järjestäjän juttusilla keskustelemassa kaudesta 2013.
Kisakalenteri vahvistetaan jälleen kun on varmasti löytynyt kisoille sopivat raot "virallisten" kisojen välistä.
Uutuutena koitetaan jospa KZ2 luokassa ylijäänneille kalustolle löytyisi kepinvispaajia, eli Shifter-TAG luokka olisi lähtökuopissaan myös Suomessa.
Maailmalla on Shifter-TAG:ia ajettu jo hyvän aikaa. Sähköstartit ja kaikki... Suomessa KZ2 kalustolla tuo taitaa olla Shifter-PAG (Push And Go)

Vaihteellisessahan ei moottorilla ole ihan niin paljon väliä (vaihteet tasoittaa), joten hieman vanhemmallakin kiukaalla ehtinee hyvin.
Suomessa ei ole aiemmin päässyt juurikaan kisaamaan keppivempeleellä kuin SM-tasolla. Shifter-TAG tarjoaa paljon rennomman ilmapiirin jossa ei ole tarvetta lisenssin omaavalle mekaanikolle eikä aikuisia ihmisiä kyykytetä ParkFerme tms toiminnoilla.

Tietysti kustannustasokin on harrastajaystävällinen verrattuna SM-kapinoihin.
Heitelkääpäs tähän kehitysideoita/sääntöehdotuksia kehiin jos luokka kiinnostaa ja tulee jotain mieleen.
Painot jne...
TAG Suomensarjan sääntöjen osalta mainittakoon ettei Rotax moottoreiden muutosvauhdissa pysytä mukana, joten 2013 on TAG Suomensarjassa kaasuttimien ja tarrojen osalta siirtymäkausi, eli saa ajaa vuoden 2012 RMC sääntökirjan mukaisella kaasuttimella. (ja tarrojakin saa olla moottorissa mielin määrin)
2T-öljy kaikkiin moottoreihin CIK hyväksyttyjen listalta.
Eri moottorien paino keskustelut ovat tasaantuneet. Kahta merkkiä on ollut pienesti painetta muuttaa, mutta niiden osalta asia ei ole aivan yksinkertainen. Katsotaan...
Uuden Rok TT:n suorituskyky on vielä täydessä mittakaavassa näkemättä, kun molemmat maahantulleet moottorit ovat vasta "herkistymässä".
Heitelkääpä ehdotuksia ja toiveita kaudelle 2013.
T:Markku