Tuossa meni jo hieman hermo tän homman kanssa mutta ajattelin kuitenkin pyytää asiallisia kommentteja seuraavaan sääntölonnokseen??!!??
Pääperiaate on se, että kaikenlainen työstäminen, aineen lisääminen, poistaminen, muuttaminen
tai virittäminen on kielletty, ellei näissä säännöissä toisin mainita. Suluissa olevat numerokoodit, esim. (3049) viittaavat räjäytyskuvaan.
Sytytysjärjestelmä:Sallittuja sytytystulppia (3055) ovat Denso w22MP-us, NGK BPMR7A sekä NGK BPM7A.
Vauhtipyörän kiilan (3095) on oltava alkuperäistä vastaava mitoiltaan, paksuus 3.00 mm +/- 0.10 mm
Tulpanhatun (3056) tyyppi vapaa.
Sammutuskatkaisijan (3119) ja sen johdon (3120) saa poistaa.
Vauhtipyörän (32116) kaikkien siipien tulee olla ehjät.
Pakoputki:Pakoputkiäänenvaimentajan (3012) tulee olla AKK:n Raket 85 luokitustodistuksen mukainen.
Pakoputkiäänenvaimentaja kiinnitetään suoraan pakokäyrään (3132) tai niiden välissä voidaan käyttää ns.
kurkkuputkea (3010) tai sorvattua väliputkea. Tämän väliputken pituus tulee olla vakio ajettaessa ja sen sisähalkaisijan tulee olla vähintään sama kuin pakokäyrän ulkohalkaisija. Väliputken tulee vastata pakoputken kartio-osan alkuun eikä se saa jatkua pakoputken kartio-osuuden sisään. Väliputken tulee olla lieriömäinen koko pituudeltaan. Pakoputken pilli tulee suunnata alaspäin. Lisä-äänenvaimentimen käyttö sallittua.
Pakokäyränä käytetään alkuperäistä Raket pakokäyrää. Kiinnityksessä sylinteriin saa käyttää max. 6mm pultteja. Kiinnityspulttien reiät saa suurentaa max 6,5 mm suuruiseksi.
Kaasutin:Kaasuttimena (32048) käytetään Walbro WG6, WG8 tai WG10 kaasutinta.
Rikastinläpän ja sen akselin saa poistaa. Mikäli akseli poistetaan, tulee sen reiät kaasuttimen rungossa tukkia.
Kaasuttimen polttoaineventtiilin avautumis- ja sulkeutumispaine vapaa.
Kaasuttimen ja imuäänenvaimentajan välisen sovitelaipan (32161) maksimi pituus 25 mm. CIK:n hyväksymän imuäänenvaimentajan käyttö pakollista. Imuäänenvaimentajan pillien maksimi sisähalkaisija on 23 mm. Imuäänenvaimentajan pohjaan saa tehdä yhden halkaisijaltaan enimmillään 5 mm reiän.
Kaasuttimen ja sylinterin välinen sovitekappale oltava (32065) Raket valmiste. Sovitekappaleen tiivistepinnat saa tasoittaa hiomalla ja ulkopinnat päällystää tiivistesilikonilla.
Kytkin:Kytkimen kelloa (32144) saa vahvistaa metallipannalla. Kytkimen jousien tulee vastata alkuperäisiä mittojen ja
vetolujuuden osalta. Vetorattaan hammasluku on 12.
Kampikammio:Kampikammion lohkojen (32150, 32151) sisäleveys kampiakselin suunnassa minimi 36,90 mm.
Kampikammion laakeripesien korjausholkitus on sallittu vuoden 2008 ajan, tämän jälkeen sallitaan ainoastaan muuttamattomat lohkot. Korjausholkitus ei saa muuttaa kampiakselin sijaintia moottorissa. Kampiakseli:Kiertokangen neulalaakerit ovat valmisteeltaan vapaat, mutta niiden on oltava tyyppiä pidikkeellinen neulalaakeri. Alalaakerin mitat ovat 16x22x11,5mm ja ylälaakerin (32091) mitat ovat 12x16x15mm. Kytkimen (32143) neulalaakerin (32147) voitelureiän saa tukkia.
(jos haluaa tuhota neulalaakereita )Kampiakselin (32092) laakerit (32093) valmisteeltaan vapaat, mutta niiden on oltava tyyppiä pidikkeellinen urakuulalaakeri jonka mitat ovat 17x40x12mm. Keraamiset kuulat kielletty.
Tiivisteet:Kaasuttimen ja sylinterin välisen sovitekappaleen (ts. imukaula) tiivisteiden (32063, 32066) maksimipaksuus 1,0 mm.
Pakokäyrän ja sylinterin välisen tiivisteen (3053) tulee olla alkuperäistä vastaava. Kampiakselin akselitiivisteet (3099) tulee olla tyypiltään jousella varustettu 1- tai 2-huulinen säteisakselitiiviste jonka nimellismitat ovat 17x28x7mm. Kampiakselin akselitiivisteiden
materiaali on vapaa mutta niiden tulee olla ehjät. Kampikammion lohkojen välinen tiiviste vapaa. Sylinterin ja kampikammion välinen tiivisteen paksuus vapaa, tiivisteen liimaaminen kielletty.
Sylinteri:Sylinterin (32085) palotilan minimitilavuus 16,5 cm³. Mittaus suoritetaan Raket 85 mittausinsertin avulla. Mittaustapa sama kuin Raket 85 luokitustodistuksessa. Sylinterin kannen ja männän (32087) välys eli squish minimi 1,00 mm. Sytytystulpan kierteen korjaaminen sallittu siten että kierteen sijainti, kulma ja pituus eivät muutu. Peltikopan kiinnityspultin kierteen saa korjata ja vahvistaa. Puolipuristimen saa korvata pultilla tai lämpöanturilla.
Mäntä:Männäntapin lukkorenkaiden tyyppi vapaa.
Käynnistin:Narukäynnistimen ja sen toiminnalliset osat saa poistaa, puhallinkotelo tulee säilyttää.
Muutettu stefan materiaali ja tarkennettu voitelureikäsääntöö 30.10 klo 17:45